Spuriéknak üzenem, hogy az emberek nagy része ismerősök tapasztalatai alapján választ költöztető céget. Hosszú távon nem éri meg durván félrekalkulálni, késni, okoskodni az áfával, hirtelen pénz követelni, dolgoztatni a háziakat, és sutyerákoskodni a megrendelővel, mert csak egyszer lehet eljátszani, ügyfelenként.
Olvasónk pedig a jövőben bátran alkalmazza azt a megoldást, hogy a szórásból bármelyik irányban legjobban kilógó árajánlatokat eleve kiszórja. Azokkal ugyanis mindig van valami macera.
Kedves Homár!
Egy egészen friss élményemet szeretném megosztani Veletek, mert őszintén, álmomban nem gondoltam volna, hogy ez 2015-ben megtörténhet... Elnézést, ha túl hosszúra nyúlik, de igyekszem a lényeget összefogni.
A nővérem Hódmezővásárhelyről Budapestre költözött a hétvégén két gyerkőccel. Hogy ne terheljük a családot, úgy kértünk árajánlatot a költöztető cégektől, hogy konkrét, méretekkel ellátott listát adtunk a költöztetendő dolgokról és mint "tapasztalt szolgáltatótól" tanácsot kértünk az autó méretére és a rakodók szükséges számára vonatkozóan, mondván mi ne pakoljunk. Sorra érkeztek a 80-160 e Ft közötti ajánlatok, nagy volt a szórás, kiállási díj, km-díj, emeletfelár, hétvégi felár, utazási órabér és hasonló nyalánkságok. A legtöbb cég 2-3 rakodót javasolt, lift nélküli házak 3. (le), illetve 2. (fel) emeletről lévén szó, ez logikusnak is tűnt, hiszen a túl sok rakodó csak feltartja egymást. Standard 1,5 szobás lakás 1 szekrénysorral, 2 könyvespolccal, 2 nagyobb és egy gyerekággyal és sok-sok dobozzal- szerintem semmi különös...
Az ajánlatok között két szimpatikus verziót néztünk ki, ezek egyértelműen rögzítették a díjakat és korrektnek tűntek, bár kicsit gyanús volt, hogy a többihez képest olcsóak. Éppen ezért a nővérem még 3-szor rákérdezett, biztosan elég lesz-e az autó a megadott paraméterek alapján. Az ajánlatban így szerepelt az ár:
"Az Ön által kért szállítást fix tarifáink szerint végeznénk el, melyek a következők:
Kiállási díj: 4.000 Ft (egyszeri)
Tehergépkocsi óradíja rakodókkal8 2 fő ): 4.000 Ft/óra
Km díj: 120Ft/km (oda-vissza)
Ezeken kívül nincs más költség, vagyis a végső árat a költöztetés időhossza határozza meg.
A megadott paraméterek alapján a fel és lerakodás kb.: 4 órára becsülhető(16.000 Ft), + kiállás(4.000 Ft) és km díj (50.400Ft)
Összesen kb.: 70.400 Ft"Ahogy látjátok, a km díjat eleve kiszámolta az úr, emellett 2-2 órát becsült a rakodásra. Természetesen az időtartamnál értettük, hogy ez csak becslés, de lévén, elvileg profi cégről van szó, pontos paramétereket adtunk és emellett ugyanezt a lakást plusz egy teljes ülőgarnitúrát 1,5 éve 3 óra 15 perc alatt pakolt fel a 3. emeletre egy másik cég két rakodóval, reálisnak tűnt az ajánlat. Az autó méretére vonatkozóan pedig egyértelműen biztosra mondta az úr, hogy felférnek.
A költözés időpontja vasárnap 8.00 lett. Reggel fél órás késést jeleztek, majd meg is érkeztek.... 9.40-kor. A biztonság kedvéért a helyszínen volt a nővérem és egy barátja is, "szükség esetén besegítenek" alapon, a kezdetektől szükség is volt erre a segítségre... A rakodók közölték, azért késtek, mert este sokáig dolgoztak... Sikerült is megvalósítani a rakodást 5 (!!!) óra alatt. Közben azt is kibökték, hogy nem biztos, hogy minden felfér -pedig egy hatalmas ülőgarnitúrát, amit az ajánlatban még szerepelt, már korábban leselejteztünk, így nem is volt annyi cucc, mint amiben megállapodtunk. Végül feltuszkoltak csaknem mindent...
Ekkor jelezték, hogy megebédelnek és 16.00 körül érnek az első lerakóhoz ahol néhány dolgot ki kellett tenniük. Természetesen úgy kértük az ajánlatot, hogy két helyen kell kipakolni, az egyik szobába külön raktuk az első helyre menő dobozokat, dolgokat, ennek ellenére az autó negyedét kipakolták, majd vissza, mert középen is volt olyan, amit le kellett tenni, kívül pedig, ami jött volna tovább..
Közben felhívtam a főnököt, hogy az éjszakai rakodással gond lehet a társasházban és nem értem, hogy lett 5 óra (+1,5 óra késés) a becsült 2 órához képest. A főnök flegmán és lekezelően közölte, hogy az csak becslés volt és biztos többet raktunk fel, mint amit előrejeleztünk (ahogy írtam, ez épp fordítva volt), meg egyébként is neki szóltak az emberei, hogy a nővérem ott közölte, hogy még ezt is, még azt is vigyék el. Mondtam, hogy miután egy komplett lakás kiköltöztetéséről volt szó, nem tudom értelmezni, miért meglepő, hogy mindent le kell vinni.... Azt is a fejemhez vágta, hogy nyilván esznek a fiúk egy szendvicset, ne hőbörögjek, hogy enniük kell, nem étterembe ülnek be... így a 40 km-es utat 75 perc alatt sikerült megtenniük, majd bejelentkeztek, hogy jönnek fel Pestre, 16.35-kor indultak. Az újabb 215 km-es távot sikerült is megtenniük 21.00-ig. Amikor felhívtam, érdeklődtem, közölte, hogy "ugye tetszik tudni, hogy agyon van pakolva a kocsi, nem tudunk az autópályán sem 80-nál többel menni".
Mikor megérkeztek tenyerüket tartva közölték, hogy akkor fizessek, különben nem kezdik el lepakolni. Először ugyan azt mondták csak a km-díjat rendezzem előre, de végül a teljes összeghez ragaszkodtak, mert ők nem ingyen dolgoznak és rajtuk behajtják, ha nem fizetek. Megmutattam, hogy nálam van a pénz, de nem érdekelte őket. Addigra a főnök által konkrétan kiadott 50.400 Ft-ból 56.400 Ft lett és 10 óra rakodási díj a 4 órányiból- nos igen, ilyen becsléssel könnyű betyárkodni.Végül 100.400 Ft-ot fizettem ki, rákérdeztem, adnak-e erről bármilyen nyugtát, elismervényt, számlát, a válasz az volt, nyugtatömb lehet, nincs náluk, de amúgy is +27% ÁFA, ha kell... Az ajánlatban ahogy látjátok szó sincs nettó árról..
A rakodást itt már személyesen csináltam végig, így le tudom írni... 2-3 kört mentünk a nővéremmel (2 50 kg-os nő) és az apámmal, míg az urak egyet, 10 perces telefonálgatások, cigiszünet, siránkozás, hogy 2 hete nem aludtak és fáradtak. A standard szekrénysorral, háztartási gépekkel minden fordulóban megálltak, láthatóan vagy túl kimerültek voltak, vagy egyszerűen nem elég erősek. Ezeket a bútorokat az előző költöztetők egy körben, megállás nélkül vitték fel a 3. emeletre...
Ha mi nem fordulunk folyamatosan a dobozokkal, reggelig tartott volna, többször rá kellett szólnom az egyik rakodóra, hogy ne a telefont nyomogassa, mire közölte, "még az asszonytól sem tűröm el, hogy rám szóljon" és láthatóan zokon vette, hogy jelzem, én nem az asszony lennék, hanem ugye a megrendelő, aki fizet... Rám szóltak, hogy nehéz ez magának, de meglepő módon már aludni szerettünk volna az éjszaka közepén, így hát fog összeszorít, róttuk a köröket...
Hajnal 1/2 1-re végeztünk, bár 10 óra rakodást fizettem ki előre és 9 óra volt végül, eszükbe sem jutott, hogy visszajár egy óra. Hab volt a tortán, hogy a kipakolás után kiderült, a raktér egy jó fél méteres szakasz le volt rekesztve és az ő dolgaikkal volt tele...
Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a költöztetés nehéz meló, én magam értelemszerűen alkalmatlan lennék rá, de megbízóként ennyi pénzért talán elvárhatnám, hogy az ajánlatadó jól becsülje meg az autó szükséges méretét és a rakodók számát. A rakodó bírjon el egy szekrénysort, egy mosógépet és ne csigaként vánszorogjon egy fél éjjelen át. Ne tartson cigiszünetet és ne telefonálgasson míg én 3-szor fordulok, ez nem 1-2 perc...
Egy Németországi komplett költözést 300.000 Ft-ért csináltatott végig egy rokonunk néhány hete Tatáról (!!!), ők egy szalmaszálat nem kellett keresztbe tegyenek, egy egyedülálló anya pedig fizessen ki 100 e Ft-ot egy nyomorult 400 km-es fordulóért, úgy, hogy a dobozok 2/3-át a család cipelte fel, mert nem akartunk ott állni reggelig...
Javaslom, a Spuri-Fuvart messziről kerüljétek el, mi tanultunk a hibánkból, remélem, van akit meg tudunk tőlük óvni...
Üdvözlettel, Zs.
Az utolsó 100 komment: