Bálint nem igazán érti, miért nem adja vissza a MÁV a jegye teljes árát, minthogy Budapestről Kőszegre menet Kelenföldig jutott, amikor valaki a vonat alá ugrott:
Vajon van olyan az olvasók között, aki utazott vonattal, Budapest határain belül 14 percet 1500 forintnál drágábban? Újságíró vagyok, egy színházi előadás miatt kellett volna a Kőszegi Várszínházba utaznom, amihez jobb híján a MÁV remek szolgáltatásait kellett igénybe vennem. Mint a színházi előadások általában, ez is este 7-kor kezdődött, így a 14:10-kor a Keletiből induló vonatra vettem jegyet, mert két óránként indul „normális” (szűk három és fél órás) menetidejű járat Kőszeg felé. El is indultam, hogy aztán szinte azonnal, Kelenföldnél meg is álljunk. Valaki a vonat alá ugrott, helyszínelés órákon át, szálljunk le, ennyi. A kérdésre, hogy akkor innen hogyan tovább, a vasutasok a vállukat vonogatták, aztán közölték, hogy mindjárt jön „a következő vonat”, az majd továbbvisz. Na ja, csakhogy a következő vonat egy tetű lassú személyvonat volt, aminek csak a Szombathelyig tartó szakasza négy és fél (!!) órás, és akkor hol van még Kőszeg. A következő Intercity viszont csak másfél óra múlva jön, úgyhogy ugyanott vagyunk: menetrend szerint (haha) mindkettő hétkor lett volna Szombathelyen.
Ebből szerintem elég logikus, hogy nem volt értelme folytatni az utat, mert a hét órai színházat ezzel véglegesen buktam. Úgyhogy besétáltam a kelenföldi infópulthoz, hogy ezt elmagyarázzam. Megtettem, mire a kisasszony mély együttérzéssel közölte, hogy na de én attól még nyugodtan lemehetek Kőszegre, miért nem ültem már fel a most induló személyvonatra? Ekkor újra elmagyaráztam, hogy szerintem ha egy darab program miatt utazom, és lekéstem azt az egyet, akkor nincs sok értelme utazni, szóval mégis szeretném visszakérni a jegyárat. Ekkor hangzott el először, ami utána még vagy negyvenötször: „de ez nem a mi hibánk”. Igen, mondtam, tudom, hogy nem maguk lökték a vonat alá azt az egykor oly szimpatikus fiatalembert, de abban azért megegyezhetünk, hogy talán nem is az én hibám, azt pedig ne feszegessük, hogy ilyenkor illene-e a MÁV-nak valamiféle pótló járatot indítania, tekintettel arra, hogy talán van utas, akit érdekel, hogy pár órával előbb vagy később ér-e az úti céljához. Jó, de akkor sem a MÁV tehet róla, mindenesetre ő ebben biztos, hogy nem tud segíteni, menjek át a pénztárhoz.
Rendben, kiálltam a pénztári sort, előadtam a helyzetet a másik kisasszonynak, aki előbb elmagyarázta, hogy de én attól még lemehettem volna Kőszegre (legalább a kollégák biztos jól megértik egymást ebédszünetben, ha ennyire egy rugóra jár az agyuk), majd közölte, hogy de ez nem a MÁV hibája. Aztán némi győzködés után kibökte, hogy a következő a szitu: a helyjegy árától vegyek érzékeny búcsút, hiszen az nekik teljesen mindegy, hogy Kelenföldig vagy Győrig, de ha már beleültem a székembe, akkor megkaptam, amiért fizettem, és kész. A menetjegy árából pedig ugye levonnak annyit, amennyi kilométert megtettem, hiszen nekem nyilván örömömre szolgált, hogy kivittek a belvárosból, és buszozhatok vissza tökfölöslegesen. Na és a maradék összegnek már csak a 20%-át vonják le, úgynevezett kezelési költség címen. Az első két tételt még megértem, aláírom, elfogadom: valóban ültem a helyemen, valóban megtettem a vonaton pár kilométert, rendben, kifizetem. De ez a kezelési költség már alaposan tökön rúgta a hidegvérem: ezek szerint az a mozdulat, hogy kinyitják a kasszát, és esetleg még sztornóznak egy jegyet, több száz forintba kerül. Végeredményben pedig azért, mert 1) nem tudok semmilyen módon odamenni, ahová akartam és 2) elcsesztem két órát teljesen céltalanul, 1500 forintot vagyok köteles fizetni annak a cégnek, amelyiknek ezek ellenkezőjét kellett volna biztosítania.
Úgyhogy a kisasszony legnagyobb megdöbbenésére azt mondtam, hogy nem, én nem szeretném egy visszafogott kajálás, egy DVD vagy egy könyv árát kifizetni a nagy büdös semmiért. De értsem meg, mondott újdonságot a pénztáros, hogy ez nem a MÁV hibája. Én megértem, mondtam el vagy ötször, de önök meg azt értsék meg, hogy biztosan nem is az enyém, mégis nekem kell érte egy elég szép összeget fizetnem. Miközben a sorban mögöttem állók kétszer próbáltak idegességükben meglincselni, ezeket a köröket lefutottuk még néhányszor a hölggyel, mígnem felajánlotta, hogy kitölthetek egy kártérítési igénybejelentő lapot, hátha. De ehhez vissza kell mennem a Keletibe, mert itt ilyen bonyolult műveletre nincs lehetőség.
Úgyhogy visszabuszoztam a Keletibe, igazából semmiben sem reménykedve, de ugye hirtelen nagyon ráértem esti program nélkül. Kiálltam a sort, kitöltöttem az űrlapot, részletesen megindokoltam az istenkáromló kérésemet, satöbbi. Leadáskor megkérdeztem, hogy nagyjából mikor számítsak válaszra, mire megnyugtattak, hogy nagyon hamar, mert megadtam e-mail-címet is, ami nagy előny. Ez volt 2011. július 20-án.
Ezek után pontosan egy hónappal, augusztus 20-án kaptam egy e-mailt a MÁV-tól, konkrétan azzal a szöveggel, hogy köszönik a levelemet, hamarosan válaszolnak, azaz: „Végleges válaszunkat a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2011. október 20-ig továbbítjuk az Ön részére”. A lehető leghamarabb, tényleg.
Aztán egy hónap sem telt el, és szeptember 15-én már meg is kaptam a „végleges választ”, amelyből kiderült: abszolút nem vettek figyelembe semmit abból, amit leírtam a bejelentő lapon, tehát elismételték ugyanazt, amit két hónapja a kelenföldi pénztárban is: természetesen megkapom a pénzem, ha levontak ennyit, aztán annyit, utána meg a maradékot. Ja, és szíves türelmemet kérik, amíg megérkezik a megadott számlaszámra az átutalás: a MÁV nyilván nem olyan banknál van, amelyiknek 24 vagy 48 óra az átutalási ideje, noha nem tudtam, hogy van másmilyen is. Mindenesetre október 10-én, alig 25 nappal a válasz után és kevesebb, mint három hónappal a vonatút után megkaptam a semmiért kifizetett 4890 forintomból 3380-at.
A rohadt életbe, kéne egy autó!
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.10.11. 13:40:32
É2I 2011.10.11. 13:41:29
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.10.11. 13:43:32
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.11. 13:43:58
XCat 2011.10.11. 13:45:45
kéjenc 2011.10.11. 13:48:22
É2I 2011.10.11. 13:48:33
A MÁV meg tudjuk hova való.
Ez a név jelenik meg a blogokban,kommentekben 2011.10.11. 13:48:37
É2I 2011.10.11. 13:50:39
Bár ki tudja...
XCat 2011.10.11. 13:52:14
Manyecska 2011.10.11. 13:59:48
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.10.11. 14:02:03
XCat 2011.10.11. 14:02:09
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:02:09
Plusz azzal, h te megvásároltad a jegyet, elfogadtad a Szüszt (személyszállítási üzletszabályzat), abban ez mind le van írva. És online, illetve az állomásokon el is olvashatod. Hosszú? Lehet, de nekem 1 hetem volt rá h megtanuljam töviről hegyire :)
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:03:59
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.10.11. 14:04:33
a helyi vadásztársaság. kivéve ha ki volt táblázva, akkor nem fizet.
XCat 2011.10.11. 14:05:38
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:08:46
dosszié 2011.10.11. 14:09:01
Vonatozz le Egerbe a Citroen szalonba. Ott örömmel adnak új autót.
GatyaPityu 2011.10.11. 14:09:05
Meg a Pék Pali apjának a lompos f*szát a viszmajor!! Viszmajor az, hogy ha valami természeti katasztrófa (pld. földrengés) miatt megrongálódik az infrastruktúra, jelentős anyagi kár éri a vasúttársaságot és ezért nem tud szolgáltatni. Itt azonban nem történt semmi ilyen. Ilyen esetben zokszó nélkül kellene visszafizetnie az utas számára a teljes összeget a vasúttársaságnak. De ez egy balkáni ország szocialista csökevény állami vállalata, úgyhogy nem is lepődtem meg igazán ezen a hozzáálláson.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:09:49
É2I 2011.10.11. 14:11:14
@fghjk: Azt felejtsd el. Ilyen már nincs, ellenben a vad az a társaságé. Uh. dupla szívás.
GatyaPityu 2011.10.11. 14:13:10
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:16:11
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:18:11
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:18:36
Van egy nő Miskolcon, aki hobbit csinál abból, h panaszt tesz. Nekem csak egyszer volt hozzá szerencsém, másfél órán keresztül ordított a telefonba, h a 30 napos februári bérlettel neki kivesznek 1 napot a zsebéből, mert ugye az valójában csak 29-et ad. Az nem zavarta h egy csomó hónapnál meg kap 1-1 napot ajándékba...A végére annyira berágott h anyázott és lecsapta, én meg mérgemben "elfelejtettem" elküldeni a panaszát.
Aztán volt valami más kínja és bement a miskolci állomásra panaszt tenni. Már mindenki ismeri, szóval lassan kezd mindenkit rendkívül idegesíteni. Akinél panaszt tett, az meg is jegyzete neki, h nem kötelező MÁV-val járni. Erre panaszt tett az ott dolgozóra is :D Pedig igaza volt. Senki se köteles egyik szolgáltatást se igénybe venni.
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:19:49
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2011.10.11. 14:21:28
PERELD BE AZ AUTÓGYÁRAT, TE IDIÓTA!
Casillas86 2011.10.11. 14:21:32
Akkor tehát a vis maior szó jelentése:
Leküzdhetetlen akadály , kényszerítő körülmény , járhatatlan út . A régi jogászi nyelv használta mint felmentő formulát , ha valaki rajta kívülálló okok miatt nem teljesíthette valamely kötelezettségét .
Az értelmezését rád bízom. Talán ez még menni fog.
kovácspéterke 2011.10.11. 14:21:46
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:22:29
Ezek közül melyikről tehet a MÁV? Arról, h vmi balfék nem tudott magának venni egy éles borotvát, vagy hogy a síneken nem lehet előzni?
Amikor az utakon baleset van és elterelik a forgalmat, akkor miért nem ugat a sok autós a benzinköltség és az időkiesés miatt a rendőrségnek?
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:23:29
kovácspéterke 2011.10.11. 14:24:54
anarch 2011.10.11. 14:25:10
Node legalább eszembe jutott, hogy újra meghallgassam a sztrájkergyereket a youtube-on.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:32:44
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.11. 14:34:34
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:35:05
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:40:35
Gázt se csak 1 szolgáltatótól vehetsz, de áramot se...
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:42:12
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.11. 14:45:57
É2I 2011.10.11. 14:47:14
Vadász les/etető meg ritkán van út mellett.
(Ismerek egy jó pár vadászt, nem rossz emberek, de mivel kevés a pénzük -társaság szinten- ilyen alól igyekeznek kibújni)
KecskeDotyi 2011.10.11. 14:55:39
Plusz elég sokszor utaztam már mávval, de soha semmi baj nem volt. Lehet h csak szerencse kérdése.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 14:56:07
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2011.10.11. 15:00:28
Ha ennek a hülye firkásznak a házába beb@szna a mennykő, javaslom, hogy ne a biztosítójához, hanem az időjáráshoz forduljon kártérítésért! Azon belül is ahhoz a légáramlathoz, amelyik odafújta fölé az a felleghalmazt.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 15:06:38
Én azon buktam ki, amikor -szokás szerint- húsz percet késett az IC, emiatt "bekésették" a zónázót is, én meg Ferihegyen felszálltam a bejövő IC-re. Bementem az étkezőbe, ott nem vagyok útban, a kaller néni meg ki volt akadva, hogy mit meg nem merek tenni a bérletemmel, helyjegy nélkül. Értem én, hogy szüsz, de a józan, paraszti ész, az hol marad? Kinek ártok, ha húsz percet ülök a büfékocsiban, megiszom egy kávét (bevétel!), és elégedetten szállok le? Nem, inkább huzakodni kell, idegesíteni magát is, engem is, és mindezt úgy, hogy hiába van de jure igaza, de facto ő az, aki nem teljesítette a szerződésünk rá eső részét. Én kifizettem a bérletem előre, ezzel mindent megtettem annak teljesítésére. Ő nem, hisz' késett a vonat. Amikor pedig -előrelátó és gondos ügyfélként- mindent megtettem a károm enyhítésére, és felszálltam az IC-re, csak az ő érdekében tettem, így ha kettőnk közt perre kerül sor, csökken a MÁV által fizetendő kártérítés összege, mivel csak tíz percet késem a dolgomról, nem huszonötöt. Megint egy tipikus olyan eset, ahol a Szent Szabályzat felülírja a Ptk-t.
KecskeDotyi 2011.10.11. 15:12:05
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.11. 15:12:14
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 15:13:29
Picsábamár!
donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.10.11. 15:22:06
az öngyilkosság az önkritika legőszintébb formája.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 15:22:30
Minden (volt) mávos rahedliszám tudná sorolni azokat az eseteket, mikor a vasutasok szegik meg a saját szabályzatukat, ugye Dotyi?
(Ajánlott olvasmány: Moldova György- Akit a mozdony füstje megcsapott)
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 15:24:11
a.) az IC-n jó a kávé;
b.) ha kávézol és közben vitatkozol, az nyugtató hatású rád, viszont felizgatja a vitapartnert.
KecskeDotyi 2011.10.11. 15:24:21
Hidd el, egy forgalomirányító élete nem fenékig tejfel. És mikor baleset van és hívogatják őket a MÁVDirekttől, akkor még arra is figyeljen, a még irányítható forgalomra is és persze szerezzen valahonnan egy másik vonatot, mert az csak úgy hipp-hopp megy...
Szolgáltatott, Kelenföldig. Utána pedig ÖNHIBÁJÁN KÍVÜL nem tudott. És ajánlom Darren kommentjeit a figyelmedbe, h kire haragudjunk hasonló esetben.
KecskeDotyi 2011.10.11. 15:26:38
Félreértés ne essék, nem mondom h a MÁV egy hibátlan, flottul működő cég. De az utasok is megérik a pénzüket.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.10.11. 15:29:43
- Ne fussanak már ilyen melegben felfelé, inkább szálljanak fel!
Aztán jön valami nagybarom, és huss imázs! És sajnos mindig jön.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.11. 15:30:10
Biztos nem érdekből teszi.
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 15:41:44
Anyád szarna sünt te gyökér!
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 16:25:34
Nem megoldani akarják a problémát, hanem azt bebizonyítani, hogy a megoldás lehetetlen.
Ébredj föl, már nem vagy vasutas! Csak egy rossz álom volt.
2011.10.11. 16:34:56
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 16:38:21
2011.10.11. 16:45:35
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 16:49:44
Üdv, a posztoló
szekertabor · provo.blog.hu 2011.10.11. 16:51:01
Mióta vis maior az öngyilkosság, és hol van ez a szabályzatban felsorolva?
Minden idióta MÁV-os ezzel a sületlenséggel jön nekem, pedig a szüsz nem is tartalmaz ilyen pontot a vis maior esetek felsorolásánál (egyszer direkt megkértem a forgalmistát, hogy keresse ki, és persze nem találta). Másrészt ha tartalmazná, akkor is jogellenes lenne, tehát a szerződésnek nem része.
A vis maior, nem azt jelenti, hogy nem a vasút tehet róla, hanem azt, hogy nincsen személyes felelőse az esetnek (emberi erővel elháríthatatlan esemény). Márpedig minden öngyilkosságnak van személyes felelőse, az pedig az öngyilkos. Ha a MÁV nem tudja érvényesíteni a felelősön az okozott kárt, az a MÁV baja, nem terhelheti rá az utasokra.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 16:51:29
Te mondád. Ezért max. Kelenföldig jár díjazás. Haragról is csak te beszélsz. Ha a MÁV elnézést kérve visszafizette volna az e fölötti összeget (milyen színű kezelési költség???), nem született volna egy újabb poszt a lehetetlen hozzáállásáról.
Mint volt vasutas nem tartod nagyon nagy bajnak a MÁV lezüllesztését a háború előtti megbecsültségi szintről a mai "...rendőr, postás, vasutas" helyzetig?
XCat 2011.10.11. 16:53:28
@Rosszindulatú Vászka: Hátigen. :)
@donfuligjimmy: Miért?
XCat 2011.10.11. 16:55:43
Tessen szépen pucsítani, nyáladzani, lihegni, öszténylényülés indul. Meg lehet szokni, frankón. Én már alig értem, neked mi bajod.
KecskeDotyi 2011.10.11. 17:01:53
@szekertabor: Idézet a Szüszből:
Vis maiornak minősül a vasúti társaság ellenőrzési körén
kívül eső okból eredő, előre nem látható, elháríthatatlan
esemény vagy körülmény, melynek kivédése emberi erővel
nem lehetséges. Ilyennek minősül különösen, de nem
kizárólagosan:
- a bombariadó,
- a háború, háborúval fenyegetı helyzet vagy szükségállapot,
- a nukleáris katasztrófa,
- a lázadás, forradalom, felkelés, katonai vagy bitorló
hatalomátvétel, polgárháború,
- zendülés, tüntetés vagy rendzavarás, sztrájk
- harmadik személy magatartása, amelyet az eset körülményeit
tekintetbe vevő gondossággal sem lehetett
elkerülni és következményeit sem lehetett elhárítani,
különösen:
· üzemzavar öngyilkosság miatt,
· balesetek vasúti átjárókon,
· közúti jármővek által okozott útvonal megszakítások,
· vészfék használata útitárs részéről,
· rendőri intézkedések,
· vámhatóságok intézkedései (különösen határátkelőhelyeken),
· vasútüzemnek harmadik személy általi
megzavarása,
· idıben közzétett elterelés a fent megnevezett
okokból.
qtyqruty 2011.10.11. 17:05:20
KecskeDotyi 2011.10.11. 17:08:23
Amúgy tudod mennyi idő megrendelni egy mentesítő járatot? Nem 1 és nem 2 perc.
@estrella negra: Rossz álom? Az egyik legkirályabb munkahely a földön. Annyit, de annyit lehet röhögni :) Jó, a sztrájkos napokon elég gáz tud lenni, a szilveszter meg kész katasztrófa, de amúgy faja hely. Simán visszamennék ha nem ez a cég csinálná, hanem az előző :)
ed_atya 2011.10.11. 17:15:49
XCat 2011.10.11. 17:17:43
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 17:22:57
Amúgy meg egy magát írástudónak valló csírától kicsit többet vártam, főleg, hogy még feszzít is bölcsészbe, kb. ennyi.
Amúgy meg nyugoccság van, nincs lelkem és cociálisan is immunis vagyok.
Ja és komállak.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 17:27:07
Az meg szerinted kit érdekel, hogy a MÁV-ot feldarabolták, hogy még egymásra is lehessen mutogatni, ha valami van. (Kéremszépen én nem MÁV-os vagyok, hanemm MÁVDirektes, kikérem magamnak! v.ö. "Nem szartunk a kútba, csak a kávájára, aztán belelöktük." Bocs.)
XCat 2011.10.11. 17:34:45
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 17:38:11
"Mester van elég gőzünk,
ha vesztünk is győzünk."
U.i.: arra a pucsítás dologra majd késöbb visszatérhetünk, addig is előkeresem a pipacsmintás bőrtangámat :P
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 17:40:52
XCat 2011.10.11. 17:48:19
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 17:48:29
Amúgy meg az iríccség bűn!
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 17:52:50
ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A8%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BB%D0%B8%D1%86
Az idézet meg a híres mizentróp jobbladaköltő egy érdemes műve.
mek.niif.hu/02700/02728/02728.htm
Így már rendbe vagyunk?
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 18:02:52
Bisz hundert und cvancig!
varvizib 2011.10.11. 18:38:36
Ideje lenne megismerkednie azzal a kifejezéssel hogy vis major helyzet. A MÁV is azért fizette ki szerintem, hogy végre levakarhassák magukról, nem pedig azért mert igaza van.
KecskeDotyi 2011.10.11. 18:45:05
Megdobbent 2011.10.11. 19:20:18
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 19:26:51
Megdobbent 2011.10.11. 19:34:11
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 19:57:56
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 20:11:15
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.11. 20:14:01
XCat 2011.10.11. 20:16:16
KecskeDotyi 2011.10.11. 20:23:45
- ...mert maguk sztrájkolnak...!
- Uram, hisz épp beszélek Önnel. Akkor vajon sztrájokok?
- De hát maga is mávos!
- Nem, én nem.
- Ja! Elnézését kérem...
És folytatódott normális hangnemben a beszélgetés.
Rosszindulatú Vászka 2011.10.11. 20:29:24
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.10.11. 20:57:23
XCat 2011.10.11. 21:35:42
Secnir 2011.10.11. 21:53:31
megy a vonat
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
vezető unottan néz ki a fülkéből
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
jön az öngyilkos
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
DÜM-DÜDÜMM-DÜdomdoDÜMM
vonat megy tovább, vezető kinéz a fülkéből: ez mi volt?
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
DÜM-DÜDÜMM-DÜDÜMM
na, majd megállok a következő állomásnál...
ezért gondolom, hogy a MÁV nem hivatkozhat kisiklásra, stb. mert az állomáson ki bírják kerülni a vonatot a többiek (lásd Moldova: akit a mozdony füstje megcsapott, íratlan szabályzat: gyalogosgázolás esetén nem fékez, hanem gázt ad és csak a következő állomáson jelenti, hogy a forgalomban ne okozzon fennakadást). Tudott volna mentesítő járatot indítani -ha akar-, tudott volna korrekt utastájékoztatást adni -ha akar-.
Ilyesminek nyoma sem volt, ezért mondom, hogy a MÁV a ludas a dologban, igenis fizessen...
Layosh 2011.10.11. 22:45:09
Soha többet nem megyek vonattal/busszal hosszabb távra, rövidtáv az más.
Nyíregyháza - Budapest. Kb. 270km 2 fő utazik.
MÁV: oda-vissza 4720+4720*2= 18880- Ft
GK: 3*6 l. benzin *2 + matrica = 15510- Ft
A kocsiba férnek még ketten, gyorsabb, nem vagyok időhöz kötve, nem kell gyalogolni, más nem fingik. Szóval?
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 22:50:21
flimo13 2011.10.11. 22:58:02
Szombathelyre? Jó lenne! 10 és 14 között semmi, a Gotthárd felé átszállóknak egy hónappal ezelőttig ugyan ez 10 és 16 között semmi volt az elszabott átszállás miatt. Hála Istennek GYSEV-nél van némi ész. A MÁV meg szarjon sünt.
2011.10.11. 22:59:13
flimo13 2011.10.11. 23:03:54
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 23:03:55
flimo13 2011.10.11. 23:06:08
2011.10.11. 23:14:24
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 23:15:16
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.11. 23:19:58
Ettől függetlenül ilyenkor a kezelési költség meg ilyen-olyan levonások szimplán köcsögség. De nyugodj bele, a volán se adja vissza a pénzed, ha valaki a busz elé lép és emiatt nem jutsz el a célodhoz. Csak ott könnyebb +1 buszt +1 buszsofőrrel tartani, aki be tud ugorni ilyenkor.
2011.10.11. 23:24:45
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 23:28:35
eMJe 2011.10.11. 23:34:44
2011.10.11. 23:35:39
SvenH. (törölt) 2011.10.11. 23:36:11
amugy fogyivedelemnel nem lehet bepanaszolni? mert igy semmit nem ert ez...
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2011.10.11. 23:37:40
Reggie 2011.10.11. 23:43:32
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 00:08:58
Ennyit ér a cég.
A hozzáállásuk csak plusz (ill. mínusz), hogy semmit nem is akarnak megoldani.
Semmit.
roadrunner 2011.10.12. 00:10:27
A rohadt kurva anyat az ilyennek, aki meg mast is szivat mert neki megdogolhetnekje van.
XCat 2011.10.12. 00:12:29
Izo 2011.10.12. 00:27:06
2. Nem biztos, hogy ez a vis majorra vonatkozó kitétel szabályos. Csak egy példa: egy autóra befizetsz előleget, de a kereskedésben ellopják, mielőtt átvennéd. Ilyen esetben elbukja az ember az előleget? Hát nem hiszem.
3. Valószínűleg boldogabb lenne a világ, ha ilyen apró bosszúságokon nem húznánk fel magunkat, még akkor sem, ha igazunk van. Pl. a visszakapott 3000 forintból megkajálhattál volna, és elmehettél volna Pesten moziba.
roadrunner 2011.10.12. 00:36:23
Kedves funkcionalis okostojas.
Orulnek ha fel tudnad fogni vegre, hogy nem volt kotelezo otthon maradni.
Ment ket masik vonat.
Te nem vetted igenybe.
El kellet volna indulni idoben, meg reggel, es nem egy oraval korabban.
Vagy ha mar firkasz valaki akkor nem keres annyit hogy vegyen egy autot vagy motort?
Busz nem jar Koszegre?
gozos 2011.10.12. 00:40:30
Izo 2011.10.12. 00:43:51
neoteny · http://word.blog.hu 2011.10.12. 00:48:10
Az autentikus pszichopaták egymásra találása. Klasszikus! :))
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.10.12. 04:00:48
Mindenesetre az a hozzáállás, hogy te fizess, és ha minden jól megy, akkor ők utaztatnak, úgy, ahogy, ez nem járja. Tudjuk, hogy a MÁV valami különleges védettséget élvez a kormányoktól, hiszen hihetetlen pénzek tűnnek el ott mindenféle címen, de valamit azért mégiscsak illene felmutatniuk. A BKV, elvileg, kártérítéssel tartozik az utasnak akkor is, ha a megállóban várakozva éri valami baleset, például ott eltöri a lábát. Ezt a felelősséget ők vállalták. És a megálló az ő területük.
Ha a forgalmistára rájön a hasmenés, és ezért tíz percet vár a vonat az állomáson, azt is vis maiornak nevezik, és bocsika, a csatlakozás nem várhatott a következő állomáson? Egyébként a csatlakozás lekésése miatt a MÁV, az ütemezett menetrendek feltalálója egyszerűen beint az utasnak, egyébként is. Basszus, a MÁV a vis maior, amely évtizedek óta elháratatlan maradt.
xuul 2011.10.12. 06:31:34
magyarul:minden a legnagyobb rendben van, hasonlóan a legnagyobb ny-i szolgátatókhoz (pl:DB) nem kell megoldanunk semmit. ha erre igen a válasz, akkor boldogan fogok meghalni.ha ne adj ÚR akkor essenek neki a megoldáshoz, ezért kapják a fizetésüket a MI adónkból, nem érdekelnek a kifogások.1 rendes cég, ha ennyit alkalmatlankodna már rég beszántották vna a helyét is sóval....
xuul 2011.10.12. 06:39:25
ide kívánkozó közlemény:
a Nemzetközi Szuicid Alapítvány számlaszáma a következő:
012345-67-8910-666
a felajánlásokat köszönik, és biztosítanak mindenkit, h a jövőbeni hasonló esetek elkerülése végett a TELJES összeget borotvapengére költik.
www.google.hu/search?q=gillette+penge&hl=hu&biw=1440&bih=757&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=uBmVTrmdBoeY8QPp0cj7Bg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CB4Q_AUoAQ
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 06:46:20
Lassan írom, hátha így megérted: más ember halálával nem gyártunk nyegle fércviccet. Ráadásul nem a tárgyhoz tarttozik, érdektelen és lényegtelen - kb. annyira releváns, mintha a pénztáros hölgy ruházatát firtatnád. Ennyi. Tudod, a proszektúrán sem fociznak a szervekkel, csak csupán kegyeleti okoból, ehhez érzelmeknek köze nincs. Ez olyan civilizációs dolog.
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 06:50:32
neoteny · http://word.blog.hu 2011.10.12. 07:28:58
Hogy könnyítsek a kereséseteken: viszonylag közel élek Robert D. Hare-hez.
hu.wikipedia.org/wiki/Hare_psychopathy_checklist
esef - akit kitiltott Csikós úr vagy az Ommmmmmmmm 2011.10.12. 07:41:49
Volt valaha egyszer is olyan, hogy a MÁV bármiben is hibás lett volna?
MÁJklub (törölt) 2011.10.12. 07:55:45
Más: azért érdekesek a kommentek... ha bárki ezt írta volna, jujj, kocsog máv, minden. De mivel egy újságíró írta, máris hülye firkász, megérdemelte... lol...
hááááát 2011.10.12. 07:57:45
A MÁV önhibán kivűl tekint majdnem mindent. Mondjuk egy öngyilkosság tényleg az.
A 20 % kezelési költséget megértem.
cicavirag 2011.10.12. 08:03:51
mekkorabálvány · http://www.sprintauto.hu/ 2011.10.12. 08:04:42
ha ilyen hozzáállással nem állami, hanem versenyszférában dolgoznál, már rég nem ott dolgoznál...
Zee 2011.10.12. 08:11:48
az egészben a legfelháborítóbb,hogy a MÁV folyamatosan a mi adónkból van feltőkésítve és még le is húznak!!!
VIVA ! ever :)
Berkut 2011.10.12. 08:32:46
Arcturus 2011.10.12. 08:37:15
Úgy tudom, a pálya maga az államé.
"Ha én a két sín közé állok, a MÁV területén állok."
Igen, az már mindjárt szabálysértés. Tehát te követtél el szabályszegést, így az vis maior a Mávnak.
"ha a megállóban várakozva éri valami baleset, például ott eltöri a lábát. Ezt a felelősséget ők vállalták. És a megálló az ő területük."
Kivéve akkor, amikor más szabályszegése és vis maior van. Pl. ha valaki belehajt a buszmegállóba kocsival.
"Ha a forgalmistára rájön a hasmenés, és ezért tíz percet vár a vonat az állomáson, azt is vis maiornak nevezik, és bocsika, a csatlakozás nem várhatott a következő állomáson?"
Az nem vis maior.
A sok okosnak azt kívánom, hogy egyszer, csak egyszer állítsanak össze egy menetrendet és irányítsanak forgalmat. 5 perc alatt pótszerelvényt találni fizikai lehetetlenség. Igen, fizikai, nem szervezési: egyszerűen nem állhat a tér minden pontjában pótszerelvény. Ha pedig nem, akkor ugyanazokon a síneken kell az összes többi járat között odajuttatni egyet onnan, ahol van. Ha egy pályaudvaron történik ilyesmi, akkor hamarabb van szerelvény, viszont ha kelenföldön, ami csak nevében pályaudvar, valójában csak átmenő megálló, ezért ott nehezebb. De azért lehet okoskodni. Komolyan, kellene csinálni nektek egy szimulátort, hogy lássátok, mennyire nem egyszerű ilyen esetben megmondani, hogy mi történjen.
Balogh Ádám Software 2011.10.12. 08:50:13
Ha én rendelek a neten valamit, és valami vis maior miatt nem érkezik meg (pl. leég a raktár villámcsapás miatt), akkor nem perelhetem őket kártérítésért, de olyat sem hallottam, hogy ennek ellenére kiszámlázzák a nagy semmit, mint ahogyan a MÁV tette.
A teljes utazás árát vissza kell adniuk, mert a helyjegy nem Kelenföldig szól, valamint az utas "szerződése" Kőszegig való utazásról szól. A szolgáltatás nem teljesíthető részben, csakis egészben. Vagyis az, hogy Kelenföldig elviszik, nem teljesítés.
Ha rendeleg neten mondjuk két rádiót, de csak egyet küldenek, akkor az részben teljesítés, a felét számlázhatják. Ha viszont mindkettőből csak a tranzisztort küldik el, akkor az nem az.
crazyfish 2011.10.12. 08:53:05
Vegyél kocsit....
vagy oszd ki az öngyilkost, h milyen rohadt önző módon a te vonatod alá vetette magát és h nem gondol másokra blablabla....:)))
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 08:54:29
Persze tudjuk, hogy nagyon frusztráló.
Azért, ha végigolvasnád a kommenteket, sokat tanulhatnál.
(És ne vonogasd a vállad!)
Nevem Earl 2011.10.12. 09:11:54
Csigorin 2011.10.12. 09:12:38
Ruhellem az ilyeneket, valoszinuleg azert erezte ugy hogy az elete semmit sem er, mert amig elt is ilyen onzo szemet volt es ezert utalta mindenki.
Nem igaz hogy nem lehet felmenni a haztetore ha mar mindenaron meg akar pusztulni, miert kell egy csomo embernek szandekosan meg a halalaval is artani?
Lagavulin 2011.10.12. 09:18:43
SarahConnor 2011.10.12. 09:20:47
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 09:26:37
Pdaw 2011.10.12. 09:32:38
- Start klub kártya 35 ropi egy évre, onnantól féláron utazol
- Vagy 280 ezer és onnantól ingyen bármely vonatnemen
- Dugó, baleset, lerohadás, egyéb költség autóval is van néha
- Utazás közben intézheted netes ügyeidet, ami vezetés közben elég veszélyes
...szóval?
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 09:34:36
(Hogy álltok?)
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 09:38:49
(már a Vivid is érdeklődik a videóink után, de lehet, hogy még kivárunk kicsit, hogy felsrófojjuk az árat. Ron Jeremy elsírta magát az első snittek láttán és sírva könyörgött a filmesítési jogokért)
2011.10.12. 09:41:15
Jó lenne takarítani itt.
maretz 2011.10.12. 09:42:46
Ne legyél már gyökér, a Kelenföld Budapesten van, vagyis legalább 3 nagy pályaudvar van 15 percnyi távolságban?...
Ráadásul nem tilos vonatpótló buszt sem bérelni. Tudod, nyugaton ez így működik, és ott se übermenschek élnek, csak éppen a munkavállalók ott a dolgukat végzik, nem azzal vannak elfoglalva, hogy miképpen lehetne a lehető leghatásosabban idegesíteni az utasokat.
Komolyan mondom, ennyi állatot egy helyen.
Ha én bemegyek a moziba, majd 15 perc után elszakad a szalag, vagy kiég a vetítőlámpa, vagy faszomtudja mi történik, akkor teljesen jogos lenne, hogy:
1) Nem kapom vissza a teljes jegyárat, hanem ehelyett megy a szarrágás, hogy levonják belőle a 15 percnyi filmnézést, függetlenül attól, hogy mivel a többit nem láttam, az első 15 percnek kurvára nem volt értelme.
2) Még a maradékból is felszámítanak kezelési költséget.
Aki ilyen baromságokat ír, az egyáltalán belegondol abba, amit állít?
Leszarom, hogy a MÁV nem tehet róla, a jegyvásárlással én szerződést kötöttem, vagyis fizettem x ezer forintot, cserébe pedig a MÁV vállalta, hogy elvisz engem Budapestről Kőszegre. Ha ezt nem teljesíti vis maior miatt, az rendben van, adja vissza a jegyem árát oszt jónapot: nem fogok kártérítést követelni a lekésett előadásom miatt.
A vis maior ugyanis arra vonatkozik, hogy pl. a színházjegyem árát nem kérhetem számon rajtuk, hiszen nem tehetnek arról, hogy nem értem oda. Viszont az el nem végzett szolgáltatás árát azért kurvára illene visszafizetni...
Egy civilizált országban ugyanis ez magától értetődő, nem kezdi el minden okoska idióta érvekkel megkérdőjelezni.
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 09:48:12
A qrváktól se kapod vissza a pénzed felét, ha túl hamar elmész, senem az egészet, ha nem áll a répád :)
Fée Verte [ Fára Szorult Kéreg ] Zabatár 2011.10.12. 09:48:23
Netuddki. 2011.10.12. 09:49:27
Normális helyeken kötelezik a szolgáltatót a biztosítás kötésére az ilyen és hasonló esetekre. És nem csak a jegy árára hanem az utas minden egyéb kárára amit azzal okoz a máv, hogy nem tudja teljesíteni a szerződésben vállalt kötelezettségét.
Teljesen lényegtelen, hogy miért nem teljesít a máv. A vasút veszélyes üzem. Az utasnak is mindegy mi miatt késett le egy fontos eseményről. A vonat alá ugrott valaki vagy csak berohadt a váltó...
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 09:49:35
maretz 2011.10.12. 09:50:11
A rosszindulatot sántít. Ha a kurva menet közben elájul mer cukorbeteg, akkor bizony visszajár a pénzem. És nem a fele (merthogy félórát reszelhettem), hanem az egész.
Nem az utasnak nem állt fel a répája drága komám, hanem a kurva nem tudott teljesíteni. Nem ugyanaz.
ladlosobah 2011.10.12. 09:52:52
Legutóbb IC-re nem kaptam helyjegyet és annyian voltak a vonaton hogy álltam végig Pesttől Miskolcig.Mikor a kalauz kérte a jegyet elmondtam miért nincs,ekkor felajánlotta hogy vehetek nála.Kérdem én az állóhelyért is külön kell fizetni ennél a szutyok cégnél?!??Az csak hab a tortán hogy mikor közöltem vele hogy nincs nálam kp csak kártya,azonnal rávágta hogy akkor személyi és 8 ezer mert neki "nincs olyan kis kütyüje". No comment...
Netuddki. 2011.10.12. 09:54:01
maretz 2011.10.12. 09:56:16
Az ügymenetről és szabályzatról vallott nézeteiddel sikerült bebizonyítani, hogy halvány fogalmad sincs a "jog"-nak nevezett valamiről... nem csodálkoznék, ha szabadbölcsész lenne a foglalkozásod:) Bár azokba is szorult legalább annyi józan ész, hogy ilyen baromságokat ne írjanak...
Elmagyarázom, csak hogy a hozzád hasonló gyengébb elméjűek is kapizsgáljanak valamit: egy vállalat papírfecnie nem írhatja felül a Ptk.-t és a fogyasztóvédelmi törvényt.
Az az időszak kb. 20 éve lejárt, amikor mindenféle nagy állami szolgáltatók teljesen jogosan azt csináltak a fogyasztóikkal, amit akartak. Úgy látszik hozzád még nem jutott el az üzenet...
kp2 2011.10.12. 09:59:17
Koltoi kerdes.
Fée Verte [ Fára Szorult Kéreg ] Zabatár 2011.10.12. 09:59:27
maretz 2011.10.12. 10:03:02
Ez valóban költői kérdés, ugyanis teljesen egyértelmű rá a válasz.
Fée Verte [ Fára Szorult Kéreg ] Zabatár 2011.10.12. 10:08:23
2011.10.12. 10:17:20
tocibacsi 2011.10.12. 10:21:12
és igen, a rohadt életbe, autót kell venni... egy dízel autóval nagypapás tempóban, 3 óra alatt olcsóbban jut el az ember kőszegre, mint vonattal... És akkor nem beszéltünk arról, hogy a kocsiban akár ketten is ülhetnének, nem kerülne szignifikánsan többe... (igen, tudom vannak járulékos költségek, de ha egyszer autó van és kész, akkor a futásarányos dolgok gyakorlatilag elenyészőek, ha nem valami koszlott szarról van szó)
FSM-hívő 2011.10.12. 10:23:12
A poén az, hogy ők viszont ugyanannyiért adják a jegyet, akár a Keletiből, akár Kelenföldről utazol. Nekik nem kéne levonni a saját árukból azokat a kilométereket? „Eszetlen semmirekellők csürhéje, akiket elsőként állít majd falhoz a forradalom”!
tocibacsi 2011.10.12. 10:25:41
Arcturus 2011.10.12. 10:42:35
Ha meteorhullás, földrengés, idegeninvázió miatt nem tudnak teljesíteni, akkor az nem rajtuk múlt. Egyébként nem gond. Lehetne úgy is az egész, hogy az ilyen esetekben kártérítést fizetnek, csak akkor 2x ennyibe kerülne a jegy, mert az összes kockázatot is beleépítenék. Akkor meg az lenne a baj.
"de olyat sem hallottam, hogy ennek ellenére kiszámlázzák a nagy semmit, mint ahogyan a MÁV tette"
A poszt történetében a meg nem tett utat visszatérítették.
"A teljes utazás árát vissza kell adniuk, mert a helyjegy nem Kelenföldig szól, valamint az utas "szerződése" Kőszegig való utazásról szól. A szolgáltatás nem teljesíthető részben, csakis egészben. Vagyis az, hogy Kelenföldig elviszik, nem teljesítés."
Egyébként ez elfogadható indok. Lenne, ha. Mi van viszont akkor, amikor fordítva történik? A Délibe menne Pécsről és ugyanígy Kelenföldön történik valami? Attól függetlenül, hogy a fél országon keresztül vitték, fizessék ki az utas helyett? Vagy ha 100m-rel a végcél előtt történik valami egy 500 km útnál? Hány méter legyen a határ? Azt mondjuk még talán lehetne, hogy akkor nem térítik meg, ha a végcél településén történik a dolog. De Budapest nagy.
"Jó, hát ne húzd fel magad. Tk. vasutasnak is kell lennie valakinek."
Nem húztam föl magam. Csak történetesen én tudom, hogy a probléma milyen nehéz.
Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a poszt esetében max. a 20%-os kezelési költség a gáz, amit leszámítva a posztoló a sztorit rendben találta.
Vagy, jó ötlet lenne egy párhuzamos tarifa, ahol mondjuk 3000 forint helyett 6000 forint a jegy, de vis maior esetén az egészet visszafizetik és megszervezik az alternatív szállításodat.
"Ne legyél már gyökér, a Kelenföld Budapesten van, vagyis legalább 3 nagy pályaudvar van 15 percnyi távolságban?..."
Gondolom, az számodra sem újdonság, hogy a kötött pálya az kötött pálya. Nem lehet rajta előzni, nem lehet róla lekanyarodni. Meg hogy nem csak egy vonat közlekedik rajta.
"Ráadásul nem tilos vonatpótló buszt sem bérelni."
Aha. Nézzük csak: ha mondjuk 8 kocsiból álló IC-ről van szó, az alaphangon 8 sofőr és 8 busz. A posztoló valószínűleg végül busszal is lekéste volna a programját. Ettől függetlenül a pótlóbusz önmagában nem elvetendő megoldás.
"Ha én bemegyek a moziba, majd 15 perc után elszakad a szalag, vagy kiég a vetítőlámpa, vagy faszomtudja mi történik, akkor teljesen jogos lenne"
"Leszarom, hogy a MÁV nem tehet róla, a jegyvásárlással én szerződést kötöttem, vagyis fizettem x ezer forintot, cserébe pedig a MÁV vállalta, hogy elvisz engem Budapestről Kőszegre."
Nem, azt vállaltad, hogy vis maior esetén így jártál és nem kapod vissza pénzt. Ott van leírva, mit vitázol? Nem érted a vis maior fogalmát, szimplán ez a helyzet.
"Egy civilizált országban ugyanis ez magától értetődő, nem kezdi el minden okoska idióta érvekkel megkérdőjelezni."
Szerinted akkor valójában nem öngyilkosság, hanem a Máv által elkövetett gyilkosságról van szó? Mert te ezt szeretnéd, hogy az ő felelősségük legyen.
"Normális helyeken kötelezik a szolgáltatót a biztosítás kötésére az ilyen és hasonló esetekre."
A BKV jegyek/bérletek árában van pl. baleseti biztosítás, ami az utasra köttetik. De a vis maiorra biztosítás nincs. Lehetne éppen, de szerintem nem fizetnél érte. Akkor meg ez van.
dzsonifive 2011.10.12. 10:43:33
volt már vezeték s6akadás/lopás miatt ugyanilyen, sőt, volt hogy az IC érte be 4 óra alatt vagy más (személy-)vonattal egyidőben...
shit happens...
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 10:44:45
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.12. 10:48:12
Vezetékszakadásnál meg nem egy, hanem száz dízelmozdony kéne, mivel nem egy vonat áll olyankor... és nem csak itthon, az agyondícsért német vasúton is.
maretz 2011.10.12. 10:52:10
Hogyan lenne kétszer annyi a jegyár??? Eszednél vagy ember? Két felnőtt ember esetén már KOCSIVAL menni olcsóbb, mint vonattal... Hova akarod emelni a jegyárakat barátom?!
A vis maior fogalmát szerintem Te nem érted barátom. Az ugyanis kártérítésre vonatkozik, nem pedig kártalanításra. Segítek: kártérítés az, amikor a jegyárat visszaadják, vagyis visszakerülsz az indulási pozícióba, kártalanítás az, amikor az elvesztegetett időt, a lekésett színház jegyet, stb. is fizetik. Vis maior jó kifogás arra, hogy az utóbbit ne fizessék meg, viszont a szolgáltatás árát bizony vissza kell fizetni.
Vagy szerinted ha én bevállalok egy szolgáltatást (pl. hogy levágom a szomszédom füvét), a szomszéd kifizeti előre a pénzt, majd engem aznap este elüt a villamos, akkor én nem vagyok köteles visszaadni a pénzt??
Persze, hogy nem a MÁV hibája, de ha nem végzett szolgáltatást, akkor nem jár neki díj sem. Ennyi. És akkor örülhetnek, hogy a színházjegyet nem perelem le rajtuk...
Itt tehát nem "csak" a 20% kezelési költségről van szó, bár belátom, hogy az a leggyomorforgatóbb része, úgymond a "hab a tortán", már az is iszonyat gáz, hogy a kelenföldig szóló jegyárat vissza akarják tartani, és az meg űbergáz, hogy össze-vissza kell utazgatnia még az embernek, hogy egyáltalán leadhassa a papírmunkát a kártérítésre...
A korrekt eljárás ilyen esetben: az illetőnek visszafizetik a TELJES jegyárat, visszaviszik a kiindulási pontra, és menjen Isten hírével. Ezt jelenti a vis maior.
Nem azt, hogy ott hagyja valahol a picsában az embert, még ő járjon utána, hogy visszakapja a pénzének EGY RÉSZÉT, ráadásul még abból is van pofájuk kezelési költséget levonni...
kp2 2011.10.12. 10:54:56
lasd pl.:
www.malev.hu/utasinformaciok/ugyfelszolgalat/kerdesek-valaszok?faqitem=1676
"Milyen esetben nem fizet a Malév kompenzációt a járat késés vagy törlések miatt?
Nem jár kompenzáció olyan esetekben, ahol a késés vagy törlés nem a Malév hibájából következett be (vis major). Ilyen eset lehet például: sztrájk, időjárás, technikai problémák, légiirányítási döntés, vagy ezeknek bármilyen következménye."
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 10:55:43
Egyelőre Kongóval vagyunk versenyben.
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 10:58:11
www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20100201.php
nem értem a posztot! :D
Rosszindulatú Vászka 2011.10.12. 10:58:28
@shitgun: tudomásul vettem.
kovego 2011.10.12. 10:58:33
a helyedben örültem volna mint maki a farkának, amikor a pénztáros benyögte hogy visszaadnak x-1500-at! de szerintem most már te is látod, hogy majdnem 3 hónapot elszabtál, és ugyanott vagy!!!
FSM-hívő 2011.10.12. 11:00:07
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.12. 11:01:41
Cnere 2011.10.12. 11:01:46
Be kell perelni azt aki a vonat elé ugrott vagy annak az örököseit.
Arcturus 2011.10.12. 11:03:39
Mindegy, hogy 2x, vagy akárhányszor annyi, de feláras lenne. Az elv a lényeg. Lehet, csak 10%-kal nőne meg, nem tudom. De drágább lenne.
"Két felnőtt ember esetén már KOCSIVAL menni olcsóbb, mint vonattal..."
Na és? A kocsi amortizációját és szervíz/gumi/parkolás, stb., valamint az ez utóbbiakkal való foglalatoskodásod idejének árát belekalkuláltad?
Ha igen és az jön ki, hogy kocsival neked jobban megéri, akkor sincs gond. Járj kocsival. Arra való.
"viszont a szolgáltatás árát bizony vissza kell fizetni"
A nagy részét az utas által tudomásul vett szabályok alapján meg is térítették. Olvasd el, leírta a posztoló.
"Vagy szerinted ha én bevállalok egy szolgáltatást (pl. hogy levágom a szomszédom füvét), a szomszéd kifizeti előre a pénzt, majd engem aznap este elüt a villamos, akkor én nem vagyok köteles visszaadni a pénzt??"
Ha úgy egyezel meg a szomszéddal, hogy rajtad kívül álló okok esetén nem adod vissza és az utóbbiakat bizonyítani is tudod, akkor nem vagy köteles. Amikor megvetted a jegyet, te egy ilyesmit fogadtál el. Mondom, a 20% kezelési költség necces és azon is lehet érdemben vitázni, hogy most a teljes utat kapja vissza, vagy csak a meg nem tettet, de végül a posztoló kapott vissza pénzt, tehát elviekben azt tették, amit te magad is elvársz.
"Persze, hogy nem a MÁV hibája, de ha nem végzett szolgáltatást, akkor nem jár neki díj sem. Ennyi. És akkor örülhetnek, hogy a színházjegyet nem perelem le rajtuk..."
Perelhetsz, de nincs esélyed. Már csak azért sem, mert a szolgáltatás díját neked nem úgy állapították meg (hisz nem tudtak róla), hogy egy színházjegy múlik rajta. Ennyi erővel megbeszélem veled, hogy holnap este 7-kor ajándékozol nekem 100 milliót. Felszálok a vonatra, majd ha késik, akkor követelem rajtuk, hogy de adják meg a pénzt, mert így én elestem attól a bevételtől, mert nem értem hozzád 7-re. Ha aznap nem sikerült, akkor megpróbáljuk holnap, vagy akárhány évig. Egyszer biztosan késni fog a vonat, ha más nem, egy hóesés miatt. Nem gondolod komolyan...
"is iszonyat gáz, hogy a kelenföldig szóló jegyárat vissza akarják tartani"
Ez azért nem egyértelmű.
"és az meg űbergáz, hogy össze-vissza kell utazgatnia még az embernek, hogy egyáltalán leadhassa a papírmunkát a kártérítésre..."
Igen, ez elég rossz így.
"A korrekt eljárás ilyen esetben: az illetőnek visszafizetik a TELJES jegyárat, visszaviszik a kiindulási pontra, és menjen Isten hírével. Ezt jelenti a vis maior."
Lehetne ilyen is a szerződés, de ez nem lenne olcsó.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 11:06:00
Hiperlajhár 2011.10.12. 11:06:23
labi 2011.10.12. 11:07:22
Arcturus 2011.10.12. 11:10:05
Már látom magam előtt, hogy egy Nyíregyházáról Budapestre utazáskor, a Kőbányán leszakadó felsővezeték esetén szépen visszavisznek Nyíregyházára és ha te erre nem vagy hajlandó, akkor a pénzt is megtartják, hisz akkor te nem tettél eleget a szerződésben foglaltaknak. Na és ekkor pont ott vagyunk, ahogy amúgy is történik.
123456789123456789 2011.10.12. 11:11:21
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:15:26
Arcturus 2011.10.12. 11:15:34
Nem beszélve arról, hogy akkor így mindenkivel egyéni szerződést kellene kötni, mert belefoglalnátok, hogy milyen következménye van annak, ha nem teljesítenek, kötbér, meg akármi. Akkor meg az lenne baj, hogy miért telik órákba és rohadt sok pénzbe, hogy egy ügyvéd kell egy rohadt vonatjegy vételéhez is, meg x példányban szerződéseket aláírni.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.10.12. 11:15:35
EnTeO 2011.10.12. 11:15:47
"Múlt pénteken reggel Bellegarde-ból Grenoble-ba kellett utaznom Franciaországban. A vonat reggel 7h24kor indult (volna) de előző nap egy őrült megkéselt egy kalauzt és ezért sztrájkoltak és nem mentek a vonatok. Viszont az SNCF (francia MÁV) azonnal indított buszt a vonat helyett, szólt egy vasutas az embereknek és a hangosbemondó is bemondta. Persze a busz később indult és mivel 3 köztes városba (ahol megállt volna a vonat) be kellett mennie a városokba, így 9 helyett 10h20ra értem oda a busszal. Ez is vis maior volt, ott így oldották meg."
Ugzanaynap, ugzanayon ok miatta ami vonatunk meg Nantes-ból nem indult Párizsba. Nem volt sem pótlóvonat, sem pótlóbusz, sem semmi. Kocsit kellett bérelnünk. (A vonatjegyünk árát viszont vita nélkül azonnal viszaadták.) Grenoble és Nantes között, vagzis Franciaországon belül is van ennzi különbség...
Szerintem meg egyébként sínek között vonatnak a helye, nehogy már a MÁV legyen a felelős mindenkiért, aki direkt odamegy. Miért a MÁV-nak kéne ezt megakadályoznia? És minden ház tetejére, meg minden közút minden méterére őrt, nehogy valaki leugorjon, átmenjen? ha valaki a Te lakásod ablakából ugrik ki az utcára, és valakit agyonüt, te vagy a felelős?
Viszont a pénz visszaadása, vagy pótlóvonat indítása elvárható lenne. Igaz, a pótlóvonathoz kellene mozdony, kocsi, kalauz, vonatvezető, meg aki ezt összeakasztja, eldönti, szóval tartalék ember meg szervező... Hát erre készülni kellene. De előrelátás, az semmi...
Ecsedy Áron 2011.10.12. 11:17:09
Ennek alapján azonban nem csak a teljes kifizetett díj jár vissza, hanem a kieső bevétel (mint kártérítés) is.
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:20:43
nomeg a ráfordított idő ami közismert tény hogy szintén pénz, meg az idegtől való agykárosodás.
több most hirtelen nem jut eszembe.
@Cnere: korrekt! :D
@Arcturus: megjegyezném, hogy már egyetlen embernek is olcsóbb lemenni valahová autóval, mint vonattal.
megint ugyanaz a link:
www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20100201.php
ha kisebb (5liter alatti) fogyasztású az autó, akkor 2 főtől éri meg jobban.
karosszékely 2011.10.12. 11:20:52
Egyébként sokan hivatkoznak itt az üzletszabályzatra. Nem tudom, megnézték-e, ezt írja:
1.2.5.2. Amennyiben forgalmi akadály esetén az utas az utazást továbbfolytatni nem kívánja:
b) lemondhat a továbbutazásról:
Ha a forgalmi akadály miatt az utas az utazását befejezi, a vasúti társaság az utasnak kezelési költség felszámítása
nélkül visszafizeti a megfizetett és a ténylegesen megtett útra esı menetdíj különbözetét, azaz a menetdíjnak
arra a távolságra esı részét, amelyet az utas a forgalmi akadály miatt leutazni nem tudott. A forgalmi
akadályról a vasúti társaság ügyeletes alkalmazottja vagy a vonat jegyvizsgálója állít ki igazolást, illetve záradékolja az utas menetjegyét.
tocibacsi 2011.10.12. 11:20:55
Arcturus 2011.10.12. 11:22:02
A sínpálya üzemi terület akkor is, ha nincs bekerítve (aminek nem sok értelme van egy ennyire hosszúkás terület esetében). Csak a vasúti és egyéb kijelölt átjárókban jogszerű a pályára lépned és akkor is csak átjárás céljából. Ennyi.
"Ennek alapján azonban nem csak a teljes kifizetett díj jár vissza, hanem a kieső bevétel (mint kártérítés) is."
Ez így nem működhet. Ez van. Ha egyéni kívánalmaid vannak, akkor oldd meg egyéni úton: szállíttasd magad egyéni szerződés alapján, köss biztosítást, vagy amit akarsz.
maretz 2011.10.12. 11:22:35
Nem érdemes félreérteni a dolgot. Ilyen esetben egyértelmű, hogy fel kell ajánlani -- méltányosságból --, hogy az illetőt visszaviszik SŰRŰ BOCSÁNATKÉRÉSEK közepette a kiindulópontjához. Ha már az elpazarolt idejét nem tudják megtéríteni, akkor legalább tegyenek meg mindent, amit meg lehet.
A pénz nagy részét valóban visszafizették (a MÁV-ot ismerve persze ez is csoda), itt ami az ember agyát felbassza, az a hozzáállás... Nem igaz, hogy húszmillió helyre kell elmenni sorbaállni, nem igaz, hogy kezelési költségeken kell szart rágni, nem igaz, hogy 3 hónapot kell várni, hogy az ember visszakapja a szaros pénzét.
Nem igaz, hogy ennek így kell működnie. Nem igaz, hogy pénz kérdése, hogy a kalauzok, ügyintézők egyszer az életben SEGÍTŐKÉSZEK legyenek, vagy próbálják megalább átérezni az ügyfél problémáját, és aszerint eljárni. Nem igaz, hogy minden harmadik utazás alkalmával valami tönkremegy, akár az eső esik, akár a hó, akár meleg hideg, akár fúj a szél, akár süt a nap.
És nem igaz, hogy amikor látszólag minden oknál fogva megállunk félúton egy állomáson, akkor arra kell felocsúdni fél óra után, hogy még mindig állunk, és senki nem tudja miért. Nem igaz, hogy ilyen esetben senki nem tud semmit világosan elmagyarázni az utasoknak, hogy mi a baj, ki a felelős, milyen megoldáson dolgozik a MÁV, mik ennek a hátulütői, mikorra várható, hogy tovább indulunk, milyen más lehetőségeink vannak (visszafele közlekedő vonatok, ha nem a pályával van a gond, akkor mögöttünk jövő vonatok amire fel lehet szállni).
Nem igaz, hogy nem lehet megérteni, hogy mi a fene zavarja a posztolót is. Súgok: nem az ezervalahányszáz forint.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.10.12. 11:22:57
Arcturus 2011.10.12. 11:23:30
organikusviselet · http://organikusviselet.blog.hu/ 2011.10.12. 11:27:22
Arcturus 2011.10.12. 11:27:27
Igen, ez nagyon rossz, de ezt már mondtam. A hozzáállásuk és a morál is pocsék. Ezzel én mindig egyetértek. Az egész egy pazarló és már ostobán működő rendszer, azonban rengeteg dolog mögött valódi okok állnak, ezt viszont az utasok hajlamosak elfelejteni.
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:30:01
Így van ez a volánnál is.
@flimo13: meg se kérdezem h h jött ide a rák meg a közmunka. Az Szüszt meg dugdoshatom én bárhova, akkor is érvényben lesz kiscsillag és akkor is ez alapján fognak eljárni, akár tetszik, akár nem :)
@Arcturus: Hű, mikor forgalomirányítót kellett felhívni. Jó, ha 5 perc alatt két szót ki tud nyögni, mert egyszerűen nincs ideje még a telefonra is figyelni. Innen vonat, onnan vonat, ide vonat, oda vonat, itt váltó, ott lámpa, stb...Le a kalappal előttük. Még a pályamunkások élete lehet "fenékig tejfel".
maretz 2011.10.12. 11:33:44
A legtöbb dolog bizony nem pénz kérdése. És ennyi pénzért már illene rendes szolgáltatást nyújtani.
Hasonló színvonalú szolgáltatás mellett a világ más szerencsétlenebb sorsú országaiban csak a magyarországi árak töredékét van pofájuk elkérni.
Na itt a nagy bökkenő. Ilyen árak mellett semmiféle felár nélkül kéne normális kártérítési politikát folytatni.
Arcturus 2011.10.12. 11:34:42
Igen, az elvárható lenne, hogy a fenti esetben pl. díjmentesen adjanak egy jegyet az ellenkező irányú vonatra, ha kéred. Az is, hogy mondjuk külön díj nélkül visszafizessék a meg nem tett út árát. Az is, hogy ne kelljen hatalmas papírmunka ezt elintézni.
De forgalomirányítási kérdésekbe én laikusként nem szólnék bele. Pl. hogy honnan, hány busznak, mennyiért kellene eljutnia a helyszínre, majd aztán ezekből a buszokból melyik állomáson hány álljon mindig készenlétben. Ennyi erővel egyszerűbb lenne az, hogy a kezedbe nyomnak 2 bkv bérletet (budapesten), aztán viszlát.
Távolsági esetben meg szépen megveszed a távolsági buszjegyet, a vonatjegyed azonosítóját mondjuk felírják, te magaddal viszed, majd végül bemész az irodájukba, mindent megmutatsz nekik, igen, végül te odaértél másik tömeg(!) közlekedéssel (nehogymár taxit fizessenek), megkapod a pénzedet, viszlát. De azt nem várhatod el, hogy közben fogják a kezedet, simogassanak, meg még meg is masszírozzák a hátadat, sűrű bocsánatkéréssel. Lehet ilyen szolgáltatást rendelni és venni, tarthatsz lakájokat és személyi asszisztenseket, de nem értem, hogy a Mávtól ezt miért várod el.
Arcturus 2011.10.12. 11:36:14
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:36:25
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:37:07
éves kötelező 30.000Ft
éves súlyadó 10.000Ft
2évente nyári gumi: 50.000Ft (25.000Ft/év)
3évente téli gumi: 50.000Ft (17.000Ft/év)
évente motorolaj+szűrő, szélvédőmosó, ez+az: 25.000Ft
ez összesen 100-110.000Ft évea ktsg.
az amortizáció nagyban függ az autó használatától, pl nálam elenyésző.
ha ezt leosztod arra az egy útra/napra, akkor cca 300Ft-ot fog kitenni.
ha ezt megtoldod a benzinnyel az +5000Ft és erre az autópályadíj is +1700Ft.
végösszesen cca (nem forintozunk!) 7000Ftból az ember lent van a Clark Ádám térről Kőszegen, illetve visszajön 5000ből mert az autópályamatrica már ugye megvan és az a 300Ft napi autóktsg elenyésző.
oda-vissza 12.000Ft és akkor indulsz amikor akarsz, úgy nyomod ahogy kívánod, akkor jössz vissza amikor akarsz és jó esetben a házad előtt parkolsz le. nem veszel BKV jegyeket, nem állsz a tönkrebaszott megállókban hóban-fagyban, tűző napon és főként nem szagolod egyesek sziszegő szappannal (dezodor) "mosakodott" hónalj és egyéb szagát, nem limitálnak a csomagok mennyiségében, súlyában, nem lökdösnek fel/leszállásnál...
végülis tényleg semmi értelme az autónak. 8-)
tocibacsi 2011.10.12. 11:38:24
És kár emlegetni a parkolást és egyebet is. Te se gondolod komolyan, hogy az emberek pályaudvarról pályaurvarra járank... Pesten is idő és esetleg bérlet hiányában költség eljutni a keletibe és kőszegen is idő meg pénz eljutni az uticélhoz... A parkolást meg eleve nem értem: annak gond aki vagy béna, vagy alapból peches az élete...
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:38:59
maretz 2011.10.12. 11:39:12
Itt nem adóról van szó, nem várom el, hogy ingyen nyújtson szolgáltatást a MÁV. De 4-5000 forintos jegyárak mellett ne kelljen már balkáni színvonalon utazni, és azon stresszelni, hogy vajon ma odaérek-e a célba, vagy félúton valahol otthagy a picsában ez a csodálatos társaság.
Ingyen ebéd bizony nincs, de amikor közel nyugati jegyárak mellett (és egyébként a munkabérköltségek töredékéért, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a magyar vasutas nem annyit keres, mint a francia) balkáni szolgáltatást kap az ember, akkor azért illene elgondolkodni.
Én 3 lehetőséget látok:
1) Túl sok fölösleges munkaerőt foglalkoztat a MÁV, ezesetben ki kéne rúgni a picsába a fölösleges emberek ezreit.
2) Valaki(k) lop(nak) mint az állat. Ezesetben az egész menedzsmentet kéne középvezetői szintet is beleértve gatyába rázni.
Az nem igaz, hogy ilyen árak mellett egyszerűen erre futja, mikor a kaller meg minimálbérért melózik. Ezt ne próbálja elhitetni velem senki.
PonDrow 2011.10.12. 11:40:10
Azt viszont a MÁV sehol nem vállalja, hogy ez a szállítás mennyi idő alatt fog lezajlani. EZ a probléma, ez okozza a posztban is leírt hozzáállást a MÁV részéről.
Arcturus 2011.10.12. 11:40:14
Mert az nem nagy újdonság egy utastól, hogy szerinte lehetőleg ingyen legyen (tehát SENKI - sem az utas, sem az adózók ne fizessenek érte), teleportáljon, egyenletes 25 fok legyen és közben még dícsérgessenek, meg kényeztessenek. Még akár meg is dughass egy-két modell csajt közben ingyé. Távozáskor meg egy telefont, laptopot, meg egzotikus kajákat tartalmazó ajándékcsomaggal eresszenek utadra.
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:40:38
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:41:10
a kényelem megfizethetetlen.
homar.blog.hu/2011/10/11/1500_forint_14_perc_vonatozasert/fullcommentlist/1#c14675173
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 11:41:10
Arcturus 2011.10.12. 11:42:18
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:42:30
www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20100201.php
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:44:12
De így harmadszorra akkor meg is nézem :D
tocibacsi 2011.10.12. 11:44:25
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:44:26
nem taxis vagyok hanem ótóvillanyász.
Arcturus 2011.10.12. 11:44:31
tocibacsi 2011.10.12. 11:46:02
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:46:12
flimo13 2011.10.12. 11:46:41
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 11:47:15
tocibacsi 2011.10.12. 11:48:27
Arcturus 2011.10.12. 11:51:38
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:52:00
ez a MÁV hazai utakra vonatkozó díjszabása és magyarországon belül ritkán utazik valaki 500km felett.
@PonDrow: de, van valami kötelező... pláne az ICnél, ahol x késés után nemtoommit visszatérítenek.
@KecskeDotyi: nnnajóóóóó... most elnézem. :D
@tocibacsi: akkor már olcsóbb is természetesen. pláne ha azt veszem, hogy én imádok vezetni, az nekem szórakozás. és nem kell folyamatosan bocsánatot kérni, ha elszellenti magát az ember. :D
KecskeDotyi 2011.10.12. 11:52:29
@flimo13: Ugye te is tudod h nincs semmi, de semmi értelme annak, amit írsz?
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.10.12. 11:52:45
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 11:53:37
ha ráér valamelyik F1 mentes hétvégén, még el is vállalom!
de csak úgy, ha vihetem magammal a feleségemet is. egy kirándulásnak megéri! ;)
maretz 2011.10.12. 11:53:46
Nem kell hiperbolizálni a dolgokat. A legtöbb ember semmi teljesíthetetlent nem vár el.
Én azt várom el ezért a pénzért, hogy a MÁV figyeljen arra, hogy a kocsiban az időjárásnak megfelelő hőmérséklet legyen (vagyis nyáron -- ha egyáltalán működik a klíma -- akkor ne legyen 15 fok a vonaton, télen meg -- ha működik a fűtés -- ne legyen 35 fok), a vonat kulturáltan nézzen ki, a wc-ben legyen wc-papír, és néhanapján azért takarítva is legyen, ne a több évtizedes megkövesedett szart meg az állandó hugypocsolyát kelljen kerülgetni. Jah, és viszonylag megbízhatóan próbáljon meg időben odaérni.
Ennyi. Semmi extra elvárás nincs ebben. Ha neadj'Isten még konnektort meg wifit is sikerülne minden IC-re pakolni (kb. semmibe nem kerül, minimális egyszeri költség), akkor már űberboldog lennék.
De ezért a színvonalú szolgáltatásért kb. az 50%-os jegyárszínvonal felelne meg. Nekem úgy is jó, ha a mostani állapotokért fizetek 2500 Ft-ot Kőszegig. Vagy nyugati szolgáltatésért fizetek 4500-at.
De 4500 forintért balkáni szolgáltatást, tahó és nemtörődöm személyzetet, nos ez azért nem kóser...
Arcturus 2011.10.12. 11:54:24
Fel is ajánlották, hogy ott a következő vonat. Vagy hajlítsák köréd a téridőt, teremtsenek a semmiből azonnal egy másik vonatot, személyzettel együtt, emellett esetleg a gravitációt is kikapcsolhatnák, hogy ne kelljen cipelned a csomagot az átszállás közben. De miket is beszélek, hordárok vigyenek át a másik vonatba.
Arcturus 2011.10.12. 11:56:33
Van esetleg levezetésed is hozzá? Már úgy értem, bármilyen logikai, matematikai, gazdasági, jogi, stb. gondolatmenet, amely egzaktul kiköpi az összeget? Ne fukarkodj, úgy látszik, te pontosan tudod, minek mennyinek kellene lenni, hát ne tarsd magadban, okuljunk belőle.
tocibacsi 2011.10.12. 11:56:42
maretz 2011.10.12. 11:56:58
Én már azzal boldog lennék, ha az én pénzemet nem herdálnák el a MÁV-nál. Egyszerűen nem felel meg a valóságnak, hogy ilyen jegyárak mellett ne lehetne állami támogatás nélkül működtetni a vállalatot.
Ezzel szemben nem hogy nem tudják működtetni, de még állami támogatáson keresztül közvetve is kivesznek többtízmilliárdot a zsebemből, illetve azok zsebéből is, akik soha nem vonatoznak.
A MÁVnál bizony ideje lenne nagytakarítást végezni, mert abszurd, ami ott történik, és amilyen mértékben elfolyik a pénz.
Aki 4500 forintos jegyár mellett nem tudja megszervezni, hogy vonattal -- ami elméletilet a leggazdaságosabb közlekedési jármű -- színvonalasan eljuttatni utasokat egy Budapest-Kőszeg távon, az egyszerűen nem alkalmas a feladatára. Azt ki kell rúgni, és felvenni helyette olyat, aki meg tudja oldani.
Hidd el, lenne olyan is.
csoko20 2011.10.12. 11:57:17
Arcturus 2011.10.12. 11:58:34
Csak tájékoztatásul közlöm, hogy a világon szinte mindenhol veszteséges a vasúti személyszállítás. Igen, nyugaton is.
maretz 2011.10.12. 12:00:53
A napnál világosabb közgazdasági jelenség a méretgazdaságosság. Magyarul: ha egy szolgáltatást egyszerre többen használnak, akkor annak rendes körülmények között mindig alacsonyabb fajlagos költségűnek kell lennie, mint ha kevesen használnák.
A hülye is látja, hogy a tömegközlekedésnek olcsóbbnak kell lennie, mint az egyéni -- autós -- közlekedésnek, hiszen akkor van értelme. Az ember azért tömegközlekedik, azért adja fel az egyéni kényelmét, hogy gazdaságosabban utazzon.
Ha ugyanannyiba kerül a vonat, mint a kocsi, akkor mi értelme van az egésznek?
A világ minden normálisan részén sikerül ezt a feltételt teljesíteni. Látszólag csak Magyarország kivétel. Lehet, hogy akkor nem az utasok elvárásaival van a probléma, hanem a MÁV dolgozóinak/vezetőinek az alkalmatlanságával?
maretz 2011.10.12. 12:03:06
Jah, csak ott azért veszteséges, mert az állam rászorítja a szolgáltatókat a minőségre, és a pontosságra. Ennek pedig ára van.
Magyarországon semmire nem szorítja rá az állam a tömegközlekedési vállalatokat, olyan gyatra, harmadikvilág-beli szinten szolgáltatnak, ahogy csak akarnak mindenféle következmények nélkül. Oda emelik az árakat, ahova csak akarják. És még mindig tartják a markukat az évi többtízmilliárdos állami támogatásért.
Ne mondjad már, hogy ez így rendben van.
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 12:04:11
ahogy olvastam, Lacibácsi 20ezrenként cserél. ez elég kihúzottnak hangzik, de ha nagypapásan vezet beleférhet. ha egy évben elmegy 40ezret, akkor az évente akár kettő olajcsere is lehet!
régebben én úgy, hogy a fél életemet a műhelyemben töltöm, szinte csak a hétvégékre korlátozódott a "menés". úgy mentem el évi 25-30ezerkm-t. bizony, félévente olajcsere mert én nem egy nagypapás stílusú sofőr vagyok.
XCat 2011.10.12. 12:05:50
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 12:07:01
Aztán meg sírdogálnak, ha megszüntetnek olyan szárnyvonalakat, ahol naponta nyolcan utaznak.
Navarone 2011.10.12. 12:07:46
123456789123456789 2011.10.12. 12:08:21
XCat 2011.10.12. 12:08:42
Navarone 2011.10.12. 12:09:18
maretz 2011.10.12. 12:10:09
Ha közösen bukná, akkor rendben van. A probléma a posztoló szerint ott van, hogy nem közösen bukja.
Ráadásul a MÁV-nak mint szolgáltatónak nagyobb kellene, hogy legyen a kockázata mindig, ez lenne ugyebár a kapitalizmus alapszabálya...
Arcturus 2011.10.12. 12:10:54
Igen, de neked nem csak a mozdonyba befolyó áramot kell kifizetned. Az a baj a vasúttal, hogy csak akkor éri meg, ha minél többen utaznak egy szerelvényen és minél nagyobb távolságra, mert egyébként a körülötte lévő infrastruktúra fenntartása elviszi az előnyt.
"Az ember azért tömegközlekedik, azért adja fel az egyéni kényelmét, hogy gazdaságosabban utazzon."
Ez csak a te nézőpontod, utasként, de nem a tárgyalt rendszer törvénye.
"A világ minden normálisan részén sikerül ezt a feltételt teljesíteni."
Ott sikerül, ahol egyébként más is sikerül. Nem csoda: mindenhol veszteséges. A vasútnak többek között egyedül egy nagy előnye van hosszú távon: az, hogy virtuálisan bármilyen energiával tud menni, amiből áramot lehet csinálni, valamint ha tele van egy szerelvény, akkor km-re és főre levetítve a leghatékonyabb, ha közvetlenül a teher mozgatására szánt energiát nézzük. Ezért éri meg egyébként a teherszállítás: ott szervezettebben érkezik a megbízás, jobban kiszámítható, jobban optimalizálható, kevésbé érzékeny időre és időjárásra. Lehet nagyon hosszú szerelvényeket csinálni, mert nem számít a peronhossz. Nem kell fűteni, nem kell világítani, nem kell plüssel kivarrni belül, nem kell bele wc, nem kell annyira takarítani, mert nincs benne ember, ami nagyon összepiszkítaná. A szénnel bekoszolt szenes kocsi következő szén szállítmányát nem zavarja a szén piszok. Az ember viszont zavarja a másik ember mocska.
Ettől függetlenül a magyar vasút személyszállítási ága tényleg pocsék állapotban van.
Navarone 2011.10.12. 12:11:41
Kellemetlen az eset, de a MÁV-nak jelen esetben igaza van.
Tetézve azzal, hogy ez tényleg vis maior eset.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.10.12. 12:12:02
XCat 2011.10.12. 12:12:18
Arcturus 2011.10.12. 12:12:35
maretz 2011.10.12. 12:13:38
Nem a bérletről beszéltünk, hanem a jegyárról. A bérlet az más dolog...
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:14:37
Arcturus 2011.10.12. 12:14:57
Ne mondjad már, hogy ez így rendben van."
Idézd kérlek, hogy hol mondtam én, hogy rendben van az, ahogy most van.
maretz 2011.10.12. 12:15:08
De. Olvasd el a többi kommentet. Egy pillanat alatt kiszámítják a hozzáértők, hogy lassan már tényleg olcsóbb kocsival menni. És ez bizony a szégyen. Ez a rendszer működésképtelenségének a legszembetűnőbb bizonyítéka.
És ebben nem az állam a felelős, és nem az utas, hanem a MÁV inkompetens tolvaj vezetése.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 12:15:55
-Elnézést kell kérnünk, uram/hölgyem, de rajtunk kívül álló okok miatt ezzel a vonattal nem tudjuk önt a célállomásra szállítani.
Választása szerint visszafizetjük a menetjegy teljes árát, avagy igénybe veheti egy későbbi járatunkat.
Reméljük, továbbra is utasaink között üdvözölhetjük. További szép napot!
Na?
KecskeDotyi 2011.10.12. 12:16:18
CSinálnám én is, de az uram nem engedi :( Mert h megéget, rámfolyik, stb. Szóval én csak elveszem a régit, az új gumiját beolajozom és odaadom :)
De kereket (teljesen) és lengőkart (csak félig, mert az egyik csavar berohadt és vágni kellett) már cseréltem :)
maretz 2011.10.12. 12:16:26
Nem mondtad, csak éppen mentegeted minden szavaddal, ahelyett hogy azt mondanád, hogy a posztolónak igaza van, és ez így tényleg méltánytalan.
Ha egyetértünk, akkor minek kötekszel?:)
maretz 2011.10.12. 12:17:49
Ennyi. Az udvariasság és az információ-szolgáltatás nem kerül pénzbe. Ez csak hozzáállás kérdése. Mint a legtöbb dolog a MÁV-nál. Nem pénzügyi a gondok vannak ott, hanem humán erőforrásbeli gondok...
Navarone 2011.10.12. 12:18:28
XCat 2011.10.12. 12:19:39
Ma megint tudomásul vettem, hogy az emberiség megérett a pusztulásra.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:19:49
És hétvégén leviszik a családot a telekre.
Navarone 2011.10.12. 12:21:00
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:21:43
KecskeDotyi 2011.10.12. 12:22:04
Ha ennél is sz@rabb szolgáltatást akarsz, akkor lépjék meg, de nem hogy plüss nem lesz az üléseken, hanem ülés se lesz, annyi lesz a veszteség.
flimo13 2011.10.12. 12:22:50
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:23:05
Navarone 2011.10.12. 12:24:55
flimo13 2011.10.12. 12:24:58
maretz 2011.10.12. 12:25:10
"nagyon kedves szöveg, de a teljes ár visszaadásával nem értek egyet."
Pedig ez lenne a minimum. Én baszhatom a színházjegyem, ők meg baszhatják a Budapest-Kelenföld profitot. Még mindig én járok rosszabbul...
Navarone 2011.10.12. 12:26:19
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:27:20
Hogy megmutassam, hogy hát alma-körte. Nem összehasonlítható.
Pdaw 2011.10.12. 12:27:52
Navarone 2011.10.12. 12:29:00
Mind a kettő elvisz valahova. Az egyik többet tud, a másik kevesebbet. Az autónak van hátránya a BKV-val szemben, és a BKV-nak is az autóval szemben. Ezekről beszéltünk egy másik hozzászólóval.
Ha munkába jársz, nem szállítasz, csak bemész, Pesten szinte száz százalékban olcsóbban jössz ki, ha BKV-val mész.
Pdaw 2011.10.12. 12:29:14
És harmadszor hagyod ki a Start Klub kártyákat mint költségcsökkentő tényezőket...
Pdaw 2011.10.12. 12:30:39
maretz 2011.10.12. 12:31:20
Ez bizony a kapitalizmus kedves barátom. Ha a szolgáltató vállalja, hogy valamit megcsinál az ügyfélnek, majd mégse csinálja meg, akkor az a minimum, hogy nem számol fel érte pénzt.
Vagy ha Te rendelsz az interneten egy tévét, és leszállítják belőle a távirányítót, akkor szerinted rendben van ha BÁRMILYEN OKBÓL a távirányítót kifizettetik az ügyféllel? Hol élsz Te kollega?:)
maretz 2011.10.12. 12:32:33
Szerintem itt a kollega arról beszélt, hogy kb. annyi értelme van a BKV-t összehasonlítani a MÁV-val és a bérletet a menetjeggyel, mint az alma-körte párosnak...:) De látom nem veszed a lapot:)
Navarone 2011.10.12. 12:33:52
Szóval gondold át még egyszer a tévés hasonlatot, és rájössz, miért hibás, ha végiggondolod, amit írtam ;)
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 12:33:54
kovego 2011.10.12. 12:34:34
a máv meg kérhetné az utas elmaradt nadrág koszolódásból származó mosópor megtakarításának hasznát!:-)
Navarone 2011.10.12. 12:36:01
Arcturus 2011.10.12. 12:36:04
"Persze más, ha épp hazautazok, de jelen esetben a későbbi vonattal nem érte volna el utazása célját. Annyira ezért nem bonyolult ez."
Persze, ott lesz az ügyvéd, aki ellenjegyzi neked, hogy te bizony hitelt érdemlően bizonyítottad és bizonyítod, hogy te épp hazafelé és nem elfelé utazol. Hogyne.
Meg mondom. Te most csak azt az esetet nézed, hogy a posztoló az útnak épp a kezdeti pár %-ánál járt. Mi van akkor, ha az út 98%-át már megtette. Ekkor milyen jogon kellene az egész árat visszafizetni neki, amikor mondjuk esetleg kb. 2 villamosmegállónyi sétával oda is ér a célhoz?
maretz 2011.10.12. 12:37:25
Akkor beszéljünk szolgáltatásról. Szóval ha a fodrászom levágja a fél hajamat, majd elájul és kórházba viszik, akkor utána igényt tarthat a hajvágás árának felére?:)
Vagy ha moziban vagyok, és 15 perc után kimegy az áram -- a mozi hibáján kívül --, akkor a mozijegyemből a mozi levonhatja a megnézett 15 perc árát?:)
Gondold át inkább ezt mégegyszer koma:)
maretz 2011.10.12. 12:39:33
Ez nem egyetértés kérdése. Ha én Budapestről Kőszegre akarok lemenni, és nem mindennap teszem meg a távot, akkor bizony olcsóbb a kocsi.
A matematika objektív dolog, nem vélemény kérdése. Ha nem 7-es bmv-vel mész vagy 20 litert fogyasztó '50-es évekbeli chevrolet-vel, akkor jobban megéri a kocsi. Pont. Ezen nincs mit magyarázni.
És ez bizony szégyen. Az a legalja, ha már kocsival jobban megéri lemenni... és még ha a kényelem kompenzálna, de nem. Cserébe utazhatsz húgyszagban és mocsokban.
The Good Boy 2011.10.12. 12:40:19
Vagy pedig balkánosan, az előadás után elindult hazafelé???
Pdaw 2011.10.12. 12:44:16
flimo13 2011.10.12. 12:47:34
Az eset külön szépsége, hogy Keletiből illetve Kelenföldről indulással ugyan annyiba kerül a jegy, a MÁV mégis levonta a maga különbözetét.
maretz 2011.10.12. 12:48:50
karosszékely 2011.10.12. 12:49:26
Mindenesetre azt azért elmondhatjuk, hogy megdőlt az, amit sokan hangoztattak itt korábban, hogy az üzletszabályzat alapján csak kezelési költség levonása után lehet visszaadni ilyenkor a jegy árát.
És a korábban beidézett vis maior-lista általánykártérítésekre vonatkozik (feláras vonat késése esetén, 1.3.7), de itt ugye eredetileg nem erről lett volna szó.
Pdaw 2011.10.12. 12:50:07
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 12:57:36
Amúgy ez országos szinten is nagyon sokszor így. van. Lásd: regisztrációs adó vs. szlovák rendszám. Vagy a legmagasabb európai ÁFA kontra külföldi vásárlás.
Soroljam?
Arcturus 2011.10.12. 12:59:37
maretz 2011.10.12. 13:01:22
Ilyen árak mellett joggal feltételezhetjük, hogy ez már benne van az árban. Mostmár csak a "lehet" része hiányzik.
flimo13 2011.10.12. 13:03:18
maretz 2011.10.12. 13:04:43
Ha te vásárolsz egy kocsit, akkor joggal várod el, hogy a gumikért, kormányért, ülésekért, kulcsokért, stb. ne számoljanak fel felárat azzal a szöveggel, hogy "mindent lehet, csak megvan az ára".
Ha fodrászhoz mész, akkor joggal várod el, hogy a fodrász ne kezdjen el felárat kérni a köpenyhasználatért, az olló-fertőtlenítésért, a takarításért.
Ha moziba mész 1500 forintért, akkor joggal várod el, hogy ülőhelyért ne kelljen felárat fizetned, vagy azért mondjuk, hogy párna is legyen az ülésen.
Ennyi pénzért reális elvárni, hogy az ilyen dolgok MÁR BENNE VANNAK az árban. Szó sincs semmiféle extra-szolgáltatásról, az elvárható minimumot kérik csak számon a tisztelt utasok.
Arcturus 2011.10.12. 13:15:26
Tőled is kérem akkor a tételes levezetést, az áram számlától az állami támogatás mértékétől kezdve az amortizáción és a béreken át a levezetést, hogy konkrétan mennyibe kellene kerülnie.
Ha ilyen nincs, akkor csak légből kapott agyalgás van.
Arcturus 2011.10.12. 13:21:26
Nézd, nekem nem az a bajom, hogy azt írod, amit, hanem azzal, hogy mindenki beírja, hogy túl sokba kerül a szolgáltatás. De számok nincsenek benne. Nyilvánvaló, hogy az utasnak az nem lenne a legjobb, ha egyenesen neki fizetnének végtelen mennyiségű pénzt, a szolgáltatónak meg az lenne az ideális, ha az utas fizetne végtelen mennyiségűt. Valahol a kettő között van talán egy egyensúlyi pont. Honnan tudod, hogy az nem épp ott van, ahol a jegyárak még a mostaninál is magasabbak?
Nem mondom, hogy a mostani ár az magas, vagy sem. Őszintén megmondom: nem tudom. De a blindre bevágott érvelések, hogy de ez azért sok, mert legalább a wc legyen kitakarítva, hát elég súlytalanok. Ez utóbbit mondom, semmi többet. Nem tudom, hogy mennyi lenne az ár, ha a máv start saját magát tartaná el a jegybevételekből. Ha pedig állami támogatás kell rá, akkor aztán végképp bonyolult a dolog.
Ettől függetlenül a normális jogérzék is azt mondja, hogy ha vis maior történik, hát akkor sajnos mindenki úgy járt, ahogy, és kész. De még ekkor is lehet azt mondani, hogy jó, akkor az utasoknak adják vissza az egész pénzt, de lehet, akkor még 200 forinttal drágább lenne a jegy. Ennyi.
maretz 2011.10.12. 13:23:40
Józan paraszti ész barátom. Ha elfogadjuk, hogy
1) Magyarországon jóval alacsonyabbak a bérek, mint Nyugaton;
2) Magyarországon a vasút színvonala jóval alacsonyabb, mint Nyugaton;
akkor e 2 feltételből logikusan következik, hogy Magyarországon a vonat-jegyekért legfeljebb a töredékét lehetne elkérni annak, amibe Nyugaton kerül.
Ez ma nem igaz. Nem kell ehhez számítás -- bár biztosan ki lehetne számítani, hogy az adott bérekhez, az adott színvonalhoz, és a nyugati jegyárakhoz viszonyítva pontosan mennyi lenne a reális ár, de nem ez a lényeg.
Ha látsz egy pohár vizet, meg egy kancsó vizet, akkor nem kell ahhoz mind a kettőt pontosan megmérned ahhoz, hogy észrevedd, hogy a pohárban kevesebb víznek kell lennie.
Józan paraszti ész... sok mindenre megoldás!
Arcturus 2011.10.12. 13:24:02
Ha fodrászhoz mész, akkor joggal várod el, hogy a fodrász ne kezdjen el felárat kérni a köpenyhasználatért, az olló-fertőtlenítésért, a takarításért."
Amikor fodrászhoz mész, vagy autót veszel, ez eleve benne van az árban. De a vasúti jegy árában meg nincs, a számodra szabadon megismerhető szabályzat szerint is. Akkor most hol a gond?
A hasonlatod akkor lenne jó, ha a fodrász üzletszabályzatában, amit az orrod alá dörgöl és te alá is írod, hogy tudomásul vetted, az van, hogy ha ő infarktust kap a nyírás közben, vagy a forradalmárok megszállják a szalont, akkor nem kapsz vissza pénzt.
Arcturus 2011.10.12. 13:25:45
Szerintem meg nem következik. Miért következne?
"Nem kell ehhez számítás -- bár biztosan ki lehetne számítani, hogy az adott bérekhez, az adott színvonalhoz, és a nyugati jegyárakhoz viszonyítva pontosan mennyi lenne a reális ár, de nem ez a lényeg."
Márpedig ez a lényeg. Van egy számérték, amit te most nem számokból akarsz levezetni...
maretz 2011.10.12. 13:26:17
Viszonyítási pontok vannak: más közlekedési ágak és más országok.
Nem egyedül vagyunk a világon, hogy ne lehessen egy pillanat alatt látni, hogy a jegy így túl sok, a szolgáltatás meg túl kevés.
Olcsóbban repültem Frankfurtból Portugáliába repülővel, mint a Budapest-Veszprém jegyár.
Akkor miről beszélünk? Nem kell ehhez túl sokat számolni, hogy észrevegyük, hogy itt valami nem stimmel.
maretz 2011.10.12. 13:29:59
Nem számértéket akarok levezetni, csak annyit, hogy KEVESEBB. Nem azt mondom, hogy pontosan 2513 forintot kellene elkérniük, hanem hogy valahol 2500 forint körül lenne a reális.
És akkor így is nagyvonalú voltam, mert a magyar vasutas tizedannyit keres, mint a francia, vagyis a MÁV eleve tizedannyit költ munkabérre, mint francia társa. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a francia társa milyen szolgáltatást nyújt (visszaadja a pénzt vis maior esetén, ki vannak takarítva a wc-k, stb.), akkor láthatjuk, hogy nincs racionális oka, hogy ez MÁV-nál miért kerülne többe.
Kérlek magyarázd el, hogy hol van a hiba a logikámban. Magyarázd el nekem, hogy ha nyilvánvalóan levezethető, hogy költsége egyértelműen kevesebb van a MÁV-nak a hasonló nyugat-európai vasutaknak (hiszen kevesebb munkabért fizet ki, ráadásul a minőségre sem kell áldoznia), akkor miért kerül többe a jegy?
Kíváncsian várom a magyarázatod! És ne mondd, hogy nem lehet tudni... de lehet! Ha valami több, az több. Ha valami kevesebb, az kevesebb. Ennyi.
Arcturus 2011.10.12. 13:41:19
Akkor azért azt látod, hogy magyarországnak nincs olyan tömegközlekedési formája, ami jóval nagyobb színvonalat képviselne. Meg azt is, hogy lám, nem a Máv miatt olyan a Máv, hanem az egész ország miatt. Nem védem a Mávot, lenne ott teendő bőven.
"Nem egyedül vagyunk a világon, hogy ne lehessen egy pillanat alatt látni, hogy a jegy így túl sok, a szolgáltatás meg túl kevés."
Ugyanaz, mint az előbb. Ez az ország más, mint a többi.
"Olcsóbban repültem Frankfurtból Portugáliába repülővel, mint a Budapest-Veszprém jegyár."
Az ne zavarjon, hogy a vonat esetén pl. nem tudják előre darabra, hogy ki mikor utazik és az sem, hogy jóval több utasról van szó. A repülő ráadásul (többé kevésbé) pont-pont jellegű közlekedési eszköz, nem kötöttpályás. Ha Budapest és Veszprém között járna repülő is, akkor lehet összehasonlítást tenni.
"hanem hogy valahol 2500 forint körül lenne a reális"
Attól, hogy azt mondod, "körül", máris ugyanoda jutottál, ahonnan indultál: miért 2500 és mit jelent a körül? A 4000 is 2500 körül van, ha a 10000-hez hasonlítjuk.
"akkor miért kerül többe a jegy?"
Pont azért, mint amiért pl. a kaja is többe kerül a bérekhez képest. Ott keresd az okát.
Arcturus 2011.10.12. 13:45:06
Azonban azt látni kell, hogy mivel pl. én ritkábban utazom vonaton, jobban feltűnik, hogy ha nagy mértékben nem is, de javul a színvonal. Pláne az IC-k miatt is. De pl. a Balatonra menő új motorvonatok minden kívánalmat kielégítenek. Kényelmes, csend van, légkondi van, nem is késett jelentősen, mi kell még? Hogy egyedül utazz egy egész szerelvényben?
maretz 2011.10.12. 13:45:25
A bérekhez képest többe kerül bizony, viszont abszolút értékben nem. Ennek egyszerű oka van: az élelmiszernek világpiaca van. A vasútnak ezzel szemben nincs.
A probléma nem ott van, hogy a bérekhez viszonyítva drága más országokhoz képest, hanem abszolút értékben IS kb. olyan drága, mint ott, ahol sokkal többet keresnek az emberek.
Ez hogy is van? És nem lehet azt mondani, hogy ez az ország "más". A vállalatmenedzsment mindenhol ugyanaz. Azt ne próbáld nekem magyarázni, hogy lehetséges, hogy alacsonyabb önköltség mellett valami mégis lehet drágább, mint máshol.
Az csak úgy lehetséges, ha 1) lopnak, 2) inkompetensek. Egyéb magyarázat logikailag nem lehetséges arra, hogy alacsonyabb önköltség miatt miért drágább a jegy.
Nem nehéz ezt belátni, józan paraszti ész.
Arcturus 2011.10.12. 13:53:55
De a magyar gazdaság nem kizárólag a máv költségvetéséből áll.
"hanem abszolút értékben IS kb. olyan drága, mint ott, ahol sokkal többet keresnek az emberek"
De épp azt mondom, hogy ez nem csak a vasútra igaz, tehát nem (csak) a vasút hibája az, ami most van.
"Azt ne próbáld nekem magyarázni, hogy lehetséges, hogy alacsonyabb önköltség mellett valami mégis lehet drágább, mint máshol."
Úgy, hogy minden más is drágább. Nem tudom. Utána kellene nézni. Lehet, hogy a német állam több támogatást ad 20 darab Siemens mozdonyra, mint a magyar. Az is lehet, hogy kisebb az áfája, nagyobb az állami támogatási hányad benne, stb.
"Az csak úgy lehetséges, ha 1) lopnak, 2) inkompetensek. Egyéb magyarázat logikailag nem lehetséges arra, hogy alacsonyabb önköltség miatt miért drágább a jegy.
Nem nehéz ezt belátni, józan paraszti ész."
Az iménti két pont valószínűleg megállja a helyét, de én elképzelhetőnek tartom egy harmadikét, aminek sokkal nagyobb részesedése van az egészben. A vasút nem csak úgy magában van. Ugyanúgy a piacról szerzik be minden elemét az infrastruktúrának. Mivel azok is drágábbak, így az egész drágább. Emellé jön még a sok igénytelen utas, meg a tömegesen képzetlen munkaerő.
Arcturus 2011.10.12. 14:10:23
maretz 2011.10.12. 14:21:37
Ennyi. A problémát nem tagadni kell, hanem megoldani.
Én egyébként személy szerint meg lennék elégedve az alacsony színvonallal is, nem kell plazmatévé a háttámlába, meg hasonló finomságok. Egyszerűen olcsón eljuthassak ahova el akarok.
De ha már mindenképpen drága jegyet akarnak, akkor legalább mérjék hozzá a szolgáltatást is. Mert e kettő ma Magyarországon nincs arányban.
Arcturus 2011.10.12. 15:04:20
Ettől függetlenül amit lehet mondani a vasútról, az lehet jogi és műszaki eredetű, mert ezek többé-kevésbé feloldhatók. A gazdasági sajnos bonyolult.
Az, hogy jár-e a teljes díj vissza, ha vis maior van, megegyezés kérdése. A posztíró ettől függetlenül elviekben kapott vissza pénzt, tehát az elvet (mi szerint valami azért jár vissza) most sem tagadja a Máv. A részleteken lehet vitatkozni. Mindkét szélső eset mellett lehet érvelni.
Az, hogy a vasút üzemeltetése mikor éri meg az egyéni közlekedéshez képest, fizikai erőforrásokat tekintve, az műszaki kérdés.
Az meg, hogy a vasút, mint közlekedési mód, mikor éri meg, milyen jegyáraknál és milyen színvonalon, az gazdasági kérdés.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 15:18:59
A MÁV meg tologassa a síneken a sok irodistát, meg vezetőt kézihajtánnyal, vagy amivel akarja.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.12. 15:20:02
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 15:35:48
Arcturus 2011.10.12. 16:24:59
Most leírtál egy nyilvánvaló folyamatot. Mit akarsz ezzel mondani?
Arcturus 2011.10.12. 16:26:44
Nem mindig. Akkor a legolcsóbb, ha nagy távolságra, nagy mennyiségű dolgot kell szállítani, kevés közbülső állomással és pályaudvarral. 3 embert utaztatni egy szárnyvonalon, meg rengeteg vízfejet fizetni nem gazdaságos.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.10.12. 16:30:21
Arcturus 2011.10.12. 16:36:14
Erre gondolsz? Erre most mit lehet mondani? Igen, igazad van. Ki állít mást? Ugyanezt mondom, csak egy-két részlettel:
1. Nem kell szárnyvonal.
2. Kevesebb, de hosszabb vonatok.
3. Fővonalak támogatása.
4. Az állomások legyenek egyszerűbbek, nem kell mindenhová pénztár.
De hogy ezek mellett mekkora az ár, az már az állam által bepumpált pénzen is múlik. Avagy te és a többi választó mennyit szán rá, mondjuk másnak a rovására.
salapapa · http://salapapa.hu 2011.10.12. 18:06:57
@Pdaw: olyan az autós társadalomban nincs. viszont van a párhuzamos kerékpárutat nem használó köcsög, akitől nem férek el a magam fizette autóúton. 8-)
@atpijkamo: én komolyan gondolom, hogyha ezzel neked jót teszek és én sem bukok, akkor hajrá. de pakolni nem pakolok! :P
az F1-et csakis és kizárólag élőben nézem. ezért is keltem fel múlt hétvégén hajnali 6:30kor.
emellett felveszem, mert archiválom jópár éve az összes mért edzést, futamot és F1 magazint. nem vagyok szemellenzős... neeeem... 8-)
@kovego: jaaaaaaa... ebben igazad van. de a bérlet sem olyan gyerebe pl nekem.
nézzük:
nyitok hajnali 9kor és addig dolgozom, amíg van meló. amennyiben hajnali 3kor végzek, akkor hajnali 3 után indulok haza. akkor BKV többnyire nem van és elég kényelmetlen lenne leslattyognom a rövidebb úton is azt a 13km-t. igaz, mehetek taxival, ami 3.500Ft. :)
ehelyett reggel felkelek, ha +10°C alatti a hőmérséklet a távirányítóval beindítom az autómat, majd elkezdem a készülődést. 10 percig jár, ezalatt többnyire 20°C körül lesz a belső hő. amikor odakint fagy, akkor leolvadnak az üvegek, tükrök, melexik az ülésem...
ugyanez hazafelé.
nnno, ezt kell megfizetni a BKV bérlet helyett!
nem mellékesen bejönni/hazamenni az én fogyasztásommal még téli időszakban (napi 2 távindítással) is (cca 600km/hónap) 36 liter 95-ös, nyáron nincs 30liter. ez most 400ft/literrel számolva is csúcson 12ezer + az előzőleg már említett, 365napra leosztott kb 300Ft napi ktsg.
ezért szagoljam a -10telet a kivételnek- büdös embereket, illetve várja a megállóban hóban-fagyban, kánikulában? :)
xuul 2011.10.12. 19:39:42
ha az orvos azt mondja, h nincs kedve ma műteni, mert este kertipartira megy, az nem elfogadható.ha a MÁV azt mondja, h ADÓFORINTBÓL és jegyárból nem indít pontosan és tisztán vonatot az nem elfogadható.az orvos műt, a MÁV utaztat.sztem ez azért nem magfizika bonyolultságú.és nem is zavarnának a késések annira, ha látnék próbálkozást arra, h akarnak változtatni akármin is.de nem.
xuul 2011.10.12. 19:46:44
a MÁV benyeli a buktát, és mindenki boldogan megy haza, gondolván, h az állami cég elkárolja (persze ezt mindenki károlja el adóból) és holnap is a MÁVra gondol utazásnál.így maradnak a biztos bevételt jelentő utasok,maradnak a jóízű utiélmények:))
Arcturus 2011.10.12. 22:35:33
Ne haragudj, de akkor kb. ennyi súlya is van annak, amit írsz: a saját vágyaidat, semmi többet.
xuul 2011.10.13. 06:12:47
tanultam 1 keveset a témáról.nem csak olyan van, h műszaki, hanem erkölcsi öregedés.nem vagyok vasutas, csak vasútgépészetet tanultam az iskolában.nem értek a forgalomszervezéshez, csak azt látom, h kelettimor 1es részein sírnának, ha ilyen vonataik lennének.
ha elfogadom, h nincs pénz a nagyberuházáshoz(kocsik vásárlása), utazom a 35-40éves kocsikkal(igaz kipofozva), akkor az azért elvárható, h a saját maguk által diktált menetrendet csak úgy általában betartsák és ne szarba* mocsokban kényszerítsenek az utazásra.
"persze nem kényszer"
fel kéne már ébredni egyeseknek, h ez már EU nem KGST és 2011 van, nem 1963.
h ne csak DB legyen emlegetve (skandináviát fel sem hozom, mert lámpavason találom magam) itt van sógoréknál.elég öregecske kocsiállomány, mégis égésföld utazni ott, mint itthon.tiszta, és pontos.v ha van vmi gond, látszik, h megoldják.v legalábbis úgy csinálnak...
szóval remélem érted te is kedveském, h mire akarok utalni.a mundér védelme szép dolog (nem, te sose nem is láttál még olyat, aki hallott már vasutasokról-jah), de be kéne látni, h tisztességesebb helyeken az olyan műintézményeket, mint a MÁV már rég...még a helyét is sóval szántották vna be, a dolgozókat pedig GAdams szerint(és neki mindig igaza van)elsőként a forradalom.
Arcturus 2011.10.13. 11:12:21
Nem kell. Csak akkor az általad mondottak nem maradnak mások, mint az általad leírt saját vágyaid. Az is jó, csak hát azzal nem sok mindent lehet kezdeni egy vitában, hogy "szerintem 2500 forintnak kell lennie egy budapest-zalaegerszeg jegynek". Na és miért? "Csak.", meg "mert az nekem már olcsó lenne". Azt látod, hogy ez így elég satnya. Ki akarna arról beszélni, hogy ki legyen takarítva a vonat? Én is azt akarom. Te is azt akarod, Kovács Pista is azt akarja. Mindenki. Az érdekes a dologban az, hogy ez miért nincs így, nem az, hogy hogyan kellene lennie.
"szóval remélem érted te is kedveském, h mire akarok utalni.a mundér védelme szép dolog (nem, te sose nem is láttál még olyat, aki hallott már vasutasokról-jah)"
Én csak azt nem értem, hogy az általam írottakat nem olvastad, vagy csak nem sikerült értelmezned. Mert leírtam többször, hogy az egész Máv úgy nem jó, ahogy van, de úgy látszik, ha nem írok bele bazmeget, nem szidok elég mávost, ahogy mások, akkor nem érthető.
Én nem a mávot védem (ld. előző bekezdés és a többi hozzászólásom), csak felismerem, hogy csak azért, mert a Mávot rendbe kellene rakni, a fizikai törvények és az ország gazdasági helyzete jottányit nem fog változni és a Máv jelenlegi helyzetének tarthatatlan mivoltának okait nem csak közvetlenül a Mávon belül kell keresni. A külföldi összehasonlítások meg érdekes módon nem arra terjednek ki, hogy mondjuk ukrán elővárosi vonatokkal hasonlítjátok össze a magyart, hanem svájci és egyéb viszonyokkal. Igen, de ott sok minden más is máshogy működik és a gazdasági helyzetük, súlyuk sem egyezik meg a magyaréval. De úgy látszik, ez sem érthető.
"h a saját maguk által diktált menetrendet csak úgy általában betartsák és ne szarba* mocsokban kényszerítsenek az utazásra"
Nem utazom minden nap vonattal, de kifejezetten szart és mocskot nem gyakran látok. Most az, hogy a fülke sarkában összegyűlik a por, engem nem zavar, mert hogy az utcán sem steril gézlapon járkálsz, a vonat meg nem meztelen fetrengésre szolgál. A wc-k valóban koszosak, az ajtók sokszor hibásak, de azért azt erősen túlzásnak tartom, hogy az egész harmadik világbeli. A magyarnak semmi sem jó, csak panaszkodni szeret. Viszont a mocsok nagy része sokszor az igénytelen utasok miatt van. Egy ilyen közönségnek kár is lenne jobbat csinálni, mert úgyis tönkreteszi: az üveget szétkarcolja, diszkóba menet, részegen leönti sörrel, szétvagdossa az üléseket, rágógumit ragaszt mindenhová, sáros cipővel mászik a plüssre, otthagyja a szemetét, stb.
A menetrenddel kapcsolatban meg csak azt tudom mondani, hogy az esetek nagy részében 5-10 percnél nincs nagyobb késés, okos ember ezt beleszámolja a napirendjébe. Ki az a hülye, aki 5 percre kicentiz mindent, ha olyan nagyon fontos dolga van? Az öngyilkosok, a hó, és a hasonlók ellen meg mégis mit kellene csinálnia a vasútnak? Jó, elfogadom, és az anyjuk picsáját, hogy 20% kezelési díjat számolnak fel, vagy akár az, hogy nem segítenek vissza, vagy odajutnom, ahová indultam, meg az is, hogy 10 papírt kell kitöltenem 5 helyen, hogy az érdekeimet érvényesítsem. (Így jó? Mármint stílusra? Vagy kevés volt a trágár szó? Esetleg nem szidom eléggé kollektívan a cég dolgozóit?) De ettől még nem várhatok nagyságrenddel nagyobb színvonalat, mint az ország lakóinak és intézményeinek átlagos színvonala.
Amikor vonaton utazom, tudom, hogy nem kórházi műtőbe ülök be, tudom, hogy késhet. Na és ha késik 2 órát? Akkor mi van? Kellemetlen, unalmas. De a másik oldalon mindig olyan programom van, ahol akkora tahókkal kell együtt töltenem az időmet, akik ezt nem értik meg? A Föld zökken ki a pályájáról, ha nem érek oda, olyan fontos ember vagyok? Ilyen az élet, néha történnek rendkívüli események, de az esetek többségében vonattal igenis eljutsz oda és akkor ahová tervezted.
xuul 2011.10.13. 21:35:48
a súlyos dolgok kérdésében pedig el kéne gondolkozni.mert ha mindent alá kell támasztani érvekkel, számokkal, akkor minek vannak a közgazdászok, az orvosok, az építészek stb.ez a szakmájuk, h kiszámolják. én megmondom, h mit szeretnék, ők megmondják, h ez mennybe kerül.uh nem jó sztem ezzel előhozakodni mindig, mert mondjuk 1 olyan vitában, ahol esetleg nem vagy nagymester könnyen megszívhatod.te is tuti tudsz olyat mondani, amire mindenki csak néz, én is tudok olyan levezetést, amitől csak pislogsz.hacsak nem vagy einstein, de lássuk be ennek elég kicsi az esélye(ez nem sértegetés, ez a számok törvénye-persze ha igen, akk grat!)
az meg, h ukrán elővárosi közlekedéshez méred magunk...arra inkább nem is mondok semmit.az is egy irány, csak szerintem nem a legjobb.az igaz, h kelettimor kicsit túlzás, de azért mégis!
a svájc, stb nem 1 elrugaszkodott 5let, mert ha azt vesszük, h a vonatok száma összevethető(nem nagyságrendi kül. van)akár a vonatjegyeké, a takarítás módja nem égbekiáltóan más, az árak sem különböznek(kenyércigitejkakaóakármi), a fizetések viszont nem kicsit térnek el, így ebből levezetés nélkül látszik, iagz számok nélkül, h nem földrengető kívánság a tisztaságot megkövetelni.azaz csak személyes kívánságomat-vágyálmomat-kinyilvánítani:)
remélem érthető voltam. és nem agresszív.
ui:ha neked nem számít 2 óra, az asszem a te bajod, azaz a birka hozzáállásod dicsérete(ez sem sértésként értelmezendő).uez visszafelé, ha te munkáltató vagy(pl saját kft,bt, akármi) ezezkszerint a te alkalmazottad is csak napi 6-7 órát dolgozik-következmények nélkül.mert attól még nem dől össze a világ.
a máv 1 profitorientált szolgáltató cég.legalábbis annak kéne lennie, de őket nem érdekli.és téged sem, ezért te maximálisan jó utas vagy.neked minden megmagyarázható,h miért nem lehet változtatni, azaz javítani.
remélem érted, mit akarok ezzel mondani.ha nem, akkor sajnálom, elbeszélünk 1más mellett, nem hinném, h kéne még vitáznunk
vernarancs 2011.10.14. 12:43:23
Szolgaltatast pedig nem nyujtottak, tehat nem jogosultak a penzre sem (leszamitva a 14 perces varosnezo fuvart)
Untermensch4 2011.10.16. 11:58:59
Ezt lehet összehasonlítgatni a saját autó (amortizáció+benzin+papírok) költségével.
Arcturus 2011.10.18. 12:52:26
"én megmondom, h mit szeretnék, ők megmondják, h ez mennybe kerül."
Ezzel szemben egy másik hozzászólásodban konkrétan megneveztél egy összeget helyettük. Szépen belelavíroztad magad egy ellentmondásba.
"mert mondjuk 1 olyan vitában, ahol esetleg nem vagy nagymester könnyen megszívhatod.te is tuti tudsz olyat mondani, amire mindenki csak néz, én is tudok olyan levezetést, amitől csak pislogsz"
Nem tudsz trivialitásokkal és erőfitoktatással lenyűgözni. Ráadásul érvelésnek nehezen használhatók.
"hacsak nem vagy einstein, de lássuk be ennek elég kicsi az esélye"
Épp az a lényeg - csak te nem ismerted föl -, hogy ez nem számít. Ha csak elmondjuk egymás véleményét, akkor nem kell érvelni. Meghallgatjuk/elolvassuk, aztán mindenki megy a dolgára. Ha érvelünk, akkor az érveknek kell jóknak lenni, mindegy, ki mondja őket, vagy mi a célja: meg akar-e győzni valakit, vagy csak saját meggyőződését szeretné erősíteni mások érveivel. Ha pedig ellenérvet mondanak, akkor abból lehet tanulni, ez a természetes módja a dolognak.
Egyáltalán nem mondom, hogy érvelni kell, vagy nagy szakmai vitába kell szállni. Szerinted 2500 Ft-nak kellene lennie pl. egy Budapest-Debrecen útnak, mert neked ez a vágyad, hát jól is van ez így. Én meg mondjuk 1200 Ft-ot szeretnék. Ennyi. Megbeszéltük, most már ismerjük egymás igényeit.
De ha nekiállunk érvelni, hogy miért kellene 2500 Ft-nak lennie és analizálni akarod a problémát, akkor azért több alátámasztás kellene, mint a svájci vasutakra mutogatás. Nem?
"az meg, h ukrán elővárosi közlekedéshez méred magunk...arra inkább nem is mondok semmit."
Hol mértem hozzá? Idézd, kérlek. Én azt írtam, hogy az összehasonlítások mindig a jobb verzióhoz történnek és nem a rosszabbhoz (ami utóbbira lett volna példa az ukrán elővárosi vasút). Úgy pedig könnyű mindig elégedetlenkedni. Azt is írtam, hogy az ország általános és átlagos színvonala kb. megfelel a vasúténak. Mitől lenne a vasút más? A nép ilyen, a történelmével, a szocializmus hagyatékával, a méretével és egyéb lehetőségeivel. Ott vannak a valódi válaszok, nem a bakterházban.
"a svájc, stb nem 1 elrugaszkodott 5let, mert ha azt vesszük, h a vonatok száma összevethető(nem nagyságrendi kül. van)akár a vonatjegyeké, a takarítás módja nem égbekiáltóan más, az árak sem különböznek(kenyércigitejkakaóakármi), a fizetések viszont nem kicsit térnek el, így ebből levezetés nélkül látszik, iagz számok nélkül, h nem földrengető kívánság a tisztaságot megkövetelni."
Ezzel azt akartad mondani, hogy pl. Svájcban egy vonattakarító állás jóval jobban fizet (reálértékben), mint Magyarországon, ezért Svájcban megéri a kicsit értelmesebbjének is elmenni takarítani, nem pedig slendrián módon megcsinálni azért a kevés pénzért itthon? Mert ha ezt akartad, akkor mindjárt kaptál egy lehetséges okot a különbségre. Mondhatnám úgy is, hogy te a magyar bérért ugyanolyan lelkiismeretesen takarítanál, mint a svájciért?
"ha neked nem számít 2 óra, az asszem a te bajod, azaz a birka hozzáállásod dicsérete(ez sem sértésként értelmezendő)."
Nézd, aki teszem azt évi 2 óra késés miatt annyira kellemetlenül érzi magát, hogy ezért még az eget is beperelné a hó miatt, annak ez a világ alapvetően nem való. Nem arról beszéltem, hogy minden alkalommal, vagy gyakran késik. Az esetek többségében a késés nem jelentős. Ott van, leírtam. Na, ezért van minden szabályzat a legapróbb részletekig leírva (ld. ott van: vis maior esetben nem kapod meg egy évi keresetedet, csak azért, mert leesett a hó, amiről senki nem tehet), mert az általad képviselt hozzáállásban veled osztozókkal ti még a Jóistent is beperelnétek, ha életedben 3x 1 óránál többet kell állnod egy megállóban, mert hisz a mennyeknek gerendáját viszed vonaton, hogy ne szakadjon le, ezért olyan fontos. Gondolom épp ezért vonattal bonyolítod a fontos üzleti ügyeidet, holott te magad állítod, hogy megbízhatatlan.
"a te alkalmazottad is csak napi 6-7 órát dolgozik-következmények nélkül."
A szellemi alkalmazottak mondjuk gyakran nem dolgoznak 8 órát. De az egésznek semmi köze a témához.
"mert attól még nem dől össze a világ"
Nem is.
"de őket nem érdekli.és téged sem, ezért te maximálisan jó utas vagy"
Most idézzem magamtól azt a jó pár sort, ahol pont azt írom le, amivel bajom van? Ne már.
"h miért nem lehet változtatni, azaz javítani"
Olvasd vissza, ember. Leírtam. Miben látod annak értelmét, hogy olyat írsz velem kapcsolatban, amit a leírtak elolvasása alapján láthatnál, hogy nem igaz?
"remélem érthető voltam. és nem agresszív."
Remélem, én is.
(Mellesleg a nagy számok törvénye nem az, amit te annak nevezel.)
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.18. 13:15:33
Arcturus 2011.10.18. 16:19:57
Akinek hosszú, az majd nem olvassa el. Tudom, hogy általában az emberek semmit nem olvasnak el, ami egy bekezdésnél hosszabb. A könyvekkel is inkább csak begyújtanak. Ez van.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.10.18. 17:20:38