Juli egy hónapja a földbe ásva hűtheti a sört, minthogy a konyhaszekrényébe beépített Whirlpool-hűtő elhunyt, az IKEA pedig nem tud helyette ugyanolyat adni. Választhatja a pénzt, és akkor kereshet passzentos hűtőt vagy kaphat egy újabb modellt, plusz 25 ezer forintért:
2011 januárjában vásároltam IKEA konyhabútort, egyebek mellett egy beépített hűtőszekrénnyel. Akkor az szólt az IKEA mellett, hogy – mint azt a minden postaládába bedobált katalógusaik hirdetik- kompakt megoldásokat kínálnak konyhafronton. Persze nyilván éppen a kompakt jellegből fakadóan a variációs lehetőségek száma jóval kisebb, mintha egy asztalostól, méretre rendelné az ember, de mivel túl voltam egy hosszas, fárasztó lakásfelújításon, úgy gondoltam, hogy akkor a „kész” IKEA konyhát választom. A másik szempont éppen az IKEA jó híre és ügyfélbarát arculata volt, gondoltam, ha bármi gond lenne (persze miért is lenne), korrekt és gyors módon rendezhetem a garanciális (vagy egyéb igényemet). Nos, ezt rosszul gondoltam. Történt ugyanis, hogy a beépített (IKEA márkájú, de Whirpool gyártmányú) hűtő elromlott: konkrétan nem hűtött. Az ételek természetesen megromlottak, úgyhogy egyebek mellett sajtok, sonka, tej, joghurt végezte a szemetesben…nem szeretném ragozni, de elég kellemetlen az élet hűtő nélkül.
Persze hívtam az IKEA ügyfélszolgálatát (vagyis amit annak neveznek). A telefonos ügyfélszolgálat önmagában is megérne egy posztot (ügyfélelhárító metodológia: hosszú menürendszer, gombnyomogatás, majd zene stb…). Végül e-mailekkel úgy, ahogy sikerült kapcsolatot létesíteni. Az első meglepetés akkor ért, amikor kiderült, hogy mekkora a fejetlenség: minden alkalmazott mást mondott, hogy mi kell az ügyintézéshez (számla, cikkszám), illetve az ügyintézés különböző szakaszaiban, merthogy van neki egy pár szakasza. Szóval alig öt nap alatt eljutottuk oda, hogy kijött a Whirpool márkaszerviz szerelője (aki ugyancsak rendkívül „jó” benyomást tett rám a fellépésével és viselkedésével), aki megállapította, hogy a hűtő nem javítható (mielőtt kérdeznétek, nem volt nála WD-40) . Ezek után, alig 2 hét elteltével (közben ugye próbáltam hívogatni az IKEÁ-t, de eredménytelenül, e-mailre mondjuk válaszoltak annyit, hogy még nem kapták meg a „csereutalványt” a Whirpooltól) hívtak, hogy megjött a csereutalvány (persze itt is volt egy kis malőr, az Örs vezér téri áruház helyett a budaörsi áruházba érkezett először, de ezen akkor már nem lepődtem meg, és végülis csak 1 napot csúsztunk emiatt).
Az ügyfélszolgálatos tájékoztatott (persze két részletben, mert az első hívásra nem nézte meg, amit meg kelett volna), hogy szerencsés ember vagyok, hiszen van olyan méretű beépíthető hűtő, ami pont befér a konyhámba. Nem pont ugyanaz, amit én vettem, hiszen a tudomány és a technika fénysebességgel halad előre, na szóval ez az új hűtő halkabb, és kevesebb áramot fogyaszt. Megjegyzem, az előző se fogyasztott sokat, és zajos se volt (meg nem is a hálóban van a hűtő).
A gond „csupán” annyi, hogy az általam vett hűtő, és az új csodamasina kiskereskedelmi ára között 25.000.- forint különbség van, amit ki kéne fizetnem. B opció: visszafizetik a pénzt, és csináljak, amit akarok.
Ezzel kapcsolatban az alábbiakra hívom fel a figyelmet:
- az IKEA úgy hirdeti magát, hogy megoldásokat kínál a konyhára, ehhez képest most kiderült, hogy nem „megoldást” vesz az ember, hanem hűtőt, sütőt, munkalapot, alsó szekrényt, sarokpántot stb.
- Lassan egy hónapja nincs hűtőm, és még mindig nem tudom, mikor lesz. Hűtő nélkül élni bizony nagyon kellemetlen. Nekem nincs családom, de mondjuk egy kisgyerekes család hogyan oldaná meg a problémát? Mindez ugye a "gyerekbarát" IKEA esetében.
- Mivel az IKEA leverheti a Whirpoolon az elromlott hűtő árát, most lényegében annyi történik, hogy eladnak nekem egy új hűtőt- kiskereskedelmi áron, amin ugye az IKEA-nak valószínűleg jelentős árrése van, amit jelen esetben én fizetek ki. Ez ugye azt jelenti, hogy az IKEA keres azon, hogy hibás árut adott el. Zseniális húzás. Erre a felvetésemre, illetve arra, hogy hajlandó lennék kifizetni az általam kifizetett ár és az új termék beszerzési ára (tehát kisker ár mínusz árrés) közötti különbözetet, azt a választ kaptam, hogy az nem szokás, illetve, hogy akkor ezen az alapon nekik se kéne visszafizetni a hűtőm teljes árát, hiszen 9 hónapig használtam (igen, ez utóbbi szerintem is erősen WTF).
- Megérteném a dolgot, ha évek teltek volna el. De itt ugye 9 hónap telt el, és elromlott a hűtőm, és még nekem kell fizetnem. Cserében persze „jobb” készüléket kapok, de ebből én semmit se fogok érzékelni, hiszen éves szinten 1000 forint megtakarítás az áramszámlán nem igazán tűnik fel. (Persze legyünk pozitívak, 25 év alatt megtérül a befektetés).
- Az IKEA logikája alapján, ha a jövőben bármi elromlik, tönkremegy a konyhájában, mert hibás volt a termék, és nem elérhető azonos cikkszámú termék, és az új termék (ami lényegében ugyanazt tudja) drágább, a különbözetet ki kell fizetni. Így tehát kőleves effektus érvényesülhet: veszel egy konyhát mondjuk 350 ezerért, de ha használni is szeretnéd, 450 ezer lesz a számla vége.
És még a végén halkan megjegyezném, hogy nem csak konyhát vettem az IKEA-ban, hanem számos egyéb berendezési tárgyat is, elég komoly értékben (többhavi nettó fizetésem). Azt gondolná az ember, hogy ezek után (meg persze amúgy is), ügyfélként fogják kezelni. Sajnos nem így történt.
A kommentelők kedvéért: mondhatnánk ugye, hogy konyhát csak az ukránoktól, de ki bízik ezek után a kék-sárgákban?
Instant update 1:
A múltkori levelem óta annyi változott, hogy most már el se tudom érni az IKEA Ügyfélszolgálatot. Tegnap két e-mailt is küldtem, és kértem, hogy hívjanak fel, egyeztessünk csereidőpontot, de nem hívtak. Ma reggel áttértem az óránkénti levélküldésre (eddig 4 e-mailt küldtem ma), így az elmúlt 36 órában 6 megkeresésemre nem válaszolt az IKEA. Közben 25, lassan 26 napja, hogy bejelentettem a hibát, és még mindig nincs cserekészülékem.
Instant update 2:
Elnézést az új e-mailért, de közben hívtak az IKEA-tól (úgy látszik az óránkénti e-mailküldés megtette a hatását), és csütörtökön - ha minden jól megy- beszerelik az új készüléket. "Természetesen" 25.000.- forintomba fog kerülni a "garanciális" csere, és "természetesen" jótállási jegyet se fognak adni "mert az ma már nem divat".
Az utolsó 100 komment: