Nyár parancsnok alaposan bedurrantott a kályhába. Tombol a kánikula, mindeneddigi és sohakorábban típusú melegrekordok dőlnek sorra, az emberek túlélő üzemmódra váltottak, és hirtelen felértékelődik még a légkondis munkahely is, nemhogy a légkondis pláza, a légkondis mozi vagy egy légkondis közlekedési eszköz, ami a végletekig elcsigázott nép számára végre enyhülést ad. Már persze akkor, ha rendesen működik az a fránya beépített klíma.
Kedves Homár!
Épp a Békéscsaba és Budapest között közlekedő 15:19-kor induló, Fogaras IC 74-es számú vonaton ülök, onnan írom ezt a levelet, mert kínomban már nem tudtam mit kezdeni magammal. Kint 35 fokot mutat a hőmérő, én pedig egy temetésről jövök vissza Budapestre, ahol délelőtt már pecsenyévé sültem az akkor még csak 34,5 fokos melegben. Gondoltam, legalább legyen egy kényelmes délutáni utam, megengedtem magamnak azt a luxust, hogy megváltottam az 535 Ft-os IC helyjegyet a sima gyorsvonati pótjegy helyett, legyen kényelmes helyem a légkondicionált kocsiban. Tudom, naiv voltam.
A vonat először csak 10 percet késik az utastájékoztatás szerint, majd ez 15 percre módosul. Ezalatt pont remekül le lehet izzadni az állomáson várakozva, persze erről bizonyára nem a MÁV tehet, hiszen Romániából jön a vonat, a határon mindig lehet valamilyen fennakadás, tulajdonképpen már az nem is elvárás részemről, hogy egy IC pontos is legyen ezen a vonalon, ebben az országban.
Befut a vonat végre, a sok izzadt ember végre felszalállhat és megkeresheti a légkondicionált helyeit. A vonathoz két román IC kocsit csatoltak, számozás semmi, az csak szájhagyomány útján terjed, hogy melyik kocsi melyik, de mindegy is, mert a helyemen már ül egy román úriember aki feldobta a lábát a szemben lévő ülésre is, biztos ami biztos, és nyitott szájjal szundikál. Leülök máshova, nem vagyok most szőrszálhasogatós kedvemben, de még ha abban is lennék, sem biztos, hogy alvó románok felébresztését és arrébbküldését vállalnám.
Leülök egy random helyre, alig vannak a vonaton, és várom a hűsítő legkondit, ami persze elmarad. Már fél órája utazunk amikor megérkezik a kaller, akitől megkérdezem, hátha én tévedek, hogy biztos ez az IC kocsi? Igen, ez az. És légkondi megy? Igen, megy! Csak ANNYIAN FELSZÁLLTAK BÉKÉSCSABÁN, hogy sajnos ez ennyire képes. De előtte nagyon jól ment! (Megjegyzem, kb 15-en lehetünk a 100+ üléssel rendelkező kocsiban) Ha nagyon el akarom hinni, akkor a bokám környéken tényleg érzek némi langyos szellőt végülis. 10 perc múlva visszajön ugyanez a kalauz és egyik utastársunk segítségét igénybe véve kinyitja az egyik mini ablakot, azzal a felkiáltással hogy csak a levegő cserélő megy, a légkondit nem sikerült felkapcsolni.
Mire Szolnokon vagyunk már patakokban folyik a víz mindenkiről, oxigén nulla, nyitható ablakok száma 1, fokok száma érzésre legalább 39, a levegő lehetősége a mozgásra nagyjából semmi. Olvasni már nem tudok, a fülhallgatót nem akarom a fejemre rakni mert az is melegít, barátunk aki az ablaknyitásban részt vállalt, mellékesen megjegyzi hogy a román szakaszon majd’ megfagytak, úgy ment a légkondi. Azaz a berendezésnek nincs baja vélhetően. Felhívom inkább a barátomat, hogy elmondjam mennyire szenvedek. Ez nem segít végül a szenvedés csillapításában. Aztán elolvasom itt a blogon a sorstársak hasonló történeteit. Ez valamennyire vígasztal.
Mire félúton vagyunk már Szolnok és Budapest között, addigra úgy tűnik hogy valaki mégis megtalálta azt a kapcsolót, mert a villany fekapcsolásával egyidőben valami történt, ami olyan 31-32 fok körül stabilizálta a hőmérsékletet a kocsiban.
Tulajdonképpen nem is azt az 535 Ft-ot sajnálom ilyenkor, hanem úgy az egészet nem értem. Persze vissza lehetne követelni ezt a pénzt, de tök mindegy. Inkább az a gondom, hogy az embernek ilyenkor ezzel a kínlódással telik az ideje, amikor fejlett nyugati országokban élők ilyenkor tudnak dolgozni, pihenni, olvasni stb., minket meg hagynak megfőni a 3 órás úton 3-4000 Ft-ért cserébe, miközben egyébként a technikai feltételek még meg is lennének arra hogy ne egy szenvedés legyen ez az út. Ezt nem értem.
Köszönöm, hogy megírhattam, mindjárt meg is érkezünk, bár időközben ismét lekapcsolták a villanyt, ami ezek szerint a légkondit is működteti, mert a bokahűsítő légmozgás újra megszűnt.
Üdvözlettel,
Kurucz Andi
Snagal 2019.07.04. 10:59:38
MÁV ¯\_(ツ)_/¯
ekat 2019.07.04. 11:09:01
Utoljára a Hamburgba tartó nemzetközi vonaton ültem jó pár éve, helyjeggyel, a teljes úton csorgott be az ablak mellől a lábam elé a víz. És nem volt más szabad hely.
Vissza még vissza kellett jönnöm, akkor meg vécére is nehéz volt kimenni, mert bőröndökkel ültek/feküdtek mindenhol a folyosón a helyjegy nélküliek.
Úgyhogy soha többet. :)
Xezs7 2019.07.04. 11:12:33
Mindenesetre az utasok nagy része annyira mafla, hogy egy sima személyvonaton képtelen megkérdezni a vele egy fülkében ülőktől, hogy lehuzhatja-e az ablakot. De ha valaki más lehúzza (én) akkor egyből mondják, hogy milyen jó ötlet és hogy már milyen meleg volt.
ekat 2019.07.04. 11:15:15
ordasbacsi 2019.07.04. 11:31:20
Szarazkoro 2019.07.04. 11:39:40
Pepe001 2019.07.04. 12:01:24
Miért nem ültem át másik kocsiba?
Szakértelem és ügyfél központúság a maximumon...
Potpolett 2019.07.04. 12:10:04
Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.07.04. 12:35:57
ptspts 2019.07.04. 12:52:12
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2019.07.04. 13:01:41
Nem? Pedig egyszerű... Magasról le van sz*** az utas...
2019.07.04. 13:41:41
Csak vannak olyan kocsik is, amikben épp a légkondi miatt nem nyitható az ablak, az meg nem működik.
Más:
A BKV Van Hool buszaiban még soha nem találkoztam működő légkondival, valamit fúj a rendszer, de nem hideg, sokszor már reggel 35 felett van a hőmérséklet, amikor kint még hidegebb van, mert csak kicsi ablakai vannak. Namost vannak páran Facebook oldalakon, akik ennek ellenére állítják, hogy a légkondi működik, csak a hülye utas kinyitja az ablakokat.
2019.07.04. 13:43:47
Egy időben mikor Start VIP kártyával vagy miafranccal utaztam, amivel első osztályra is felszállhattam, sokkal gyakrabban nem működött ott a légkondi, mint a másodosztályon.
Xezs7 2019.07.04. 13:46:29
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2019.07.04. 14:42:03
Biztosan van ilyen. Én azt a megoldást szeretem amikor a buszvezető ha megy a légkondi akkor csak mondjuk a legelső és a legutsó mini ablakot nem zárja be így van elméleti lehetőség a büdös utaso miatt levegőt venni és hűvös(ebb) lehet e lvegő, bár szvsz ha 4 ajtót megállónként kinyit az a 36nm felület elegendő szellőzést jelent.
Ha nem megy a légkondi vagy csak a vezetőfülkében megy, akkor tessék minden ablakot nyithatóvá tenni plusz a tetőablakot. Nem a garázsban kinyitni, mert megtelik kipufogó végtermékkel, majd az utasok megoldják.
Mondjuk amikor vonatoztam rendszeresen csináltattam olyan csinos kis négyzet keresztmetszetű ablaknyitó kulcsot mert ezelőtt 10..20.. éve sem volt mindig elviselhető. Persze, csak ha nem volt a környéken a kaller.
Mondjuk nekem háromszög keresztmetszetű kulcsom is volt, az M3 metró miatt.. Ha az alagút megtelt volna füsttel az álmoskönyv szerint kevesen maradnának ülve, hogy szépen megfulladva megvárják amíg a sofőr kinyitja a kocsikat.. ha egyáltalán hátra jönne ;) furcsállom is, h nincs sem üveg kitörő kalapács a buszokhoz hasonlóan szerelve és tűzoltó készülék is csak az újakon, holott buszon, teherautón kötelező de még személyautón is ajánlott. Mondjuk sosem nyitottam ki ajtót, az veszélyes ha nem áll a kocsi, talán be is jelez a sofőrnek, csak vész esetére tartogattam.
2019.07.04. 18:03:17
Ha kint hidegebb van mint bent, márpedig ez jellemző ezen buszokon reggel, akkor nem lehet igaz, hogy az állítólagosan működő klímát az utasok azért nem észlelik, mert a kinti meleg levegő felmelegíti, amit a klíma lehűt. Van azon a vonalon nagy ritkán Mercedes busz is, azon is kicsi ablakok vannak, de azokat a kicsi ablakokat ha ki is nyitják, észlelhető, hogy bent hideget fúj a klíma. A Van Hool buszokat tavaly mérték, és melegebb volt rajtuk, mint az Ikarusokon, persze mert 30 fok kinti hőmérsékletben a nagy ablakokkal és egy rakás lyukkal rendelkező Ikarusok alig melegebbek, mint 30 fok, míg a hivatalosan klímás Van Hool a kis ablakai miatt ilyenkor simán 38 fokra melegszik belül
2019.07.04. 18:04:29
Az 1-esen a CAF-okon még stabilabb, igaz az sokaknak már túl hideg.
juhaszvik 2019.07.05. 08:11:00
Hogy lett ebből 8 bekezdéses sztori?
De ha már ilyen részletesen elmesélte a napját a posztoló (ilyet általában facebook-on csinálnak emberek, de mindegy), akkor menjünk bele a részletekbe. Miért ne hagynának minket, "mindent tudó, sosem tévedő" homárkommentelőket unatkozni.
Most akkor a temetésen pecsenyévé sült a posztoló, aztán 15 perc késés miatt leizzadt a pályaudvaron?
Honnan tudta, hogy román az utastársa, ha aludt? Vagy ez olyan, mint amikor az osztrákok mondják, hogy "na megjöttek a magyarok"?
"a sok izzadt ember végre felszalállhat"
"Megjegyzem, kb 15-en lehetünk a 100+ üléssel rendelkező kocsiban"
ez most ellentmondás?
"Felhívom inkább a barátomat, hogy elmondjam mennyire szenvedek."
Naplót vezet itt a homáron? A tegnapi reggelijéről lesz poszt? Elég rostot vitt be a szervezetébe?
Na mindegy, jöhet a hétvégi poszt ide a panasz(kodós) blogra...
(* - jut eszembe, hol tehetek panaszt, ha nem vagyok elégedett a homár posztok minőségével, tömörségével?)
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2019.07.05. 08:53:12
CCnick 2019.07.05. 09:13:36
funfun 2019.07.05. 09:24:05
Terézágyú 2019.07.05. 09:32:23
blasiusii 2019.07.05. 09:34:30
- Késést csak utolsó pillanatban írunk ki/módosítunk, amikor már rég be kellett volna futnia a vonatnak
- A klímának csak két beállítása lehetséges: min és max
- "A mennyezeti klíma most nem működik" (oldalról jön be csak valamicske levegő)
- Ha nagy gebasz van, akkor konkrétan elbújnak a kalauzok, felesleges is előkészítened a jegyed ellenőrzésre
- Ha kis gebasz van, akkor mászkálnak, de semmi utastájékoztatás
- A bemondó hangszóró jellemzően nem működik vagy csak bazi hangos recsegés
- Kevesebb lesz a késés, ha meghosszabbítjuk a hivatalos menetidőt!
- A 30 perc feletti késések esetén kaphatsz valamicske visszatérítést, DE ezeket gyűjtögetni kell, ha a visszatérítés nem haladja meg az 1000 Ft-ot. És persze, ez akkor sem automatikus, ha online vásárolsz (pedig tudhatná a rendszer, hogy a vonatod késett), hanem be kell menni egy -épp nyitva tartó- állomásra, kitölteni egy A4-es papírt (a legtöbben ilyenkor puffogva csak visszadobják a pénztárosnak, és nem töltik ki, győzelem a MÁV-nak!)
Terézágyú 2019.07.05. 09:41:24
"- Ha nagy gebasz van, akkor konkrétan elbújnak a kalauzok, felesleges is előkészítened a jegyed ellenőrzésre
- Ha kis gebasz van, akkor mászkálnak, de semmi utastájékoztatás"
Mondjuk eleve a kalauzokkal nem közölnek semmit hivatalosan. Sem a késésekről, sem a vonat/kocsik állapotáról stb.
A kalauzoknak nem dolga tudni ezekről. Mármint nem a kalauzok szerint, hanem a felsőbb vezetés szerint.
body_andras 2019.07.05. 09:47:19
Szerintem fontos hogy mindennapos téma legyen még a jelentéktelennek tűnő, fogyasztó- és emberjogellenes szolgáltatások minden rémtörténete. Persze hogy életkor mínusz tíz éve mindenkinek rengeteg emléke van arról, hogy a MÁV késik, koszos, büdös, nyáron meleg, télen hideg. Ettől még nem kell lerázni a témát. Mikor fognak az utasok egyszer komolyabban fellépni az ellen, hogy a mókuskerékben kitaposott pénzükért szart kapnak cserébe? Nem beszélve az adó-milliárdokról amik köddé válnak ebben a szervezetben (is).
body_andras 2019.07.05. 09:52:12
Terézágyú 2019.07.05. 09:54:26
Hát erről beszélek.
Dezsike 2019.07.05. 10:39:19
juhaszvik 2019.07.05. 11:04:14
Aki tud, az autóval utazik, de a többieknek mi az alternatívája (mármint a buszon kívül)? Persze el tudnék képzelni egy olyan közösségi kezdeményezést, ahol az emberek összefognak, és mondjuk egy hétig ignorálják a vasutat. A baj csak az, hogy a reakció erre az lenne, hogy "na végre egy kis nyugi".
A fő probléma talán az, hogy az állami cégek nem érdekeltek a megfelelő szolgáltatás nyújtásában, mivel monopol helyzetben vannak (vagy abban érzik magukat).
citrix 2019.07.05. 11:40:59
ekat 2019.07.05. 12:02:17
Digitális Dzsihád 2019.07.05. 12:21:30
Brüsszelben meg úgy tudják, hogy kis hazánkban állítólag demokrácia van, mert Vitya ezt mondta nekik.
Ééérted, ahogy kicsiben egy közlekedési vállalatnál, ugyanúgy nagyban az országgal...
2019.07.05. 12:32:49
Én amikor egyedül megyek valahová, ha tudok vonatozok. Azért, mert így pénteken közvetlenül munkahelyről tudok indulni, nem kell hazamennem (munkába sosem járok kocsival, nem szeretem a dugót, a parkolás is gond lenne), meg azért is, mert ilyenkor nyugodtan olvashatok közben. Két főnél már drága lenne a vonat. Viszont ahogy egyre jobban épül le a vasút, egyre gyakrabban merül fel, hogy egyedül is inkább autózzak, mert volt már nem egyszer, hogy végig kellett állnom IC-n, mert nem létezett a kocsi, vagy nem olyan kocsi volt, így nem létezett a helyem, emellett egyre gyakoribb az extra nagy késés is.
citrix 2019.07.05. 12:36:25
juhaszvik 2019.07.05. 12:49:34
Terézágyú 2019.07.05. 12:57:20
Egyrészt, ahogy elnézem a jelenlegi pártprefenciát - soha.
Másrészt: az egész országban, minden téren ez a helyzet. A magyar állampolgár akármit csinál (ha buszon megy, ha vonaton megy, ha kocsival megy, ha otthon marad, ha bármilyen szolgáltatást vesz igénybe) szart kap cserébe.
