Csak összeszerelés közben derült fény az ajtók közötti hézagokra, így viszont már a kicsomagolt állapotra hivatkozva vizsgálatot akart a Jysk csere helyett.
Tisztelt Jysk ügyfélszolgálat / Baranya Megyei Kormányhivatal - Fogyasztóvédelmi Felügyelőség / Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blog! A mai napon (2014. január 11) a pécsi Jysk áruházban (Pécs. Makay u. 13. 7634) vásároltam egy Komód 1 fiókos 2 ajtós BRUXELLES elnevezésű terméket 12.500 Ft értékben. A termék csomagolásából hiányzott egy csavar, ez azonban még nem ért traumaként, jómagam is tudtam volna pótolni. A termék összeszerelése közben, az ajtók felhelyezését követően azonban arra lettem figyelmes, hogy a két ajtó között, valamint a fiók két oldalán kb. 1 cm széles hézag van (az ajtók között középen kb. 1 cm, valamint a fiók két oldalán kb 0.5 – 0.5 cm).
Ezt követően telefonon érdeklődtem az áruháztól, hogy mi a teendő. Az értékesítő elmondta, hogy vigyem be a nagyjából már összeszerelt terméket, megnézik nem-e én rontottam el valamit. Ha nem, akkor kivizsgálják azt. Már ekkor gyanús volt, és mondtam is a telefonban, hogy 3 munkanapon belül vagyunk, nincs kivizsgálás, cserét kérek, vagy pénzvisszafizetést. A telefonban azt mondták, hogy menjek be az áruházba.Bementem az áruházba, ahol, mivel egyértelműen látszott, hogy a termék hibás, a munkatárs elkezdte felvenni a jegyzőkönyvet (n205697). A jegyzőkönyv kitöltését követően közölte velem, hogy a terméket be kell vizsgálniuk, majd kérte, hogy a jegyzőkönyvet írjam alá. Felhívtam a figyelmét arra a tényre (először szépen, majd később – hirtelen dühömben – káromkodva, és ordítva, melyért miután lenyugodtam elnézést is kértem), hogy 3 munkanapon belül történt a vásárlás, és nincs mérlegelési joga, vagy pénzt vissza, vagy termék csere (151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról, 7. § Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.). A forgalmazó nem vizsgálhatja a csere előtt, hogy a hiba oka a vásárlást követően keletkezett-e (azaz például gyártási eredetű) köteles azt nyomban kicserélni.
A fogyasztói jogommal élni kívántam, melyet annak kinyilvánítása után is határozottan (felsőbb utasításra hivatkozva) elutasítottak. A jegyzőkönyvet aláírni nem voltam hajlandó. Panaszomat a kifüggesztett, és részemre átadott Vásárlók Könyve BE997522-es sorszámú lapján lejegyeztem, valamint jeleztem az ügyintézőnek, hogy fogyasztóvédelmi bejelentést teszek.
Először, mivel a jegyzőkönyvet nem voltam hajlandó aláírni (mivel abban szerepel, hogy elfogadom a kivizsgálást), a terméket nem kívánták átvenni. Később, telefonon utasítást kérve abban maradtunk, hogy a jegyzőkönyvre rávezeti, hogy nem voltam hajlandó aláírni, és hogy a hibás árut átvették, ezt lefénymásolva és cégszerűen aláírva mintegy „átvételi elismervényként” átadták.
Az ügyben érintett (jelenlévő – pl. Pénztáros, Értékesítő, aki a termék kiválasztásánál segédkezett, és egy valószínűleg munkaidőn kívüli munkatársuk, civilben) munkatársak amúgy az eljárás során kedvesek, és barátságosak voltak. Ennek is köszönhető, hogy bánom, hogy káromkodtam és kiabáltam velük, azonban az eljárás, mely a jelenlévő alkalmazottak szerint a cégnél gyakorlat, teljesen kiakasztott. Ezek miatt azonban több alkalommal is elnézést kértem.Felhívtam viszont a figyelmüket arra, hogy a munkáltatójuk nem kötelezheti őket a törvények, és jogszabályok áthágására. Ha ezt mégis megteszik, azáltal cinkosokká válnak, a vásárlók megkárosításában.
Panaszom:
- Bár a termék árát hiánytalanul kifizettem, azt rendeltetésszerűen egy percet sem tudtam használni.
- Részben összeszerelt állapotban kérték, hogy visszavigyem az áruházba (23 kg, illetve kell hogy beférjen az én autómba?)
- A hibát a jogszabályoknak megfelelően nem kívánták elhárítani, ezért engem további többletköltségek terhelnek (a kivizsgálás után újra el kell mennem a termékért, tehát saját költségen viszem vissza, és újból el kell mennem majd érte)
- A termék javítását mondták, mint valószínű javítási mód (nagyobb ajtót szerelnének fel), pedig én ragaszkodom a termék cseréjéhez, vagy a pénz visszafizetéséhez (3 napon belül nem ajánlhat javítást!)
- Az én pénzemet ellenszolgáltatás nélkül használják
- Tesznek a Magyarországon érvényben lévő jogszabályokra
- A Jysk hibásan teljesít, melyért a felelősséget nem kívánja vállalni, az ügyfelet (vásárlót) több ízben is megkárosítja (anyagi és nem anyagi tekintetben is) (1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről - 305. § / 306. §)
Panaszomat hivatalos keretek között, az ügyfél kapun keresztül is benyújtom a Baranya Megyei Kormányhivatal - Fogyasztóvédelmi Felügyelőség részére.
Pécs, 2014. január 11.
Üdvözlettel: Sándor.
UPDATE 01/16: Azóta a Jyskben is összerakták a komódot, ami még mindig fél centis hézaggal üzemel, amire azt mondták, hogy az normális:
Fejlemények:
- Állítólag összeszerelési hibás volt a termék. Lehet, nem vagyok asztalos, azonban az ő szakszerű beállításuk után is kb. fél centis rés van középen (a maradék fél centit valami kis csavar állítgatásával az ajtók szélein elosztották, merthogy az a csavar arra való - És valóban arra való, de ez a leírásban nincs benne. Erre a leegyszerűsített válasz: A mikróba sem teszünk macskát - ami igaz, de épp a hozzá nem értő emberek miatt ezt a készülék leírásába beleírják), valamint a beszerelt fiók is jobbra balra lötyög.
- Ő szerintük úgy általánosságban az összes jogszabályt rosszul értelmeztem, erre annyit mondtam, hogy majd kiderül. Nem vagyok jogász, de én is kereskedek - és mi ezt nem engedhetnénk meg magunknak. Igaz nem vagyunk multik, és nincs külön megállapodásunk a fogyasztóvédelemmel.
- Elismerték, hogy valóban nem lettem volna köteles visszavinni a hibás terméket, azért ők jöttek volna (Erre a jogalapra hivatkozva kaptam végül a lent említett kedvezményt)
- Szerintük: "Normál beállítás után az ajtók és fiókok működéséhez 3-5 mm hézag megengedett a bútorlapok között. Ez most így is van. Azonban sem gyári sem anyaghiba nem merült fel. Az összeszerelési hiba viszont nem jótállási hiba." Nos az összeszerelési hiba is jótállási hiba, amennyiben: "Ha az összeszerelést magunk végeztük el, a szakszerűtlen összeszerelés szintén hibás teljesítésnek tekinthető, ha az a termékhez adott használati útmutató hibájára vezethető vissza.". Namármost, a szerelési útmutatóban szó sincs hézagokról, csavarról amivel ezt a hézagot be kell állítani, valamint arra vonatkozóan sem volt semmiféle leírás, hogy mekkora rés a megengedett.
- Persze ezek után már jöttek azzal, hogy nem ez volt a kifogásom, és kötekedni akarok. És valóban, mivel nem tudtam róla hogy szerintük ekkora rés normális, és a fiók is rendeltetésszerűen lötyög, ezt első alkalommal nem tettem szóvá (én amúgy végig abban voltam, hogy a gép gyártás közben simán néhány milliméterrel kisebbre vágta a fiókot és a szekrényajtókat).
- Megnéztem a termékcsalád többi tagját tüzetesebben (ez a modell nem volt kiállítva sajnos anno, és a testvérmodelleket csak felületesen tekintettem meg), és valóban, ipari hulladék az egész. Most már ezt is tudom. Jó, persze ennyi pénzért ne várjak csodát, de szerintem nagyon túl van árazva a termék, a minőségéhez képest.
- A hibás teljesítéssel kapcsolatos válaszuk: "A JYSK nem vállalt az összeszerelésért semmilyen felelősséget, így azért nem vagyunk elmarasztahatók. Azonban segítőkezet nyújtva, megoldottuk az Ön panaszát." Tény, megoldották a problémát. Tény, segítettek. Tény, hogy az útmutató egy kalap szar, gyakorlatilag egy rajzos ábra, 0 szöveggel, és ezért az én álláspontom szerint fennáll a hibás teljesítés (mivel az összeszerelési útmutató hibájára vezethető vissza)
Elmentem a termékért az áruházba. Frankón összerakták (amit ebből a minőségből ki lehet hozni, kihozták). Ez úton is köszönöm. Az üzletvezető roppant kedves és barátságos volt. Egy rossz szavam nem lehet rá. Végül a terméket elhoztam, és kaptam 1500 Ft kedvezményt. Ettől függetlenül a panaszaim fenntartom. A termék minősége botrányos. Senkinek sem ajánlom. Beszéltünk az Ikeás minőségről is, és sok minden másról is. Valóban, az Ikeás bútoraim jellemzően vékonyabb anyagból vannak, viszont EGYIK SEM nyeklik-nyaklik össze-vissza. Bár a bútorra szükségem volt (ezért nem az Ikeából szereztem be), ha felajánlották volna hogy visszaveszik, szívfájdalom nélkül otthagyom, és megoldom a problémámat másképpen. Mivel fel nem ajánlották, és a Fogyasztóvédelem malmai lassan őrölnek, milliomos pedig nem vagyok, így a kisebb rosszként a terméket elhoztam. Ettől függetlenül, ha véletlen a Fogyvédelem idővel majd nekem ad igazat, igyekszem majd megszabadulni ettől a szeméthalmaztól.
Összefoglalva, Ikeás helyi főnök, munkatársak 5*. Termék 0*. Jysk központi üzletmenete kb 2*.
UI: A kommentelőknél nyilván szarrágó leszek az 1500 Ft miatt, hogy elfogadtam. Egyrészt, kényszerből el kellett volna hoznom kedvezmény nélkül is a bútort, mert a panaszkodásomra nem adják vissza a pénzt, hogy máshol más terméket vegyek. Másrészt, ha úgy lesz ahogy én gondolom, úgyis megszabadulok idővel ettől a terméktől. Ha meg nem, akkor legalább ennyivel kevesebbet bukok.
Köszi!
Sanyi.
Az utolsó 100 komment: