Tékozló Homár

Az ár a szevízdíjat tartalmazza - vagy mégsem?

2011.08.12. 11:53 | juszka | 155 komment

Gabba érdekes dologra lett figyelmes a Szent Jupát étteremben: míg a magyarok automatikusan fizetik a 10%-ék szervízdíjat, a külföldiekre ez nem vonatkozik. 

Múlt héten az egykori Moszkva térnél ettünk a Szent Jupát étteremben. Az étlapot szemlélve azonban egy furcsa dologra lettem figyelmes. Magyar vendégeknek 10% felárat számolnak, míg a külföldiekkel nem teszik meg ugyanezt, vagy pedig kétszer szedik be a borravalót. A számla sajnos már nincs meg, de elég nehéz volt kihámozni róla az összeget, ugyanis csak kb. ennyi szerepelt rajta:

tétel: 600 Ft
tétel: 1290 Ft
tétel: 1400 Ft
tétel 10%
stb.

A pincér egyébként mérsékelten bunkó volt, ezért utálom ha a borravaló be van alapból építve az árba.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reunalla 2011.08.12. 11:55:19

most magyarul vagy angolul/németül nem tud a kedves posztoló?

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 11:57:05

Mekkdonálcban benne van az árban a borravaló?

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 11:58:19

@reunalla:
EPIC FAIL!! Én a képet meg se néztem. De így mindjárt más :)

tsimike 2011.08.12. 12:05:11

Szövegértési problémák kedves Gabba?

Leadfoot 2011.08.12. 12:06:34

A minden mondat mögé felkiáltójel kór után felütötte a fejét a minden mondatot rakjunk idézőjelbe dögvész?

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 12:08:12

ja a poszt, én nem tudni külföldiül:))
tessék mondani mondatszerkezetileg jó e:))

nekem ez jött ki: az árak nem tartalmaznak 10 százalékos pénzjutalmat:))

juhaszvik 2011.08.12. 12:12:04

most akkor elölről és értelmesen. nem vagyok nagy angolnyelvzseni, de nem az van odaírva, hogy az árak a 10 %-os szervízdíjat nem tartalmazzák?
akkor honnan jön a posztoló felháborodása?
most mi van?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2011.08.12. 12:12:36

Borravalót akkor ell adni, ha az ember meg van NAGYON elégedve a szolgáltatással. Én a "szervizdíjat" felszámoló éttermeket általában kerülöm.

juhaszvik 2011.08.12. 12:15:01

összeállt a kép: valahol lennie kell egy opciónak, amit ha kipipálok, akkor én is küldhetek be posztot. mondjuk nekem csak a zümmögő bogarakról lenne értekezni valóm, és az sem túl értelmes (de legalább próza), de ide beférne.

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 12:15:38

"service prizes" talán igy a mondat vége?? :)))

gelsystem 2011.08.12. 12:19:52

ez kééééééééééééééééész:):):):)
öcsém, te biztos bŐcsész vagy, minimum több diplomával....!

AmyS 2011.08.12. 12:22:33

én nem értem itt a problémát... németül nem tudok, de angolul az van odaírva, hogy az árak nem tartalmazzák a szervízdíjat, vagyis felszámolják.. magyarul ugyanez... valaki mondja már meg, hogy itt mi a probléma..?

manes 2011.08.12. 12:25:36

Engem még nem basztak át.Igaz,hogy étterembe be se teszem a lábam...

donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.08.12. 12:26:03

lehet ezt ragozni de ...
A jatt adható (mértéke több dologtól függ. Az étel minősége, a kiszolgálás szinvonala, a pincér viselkedése, etc). Azt pedig majd _én_ eldöntöm, hogy adott esetben ér e akár egy lyukas garast, kettőt, vagy semmit. Ahol ezt kötelezővé teszik, ott én nem fogyasztok.

S1lver 2011.08.12. 12:26:32

@Dolly-Barbara: a postolo ugy ertette felre, hogy a magyaroknak/nemeteknek nem szamitanak fel ilyet - epic fail :D

Artie 2011.08.12. 12:30:31

Hát igen, mi magyarok híresen nagy nyelvzsenik vagyunk.

Vagy netán az zavarta a kedves - feltételezhetően tényleg többdiplomás bölcsész - beküldőt, hogy explicite nincs odaírva németül és angolul, hogy fel fogják számolni, csak azt, hogy nem tartalmazzák? Mondjuk ez elég lúzer fordítás (akkor még nem beszéltem arról, hogy az angol hibás is), de csak ki lehet következtetni, hogy nem tartalmazzák, így felszámítják.

A posztot amúgy ki teszi ki? Ő sem nem tud idegennyelvül?

gelsystem 2011.08.12. 12:31:44

en vagyok szentjupát etterem biztonsagi cegenek vezetö!!!
nem érteni probléma!
vagyis lesz nagy probléma, hitelrontás miegymás....
vologyja

az okos 2011.08.12. 12:35:59

Tisztelt Gyengeelméjűek!Akik nem képesek felfogni a történetíró problémáját:az a gondja az írónak,hogy magyaroknak eleve felszámolják a 10% kötelező borravalót míg a németül és angolul beszélőknek pedig rájuk bízzák a borravaló kérdését hogy adnak-e és mennyit.

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 12:36:19

@gelsystem:
Kedves Vologyja!
Oszt BŐŐŐŐŐŐŐŐCSÉSZ vót-é a vendég?

Useless Junk 2011.08.12. 12:36:45

Mondjuk, aki kitette az is beleugrott...
BTW a "prize" az nyerhető díj (nyeremény). Szolgáltatás díja az "fee"

AmyS 2011.08.12. 12:37:42

@S1lver: gáz... legalább egy szótárt vett volna a kezébe, mielőtt itt beégeti magát...

reunalla 2011.08.12. 12:37:58

@az okos: látom neked is szövegértési problémáid vannak

Useless Junk 2011.08.12. 12:38:56

@az okos: Lefordítom neked magyarra az angolt:
Az árak nem tartalmazzák a 10%-os szervízdíjat. (ergo pluszba meg kell fizetni)

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 12:39:06

@az okos:
Szerencsére te okos vagy! :)
Az,hogy nem tartalmazza,az nem azt jelenti, hogy nem is számítják fel! Láttál már olyat, hogy egy hirdetésben ott van, hogy "az ár az ÁFÁ-t nem tartalmazza"? No, az esetek nagy részében ott is felszámítják az áfát, nem úgy van, hogy kedved szerint fizetsz, vagy sem.

az okos 2011.08.12. 12:42:10

@Horváth Lajos: való igaz így is lehet érteni de azért én látok problémát az étterem kiírásában is.

AmyS 2011.08.12. 12:43:13

@az okos: tisztelt gyengeelméjű! az idegennyelvű szöveg arról szól, hogy az árak nem tartalmazzák a 10%(!!!!!) szervízdíjat, tehát nagyon nincs rábízva a külföldire, hogy ad-e borravalót és ha ad, mennyit... a szöveg azt jelzi a külföldinek, hogy mivel az árak nem tartalmazzák a 10% szervízdíjat, ezért az az ételek/italok árán felül fel lesz számolva. pont. annyira nem tudnak egyesek szöveget értelmezni, hogy az már fáj.....

az okos 2011.08.12. 12:45:22

@Dolly-Barbara: ne fájjon annyira:akkor nem vagyok okos :)

AmyS 2011.08.12. 12:45:42

@az okos: semmi probléma nincs az étterem kiírásában, csak azok látnak benne problémát, akik butábbak az átlagnál... meg kell tanulni olvasni, értelmezni - magyarul és idegen nyelven is.. aki erre képtelen, annak IQ-problémái vannak....

AmyS 2011.08.12. 12:46:52

@az okos: megtévesztő a neved! :))) kifejezetten butának tűnsz.... ;)

infy 2011.08.12. 12:51:51

Hát igen. Ez egy ilyen ország.

juhaszvik 2011.08.12. 12:56:00

sokszor éri kritika a kommentelőket, hogy miért ekézik a posztolót. hol jogosan, hol jogtalanul. hát ez a poszt most betesz a kritikusoknak :)

sok mindent nem értek még:
1. ha teszem azt a magyaroknak kell fizetnie a szervízdíjat, a külföldieknek meg nem, annak mi értelme van?
2. hogy érti azt a posztoló, hogy kétszer szedik be a borravalót?
3. hogy került ki ez a poszt?

Harlequin 2011.08.12. 13:01:38

Engem az érdekelne, hogy hogy derítette ki a fószer, hogy a külföldieknek nem kell fizetni szervízdíjat? Mindenkihez odament, leellenőrizte, hogy külföldi-e és elkérte a blokkot?

Pusztába kiáltott Emil 2011.08.12. 13:02:07

Az Aldiban minden magyarul van!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:03:38

minden orszagnak meg vannak a hagyomanyai borravalo ugyben
van ahol nem is ismerik, van ahol keveset adnak,van ahol tudjak 15=20 % stb.
egyedul otthon van ez, hogy mindenki maskeppen gondolja es 50 eve ezen vitatkoztok:)
csak ugy mondom

Layosh 2011.08.12. 13:06:07

- Magyarul kivan írva, hogy felszámolnak 10%-ot.
- Angolul kivan írva, hogy az árak nem tartalmazzák a +10%-ot, de az nincs odaírva, hogy felszámolják.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:07:26

@juhaszvik: nem, gabba egyszeruen egy hulye, mert ahhoz meg kulfoldiul sem kell tudni, hogy megertsd mind a harom nyelven kiirt szoveg ugyanazt jelenti
de meg az sem baj ha nem erti, dehogy ugy gondolja, hogy erti/es rosszul ugye/ es meg ki is posztolja..
raadasul nem is egyedul zabalt, tehat az egesz tarsasagbannem volt senki aki szol, hogy ez mit is jelenthet...
hat mit mondjak....

juhaszvik 2011.08.12. 13:07:26

@hagyma: hasznos hozzászólás. te sem szeretnél népszerű lenni...
hogy jön ez ide?

az okos 2011.08.12. 13:08:11

na szerintem az a problémája a történetírónak amit én gyakorlatiasa ill. "okosan" értelmezni próbálok,ellentétben Dollykával,hogy arra építenek az étteremben,hogy a sóher mgyaroknak beépítik a borravalót míg a külföldieknek akik a számla végösszegét nézik és tudják,hogy ebben a szép és jó országban borravalót kell adniuk ezt a végösszeghez teszik hozzá és nem a magyarul odaírt "tétel" nevű árat értik (nem értik)rajta.Ezért gondolhatta a beküldő is kétszeresnek a borravalót.Megértem egyébként,hogy nehéz végiggondolni ezt az elvi folyamatot kedves Dollyka. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:08:41

@Layosh: akkor szerinted miert irtak oda?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:10:32

@juhaszvik: ugy jon ide, hogy ilyen posztoknal elindul a vita mindig, hogy kelle borravalo, nem megyek oda a hol szervizdijat fizetnek
blablabla
nincs otthon tarsadalmi megegyezes borravalo ugyben
kepesek adni maszek autoszerelonek es haborogni pl a szervizdijon stb
szoval csak felvetes volt

juhaszvik 2011.08.12. 13:11:05

@Layosh: ha kiírják, hogy az árak nem tartalmazzák a 10%-os szervízdíjat, akkor az azt jelenti, hogy van az "ár" és van a "szervízdíj".
"nincs odaírva, hogy felszámolják" - ezt most komolyan érvként hozod fel? :)

juhaszvik 2011.08.12. 13:17:22

@hagyma: jó jó, csak kicsit ellenszenvesen adagolod a már ismert információkat (köztük azt is, hogy külföldön laksz)

CsárliFirpó 2011.08.12. 13:22:59

Szerintem valóban megtévesztő a kiírás.
A magyaroknak egyértelmű, hogy felszámolják a szervizdíjat.

De angolul és németül az van oda írva, hogy az árban nincs benne a szervizdíj.

Tehát a külföldieknek ha kihozzák a végszámlát, akkor ez a kiírás alapján simán gondolhatják, hogy arra még nekik kell külön adni. Ugyanis ha benne van a szervizdíj, azt úgy szokták kiírni, hogy service included és nem úgy hogy don't include, miközben a lényeg, hogy tartalmazza.

A külföldieket tehát könnyen le tudják húzni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:24:46

@juhaszvik: kedves juhaszvik
szerinted van meg valaki a homaron aki nem tudja hogy amerikaban elek?
es total nem errol beszeltem
sot meg azt sem mondtam, hogy az jo, ahogy az amik kezelik a kerdest, ,bar szerintem jobb, mint otthon, pl a vendeglatasban
sajnos a poszt tobbet nem er bar nem tudom a konyhafonok miert nem Fa Nandor?

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 13:27:43

@CsárliFirpó:
Mire a külfődi beesik egy étterembe, addig már lehúzza a pénzváltó, a taxis,a portás a szállodában. Ha esetleg a kedves külföldi vendég vállalkozó kedvű, és BKV-val utazik, ott az ellenőrök b@sszák meg. A Moszkva aka Széll Kálmán téren meg még jól ki is zsebelik. Szóval az a 10 százalék már nem oszt,nem szoroz! :):)

az okos 2011.08.12. 13:27:45

@CsárliFirpó: véééégre látom mégsem vagyok már egyedül aki érti,hogy mi a lényege a problémának.Kösz Csárli :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:28:07

@CsárliFirpó: a szamlan/blokkon/ mar rajta lesz
ez az etlap es a netto ar, a vilagon, ahol mar ettem sehol nincs az arban benne az ado, meg a szervizdij
meg a kozertekben sem
tehat a vendeg ebbol tudja, hogy a pacalporkolt 1245 FT, de azt is, hogy a vegszamlan meg lesz ado, meg szervizdij is

juhaszvik 2011.08.12. 13:28:54

@hagyma: csak abba kötöttem bele, hogy úgy adod elő a dolgot, hogy vagyunk mi itthoniak, akik ezen "veszekednek" (nem idézet), és vagy te, aki meg. én mint valaki, aki ezen nem "veszekszik", ezt erős leegyszerűsítésnek érzem. de nem személyeskedés ám, csak zavart, ahogy írtad, ennyi.

juhaszvik 2011.08.12. 13:30:16

@CsárliFirpó: tessék már elolvasni azokat a kommenteket... vááá

(megyek haza)

gelsystem 2011.08.12. 13:31:16

bakker, ha ez lesz a hétvégi, akkor az ultragááááááz!!!

az okos 2011.08.12. 13:31:31

a dörzsölt pincérek ugyan majdnem minden információt közölnek,csaképpen nagyon jól tudják,hogy ezzel megtévesztik a külföldieket és végül több pénzt kapnak mindenképp.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:35:36

@juhaszvik: hogyne veszekednek
egyszeruen nem ertem miert okoz ez problamat
azt irja valaki, nem megyek olyan helyre ahol van szervizdij
pedig az a pincer fizetese, megtehetik hogy hozzacsapjak az arakhoz, tehat annyival dragabb lesz a kaja, de akkor nem lesz elkulontiva a fizetesuk es akkor a kevesebbet melozo is ugyanannyit kap...
aztan van az itteni variacio, ahol a pincert Te fizted,mert altalaban3 dollaros oraberben van, ez azert jo, mert szo szeint megdoglik, hogy jol erezd magad, a jattbol el, kaphatna 15 dollart is orankent, de akkor azt az arakba kene beepiteni es ugyan akkor nem kene adnod jattot,de nem is hajtanank ugy....
othhon meg vegyes rendszer van
kozepes fizetes emeg borravalot is akarnak
nem kedvez a szorgalmas jo pincereknek

az okos 2011.08.12. 13:37:37

@hagyma: nekem minden világos amit kiírtak és elviekben minden világos de a gyakorlatban igenis megtévesztő és biztos,hogy nem véletlenül van így de te ezt nem értheted mert szerencsédre te nem itt élsz és neked eszedbe sem jutna így ügyeskedni de itt más a mentalitás ezt meg én tudom mert itt élek ezekkel a kicsinyes trükkökkel nap mint nap...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:38:48

ja es azt tartom, ha valamiben klaszisokkal jobb itt, az a vendeglatas, bar mar en is fogtam ki bunko helet
mondjuk argentin etterem volt:)

az okos 2011.08.12. 13:42:46

@hagyma: csak itthon a kedves szorgalmas és jó pincérekből van a kevesebb sajnos és én éppen ezért szeretem ha rám bízzák,hogy díjazom a pincért és milyen szinten.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:42:49

@az okos: itt is van etterem, ahol az etlap aljan kis betukkel oda van irva, hogy lesz itt meg szervizdij is,/ nem sok ettermben van,de van/
innentol nem adok borravalot,mert az a pincer fizetese
igen, ha altalam nem ismert etterembe megyunk,mindig megnezem az etlap aljat, mert dupla borravalot nem adok ez egy
ketto, mikor jon a blokk/szamla,nyugta, ,tokom tudja/ azon is rajta kell legyen mi es mennyi es ha ott van hogy szervizdij,akkor ott van...
ez az etlap csak szol, hogy tudd, ennel tobb lesz a vege

Sasfióka 2011.08.12. 13:44:38

Igen, itt egyértelmű, hogy a lehúzás okán van "szebben" fordítva a szöveg, mint amit a magyar szöveg tartalmaz.
Kap a külföldi egy olyan számlát, hogy
kóla 4000,- Ft
rizs 3000,- Ft
rántott hús 8500,- Ft
savanyúság 3500,- Ft
felszolgálás 1900,- Ft
végösszeg 20900,- Ft
akkor ebből csak annyit fog érteni, hogy végösszeg 20900... És ebből nem fog lejönni neki, hogy erre MÁR felszámolták-e a szervizdíjat vagy sem. Így ad 23000,- Ft-ot, és nagyon boldog, hogy milyen jót kajált alig 100 EUR-ért.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:46:46

@juhaszvik: egyebSt is tessek inkabb savazni ablogomra, mint kotekedni

az okos 2011.08.12. 13:48:27

@Sasfióka: kezdek megnyugodni,hogy nem én vagyok az egyedüli aki érti miről is szól a nyelvi trükk.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:49:34

@Sasfióka: szerinted nem erti meg hogy az a 10 % service mi is?
hat akkor megkerdezi...
ettol meg lehet ugy gondolja az etterem igy tobb lesz a bejovo penz, mar ebben a rendszerben,de mivel nem vagy koteles borravalot adni, a szervizdij meg a blokkon van, nincs itt semmi lehuzas

Leonine 2011.08.12. 13:50:21

Én azt tartom elképzelhetőnek, hogy aki végül lefordította, annak fogalma sem volt arról, hogy van angolul és németül a "felszámít" szó, így végül muszáj volt máshogy leírni a szöveget. A három mondat ugyanazt jelenti, egyikben sincs benne a szervizdíj és kész. Nem kell ezen fennakadni.

Ha magyarul is azt írták volna, hogy az árak nem tartalmazzák a 10%-os szervizdíjat, a számlán akkor is ott lenne, az meg már a te döntésed, hogy még ezen felül is adsz-e borravalót.

Engem csak az érdekelne, hogy juszka szerint mi az a "százalékék" (%-ék) :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:51:49

@az okos: rad van bizva
ha szervizdij van nem kell adnod semmit
ha nincs, 10 szazlekkal dragabban adnak mindent
es akkor sem vagy koteles adni
/na kb errol beszeltem, hogy itt meg van a kialakult szokas, otthon nincs/

CsárliFirpó 2011.08.12. 13:52:17

Itt igazából az a nagy kérdés, hogy melyik árra érti az étterem, hogy nem tartalmazza.
Az étlapon szereplő árakra, vagy a számlán szereplő fizetendő árra.

Mert a számla a lényeg és az meg mivel tartalmazza, így egy szemét lehúzás ha egy külföldi ott kajál.
De kis országunkban a külföldiek lehúzása egyes körökben szinte nemzeti sport, így ezen meg sem kell lepődni.

Leonine 2011.08.12. 13:52:47

@Sasfióka: Ha tényleg ilyen számlát adnak, akkor az lehúzás. Én viszont úgy gondolom, hogy előbb összeadják az ételek árát, majd a végösszegre teszik rá a 10% szervizdíjat. Szerintem mindenképpen külön kell jelölniük, mert ha tételenként teszik hozzá, akkor tényleg nyugodtan kiírhatták volna az étlapra is a szervizdíjjal növelt árakat.

Leonine 2011.08.12. 13:54:53

@hagyma: vagy írásban dadog. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 13:55:45

@CsárliFirpó: ott van a peldaban konyorgom, hogy a szmlan feltuntetik hogy + 10 szalek
/amirol az etlapon is megemlekeznek/
azt mondjuk remelem a szamlan nem az volt, hogy tetel-tetel-tetel

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.08.12. 14:00:36

Hol a poszttoló?
Aggyon választ erre a megannyi kérdésre!

Egyáltalán miért olvasta el a nem magar feliratot? Nem rá vonatkozik!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 14:02:05

@horex: ez mondjuk teny, mi a faxnak olvas kulfoldiul, ha ugyse erti?

felszopó 2011.08.12. 14:06:07

gabba gecisokat krokodilozik mostanában, nem?!

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.08.12. 14:06:34

@Useless Junk:
Be van kapcsolva a monitorod, láttad a képet?
Sehol nincs PRIZE írva
hanem priCes, az pedig nem díj/nyeremény

fiktiv állat 2011.08.12. 14:22:55

ez a homár tesztel minket vazze

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.08.12. 14:26:46

@hagyma:
Az utobbi időkben ilyenek forditják a használati utasításokat
Cirkó műszaki adatai, közötte aszongya "omnipoláris" megszakitó kell
Mi a farok ez , nem is hallottam róla

Aztán meglett, kétsarkú megszakitó
Ahoz persze hülye hogy magyarra forditsa
mert nem műszaki fordító hanem a webforditást használ
Na, az ilyeneket kellene megpéklapátozni

Useless Junk 2011.08.12. 14:28:14

@horex: 13.comment:

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · dawmar.blog.hu 2011.08.12. 12:15:38
"service prizes" talán igy a mondat vége?? :)))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 14:29:33

@horex: peklapat, peklapat
rendes szenes szivlapattal kell adni az orcajukra

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 14:38:50

@Useless Junk: jaj rám ne hivatkozzatok :)) a webforditó volt:)))

kérdezzétek hagymát,ő a tuti ebben:))

Pumpa 2011.08.12. 14:39:17

Az árak nem tartalmazzák a 10%-os felszolgálási díjat, nálam azt jelenti, hogy nincs benne az árban a borravaló. Innentől nem egyértelmű, hogy akkor most nekem kell e 10%-ot adnom, vagy pedig a számlán már rajta lesz.
Szerintem arra gondol a posztoló, hogy a külföldieket 2x10%-ra húzzák e le a nem kedves pincérek. Énszerintem.

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 14:40:19

amúgy hol van Sün??? ma sem volt dél!!
mindig az ÓSün - ben kolbászol:))

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 14:44:11

@Pumpa: én nem akarok senkivel vitatkozni,de szerintem a felszolgálási dij és a borravaló két külön fogalom,s nem zárja ki egyik a másikat
a felszolgálási dij szerintem a pincér munkabérére forditható elszámolt összeg, rajta van a számlán, igy az étel nem tartalmazza ezt a bekalkulált dijat

a borravaló meg az a fekete jövedelem amit a szép mosolyért adunk ha nem vágta le elénk az ételt:)))ritka :)

Pumpa 2011.08.12. 14:48:36

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?:
Egyszer mintha lett volna erről itt egy poszt. Szerintem a pincér meg kap egy fizetést a főnökétől + van a borravaló. Nem a vendég adja a fizetést+a borravalót is.

Bubu80 2011.08.12. 14:50:55

Üdv!

Na kérem szépen, akkor, hogy mindenki értse a csalafintaságot: magyarul ki van irva, hogy 10% szervizdijat számolnak fel, németül meg angolul az van irva, hogy az ár nem tartalmazza a szervizdijat, mire következtetünk ebből? Hát arra, hogy a naiv külföldieket jól le tudják húzni, ugyanis feltételezem, a külföldiek számlájára is rákerül a szervizdij, de mivel az étlapra ki volt irva, hogy nincs benne a jatt, igy kb. 50 százalékuknak fel se tűnik a számlán és még adnak pluszba pár ajró borravalót.Igy ha nagy forgalmuk van, szépen kereshetnek. Ez ám a nagy trükk :) Ja, egyébként szarjanak sünt!

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 14:50:57

@Pumpa: ugy hallottam,hogy olcsobb legyenek az ételek árai ezért bontották ketté,
mindenképpen a vendég adja a munkabért!! akár igy akár ugy :))

Bubu80 2011.08.12. 14:52:42

Tehát a posztoló jól látja a dolgot!

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.08.12. 14:54:06

Régen azé' részletezték, mert az adóban fel akarják tüntetni a jattot, illetve pár hete változás van:

A felszolgálás egy szolgáltatás, a kaja meg csak élelmiszer ELTÉRŐ áfával így külön kell listázni.

Azaz ha elvitelre kéred a franciakrémest valami 4%-al olcsóbb az áfa miatt, mintha ott eszed. Utána lehet nézni, volt itt a zindexen is botrány a kétárú krémesről.

Gondolom borsostokánynál is ez lehet a helyzet.

@horex:

Pék..pék.. pék...

Az meg van, hogy a nagy kanapé többesszáma micsoda?

Nagy kan a pék :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 14:57:02

@Bubu80: ertsd mar meg, ha ezt teszem fel egy amerikai olvassa, az tudja, hogy itten meg lesz felszamolva 10 %-ek-ek-ek a servicere
utabna meg annyit fizet amennyit akar +-ban

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 14:58:50

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?: egyertelmu, ezert jobb a "mi" rendszerunk, nincs belepitve az arba es Te dontod el mennyit adsz a pincernek, akinek viszont szo szerint letszukseglet, hogy adjal es minnel tobbet

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.08.12. 15:16:55

Szomorú,de úgy tűnik, ez lesz a hétvégi... :(

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 15:24:54

@Horváth Lajos: azert meg van eselyunk egy jo kis Kobelkasra, vagy esetleg aldisra

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.12. 16:40:35

de az is lehet holnap is lesz poszt,na az lesz az igazi hétvégi,egy jó kis Ósün :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.12. 16:44:46

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?: en szivesen olvasnek valamit a realhozamokrol 7vegere

Leonine 2011.08.12. 17:07:50

@Bubu80: az, hogy nem tartalmazza a szervizdíjat, azt jelenti, hogy majd a számlán ott lesz. Mert ha nem lenne, mi a fenének írták volna ki?

Ha igazad lenne, akkor ennyi erővel azt is kiírhatták volna, hogy a számla nem tartalmazza a 10%-os szervizdíjat, a magánnyugdíjpénztári reálhozamot és az ebadót sem.

protoplanetáris korong 2011.08.12. 17:41:21

A Szent Jupát 2000 előtt még menő hely volt, de kb 10 éve egyszer szarabb, drága, lepusztult, és a felszolgálók is bunkók.

Manci néni, a szomszéd 2011.08.12. 19:18:51

Bazd meg kedves posztoló! Bemész és aszondod: "gutten tág". Ennyi.

gelsystem 2011.08.12. 19:39:39

EGYSZÁZ!!!!!!!!!!
.
télleg ez a hétvégi: ultragáz

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.08.12. 19:51:13

@hagyma: Én majd annak a blogjára szavazok, aki jobban lekenyerez.:-)
MINDENKIHALLOTTA?

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.08.12. 19:52:54

De nem ám szeletelt Auchan-kenyérre gondoltam!

Tribeca · http://erthetojog.blog.hu 2011.08.12. 19:57:42

@Manci néni, a szomszéd: Ha azt mondja, "gutten tág" mindjárt 3500 Ft lesz egy tányér bableves az addigi 1500 Ft helyett...

Kicsi Kacsa 2011.08.12. 20:05:15

A Szent Jupát akkor lett nagyon gázos étterem, amikor főnökváltás volt. Addig az adagok szó szerint lelógtak a pizzatányér méretű tányérról, egy adagot ketten alig bírtunk megenni. Vagy egy éve voltunk ott, a tányérok és az adagok összementek, a fizetőpincér negyed óra múlva mászott elő (éjjel volt, meg tél, meg hideg, vártunk az éjszakai buszra, addig ugrottunk be egy sörre, hogy melegedjünk és agyonüssük az időt), sikeresen lekéstük az éjszakai járatunkat, kénytelenek voltunk maradni még fél órát. Soha többet St. Jupát. :(

Manci néni, a szomszéd 2011.08.12. 21:05:10

@Josephine B.: Hümm... lehet, hogy jobban jár a "zdrásztvujtye"-vel? :)

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.08.12. 21:34:05

A Szent Jupát anno szinte az egyetlen éjjel-nappal nyitvatartó étterem volt, tényleg hatalmas adagokkal.
És jó is volt a kaja. Ennek megfelelően majd' mindig tele is volt.
Ezt a felépített imidzsdet nem lehetett könnyű elbaszni.

lordjim 2011.08.12. 22:16:46

@hagyma: dzserrilí,ha te amerikában lakol,akkor mér látlak minden reggel akőbánya-kispesti állomáson guberálni?-he?

lordjim 2011.08.12. 22:23:01

Eccer adtam egy pincérnek borravalót,hát pofátlanul nem elfogadta?Azóta nem adok.

lordjim 2011.08.12. 22:29:51

@hagyma: hát ha te a mekit vendéglátásnak nevezed...

lordjim 2011.08.12. 22:32:36

jóccakát (jó volt ezt a sok iszonyatos baromságot olvasni)

gergo1000 2011.08.12. 22:35:06

Ez a poszt nagyon jól mutatja, hogy az embreknek nagyon komoly problémát okoz egy ilyen egyszerű szöveg értelmezése is. Mi lesz itt 10-20-30 év múlva, ha a most felnövekvő generáció is "kikerül" az életbe. Nagyon remélem, hogy csak hülyeség, hogy a mai diákoknak még nagyobb gondot okoz a szövegértés.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.13. 00:24:54

@lordjim: szeretek odajarni, tegnap is talaltam egy fel vajasparizsis zsemlet tv paprikaval
isteni volt
nalunk nem nevezik etteremnek a mekdonaldszot hehe es nem a tarsasagi elet kozpontja

bigacsiga 2011.08.13. 01:35:13

azért szomorú h valakinek tellik szt jupátra, internetre, fotómasinára de egy kukkot sem beszél sem németül, sem angolul, vagy/és sík hülye és nem tud értelemezni. epic fail a posztolótól.

bigacsiga 2011.08.13. 01:39:04

úristen, végigolvasva a kommenteket... te jóisten ez az ország teljesen reménytelen.

bigacsiga 2011.08.13. 01:41:22

@Bubu80: ebben azért van valami.

Shinjuku 2011.08.13. 03:04:38

Megjegyzem hogy le kellene torni annak a kezet is aki angolra forditotta ezt a szerencsetlenseget. Faszert nem lehet szepen odairni hogy: 10% service charge will be added to your bill.

M. Péter 2011.08.13. 05:56:24

@Shinjuku: Pontosabban, "10% optional service charge", mert ha kötelező, akkor be kell építeni az árba.

Ki találta ki, hogy ezt szervizdíjnak hívják? Nekem a szerviz az a hely, ahol az elromlott dolgokat javítják.

Kupon Károly 2011.08.13. 07:00:22

Kérdéseim:
1. Ez akkor a hétvégi?
2. Posztolót már lehet?
3. Hol van Sün?

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.08.13. 09:20:15

@Poszt-O-Ló:
1. a hétvégi még eztán gyűn :)
2. a posztolót már meg lehet húzni:))
3. Sün az Ósünben a tanszereket veszi a kis Sünnek:))

cicmen (törölt) 2011.08.13. 11:09:32

@horex: Egyáltalán miért olvasta el a nem magar feliratot? Nem rá vonatkozik!

Ez az! Nekem is feleslegesen írták ki a hülye németek, hogy rauchen verboten. Szartam rá. :))

XCat 2011.08.13. 12:05:09

www.youtube.com/watch?v=BwmhpLsrMyw

Egy szösszenet a helyes éttermi viselkedésről. Okuljatok!

Gastroger 2011.08.13. 12:22:39

Hétvégére mindig hálás téma a borravaló, szervízdíj téma.

Ahogy a kommentelők összefoglalták:
- szövegértés, barom a posztoló, mind a három ugyanaz
- akkor most jár vagy nem, vagy kell-e fizetni a küldöldinek vagy nem,

és amivel én is egyetértek:

- Magyarul konkrétan ott van, hogy 10% szervízdíjat számolnak fel. Németül, angolul, csak azt írják, hogy nincs benn a 10% szervízdíj (nem ugyanaz, mert ez opcionális, úgy is érthető, hogy ők milyen gálánsok, hogy nem számolnak fel 10% szervízdíjat).

Hát vacsora végén, akkor annyit kell megtanulni, hogy "Die Rechnung, bitte", oszt opcionális a 10%.
Persze gondolom azon is rajta lesz... Szóval ez így értelmetlen a poszt, valóban kissé hülyén lett fordítva. (ferdítve).

Gastroger 2011.08.13. 12:31:47

A "mérsékelten bunkó pincérek" felidegesítésének pár lehetősége. (persze, csak ha már kihozták a kaját).

- akkor reklamálni, amikor mindent bezabáltál jóízűen. (sós volt, nem volt átsült, égett volt).

-egyesével rendelni. (Kérek egy kólát.. mikor kihozza, akkor kérek egy limonádét a barátnőmnek.. bár innen csak üveges italt érdemes).

- elücsürögni egy ásványvíz mellett 2 órát, közben telefonálni, olvasgatni, sms-ezni, stb..

- A kaja, köret, és a savanyúság minden egyes meghagyott darabját megrágni (magyarul, ha 3 almapaprikát kapsz, akkor mind a 3-at meg kell rágni, ha csak egyet is bírsz megenni, nehogy mégegyszer felszolgálják)

- Hideg csapvíz kérése.

- Apróban fizetés, fillére pontosan.

- És ez már bunkósággyanús, de ha a pincér is az, akkor nem diszkréten jelezni, hanem felemelt kézzel CSETTINTENI, és hangosan, "pincér!" felkiáltással hívni. Na ezért ütnek is. :))

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.08.13. 12:42:23

@Gastroger: Aki azért megy vendéglőbe, hogy a tuskó hajlamait kiélje, azt jobb ha elássák valahol a konyha mögött.

estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.08.13. 12:44:41

@estrella negra: Esetleg a nemesebb részeit fel lehet használni.

England win The Ashes! 2011.08.13. 17:22:01

@Poszt-O-Ló:

Sünt tegnap a kertünkben láttam. De lehet, hogy csak valamelyik rokona volt, mert nem láttam sehol a tengeralattjáróját.

Jokkura 2011.08.13. 18:10:52

Nem kommentálom!
De,hogy már az árak után is felszolgálási díjat kérnek
A szervizdíj nem a szolgáltatásra(fel,-és kiszolgálásra) vonatkozik-e ? hanem a magára az ételre,italra is ?
@Manci néni, a szomszéd: szerintem az orosz -ukrán nem megy oda-- ezt a feelinget otthon is megkapja...:)(pláne,hogy már nem is Moszkva térnek hívják az a trágydombot[ teknőt ] ,oroszok eléggé felkapták rá a vizet[olajat,gáz :) ])

Shinjuku 2011.08.14. 01:33:19

@M. Péter: Ebben nem vagyok biztos. Vagy lehet hogy nem jol emlekszem. Errefele 18% automatikus service charge van ha 6 fonel nagyobb az asztaltarsasag, de azt ugy jelzik hogy a szamlan szepen ott van mindennek az ara reszletezve, aztan az aljan a sallangok kulon reszleteve: udulohelyi dij, ado, szervizdij stb stb stb, ami eppen aktualis. Otthon bele kell epiteni az arba? Szerintem csak jelezni kell, hogy felszamoljak. Erre gondolom az is eleg ha az etlapon az aljan szepen oda van irva hogy a vegosszeghez X% szervizdijat szamolunk fel. Ami marketing szempontbol azert jo mert az egyes kajak mellett az arak igy sokkal jobban neznek ki. De lehet hogy tevedek.

Shinjuku 2011.08.14. 01:34:36

@M. Péter: Sot, ha jol latom a Jupat etlapja is pont erre vonatkozik... csak balfasz modon forditottak angolra.

KeCCeg 2011.08.14. 04:40:25

Már a címben is 'szevízdíj' szerepel.
Nem megy ez se magyarul, se külföldiül.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.14. 12:02:18

@Dr Jozef Vengloš: mer nincs is neki, szeret neha tulozni, szoval lehet O volt

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.14. 13:29:05

@Gastroger: pincer helyett cincert kell kialtanimint mikor a seregben a nevedet mondtak, akkor parancs helyett a menok, mint en, azt mondtuk narancs!
nem tudtak vele mit kezdeni, mert bizonyithatalan volt hogy p, vagy n

cicmen (törölt) 2011.08.14. 13:30:40

Mindenki mindent összevissza kevert!
Arról van szó, hogy a magyaroknak megszerelik az autójukat, a külföldieknek meg nem! Mit nem lehet ezen érteni?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.14. 15:21:09

@cicmen: oh akkor ertem miert nem all meg a busz ha ki van ra irva not szerviz
elromlott a fekje es meg nem volt szervizben...

cicmen (törölt) 2011.08.14. 16:32:41

@hagyma: Arra az van írva, hogy fakin brék! A te járatod meg csak azért nem vett fel, mert nem voltál szimpi! Ha valamit nem tucc, csak kérdezz! Én majd segítek, bajba ne kerülj abba a nagy országban!:)

megamenn 2011.08.14. 19:04:26

A parancsnok álmában kiad egy parancsot: mindenki egyen egy narancsot !

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.08.14. 20:47:50

@hagyma: jaja a vendéglátás meg általában a kereskedelem, mindenhol, ahol a pénzét elkölteni vágyó emberekhez viszonyulnak, az Amerikában szerintem páratlanul jó.
de helyesbítenék, nem mindenhol van nemzeti konszenzus a jatt létjogosultságát és mértékét illetően, a németek meg a skandinávok is vitatkoznak rajta eleget.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.14. 23:43:47

Szervizdíj =/= jatt

Szervizdíj máshol is van, csak beépítik az ételek árába.

Egyébként meg juszkának és a Szent Jupátnak kéne egy helyesírási szótár. Milyen i-vel is irandó a szervizdíj? Gabba megúszta, ő nem írta le a szót :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.15. 00:12:04

@Réka ‎: a nemeteknel nem tapasztaltam kis jattnak is orultek , legalabbis nem mutattak ellenkezojet, de mivel nem eltem ott, igy termeszetesen nem volt " visszajelzes" hogy ez OK volt vagy nem
nem volt torzshelyem, ettunk ahol ettunk, ittunk ahol ittunk
skandinaviaban viszont meg eletemben nem jartam
mondjuk amerikaban sincs nagyon visszacsatolas, a pincer arcan meg nem latod elegedett-e vagy nem, egyreszt, mar legtobbszor eltavozol, mire megnezi, masreszt ha kevesli, akkor sem mutatja ki, ha meg ott akar dolgozni...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.08.15. 00:17:02

@hagyma: igen ez való igaz, itt se rezdül az arc, ha nincs jatt vagy ha keveslik - udvariasan megköszönik a pénzt, ha van borravaló, ha nincs. Ha bőkezű a jatt, annak látványosan és őszintén örülnek. Arra gondoltam, hogy errefelé is beszédtéma, hogy mikor adjunk, kinek adjunk stb.
De leginkább arról szokott menni a vita, hogy étteremben/bárban mennyit és hogy kell-e egyáltalán. Vendéglátás és esetleg taxin kívül szinte soha, sehol nem szokás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.15. 01:19:35

@Réka ‎: itt is max meg a fodrasznal es a valet parkingnal ha akarsz meg szallodaban hagysz par dollart a "spanyol" szobatakaritonak + meg a pizzafutar
mondjuk a pizzafutar, a pincer es a kocsit parkolo ember tenylegesen ebbol el
vendegloben 15-20 szazalek a normal
/csoportok eseten van servicedij/
egy reggelinel ha csak ott hagyod az aprot az sem gond, foleg ha bufe
20 az nagyon remek, afolott mar tenyleg rotkaen is 15-20 kozott adok, de azert itt sem hulyek ha valami nem tetszik nem adnak egy centet sem
de ez tenyleg ritka
en a multkor egy argentin etteremben irtam egy olyan latvanyosan nagy zerto, hogy lelogott a papirrol
/vacsorazni akartunk, de mar az elejen erdekesek voltak, szoval lassuak, az etlap meg egyszeruen olvashatatlan volt fekete alapon sotetbarna betuk..../
a sort azert megittuk....
utana levagtam, hogy a helyet maguknak tartjak fenn, tehat az argentin kolonianak.....

Mérgező Hulladék 2011.08.15. 10:10:38

@Peti817172M: én azt mondanám, hogy az első "i" olyan legyen, amilyennel te írtad az "írandót"; a második meg olyan, amilyennel valójában kell.

ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2011.08.15. 10:10:41

Mmikor utoljára a St. Jupátban kajáltunk, a pincér két kis csoffadt szalonnadarabot hozott ki malacsült gyanánt. Megkérdeztem tőle, hogy ugye eltévesztette a rendelést, merthogy ez messze van a malacsülttől - vidéki gyerek vagyok, láttam már malacot közelről. Szerinte ez malacsült. Még szerencse, hogy cimborám túlvállalta magát a 2személyes tállal, így oda besegítve nem maradtam éhen.
Azóta be se tettem oda a lábam - átszoktunk a Dob utcai Greens-be.

Majmász Gedeon 2011.08.15. 10:21:27

Mi az a szevízdíj a címben? Nem szervizdíj akart lenni? Én kérek elnézést a hibáért.

2011.08.15. 10:28:03

@Sasfióka: azért 100 euróért elég rendesen lehet külföldön kajálni... nem egy ilyen zsírszagba fulladó, faasztalos ősmagyar tulkos szocreál étteremben mint a posztbeli.

Anti Anyag (törölt) 2011.08.15. 15:57:16

Ilyen helyekre eleve nem járok. Jó nekem a környéken lévő éttermek is. Van mindenféle, még thai is.

A kaja finom, olcsó, nincs külföldi és le sem húznak, mert a környékből élnek.

Gastroger 2011.08.15. 20:38:00

@hagyma: Fenti esetek tuskó pincérekre vonatkoztak.

Aki azért megy étterembe, hogy a pincérek szopassák, meg röhögjenek a háta mögött, az ássa el saját magát a konhya mögött.

Fenti szélsőséges eset volt.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.16. 06:23:44

@Gastroger: rendben
en csak fokoztam
a Cincer meg hatasosabb..

j311 2011.08.16. 09:18:20

A szent jupátban 5 évvel ezelőtt jártam utoljára. Már akkor is bunkók voltak a pincérek. Nyilván azért van szervizdíj, mert különben egy kurva fillér borravalót sem kapnának vagy esetleg meg kellene dolgozni érte.

absolutely fabulous 2011.08.16. 10:06:28

most tényleg ennyi funkcionális analfabéta van itt?!
1. az étlapon szereplő árak után 10% szervízdíjat számolunk fel - a számlán rajta lesz a 10%, beépítve a végösszegbe
2. price does not include 10% service fee - nem tartalmazza az ár a 10%-ot
az átverés része az, mikor a végösszegbe beleszámolják a borravalót, de idegen nyelven azt a tájékoztatást nyújtják, hogy nem, így a külföldi fizet extra 10%-ot
persze az, hogy ez kiderüljön, kéne látni magát a számlát is (mellesleg a gerbeaud ugyanezt csinálta néhány évvel ezelőtt..)

és mielőtt azzal jönnétek, hogy nem tartalmazza és amúgy automatikusan utólag odaírják, csak jelezném, hogy akárhány étteremben, ahol az étlapon feltüntetik, hogy az ár nem tartalmazza a borravalót NEM számolják bele a végösszegbe

(az áfa teljesen más kérdés, az valóban előfordul pl egyes áruházak hirdetésein, hogy kiírnak egy árat, ami nem tartalmazza az áfá-t, de alá automatikusan kiírják a TÉNYLEGES árat is..)

mohopasi 2011.08.16. 17:57:23

Akad olyan valaki, aki érti ezt a szervizdíj nevű dolgot? Bakker, az éttermeknél az alapanyagárhoz képest minimum 400% a kaja ára... Nem pofátlanság még 10-et kiírva elkérni? inkább írná az étlapra az árba bele, de így....?

deezelgo 2011.08.17. 18:16:29

A címben milyen Szevíz? Szennyvíz? Vagy mi?

vauvauvau 2011.08.19. 00:35:51

Én rendszeresen járok étterembe. Ahol szervízdíj van, ott én bemegyek a konyhába az otthonról hozott edényemmel, kanalammal és én szedek a fazékból ,kuktából. Így 10% szervízdíjat megtudok spórolni. A másik 10% borrvalót a fiamnak adom. Így 20%-ot spórolok. (Néha elmegyek evés előtt a közértbe, és néha én is főzök az étteremben.)

combi1975 2011.09.11. 14:02:57

na kérem, miaz hogy szervizdíj meg borravaló?Kap fizetést a pincér is nem?Majd ha az lesz kiírva hogy a pincér az Ön jóindulatára van bízva, nálunk nem kap fizetést, majd akkor fizetek borravalót.
Raktárosként nekem se adnak a sofőrök pénzt hogy vegyem őket előbbre :)
süti beállítások módosítása