2012-ig, ha valaki megsérült békávézás közben és volt érvényes jegye vagy bérlete, akkor a BKV utasbiztosítása terhére mindenképp járt neki kártérítés. Ennek a rendszernek lőttek aztán spórolási okokból, amivel azóta és elvileg 150 milliót takarított meg a BKV. A cég felelősségbiztosítása persze megmaradt, de arra csak akkor van lóvé, ha a vizsgálat szerint ő a felelős. Lássuk, hogy működik ez a gyakorlatban, pláne, ha az is bonyolítja, hogy a buszt egy fehérvári cég üzemelteti.
Kedves Hilda!
Egy napsütéses nyári reggelen a 148-as busszal utaztam. Éppen leszállni készültem, amikor
hirtelen elvesztettem a lábam alól a talajt. Mint kiderült, a busz közepén volt egy
alacsony padlós sáv a felszálláshoz és onnan előre is és hátra is egy-egy magas lépcső. Estem
egy hatalmasat. Leszálltam, elsántikáltam, de másnapra nemhogy javult volna, kiderült, hogy törés. nem bonyolult fajta, de két hónap kényszerpihenő.Mivel 32 éve mindig van bérletem és a baleset a BKK területén történt, hozzájuk fordultam, hogy melyik biztosítóval vannak kapcsolatban.
Először telefonon próbálkoztam, de a harmadik eredménytelen hívás után e-mailre váltottam.
Vázoltam a problémát és érdeklődtem, hogy melyik biztosítóval vannak kapcsolatban. Válasz:
fejtsem ki a baleset körülményeit.Kifejtettem, a válasz: a levelezési osztály szerint nem ők a hibásak, de megadja a 148-as buszt üzemeltető székesfehérvári egység elérhetőségét. Ok, de melyik biztosító? Még mindig nem derült ki, persze még csak egy hónapja leveleztünk.
E-mail Székesfehérvárra. Válasz: az úr sajnálatát fejezte ki a baleset miatt, de szerinte azért
estem el, mert nem kapaszkodtam. Egyrészt 40 éves leszek,eddig túléltem a mindennapos
BKV-közlekedést, megtanultam kapaszkodni. Másrészt még mindig nem kaptam választ a kérdésemre, hogy a 9500 Ft-os havi bérletemben melyik biztosítóval kötött szerződés van benne.Minden nap tapasztalom, hogy ez a szerencsétlen cég ezer sebből vérzik, minden rendszeresen tömegközlekedő tudna írni egy legalább tízes listát arról, hogy mit lehetne változtatni a BKK szolgáltatásain (sokszor nem is pénzkérdés, csak egy kis empátia kellene hozzá, pl. 200E vagy 202E-ről átszállás a 68-asra). Majdnem három hónap alatt nem voltak képesek válaszolni erre a kérdésre. Nem értem, hogy miért titkos ez az információ.
Ballábas
UPDATE 10.17. 20:22
A BKK tájékoztató levele az esettel és általánosságban a biztosítással kapcsolatban:
Tisztelt Szerkesztő!
A Tékozló Homár blogon megjelent Milyen biztosítása van az embernek a BKV-n? című cikkel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk.
A BKK által szervezett fővárosi közösségi közlekedési szolgáltatásokat igénybe vevők minden olyan esetben jogosultak felmerülő káraikat érvényesíteni, amennyiben társaságunk vagy valamely szolgáltatónk felelőssége megállapítható.
A BKK, illetve a vele közforgalmú személyszállításra szolgáltatási szerződést kötő szolgáltatók (ide értendő a belső szolgáltató BKV és a versenyeztetett szolgáltatók is, így pl. a VT ARRIVA Kft.) kártérítési felelőssége eltérő tény- és jogi alapú felelősségi rendszer, ugyanis a BKK a közlekedés megszervezéséért, a közlekedési hálózat rendelkezésre bocsátásáért felel, s azon károk esetében merül fel a felelőssége, amely károk igazoltan ezen feladatkörének hibás teljesítéséből erednek, míg a szolgáltatók által a közforgalmú hálózaton végzett tényleges személyszállítási szolgáltatás hibás teljesítéséből fakadó felelősség a veszélyes üzemet működtető szolgáltatókat terheli (lsd. BKV Zrt., VT ARRIVA Kft.). A megtérítési igényeket a BKK felé mind a belső, mind a versenyeztetett szolgáltató esetében be lehet jelenteni, azonban a közpénzből működő BKK – fenti jogi státusza szerint – jogszerűen és indokoltan nem tarthat fenn olyan, évi sokmillió forintos költséget jelentő utasbiztosítást, amely nem igazodik a feladat- és felelősségrendszeréhez. A BKK ezzel összhangban a szolgáltatási szerződésekben – a kötelező biztosítás meglétén túl – előírja, hogy a szolgáltatónak ún. „szolgáltatói felelősségbiztosítással” is rendelkeznie kell, pontosan az utasbalesetek minél kielégítőbb és biztosabb rendezése érdekében.
A szolgáltatók az igénybejelentések alapján a szükséges vizsgálatokat lefolytatják és felróhatóság esetén a velük szerződött biztosító bevonásával – részben vagy egészben - rendezik az utasok igényeit. Amennyiben az állapítható meg, hogy az utas maga is felelős a balesetért (jellemzően nem kapaszkodik a járművön), akkor a kárt csak részben lehet megtéríteni.
A BKK szolgáltatói a fent részletezett biztosításokkal természetesen rendelkeznek.
Az elmúlt években bevezetett, több résztvevős autóbusz üzemeltetési modell napjainkra rengeteg pozitív változást hozott utasainknak, mind a kényelem, mind a megbízhatóság szempontjából. A rendszer alapja, a több résztvevő bevonása egyfajta piaci versenyt jelent, mely szintén a szolgáltatás minőségének javulását eredményezi.
Üdvözlettel,
Budapesti Közlekedési Központ
Sajtókommunikációs Iroda
Az utolsó 100 komment: