Nyilván kevesekből vált ki melengető érzést egy doboz tej látványa, míg egy kutya még a legszőrösebb szívű humán egyedekből is képes előhozni néha egy ellágyult tekintetet. Fogyasztóvédelmi szempontból viszont bizony a tej és a kutya ugyanaz az eset. Mi van, ha hibás az áru? - kérdi olvasónk.
Szép napot!
Egy problémával szeretnék hozzád fordulni.
Vásároltam tenyésztőtől egy kutyát. Számlát adott róla, minden bizonnyal egyéni vállalkozó. Szerződést nem írtunk, szóban megállapodtunk. (Erre van egy tanúm is.) A kutyánál örökletes betegséget diagnosztizáltak, és elkezdődött a gyógyítása (torna, torna, torna, vitaminok, ásványi anyagok)
Jeleztem a tenyésztőnek,hogy kíván-e felelősséget vállalni ezért, és kártérítésben részesíteni, de természetesen nemleges a válasz. Indok: a vételtől számítva 12 hónapon túli a reklamáció. Ez sajnos igaz. Kb. 14 hónapot követően a vásárlástól számítva jött elő a probléma (kétoldali patella ficam)
A kutyust törzskönyv nélkül kaptam meg nem kevés, 80 ezer pénzért. A tenyésztő azt mondta, hogy van törzskönyve, és nekem is adja, ha ráfizetek még 25 ezret. Ezért azt mondtam, hogy nem, köszönöm. (Hiba volt?!). Utólag még kérhetem?
Lehetséges az, hogy a szavatosság jogállása vonatkozik ebben az esetben is? Állítása szerint a kutya szülei, és maga a kutya is szűrtek, és egészségesek voltak. Korábbi véleményedben írtad, hogy ha az eladó nem magánszemély, akkor ez a határidő 2 év, illetve azt is írtad, hogy tenyésztőnek (márpedig ő biztosan egy neves tenyésztő) a kutya mellé át kell adnia a törzskönyvet, valahogy úgy fogalmaztál, hogy jár, és nem opcionális.
Segítséget előre köszönöm,
Üdv.
Sz. Dani
Az biztos, hogy egy lelkiismeretes tenyésztő nem ad el kölyköt törzskönyv nélkül, még hobbi célra sem. De vajon mehetünk-e reklamálni, ha legalább számlát adott?
Kedves Dani!
Valóban bosszantó, hogy egy tenyésztéssel foglalkozó vállalkozás nem hajlandó az általa eladott ebbel kapcsolatosan felmerült problémával foglalkozni, különös tekintettel arra, hogy egy kutya vásárlása esetén nem egy-két év távlatában gondolkozik a vevő.
A leveledben leírtak alapján hibás teljesítésről van szó, tekintettel arra, hogy a szerződésben meghatározott szolgáltatás, jelen esetben az eb az örökölt betegsége miatt már a vásárláskor sem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Ebben az esetben a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Tekintettel arra, hogy a vásárláskor kaptál számlát, jelen esetben fogyasztó és vállalkozás közötti szerződéskötésre került sor, így a szavatossági igényedet a vásárlástól számított két évig érvényesítheted.
Állatszavatosság esetében elsősorban az árleszállítás (például kikezelhető betegség esetén), bizonyos esetekben a csere (ha nem fontos az állat egyedisége), illetve a szerződéstől való elállás az, ami életszerűen gyakorolható jogként szóba jöhet. Jogosult vagy tehát
- a kutya átadása ellenében akár a teljes vételárat is visszakérni,
- de természetesen abban is megegyezhettek, hogy a vételár egy részét fizesse vissza az eladó.
- Emellett pedig követelheted az eladótól a hibás teljesítésből eredő károd megfizetését is, mint például a betegség kezelésének, illetve a gyógyszerek költségei.
Azzal kapcsolatban pedig, hogy a tenyésztő köteles lett volna-e átadni a törzskönyvet jó tudni, hogy jogszabály nem kötelezi a tenyészőt a kutya törzskönyvi nyilvántartásba vételére, illetve vásárláskor a törzskönyv átadására sem. Azonban gyanakvásra adhat okot, ha a tenyésztő vonakodik a törzskönyv átadásától. Egy tenyésztő általában akkor nem ad törzskönyvet a kiskutyához, ha tudomása van róla, hogy valamilyen "hibában szenved". Nem látjuk annak jogszabályi akadályát, hogy később mégis kérd a tenyésztőtől a törzskönyvet. Javasoljuk, hogy tájékozódj, mennyi egy törzskönyv ára, így tudni fogod, ha a tenyésztő irreálisan magas összeget mond.
Javasoljuk, hogy az igényedet mindenképpen jelentse be írásban (belföldi tértivevénnyel ellátva) a tenyésztőnek, amelyre a vállalkozásnak 30 napon belül indokolással ellátott írásbeli választ kell küldenie. Amennyiben a vállalkozás a szavatossági igénnyel kapcsolatos eljárási szabályokat nem tartja be, akkor az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatsz. Abban az esetben, ha számodra elfogadhatatlan válasz érkezik a vállalkozástól, lehetőséged van az illetékes békéltető testület ingyenes eljárásának megindítására, amelynek részleteit a www.bekeltetes.hu weboldalon megtalálod.
Jogszabályi háttér:
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény [5:14.§ (3) bekezdés; 6:157.§-6:174.§; 6:215.§ (1) bekezdés] részre: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.323415- a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=168978.263277
Az utolsó 100 komment: