Tékozló Homár

Mit ér az extra garancia 8000-ért?

2017.10.09. 16:52 | Homár Hilda | 44 komment

9531362901.png

Nem ez az első eset, ami alapján érdemes az Euronics-ban árult extra garancia megvétele előtt alaposan tájékozódni és véggondolni, hogy ilyen lovat akarunk-e.

Kedves Homár!

1,5 évvel ezelőtt vettünk egy Orion T32 DLED televíziót a Euronics-ban. Vettünk hozzá 5 év extra garanciát az eladó javaslatára, mondván, hogy 5 évig lesz tévénk, hogy ez mennyire nagyon jó.

1,5 év telt el, és elromlott a tévé. Elsötétült a képernyő, hang az volt, de az is ingadozott. Bementünk a Euronics-ba a kötvénnyel, a blokkal, fel is vették az adatokat és értesítették a szervízt, akik 3 nap múlva futárszolgálattal Pestre szállíttatták a készüléket. …Miskolcról…

Amikor ezt a levelet írom, már két hete nincs tévénk.

Ma hívtak a szervizből, hogy a tévé javíthatatlan, (utána olvastam több portálon, mindenhol azt írták az ilyen jellegű hibára, hogy javítható), küldenek cserében egy hasonló kaliberű készüléket, vagy a vételár- kb. 15 000 forint összeget kártérítés címszóval. Rögtön első kérdésem volt, hogy így akkor a maradék garancia átkerül-e az új tévére, amire a válasz egyértelmű NEM volt. Ez még el is fogadható, (bár nem igazságos), végül is az Orionra vettük, és ha az nincs, akkor értelemszerűen a garancia is ugrott. (Ezt így nem közölték anno az üzletben, amikor megvettük a tévét.)

Azt viszont felháborítónak találom, hogy 3-4 hétig tévé nélkül vagyunk, ugrott a 8000 forintos 5 éves garanciából kb. 2,5 -3 év, és ehhez még a szerviz azt mondta, hogy 1 év teljes körű garancia van a tévére, pedig a gyártó (SENCOR) honlapján egyértelműen az van feltüntetve, hogy 24 hó garanciát vállalnak minden termékre.

Akkor az értékesítő úgy játszik a garanciával (módosítja, elveszi, csökkenti) ahogyan akar? Lehet ilyenkor tenni valamit, vagy abszolút jogos minden, ami velünk történt?

 

Kedves Homár Olvasó!

A probléma megoldása tekintetében elsőként célszerű abból kiindulni, hogy az olyan 10.000.-Ft-ot meghaladó értékű tartós fogyasztási cikkekre, mint egy televízió a jogszabály alapján egy év jótállás vonatkozik.

A gyártó vagy a forgalmazó azonban szerződésben vállalhat hosszabb határidőt, melynek feltételeit saját maga határozhatja meg. A kapott jótállási jegyen a szerződéses jótállás idejét és feltételeit is fel szokták tüntetni.

Érdemes tehát elsőként ezt a dokumentumot alaposan elolvasni. Ha valóban van rá 24 hónapos jótállás, úgy, ahogy az a honlapon is szerepel, akkor úgy is dönthetsz, hogy nem a megkötött biztosítási szerződés alapján a biztosítóval szemben érvényesíted az igényed, hanem a jótállást vállaló gyártóval (vagy az általa a jótállási jegyen vagy honlapján feltüntetett közreműködőjével) szemben. Ebben az esetben a kijavított vagy kicserélt részre ilyenkor a 24 hónap újrakezdődik.

Ha megoldásként mégis az "extra garancia" érvényesítése marad, arról jó tudni, hogy valójában egy biztosítási szerződés, amelynek nem a vállalkozás, hanem a kötvényben megjelölt biztosító a kötelezettje. A biztosító vállalása pedig nem keletkeztet jótállást, így nem vonatkoznak rá a jótállásra, szavatosságra vonatkozó szabályok (igények, igényérvényesítési idő, javítási idő).

Az, hogy a biztosított termék helyébe lépő termékre is kiterjed-e a biztosítás, ugyancsak biztosítási jogi kérdés.

Utóbbi vitás ügyekben, ha nem sikerül a biztosítóval megegyezésre jutni célszerű az igényérvényesítés iránt Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulni. 

Felhasznált jogszabályok: 
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Recsegve fingó kecske 2017.10.09. 17:01:58

Most akkor TV-t vett, vagy űrhajót?

enrico palazzo 2017.10.09. 17:09:19

Uramisten, 3-4 hét tv nélkül? Baszki, nehogy olvassatok, vagy beszélgessetek, elmenjetek színházba, moziba, máshoz tévézni, vagy interneten megnézni valamit. Nagyon kemény lehet.

Crazy 1zenkáttű 2017.10.09. 17:21:06

csak a Mondial biztosításon több a haszon, mint a TV-n, így ne csodálkozzunk, ha erőltetik. Biztosítási kötvény, el kell olvasni , sorozatszámra szól.
Teljeskörű garancia meg sosenemvolt, sosenemlesz.

szerintem a legjobb ötlet, ha négy hétig nincs tévéd, ne fizesd be az aktuális digi számlát.

Rejtélyes 2017.10.09. 17:21:24

7-8 eve nincs TV-m, amit meg akarok nezni, azt neten is lehet :D

LKerekes 2017.10.09. 17:27:44

A 8000-Ft biztosítás arra szolgál, hogy ha a hivatalos garancián túl önkremegy a készülék, azt lecserélik. Ez olyan, hogy van a házadra biztosítás. Ha leég a házad, helyette újat tudsz építeni a kártérítésből optimista felfogásban ( ! ) , de a maradék biztosításod ( hiába januárban égett le, de devcemberig fizetted ki ) nem viheted át az új házra. Arra újat kell kötni és még a fenmaradó részt sem kérheted vissza. Ez van. Lehet vitatkozni, de ez van!

Amúgy boldog ember lehet a delikvens, hogy élete értelme , élete központja, mindennek az alfája és omegája a szeretett tévéje. Boldogok a lelki szegények,....stb.

LKerekes 2017.10.09. 17:29:26

@Crazy 1zenkáttű:
Rossz ötelt. A digi számlát fizetni kell, mert a szolgáltatót nem érdekli, hogy min nézed a műrsort. Nincs tévéd? De nézheted számítógépen is.

Crazy 1zenkáttű 2017.10.09. 17:40:00

@LKerekes: próbáltam ironizálni, legközelebb rakok szmájlit is.

szelidorzo 2017.10.09. 18:50:54

Vadász, vadász........

1. Orion TV-t vettél. (TV-nek nem nevezhető tárgy egyébként) Örülj hogy eddig működött.
2. Biztosítást kötöttél rá! Örülj, hogy egyáltalán fizetnek, vagy, hogy adnak másik készüléket. (nem szokásuk)
3. Kérd a pénzt és vegyél 30 ezerrel drágábban tisztességes megbízható készüléket.

.Manyecska 2017.10.09. 19:41:45

@Crazy 1zenkáttű: fészket is raksz? ez a kemény, nem a lőtt seb..!:DD

Im just here for the comments 2017.10.10. 05:18:54

Két hete nincs tévéd? Szegénykém, hogy éled túl?
Am egy tizenötezres tévére sikerült kötni egy nyolcezres biztosítást? Ezt jól értettem?

Crazy 1zenkáttű 2017.10.10. 05:35:54

@Im just here for the comments: én is így értettem, de elírás lesz, mert 50-be van a tévé...

Terézágyú 2017.10.10. 07:58:32

"Amikor ezt a levelet írom, már két hete nincs tévénk.
...
Azt viszont felháborítónak találom, hogy 3-4 hétig tévé nélkül vagyunk..."

És most, hogy már 5-6 hete nincs tévéje a pószternek, mihez kezd?
És most, hogy már 7-8 hete nincs tévéje a pószternek, mihez kezd?...

Megint csak azt mondom, hogy ez van, önmagában a szerviccbe való szállítás napokat (heteket) vesz el a tényleges javításból...
Hol van már az az idő, hogy a vidéki kisvárosban vett tévét ugyanott a vidéki kisvárosban javították meg...

Terézágyú 2017.10.10. 08:01:09

@Im just here for the comments: @Crazy 1zenkáttű:

Azt akarta írni a pószter, hogy visszakapja a vételárat, 15e levonásával... :)

Terézágyú 2017.10.10. 08:04:17

"Ma hívtak a szervizből, hogy a tévé javíthatatlan, (utána olvastam több portálon, mindenhol azt írták az ilyen jellegű hibára, hogy javítható) "

Ezek szerint lusták dolgozni, inkább felajánlanak egy másik tévét??? :)

Terézágyú 2017.10.10. 08:07:17

Egyébként mennyi volt a tévére az eredeti "garancia"?? ha csak egy év volt, a tévé meg másfél év múlva romlott el, akkor a pószter jól járt a meghosszabított garanciával, mert kicserélték a tévéjét...

Im just here for the comments 2017.10.10. 08:16:03

@Terézágyú: akkor viszont van még egy kérdésem: mire vonnak le 15e-t? Azt írja, kártérítés, de nem a vásárlónak keletkezett kára?

Terézágyú 2017.10.10. 08:24:38

@Im just here for the comments:
"akkor viszont van még egy kérdésem: mire vonnak le 15e-t? Azt írja, kártérítés, de nem a vásárlónak keletkezett kára? "

Szerintem szimplán "értékcsökkenés" akar ez lenni, csak a pószter beszedte a fogalmazásgátlót mielőtt megírta ezt a levelet...

Egyébként nem, a vásárlónak sem keletkezett kára :)

Terézágyú 2017.10.10. 08:29:08

@Crazy 1zenkáttű:
"csak a Mondial biztosításon több a haszon, mint a TV-n, így ne csodálkozzunk, ha erőltetik."

Vagyis direkt örülnek, hogy elromlott a tévé, kicserélik - s így nyernek a biztosításon? :) ögyes :)

Im just here for the comments 2017.10.10. 08:32:34

@Terézágyú: "csak a pószter beszedte a fogalmazásgátlót mielőtt megírta ezt a levelet..." viszont az legalább rendeltetésszerűen működik

SZIGMA 2017.10.10. 08:33:24

@Im just here for the comments: a biztosítónál avultatják a készüléket, tehát a 1,5 éves televízió nem ér annyit, mint új korában, ez lesz a kifizetés alapja.
Vagy kér egy hasonló jóképességű készüléket, nyilván ezzel járna legjobban,hiszen akkor van egy ÚJ, GARANCIÁS készüléke, még ha az csak egy tervezési hiba folytán véletlenül működő elektronikai hulladék is, lehet nézni a Barátok közt-öt.
A biztosítás megszűnik, mivel azt az előző eszközre kötötte és a cserével/kifizetéssel a biztosító teljesít.

Zsidófalvi Zsidó 2017.10.10. 09:57:37

Ezt a sztorit a rabbitól hallottam:
Az egyszeri sakter feleségül vett egy háromgyerekes nőt, akinek az előző házasságaiból volt a három gyerek. Megkérdezte a nőt, hogy szűz-e?
A nő azt mondta neki, hogy igen. De ha mégse lenne az, akkor a leendő férj 8000,- forintért vehet garanciát arra, hogy még öt évig garantáltan szűz marad...

(Most ide alákevert, tömeges röhögés kéne.)

PITTA 2017.10.10. 10:32:23

@Első Általános Bizonytalanító: olyan ez mint a JVC, Toshiba, Polaroid. Az összes TV ugyanaz, ja és a Digihome és a Schneider is. Még a távirányító is ugyanaz. Onnan lehet tettenérni, hogy a TV indulásakor nincs benne logó se, csak az előlapra van felszitálva...

ptspts 2017.10.10. 11:01:07

Aki mosógépet, hűtőt vagy tévét tervez venni, annak most előre szólok, hogy a bevizsgálás és a javítás elhúzódhat akár hetekre vagy hónapokra is, és addig máshogy kell megoldania a mosást, hűtést és tévénézést.

The Good Boy 2017.10.10. 12:06:21

@PITTA: az egyik tévém Toshiba. nem tudom, hol szocializálódott, de bekapcsoláskor mindig bemutatkozik, és szép nagy piros betűkkel kiírja a nevét.
oriont, meg hasonlót nem vennék soha, a toshiba is határeset volt vagy 5 éve, és azóta hiba nélkül működik. Sőt még az utóbbi időkig frissítés is jött rá elég rendszeresen.

Amúgy még a dvd korszakbak pár hét alatt vettem két különböző márkájú dvd lejátszót, és annál tényleg az volt, hogy más név, de nemcsak a lejátszó, és a távirányító volt teljesen azonos, hanem még a használati utasítás is. Ha jól emlékszem, az egyik Schneider volt pont. a másikra nem emlékszem, nálunk nem ment kb. 5.-nél többször, míg a gyereknél non stop üzemmódban működött (hiba nélkül, évekig, vagyis a dvd korszak (gyerek felnövéséig, mesefüggőség) végéig

andd1234 2017.10.10. 15:20:15

@Rejtélyes: Nekem van TV-m, de a PC-hez használom monitorként és a neten nézek filmet, ha éppen olyan kedvem van. :)

Permetező 2017.10.10. 20:41:43

@andd1234: magyarul megy a porno ezerrel

andd1234 2017.10.10. 23:57:02

@Permetező: Miért menne? Nagyon jó stream oldalak vannak, ahol lehet egyéb filmeket, sőt még meccset is nézni.

KaTe 2017.10.11. 00:50:28

@szelidorzo: Én Sencor tévét vettem, 28" és 36 491 Ft forintba került. Másfél éve. Még működik. Hálószobába tökéletes. Mellesleg a gyártó 2 évet adott rá.

@Kipper: Azért az az EUS oldal elég pontatlan, fogpiszkálóra csak nem adhatnak 2 év jótállást. Szerintem inkább ezt tanulmányozd:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0300151.kor

Posztolónak:
- Mi szerepel a garanciajegyen?
- Mit mondott az Orion ügyfélszolgálat?
- 14 napon belül törekedniük kell a hibás készülék javításához
- Most akkor Orion, vagy Sencor tévéje van? Tudtommal a kettő nem ugyanaz. Sencorra valóban kettő évet adnak.

Francoskrumpli · youtu.be/hi4spGkiPC4?t=245 2017.10.11. 04:07:23

@PITTA: No igen. A sárgák legyártják a generikus tévét, aztán kap egy Európában, korábbi érdemei alapján jól csengő márkanevet - utólag. Az itteni vevő meg csodálkozik, miért bóvli a készüléke.

PITTA 2017.10.11. 08:53:04

@Első Általános Bizonytalanító: Nem olyan gagyik azok. Osztrák metróból hoztak nekem 55' 140cm-es Schneider okos LED tv-t FullHD, net stb. 399 EUR netto. A 8 éves plazmatévénk képét fényévekkel veri.

Permetező 2017.10.11. 17:10:09

@PITTA: a 20 eves szines tv-m kepet is veri egy CsingChang 4k tv de hogy mennyi ideig megy az a nem mindegy

onderon 2017.10.11. 17:49:07

Orion tévét venni :D ennyi erővel kiszórhatnád a pénzt az ablakon is. Olcsó húsnak...

Permetező 2017.10.12. 15:42:09

@onderon: ha mukodik akkor nincs gond, elkopni nem fog

D.Kaltner 2017.10.12. 18:39:46

@Kipper: De, úgy van, ugyanakkor Az EU-s guarantee a magyar szavatossággal egyenlő, ami kimondja, hogy: After 6 months, in most EU countries, you need to prove that the defect already existed on receipt of the goods - for example, by showing that it is due to the poor quality of the materials used (same in Hungarian, ezt az általad linkelt weboldalról másoltam ki). Csak nálunk 10.000 forint felett kötelező jótállás is van, 1 év, amin belül a kereskedő köteles a terméket kijavíttatni/kicseréltetni a szervizzel. Tehát plusz jogot biztosít a magyar fogyvédtörvény a fogyasztónak. Dehát ugye mindenki csak azt a részt tartja kötelezőnek, ami neki előnnyel jár, a kötelezettségek meg le vannak szrva :D

D.Kaltner 2017.10.12. 18:42:50

@KaTe: Az Orion tévékre is 2 év van már :) Törekedniük kell 15 és nem 14 napon belül, és ez a törekvés az, ami nincs meghatározva a törvényben, hogy mit jelent. Ha a szerviz/eladó a 15-dik napon értesíti a vásárlót, hogy figyi, a tévéd alkatrészt vár, az már törekvésnek számít.

D.Kaltner 2017.10.12. 18:45:59

Amúgy a legtöbb kínai/noname tvgyártó megveszi a 3-4 éves LG/Sam/Sony paneleket/licencet, és legyártja magának. vagy dob köré egy keretet. Szóval nem annyira szarok azok :)

whatisevenworse 2017.10.16. 19:57:53

@Recsegve fingó kecske: De ez az az Orion. Megveszed, beszarik, és ballisztikus ívben az Orion övig rúgod :)
süti beállítások módosítása