Brúnó bizonyára direkt két számmal kisebb cipőt vásárolt télire, hogy az még garanciális időn belül elpusztuljon. Különösen vicces a cégvezető független szakvéleménye, aki szerint a belső szakadások "nem rendeltetésszerű használatból" erednek. Vajon mire gondolhat? Hörcsögöket nevelt benne?
Egy a "united colors of benetton" (AIKO Hungary Kft.) budapesti üzletében vásárolt cipő, és annak szavatosságára vonatkozó igényem érvényesítésének történetet szeretném Önökkel, az olvasókkal, és a sajnálatos módon ehhez hasonló helyzetbe kerülőkkel megosztani...az első tanulság: az ember még ha tudatos vásárló, a jogszabályokat "nagyjából" ismeri (mert véletlenül ilyen területen dolgozott korábban...), akkor sincs "biztonságban". Az említett lábbelit 2010 december 19-én vásároltam kb. 20 ezer Forintért. A terméket rendeltetésének megfelelően használtam. Ki gondolná, a lábamra vettem, bekötöttem, majd lépkedtem benne. Nem futballoztam, betonoztam, vagy ástam benne árkot. Kívülről nincs is semmi baja, szinte úgy néz ki, mint a vásárláskor. A probléma belül van, a bélésével, mely több helyen elkopott, elvékonyodott, majd kiszakadt. Gondoltam sebaj, visszaviszem, hiszen a vásárlás óta még nem telt el fél év sem, tehát (bár egészen biztos vagyok benne, hogy a hiba nem a használat helytelenségéből eredt) a hiba keletkezésének okát a forgalmazónak kell bizonyítania.
2011 április 6-án bementem az érintett üzletbe, jeleztem az eladó hölgyeknek, hogy mi a probléma, és kértem őket, hogy küldjék el bevizsgáltatni. Megnézték az említett cipőt, és kezdődött a szokásos "eladó duma": "Az ilyeneket mindig azzal küldik vissza, hogy nem gyártási hiba" , "Nagyon sokat kell várni rá". Ezután hangzott el az első számomra akkor még vicces mondat, miszerint: "Azt nem javasoljuk, mert ha az lesz a vizsgálat eredménye, hogy nem rendeltetésszerű használatból ered a hiba, akkor Önnek kell kifizetnie a vizsgálat díját". (Inkább elküldik megjavíttatni...mondtam, hogy azt inkább nem szeretném, mert ha eredeti állapotában bírt három hónapot, akkor javítva se fogja tovább húzni.) Erre én mondtam nekik, hogy ezt a "törvényt" én nem egészen így ismerem...ezután megnézték a cipőt még egyszer, és valami megmagyarázhatatlan oknál fogva ezúttal már felajánlották, hogy vásároljam le az árát. Kompromisszumra hajló emberként körülnéztem az üzletben, de sajnos semmi olyan árut nem találtam, melyet szívesen megvásároltam volna, így mondtam az eladóknak, hogy akkor szeretném vissza kérni a termék vételárát.
Egy kis telefonos segítség az üzletvezetőtől...eredmény: nem adják vissza az árát, hanem elküldik KERMI (illetve fogyasztóvédelmi) vizsgálatra...(gondoltam magamban, jé, most már mégsem én fizetem a díját, vagy mi?! Megírta az egyik hölgy a jegyzőkönyvet, átolvastam, és az első megtévesztési szándék (mármint, hogy a vásárló állja a KERMI vizsgálat díját) után jött a következő, annak ellenére, hogy készpénz visszafizetést kértem, "csere" került a papírra, így azt kénytelen voltam kiegészíttetni. Aranyosak, készségesek voltak, és még megjegyezték, hogy Ők küldenék szívesen, de a főnökük nem szereti bevizsgálásra küldeni a termékeket...(megértem, hiszen az pénzbe kerül...)
Ezután vártam türelmesen, nyugodtan, (mivel legalább 2-3 pár hasonlóan járt lábbelim érkezett már vissza "gyártási hiba" címszóval, és minden esetben választhattam, hogy levásárolom-e, vagy visszafizetik a vételárat készpénzben). Április 23-án gondoltam felhívom őket, megkérdezem, hogy áll az ügy. Egy eladó hölgy vette fel, mondta, hogy tudja miről van szó, de most nincs ott az üzletvezető, hívjam őket kedden...ok...Húsvét...kedd: telefonálok, kérem az üzletvezetőt, odaadják, mondom, hogy ki vagyok, mit szeretnék, a kagyló túlvégéről pedig érkezik a "meglepő" válasz: "Jó napot kívánok, már én is éppen hívni akartam..." és ekkor jött csak az igazi meglepetés:
"A cégvezető úr szemrevételezést tartott, és megállapította, hogy a cipő a nem rendeltetésszerű használat következtében hibásodott meg, ezért nem jogos a panaszom, menjek be a termékért" -> nem cserélik, nem javítják, és nem adnak vissza pénzt. Nevettem egy hatalmasat, és megkérdeztem, hogy a cégvezető úr mióta rendelkezik minőségi panaszok (ráadásul, mint a mellékelt dokumentumon látható, FÜGGETLEN!!!) szakvéleményezésére vonatkozóan bármilyen hatáskörrel??? Erre az üzletvezető hölgy: "Sajnálom Uram, ez nálunk így működik."
Mondom igen? Nem tudtam, hogy ezt a cégek eldönthetik, hogy egy jogszabályt betartanak-e, vagy sem...rendben, elkértem a cégvezető (& független szakértő) úr elérhetőségét, és nyomban fel is hívtam. Egy asszisztenst kapcsoltak, akinek előadtam bánatomat (kb. du. fél kettőkor), és kértem, hogy vagy a cégvezető úr, vagy egyéb illetékes hívjon vissza, és legyen szíves elmagyarázni nekem a szavatossági igények érvényesítésével kapcsolatos jogszabályok eme új perspektíváját. Jeleztem, ha du. 4 óráig nem történik meg a visszahívás, kénytelen leszek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordulni a panaszommal.
A visszahívás természetesen eddig a percig sem történt meg, helyette a cégvezető úr vette a fáradtságot, és írt egy "független szakvéleményt", mely másolatát elküldte a vásárlás helyszínére is. Ez csak azért jutott el a kezembe, mert bementem oda (nem értesítettek, csak gondoltam személyesen is beszéljünk erről...), és érdeklődtem, hogy mi a helyzet.
Az április 6-án készült jegyzőkönyvben a "A kifogás rendezésének módja:" sorba csupa nagy nyomtatott betűvel a "KERMI VIZSGÁLAT" szerepel. Én balga megkérdeztem az üzletvezető hölgyet, hogy ha a jegyzőkönyvön ez szerepel, akkor én miért nem egy ilyen vizsgálat eredményéről kapok dokumentumot, miért a saját cégük vezetője véleményezi azt...ráadásul másolaton...bár az üzletvezető egyből jelezte, hogy a cégvezető úr nagyon szívesen postázza nekem az eredeti példányt is...remek...
Végső elkeseredésemben még utoljára megpróbáltam elérni a cégvezető urat, de sajnos aznap már nem tudott volna velem foglalkozni, így jeleztem az asszisztensének, hogy holnap már a sajtó és a fogyasztóvédelmi hatóság teszi majd ezt, és elbúcsúztam...
Meglátjuk kinek lesz igaza, és hogy az ügy végén is fogják-e még az eladók azzal elküldeni az esetleg nálam kicsit (legalábbis ilyen téren) tudatlanabb fogyasztót, hogy "nem küldjük el inkább bevizsgáltatni, mert azt lehet, hogy Önnek kell kifizetni.." Ilyen szöveg után ki ragaszkodna mégis hozzá? Aki hülye, vagy aki tudja, hogy ez a hülyeség, és a fogyasztó szemtelen megtévesztése!
Ebben az országban mindenki azt hiszi, hogy azt csinál amit akar?
Az utolsó 100 komment: