"Csak én érzem magam átverve, vagy ez már a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat határát feszegeti."- teszi fel a költői kérdést Gábor, akibe erősen befészkelte magát a gyanú, hogy a weboldalon az általa kiszemelt termék ára csak mézesmadzag volt, nem ármegjelölés. A kérdés nem először és biztosan nem is utoljára kerül elő: mikortól követelhetjük jogosan, hogy az online vásárolt terméket azon az áron szállítsák, amiért az oldalon hirdették?
Tisztelt Homár!
A napokban majdnem vásároltam indukciós főzőlapot, és sütőt a mosogatok.hu weboldalról. Jó, de nem irreálisan alacsony áron, így nem gondoltam semmi rosszra, szállítási költséggel együtt kifizettem online, hála a modern technikának azonnal le is vonták az összeget, a sikeres fizetésről értesítést kaptam. Röviddel ezután kaptam még egy levelet, amelyben a rendelésem "Jóváírás" állapotra változott.
Két nap (munkanap) szünet következett, mire felhívott egy hölgy, hogy a sütő helyett azonos áron, de csak másik terméket tudnának küldeni (hivatkozva beszállítójukra: kifutó modell, és nem kapnak belőle többet). Aztán a főzőlap esetében elhangzott "Nem tudom ennyiért adni..." mondatnál már erősen csalódott voltam. A 76900 Ft árú termékből 88 900 lett. Az indoklásban megint a beszállítójukra hivatkoztak, az emelt árat, és emiatt ők nem adhatják oda a saját gazdasági kárukra. A választási lehetőségem, hogy ezt elfogadom, vagy elállok a vásárlástól.
Nem anyagi nyerészkedés vezérelt, mint ahogy most sem, hanem átverve éreztem magam, ezért hagsúlyoztam, hogy valamit magára adó webshop szerintem nem engedheti meg magának, hogy ilyet csináljon, valamint a különbség az ÁFA értékét sem éri el, ezért szerintem nem okoz anyagi kárt nekik, hogy vállalják az árat amelyen hirdették. A válaszban megkaptam, hogy elfogadtam a vásárlási feltételeket, így ők kitartanak amellet, hogy vagy kell, vagy álljak el a vásárlástól. Ezen felül felajánlották, hogy ha belegyezem a megváltozott árba, akkor ingyen kiszállítják. Szintén csalódottságom, és elveim miatt ezt is elutasítottam.
A vásárlási feltételek számomra etikátlannak tűnnek (https://www.mosogatok.hu/ vasarlasi_feltetelek_5), de való igaz, hogy a vásárlás során kipipáltam. Komolyan érdekelnének vélemyének, hogy csak én érzem magam átverve, vagy ez már a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat határát feszegeti. Arról nem is beszélve, hogy a különböző ár összehasonlító oldalakon ezekkel a húzásokkal komoly verseny előnyre is lehet szert tenni. Valamint hasonló tapasztalatok, megoldások érdekelnének, más vagy esetleg pont ezzel a webshoppal kapcsolatban.
Köszönettel és Tiszetelettel,
Gábor
Kedves Olvasó!
A legfontosabb kérdés, hogy létrejött-e érvényes szerződés közöttetek:
- Ha, igen, akkor a szerződésben meghatározott áron kell értékesíteni nekünk az adott terméket, még akkor is, ha egy rendszerhiba miatt alacsony árról van szó.
- Ha nem jött létre érvényes szerződés, akkor azonban nem követelheted a meghatározott áron történő teljesítést. Fontos tudni, hogy önmagában az automatikus visszaigazolás nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szerződés ténylegesen létrejött.
Honnan tudhatjuk, hogy érvényes –e a szerződésünk?
- Amikor az eladó megfelelő tartalmú üzenetben vagy más alkalmas módon értesíti a vevőt a rendelés teljesítéséről, vagy – a választott szállítási és fizetési mód függvényében - a termék feladásáról, illetőleg az átvétel lehetőségéről. Ettől az időponttól tehát az eladó igényt tarthat a vételár megfizetésére, a vevő pedig a megrendelt dolog átadására.
Részletesebben:
A szerződés a felek között akkor jön létre, amikor a vállalkozás elfogadja és azonos tartalommal visszaigazolja fogyasztó által tett megrendelést. Webáruházak esetén a fogyasztó tesz ajánlatot a vásárlásra (a termék virtuális kosárba helyezésével és a vételi ajánlat elküldésével), és amennyiben azonos tartalmú visszaigazolás érkezik a teljesítéssel kapcsolatosan (ez álláspontunk szerint nem feltétlenül egyezik meg a megrendelés befogadásával kapcsolatos automata üzenettel vagy a rendelés állapotának „jóváírás” állapotra változtatásával), akkor jön létre a szerződés a felek között.Amennyiben létrejött közöttetek a szerződés, és a vállalkozás nem tud szerződésszerűen teljesíteni (pl. a vásárolt terméket átadni), akkor te nem vagy köteles elállni a szerződéstől, lehetőséged van rá, de továbbra is kérheted a szerződésszerű teljesítést. Továbbá az, hogy az elállásra akar rábírni a vállalkozás, arra enged következtetni, hogy a szerződés vélhetően létrejött.
A termékek és szolgáltatások árának feltüntetésére vonatkozó jogszabály többek között előírja, hogy a termék eladási áraként a ténylegesen fizetendő díjat kell feltüntetni. Az online kereskedelemben ugyanezeknek az árfeltüntetési szabályoknak kell teljesülniük, mindazonáltal még kellő körültekintés mellett is előfordulhat téves árfeltüntetés, vagy bármilyen oknál fogva változhatnak az árak.
Abban az esetben, ha szerinted létrejött a szerződés, és továbbra is úgy érzed, hogy jogsérelem ért és a vállalkozással nem tudsz megegyezni, illetve ragaszkodsz a meghirdetett áron való értékesítéshez, abban az esetben javasoljuk, hogy fordulj az illetékes békéltető testülethez (bővebben itt: https://bekeltetes.hu/) annak ingyenes eljárásának megindításával, vagy közvetlenül az illetékes bírósághoz.
Továbbá megtévesztő kereskedelmi gyakorlat kivizsgálásáért bejelentéssel élhetsz a megyeszékhelyen működő Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál.
Felhasznált jogszabályok:
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
- 4/2009. (I.30.) NFGM–SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól
- 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
Nick-son 2019.01.03. 11:18:10
Néha sajnos belefut a kereskedő ilyenbe, hogy nem állította át az árakat időben, vagy nem álltak át automatikusan. Amennyiben ez nem irreális (tizedesjegy tévesztés mondjuk) akkor én be szoktam nyelni évente 3-4 alkalommal kereskedőként, hogy oda legyen adva a kiírt áron.
Ha sehogy se tudják megoldani akkor inkább kérjenek elnézést, hogy nem tudnak szállítani, nincs készleten, utalják vissza a vételárat, de utólag ne emeljenek, ha már megrendelte a vevő az adott áron.
A készlethiányra hivatkozva visszamondás is visszás, de ha hozzátesszük, hogy a NAV büntet a beszerzési ár alatt értékesítés miatt valahol elfogadható.
Viszont ha alacsonyabb áron hirdetik mint ahogy adják az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat.
Terézágyú 2019.01.03. 11:22:39
Honnan tudhatjuk, hogy érvényes –e a szerződésünk?"
Hát, a pószter leírta, hogy a pénzt levonták a számlájáról, és jött az értesítés a sikeres fizetésről... Most akkor ez elég vagy nem elég az "érvényes szerződés létrejöttéhez"???
Nick-son 2019.01.03. 11:50:15
jajmarnemoderalj 2019.01.03. 13:16:00
FDToth 2019.01.03. 13:54:22
ilyenkor vagy elkezdsez hadakozni és a kereskekedő meggyőzhető, illetev fair, vagy tök ellenéte. de akkor meg nem bála vásárolsz és messziről kerülöd.
Jelenleg több a nyerészkedő, rövid távon gondolkodó, hibáját b enem ismerő kereskedő, ritkák azok, akik hosszú távu üzelti modellel rendelkeznek, és fontosabb nekik az ügygél, mint pár 10eFt nyereség
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.01.03. 13:54:22
Darth Revan 2019.01.03. 14:22:20
Terézágyú 2019.01.03. 14:22:27
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.01.03. 14:26:26
neménvagyok 2019.01.03. 14:55:54
0 Ft-os ár,
kedvezménnyel csökkentett, de a kedvezményt tévesen feltüntető ár (pl.: 1000 Ft-os termék esetén a 20 %-os kedvezmény feltüntetése mellett 500 Ft-ért kínált termék),
az olyan esetek, amikor nyilvánvaló, hogy a Termék nem az igazolható piaci áron került feltüntetésre és az Eladó nem kedvezménnyel értékesíti a (pl.: nyilvánvalóan elírt ár: 10 000 Ft helyett 1000 Ft-ért feltüntetett ár).
Igazolt piaci árnak az árukereső oldalak szerinti átlagár tekintendő.
Hibás ár feltüntetése esetén Eladó felajánlja a termék valós áron történő megvásárlásának lehetőségét, mely információ birtokában a Vásárló eldöntheti, hogy megrendeli valós áron a terméket vagy minden hátrányos jogkövetkezmény nélkül lemondja a megrendelést.
Darth Revan 2019.01.03. 15:45:00
nem kell feltalalni a spanyolviaszt, vannak jol mukodo rendszerek, azt kell alkalmazni.
de ha mar egyszer terheltek a kartyat, akkor utolag ne valtoztassanak az aron
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.01.03. 17:52:23
Csakhogy az életszerűséget fossa pofán, de rendesen.
Először is a kereskedő MEGHIRDETI a termékét, FELKÍNÁLJA ELADÁSRA egy bizonyos áron.
Hát hogy a rákban tudjuk ezt úgy csűrni, hogy ezt követően még én teszek ajánlatot, amit ő kegyesen elfogad? Ha ez így volna, én írhatnám be az árat, amivel vételi ajánlatot teszek.
Lóf*szt, mama!
Secnir 2019.01.03. 18:05:16
ott a pont, chicken. ha elmegyek a boltba (piacra, áruházba akárhová), ott azt mondja, hogy 100 ft, vagy az van az árcédulán, akkor az 100 ft. ha már beraktam a kosárba(!), kifizettem, akkor nincs az, hogy kiveszi a kosárból, és azt mondja, hogy 150 ft, mert nincs raktáron.
Walahol 2019.01.03. 18:11:04
Ennek az a kockázata, hogy a listában lévő valamely termék lehet, hogy egyszercsak már nem elérhető.
Természetesen lehet úgy szabályozni, hogy ekkor is és a régi áron, és felelősség, kártérítés, stb terheli a szolgáltatót, aki ehhez természetesen fog tudni alkalmazkodni, csak épp akkor már nem tud ennyire olcsó lenni..
Szóval, szerintem ez nem tisztességtelen gyakorlat, hanem egy win-win szitu: az olcsóság miatt több ügyfél és alacsonyabb ár.
Szerintem, ha a szolgáltató erre az eshetőségre előre felhívja a figyelmet és utána úgy jár el, hogy a vevőnek ne legyen kára ebből (pl, visszatérítés) - az korrekt.
Kánikula 2019.01.03. 19:09:17
Kánikula 2019.01.03. 19:11:20
A korábbi termék már nem elérhető.
humorpalanta 2019.01.03. 19:19:17
Azt gondolom, hogy az ember nem vár el mást, csak tisztességes eljárást. Ha a tisztességes eljárást teljesíti a webáruház, az ember hajlandó bevállalni apróbb, időközben felmerülő kényelmetlenséget (kisebb áremelkedés, későbbi szállítás, stb.) Viszont ha az eladó láthatóan és érezhetően nem úgy jár el, ahogy kellene, akkor az ember inkább nem is rendel semmit, de nem hízlalja az ilyen csalókat.
Thule 2019.01.03. 19:39:47
Etniez 2019.01.03. 20:14:22
Felmerül a kérdés, mi szükség az ilyen webshopokra?
Nick-son 2019.01.03. 20:21:45
Az áfa különbözet hatását az árkülönbségre még mindig nem értem.
Walahol 2019.01.03. 20:49:50
A nagyker egy eseti vevővel nem fog szóba állni. A webshop szolgáltatás az, hogy elmegy az árúért, kereskedelmi mennyiséget visz (nem csak a Tiéd, másét is), majd postára adja a vevőnek, illetve, ha valami nem oké, akkor garanciát intéz, stb.
Akinek van jó céges kontaktja, nagy százalékos nagyker kedvezménnyel, az nem ilyen helyen vásárol.
ekat 2019.01.03. 21:54:00
Részemről itthon csak nagy, ismert boltok, vagy, ha muszáj, akkor kicsi ugyan, de személyes átvétellel és akkori fizetéssel. (Így legalább kiderül, hogy van-e a dolog.)
Amúgy meg amit csak lehet az Amazon.de-ről, de .uk is előfordul.
ekat 2019.01.03. 21:58:40
kolomparlole1114 2019.01.03. 22:30:27
Darth Revan 2019.01.04. 00:07:06
miert is kellenne visszaadni?! ha a vevo megveszi egy millioert, az az o dolga.
ha az ar rendesen ki van irva, akkor ez miert lenne atveres?!
netrunner71 2019.01.04. 08:51:19
Szerintem itt fogalomzavar van.
Még nem vonták le a számlájáról az összeget.
Az értesítés arról szól, hogy a bank zárolta az összeget.
Ha létrejött az üzlet, a webshop lekéri a pénzt.
Ha nem jön létre, a bank feloldja a zárolást oszt' csókolom.
Ilyen esetben ha megnézed az sms értesítést és összehasonlítod a netbankos információkkal, azt látod, hogy a számládat még nem terhelték meg, csak a zárolt tételek között szerepel.
Így van ez akkor is ha kártyával fizetsz a kisboltban, benzinkúton stb: az sms értesítésben már látszik a tranzakció, de a folyószámlád még valójában még nincs megterhelve, a netbankban csak 1-2 napon belül látod teljesített tételként.
Nancsibacsi 2019.01.04. 08:54:32
Ebben az esetben valószínűleg semmit se lehet csinálni. Úgy általában előre nem szabad semmit se kifizetni, mivel az esetek 95 százalékában a termék az eladás pillanatában nincs a kereskedő birtokában. A "raktáron" jelzés jellemzően nem jelent semmit. Nyilván a kereskedőnek jó, ha meghitelezi a vásárló azt a pár 100 milliót amit készletre meg raktározásra kellene költeniük - akinek sok fölösleges pénze van, az hitelezzen bátran 0%-os kamattal :-)
Nancsibacsi 2019.01.04. 09:06:35
Még nem vonták le a számlájáról az összeget.
Az értesítés arról szól, hogy a bank zárolta az összeget."
Tudod azt a pénzt használni? Nem. Leszarod hogy a kereskedő se tudja használni? Igen.
Akkor ez pontosan olyan, mint egy teljesült fizetés.
A bankkártyás storno amúgy max 30 nap, ha nem sikerül 180 napja van a banknak a panaszkezelésre - ha mégse csak zárolás feloldásról volna szó. Szóval TÖKRE MEGÉRI kártyával előre fizetni, tényleg :-)
Terézágyú 2019.01.04. 09:09:38
"Szerintem itt fogalomzavar van."
Erről beszélek. Éppen ezt kellett volna elmagyaráznia a gévétéinek, mert szemmel láthatólag a pószter sincs képben teljesen:
"szállítási költséggel együtt kifizettem online, hála a modern technikának azonnal le is vonták az összeget, a sikeres fizetésről értesítést kaptam. Röviddel ezután kaptam még egy levelet, amelyben a rendelésem "Jóváírás" állapotra változott."
"levonás", "sikeres fizetés", "jóváírás" - mondja a pószter.
"nem levonás", "zárolás", "(majdani) lekérés" - mondod te. (Én elfogadom, hogy neked van igazad.)
Még egyszer mondom: a gévétéi féloldalas szövege éppen ezeket nem magyarázza meg a pószternek (és a többi onlány vásárlónak)
@Thule:
Hogy ÉN mennyire értek ezekhez az most irreleváns, mivel egy szóval sem mondtam, hogy kenem-vágom, és hogy osztanám az észt... Van amikor osztom, de ebben az esetben nem tettem. Éppen ellenkezőleg, a gévétéiről mondtam el, hogy ő sem képes igazából elmagyarázni a pószternek, hogy mi az ábra.
ekat 2019.01.04. 09:49:39
ekat 2019.01.04. 10:00:08
Az, hogy a bank mikor könyveli le az egyes tételeket, az teljesen lényegtelen, viszont a folyószámlán és a hitelkártyaszámlán se férsz többet hozzá ahhoz az összeghez, és nem is jelenik meg egyik egyenlegben sem. Innentől a Te szempontodból 'fizettél', a banki folyamatoktól és az elnevezésektől függetlenül. Nincs már az ellenőrzésed alatt az összeg.
Ja és nekem nemrég olyan is volt, hogy már szerepelt a netbankban a terhelés, és két hét múlva egyszer csak eltűnt...
Mindettől függetlenül persze nem árt tudni a zárolás és a fizetés közti különbséget, főleg szállodafoglalásnál.
ekat 2019.01.04. 10:04:42
Rémbódess 2019.01.04. 13:10:02
Ha egy webáruházban azonban csak előre utalással lehet vásárolni, akkor az felettébb gyanús, messzire kerülendő, hacsak nem régi ismerősöd és már vásároltán mondjuk az offline boltjukban is többször...
LKerekes 2019.01.05. 01:17:05
Bőven elég. Ha a pénzt elfogadták az egyértelmű szerződésnek számít, mert már több is, mint ráutaló magatartás.
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.01.05. 13:31:48
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.01.05. 13:36:10
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.01.05. 13:43:49
Quuuziii 2019.01.06. 00:16:30
Balfredo Alfredo 2019.01.06. 10:49:55
Ideális esetben a webshop úgy működne, hogy a hagyományos boltnál kedvezőbb áron megrendeled az árut, pár nap múlva kihozzák és mindenki elégedett.
A posztokból meg pont az derül ki, hogy nem így működnek: a megrendelt cuccos nincs, nem annyiba kerül, ami helyette lenne az sincs is raktáron, de közben már zárolták az ellenértékét, vitatkozni kell a boltossal illetve céggel.
Összeségében az a benyomás, hogy a webshop egy nagy humbug és igazából semmi előnye nincs a hagyományos bolttal szemben. A hagyományos boltba bemész, kiválasztod, kifizeted majd hazaviszed (vagy viteted) a cuccost és mindenki elégedett.
azbest 2019.01.07. 02:51:36
Egyébként meg hihetetlen olvasni a kommenteket, hogy mennyire nincs az embereknek fogalma a webshopos rendelések szabályairól. Mindenféle saját logika meg találgatás az van, de se szabályzatot, se jogaszabályt elolvasni már nem jut ész. A levélben, amit először kapott, onnan tudhatja, hogy az még nem a vásárlás volt, hogy bele van írva ennek a ténye. A zárolást pedig azért teszik, hogy a kedves vásárló ne tudja elkölteni azt a pénzt, ami a fizetéshez kell, mert az "ügyesebbek" megpróbálnának több helyen egyszerre vásárolni és elkölteni ugyanazt a pénzt. Ahogy írja, a rendelése jóváírásra váltott azonnal, szóval még egy nyom arra vonatkozólag, hogy sikertelen a vásárlás. De valószínűleg kár részletezni, mert teljes homály és csak hőbörgés a vége.
szekertabor · provo.blog.hu 2019.01.08. 13:25:19