Tékozló Homár

István, a kissé rövidebb király

2008.02.04. 07:58 | szily | 71 komment

Valko ki van borulva, mert megvette az István a király 25 éves, jubileumi DVD-verzióját, amiről lemaradt/kivágták a zsidófideszeskomcsiufók az Unom a politikát című számot. Komolyan, megfordult a szánkban a Kádár János által faragtatott, kopjafa alakú fogpiszkáló! A dolgon amúgy kiakadtak az Illés-rajongók és egyes online DVD-vásárlók is. A meglepően egyszerű megoldás: az Unom a politikát nem volt benne az eredeti filmben. Ja, a vevők azon is ki vannak bukva, hogy a felvételen semmit sem javítottak digitálisan, hanem a nyolcvanas évek elejének színvonalán dobták piacra, de erre már nincs olyan egyszerű megoldás. Részletek hajtás után. 

Helló!

Tegnap megvásároltam az "István a király" 25 éves jubileumi kiadását! Itt meg kell jegyeznem, hogy a borító elején a cím alatt fel is van tüntetve: Az eredeti 1983-as rockopera! Nagy kedvencem az "István a király". Már '83-ban is megvettem (megvetettem a szüleimmel) bakelit lemezen. Azóta CD-n és videón is. És most DVD-n. Nos nem is bírtam sokáig, hogy ne nézzem meg, így hát neki is estem! Szinte kívülről tudom a dalokat. Így hát nem véletlenül volt a végén hiányérzetem! Mint kiderült nincs a lemezen az "Unom a politikát!" rész! Igaz, hogy a mai politikai légkör igen fura, de akkor is! Eddig minden otthon megtalálható médián megtaláltam ezt a részt! Vagy ha már egyszer nincs rajta, akkor miért írják ki a borítóra, hogy az eredeti? Vagy talán az eredeti '83-ason nincs rajta? Akkor a bakeliten, CD-n stb... csak bónuszként van rajta? Akkor azokon miért nem tüntették fel, hogy van egy extra is a lemezen?
Szóval az igazi rajongók jól gondolják meg, hogy kell-e nekik mielőtt megvásárolják! Én mindenesetre nagyon gondolkodóba estem, hogy vissza kérem az árát a forgalmazótól!

Tisztelettel:
Valko

A DVD kiadójának kommentje az xpress.hu fórumában:

Az Unom a politikát és a végén a Himnusz nem volt benne a filmben. Kérek mindenkit mielőtt minősít kicsit nézzen utána a dolgoknak! Ez NEM vágott, csonkított, rövidített, stb. verzió! A televíziók is így adják le évről évre. Az Unom a politikát és a Himnusz csak később a hanglemez megjelenést követően került a repertoárba. Üdv, A kiadó

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lókupec 2008.02.04. 07:59:27

Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor mi idejöttünk a Kárpát-medencébe, az éjszaka ellopták a románok a lovainkat.

upho 2008.02.04. 08:00:59

kellemes hetfot kivanok

A LOVAK 2008.02.04. 08:02:03

lókupec!

a románoknál vagyunk, gyere értünk!

betépett felhasználó 2008.02.04. 08:11:46

Az "ály" nem volt benne a filmben. Kérek mindenkit mielőtt minősít kicsit nézzen utána a dolgoknak! Ez NEM vágott, csonkított, rövidített, stb. verzió! Az "ály" csak később a hanglemez megjelenést követően került a borítóra.

Üdv, A Beadó

uto_pista · http://www.depechemode.com/ 2008.02.04. 08:34:02

Na éppen az ilyen esetek miatt érzem azt, hogy a megoldás: biztonsági másolat saját céljainkra történő - értsd: nem anyagi haszonszerzés céljából - elkészítése és ismerőseinknek történő (mielőtt megvenné) továbbadása.

csuf (törölt) 2008.02.04. 08:35:16

lókupec!
hiszen akkor a románok még itt sem voltak!!!

Kisangyal 2008.02.04. 08:49:56

És ez a Valko az a Valko lenne? Mer ha igen, akkor ugykö neki! :)
Feláll a ször a hátamon ha meglátom.

little_basilisk 2008.02.04. 08:50:17

Gondolom az "ály" hiánya csak a kimaradt részeket szimbolizálja. Én is legalább hetente meghallgatom az István a királyt és tutira idegbeteg lennék, ha a "teljes" verzióból kimaradna egy két részlet.
Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de nem előbb volt színpadon, mint filmen? Láttam az eredeti felvételt az első előadásról és úgy emlékszem, benne volt az unom a politikát.
Akkor most mi volt előbb: Film, színpad? Tudja valaki?

andreiground (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.02.04. 08:57:38

Én akkor pótlom a hiányosságot (részben). Énekeltetni meg ne akarjatok :D Most már akkor van "Unom a politikát" is. Dúdolgasd. A Himnuszt nem ismerem. az mi az? :DDDDDDDDDD

----------------------

Jaj, de unom a politikát,
Inkább engem törődne és csinálnánk egy kis babát!
De István oly fáradt és gondterhelt,
Nem lesz ebből már soha kiskirály.

Jaj, de unom a politikát,
Inkább durchmarsban trancsíroznám a pogányok sorát!
De István csak töpreng és hezitál,
Nem lesz ebből már soha nagy király.

Várni, csak várni, mindig csak várni,
Végül az asszonyból vénlány marad.
Várni, csak várni, mindig csak várni,
Lassan a hüvelybe rozsdáll a kard.

Jaj, de rémes egy vircsaft ez istenkém!
Ráncba kell szedni, hogy beérje Europapát.

Aber der Stephan ist unmöglich,
Nem lesz belőle soha szent király.

Várni, csak várni, mindig csak várni,
Az ember már nem tudja, mit is akart.
Várni, csak várni, mindig csak várni,
Úgy látszik, ez jellemzi a magyart.

Jaj, de unom a politikát,
Inkább engem törődne és csinálnánk egy kis babát!
De István csak elméleteket gyárt,
Nem lesz így jó ez a Magyarország.

Unom a, unom a, unom a, unom a,
unom a, unom a politikát!

little_basilisk 2008.02.04. 08:58:05

aha,ha az eredeti verzió a film, akkor meg nincs sok értelme foglalkozni a témával

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 09:03:43

Áhh.
Ha a levélíró ekkora fan, a tyúk-tojás problémájával is tisztában kéne lennie, mielőtt képernyőre vet néhány sort.

Ps. A felkiáltójelekből a posztokban még mindig túl sok van.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.02.04. 09:07:00

a kép fotosoppp!

szombaton voltam vácon, és nem találkoztam viciánnal... sikeres ember e vagyok e?

Kisangyal 2008.02.04. 09:07:38

Pepin bácsi,
Ezt kérdezem én is. Szerinted?

little_basilisk 2008.02.04. 09:08:08

Esztike mint István a király-fan? Na ne XD

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 09:11:00

Amúgy természetesen az ősbemutató volt legelőbb, '83-ban. Aztán '84-ben lett belőle film, ekkor jelent meg bakeliten is. Aki nem hiszi, járjon utána.

little_basilisk 2008.02.04. 09:12:47

És volt az ősbemutatón Unom a politikát?

Kifordított kacagány 2008.02.04. 09:20:36

ha emlékeim nem csalnak, már akkor is mindenki unta a politikát az ötéves tervekkel együtt

little_basilisk 2008.02.04. 09:25:11

Nekem ez a csúcs: István - Pelsőczy László /énekhangja: Varga Miklós/
Hogy ez mért volt jó? Pedig Varga sokkal istvánosabb a későbbi felvételeken.

Lynn Mainchín 2008.02.04. 09:28:56

Himnusz nem is volt a lemezen, legalábbis az én bakelitemen nem.
Az Unom a politikát rajta volt, 1. lemez, 2. oldal, utolsó előtti szám.
Ez, ellentétben a lemez legtöbb számával, egyébként technikailag elég botrányosan kivitelezett munka volt (holott maga a szám jó). Hogy a film eredetileg milyen minőségben szólalt meg azt nem tudom, a lemez anyaga viszont elég komoly minőséget hozott, ugyanaz egy az egyben simán megélne digitális formában is. (Leszámítva azt a furcsa dolgot, hogy meglepően gyorsan romlott a bakelit minősége, ugrált, eltűntek halkabb szólamok róla, stb. Ez viszont nem az eredeti felvétel hibája.)
Színpadonn, legjobb tudomásom szerint játszották az Unom a politikát c. számot is.

köpőcsésze 2008.02.04. 09:33:37

csuf

Akkor ezt vetesd is jegyzőkönyvbe!

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 09:34:53

little_basilisk 2008.02.04. 09:12:47
"És volt az ősbemutatón Unom a politikát?"

Amennyire tudom, az ősbemutatón szerepelt. A filmből vágták ki később, ezért is nem szerepel a tévékben, és végül ezért hiányzik a dvd-ről.

little_basilisk 2008.02.04. 09:37:28

Köszi schokobanane! Akkor mégiscsak jól emlékeztem. Ebben az esetben viszont az "eredeti verziós" kiadói magyarázkodás erősen sántít.

little_basilisk 2008.02.04. 09:49:42


:)) Pedig azt hittem, ezt is a románok nyakába varrhatjuk a kupec lovaival együtt

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 09:51:02

little_basilisk: Hát sajnos nem, mert az ősbemutatóról (Városliget) tudtommal nem készült felvétel. Ha jól tudom, még '84-ben Szegeden sem... Csak később, a rendszerváltoztatás után került újra színpadokra, és akkor rögzítették először (Népstadion?), aztán jött belőle a film.

De javítsatok ki, öregek, ha tévednék, én akkor még kis pisis voltam.

little_basilisk 2008.02.04. 09:56:16

schokobanane:
Pedig már úgy örültem, hogy jól emlékszem. Na mindegy, én is eléggé zsenge korú voltam még akkoriban.
Amúgy ez sem a legizgalmasabb post így hétfő reggel :(
Na meg a munkakedvem sem találom sehol
Lehet, hogy elvitték a románok?

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 10:01:15

Én mondjuk inkább azt nem értem, minek kellett a filmből kivágni, ha már a rendszerváltoztatás után készült, és a politikai légkör nem indokolta. '84-ben még inkább megmagyarázható lett volna, hogy másodszorra ezt a dalt Szegeden nem adhatják elő, különben dádá meg miegyebek. De utólag kivágni, ami eredetileg szerepelt? Ccc...
Viszont a DVD-kiadó a televíziós filmet digitalizálta, így arról tényleg nem tehet, hogy nem szerepel a műsorban.

grafitmacska 2008.02.04. 10:38:14

Hol van valkóeszter? Én ma reggel láttam az ertéelen. Megrázó volt, szokás szerint.

ninamercury 2008.02.04. 10:44:11

Könyörgöm! Ha már hamisítják a képet, legalább csinálják rendesen!

grafitmacska 2008.02.04. 10:46:02

Én hetedikes voltam, amikor István, a király berobbant a köztudatba. Bakeliten rajta van az "Unom a politikát", mert a mai napig kivülről fújom az egészet és akkor tanultam meg.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2008.02.04. 10:50:09

Így utólag kicsit vicces, hogy Videoton "Ügynökvoltam" Gyula lázadót játszott ebben a remekműben...

eternity · http://eternity.blogter.hu 2008.02.04. 11:28:09

Baszus, az elsők között láttam a filmet! Nem is egyszer.
Igenis, benne volt!
Lévén kölyök voltam még, ezt a számot utáltam, mert fahangú kreténmukik nyervogták, és számomra nem mondott semmit - tehát kurvajól emlékszem rá, h mit össze fanyalogtam rajta.
Ne tessék már hülyének nézni a népet. ANNYIRA még nem vagyok vén és szenilis.

YZ 2008.02.04. 12:19:31

Photoshop, de abból is az igénytelenebb fajtából. Látszik az átfestett rész határa...

Secnir 2008.02.04. 12:32:32

"Az Unom a politikát és a végén a Himnusz nem volt benne a filmben. Kérek mindenkit mielőtt minősít kicsit nézzen utána a dolgoknak!"

Szily főtörzs jelentem, utánanéztem!
Megvan az "István, a Király" című rockopera, VCD formátumban, eredetiben. Rajta van a zunom a politikaát című szám.

betépett felhasználó 2008.02.04. 13:26:28

je, fentebb szobanjott vikidal neve. apropo, meg emlexik valaki , hogy e tema kapcsan anno milyen jo kis post-inflaciot termeltunk? volt ott minden: zsidozas, kocsogozes, avozas, minden ami egy rockoperabol kimarad.
regiszepidok...

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 13:57:07

Na, akkor Secnirnek kell hinnünk, és télleg a gyártó szarakodott. Akkor viszont meg kéne kérdeznünk, hogy mér tette.
(Én is utánnéztem, a bakeliteken is rajta van, és az én cédémen is. Hogy maradhatott ki a filmből?)

bloodhound v2.0 2008.02.04. 14:00:42

Percy 2008.02.04. 12:19:31

olvasni tudsz-é? vagy csak ránéztél a képre, és írtál egy kommentet... utóbbi esetben gratula...

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 14:55:18

Most pontosabban utánanéztem. Azt találtam, hogy a Koltay-féle 1984-es filmben (és így nyilván a jubileumi DVD-n is) a Himnusz és az "Unom a politikát" sohasem szerepelt. Az előbbin állítólag vita folyt, és inkább kihagyták, az utóbbiról meg nincs adat. A rockoperában ellenben természetesen szerepel mindkettő (Secnir, neked nyilván ez van meg), mivel az az eredeti mű (rockoperán azt értem, ahol az eredeti zeneművet adták elő színpadon, Bp-en/Szegeden/Csíksomlyón/Kárpátalján/akárhol. Miután megjelent az anyag már cédén, akkor VCD-n állítólag megjelent ez is, az is.
Ja és másutt én is azt olvastam, hogy a minőség egyáltalán nem olyan, mint ami elvárható egy DVD-től. Tanács: aki eredetiben akarja az egészet, inkább ne ezt a DVD-t vegye meg. Helyette ajánlható pl. ez:
shop.gamestar.hu/shop.php?mit=mutat&id=4415

mbond 2008.02.04. 15:10:34

Mielőtt többen nekiesnének a DVD-t kiadó cégnek, jelzem, hogy ebben speciel nem sarasak.
Volt szerencsém 83-ban 3x is látnoma Királydombon az előadást. Maradandó élmény volt. Ezt követően tűkön ülve vártuk a jó öreg bakelitet, majd a kazit. Ezeken nem volt rajta sem a nyitány, sem himnusz. De az unom a politikát c. szám, csakúgy, mint előben, szerepelt a felvételeken is. Majd nagysokára jött a film, ami minden szempontból csalódás volt. Rohantunk a moziba (a Corvinban láttam először, bár ez itt irreleváns). A töredékét sem adta vissza az eredeti előadásnak, pedig -egy jelenet kivételével(Hála néked fejedelem) az eredeti felvételeket használták. A szánalmas effektek és a kapkodó vágás rengeteget rontott. Kimaradt az Az unom a politikát és Himnusz a végéről. Viszont ez van, ez lett a hivatalos film, így DVD kiadni is csak azt lehet.
Tehát az eredetiben NEM volt benne!

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 15:13:54

"De az unom a politikát c. szám, _csakúgy, mint előben,_ szerepelt a felvételeken is."
"Tehát az eredetiben NEM volt benne"

Mosmivan?

mbond 2008.02.04. 15:15:22

Eredeti alatt az eredeti filemt értettem. Felvétel alatt pedig a bakelitet.

Bocs, ha nem voltam egyértelmű.

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 15:24:07

De hát azt, hogy rockoperában (bakelit, cd, vcd) szerepel, mindig is tudtuk. A filmből hagyta ki Koltai. Mér. Ez az alaphelyzet.

movhu 2008.02.04. 16:16:30

Oszt legalább bonus-tracként miért nincs ott ?

Danis 2008.02.04. 16:30:44

Ez a dal tényleg nem volt az előadásban.

Geitenbeffer_ 2008.02.04. 16:48:14

HERR Stephan, nem der :-))

fospunpa

leaping cat 2008.02.04. 17:00:06

Hogy mér' hagyta ki Koltay? Azért, mert akkortájt az MSZMP egyik agit-prop főnöke (Knopp elvtárs) lányának udvarolt. Azért.

Gadget 2008.02.04. 17:04:40

Kedveseim!
A Koltai Gábor féle eredeti filmet az 1983 as városligeti előadások után éjszakánként forgatták ugyanabban a díszletben kb 5 nap alatt. Ott voltam, láttam.
A vágásról, utómunkáról valóban megoszlanak a vélemények. Szvsz nekem sem tetszik, az akkor felkapott diaporáma stilusban készült, valóban nem adja vissza az előadások hangulatát.
Az Unom a politikát volt a városligeti előadásokon de nincs benne az eredeti filmben, pedig felvették vagy 50 szer.
A Himnusz Augusztus 20. ának szólt és nem a rockoperának, ezért a filmen nincs ott.

- duplagondol 2008.02.04. 17:10:03

little_basilisk 2008.02.04. 09:25:11:

Varga állítólag túl alacsony volt az István-szerephez, ezért adták oda a hangját Pelsőczynek..

schokobanane (törölt) 2008.02.04. 17:18:01

Azé köll inkább rockoperát hallgatni, meg nézni a tévében, mikor adják. Mán nem a filmet, mer az brr, hanem a bemutatókat (ezerszer jobbak, mint a film, még akkor is, ha belekalkuláljuk a korral változó szereplőgárdát).

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2008.02.04. 17:43:59

Egy szilveszteri házibulin hallgattuk. Éjfélkor jött a himnusz. Az is hangfelvételről hallgattuk. Közben ment a tévé is lehallkítva.
Majd a himnusz után megjelent akkor Mádl Ferenc a tévéképernyőn és így szólt:

Király vagyok uram!

Nézek, hogy mivan, sokat ittam vagy Mádl Ferenc ivott túl sokat, de nem. Hanem ez következett a lemezen, ez a szöveg...


All your base are belong to us!
hahaha... :)

ClearWater 2008.02.04. 17:58:48

Tiszta, téma lezárva. Igaza van a kiadónak. Tudjuk már, hogy minek vagyunk vérfanjai.

aranyhaj.blogspot.com 2008.02.04. 18:19:42

Az előadás végén a Himnusz és a magyar zászló már annak idején is botrányt okozott, amikor '83-ban bemutatták a rockoperát a Királydombon. Akkoriban - ha lehet hinni a korabeli sajtónak - mindenki az István, a királyról beszélt; sok kritika lehúzta, de a közönségsiker szinte példátlan volt. Ma ez már történelem (sajnos csak könyvekből ismerem az ősbemutató történetét, mivel akkoriban még nem éltem); az idő igazolta az alkotókat és a közreműködőket (mindenki remekelt, a szerzőktől a szereplőgárdáig).

kutyuk 2008.02.04. 18:51:12

gyerekkoromban énis imádtam.. kb. 10évesen rákattantam egyszer 3 hétre, apám kiszedte a lemezjátszóból a tűt, nekem meg azt mondta eltört és eltart egy kis ideig újat beszerezni.. jóöreg tesla lemezjátszó.. mai napig működik..

Uebermensch 2008.02.04. 19:02:48

Én ott voltam 83-ban az ősbemutatón a Királydombon, egész pontosan a T-1 előadáson, a főpróbán, kb. tízezred magammal. Határozottan kijelenthetem, hogy benne volt az Unom a politikát és a Himnusz is, akármit állít a kiadó. Az lehet, hogy a filmből szándékosan kihagyták, de az őseredetinek része volt.

Stargun 2008.02.04. 19:08:25

A "kivágott" részekből eddig az volt a csúcs, amikor az elmúlt évek során valamelyik "narancsos" nagygyűlésen a Kossuth-téren Vikidál Gyula énekelte a színpadon Koppány dalát.

Mi tesz Isten, "véletlenül" kimaradt belőle az alábbi strófa: "Nem kérdem én, meddig járnak még közöttünk / Szemforgató hamis papok!" - mindezt ajánlatos is volt kihagyni, hiszen az emelvényen utána Semlyén Zsolt is szónokolt...

Eléggé feltűnő volt a dolog, mivel ugye én is kívülről tudom ezen dalok szövegeit, és mit mondjak, eléggé megbotránkoztatott ez az akció.

Stargun 2008.02.04. 19:10:08

Ja, és csak egy megjegyzés az előző sztorihoz: mindez az ÉLŐ TV közvetítésen jött így át, ha valakinek meglenne ez a felvétel, közreadhatná okulásul. Hogy milyen az "igazi" István a kir...

betépett felhasználó 2008.02.04. 20:12:31

tuti, hogy Vikidal nyulta le a "aly"-t is a boritorol. Olyan arisztokratikusnak hiszi magat a vikidALY nevvel.
Tuti o volt. EN tudom.

