A Homár ugye dedikáltan másból sem áll, mint olyan esetekből, ahol a fogyasztók úgy érzik, valami méltánytalanság érte őket. A tapasztalatok alapján, bár tényleg sokszor csorbulnak a fogyasztói jogok, azért levélíróinknak nem mindig van igazuk. Ilyen eset sajnos Marianné is, akinek otthon kiderült a vadiúj cipőjéről, hogy mégsem lesznek nagy barátságban, és ez a csalódás olvasónk Office Shoes-zal való szakításáig vezetett. Pedig sajnos tiszta sor, hogy a cégnek nem volt kötelessége se visszavennie, se kicserélnie, se beszámítania az árát egy másik lábbelibe. Az viszont már érdekesebb kérdés, hogy ha mégis belement a levásárlásba, akkor kötelezhette-e Mariannt, hogy a különbözet rendezéséhez vegyen még valamit.
Pár napja az Office Shoes Mammutban lévő üzletében vásároltam egy pár cipőt 15 990.-Ft-ért. Speciális talpbetétet hordok, ami sajnos nem volt nálam a vásárláskor. Hazaérve kiderült, hogy a cipőben csúszkál a betét, így használhatatlan a cipő. Visszavittem az üzletbe, ahol közölték, hogy a pénzt nem tudják visszaadni, de 3 napon belül levásárolható valamelyik üzletükben. Végig jártam néhány Office Shoes-t (MOM Park, Outlet, Budaőrsi Auchan) de nem találtam kedvemre való cipőt.
Visszamentem a Mammutba és jeleztem, hogy nem sikerült megfelelő cipőt találni egyik üzletükben sem, ezért talán mégis inkább visszaadhatnák a vételárat az eredeti dobozában visszavitt cipőért, mint az számtalan cégnél teljesen természetes. Az eladó nagyon kedves és készséges volt, közölte, hogy ő nem dönthet ebben az ügyben, de felhívja nekem a főnökét. Sikerült is beszélnem a hölggyel, aki hajthatatlan volt. Így tovább próbálkoztam és az Allée-ban lévő üzletben végül találtam egy megfelelő cipőt, ami 700,-Ft-tal olcsóbb volt.
Azt rögtön sejtettem, hogy nem adnak vissza különbözetet, de nem ez volt legrosszabb forgatókönyv. A 700,-Ft-ot kötelező volt levásárolni, de nem tartottak holmi párszáz forintos árucikkeket, ezért kénytelen voltam még venni 4 000,- Ft-ért valami impregnáló spray-t, amire abszolút nem volt szükségem.
Az a minimum, hogy az életben be nem teszem többé a lábam egyik Office Shoes üzletbe, de erről másokat is nyomatékosan lebeszélnék a bosszantó kicsinyességük és rugalmatlanságuk miatt.
Mariann
Hagyományos vásárlási formák esetén a fogyasztónak nincs joga az egyébként hibátlan termék visszavásárlását követelni a forgalmazótól, pusztán azért, mert meggondolta magát, vagy valamilyen saját érdekkörében felmerülő ok miatt mégsem tart igényt az árura.
Ez alól kivételt képez az az eset, amikor a kereskedő saját maga úgy dönt, hogy bizonyos feltételekkel mégis megadja ezt a jogosultságot. Ebben az esetben az tekinthető jó gyakorlatnak, ha az üzletben jól látható helyen, illetve a honlapon (ha van) ennek részletszabályait közérthetően és könnyen hozzáférhető módon elérhetővé teszik. Hangsúlyozni kell, hogy az alábbiak az objektív értelemben vett hibátlan termék esetére vonatkoznak, hiszen a hibás teljesítés esetére alapos, a fogyasztó számára kedvezően jogi háttér ma is létezik.
Több mint húsz éve nincs ugyanakkor hatályban az a jogszabály, amely a köztudatban olyan erősen él, hogy a mai napig rendszeresen találkozunk vele a napi munkánk során, sok fogyasztó tudni véli, hogy ma is van ilyen előírás. Ez a rég nem hatályos szabály a fogyasztók számára garantálta, hogy a még nem használt, hibátlan terméket 8 napon belül kicseréltethették bármiféle különösebb indoklás nélkül. Mivel ez a szabály ma már nem hatályos, a hagyományos vásárlásoknál a fogyasztó csak akkor követelheti ezt a kereskedőtől, ha az üzletpolitikai megfontolásból a jogszabályi minimumtól kedvezőbb szabályokat alkalmaz, és erről megfelelő tájékoztatás is elérhető. Főleg a karácsonyi időszakban szokott aktuális lenni a kérdés, hogy mit lehet tenni, ha egy egyébként hibátlan terméket szeretnénk visszavinni. Ebben a tesztben viszonylag jól ki van fejtve, hogy melyek a tipikus gyakorlatok. Ezen a téren egyébként jelentős változások történtek az elmúlt években, mert egyre több cég látta be, hogy a törvényi minimum betartása önmagában nem feltétlenül elegendő a fogyasztói elégedettség eléréséhez.
Jó tanács:
A hasonló esetek elkerülése érdekében érdemes tájékozódni a cég hibátlan termékek visszavételével/kicserélésével kapcsolatos üzletpolitikájáról. Fontos, hogy az alkalmazott egyedi szabályok nem térhetnek el a törvényi előírásoktól a fogyasztó hátrányára, illetve a fogyasztó törvény adta jogait nem lehet saját nagylelkű gesztusként tálalni. Ha mindenképp fontos szempont, hogy a kipróbálást követően ott legyen az indoklás nélküli elállás lehetősége, a webáruházas vásárlás lehet a megoldás, hiszen egy szabályosan működő eu-s vagy hazai webshopból történő vásárlás esetén (néhány kivételtől eltekintve) megilleti a fogyasztót az indoklás nélküli elállás joga.Jogszabályok:
- 6/1990. (IV. 5.) KeM rendelet az üzletek működéséről (nem hatályos!)
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
napalm 2018.08.08. 13:50:38
Egy kibeb..... impregnáló sprayt kellett venned?
Sipovicsné Zahedli Krisztina 2018.08.08. 13:56:33
DE HA MÁR nem vitte el, akkor meg lehetett volna kérdezni, vissza lehet-e vinni a cipőt, ha nem jó bele a betét. Vagy esetleg haza lehetett volna ugrani a betétért. Ha utána volt ideje a négy boltot végigjárni, kétszer visszamenni, akkor az is belefért volna.
Harmadrészt szerintem egyáltalán nem általános, hogy csak úgy visszaveszik a hibátlan cuccokat (ahogy leírták, ez nem is kötelességük).
A bolt egyenesen jó fej volt, te meg anyázol. Hülye vagy.
Ja, és még valami: a honlapjukon 2000 forint alatt több cipőápoló cucc meg papucs is van.
Répázó 2018.08.08. 14:00:08
lobster thermidor 2018.08.08. 14:04:25
Sipovicsné Zahedli Krisztina 2018.08.08. 14:10:09
Zuzer78 2018.08.08. 14:18:12
Darth Revan 2018.08.08. 14:22:05
lobster thermidor 2018.08.08. 14:44:56
Mivel károsította volna meg magát?
Azzal károsította meg magát igazán, hogy elsőre a figyelmetlensége miatt vett egy pár számára használhatatlan cipőt, amit a bolt, bár nem kötelezi erre semmi sem, kicserélt egy pár használható cipőre. Szőrt szőrért kapott, nem egy fél pár cipőt tukmáltak rá.
Zuzer78 2018.08.08. 14:55:53
zserzsenne 2018.08.08. 14:57:32
Darth Revan 2018.08.08. 15:17:23
Im just here for the comments 2018.08.08. 15:31:20
És még kérdezik, hogy mi haszna van 12 év matekot tanulni... Hát ilyen szituban pl. lenne akár haszna is :D
Tudod Te azt jól! 2018.08.08. 15:37:56
Nem tudod azt mondani, hogy ok, buktam a különbözetet, mert a pénztáras rendszerek nem tudják kezelni ezt az összeget.
Próbáld ki: A tecsóban 960Ft értékű vásárlást próbálj fizetni 1000Ft-os tecsó utalvánnyal.
Nem fog sikerülni. Kp-t nem adhat vissza a pénztáros, és nem tud mit kezdeni az el nem költött összeggel a rendszer
.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.08.08. 15:42:00
Snagal 2018.08.08. 19:28:11
@Sipovicsné Zahedli Krisztina:
"Vagy esetleg haza lehetett volna ugrani a betétért. Ha utána volt ideje a négy boltot végigjárni, kétszer visszamenni, akkor az is belefért volna."
na igen, a történet itt kezdődik :) Ennyire ráérsz de nem mész haza a betétért, nem kérdezed meg, hogy vissza lehet -e hozni stb.
" visszaadhatnák a vételárat az eredeti dobozában visszavitt cipőért, mint az számtalan cégnél teljesen természetes"
Ez tipikusan az az eset, hogy ha van 3 haverod, ebből ketten gond nélkül meghívnak pár kör sörre, akkor nem az az egy haverod a fasz aki ezt nem teszi meg, hanem a másik kettő szimplán jó fej, és többet tesz érted mint amit elvárhatsz tőlük.
Érted a különbséget?
De előzetesen erre sem kérdeztél rá, szóval nem, sehogy sem a bolt a hibás, főleg, hogy próbáltak segíteni, még ha elég szerencsétlen módon is tették...
... ugyanis azt a 700ft-ot meg lehet oldani. De a poszter leírása alapján az üzlet ragaszkodott hozzá. Aminek értem a logikáját de a 700ft meg már annyira pitiáner összeg, hogy többe került a cégnek a "főnökkel" való beszélgetés meg az eladók munkaideje amit ezzel töltöttek.
(dolgoztam kereskedelemben, álltam pult mögött is, meg voltam "főnök" is akit felhívtak ilyenkor az eladók... kb minden üzletben megoldható valamilyen formában, szóval szerintem ez csak arra szolgált, hogy a problémázó vásárlót szopassák... aki valljuk be tett is érte)
herk 2018.08.08. 21:52:45
Nem, nem érted a logikáját. Nem -700 Ft kiadás fáj a cégnek (minusz kiadás, az bevétel, ugye :-), mert itt bevételről van szó, nem kiadásról), hanem az 5 millió forintos büntetésről, amit a cég kap, hanem nem frankó a könyvelés
Snagal 2018.08.08. 21:56:11
(mellesleg 700Ft eltérés miatt egyébként se kapna ekkora büntetést)
sanyi_a_hegyrol 2018.08.08. 23:27:57
Quuuziii 2018.08.09. 08:13:04
JunkieeeBoy · http://junkieeeboy.blog.hu 2018.08.09. 10:36:09
KaTe 2018.08.09. 10:57:13
KaTe 2018.08.09. 11:02:28
Navarone 2018.08.09. 11:11:26
KaTe 2018.08.09. 11:13:59
Navarone 2018.08.09. 12:21:08
A vásárló egyértelműen hibázott azzal, hogy betét nélkül vette meg a cipőt. Ne akarja a hibáját a bolton leverni.
Bobájka 2018.08.09. 13:48:28
A rendelés előtt a cég honlapján tájékozódtam, mi van ha koppanok, és a rendelés nem jó, semmit nem hallgattak el, ennek fényében rendeltem. + A rendeléshez írasos tájékoztatót kaptam, mi van ha nem jó a rendelés. Mentem is szépen vissza, reménykedve, hogy a boltban találok nagyobb méretet, épp a Mammutba. Teljesen tisztában voltam vele, ha nincs méret, van pár napom találni valami dragább modellt, amire becserélhetem, mert összeget nem adnak vissza, vagy saját koltsegen visszapostazom, mert akkor igen :). A boltban extra jofejek voltak (ami sajnos nem alap mindenhol!) az eladók, minden kérdésemre válaszoltak, mindenről tájékoztattak ( ha ez se jó mar csak 3 napom van, osszeg nem jar vissza stb stb...)
A vevő mévis mit gondolt?Először dönt, utana puffog?Vannak szabályok, amit kolcsonosen be kell tartani, és akkor nincs gond. Szerintem a office shoesban ez maximálisan teljesül, és semmit nem hallgatnak el. Ennel sokkal gazabb kereskedok vannak, mentunk mar mi is Bekelteto Testulethez ganejsaggal, de az tenyleg homarra valo sztori volt. Itt a vevo hibazott, majd legkozelebb gondolkodik, mielott vasarol, ami nem is gond, mert tulfogyasztas van :)
Xezs7 2018.08.09. 19:34:19
MagyarPéter 2018.08.09. 21:26:01
Ha már ennyire hülye volt, hogy megvette valódi kipróbálás nélkül a cipőt.
lobster thermidor 2018.08.10. 09:16:19
Inkább ne próbáld meg! :)
lutria 2018.08.10. 23:14:33
John Heard 2018.08.12. 17:16:41
Off: Szinten Norvegiaban az allam 5 ev garanciat vallal minden muszaki cikkre. Most voltam egy Apple boltban, vettem egy iPhonet, az elado mondta, hogy nem kell vegyek Apple Car Protectiont, mert a norveg allam 5 ev garanciat vallal! Kivancsi vagyok Magyarorszag mikor kezdi el utanozni ezt, nem pedig a vasarlot hulyenek nezni!!
telkoe 2018.08.14. 14:35:02
heidt 2018.08.15. 00:09:57
Akkor én minden szart Norvégiába fogok exportálni. Nekem semmi felelősségem nem lesz, hiszen az állam vállal 5 évig garanciát helyettem.
Péter 2 2018.08.20. 19:21:18
europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/norway/index_en.htm
És az Apple nem árul kocsikat, legalábbis egyelőre még jó pá révig nem, bár hírek már voltak róla, hogy bele akar kezdeni ebbe az üzletbe is.
velorex-vezető 2018.08.22. 17:53:54
velorex-vezető 2018.08.22. 17:56:14
velorex-vezető 2018.08.22. 17:57:50
velorex-vezető 2018.08.22. 18:14:28
Quuuziii 2018.08.23. 11:36:25
Badum tssssszzz
velorex-vezető 2018.08.23. 14:45:27
Balfredo Alfredo 2018.08.27. 15:29:18
Ez sajnos így van :-(
A Homár egy fogyasztóvédelmi blog, ahol póruljárt, becsapott (vagy legalábbis magukat annak gondoló) fogyasztók írnak le megtörtént eseteket, segítségkérés céljából.
Ugyan nem láthatok Homár Hilda fejébe, de feltételezem, az szándéka a kommentelési lehetőséggel, hogy ha valakinek a témához kapcsolódó tanácsa vagy megoldási lehetősége van, azt megírhassa, segítő szándékkal.
Gyakorlatban a posztok jelentős része pont nem ilyen. Van itt minden: helyesírási/elgépelési hibák számonkérése, rendszerkritika, a hibázó cég védelme ál-userek ál-dícséretével, stb.
Egy külön sajátos csoport alkotnak azok a hozzászólások, amelyek a posztolót kritizálják, olykor lehülyézik. Hogy igazából ezek semmennyit sem lendítenek előre a dolgon, jól mutatja egy példa. Korábban volt egy poszt arról, hogy a MÁV-val utazva valakinek kellemetlenségei voltak. Mi volt az egyik reakció? Hát az, hogy autóval kellett volna utazni. Egy közelmúlt beli poszt az autóbérlés váratlan extra költségeíről szólt. Teljesen "természetes", hogy volt valaki, aki kioktatta a posztolót; e kioktatás pont arról szólt: miért nem vonattal ment autó helyett. Az egésznek bizonyára megvan a szociológiai háttere, a társadalomban jelen lévő frusztráltság és hasonlók formájában.
Megoldást nem tudok, azt lehet mondani, hogy kell bizonyos idő ahhoz, hogy mindenki úgy és arra tudja használni a fórumozás adta lehetőséget, ahogyan és amire az való.
velorex-vezető 2018.08.27. 17:18:09
Én nem először tapasztalom ezt. Egy korábbi eset kapcsán, amikor a szolgáltató az elutazás napján lemondott egy befizetett wellness hétvégét és a pénzt napok múltán fizette vissza, a legkülönbözőbb rosszindulatú és gúnyos megjegyzések születtek. Feltűnt, hogy egy valóságos törzsgárda jár kellemetlenkedni a Homárra és egymást túlharsogva ekézik a pórul járt posztolókat. Az szóba sem jött, hogy valaki a saját tapasztalatát megosztva, segítő szándékkal írt volna valamit. Az ember még bírálatot is elfogad, ha segítő szándék és nem rosszindulat áll mögötte. De hát nyilvánvalóan beteg az emberiség lelke, ezt bizonyítják a háborúk is.
Balfredo Alfredo 2018.08.28. 15:51:34
Hogy kinek a lelke beteg (teljes emberiség? egyes embercsoportok? konkrét személyek?), arról egészen hosszan és egészen eredménytelenül lehetne vitatkozni.
Az biztos, hogy e beteglelkűeknek jó lehetőség az internet: nem kell menni sehová, egyszerűen otthon ülve hülyézhetik le a másikat, akár névtelenül is. Ez is egyfajta levezető szelep, talán jobb is, mint a háború.
Quuuziii 2018.12.12. 21:08:48
Xezs7 2018.12.13. 17:24:16