A biztosítók ugye a biztosítási díjakból élnek, nem lehet csodálkozni azon, hogy nem nagyon akaródzik nekik kártérítést fizetni csak úgy übtre, hanem nagyon alaposan megvizsgálják a körülményeket, és összevetik a biztosítási szerződésben apró részletességgel kibontott alesetekkel. És biztosak lehetünk benne, hogy ők tudják mi van benne. Hát ezért kell az ilyen lehetetlen hosszúságú és nyelvezetű, kimerítő olvasmányokon nekünk is átrágni magunkat - lehetőleg még az aláírásuk előtt.
Tisztelt Homár!
A nyáron rá kellett jönnöm, hogy az igazi tékozlás okostelefonra biztosítást kötni.
Másfél éve vettem a Telekomnál egy iPhone 6 típusú készüléket a fiamnak - természetesen részletre, 24 hónap hűségidővel. Mivel egy akkor 17 éves gyerekről van szó, amikor rákérdeztek, hogy biztosítást szeretnék-e kötni a készülékre természetesen igent mondtam. Volt több lehetőség, a teljeskörű biztosítás (extra plusz) lopásra is vonatkozott, hát ezt választottam. Ez ca. 4000 Ft-tal emelte meg a havi költségeket, bár ezt akkor sem mondták ki egyértelműen, papírt nem kaptam róla, biztosítási szerződést nem láttam. De még így is biztonságban éreztem magam, ha ellopják a telefont akkor sem kell potyára 24 hónapig fizetnem azt a rengeteg pénzt hiába.
Hát hiába!
A Balaton Sound-ra levonult a gyerek a csapatával, kibéreltek egy nyaralót, hatan voltak. De csak egyetlen kulcsot kaptak, így az zárta be éjszaka az ajtót, aki legutoljára ért haza. Július 8.-án fiamék már éjjel három körül lefeküdtek aludni, az utolsók viszont csak reggel 8 körül érkeztek meg. Így addig nyitva volt a bejárati ajtó. Pontosabban nem volt kulcsra zárva. Dél körül ébredtek, azonnal észrevették, hogy több telefon és pénztárca hiányzik. A fiam este még sms-ezett velem elalvás előtt, a telefonja az ágyában a feje mellett volt. Onnan tűnt el. A barátnője készülékét nem lopták el, így a fiam arról hívott.
A sim-kártyát azonnal letiltattam és megnyugtattak, hogy a full extra biztosításomnak köszönhetően a rendőrségi jegyzőkönyv birtokában azonnal kapok egy új, ugyanolyan készüléket. A gyerekek a siófoki kapitányságon töltötték a nap hátralevő részét (megállapították, hogy az ország legjobb hamburgerese a kapitánysággal szemben van, biztosan nagyon éhesek lehettek…). Jegyzőkönyv készült, nyomozás indult, tisztességesen munkához láttak a rendőrök és amúgy nagyon rendesek voltak a gyerekekkel.
A telefonra az ACE European Group Limited nevű céggel szerződve kötötte a Telekom a biztosítást, őket kellett felhívnom. (Amit nem is értettem először, mi az, hogy felhívnom? Bemondásra intézik az ügyet? Utólag már értem.) Fel kellett olvasnom a rendőrségi jegyzőkönyvet, de a végére sem értem, már szólt a fickó a túloldalon, hogy az én esetemre nem érvényes a biztosítás. Nem értettem. Bűncselekmény történt, rendőrségi nyomozás indult, mi ebben a hiba?
Lopáskárra csak akkor térítenek, ha
1. zsebtolvajlással,
2. Rablással (erőszakkal)
3. Lezárt, beriasztott autóból, házból betöréssel viszik el.Erről engem nem tájékoztattak, még csak alá sem kellett írnom papírt a biztosításról, honnan kellett volna tudnom? Közölte, hogy ma már nem nyomtatunk csak úgy ki mindent, merthogy a környezet, fent van a Telekom honlapján, tessék elolvasni. Mellékeltem, tessék elolvasni. Tényleg. És utána a szerkesztőség üljön össze és szedje össze azokat az eseteket, amikor esetleg fizet a biztosító. Rövid lista lesz :-(
Én is elolvastam rögtön és felcsillant a szemem: önhibáján kívüli akaratnyilvánításra képtelen vagy kábult állapot esetén történt lopásra fizetnek! No de hiszen aludt mindenki! Visszahívtam a biztosítót. Sajnos nem olvastam el alaposan, az elalvás az őrzetlenül hagyás minősített esete (lásd Meghatározások 17. pont)
Újra elolvastam a rövid, 22 oldalas dokumentumot. A biztosító gyakorlatilag az esetek 1%-ában fizet, ám biztos vagyok benne, hogy akkor is talál kibúvót. Csak egy-két példa:
- Leütnek, kirabolnak, kórházba kerülök. Eltelik 48 óra úgy, hogy nem jelentem be a kárt a megadott (nekem személyesen a Telekom MOM parkbéli üzletében adták meg a számot, amúgy hosszas böngészéssel megtalálható a neten is) telefonszámon - nem fizetnek.
- Bent felejtem a kocsiban az anyósülésen. Bezárom a kocsit és beriasztom. Feltörik, elviszik: nem a kesztyűtartóban vagy a csomagtartóban volt, nem fizetnek
- Esetleg nincs még 16 éves a gyerek, akitől erőszakkal elveszik a buszmegállóban: nem fizetnek
- Besurranó tolvaj esetén semmiképp sem fizetnek
- Nem tudom bizonyítani, hogy a villamoson szorosan a testemhez szorított tákából lopták el: nem fizetnek
- Ha a táskámmal együtt lopják el: nem fizetnek….És sorolhatnám még napestig. Hozzávetőlegesen 72e Ft bizosítási díjat fizettem ki eddig úgy, hogy minimális tájékoztatást sem kaptam a feltételekről, a biztosító részéről elég egy telefonszám, mert csak azt a célt szolgálja, hogy elmondja, épp miért nem érvényes az adott esetre a biztosításom. Persze, lehetne ügyvédhez fordulni, RTL-klubot hívni és millió egyéb dolgot tenni, hogy kiharcoljam az igazamat, de nincs rá idő: ha a felfüggesztett számot 14 napon belül nem élesztem újra a Telekomnál akkor szerződést szegtem, és fizethetek egy vagyont a hűségidő miatt.
Mindezt csak azért írtam le, hogy ha valaki úgy gondolja, biztosítást szeretne kötni a drága telefonjára az tudja, mire számítson.
Üdvözlettel,
István
Az utolsó 100 komment: