XYZ fedőnevű olvasónk nem cicózott, amikor a bankja olyat húzott, ami szerinte teljesen törvénytelen, olyan helyre panaszlevéllel sorozta meg a Magyar Nemzeti Bankot, a Pénzügyi Békéltető Testületet és az MKB Bank Zrt.-t, hogy csak lestünk. Tanuljunk barátaim!
Tisztelt Tékozló Homár!
Sajnos csak most szereztem tudomást az oldalról, ezért már csak az elfajult helyzetet tudom bemutatni az olvasóknak, viszont így is nagyon fontos, hogy publikálásra kerüljön a történetem, mert biztosan nem én vagyok az egyedüli aki így járt.
Az MKB bank egyoldalúan az ügyfelek kárára módosított egy a lakossági számlavezetéshez kínált szolgáltatáscsomagjuk díjazásán és feltételein úgy, hogy arról előzetesen nem értesített senkit és ezt el is ismerik, de szerintük ez nem probléma. Írtam egy részletes és hosszú panaszt a MNB-nek, a Pénzügyi Békéltető Testületnek és az MKB-nak egyaránt. Itt tartunk most. Remélem, hogy ez publikálásra kerül a blogon és minden olyan Digit@ll szolgáltatáscsomagban lévő ügyfél panaszt fog tenni, akikkel ugyan ezt megtette a bank. Amennyiben bárki számára nem lenne teljesen egyértelmű, hogy mi történt és miért sértett jogszabályt a bank, íme a levél amit írtam nekik:
Magyar Nemzeti Bank
1534 Budapest BKKP
Pf. 777Pénzügyi Békéltető Testület
H-1525 Budapest
Pf. 172MKB Bank Zrt.
1056 Budapest
Váci utca 38 .Tárgy: panasz és bejelentés jogsértés és szándékos károkozás miatt
Tisztelt Hölgyem / Uram,
Az MKB Bank Zrt.-nél (cégjegyzékszám: 01-10-040952) (továbbiakban: bank) vezetett lakossági folyószámlám (számlaszám: XYZ) szolgáltatáscsomagját 2017. Szeptember 29-én a "Digit@ll" elnevezésű szolgáltatáscsomagra módosítottam. Az ekkor hatályos kondíciós lista 2017. Július 22-től volt érvényben és ingyenes számlavezetést kínált, amennyiben a számlán a tárgyhónapban nem történik készpénzfelvétel.
A szolgáltatáscsomag váltás előtt elektronikus úton megkerestem a bankot, hogy biztos legyek benne, hogy nem értek félre semmit és a számlavezetés akkor is díjmentes, ha nem érkezik jóváírás a számlára az adott hónapban. A bank ezt 2017. Szeptember 26-án az e-mail címemre adott írásos válaszában megerősítette és tisztázta, hogy csak akkor díjköteles a szolgáltatáscsomag, ha az adott hónapban történik készpénzfelvétel a számláról.
A szolgáltatáscsomagban a bank minden hónapban felszámít havi díjat, viszont készpénzfelvétel hiányában azt a következő hónap 10. napjáig vissza kell térítenie az ügyfél számlájára. 2017. December hónapban a bank felszámította a szolgáltatáscsomag 1.135 Ft-os alap havi díját, viszont azt 2018. Január 10-én nem térítette vissza számomra. Ezt a tényt 2018. Január 15-én vettem észre, amikor is bejelentkeztem a NetBANKár-on keresztül és egy kis ablak arra kért, hogy fogadjam el a szolgáltatáscsomag új kondíciós listáját. Ameddig nem fogadtam el, addig a számlainformációimhoz nem fértem hozza.
Az új kondíciós lista elfogadása után láttam, hogy a bank nem térítette vissza a szolgáltatáscsomag 2017. December havi díját, mert az új kondíciós lista díjemelését, amit aznap 2018. Január 15-én ismertetett velem a bank, visszamenőleg 2017 December hónaptól alkalmazza. A díjemelés bújtatott, mert a szolgáltatáscsomag havi díja változatlanul 1.135 Ft maradt, viszont ezt a bank a 2017. Július 22-től érvényes kondíciós lista szerint teljes mértékben visszatérítette, ha nem volt a tárgyhónapban készpénzfelvétel a számláról, azonban az új 2017. December 1-től érvényes kondíciós lista szerint hiába nem volt készpénzfelvétel, a szolgáltatáscsomag havi díja csak akkor kerül visszatérítésre, ha jóváírás is érkezik a számlára. Ezzel az új követelménnyel bővült az ingyenes számlavezetés feltételeinek köre és így a bank bújtatott díjemelést eszközölt az ügyfelek előzetes tájékoztatása nélkül.
Mint az a NetBANKár Eseménynapló felületéről készített képernyőfotón is látható, a bank az új kondíciós listát 2018. Január 15-én ismertette meg velem, pedig számtalan lehetősége volt azt előbb megtennie, mert minden hónapban többször bejelentkeztem a NetBANKár felületén. A bank álláspontja a panaszaimra adott válaszok alapján az, hogy nem voltak kötelesek engem, mint ügyfelet az új kondíciós listáról előre értesíteni, mert az a bank szerint az ügyfél számára negatív változást nem tartalmaz.
Ezek alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a bank minden olyan ügyfél számára díjat emelt, akik 2017. December hónapban nem vettek fel készpénzt és nem érkezett jóváírás a "Digit@ll" szolgáltatáscsomagban vezetett folyószámlájukra, mivel a 2017. Július 22-től érvényben lévő kondíciós lista szerint a jóváírás nem volt feltétele a szolgáltatáscsomag ingyenességének. Erről a díjemelésről azonban sem 2017. Decembere előtt sem a 2017. Decemberi tárgy hónapban nem értesített a bank, így egyértelműen kijelenthető továbbá az is, hogy a bank szándékosan kárt okozott azzal, hogy az ügyfeleket negatívan érintő módosítást nem jelentette be sem előre, sem a 2017. Decemberi tárgy hónapban, ehelyett utólag, 2018. Január 15-én ismertette meg velem az új kondíciós listát, így lehetőséget sem adott arra, hogy elkerüljem az új kondíciós lista szerinti díjemelést. Az ügyfelek egy része még talán akkor is elkerülhette volna a díjemelés megfizetését, ha a bank legalább a 2017. Decemberi tárgy hóban értesít minket.
A bank azon kijelentése a második panaszomra értelmezhetetlen, hogy szerintük nem történt negatív változás az ügyfelek részére. Aki annak tudatában nyitotta a számláját a "Digit@ll" szolgáltatáscsomagban a 2017. Július 22-től érvényben lévő kondíciós lista szerint, hogy nem kell jóváírásnak érkeznie a számlájára ahhoz, hogy ingyenes legyen a számlavezetése, mert jóváírástól függetlenül ingyenes a szolgáltatáscsomag, ha nem volt készpénzfelvétel, azokat negatív változás érte azáltal, hogy amennyiben nem érkezett jóváírás 2017. Decemberében a számlájukra, akkor esélyük sem volt az addig megszokott feltételek mellett az ingyenes számlavezetésre és mivel csak a 2017. December havi tárgyhó után 15 nappal, 2018. Január 15-én hívta fel a bank a figyelmünket az új kondíciós lista díjemelésére, ezért esélyünk sem volt igazodni az ingyenesség új feltételeihez.
Röviden fogalmazva, azok az ügyfelek akiknek a "Digit@ll" szolgáltatáscsomagban lévő folyószámlájukon 2017. Novemberében nem volt semmilyen tranzakció, azok számára a számlavezetés ingyenes volt, viszont ugyan ez 2017. Decemberében már díjköteles lett, viszont a bank erről csak utólag 2018. Január 15-én tájékoztatott minket. Ez bújtatott áremelés.
Ezen panaszt és bejelentő levelet a Magyar Nemzeti Bank, a Pénzügyi Békéltető Testület és az MKB Bank Zrt. azonos formában kapja meg.
A Magyar Nemzeti Bank-ot, mint felügyelő és szabályozó hatóságot kérem, hogy marasztalja el a bankot jogsértés és szándékos károkozás miatt, valamint kötelezze, hogy minden olyan ügyfelük számára térítsék vissza a "Digit@ll" szolgáltatáscsomag 1.135 Ft-os havi díját, akik a 2017. Július 22-től érvényben lévő kondíciós lista szerint vezették a számlájukat és arról nem vettek fel készpénzt 2017 December hónapban.
A Pénzügyi Békéltető Testületet kérem, hogy marasztalja el és kötelezze a bankot, hogy a káromra elkövetett jogsértés és szándékos károkozás miatt a 2017. December hónapban felszámított és vissza nem térített 1.135 Ft-os szolgáltatáscsomag havi díját térítse számomra vissza.
Az MKB Bank Zrt.-t kérem, hogy ezen levelet tekintse hivatalos panasz bejelentésnek és a panasz bejelentésre vonatkozó szabályok szerint járjon el. A banktól ezen panaszra a választ e-mail-ben kérem a xyz@outlook.com címre.
XYZ
UPDATE
Pár órával ezelőtt hozta a postás a levelet a Pénzügyi Békéltetőtől, abban a bank azt állítja, hogy nem sértettek jogszabaáyt, arról a kényes tényról nem beszélnek, hogy az MNB szabályai szerint a díjemelésről előre kellett volna értesíteni az ügyfeleket, helyette csak arra hivatkoznak, hogy nem jár vissza a díj, mert az új díjcsomagban már ezek az új feltételek, és az új díjcsomag új feltélei nem nagy módosítások, csak “pontosítások”, az meg hogy az ügyfél emiatt többett fizet, az szerintük nem lényeges. Ergo szerintük rendben van, hogy minden Digit@ll-os díjcsomagú embert meghúztak 1.135Ft-al es erről nem kellett előre szólniuk.
Az MNB-től még nem kaptam levelet
Az esetről megkérdeztük a Kiszámoló blogot is, aki természetesen már írtak az esetről. Íme a véleményük:
A Digit@ll csomag kommunikációját valóban elrontotta az MKB Bank. Amikor megjelent a csomag tavaly nyáron, írtam róla ezt a cikket, a cikkből is kiderült, hogy akkor sem volt egyértelmű, hogy jóváírás hiányában ingyenes-e a számlavezetés.
A dolgozók úgy tudták, hogy akkor nem lesz ingyenes a számla, de végül másnapra az ügyfélszolgálat arra az álláspontra jutott, hogy akkor is ingyenes a számlavezetés, ha nincs készpénz-felvétel. Így is szerepel a cikkben és így is volt 2017 decemberéig.
Novemberben úgymond pontosította az MKB a kondíciós listát és egyértelművé tette, hogy jóváírás hiányában felszámolják a havi díjat. (Pontosabban nem térítik vissza a következő hónapban.)
Ez nem volt egy túl elegáns húzás az MKB-től, sokan jártak úgy, ahogy a levélíró. (A változásról itt írtam.)
Bár az MKB arra hivatkozik, hogy csak pontosította a kondíciós listát, valójában a gyakorlatot is megváltoztatta és fizetőssé vált egy addig ingyenes számla, ha nem érkezett rá jóváírás.
Szerintem igaza van a levélírónak és nem is értem az MKB hozzáállását. Nem tudom, hány ember járt a változtatás miatt pórul, de nem lehet több ezer embernél, akinek ilyen számlája van, nem érkezik rá jövedelem és nem is vesz fel róla készpénzt.
Azt a néhányszor ezer forint havi díjat vissza kellene utalnia, sokkal nagyobb a presztízsveszteség, mint amennyibe kerülne a visszatérítés.
Csernok Miklós, Kiszámoló.hu
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.05.18. 13:37:23
Girhes 2018.05.18. 13:55:45
Xezs7 2018.05.18. 14:14:44
menyecske666 2018.05.18. 15:04:13
Ez má milyen mi????
Darth Revan 2018.05.18. 15:20:25
de nem olvastam vegig, mert tul hosszu es fajoan idegesito :)
Regebben dolgoztam bankban, ahol eppen akkoriban megvaltoztattak az ingyenes szamlavezetes felteteleit. errol ujsagban jelent meg hirdetes es kitettuk minden bankfiokban, de az ugyfeleket nem ertesitettuk kulon, holott a szamlaegyenleg ertesitovel egyutt mehetett volna ez az info is.
a torvenynek elegett tett a bank, az ugyfelek, viszont csak a kovetkezo szamlaegyenleg erteesito kezhez kapasa utan tudatosultak a valtozassal.
a bankok nagy kocsogok mindenhol
peppe83 2018.05.18. 16:37:34
vizsla_barat 2018.05.18. 17:21:16
Szarazkoro 2018.05.18. 17:35:22
Permetező 2018.05.18. 18:00:08
Xezs7 2018.05.18. 18:35:54
Szarazkoro 2018.05.18. 18:51:52
ganjaninja 2018.05.18. 19:57:31
Xezs7 2018.05.18. 20:57:49
ganjaninja 2018.05.19. 06:51:36
Nem feltétlen minden jövedelem csak csalásból származik..hisz az elmúlt néhány évben a magyar bankok ámokfutásának lehettünk tanúi....
A bankok hivatalosan becsületesek és punktum !! :)))
menyecske666 2018.05.19. 08:49:20
Fausto(tm) 2018.05.19. 14:37:58
Permetező 2018.05.19. 15:41:20
DeMarco 2018.05.19. 16:23:48
Jó pár esetet tudnék felsorolni, (vhogy mindig úttörőt kell játszani), de a kedvencem az, amikor bevittem pénteken egy tájékoztatót egy ügymenetről, hogy tanulmányozzák át és jövő héten megbeszéljük mire jutottak, majd rákövetkező héten egy másik ügyintéző a kérdésemre az arcomba tolta a saját tájékoztatómat, hogy épp most kapták a központi bankfiókból, ebben minden benne van...bár még nem igazán volt ideje átnézni, mert annyira friss... ööö...
consul 2018.05.19. 18:44:31
wrstjnethn 2018.05.19. 19:07:31
Angol banki díjaim, hogy lássa mindenki, mekkora rablás folyik odahaza:
- számlavezetés: 0 font
- bankkártya díj: 0 font
- készpénzfelvétel: 0 font
- készpénz befizetés: 0 font
- számla nyitás/megszüntetés: 0 font
- bankon belüli átutalás: 0 font
- bankon kívüli, belföldi átutalás: 0 font
- csoportos beszedési megbízás: 0 font
Nem folytatom...
Xezs7 2018.05.19. 19:09:50
wrstjnethn 2018.05.19. 19:10:02
wrstjnethn 2018.05.19. 19:12:43
Nyers Fa 2018.05.19. 22:16:39
Nyers Fa 2018.05.19. 22:23:57
bonebear · http://cinca.blog.hu 2018.05.19. 22:33:30
VT Man 2018.05.20. 01:59:35
Igen, az angol lehetne a minta.
Viszont nem kötelezõ a bankoknak számlát nyitni bárkinek, ha valakibõl nem néznek ki nyereséget, elhajthaják.
Artie 2018.05.20. 08:42:53
Csak normális bankhoz kell menni. OTP és állami tulajdonú szarok (MNB, FHB, BB) még véletlenül se.
Artie 2018.05.20. 08:48:53
Unbiased 2018.05.20. 10:40:16
Egyébként gyanakszom, hogy az egész Átállás (ők írják nagy kezdőbetűvel) arról szól, hogy minden egy kicsit költségesebb meg bonyolultabb lesz.
Juhasz6 2018.05.20. 11:22:10
Attol tartok ezek azok az esetek ahol nagy levego, s tovabb kell lepni. Nem konnyu...
menyecske666 2018.05.20. 15:27:38
DeMarco 2018.05.20. 22:44:15
Néha el kell menni a falig. Az egyik nézeteltérésünk a bankkal végül törvénymódosítással végződött, ahol pontosították az eredeti jogszabály szövegét, vagyis kipótolták a figyelmetlenségből csak félig átmásolt részt egy korábbi jogszabályból. Ami amúgy logikusan következett az egymásrautaltságból és a józan paraszti észből, de mégis az utolsó pillanatig kapaszkodott a bank a hiányos szöveg adta lehetőségbe.
vizsla_barat 2018.05.21. 15:36:12
1gazsagos1 2018.05.21. 20:30:40
tök igaza van a poszternak
Smucig bank
Én meg öregszem :P
1gazsagos1 2018.05.21. 20:31:59
marad a raiffeisen ha jól tudom
meg hát ha 150 nettód van akkor jobban jársz
1gazsagos1 2018.05.21. 20:34:21
majd eccer
csak ki kell várni :)
amúgy én nem rájuk szavaztam csak xólok
Terézágyú 2018.05.22. 09:42:05
Bluemotion 2018.05.22. 11:35:16
Szarazkoro 2018.05.23. 13:51:03
Balfredo Alfredo 2018.05.28. 17:42:56
Ha ezt nézem, már eleve nem volt korrekt az MKB, mivel vagy nem volt a számlának havi díja (de akkor nem tudta a számlatulaj felvenni a 150 rongyot), vagy felvehette a ugyan a jogszabályban is körvonalazott 150-et, de akkor rögtön elúszott az ingyenes számlavezetés lehetősége.
A korrekt tehát az lett volna, ha csak 150 rongy és/vagy két alkalom felett kértek volna számlavezetési díjat.
MrZed001 2018.05.28. 20:24:52
Az MKB már át lett játszva az ország gázszerelőjének. Továbbá övé már a takszövi informatika is. Az FHB bank is már átnevezve, az is megy be a takarék rendszerbe.
A takarékbankkal ledomináltatták, csicskájukká tették a takszövöket (önálló intézmények voltak!)
Lényegében épül a "gázos" nagy "nemzeti" takarék szövetkezet/bank hálózat, ami amúgy összességében 1,5x akkora, mint az óriás OTP.
No meg olyan kistelepüléseken is ott van, ahol senki más a környéken se.
Én inkább egy petákot se tennék oda be, ismerve a "gázos" hirtelen gyarapodásának ütemét és legitimitását.
Magyarán: kecskére káposztát ?!?