L3C5O 2008.02.04. 20:37:46

Végig olvastam a kommenteket és kiakadtam azon, hogy ezen vagytok kiakadva, hogy nincs rajta az "Unom a politikát". Azt senki nem hozza fel, hogy az "Üdvöz légyen Géza fia" regősei énekének a fele sem hangzik el se bakeliten, se kazettán, se CD-n, se semmin. A királydombin volt. Már abból látszik, hogy nem teljesen eredeti a felvétel, hogy 4:3-as arányú a DVD-n levő felvétel és nem szélesvásznú. Pedig ez filmre készült. De amin igazán felháborodtam, hogy "Digitálisan felújított PCM sztereó hangsáv" van a lemezen, ami szarabbul szól, mint amit tévéből felvettünk. Náluk a digitálisan felújított hang azt jelenti, hogy egy szoftverrel zajminta algoritmus alapján legyalulják a felvételt. Szószerint! A magas hangoknak annyi és csörömpölős tompa hangok vannak rajta. Egyik hétvégén üvöltetve akartam megnézni, de úgy negyedóra után kikapcsoltam, mert nem bírtam ki, olyan szarul szól. :(

lionking 2008.02.04. 20:58:07

Én azt fontolgatom, hogy
1- vissza viszem a Média Marktba, és visszaklérem a pénzem
2. feljelentést teszek ismeretlen tetes ellen az artisjusnál és a rendőrségen, mert valakik tönkre tették a kiadványt, külön kiemelve a hangját
3. ugyanigy teszek még amiatt, hogy csalás áldozata lettem mert ez a kiadvány emígy került hozzám, mivel elhittem, hogy digitálisan felujított hang az jó lesz...

Robert007 2008.02.04. 22:10:06

MÉg nagy szerencse, hogy nekem egy régebbi verzió van meg, és az teljes.

LMS 2008.02.04. 22:40:23

Ezek utáőn csodálkoznak, hogy mindenki mindent a netről szed és nem bízik az "Istenadta, gyári minőségben" pláne nem többezer forintért...ezért kéne felkoncolni a mocskos artisjusos bandát. Ha fizetek vmiért, akkor kapjak minőséget vazze...

Alf (törölt) 2008.02.04. 23:01:52

Lókupec! Nem mi voltunk!

Lovak, ti meg kussoljatok, mert szalonna lesz belőletek.

MrsChabie 2008.02.05. 00:51:40

Onódy György,gyártásvezető :
"Azt hiszem,első esetben történt meg,hogy egy film elkészítése végett egy teljes színpadi előadást kellett létrehozni."..."Koltay Gábor rendezőnek egy színpadi előadást kellett megrendeznie úgy,hogy közben nem téveszthette szem elől az elsődleges célt,a film forgatását."
"...néhány jelenetet másképp vettünk felm filmre,mint az az előadásban volt."
Tímár Péter ,trükkoperatőr:
"Nem hiszem,hogy tökéletesen értette elképzelésemet(mármint Koltay-chabie),de nem kötekedett,azt mondta,azt csinálok,amit akarok"
Sós Péter János újságíró:
"Jelen sorok írója reméli,hogy a film rendezője lemond a Himnusz beépítéséről a filmváltozatban. ... Játszani fogják(a filmet-chabie)kis füstös, utánjátszó helyeken 10.,15. héten is.Ne tegyük ki a Himnuszt annak,hogy közben álmos jegyszedő nénik a függönyt húzogassák,a sietősebbek a ruhatárba törtessenek,kabátba cihelődjenek.A Himnusz nem erre való."
Ballai József ,újságíró:
"Koltay másodszor csapja be a filmnézőt:a Koncert című munkájából is a csúcspontnak számító"Ha én rózsa volnék"-ot hagyta ki.A lemezről is.Nem tudni, miért?"
Koltay Gábor,rendező:
"A sínház az színház,a film az film.A kettőt nem lehet összemérni,hasonlítgatni."

Koltay Gábor: István,a király
Ifjúsági Lapkiadó 1984
süti beállítások módosítása