Tékozló Homár

Mit tegyünk, ha balesetveszélyes termékre bukkanunk?

2018.02.05. 10:01 | Homár Hilda | 47 komment

screenshot_2016-10-13_10_31_47.png

Zoltán szerint az egész konstrukciója hibás annak a lámpának, amiről kiderült, hogy ráz a kapcsolója. Ezt persze nem tudjuk, hogy így van-e, azt viszont nem árt tudni, hová fordulhatunk, ha ilyen veszélyesenk tűnő termékbe botlunk. Nem kell ugyanis megelégednünk azzal, hogy nem történt nagyobb baj. 

Tisztelt Tékozló Homár!

Múlt év végén vettem egy Prezent 25072 Aztec típusú falilámpát a lampak.hu webáruházból. Ezen a típuson van egy kis kapcsoló a lámpatesten. Jól is működött, amíg a minap a kislányom szólt, hogy nem működik a kapcsoló és lezsibbadt a keze... Megnéztem, belül szétesett a kapcsoló és mivel a kis kar fém (!), az szépen kivezette az áramot a kislányom kezére! Szerencsére nem lett nagyobb baj, de lehetett volna. A lámpa egyértelműen életveszélyes!

A kis kapcsolót szétszedtem, elég kis filingrán elemekből áll, de ezt már megszoktam. Manapság semmit sem az örökkévalóságnak gyártanak...

A kapcsolónál viszont egyértelműen tervezési hiba, hogy az emberrel érintkező része fém, amit csak az a kicsi fehér műanyag választ el a nagyfeszűltségtől. Ha a kapcsoló szétesik (és idővel biztos szétesik) a fém rudazat akadálytalanul tudja vezetni az áramot az emberre.

Sajnos úgy látom, hogy a gyártó más ilyen termékeinél is használja ezt az ipari selejt kapcsolót. Mellékelek két képet a kapcsolóról.

p1200019.jpg

A linkek az ominózus lámpáról és a gyártó más lámpáiról, ami szintén ezzel van szerelve. Nem biztos, hogy ez a teljes kör, én ennyit találtam.

https://www.lampak.hu/prezent- 25072-aztec-fali-lampa-1xe14- 40w-html/ https://www.lampak.hu/prezent- 858-raft-fali-lampa-1xgu10- 50w-html/
https://www.lampak.hu/prezent- 33003-trento-fali-lampa-1xg9- 40w-html/

Kérdésem, ez fogyasztóvédelmi dolog? Mi a módja, hogy jelezzem ezt nekik?

Köszönöm!

Üdvözlettel,

Nagy Zoltán

Hova forduljunk? Bónuszként megtudhatod, mi az a Rapex!

Tisztelt Nagy Zoltán!

A veszélyes villamossági termék forgalmazását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Fogyasztóvédelmi Piacfelügyeleti Főosztályának (1088 Budapest, József krt. 6.) lehet bejelenteni. Ahhoz, hogy a hatóság el tudjon járni, a bejelentésnek tartalmaznia kell a termék pontos leírását, azonosító és forgalmazói adatait, valamint minden egyéb lényeges információt. Ha van rá mód, érdemes fényképet is csatolni. A bejelentést közérdekű bejelentésként kezelik. További részletes információk: http:// fogyasztovedelem.kormany.hu/ veszelyes_termek_bejelentes

Irányadó jogszabály: a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény

A RAPEX (Rapid Exchange of Information - Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszer), a nem élelmiszer jellegű veszélyes termékek európai riasztási rendszere. Jelenleg harmincegy ország vesz részt a munkájában, az Európai Unió valamennyi tagállama valamint Izland, Liechtenstein és Norvégia. A rendszer gyors információcserét biztosít a tagállamok és az Európai Bizottság között. Amennyiben egy tagállam hatóságai egy terméket veszélyesnek találnak, az bekerül a rendszerbe, és így az egész unióban megtehetőek a szükséges lépések, amelyek a legtöbbször a termék forgalmazásának betiltását, az eladott termékek visszahívását, vagy behozatalának megtagadását jelentik. A RAPEX rendszerbe a magyar hatóság évről évre nagy számban küld be riasztást, így a fentihez hasonló esetek fogyasztók általi jelzése akár az egész unióban éreztethetik a hatásukat, adott esetben fogyasztók ezreit kímélve meg a veszélyes termékek által okozott károktól. 

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.05. 10:20:45

Zoltán szerintem nézesse át az otthoni villamos hálózatot, mert ahol nagyfeszültség jut egy lámpa kapcsolóba, ott az a legkisebb baj, hogy fémből van az a pöcök.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.05. 10:24:06

A linkeket meg megnézhetnétek, mielőtt kimegy a poszt, mindegyikben van egy pár felesleges ' ', így egyik sem irányít értelmes tartalomra.

Praedikator 2018.02.05. 10:34:12

ÜDv! A megadott kapcsolókkal szerelt lámpák ajánlásaira ráklikkelve egyik oldal sem található. A megadott címen lévő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Fogyasztóvédelmi Piacfelügyeleti Főosztályán készséggel állnak rendelkezésre.

Leadfoot 2018.02.05. 10:34:25

Kár, hogy nincs valami olyan oldal az interneten, ahova az ember beírhatja, hogy "veszélyes termék bejelentése", és utána első találatként kidobja ezt az oldalt:

fogyasztovedelem.kormany.hu/veszelyes_termek_bejelentes

Uni1002 2018.02.05. 11:10:29

@onlajnok: Mégis, mi a francnak kellene jutni egy hálózati lámpa kapcsolóba? 230V-nak, a konnektorból. Azt hívja a szerző nagyfeszültségnek. A kapcsoló fém kar, alapból nem felel meg a kettős szigetelés ipari szabványnak. ÉLETVESZÉLYES! De nem a hálózat miatt.

Uni1002 2018.02.05. 11:16:05

Ez az amikor az import termékekre kötelező KERMI vizsgálatot megszüntették. Ettől sokkal kisebb hibáért sem engedték be az elektromos gagyit az országba, és a kereskedelembe. Valamikor mi is gyártottunk kettős szigetelésű berendezéseket, a fémkarú kapcsolókat lecseréltették szigetelő anyagú kapcsolókra.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.05. 11:18:12

@Uni1002: hát nagyfeszültségnek semmiképp, mert az 120kV felett van, és egy pillanatig se állítottam, hogy ez a baj, csak hogy ha náluk ez jön a konnektorból, akkor az nagyobb baj.

CID 2018.02.05. 11:29:37

Mit tegyél, mit tegyél? Köss életbiztosítást :D Azért a fém kapcsoló tényleg érdekes, pláne hálózati feszkónál, bár nem vagyok villanyász.

.Manyecska 2018.02.05. 12:35:27

Miközben Brüsszelben épp a FOSDEM zajlik.

.Manyecska 2018.02.05. 12:45:11

Illetve folyik a FOSDEM. :DD poszter menjen oda, tanácsér'.

Xezs6 2018.02.05. 13:03:28

@stakeholder Manyecs: gondolom ez valami politikai izé, de vajon hiányzik ez a Homárra?

kopaszsop 2018.02.05. 13:32:58

@Leadfoot:
csak neked, mert a poszt-toló ezzel már tisztában van: bfy.tw/GQgq
:D :D :D

Serivor 2018.02.05. 14:53:52

@onlajnok: Valószínűleg az eredeti e-mailben a sorok rövidsége miatt megtörtek a linkek, és belekerült egy-egy szóköz, amikor összerakták őket.

Konyvtaroslany 2018.02.05. 14:58:50

@stakeholder Manyecs: Eskü, nem kötözködésből kérdezem, hanem mert nem vagyok annyira képzett ideológiailag: a FOSDEM az a SzocDem viccesen gyalázott változata? (Ahogy Baribaszó Maxval libsibolsizik?)

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.05. 15:02:27

@Serivor: és? Akkor nem kéne rákattintani, hogy nem-e hülyeségre mutatnak? Vagy ugye mutatnak-e bárhova egyáltalán.

Nick-son 2018.02.05. 15:30:49

Annyit mondok a poszternek: FI relé !!!

10.000 Ft, de amikor megment, vagy a gyereked az megfizethetetlen.

Xezs6 2018.02.05. 15:37:54

@Nick-son: Bizony. Már rég kötelezővé kellett volna tenni.

Nick-son 2018.02.05. 15:47:07

@Xezs6: most már kötelező új kivitelezésnél, akinek meg régi a hálózata úgy néz ki nem olyan fontos az élete.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.05. 16:32:35

@köszönöm a kommentált: az a kifejezés nem létezik a hivatalos terminológiában. Van törpe-, kis-, közepes- és nagyfeszültség. Na ebből az első kettő van otthon, de már a kisfeszültségnek is 1kV a felső határa, a fali dugaljban 230V van, esetleg lehet még otthon 3 fázisú, 400 V-os, nagyobb gépekhez, de az nem jellemző.

Tehetséges ugandai buzi 2018.02.05. 16:48:35

@Konyvtaroslany: Maxval, az az átkozott nyomorult, az ballibázni szokott.

Ustim 2018.02.05. 17:40:36

OFF:
Nagyon szeretnék posztot látni a 4LifeDirectről hogy most mi van, mert megint nagyon belekezdted a reklámozásba.
Előző rész tartalmából (2016): nol.hu/gazdasag/becsapta-az-idoseket-a-4life-direct-1585747

Leginkább az zavar bennük, hogy mekkora egy genyó terror kampányt nyomnak az időseknek, és ezt képesek cukormázba csomagolni.

.Manyecska 2018.02.05. 18:28:28

@Konyvtaroslany: @Xezs6: jajj dehogy számtekk izé: "FOSDEM is a free event for software developers to meet, share ideas and collaborate. Every year, thousands of developers of free and open source software from all over the world gather at the event in Brussels. No registration necessary." egy ismerősöm posztolgat onnan egész nap..

.Manyecska 2018.02.05. 18:46:19

@Tehetséges ugandai buzi: na én biztos nem fogok!! Sőt, ellenben.:D Viszont elolvastam a poszt nagyon durva mééér nem hívják akkor ezeket vissza..?:((( fogtam már meg csupasz drótot jobb kézzel-hajszárítónál- "enyhe" zsibbadást és nagyfokú bizsergést éreztem, de mi van ha a bal kezével fogja meg akkor a szívén is végigmegy elvileg az áram..tudjuk az áramerősség számít nade. Nálunk is most pukkant ki egy égő az előszobában tíz perc áramszünet, bizti kicsapva, külső is.., cirkó elszállt, mondom itt halunk meg ON. De mégse.

.Manyecska 2018.02.05. 18:56:42

@Tehetséges ugandai buzi: amúgy tőlem lehet az is, csak tartsa magában, szoktam mondani!:D

-xy- 2018.02.05. 19:58:00

Attól, hogy a lámpa burkolata, vagy a kapcsoló egy része fémből van, még nem jelenti azt, hogy rossz, vagy hibás, vagy életveszélyes.
Tisztázni kellene először, hogy milyen érintésvédelmi osztályba tartozik.
Az említett lámpa valószínűleg nem kettősszigetelésű és valószínűleg van is rajta védővezető bekötési lehetőség.
Az már egy másik dolog, hogy laikus apuka szerelte fel és a védővezetőt nem kötötte be. Ha bekötötte volna és rendben van az épület érintésvédelme, akkor oldott volna a kismegszakító.
Mindezek tetejébe egy áramvédő-kapcsoló (FI relé) felszerelése minden háztartásba javasolt!

Xezs6 2018.02.05. 20:00:01

@stakeholder Manyecs: Feszültség és áramerősség együtt számít. A büdös életbe nem fog halálra rázni egy 1V-os 10kA-es feszültség, ellenben 60-120V között már pár A is elég.

Egyébként pont az olyan esetekre van a FI relé, mint ami veled is történt. Vészhelyzetben minden tizedmásodperc számít.

Xezs6 2018.02.05. 20:02:15

Mellesleg zárlat esetén az áramerősség rohamosan növekszik az elvi végtelen felé. Gátat csak az áramkör szakadása vet neki. Ez a szakadás aztán lehet FI relé, elhalálozott személy, vagy szétégett vezeték miatt is.

Xezs6 2018.02.05. 20:08:45

@-xy-: Nem vagyok biztos abban, hogy a kismegszakító leoldott volna. Az alapvetően nem annyira érzékeny, mint a FI relé.

Csipyke 2018.02.05. 20:53:55

@Tehetséges ugandai buzi: off: a multkor bevallotta, hogy auti, bar szerintem csak bunko... on

herk 2018.02.05. 22:04:27

@Xezs6: "Feszültség és áramerősség együtt számít. A büdös életbe nem fog halálra rázni egy 1V-os 10kA-es feszültség, ellenben 60-120V között már pár A is elég."
Ez mekkora marhaság. Csak az áramerősség számít. Az meg csak a feszültségtől és az ellenállástól függ. Te nem tudsz áramerősséget állitani. Csak feszültséget. Az áramerősség kialakul. Azért nem vág agyon a több ezer volt a nejlon pulcsiból, mert nagyon rövid ideig tart.

SH4RK 2018.02.05. 22:33:48

Most már csak az a kérdés, hogy apu a védővezetőt is bekötötte vajon?

.Manyecska 2018.02.06. 06:50:47

@Xezs6: pfff.de rajtam fél mp alatt futott végig végigbizsergett még jó hogy papucs volt rajtam...arra kéne valamit kitalálni hogy a nyestek ne rágják szét a vezetékeket kinyírta a kocsit tegnap:(( mióta kirakták a "Biológiailag aktív terület!!" táblát ide felhívásnak vélik..
Szerintem van ilyen relénk tegnap sötétbe borult minden felrobbant egy villanykörte még a külső biztit is levágta de nem meghalok addigra mire lekapcsol, ha csupasz drótot fogok amibe megy a záram...? :(

-xy- 2018.02.06. 20:19:40

@Xezs6:
Ha az épületben az érintésvédelem megfelelő (ez a tulajdonos felelőssége) akkor a berendezés előtti kismegszakítónak vagy olvadóbiztosítónak oldania kell (nullázásos ÉV esetén). A meghibásodás vagy zárlat esetén a kialakuló áram nagyságát a hurokimpedancia korlátozza. A biztosító értékét ennek megfelelően kell méretezni.
Ha az érintésvédelem ne adj isten nem nullázás hanem védőföldelés (ami ma már olyan ritka kell legyen mint a fehér holló), akkor a zárlati áramot a vezetékek impedanciája és a védőföldelés szétterjedési ellenállása korlátozza. Ekkor két eset lehetséges, a meghibásodás esetén a készülék burkolatán mérhető feszültség 50V alá korlátozódik, ha e fölé menne akkor a biztosítónak imét csak oldania kell. Ha nem így van, akkor az épület/lakás érintésvédelme nincs rendben (tulajdonosi felelősség)
Mindezek mellett mind a nullázáshoz, mind a védőföldeléses érintésvédelemhez kiegészítő védelemként ajánlott az áramvédő kapcsoló. Életvédelmi célra mindenképpen 30mA vagy az alatti érzékenységűt kell választani (a 0,1A-es áram már életveszélyes lehet). A lényege, hogy az érzékenységének megfelelő hibaáram kialakulására 0,2 sec. alatt kiold.
Szóval a megfelelő érintésvédelem nem egy mellékes szempont és életet ment!

Xezs6 2018.02.07. 09:12:16

@-xy-: Rosszul fogalmaztam. Lehet leoldott volna a kismegszakító, de lehet hogy már késő lett volna. Nem véletlenül találták fel a FI relét.

CCnick 2018.02.07. 19:42:04

Nem igazán értem, hogy akkor most ha azon a kapcsolón ott volt a "220" akkor miért csak bizsergetett ha meg nem akkor mi volt ott.

Harmadrészt meg ha apu fél a fém kapcsolóktól mert mi van ha belül ráesik valakire a káposztáskő akkor miért vesz olyan bádoglámpát aminek a kapcsolója is fém

Xezs6 2018.02.07. 19:46:07

@CCnick: Azért, mert nem egy feszültség alatt levő szakadásmentes kábelvéget fogott meg a pórul járt gyerek, hanem egy éppen hogy a 230V-hoz (ja, nem 220 már elég régóta) leheletfinoman hozzáérő fém kapcsolóhoz. A rossz érintkezés miatt így kevesebb áram csapta meg a gyereket. Ha rendesen megcsapja, valószínűleg el se tudja engedni.

-xy- 2018.02.07. 21:58:17

@Xezs6:
Igazán nem kötekedni akarok... Ha az épület érintésvédelme rendben van, akkor nincs olyan, hogy "lehet későn lett volna". Ha "későn lett volna" akkor az érintésvédelem nem működik hatásosan. Épp az a lényege, hogy ilyen esetben időben működjön. Ezért kell méretezni és időszakosan felülvizsgálni. Az időszakos felülvizsgálat elvégeztetése az ingatla tulajdonos feladata. Sajnos ez a köztudatban nem nagyon él. Sokan azt sem tudják mit jelent., vagy, hogy egyátalán létezik ilyemi.
A "FI relé" valóban jó megoldás, mindenkinek csak ajánlani tudom, akinek nincs. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ez csak egy kiegészítő védelem, a helyes működésének feltétele a nullázásos érintésvédelem (elvétve még esetleg védőföldeléses év) megfelelő állapota, önmagában is hatásos működése, valamint a "FI relé" rendszeres "próbája" (havonta a teszt gombbal) és ellenőrzése az időszakos felülvizsgálat során.
A "FI relé" előnye a kikapcsolási gyorsasága és az, hogy megszólalásához szükséges hibaáram még a vezetékes érintésvédelem elég extrém leromlása esetén is létrejön, vagyis ez egy hatékony "második védelmi vonal".

CCnick 2018.02.08. 13:48:33

@Xezs6: nem hiszem, hogy létezik az a leheletfinom fémes érintkezés amin a "kettőhúsznak" (akkor is így hivja mindenki ha 230 ami nálam épp 236 az UPS szerint) csak kis része megy át.

Xezs6 2018.02.08. 16:44:38

@-xy-: Ha minden úgy lenne, ahogy mondod, akkor nem lenne szükség a FI relére. Pont azért lett kitalálva, mert a kismegszakító nem ad elegendő életvédelmet.

@CCnick: Hogy te mit hiszel el, meg mit nem, az a te dolgod.

-xy- 2018.02.08. 18:14:12

@Xezs6:
Azt, hogy mit, mikor és miért találtak ki, hosszú lenne leírni.
Gondolom erősáramú végzettségű szakember vagy és ne adj isten, rendelkezel érintésvédelmi felülvizsgálói vizsgával is...

Xezs6 2018.02.08. 18:44:53

@-xy-: Nem. De ha minden úgy működne, ahogy te leírod, akkor nem lenne szükség a FI relére. Aztán mégis van.

-xy- 2018.02.08. 18:52:28

@Xezs6:
Egy vasutas szerint, ha a vonatok nem késnének, váróteremre sem lenne szükség...
Ha nem vagy tiztában az érintésvédelmi módokkal és fogalmakkal, akkor nehezen fogunk ezen vitatkozni.
A poszt terjedelme és a rendelkezésre álló időm nem nagyon teszi lehetővé, hogy több 10 órányi tananyagot leírjak, hogy megértsd. Az alapoknál kellene kezdeni...

.Manyecska 2018.02.09. 11:58:53

@Xezs6: hát nekem is nehezen ment pláne hogy zsibbadt a karom elnehezedett:( szóval kóboráramok és ilyenek ellen valóban kell az F1 relé nekem logikusnak tűnik! Mire leold a bizti halott vagyok lehet.:( hozzáteszem nem oldott le:(

Reactor 2022.04.21. 02:31:22

Egy Sencor hősugárzóm pár hónapja kigyulladt bekapcsolás után. Úgy, hogy még 1 éves se volt. Még aznap visszavittem az Euronics-ba a garanciapapírral. Kicserélték pampogás nélkül. A szénné égett pirítós-szag alighanem meggyőzte őket róla, hogy még így járnak a legjobban.
süti beállítások módosítása