Vannak dolgok, amiket nem lehet elégszer elmondani, például azt, hogy mielőtt megvennénk egy használt autót, nézessük át egy szakemberrel, akiben megbízunk. Nem egy Nobel-díjas felismerés, de azért köszönjük Lászlónak, hogy reméljük mások helyett újra levonta ezt a tanulságot. (A nagyon tapasztalt és mindig előrelátó kommentelők kicsit forduljanak el, ez a poszt nyilvánvávalóan nem nekik szól.)
fotó:fortepan
Tisztelt Homár!
Ezúton szeretném megosztani "élményemet", ami a Tuti Duó Car Kft.-től való vásárlásom alkalmával történt. Tudom, a használt autó vásárlás, mint olyan, egy külön sportág, és mint minden rendes sportolónak, nekem is komplett háttércsapattal kellett volna készülnöm, de mint azt látni fogják, erre esélyem sem volt. A történet tehát alant:
2015 nyarán úgy alakult, hogy párommal kénytelenek voltunk autót vásárolni, mert a heti többszöri Csepel-Biatorbágy (van, hogy naponta kétszer is) út megtétele a munkánk és életünk mellett mind anyagilag, mind időben nem volt vállalható. Úgy döntöttünk, egy alacsony árkategóriás autót veszünk, amolyan 'tankolsz-beülsz-vezetsz' járgányt. Mivel a fenntarthatóság és megbízhatóság is szempont volt, ezért a méltán népszerű Opel Astra F mellett döntöttünk.
Kb. 1 hónapig tartott a hasznaltauto.hu böngészése, mivel az ott szereplő hirdetőktől (kb. 5-6-ot hívtunk fel) nem tudtunk vásárolni (volt, aki nem jött el a megbeszélt találkozóra, utána megszűnt a telefonszáma, volt kereskedő, akivel leegyeztettünk időpontot, mire elmentünk, de ő addigra szó nélkül bezárta a telepet, telefonját kikapcsolta, stb.), de az autónak határidőre kellett meglennie, mivel Csepelre költözésünk napja a II. kerületből egyre közeledett.
Eszembe jutott, hogy a fent említett oldalon láttam a Tuti Duó Car kereskedő hirdetéseit, és mivel a közelben jártam, beugrottam hozzájuk. Amint beléptem, megpillantottam Őt, egy csinos F Astra-t. Ki is kérdeztem a segítségemre érkező eladót, mit is kell tudni az autóról. Meg is kaptam a magasztaló tájékoztatást, ami szinte már feledtette a 'kis szépséghibákat'. El is vittem egy próbakörre, ahol szépen teljesített; motor rendben, szépen duruzsolt, váltó pontos volt, futómű hibátlan, elektromos ablak, központi zár működött. Friss, aznapos műszakival ajánlgatták, ami szintén pozitív volt. Gyors telefonos egyeztetés párommal, majd lefoglalóztam az autót. Elvinni azonban csak 3(!) nap múlva vihettem, hiába mondtam, hogy az átírást elintézem, az indok az volt, hogy az eredetiség vizsgát ők csinálják, és akkor lesz csak ott az ember. Megkérdeztem, elvisszük-e szervizbe átnézetni, mire az a válasz jött, hogy nem vihető ki az autó a telepről, csak próbakörre (erre még visszatérek), meg amúgy is, itt a friss műszaki, meg a számla az olajcseréről.
Belementem hát, mivel elegem volt az egy hónapja tartó sikertelen autókeresésből, illetve a határidő miatt. Komolyan azt hittem már, hogy senki nem akar ma autót eladni (a keresést kiterjesztettük a hónap során egyéb típusokra is, de szintén akadtak páran, akik nem gondolták komolyan az eladási szándékukat). Garancia kérdésemre telefonon felhívták a telep tulajdonosát, aki elég flegmán reagált, miszerint semmi garanciát nem vállal, mert friss a műszaki, egy csomót költött az autóra, ezen már így is bukik (erről is lesz szó még), meg korábban már megégette magát a garanciával. Sajnos megint a szükség nyert, újra átnéztem az autót, majd lefoglalóztam.
A megbeszélt, 3 nappal későbbi időpontra párommal együtt érkeztünk. Bementünk a telepre, az autó sehol. Találkoztunk a korábban telefonon elért tulajjal, akinek fogalma nem volt arról, mit keresünk ott, mert minket csak másnapra vártak, mivel át kell iratni az autót. Mondtam, hogy kifejezetten neki említettem telefonon, hogy majd én intézem az átírást, azt mondta, ma lesz az eredetiség vizsga. Több, mint 10 perc várakozás után közölte velünk, hogy most beszélt a kollégájával, és nála van az autó, de most vidéken van (nna, ennyit arról, ki lehet-e vinni az autót a telepről), jöjjünk vissza holnap. Mondtuk, hogy baromira nem, most visszük el az autót, amit a foglalós papírra írt átadási határidő is megerősített.
Megint vadul telefonálgatott, majd közölte, mindjárt jön a kolléga. Másfél órával (!) később meg is jött az úriember, aki az első látogatásom során igyekezett kiszolgálni, és teljes családja is vele utazott az általunk lefoglalózott autóban. Ő is csodálkozott, mit keresünk ott, mert másnapra várt minket. Megmutattam a foglalós papírt, amit ő írt alá.
Jött az eredetiség vizsgálat, ami egy jó fél órát vett igénybe. Közben mi bementünk az irodába, adásvételi szerződést írni. Itt derült ki, hogy az autó a telepen bizományban volt, neki nincs semmi papírja róla, ezek még az előző tulajnál vannak. Főnök autóba be, elrohant a papírokért. Közben az eredetiséget ellenőrző szakember kérte tőlünk a vizsgálat díját, mert neki rohannia kellett. Kértem a számlát és az igazolást, mire ő felháborodott, hogy mit húzom az idejét, neki mennie kell, minden papír az irodában van. Mondtam neki, amint odaadja, megkapja a pénzét. Nagy keresés indult a papírok után, vagy tíz percig ment a 'pedigtudomhogyidetettem', mire meglettek. Áttanulmányoztam őket, majd fizettem.
Közben észrevettem, hogy a későn érkező kolléga kicseréli az autó akkumulátorát. Egyből léptem, mire újra telefon ment a főnöknek, aki már visítva közölte velem, hogy az autóban lévő akksi az övé, azt nem adja, mert valami spéci cucc, és pár napja vette a műszaki vizsgákhoz. Neki elege van ebből az autóból, visszajön, visszaadja a pénzemet, és húzzak el. Emlékeztettem a foglaló fogalmára, és arra, hogy ha ő áll el az eladástól, dupla pénzt kell fizetnie, mire tovább süvített, hogy ilyen szivatás nincs, és beperel ezért.
Az akksija valóban spéci eszköz volt, ezt beláttam, ezért megoldásként egy teljesen feltöltött, újszerű akksit ajánlott fel. Elfogadtam. Kb. fél óra múlva megérkezett, innentől minden simán ment, a papírmunkát letudtuk. Indulás előtt el akartam kérni tőle a korábban említett olajcsere számláját, hogy tudjam, milyen olajat rakatott a motorba, de mint kiderült, azt nem ő intézte, hanem az előző tulaj, mint ahogy a vizsgát is (ennyit arról, hogy mennyit költött rá).
Eléggé feldúltan, és 3 óra elteltével végre elindulhattunk frissen vásárolt autónkkal. Nyár révén, légkondi híján, leengedett ablakkal akartunk autózni. Csak akartunk, ugyanis 3 nap alatt a 4 működő elektromos ablakból már csak egy működött jól, egy pedig épphogy.
Egy órával később vettem észre, hogy a sebességmérő csal, 10 km/h-val többet mutat, mint a valós sebesség. Ez is működött korábban. Este észrevettük, hogy nem működik a féklámpa, holott 3 napja azzal sem volt baj. Másnap reggel derült ki, hogy az üzemanyagszint mérő is hazudik, mert a mutató 12,5 literes állásánál kifogyott a benzinünk. Tréler a szervizbe, ám amikor felpakolták az autót, kiderûlt, hogy a kézifék sem működik (igen, ez is működött). A szervizben megtankolták az autót, féklámpa kapcsolót cseréltek, és rotort, ami a csapágynál el volt rohadva (ezt nem tudtam korábban megállapítani).
Napokkal később elkezdett a központi zár is vacakolni, hol működött, hol nem. Megint szervizbe mentünk, ahol megmutatták, melyik biztosíték foglalata égett be (ezt sem lehetett volna megmondani szerviz nélkül). Egyéb apróságokról, mint a kipufogó dobot tartó gumi elszakadása, a leszakadt hattyúnyak, stb. már nem is beszélek, mert a koronát a hengerfej tette fel a történetre. A motor egyszercsak megzabálta az összes olajat, irány megit a szerviz. Itt megállapították, hogy szivacsosra rohadt a hengerfej, 2mm-t (!) kell síkolni belőle... Megkérdeztem, ezt okozhatta esetleg valami az elmúlt 4 hónapban, mondták, hogy kizárt, ez évek alatt jött össze. Hangsúlyozom, 3 napos műszakival vettem át az autót...
Sajnálom, hogy a körülmények nem engedték, hogy tovább válogassunk az autók közül (bár azután, hogy egy hónap alatt nem találtunk egy darab valós eladó autót sem, szerintem mindegy), illetve hagytuk magunkat a kereskedővel szemben, másoknak intő példa lehet: használt autót KIZÁRÓLAG szerelővel, vagy átvizsgálva szabad venni, és az, aki a hasznaltauto.hu-n hirdet, az még nem biztos, hogy el is akar adni. Mi soha többet nem veszünk használtat, az is biztos...
Tisztelettel;
László
UPDATE nov. 25.
Kedves László!
Használt autó vásárlása esetén valóban aranyszabály, hogy a döntés meghozatala során kellően körültekintően kell eljárni, lehetőleg Magyarországon vezetett szervizkönyvvel rendelkező autót érdemes venni, vagy legalább átvizsgáltatni a gépjárművet szerződéskötés előtt. A műszaki állapot felmérése mellett pedig a szavatossági jogaink érvényesítése szempontjából annak is jelentősége van, hogy magánszemélytől vagy kereskedő cégtől vásároltuk-e az autót.
Esetedben a kereskedő csak bizományosi értékesítést vállalt, azaz a használt autót nem mint tulajdonos, hanem mint közvetítő árulta, így az adásvételi szerződés valójában közted és a korábbi magánszemély tulajdonos között jött létre. Tekintettel arra, hogy ily módon nem fogyasztói szerződés jött létre (magánszemély és vállalkozás közötti szerződés), így az új Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó általános szabályait kell alkalmazni, mely egy év szavatossági időt ír elő. A kereskedő tehát joggal mondhatta, hogy nem vállal garanciát, hiszen hibás teljesítés esetén nem ő tartozik helytállással, hanem a korábbi tulajdonos. E jogviszonynál pedig a bizonyítási teher téged terhel, tehát neked kell bizonyítani azt, hogy a hiba már a teljesítéskor is megvolt.
Ezt még így négy hónappal a vásárlást követően is megteheted. Minőségi kifogással élni azonban csak olyan hiba miatt lehet, mely
- az autó életkorával, illetve futásteljesítményével nem összeegyeztethető,
- amiről a vételt megelőzően sem a hirdetésben, sem személyesen szóban vagy írásban nem tájékoztattak,
- valamint ami a szerződéskötés időpontjában nem volt felismerhető (rejtett hiba).Javasoljuk, hogy az autót egy független szakértővel vizsgáltasd be, aki véleményében a hibák megjelölése mellett nyilatkozzon arról is, hogy azok mikor keletkezhettek. A szakvélemény birtokában írásban, tértivevényes, ajánlott küldeményként megírt levélben közöld minőségi kifogásod a szerződésben szereplő eladóval. Az új Ptk. szerint kellékszavatossági igényed alapján kérheted a vásárláskor már fennálló hibák javítását, vagy azokat kijavíttathatod, és számla ellenében kérheted az ellenérték megtérítését. Amennyiben az eladóval nem sikerül megegyezésre jutnod a vitás kérdés rendezésére polgári peres úton van lehetőség.
Kedves Homár Olvasók!
A használt autó vásárlásának számos buktatója van. Íme a fő szempontok, amire oda kell figyelni, ha mégis erre adjuk a fejünket:
1. Lehetőleg csak olyan gépkocsit vásároljunk meg, amely esetében az eladó gépjármű-kereskedő, s nem egy másik magánszemély. Ez esetben jár az egy év szavatosság, illetve az első hat hónapban a hibás teljesítés vélelme.
2. Lehetőleg Magyarországon vezetett szervizkönyvvel rendelkező autót vegyünk, vagy más módon szerezzünk információt az autó előéletéről.
3. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük a kocsi műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.
4. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek autónkon a közeljövőben.
5. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi, s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat, stb..)
6. Ha az autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabály alapján amúgy is jár nekik.
7. Ha az autóra nem vállalnak külön garanciát, illetve nem készül állapotfelmérő lap vásárlás előtt mindenképpen vizsgáltassuk be az autót szervizben szakemberrel.
Az utolsó 100 komment: