Fontos tudni!
Kedves Tékozló Homár!
Nem szoktam ilyen jellegű leveleket írni, de azt hiszem, érdemes lenne a lenti történetre felhívni az emberek figyelmét, hogy mással ne fordulhasson elő.
Egy internetes áruháztól 2016. augusztusában vásároltam egy "GA-100519 Gabol gurulós fedélzeti táskát", amely a megadott méretek és a leírás szerint a Wizz Air légitársaság kisméretű kézipoggyászának felel meg (ezt egyébként miután panaszt tettem náluk, "S méretre" változtatták.) Kiderült azonban, hogy ez nem felel meg a valóságnak. Idén április 4-én a WizzAir egyik járatán utazva ellenőrizték a bőröndöm méretét, amely a lehető legkisebb méretében sem passzolt a légitársaság mérőeszközébe.
A webshop félrevezető hirdetésének és termékinformációinak köszönhetően a repülőtéren 40 angol fontot, azaz hozzávetőlegesen 15 000 Ft bírságot kellett fizetnem.
Ezt még aznap e-mailben jeleztem a boltnak e-mailben, de többszöri telefonos ígéretük ellenére is csak 30 napon túl kaptam tőlük az első választ, ami így hangzott: " Sajnos a termékek méreteiért nem tudunk felelősséget vállalni,a méretek tájékoztató jellegűek. A szerződési feltételekben megtalálhatóak ezen információk."
Úgy éreztem, kicsit nonszensz, hogy a cég nem vállal felelősséget azért, hogy a WizzAir méretű táskája valójában nem WizzAir méretű. Igaz, az is megérne egy misét, hogy 1-2 centiméteren miért rugózik a légitársaság.
Végül az én ügyem rendeződött: az ügyfélszolgálatos levele után néhány órával ugyanis a tulajdonos írt, elvállalták, hogy hibáztak, és visszautalják a teljes vételárat. De véleményem szerint egyetlen szolgáltató sem hirdetheti a termékeit "tájékoztató jellegű" paraméterekkel, és ebben az esetben a marketing kifejezetten arra épült, hogy a bőröndök a WizzAir légitársaság által előírt méretekhez tökéletesen passzolnak, ami szintén hamis állítás.
A magam részéről a visszatérítéssel lezártnak tekintem az ügyemet, de érdekelne, hogy ha más belebotlik hasonlóba, mit tehet, és jár-e egyébként valami kompenzció a vásárlónak.
Üdvözlettel
Máté
Megkérdeztük, jér-e kártérítés:
Kedves Máté!
1. Az általad leírt esetben hibás teljesítésről beszélhetünk, mivel a vásárolt termék valós méretei nem felelnek meg az cég weboldalán feltüntetett méreteknek.
Internetes vásárlás esetén a fogyasztót az átvétel napjától számított 14 napos határidőn belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Ha ezzel nem él, a személyes vagy futártól történő átvétel napjától számított 2 éven belül kellékszavatossági igénnyel (kicserélés, kijavítás, árleszállítás vagy elállás mellett a vételár visszafizetése) élhet a vállalkozással szemben. Ha a fogyasztó a választott kellékszavatossági igényét a teljesítéstől számított 6 hónapon belül jelzi igazolható módon a vállalkozásnak, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett.
A 6 hónapos határidő az esetedben már eltelt, így neked kell bizonyítanod, hogy a hiba oka már a teljesítéskor megvolt a termékben, ami azonban álláspontunk szerint nem okozhat gondot, tekintettel arra, hogy a termék méretei voltak hibásak, a táska pedig vélhetően nem nőtt meg a teljesítés óta eltelt idő alatt.
A vállalkozás köteles továbbá megtéríteni a hibás teljesítésből eredő, igazolható esetleges károdat is, kivéve, ha a hibás teljesítést kimenti. Ilyen kár lehet például a repülőtéren kiszabott bírság összege.
2. Jogszabály tiltja továbbá a fogyasztók megtévesztésével megvalósuló kereskedelmi gyakorlatot. Megtévesztő ebben az esetben az a kereskedelmi gyakorlat, amely az adott termék lényeges jellemzője tekintetében valótlan állítást tartalmaz, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg. Vásárlásra felhívás esetében ilyen lényeges jellemzőnek kell tekinteni különösen az áru árát, műszaki jellemzőit, a használatához szükséges ismereteket és az adott célra való alkalmasságát is, így álláspontunk szerint a „Wizzair méret” megjelölést is.
Véleményünk szerint a termék műszaki jellemzőivel, és adott célra való alkalmasságával kapcsolatos megtévesztő tájékoztatás megvalósíthatja a vállalkozás részéről a törvényben meghatározott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósulását erre irányuló írásbeli bejelentés alapján a fogyasztóvédelmi hatóság jogosult vizsgálni. Abban az esetben, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas, akkor a jogsértés vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik.
A fent leírtak alapján javasoljuk, hogy írásban, belföldi tértivevénnyel ellátva megküldheted a vállalkozás székhelyére a panaszodat, benne az általad választott kellékszavatossági igénnyel, és a hibás teljesítésből eredő károd megfizetése iránti kérelemmel, mellékelve a termék vásárlását és a bírságot igazoló nyugták másolatát. A panaszra 30 napon belül indokolással ellátott választ kell kapnod a vállalkozástól. Ha erre a törvényes határidőn belül nem kerül sor, akkor a panaszkezelés szabályainak megszegése miatt az illetékes Járási Hivatalhoz fordulhatsz mely év eleje fogyasztóvédelmi feladatokat is ellát, abban az esetben pedig, ha számodra nem elfogadható válasz érkezik, lehetőséged van az illetékes békéltető testület ingyenes eljárását vagy bírósági eljárást kezdeményezni.
Felhasznált jogszabály:
-2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.323416)
- 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30909.330258)
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=117819.331332)
borso 2017.05.17. 16:34:24
Terézágyú 2017.05.17. 16:46:42
Hát bizony...
Sáros Hilda 2017.05.17. 17:03:29
Akkor is a táskanepper a hülye?
2017.05.17. 17:06:58
halmozottan hátrányos helyzetű crazy 2017.05.17. 17:07:30
mechanikus körte 2017.05.17. 17:26:25
Terézágyú 2017.05.17. 17:35:20
Melyik reptéren kellett fonttal fizetned? Angliában?... Akkor ez visszaút volt? És odafelé nem volt baj a mérettel?.... vagy most mi van?
KaTe 2017.05.17. 17:40:07
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2017.05.17. 17:43:25
enrico palazzo 2017.05.17. 19:06:36
Bendeguz2017 2017.05.17. 19:07:01
Anno aszem Ryanairnel volt olyan, hogy azt a borondot nem fogadtak el kavin meretunek, amit a sajat honlapjukon arultak annak. :)
Bendeguz2017 2017.05.17. 19:08:13
Pitta2 2017.05.17. 23:07:01
A wizz gyakorlatát bírálóknak: Az utazási szerződés egyik lényeges pontja a csomag mérete. Az utas megsértette a szerződés ezen pontját, járt érte az extra díj. Ezt is elfogadt az ügyfél, amikor kipipálta az erre vonatkozó pontot. Érdekes, hogy engem még sohasem tudott megbüntetni egyik fapados cég sem a csomag mérete miatt, pedig 150 feletti felszállásnál (csomag ellenőrzésnél) tartok.
nyúúlacska 2017.05.18. 07:07:08
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.18. 08:42:02
- Legjobb tudása szerint utánajárt, kifejezetten wizz méretűt vett
- Utána úgy járt el, ahogy normális ember teszi, reklamál. (És sikerrel.)
- És kinek mi köze, ha wizzel jár? Ha erre fussa, hát erre fussa. Én is csak akkor járok "rendes" légitársasággal, ha a cég fizeti. (Esetleg ha családdal, mindent pót-ilyen-olyant összeadva kijön, hogy már nem érné meg a fapados, egyszerűbb egy AF / LH / AZ jegy. Mert hülye azért nem vagyok...
2017.05.18. 08:46:12
rarabel 2017.05.18. 08:48:24
Bendeguz2017 2017.05.18. 09:35:25
aptikjampó 2017.05.18. 10:02:30
aptikjampó 2017.05.18. 10:08:00
Nincs b+! Ha itt elkúrsz valamit annak örök életben nyoma marad!
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.18. 10:08:56
aptikjampó 2017.05.18. 10:31:38
Persze! Párizsban nem fontban mérnek!
.Manyecska 2017.05.18. 10:49:30
.Manyecska 2017.05.18. 10:50:35
aptikjampó 2017.05.18. 11:13:25
Tudod mi a firhang?
Pitta2 2017.05.18. 11:26:06
joska61 2017.05.18. 11:39:56
Terézágyú 2017.05.18. 11:59:03
"Az mondjuk tényleg baromság, hogy a netes áruházban nem valós méreteket írnak valamiről"
a méretek valósak voltak, csak a tájékoztató szöveg volt rossz :)
Olyan mintha egy mappáról azt írnám, hogy "belefér egy A4-es lap", ugyanakkor az lenne a méreteknél, hogy 200x280 cm :)
.Manyecska 2017.05.18. 12:09:56
aptikjampó 2017.05.18. 12:22:19
Vorhang=függöny nagymamám hívta így, pedig nem volt sváb.
Dikusz 2017.05.18. 18:48:46
Bendeguz2017 2017.05.19. 09:32:36
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.19. 11:46:41
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.19. 11:58:54
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.05.19. 14:49:25
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.05.19. 14:57:49
Azért az köztudott, hogy a fapadosok geciznek a csomagokkal, ennek ellenére mégis odamennek olyan pakkokkal, amikről már a 200-ason ránézésre megmondom, hogy necces lesz, aztán meg persze késik a gép, mert megy a handabandázás a beszállításnál. Mibe kerülne bepakolni egy jónak ígérkező bőröndbe, utána egy mérőszalaggal körbemérni és ha nem jó keresni egy másikat. Ehelyett nem csak a magukét, de a többi utas idegeit is cincálják.
Sam Crow 2017.05.20. 02:01:02