Évek óta feladata szerencsétlen postai alkalmazottaknak, hogy különböző ajánlatokkal vegzálják az ablakukhoz járuló ügyfeleket. Ezek az ajánlatok természetesen a postán kapható termékek portfóliójáról származnak. Az a módszer azonban, hogy a leveléért érkezőt a sorsjegytől a biztosításig terjedő széles skáláról épp az átadásra kerülő levél feladója alapján célzottan bombázzák, tök új.
Kedves Homár!
Kaptam egy értesítést a Postától, miszerint a bankom küldött egy ajánlott levelet, amelyet át kell vennem a közeli postahivatalban. Ma reggel be is mentem, sorra is kerültem, az ügyintéző hölgy annak rendje és módja szerint hátrament a levélért. Ezután következett az izgalmas rész.
A levél átadásával egy időben közölte, hogy mi áll a levélben, azaz hogy a Citibank lakossági üzletágának eladása miatt új bankhoz, az Erstéhez kerülök. Közölte ez után, hogy a feltételek a kezdetekben azonosak, de később nyilván rosszabbodnak, ezért ő nekem a Posta banki szolgáltatásait ajánlja jó szívvel, amelyek olcsóbbak és kényelmesebbek. Ezzel pedig kezembe nyomott egy tájékoztatót a postai számlacsomagokról.
Ennyi a történet, de utólag ugrott be több érdekes részlet ezzel kapcsolatban.
1. Hogy veszi a bátorságot egy postai dolgozó, hogy az ajánlott levelem tartalmáról bármilyen formában is előre tájékoztasson? Mi köze hozzá, egyáltalán honnan tudja, hogy mi áll a levélben? Értem, hogy mostanság tucatszámra kézbesítenek ilyen méretű leveleket a Citibank-ügyfeleknek, de neki nem kell ezt tudnia.
2. A tájékoztató forgatásakor derült ki, hogy az FHB Bank termékeit értékesíti a Posta, tehát a helyzet a következő: A Citibank és az Erste fizet egy rakás pénzt a Postának azért, hogy ajánlottan kikézbesítse az ügyfeleiknek a személyre szóló tájékoztató anyagot. A Posta tudni véli, hogy mi áll a levélben, erről az ügyfeleket tájékoztatja is. A helyzetet, vagyis a bankváltást és az akörüli bizonytalanságot pedig felhasználja arra, hogy elcsábítsa az ügyfeleket egy harmadik bankhoz, vagyis az őket megbízó harmadik bank népszerűsítésére használja föl.
Ami ebben a történetben felháborít:
1. Én, mint ügyfél, nem vagyok kíváncsi senkitől arra, hogy mi áll a nekem címzett levélben. Majd én kibontom és elolvasom, ami benne áll.
2. A Citibank ügyfeleként elég baj nekem, hogy több intéznivalóm is és nehézségem is akad a bankváltás kapcsán, aljasságnak tartom, hogy a kiszolgáltatott helyzetemet valaki reklámra használja föl, ráadásul úgy, hogy ezt elkerülni nem tudom, mivel a Postára be kell mennem a levélért (más kérdés, hogy akkor sem adják kézbe, ha otthon van valaki).
3. Etikátlannak, versenyjogi szempontból aggályosnak tartom, hogy a Posta, miután a Citibank megbízta a levelem feladásával, a kézbesítés idején más bank hirdetményeit osztogatja nekem.Összességében adatvédelmi és versenyjogi problémát látok mindebben, mintha a Posta bármit megtehetne. Amúgy is elegem van abból, hogy ha nagy ritkán betévedek egy postára, akkor valami marketing alá vetnek, de ez esetben konkrétan a meglévő és a majdani bankom elleni etikátlan támadást is látok ebben, sőt, a levelem tartalmáról való előzetes tájékoztatót zokon vettem.
Üdvözlettel:
Máté
Lássuk, mennyire oké a kapcsolódó marketing a Postán!
Kedves Máté!
A Postatörvény (2012. évi CLIX. törvény) kifejezetten rendelkezik a személyes adatok védelméről és a posta titokvédelmi kötelezettségéről. E törvény 55. §-a szerint: "A postai szolgáltató az általa kezelt postai küldemény tartalmát csak a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges mértékben ismerheti meg."
A törvény ugyanitt szabályozza, hogy a posta zárt postai küldeményt nem bonthat fel, kivéve ha annak burkolata olyan mértékben sérült, hogy tartalmának megóvása érdekében indokolt (és a felbontás nélküli átcsomagolással a tartalom megóvása nem biztosítható); a küldemény tartalma által okozott veszély elhárítása érdekében, továbbá a visszakézbesíthetetlen küldemény esetében (további törvényi feltételekkel).
Fontos rendelkezés még, hogy a postai szolgáltató a szolgáltatás teljesítése során tudomására jutott adatot - a feladó, a címzett (illetve az egyéb jogosult átvevő) mással nem közölhet, nem adhat át, a szolgáltatás teljesítéséről másnak tájékoztatást nem adhat.
E kötelezettségek betartása a postai szolgáltató alkalmazottját ugyancsak terhelik. E kötelezettségek megszegése esetén panaszt nyújthatsz be közvetlenül a postai szolgáltatóhoz (az ezzel kapcsolatos panasz benyújtására és kezelésére a fogyasztóvédelmi törvény 17/A-17/C. §§ és a Postatörvény 57. §-a irányadó). Továbbá eljárás kezdeményezhet a személyes adatok kezelésével kapcsolatos esetleges jogsértés miatt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH), akár online ügyindítással a (https://www.naih.hu/online-uegyinditas.html)
Leveledben kitérsz arra, hogy a küldeményeket a kézbesítő nem adja át másnak, bár egyébként van otthon valaki. A vonatkozó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet szabályai szerint a címzett helyett helyettes átvevő is átveheti a küldeményt. A Korm. rendelet 16. §-a szerint: amennyiben a természetes személy címzett a kézbesítés megkísérlésének időpontjában nem tartózkodik a címen, a postai küldeményt elsősorban az ott tartózkodó meghatalmazottja részére kell kézbesíteni. Ha a kézbesítés megkísérlésének időpontjában sem a természetes személy címzett, és - a helyettes átvevő nyilatkozata szerint - a meghatalmazott sem tartózkodik a címen, a postai küldemény az ott tartózkodó helyettes átvevőnek is kézbesíthető. Helyettes átvevőnek minősül a címzett 14. életévét betöltött, a Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozója, a címhelyen lévő ingatlan bérbeadója vagy a címzett szállásadója, ha az természetes személy. Amennyiben az átadás ennek ellenére nem történik meg, szintén panaszt tehetsz a postánál.
A kapcsolt szolgáltatásokkal és azok esetlegesen tisztességtelen ajánlásával és összehasonlításával összefüggésben a posta piacfelügyeletét ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz, valamint a Gazdasági és Versenyhivatalhoz lehet fordulni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, vagy versenykorlátozó megállapodás bejelentése miatt.
A vonatkozó űrlapok és tájékoztatók az alábbi linken érhetőek el:
- http://www.gvh.hu/fogyasztoknak/hogyan_fordulhat_a_gvh_hoz/bejelentesi_urlapok).
- 2012. évi CLIX. törvény a postai szolgáltatásokról
- 1996. évi LVII. törvény a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról
- 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről: https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700155.TV
- 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről
Tehetséges ugandai buzi 2017.02.14. 15:46:50
megamen1 2017.02.14. 15:49:16
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.02.14. 15:53:50
Cycmen 2017.02.14. 15:54:49
enrico palazzo 2017.02.14. 15:55:59
Utólag a "hangod" jött meg, ott meg kussoltál. Leírod pontokba szedve az amúgy tök jogos véleményedet, de egyrészt így nem lesz semmi következménye, másrészt kellemes kis feljelentgetős/házmester/munkásőr érzés alakul ki az emberben.
megamen1 2017.02.14. 15:57:57
halmozottan hátrányos helyzetű crazy 2017.02.14. 16:05:00
metartADMIN 2017.02.14. 16:05:58
Terézágyú 2017.02.14. 16:06:25
védjük meg a bankunkat!
sarostehen 2017.02.14. 16:16:08
Rongyosgárda 2017.02.14. 16:16:54
Más: ha a posta a bankom, akkor a bankom nem foghatja a postára, hogy elkeveredett a panaszom / panaszválasz / térti / számlakivonat / stb., ugye? Ha a posta a bankom, akkor bármikor felváltanak nekem pénzt bármelyik kispostán?
- jó napot! miben segíthetek?
- szeretném megtudni a számlaegyenlegemet, befizetni rá 200.000HUF-t, beállítani a bankkártya limitemet és feladnám ezt a féldisznót malájziába. NEM KÉREK SORSJEGYET!!!
Terézágyú 2017.02.14. 16:27:41
"Más: ha a posta a bankom"
Annak idején a Postbanknál pont ez volt a poén. A betétszámlafüzet is ezért volt jó.
Leadfoot 2017.02.14. 16:52:39
Leadfoot 2017.02.14. 16:55:32
Az önérzetes kis panaszos megint olyan fogalmakkal dobálózik, amit valahol hallott már, de valójában fogalma sincs, mit jelent.
gio · http://www.napiauto.blog.hu 2017.02.14. 17:46:04
még unalmasabb tanácsadói levél.
Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2017.02.14. 17:47:58
Szubrina 2017.02.14. 17:50:55
ghck 2017.02.14. 18:36:37
Tehetséges ugandai buzi 2017.02.15. 00:04:14
Mindössze ezen az apróságon bukott meg az amúgy igen jó példamondatod, dehát itt, a Homáron elég nehéz az élmezőnyben maradni...
Ja, meg azt sem fejtetted ki részletesen, egy rövid, frappáns jelzős szerkezettel, hogy keresztben, vagy hosszában van kettévágva az a fél desznyó.
MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.15. 02:40:10
Tök mindegy, úgyis éhendöglik, míg hajóval odaér.
2017.02.15. 06:24:11
Terézágyú 2017.02.15. 07:31:21
"Nem kéne szólni a fiúknak, hogy közben módszerváltás volt? Lehet, elkeveredett az üzi a postán. "
Tévedsz. A Kádár-kori posta ilyesmiket nem csinált.
Ez pont a "vadkapitalista" módszer.
Mellesleg lehet, hogy a posta kezdi átvenni a tek egyes feladatait... ez a politika...
Rongyosgárda 2017.02.15. 08:18:15
Desznyó vs. iszlám: direkt vót az ellentmondás. (najó, fingomsevolt, csak úgy rávágtam valamit... :D )
Vágás: hosszában, mivel úgy befér egy átlagos maláj levélszekrénybe így feladhatom levélként. A súlyt pedig szárítással csökkentem
Manyecska. 2017.02.15. 08:38:46
Nick-son 2017.02.15. 09:33:27
Aztán amikor telefonál a posta értékesítője nem akarunk-e a postával szerződést kötni...? Nem. De hát... Nem. Pedig olyan kedvező... Nem.
Nem érti szegényke miért nem :)))
Terézágyú 2017.02.15. 09:54:57
"Nem érti szegényke miért nem :))) "
De, érti, mint ember, de neki az a dolga, hogy ne "értse", hanem tukmáljon...
joska61 2017.02.15. 10:09:04
Manyecska. 2017.02.15. 10:33:20
citroen bx 2017.02.16. 20:14:59
Van olyan bank amelyik nem az?