GinGin bankszámlája egy technikai hiba miatt lenullázódott: hiába szüntette meg a csoportos beszedési megbízást, az mégis teljesült. A Budapest Bank tanácsa az esetet követően: amíg az osztályok egymást közt levelezgetnek, fusson ő maga a pénze után.
Az alábbi levelet az imént küldtem el a Pszaf ügyfélszolgálatára, mert enyhén pipa vagyok (finoman fejeztem ki magam) a Budapest Bankra. Gondoltam megosztom veletek, milyen naiv voltam, mert hittem a banki ügyintézés pontosságában. Mások okulására, nem elég ha biztosra mész, még biztosabbra kell menni és talán akkor rendben mennek a dolgok. Talán... Köszönjük Emese!
---------- Forwarded message ----------
Date: 13 Aug 2008 10:05
Subject: Panaszbejelentés
To: ugyfelszolgalat@pszaf.hu
"Tisztelt PSZAF!
Ezúton szeretnék panaszt emelni a Budapest Bank Nyrt., konkrétan az Észak-Pesti Fiókjukban (Bp. Váci út 188.) történő hanyag ügyintézés miatt.
11 éve vagyok a Budapest Bank ügyfele eddig még nem csalódtam bennük. 2008. június 30-án azért kerestem fel az Észak-Pesti fiókot, hogy megszüntessek egy társkártyát, módosítsam a levelezési címemet, illetve megszüntessek egy csoportos beszedési megbízást, ami nem az én nevemre szólt, de családi okok miatt az én számlámról vonták. Mivel a jogosult másik bank (CC) minden hónap 20-a környékén vonta a törlesztőrészletet, úgy gondoltam, hogy ha időben bemegyek a Budapest Bankba elintézni a szükséges módosításokat, a júliusi törlesztőt már nem fogják tudni a bankszámlámra terhelni. Még aznap (június 30.) mindent elintézve nyugodt szívvel távoztam a bankból, gondolván, hogy ez a dolog kipipálható. Ennek ellenére július 18-án (péntek) meglepődve látom a bank által küldött telefonos üzenetekben hogy a beszedési megbízás amit én 18 nappal azelőtt lemondtam, teljesült, majdnem lenullázva a bankszámlámat. A hétvége miatt csak hétfőn (július 21.) tudtam bemenni a Bankhoz, hogy intézkedjek.
Nem kis összegről van szó, hanem közel 70 ezer Ft-ról. A bankban közölték velem, hogy az az osztály aki ezzel foglalkozik, nem kapta meg papírt melyben a beszedési megbízás megszüntetését kértem. Egyszerűen szólva elhagyták valahol. Illetve amit tenni tudnak értem az annyi, hogy felvesznek egy panaszjegyzőkönyvet amire 15 napjuk van válaszolni. Addig is menjek el a CC-hez és kérjem vissza a pénzem. Megkérdeztem tőlük, hogy viccelnek vagy véresen komolyan gondolják. Hanyagul végzik a munkájukat és még én fussak a pénzem után. Mivel nem az én nevemen volt a törlesztés a CC-nél esélyem sincs. Ez nem hatotta meg őket. Mást nem tehettem kivártam a 15 napot.
A 15 nap tegnap (augusztus 12.) letelt. Válasz semmi. Felhívtam a Bankot, hogy történt végre valami ebben az ügyben vagy nem. Az ügyintéző hölgy próbált nekem segíteni, és annyit kiderített, hogy a válaszlevél elkészült, elvileg már postázták. Igaz én még nem kaptam meg. (Nem siették el.) Felolvasta nekem a levelet amiben a lényeg az volt, hogy sajnos technikai okok miatt nem sikerült a megszüntetést rögzíteniük és ezért elnézésemet kérik DE próbáljam meg felvenni a kapcsolatot a CC-vel. Illetve még közölte, hogy elvileg ez nem végleges válasz, mert a Budapest Bank is felvette a CC-vel a kapcsolatot, de eltarthat egy ideig, amíg eredmény születik.
A pénzem én személy szerint nem tudom visszakérni. Most megint várhatok. A bizalmam teljesen elvesztette a Budapest Bank. Le is cseréltem őket. Nem merek pénzt hagyni azon a számlán. Felháborítónak tartom, hogy a Bank hibája miatt még én fussak a pénzem után. Ha én megtiltom, hogy egy másik bank megterhelje a bankszámlám - valaki hibája miatt - a tiltás ellenére hozzáférhetnek. Ezek után hogy bízzak meg a bankokban, ha ilyen hanyagul kezelnek egy folyószámlát?
Előre is köszönöm, hogy elolvasták a panaszom, és ha lehetséges megteszik a megfelelő lépéseket ez ügyben, hogy más ne járjon így mint én.
Tisztelettel:
S.G.
Mr.Brooks 2008.08.13. 13:10:41
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2008.08.13. 13:13:52
Nekik persze kötelességük a károd megtérítése, remélem el fogod érni. Mindegyik bankban kupi van, a BB még a jobbak közé tartozik.
Skyline/nana szusz 2008.08.13. 13:15:29
naálunk nagyon korrektek, nem kell sokat várni és mindig minden klappol
Yoss 2008.08.13. 13:19:44
Big Ed 2008.08.13. 13:29:12
Mérgezett fülü teszkós szatyor 2008.08.13. 13:32:57
Layosh 2008.08.13. 13:34:08
Layosh 2008.08.13. 13:37:45
torma99 2008.08.13. 13:39:17
havaj 2008.08.13. 13:48:12
Rendkívül korrektek, bár én csak a savoya parki-fiókukat látogatom.
Ha véletlenül kétszer utalnék valamit, külön felhívnak, és rákérdeznek KEDVESEN! Vagy ha hirtelen nagyon megterhelem (pl. karácsony előtt) akkor is.
Egyedi kéréseimet szó nélkül teljesítik, nem pedig az a kérdés, hogy mér kell az nekem.
Lehet hogy ez csak a cégesekre vonatkozik, de szerintem ahol így ki tudják válogatni a kulturált alkalmazottakat ott minden szép és yó.
Én lennék terrorista! 2008.08.13. 13:50:01
azize 2008.08.13. 14:00:36
Témával kapcsolatban: egy másik fórumon pár hete majd leszedték a fejem, mert le mertem írni, hogy nem bízom a csoportos beszedési megbízásban (pedig 9 évig bankban nyomtam, nem vagyok hozzá teljesen hülye). És lőn: tényleg igazam volt, már megint :)
Anno, sikertelen OTP-s ügyfélként megszüntettem a(z akkor még) Westel-es csop.beszedési megbízásomat, még 1 évvel később is szerepelt a kivonaton, hogy a Westel sikertelenül próbálta levonni a telefonszámla összegét!! Még jó, hogy olyankor (hó vége) már sosem volt a számlán pénz :)
NorbArt 2008.08.13. 14:03:08
Átutalási megbízást adtunk állandót 5.000 forintra. Erre másnap reggel jön az SMs hogy a számláról 1.700.000 forintot átutaltak, és ez nem vicc az adott számlára. Felhívtam a bankot és mondtam mi a szitu, biztosan csak tréfa. Mondták nem az. Sőt 15 napjuk van hogy kisüssék mi van. Én meg megmondtam miután az egy óra visszahívás lejárt egy órája, hogy pont annyi idejük a visszautalásra míg beérek a bankba kb fél óra, "különben benzinnel megyek és felgyújtom az egészet a gecibe" finoman szólva kicsit pipa voltam. S MINDEZT HÁROMSZOR. Elmondattam vele hogy biztosan megértette? Mi az hogy lenyúlják a pénzem és esetleg 2 hét múlva visszaadják. S majd egy kocsi áráról van szó. Na nem. DÉLUTÁNRA nagy panszkodva mondták hogy ezt egyenként kell visszaállítani tehát nem az egyetlen voltam, de visszaállítják. ELTZELEFONÁLTAM kb 2K. + Másnap reggel bementem megszüntettem, még lenyúltak 5.000 pénzfelvétel díjként utolsó rugásként.
AZÓTA CIB, nem a legolcsóbb de tényleg jó, ajánlom mindenkinek a Kékgolyó fiókot udvariasak nagyon, főleg H. GYÖRGY a pénztárba.
Homár!
PÁR HÓNAPJA ELKÜLDTEM A SZTORIT a :
sounder@freemail.hu címről, szerintem ha gondolod berakhatod ugyanide mint idevágó sztori 2.
NorbArt 2008.08.13. 14:04:55
Gumidomino 2008.08.13. 14:05:30
se telefon, se értesítés, se bocsánat.
még jó, hogy a diákhitelesek olyan naggggyon megértőek...
kulup 2008.08.13. 14:19:57
azize 2008.08.13. 14:36:19
birdito 2008.08.13. 14:48:27
Mérgezett fülü teszkós szatyor 2008.08.13. 14:53:29
Big Ed 2008.08.13. 15:35:59
Bastie (törölt) · http://www.hirmax.net/ 2008.08.13. 15:44:57
Üff. Először nekem is ez volt a benyomásom, aztán egyre több gondom volt velük. Most a citinél minden ok eddig.
Gilderoy 2008.08.13. 15:46:03
Bastie (törölt) · http://www.hirmax.net/ 2008.08.13. 15:46:14
Balance Of Power 2008.08.13. 15:58:47
Csak aztan nehogy lofejet kapjak az agyamba...
Ofélia . 2008.08.13. 16:02:21
Banki számlán nevet változtatni?????????
Rémálom de nem véletlenül.
Big Ed 2008.08.13. 16:02:54
moli 2008.08.13. 16:05:10
legyetek mar okosak!
Megszeppent kisgyerek 2008.08.13. 16:07:49
Keress jobb bankot.
Megszeppent kisgyerek 2008.08.13. 16:09:49
hanyszor kell elmondani az evezredes osi roman tapasztalatot a csoportos beszedesi megbizas es a sikeresseg kapcsolatarol?!
legyetek mar okosak!
Ja... mindenki hordja bőrzacskóban, vert aranyban a vagyonát. Ha ötszáz éve bevált, minek variálni?
Big Ed 2008.08.13. 16:11:15
Ofélia . 2008.08.13. 16:15:25
A fiókban bármelyik banknál tényleg átírnak mindent három perc alatt a legtovább a sorbanállás tart.
Természetesen csak akkor ha egyébb szar nincs a palacsintában.
Árpóca · http://sosefelejtemel.blog.hu 2008.08.13. 16:16:19
Ofélia . 2008.08.13. 16:22:28
Az írek nem szoktak aljasak lenni.
algi 2008.08.13. 16:25:06
potyesz 2008.08.13. 16:28:17
Az internetbanking-juk klasszul mukodik, szinte mindent el tudsz intezni es nem kell a bankban toltened egy fel napot.
Laliath_ 2008.08.13. 16:30:37
Bár azért csendesen jegyzem meg, hogy nálunk ilyen esetben előzetesen jóváírom az Ügyfél számláját a pénzzel, mert az neki jár, méghozzá jogosan. Utána meg futhatok akár hónapokig is a pénz után, hogy a bank visszakapja, de ezzel már nem terhelem az Ügyfelet. A bank hibája legyen már a mi problémánk.
Ofélia . 2008.08.13. 16:31:07
Pédául egy csoportos beszedés meghiusítható ugy is, hogy lekorlátozom a fiókban az átultatható összeget modjuk ezer forintra.
Egy kivétel az APEH mert ők a teljes számlát leemelhetik.
Balance Of Power 2008.08.13. 16:36:47
Multkor viszont rakerdeztem, hogy ha online csinalok egy allando megbizast, azt tudom-e online modositani. Nem volt benne biztos az ugyintezo...
Amugy nincs bajom ezzel a rendszerrel, mert napi szinten hasznalom, de azert az ilyesmivel nem tudok mit kezdeni, kovetkezetlensegnek erzem.
Kopi3.14 2008.08.13. 16:43:58
De egyeb teren egesz jol allok veluk, van amit Bekescsaban, van amit Beszpremben, van amit Budapesten tettem hozza a szamlahoz, kapcsoaltunkhoz, es mindent inteznek midnenhol. Pontosan, idoben. A netbankjukat kifejezetten szeretem, a telefonalas miatt meg rendkivul biztonsagosnak is tartom.
Ezen tul kapcsoaltban vagyok az ELLa-val, ok olcsok, szerintem jok, es ha ugy latjak, hogy van valami lehetoseguk szamomra, akkor megkeersnek, nem varjak, hogy telefonon, akarhogy en menjek utana. PLusz amikor egy veluk torteno hitelkeretszerzodessel kapcsolatosan kerestek meg, es rabolintottam, akkor akar elore ki is toltottek volna midnent, mire hazamegyek, de szerencsere nem ekllett sokat varni emiatt, elintezheto volt konnyen szemelyesen is.
Nemetorszagban ismerem a Deutsche Bankot. Amiota itt vagyok, egy eve, online nem tudok belepni, valami tonkrevagta az egeszet. automatabol lehet midnenfele utalasokat inteznia bankfiokban, hetvegen is, nem kell ember hozza. De roluk valtani akarok a DKB-ra, akik ugyan fiokmentesek, ellenben a vilag osszes automatajabol ingye adnak penzt, plusz szamlavezetesi dijat sem szamolnak fel. Online feluletuket meg nem ismerem.
Kopi3.14 2008.08.13. 16:46:26
Laszlo2 2008.08.13. 16:47:11
"Mivel nem az én nevemen volt a törlesztés a CC-nél esélyem sincs."
wagabound 2008.08.13. 16:52:02
Alapszabály: soha, egy percig nem bízni a bankokban! Továbbá: reklámnak nem bedőlni, személyes ügyintézésnél kemény és határozott fellépés ("az én pénzemből éltek, vazze!"), ha az ügyintézővel nem megy, a főnökét hívni, és azzal hangosan (de nem kiabálva!) beszélni, hogy mások is hallják. A legfontosabb: soha, de SOHA nem adni csoportos megbízást! Ha nincs otthon vagy munkahelyen internet, akkor inkább sorbanállás csekkel a postán. És ellenőrizni kell minden tranzakciót, a számlaegyenleget pedig legalább hetente!
A leirt esetből is az a tanulság, hogy megelőzni kell az ilyen szitut, amennyire csak lehet, mert aki belekeveredik, az jól már nem jön ki belőle. Amúgy minden banknak megvannak a maga kis "trükkjei"; az egyik itt veri át az ügyfelet, a másik ott, tuti bank tehát (sajnos) nincs.
Ofélia . 2008.08.13. 16:53:12
Cak egy kicsit kell belegondolni miért nem lehet online módosítani.
Ha bárki hozzáfér a jelszavadhoz akkor azt csinál a pénzeddel amit akar.
Részeg éjszaka barátnő barat elölhagyott laptop bejelenkezve, lustaság miatt rögzített jelszó és még sorolhatnám.
A bank fele részben a saját fele részben a te seggedet védi.
Tehát minden módosítást az ügyfél jelenlétében és ellenőrzött személyazonosság mellett végez akkor viszont gyorsan.
Egy példa a járóképtelen anyámat be kellett vinni a bankba, hogy személyesen írja alá a paírokat mivel csak én tudok hozzáférni a számlájához.
Magánmentő 15000. huf
De ha ezt nem csinálnák akkor?????????
azize 2008.08.13. 17:02:28
Balance od Power: én is bajban vagyok az erstés netbankos áll. megbízásaimmal. Pl. megnézni őket csak a törlés menüpont alatt lehet :) De ennyi baj legyen....
ladislaus 2008.08.13. 17:05:16
Hangsuly az EDDIG-en van ugye? :)
Grnch: Irországban mire tettél 120 fontot? Itt euro van... Amugy meg ezért hazamenni... nem tudom. Es szerintem siman visszaadjak. Hol voltál? Tuti AIB :)
ladislaus 2008.08.13. 17:06:40
Sem Mihály 2008.08.13. 17:17:08
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.13. 17:30:05
Pédául egy csoportos beszedés meghiusítható ugy is, hogy lekorlátozom a fiókban az átultatható összeget modjuk ezer forintra."
OTPnél voltam kb 1 hónapja, semmire nem voltak hajlandóak 50k-nál kisebb limitet tenni!
azért ez vicces...
Tron65 2008.08.13. 17:31:49
Amúgy én CIB-es vagyok és rögtön rémtörténettel kezdtem:
Lakáskölcsönt akartam felvenni. Befogadták, OK. Amikor mentem volna az eladóval aláirogatni a dolgokat, az ügyintéző megbetegedett. 3. héten (!) elég ingerülten érdeklődtem: ha a kedves kollegina most mondjuk fél-egy évre kórházba kerül, többet az életben nem lehet a CIB-nél devizás lakáskölcsönt felvenni? 2 napm múlva hívtak, hogy a kollegina "meggyógyult". Boldog voltam, mert akkor meg az eladó utazott el külföldre 3 hétre. Summa summárum: a szerződésben leírt ucsó határidő előtt kettő nappal tudtuk lerendezni a dolgot.
Mindenestől majdnem három hónapba telt.
Azóta elégedett vagyok velük. Jó a netbankjuk és tényleg mindent el lehet intézni miden fiókban. Bár ők is "leveleznek".
20-05 666 2008.08.13. 17:34:28
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2008.08.13. 17:52:15
Gondolj bele, és talán megérted.
misterx 2008.08.13. 18:19:34
Huszárvégjáték (törölt) 2008.08.13. 18:20:12
Én amikor ezt olvastam, rögtön megszüntettem a netes hozzáférési jogomat, pedig Citibankos vagyok, ami - ahogy tudom - a legbiztonságosabb. Mondjuk a telefonos üfsz világbajnok jó, gyors és egyszerű.
misterx 2008.08.13. 18:24:39
havaj 2008.08.13. 19:18:24
Fenemód gondolkodom már egy ideje, de akkor se értem, hogy mi köze van az internet hozzáférésed módjának a netbankod feltöréséhez.
A többivel tejjessen egyetértek.
kulup 2008.08.13. 19:52:57
Szerintem közvetlenül a bankba tárcsázott be modemmel.
havaj 2008.08.13. 20:41:55
Annál tényleg nincs biztonságosabb.
Bit Rot 2008.08.13. 22:09:17
pepinko 2008.08.13. 23:52:22
egyszerüen 2008.08.14. 08:16:59
bankba be , 15 napon belül visszautalják a manim. Mondom fasza. Kaját meg miből vegyek addig?? Kérjek kölcsön. Ja és elnézést kérnek. Asztalborogatás, másnap rajta volt a pénz a számlámon. Kicsit ideges volt a biztonsági ör:)
Amugy mind4en banknál vannak hibák
Cib - Amatör ügyintézök, azt se tudják mit adnak, pedig személyesen egyeztettem 4x biztos ami biztos alapon. Na ez se volt biztos
OTp - örökségemet akartam felvenni. Ott is asztalborogatás volt és rendört akartak hivni. Na ja utána meg fektessem be. Mondtam anyukám engem többet az OTP nem lát.
kezdek hozzászokni ahozz hogy csapkodjak ha kell valami, ami nekem jár
MosoMasa 2008.08.14. 08:28:44
Big Ed 2008.08.14. 08:39:14
Balance Of Power 2008.08.14. 08:54:03
Laliath_ 2008.08.14. 09:19:05
Bármennyire hihetetlen, asztalborogatás nélkül is megkaptad volna másnpara az összeget, amit panaszoltál, mert a banknak érdeke, hogy minél rövidebb ideig legyen nyitva egy panasz; ugyanis erről is felmérést és statisztikát _kell_ készítenie, amit meghatározott időközönként vizsgálnak.
Az ügyintézőnek pedig, mivel ő csak felveszi a panaszt, de nem vizsgálja ki, és még annyira sem vesz részt a könyvelésben, kötelessége a maximum 15 napot kommunikálni (igen, ebben minden esetben szerepel a legfeljebb kitétel, de ezt a zaklatott Ügyfél általában nem szokta meghallani), még akkor is, ha én a panaszkezelés keretében egy órán belül végzetk a könyveléssel is. (Igen, volt már rá eset - nekem sem érdekem, hogy halmokban álljanak mellettem a panaszok :)
L.
Kispista (törölt) 2008.08.14. 09:56:54
Hétfőn egy nagyobb tételt ki kellett fizetni az ácsoknak, gondoltam pénteken este feloldom ezt a betétet.
hétfőn 12 kor még nem tudtam pénzt felvenni a számláról....
elég kellemetlen volt .
Azt nem értem, hogy ha egy humán interface ül a netbankjuk túloldalán, ezt feltüntethetnék, hogy az ember előre tudja, hogy mire számíthat.
mondjuk ha egy ekkora cég ilyen megoldást választ az önmagában jellemzi a szinvonalat.
Arról meg ne is beszéljünk, hogy az átutalási megbízásokkal 2 hónapig kinlódtak mire az elsőt sikerült átutalniuk.
moli 2008.08.14. 10:01:36
Big Ed 2008.08.14. 10:26:20
nemáá 2008.08.14. 10:58:18
Ott, helyben felmondtam a szamlamat es atmentem egy masik bankba...
GQ 2008.08.14. 21:00:41
1. Költözésnél lakcím átíratás
bementem, személyi, lakcímkártya, minden, ami kell. Gépben átírják, papíron kinyomtatják, leellenőrzöm, minden adat stimmel. Várom a bankszámlakivonatot, nem jön... eltelik még egy hónap, még mindig nem jön... bemegyek megint, mondom a hölgynek, hogy mi van, a módosításról kapott aláírt, lebélyegzett papírt is vittem magammal. Azt mondja, megnézi, mit mutat az adatbázis. Megnézte; a régi címem mutatta. Mondom, ez hogy lehet? Nem tudja. Erre én: ok, akkor reboot, mindent előről. Megint kapom a papírt, hogy minden rendben, mentették a változást, adatok ismét stimmelnek... eljő az újabb hónap, bankszámlakivonat megérkezik, majd köv hónapban is. Aztán megint nem... Várok megint egy hónapot, hátha... De nem... becsattogok a bankba, immáron két igazolással, hogy az adatok átírva. A hölgy ismét megnézi, már poénkodik is velem, hisz eddig is nála voltam. Megint a régi címem... Kérdem, ez hogy lehet? Erre ő: hát, fogalma sincs, de ne haragudjak, átírja megint, újabb papír minderről. És mondom, nekem most kéne az utsó 3 havi kivonat, hogy lesz meg? Oldalanként x forintért... Mondom: mi van???? Na ne szórakozzá' má' velem, Te voltál a hülye 3szor, azt' még én fizessek érte? Főnökéhez bement, megkérdezte, kijött elpirultan: "Elég az utolsó három havi?" - mondom: "jah, köszi".
2. ua ez a story, csak a mobilszámommal, és hogy az 4edjére sikerült... Pedig ott hirtelen megkaptam az "üdvözöljük a k&h mobilinfiormációs blah-blah-blah" üzeneteket mindannyiszor.
3. Tök üres a bank, egyetlen kérdéssel megyek be. Mondom a nőnek, csókolom, csak egy gyors kérdésem lenne. Ő: húzzak sorszámot! Mondom rendben, húzok. Most már jöhetek? Nem, várjam meg, míg én következek. Dehát nincs előttem senki! De ő most elfoglalt. Jó, leülök... pár perc múlva a teljesen üres bankban felvillan az én számom... Odamegyek, elnézést, ha ezt szeretném, mit hozzak? Azt. Köszönöm, visz' lát! Ez telt kb 10 percbe összesen...
GQ 2008.08.14. 21:06:19
Bastie (törölt) · http://www.hirmax.net/ 2008.08.17. 17:53:52
"A legfontosabb: soha, de SOHA nem adni csoportos megbízást! Ha nincs otthon vagy munkahelyen internet, akkor inkább sorbanállás csekkel a postán."
Üff. Én azért ennyire nem vagyok paranoiás, csekkel meg elvből nem bajlódom.
Ha meg valamit elbasz a bank, jöhet a PSZÁF.
moli 2008.08.17. 19:29:15
xi00 2008.08.18. 13:27:40
én csak friss tojással és csirkével fizetek
esetleg aranyröggel
Fogyasztóvédő 2009.03.19. 01:54:15
Kaptak a mocsadék bankok a pofájukra.Végre egy szervezet, aki adott nekik.
Ime:
Itt a piros, hol a piros - avagy mi történik a BAR-listásokkal
A Vállalkozók Szövetsége álláspontja az, hogy Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét nem azért alapította valamikor a magyar állam, hogy bankvédő hivatalként tetszelegjen, a pénzügyi közélet amúgy is kétes hírnévnek örvendő porondján.
A válság váratlanul érkezett, de kapóra jött a hazai bankrendszernek, hiszen a társadalomnak az a fele, amely boldogulni szeretett volna, hitelt vett fel az elmúlt években, hogy a vállalkozását gyarapítsa, ingatlant vagy autót szerezzen. Mindezt nem csak a kényelem okán, de az előrelépés lehetőségeként is vállalták az adósok: ennek persze mély társadalmi okai vannak, mert egy magyar tömblakás ára jelenleg 183 havi minimálbérért ill. nagyjából 107 havi átlagbérből vásárolható meg. Egy átlagos, új, családi autó (nem luxuskategória) „mindössze” 42 havi minimál- ill. 25 havi átlagbérből már megkapható.
Tavaly szeptember óta hallgatjuk, hogy válság van, a világ hitelpiacai egyre nehezebb helyzetbe kerültek, fel kellett vásárolnia az amerikai kormánynak a legnagyobb bankokat, hogy az emberek a befektetéseiket biztonságban tudják, mert ha nem, még nagyobbra nő a válság és a bizalmatlanság.
Igen, halljuk, látjuk, olvassuk. De a PSZÁF nem lép „akcióba”: mintha Csipkerózsika-álmát aludná a felügyelet, el van foglalva azzal, hogy egyes ügyeket vizsgál (amely fontos a szereplőknek), de az össztársadalmi érdek, miszerint a bankok üzleti magatartása mélyen hátrányos és pénzügyileg ellehetetleníti tömegesen az embereket, mintha észre sem venné. Miközben már kiderült, hogy a világ „gazdagabbik felén” a bankok a tőkeinjekciót arra fordították, hogy vezetőik megjutalmazzák magukat, mert hiszen „olyan jól dolgoztak, és hát ezért jár is a bónusz”.
Néhány tény:
Egy átlagos magyar bank vezetője minimum 100 millió forintot keres évente a juttatásokkal, bónuszokkal stb.
A rendszerváltás után, de a 90-es évek közepétől bankokban volt a legmagasabb az átlagkereset, és ebben a szférában lehetett a legtöbb, időnként rekordnyereséget realizálni.
A megkötött blanketta-szerződések számtalan helyen sértik az adósok jogos érdekeit a bankok/pénzintézetek érdekeit előrehelyezve.
PSZÁF tehát tűrte, hogy a BAR-listások száma az egekbe ugorjon, és lassan minden tizedik felnőtt lakos szerepeljen e listán, miközben felmerülhet az emberben néhány kérdés.
- Vajon a PSZÁF mindezt azért tűri, mert a legtöbb döntéshozó vezetője hivatali állása előtt maga is bankár volt, majd a későbbiekben - a jól kereső pénzintézeti szféra - vissza várja „hű” fiait?
- Vajon a PSZÁF számára ezek a blanketta-szerződések miért elfogadhatóak?
- Vajon a PSZÁF vezetősége megkezdte a magyarországi bankok és tevékenységük széles körű átvilágítását, hogy megismerhető legyen az adott bank valós pénzügyi helyzete? A megszerzett éves rekordbevételek és nyereségek elkönyvelése után – ilyen hirtelen – miért lett bajban a hazai bankok meghatározott része?
- Vajon a PSZÁF a rosszul gazdálkodó bankok vezetőit elszámoltatja, mielőtt és miután a bank felveszi a magyar adófizetők pénzét?
- Amennyiben a bankok számára csökkentik a kamatokat, akkor – amellett, hogy árfolyamveszteség címén a törlesztőrészleteket megemelik – miért kell az adósoknak – a szerződés egyoldalú módosítása mellett – még kamatokat is emelni? Persze tudjuk, hogy az egyoldalú szerződés ezt megengedi, de a PSZÁF miért tűri?
- Vajon a bankok vezetői miért gondolják azt, hogy nekik nem kell felelősséget vállalniuk a gazdasági kockázataikért (miként más vállalkozóknak - igen)?
- Nem várható el egy pénzintézettől, hogy megkérdezze ügyfelét: „Kedves ügyfelünk, Ön 20 évre vett fel hitelt, gondolt arra, mi lesz, ha 10 vagy 15 év múlva beteg, munkanélküli stb. lesz? Miből fogja fizetni a hiteltörlesztést?”
A bankrendszer sajátosságait nézhetjük más megvilágításban is: a mindent az ügyfelekre terhelő bankrendszer esetenként az aktuális kormányzatot zsarolja, miközben újdonsült „királycsinálóként” a következő kormányzatot próbálja saját sugallatra felállítani. Ahogy bennfentes budapesti körökben mondják mostanában: úgy tűnik, Felcsuti megegyezett az alcsútival.
Ahelyett, hogy a bankok az anyacégeiket szolgálják ki, a bankok és a bankrendszer mai vezetőinek legfontosabb feladata az ország 1,3 millió vállalkozásával, valamint 10 millió lakójával megegyezni a hitelek mérséklésében, a törlesztések türelmi idejének ügyfélbarát kezelésében, törekedni a forint megvédésére, elvárható, hogy beindítsák a hitelezéseket is.
A Vállalkozók Szövetsége felszólítja a PSZÁF tisztségviselőit, hogy kezdjék meg és folytassák le e körben a vizsgálataikat, elvárja, hogy a magyar bankok ne merjék egyoldalúan módosítani a szerződéseiket, vállalják a jelenlegi helyzetben a saját üzletük kockázatát, ne hárítsanak át minden költséget – jogtalanul - a hitelfelvevőkre, és tevékenységüket tisztességes üzleti magatartással folytassák.
A Vállalkozók Szövetsége felszólítja a PSZÁF vezetőit, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket a bankok törvénytelen szerződésmódosításai ellen. Kényszerítsék ki bankoktól a tisztességes kamatláb meghatározását.
Lépjenek fel a banki „uzsorakamatok” ellen, és - szükség szerint- azonnal vonják meg az ezt használó bankok engedélyét. Egyetlen bank se kérhessen a jegybanki alapkamat duplájánál több kamatot a kiadott hiteleire.
A PSZÁF tisztségviselőinek pedig végre el kell kezdeniük a fogyasztó- és vállalkozásbarát magatartást bevezetni a gyakorlatban, és az elé kerülő ügyekben ilyen módon eljárni.
Elvárjuk, hogy a PSZÁF a továbbiakban a bankok bevételeiből különítsen el egy alapot, mely a banki hitelek károsultjainak szervezete számára juttat pénzeszközöket, hogy hatékonyabban tudjanak fellépni a pénzintézetek ellenében.
A Vállalkozók Szövetsége programjában szerepel a pénzügyi kultúra és az öngondoskodás is, melyekről – iskolai keretek között – kell hallaniuk, tanulniuk a fiataloknak, hogy minimalizálni lehessen azoknak a számát, akik később belekerülnek ebbe a pénzügyi mókuskerékbe.
Info: www.vallalkozokszovetsege.com
choko 2010.07.18. 12:32:46
A Budapest Bank nem igazi értelemben vett bank, csak egy amerikai vállalat pénzügyi részlege és ebbő kifolyólag "fapados"...csodákat ne várj tőle
A bank új emblémáját viszont le kellene cserélni, szerintem!