Idén lesz 6 éve, hogy változott a csekkbefizetés határidejének szabályzása, de úgy tűnik, még mindig van, akinek gondot okoz a rendszer. A rend kedvéért megkérdezzük az Elműt, hogy ők miért nem a befizetési határidőt tüntetik fel, ami az összes ilyen problémát és a mentén felmerülő anyázást megelőzné, de azért lássuk be, hogy a hivatalos papírok elolvasása és a gondolkodás legalább olyan fontos dolog az életben, mint az öntudatos fogyasztás.
A villanyszámla ker.elmu.hu lapon bankkártyával való fizetés e-mail-es visszaigazolása tartalmazza ezt a tájékoztatást:
SZÁMLA KIEGYENLÍTÉSRE VONATKOZÓ TÁJÉKOZTATÁS: A számla egyedi átutalással történő kiegyenlítése esetén kérjük, hogy a megjelölt fizetési határidő előtt minimum 1 munkanappal, egyéb kiegyenlítés (csekkes, bankkártyás) esetén kérjük, hogy a megjelölt fizetési határidő előtt minimum 2 munkanappal indítsa el a számla rendezését. Erre azért van szükség, hogy a kiegyenlítendő összeg a számlán feltüntetett fizetési határidőre biztosan megérkezzen Társaságunkhoz, ezzel elkerülve a késedelmi kamat felszámítását.
És komolyan is veszik, legutóbb 6.- forinttal „sarcoltak” meg egy számla késedelmes, bankkártyás kifizetése miatt. Határidő 14., fizetés 14-e (kártyával).
Már csak két kérdés maradt, miféle dátumokat írnak a számlára, és miféle dátumokat kell betartanunk a fizetésnél? Mert a fenti szöveg is csak ajánlás, de mi van hétvégén, vagy hosszú ünnepeknél? Tényleg azt csinálnak amit akarnak?
Laci
Természetesen nem azt csinálnak, amit akarnak. A részletek kiderülnek a GVTI-fogyasztóvédők válaszából:
Kedves olvasó!
A hatályos törvényi rendelkezés értelmében a pénztartozás abban az időpontban válik teljesítetté, amikor a pénzt a jogosult fizetési számláján a jogosult számlavezető bankja jóváírta vagy azt jóvá kellett volna írnia. A postai készpénzátutalási megbízással (csekken) történő befizetés vagy a bankkártyával történő befizetés időpontjában tehát a pénztartozás még nem teljesül. Csekken történő befizetés esetén a közüzemi szolgáltató bankszámlájára két munkanapon belül, banki átutalás esetén legkésőbb egy munkanapon belül érkezik meg az összeg. Ez a Magyar Posta Zrt. általános szerződési feltételei és a Magyar Nemzeti Bank vonatkozó rendelete határozza meg. A törvényi rendelkezések alapján ezt kell tekinteni a teljesítés időpontjának.
Az ELMÜ egyetemes szolgáltatói üzletszabályzatát áttekintve megállapítható, hogy a közüzemi szolgáltató ennek a törvényi rendelkezésnek megfelelően határozta meg a teljesítés időpontját.
Ha a teljesítés késedelmesen történik, akkor annak szintén törvényben meghatározott jogkövetkezménye a késedelmi kamat, amelynek felszámítása független a késedelem okától. A késedelmi kamat kiszámlázása a teljesítési határidő elmulasztása esetén jogszerűen történik még abban az esetben is, ha a fogyasztó utóbb a késedelmet kimentette. Az ELMÜ üzletszabályzata tartalmaz azonban olyan rendelkezést, amely szerint a késedelemmel kapcsolatban tudomására jutott információk alapján a késedelmi kamat felszámításánál méltányosan jár el.
Néhány közüzemi szolgáltató gyakorlatát áttekintve megállapítható, hogy egyes szolgáltatók a "csekkre" a postai befizetés határidejét írják rá, más esetben pedig a teljesítési határidőt tüntetik fel. Helyesen jár el a közüzemi szolgáltató, ha az utóbbi esetben felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy a teljesítési határidőt megelőzően kell megfizetni a számla ellenértékét a késedelmi kamat felszámításának elkerülése érdekében. Az is megfelelő gyakorlat, ha a szolgáltató a postai befizetés határidejét adja meg, hiszen így a teljesítési határidőt szintén meg tudja tartani a fogyasztó a csekken lévő határidő megtartásával.
(Jogszabályok, Ptk. 6:42., 6:48., 18/2009 (VIII.6.) MNB rendelet)
Az utolsó 100 komment: