Nekem állandó parám, hogy egyszer rossz számlaszámra utalok valamit, ezért aztán kényszeresen ellenőrzök mindent, sokszor, miközben azt mantrázom, hogy ha nem stimmel a szám a névvel, úgyis visszadobják. De vajon tényleg így van? Olvasónk téves utalálos sztorija apropóján megkérdeztük, és olyan választ kaptunk, hogy a fülünk kettéállt!
Kedves Homár! Kedves Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda!
Egy eredetileg rettentő egyszerűnek tűnő ügyből lett immár másfél hónapja húzódó, bohózatba illő levelezés a H&M-mel.
A sztori onnan indul, hogy a november végi Black Friday akció kapcsán vettünk néhány cuccot a H&M webshopjában. Habár mindig kártyás fizetéssel intézzük az online vásárlásainkat, ezúttal erre nem volt lehetőség, mert "a nagy rohamra való tekintettel" (idézet az ügyfélszolgálattól) lehalt a kártyás fizetési modul. Így, miután már harmadszor kattogtattuk újra a kosarunkat, inkább az utánvétes fizetést választottuk. Nem kellett volna.
Történt ugyanis, hogy a nadrágok mérete nem stimmelt, lévén online módon a megszokott csípőszélesség - lábhossz méretezés szerint lehet válogatni a férfi nadrágok között, ezzel szemben az áruházakban mindössze egyetlen méret szerepel a termékeken, amit amúgy nem tudnak megfeleltetni a normál számozásnak. Értsd: a webshop 34/34 nem egyenlő az áruházi 34-gyel. Szóval hiába mentünk el előzetesen személyesen próbálni, pont semmit nem ért. De ez a szál most mellékes is.
Szóval mérethiba miatt vissza kellett küldenünk a nadrágokat. Eleinte minden simán ment, bejelentettük a visszárut, kijött a DPD, elvitte, aztán vártunk. Kb két hét múlva érdeklődtünk, hogy mivan, mondták, hogy szorrika, kicsit bedugultak itt a karácsonyi hajtásban. Sebaj, vártunk tovább. Januárban végre megjött az értesítés, feldolgozták a visszárut, de mivel nem kártyával vásároltunk, így a hm.com-on a profilunkhoz meg kell adni egy bankszámlaszámot, amire küldhetik a 20 500 forintunkat.
Na, itt ültünk fel arra a bizonyos rollerre...
A felület kizárólag IBAN formátumban fogadja el a bankszámlaszámot, ami miatt kerestünk egy IBAN azonosítókat gyűjtő oldalt. Innen sajnos a saját bankunk (UniCredit) helyett egy OTP-s példa bankszámlát sikerült kimásolni, majd beilleszteni a H&M felületére - ami viszont azonnal szólt is, hogy a formátum nem megfelelő. Feltehetően maradt benne szóköz, vagy valami hasonló történhetett, a lényeg, hogy el sem tudtuk menteni a számlaszámot, mert a felület egy szép, nagy piros iksszel jelezte, hogy az rossz. Majd persze néhány percen belül rájöttünk a hibára, beírtuk a helyes számlaszámot, amit természetesen sikerült is elmenteni.
Aztán megint vártunk vagy két hetet, megint semmi. Amikor meguntuk és felhívtuk őket, akkor jött az igazi meglepetés: a pénzt már elutalták. Kiderült, hogy arra az OTP-s bankszámlára, ami nem elég, hogy szumma talán néhány percig volt beírva a felületre, de, mint említettem, el sem lehetett menteni.
És az igazi szívástenger csak ekkor kezdődött. Egyrészt, mikor kiderült, hogy a számlaszám nem a miénk, közölték, hogy semmi gond, beszéljünk mi (!) az OTP-vel, vagy a számla tulajával, hogy utalja vissza nekik a pénzt. Arra a felvetésre, hogy ugyan mégis milyen jogcímen vegyük fel mi a kapcsolatot bárkivel is, amikor a H&M utalt pénzt egy vadidegen számlaszámra, érdemi választ nem kaptunk - azon kívül, hogy márpedig mi adtunk meg rossz számlaszámot, így nekik semmilyen felelősségük nincs az ügyben. Alá persze nem támasztották egyik állításukat sem, még az utalásról is csak egy teljesen hiteltelen, aláírás és fejléc nélküli pdf-et küldtek.
Mi persze eszeveszett nyomozásba kezdtünk, bevetve a személyes kapcsolatainkat. Kiderült, hogy a számlaszám már rég nem létezik. Ezt több alkalommal, egymástól függetlenül erősítette meg több OTP-s forrásunk is. Ja, hivatalosan erről persze nem adhatnak ki infót, érthető okokból: lássuk be, mi közöm van nekem egy cég és egy magánszemély közötti tranzakcióhoz? Ezt is megírtuk a H&M-nek, de ők továbbra is ragaszkodtak ahhoz, hogy hozzunk igazolást arról, hogy a számla nem létezik, illetve fordíttassuk vissza az utalást. Hiába mondtuk, hogy talán kérjenek ők visszaigazolást az OTP-től erről, de mondanom sem kell, ezzel ők nem foglalkoznak. Az indoklás a legszebb: azért sem tudnak semmit sem tenni, mert ők nem Magyarországról utalnak.
Erre aztán eszünkbe jutott, hogy akkor elindítunk mi egy utalást az ominózus számlaszámra, hátha. Mondanom sem kell: egy órán belül visszajött a pénzünk, a kivonatban pedig az állt: AC01. Ez a nemzetközileg elfogadott, banksemleges jelzés arra, hogy a címzett számla nem létezik.
Most ott tartunk, hogy ezt is megírtuk a H&M-nek, mire előbb kaptunk egy teljesen fogalmatlan levelet, majd kicsit később egy pontosítást, hogy bocsika, Ferenc kollégának nehézségei vannak az értő olvasással, igazából akkor utánanéznek annak, hogy visszajött-e nekik a pénz.
Ez volt egy szűk hete, azóta megint mély hallgatásba burkolóznak.
Nekem meg most lett végleg elegem. Tényleg nem is értem, ha egy nyomorúságos levásárlós kupont küldtek volna, már rég elfelejtettük volna az ügyet, ehelyett most ott tartunk, hogy ha nem kapom vissza jövő hétig a pénzem, fizetési meghagyást fogok tenni. Arra már kénytelenek lesznek lépni.
Kérdezlek Titeket: tényleg csak szerintem ilyen tükörsima ez a sztori?
Üdv:
Beus és Gergő
A bankszámlaszámokról szóló kérdésünkkel a Kiszámoló bloghoz fordultunk:
A magyar számlaszám háromszor nyolc karakterből áll, ahol az első három karakter a bankot határozza meg, a következő négy pedig a konkrét számlavezető fiókot (ez utóbbitól néhány bank eltér, de általában így van.)
Ezen a hivatalos listán https://www.mnb.hu/letoltes/sht.xlsx ellenőrizhetjük, hogy melyik számlaszám melyik bank melyik fiókjához tartozik.
Minden nyolcadik szám pedig ellenőrző szám. Ha valakitől kérdeznék egy kvíz műsorban: ezt az ellenőrző számot úgy kell képezni, hogy a 9731 karaktersort kell ismételni, amíg van szabad szám, ezt kell megszorozni a számlaszám aktuális helyén álló számmal, majd az eredmény egyes helyiértékét ki kell vonni 10-ből. Így kapjuk meg az ellenőrző számot. Ha a számlaszám első hét számjegye 1173112, akkor 1×9+1×7+7×3+3×1 és így tovább
Akit nem érdekel ennyire mélyen (amit azért meg tudok érteni :) ), annak elég annyit tudni, hogy nem tudunk elírni egy számot a bankszámlából, mert akkor az ellenőrző szám nem fog stimmelni és azonnal jelez a rendszer.
Azonban azt nem tudja a rendszer, hogy létezik-e az adott számon élő számlaszerződés, csak azt képes ellenőrizni, hogy helyesen van-e képezve a számlaszám: létezik ilyen banknak ilyen fiókja és a három ellenőrzőszám megfelelő-e a számsor függvényében.
Ha nem létező, de helyes számlaszámot adunk meg, az utalás elindul, majd a központi GIRO rendszeren áthaladva visszaérkezik, postai kifejezéssel élve a címzett ismeretlen megjelöléssel.
Azonban bonyolítja a dolgot, ha az utalás külföldről érkezik. Külföldre IBAN számot és SWIFT kódot kell megadni, illetve az utalás több elszámolóházon keresztül is érkezhet, erről bővebben ebben a videóban:
Mivel a H&M nemzetközi (IBAN) formátumban kérte a számlaszámot, valószínűleg külföldről utalt (a nagy multik jellemzően ezt csinálják, nem tartanak minden országban fenn bankszámlát), így történhetett a levélben említett anomália.
A pénz akkor sem veszik el, de nem annyira egyértelmű a helyzet, mint egy belföldi utalásnál. Sajnos előfordulhat, hogy nyomozni kell a pénz után, reméljük a levélíró helyzete hamarosan megoldódik.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.23. 14:18:34
Ha IBAN formátumú számlaszám kell, azt kiírja a netbank, rajta van a számlakivonaton, stb. Onnan egyértelműen, hibázás nélkül ki lehet másolni, nem mindenféle netes generátorokból kell kinézni.
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2018.02.23. 14:20:39
Én is netbankból másolom ki a saját számomat, szóval ha valaki utanki akar nekem kisebb eséllyel rontom el.
Amúgy sztem az IT a hibás mert elmenti a rossz formátumú számokat is!
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2018.02.23. 14:27:14
xoxoxo 2018.02.23. 14:40:00
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.23. 14:41:32
Pappcs 2018.02.23. 14:42:18
KaTe 2018.02.23. 14:56:14
Amúgy, lehet csak fáradt vagyok, de az ellenőrző számmal kapcsolatos bekezdést csak én nem voltam képes felfogni? Valaki lenne olyan kedves, hogy "hülyebiztosan" levezetné nekem, hogy akkor most miképp is kapom meg a számlaszámból az ellenőrző számot?
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.23. 15:05:35
Facelessbook · www.dont.think.so 2018.02.23. 15:10:30
Ott a peldaszam: 1173112. Ezt kezded szorozgatni a 9731-gyel, azaz: 1x9+1x7+7x3+3x1+1x9+1x7+2x3. Ennek az eredmenye 62. Az egyes helyierteken a 2 all, ezt kivonod a 10-bol, ami 8 lesz, tehat az ellenorzo kod 8. Legalabbis az en logikam szerint. :D
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.23. 15:19:04
Rejtélyes 2018.02.23. 15:27:33
A kiszamolo blog is jol irja, csak az egy fokkal neheziti :) Nem tanultak matematikai logikat eleget :)
Csipyke 2018.02.23. 16:04:26
FDToth 2018.02.23. 16:15:14
a kiszámoló meg nem a témához kapcsolódóan ír, semmi konkéártum nem volt benne, csak érdekesség. Az vmi betegség itthon, hogy nem a kérdésre válaszolnak a szolgáltatók, hatósáok? Múltkor az NFH-nak írtm a pamnaszt, lerítam, hogy nam kapom vissz a pénzem 60 napja. Elküldtem nekik a leveletést az adott szolgáltatóval. Erre elutasítják a panaszom a 60 napos nemfizetésr vonakozóan azzal, hoyg a szolgéltató 30 napon belül válszolt... komoly??? hova, kihez forduljon az ember ha panasza van???
KaTe 2018.02.23. 17:02:47
@FDToth: Gondolom az ügyintézőnek nem volt kedve végigolvasni a sok szöveget úgyhogy kapásból elutasította. Meg kell fellebbezni aztán csak elolvassák másodikra. Nyilván úgy vannak vele, hogy aki az első elutasításra nem reagál, annak nem is olyan fontos az ügye.
vizsla_barat 2018.02.23. 17:36:30
KaTe 2018.02.23. 19:36:31
vizsla_barat 2018.02.23. 19:37:46
room303 2018.02.23. 23:14:16
A fenti posztban szereplő Gergő vagyok. Köszi, hogy lehoztad a sztorinkat. Azt nem tudhatjuk, hogy miattatok-e, de mindenesetre ma az alábbi emailt kaptuk a H&M-től.
[Egyúttal csókoltatjuk a kedves homártrollokat, jókat röhögtünk azon, hogy mennyire nem bírtok az értő olvasás képességével :D
Akire nem vonatkozik, az ne vegye magára.]
Feladó: ugyfelszolgalat.hu@hm.com
Elküldve: 2018. február 23., péntek 15:26
Címzett: xxxxxxxxbea@yahoo.com
Tárgy: Visszatérítés
A H&M-nél fontos a visszajelzésed!
Mondd el nekünk mi a tapasztalatod ügyfélszolgálatunkkal ezen a linken keresztül.
Kedves Beáta!
A 1020853XXXX számú megrendelése visszatérítése kapcsán írok önnek.
Sajnálom,hogy ilyen sok időt vett ígénybe,háttérirodánk a tegnapi napon elindította a visszatérítést a pénzügyi rendszerünkben és fiókjában szereplő banskzámlaszámra: HU361091800100000046XXXXXXXX, 20,405 Ft értékben.
Az átutalás 2-5 munkanapon belül meg fog érkezni egyenlegére,mivel a H&M-es utalásokról nem érkezik értesítés, kérem ellenőrizze számlatörténetét a jövő hét folyamán.
Üdvözlettel,
Ildikó
nature83 2018.02.24. 00:55:02
Legalabb az email cimhez tartozo jelszavatok megvan, megnyugodtam.. biztos ami biztos azert kerjetek egy jelszoemlekeztetot.. es irjatok fel.. :D
Pórnhab 2018.02.24. 04:41:08
SZIGMA 2018.02.24. 09:18:08
Mindenesetre pozitív, hogy ezen még jókat is röhögtök, nekem inkább sírni lenne kedvem.
Egyébként örülök, hogy rendeződött a dolog és visszakapjátok a pénzeteket. Legközelebb figyeljetek jobban!
Xezs6 2018.02.24. 13:58:28
Egyébként nekem nem tetszik az eredeti magyarázat, miszerint az eredményt 10-ből kell kivonni. Sokkal egyszerűbb az a magyarázat, hogy szorozza végig az ember a számokat rendre 9, 7, 3 majd 1-gyel, adja össze őket, majd ha ennek az összegnek az egyes helyiértéken levő száma 0 (magyarul kerek szám) akkor a számítás helyes. Ezzel a magyarázattal megspórolható a kivonás, ami véleményem szerint egy fölösleges bonyolítása a dolognak. De ezzel az ekvivalens módszerrel is igaz az, amit az első bekezdésben írtam: az első 8 számjegy után akárhány következik (8 vagy 16) azokra az ellenőrzést együttesen kell számítani és nem 8-as csoportokban. Ezt mindenki ellenőrizheti a saját számlaszámán is. Nem valószínű, hogy egy 3*8 számjegyű számlaszám középső, vagy utolsó 8 számjegyére a számítást elvégezve helyes eredményre jut.
Xezs6 2018.02.24. 14:04:23
Shagrath 2018.02.24. 15:04:28
.Manyecska 2018.02.24. 15:09:50
Erőlködj csak 2018.02.24. 16:18:53
Erőlködj csak 2018.02.24. 16:39:45
Xezs6 2018.02.24. 16:54:25
Darth Revan 2018.02.25. 11:50:28
"HU361091800100000046XXXXXXXX"
Nem akarlak elkeseriteni, de megint rossz szamlara utaltak :D
Juronicsné Gyula Gizella 2018.02.25. 12:11:58
Valszeg azert is o a felelos, hogy hosszu ideig tagadta az elado, hogy igazuk van.
Nyilvan az is,hogy a hiba elismerese utan ujabb 1 hetre eltunnek.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.26. 08:56:29
Terézágyú 2018.02.26. 09:41:21
"a közhiedelemmel ellentétben a számlaszámot és a nevet senki se nézi össze, még egy program se. Egy időben anyámnak rendszeresen úgy utaltam, hogy a megadott név annyi volt hogy Anya. Minden utalás átment, sosem dobták vissza. "
Nyilván ez is olyan, mint (eredetileg) a postánál, hogy ha rendesen fel van írva a pontos cím (emelet, ajtó is), akkor az oda fog menni, és lényegtelen, hogy milyen név szerepel...
Terézágyú 2018.02.26. 09:43:18
"Nyilvan az is,hogy a hiba elismerese utan ujabb 1 hetre eltunnek."
Hát, hogy egy nagy cégnél (ahol több ügy van egyszerre) nem válaszolnak azonnal, hanem egy hét szünet után...??
Az semmi, de nekem a barátném nem válaszolt egy hétig az emilemre...
Egyébként meg te viszont nem tudsz magyar karaktereket használni bibííííííí.....
temprasordog 2018.02.26. 10:28:03
"kerestünk egy IBAN azonosítókat gyűjtő oldalt. Innen sajnos a saját bankunk (UniCredit) helyett egy OTP-s példa bankszámlát sikerült kimásolni, majd beilleszteni a H&M felületére"
Hibát hibára halmozol, majd kiírod hogy vonyítasz a kommenteken. A bankod helyében megszüntetném a számlád mert alkalmatlan vagy a bankszámla kezelésre, a H&M helyében az összes IP-det kigyűjteném ahonnan bejelentkeztél és bannolnám hogy ne tudj vásárolni többé online.
.Manyecska 2018.02.26. 12:01:59
Nick-son 2018.02.26. 12:40:12
Xezs6 2018.02.26. 16:33:56
Tron65 2018.02.26. 17:23:59
Munkáltatóm "tévedésből" (mert még csak kétszer adtam le két helyen, hogy megváltozott) az évekkel (!!) korábban megszüntetett OTP-s számlaszámomra utalt.
Pénz sehol hetekig.
Majd egyszercsak üzennek (!) apukámnak (!), hogy dejólenne bemenni hozzájuk.
Telefonon nem adnak infót, be kell menni.
Bement. Persze azonnal (ott már egy csapásra) kiderült, hogy nem őt, hanem az azonos nevű fiát (engem) akartak volna megtalálni. Végülis 2 óra oda, 2 óra vissza semmiség.
Bementem.
Elmondták, hogy a pénz egy "függő számlán" van, ahonnan ők nélkülem képtelen akár az utalónak is visszaküldeni (végülis egy évekkel korábban megszünt számlaszámra tényleg be kell fogadni ugye?)
Kérdem, akkor hogyan?
Nyissak számlát, akkor majd ráteszik és felvehetem (!!!). Most épp akciós (igyenes!) a számlanyitás és az első fél évben a pénzfelvétel.
Jó.
Papírozás cca fél órán keresztül.
majd közlik, hogy 3-5 nap (?) amig a kártya elkészül.
Jó.
Majd 2 hét múlva hívnak, hogy kész a kártya, mehetek.
Bementem, kb 15 perces papírmunka és már át is vehettem.
Ügyintéző kedvesen:
- Mit tehetek még Önért?
- Akkor most felvenném róla az összes pénzt és megszüntetném azonnal.
Szerintetek meg akart ölni ott helyben?
Rámutattam a mögötte álló másik nőre:
- Vele egyeztessen, szerinte ez az egyetlen mód, hogy a pénzemhez jussak.
És persze számoltak fel pénzfelvételi díjat.
Xezs6 2018.02.26. 20:08:34