Hogy lehet lázadni, ha MINDEN szar?
fodorb 2019.07.05. 13:00:12
A klíma a kocsi akksijáról megy, amit menetközben tölt, és akksiban tárol, és a villágítás is innen megy.
Az, hogy a határon lekapcsolják szándékos utasszivatás nem más.
Mint ahogy a bkv állítólag klímás volvó és van hool buszai is.
De legutobb némi elégedettséggel töltött el , hogy a vezető is legalább annyira szemvedett
élhetetlen 2019.07.05. 15:03:08
Nem kell elküldeni melegebb éghajlatra, csak feszültségoldásnak szántam, de tényleg megtörtént.
2019.07.05. 15:36:15
Pár éve a fehérvári pályaudvaron pontosan ugyanez volt, FEZEN fesztivál utolsó napja, éjszakai vonat, 2 körül kellett volna érkeznie, késett egy órát, mikor megérkezett, tapsolt, éljenzett a várakozó tömeg, a mozdonyvezető vissza is intett. Hangulat függő, nem ország függő.
élhetetlen 2019.07.05. 16:04:53
igazi hős 2019.07.05. 16:48:46
Jim87 2019.07.05. 18:15:58
de az, hogy rossz szolgáltatást nyújt a MÁV nagyon relatív
sok nyugati országban más minőségű a vasút tény
de emellett a világ több száz országában nem jobb, mint a Máv...
pl a fennt említett olasz példa is mutatja
Gleccsertetű 2019.07.05. 20:48:32
efi 2019.07.05. 22:05:57
Beer Monster 2019.07.06. 14:13:05
padisah 2019.07.06. 20:21:09
én régen akkor szerettem vonatozni, amikor még nem találták fel ezt az IC kocsi förmedvényt, ami gyakorlatilag mindig levegőtlen és büdös
néhány speciális esetben hideg, főleg amikor nem kéne annak lennie
10 utazásból kb 2x van egy tönkrement neoncső a világítótestben amit nem cseréltek ki, viszont pont olyan frekvencián villódzik és sípol hogy fél óra után konkrétan hányingerem lesz tőle
a klasszikus személyvonati kocsikkal viszont sosem volt ilyen probléma, szellőztetésre alkalmas ablakaik voltak (vannak?) amin kicsi a nem nyitható üvegfelület, tehát ha meleg van akkor van mit nyitni, és kevés, az utasteret melegítő napfény jön be rajta
a világítást meg klasszikus izzószálas lámpák oldották meg, ami fizikailag a hőtehetetlensége miatt nem tud villódzni, nem tudsz olyan áramot rákapcsolni hogy villogjon -> ezeket azóta az únió az ő végtelen bölcsességében betiltotta, de most már az energiatakarékosabb, és nagyon szép fényű halogéneket is
érdemes egy kört futni a Van-Hool buszokon is: ezeket használtan vette a BKV.... na honnan? egy óceáni éghajlatú nyugat európai városból, hollandia, belgium, franciaország satöbbi
ahol soha nincs 35 fok, de még 30 se nagyon
na ezért lettek ezek olyanra tervezve, hogy nagy nem nyitható üvegfelület és minimál légkondícionáló ami viszont nem működik, és nem bír a magyar nappal
az ésszerű megoldás, az hogy nem kell túlgondolni az utastér klimatizálását, a büdös levegő hűtése és keringetése helyett SZELLŐZTETNI kell, ami olcsóbb és jobb megoldás
Rugovicsvalagba 2019.07.06. 22:32:50
2019.07.07. 10:55:15
Akár lehet. Ha az ember sokat vár, egy idő után már poénba megy át a dolog.
2019.07.07. 10:56:48
Nem mutat semmit az olasz példa anélkül, hogy tudnánk mennyire gyakori eset.
Engem nem az zavar, hogy a MÁV rosszul működik, hanem a tendencia, hogy egyre rosszabb.
DarkWolf 2019.07.09. 07:01:32
Permetező 2019.07.09. 16:17:27
"Román vagonban utazni ősi román szokás.
Aki mávval utazik az sikeres ember nem lehet"
kolomparlole1114 2019.07.11. 13:21:08
kolomparlole1114 2019.07.11. 13:28:07
Te be vagy baszva? Mitől lenne zsákutca az ha nem akar megfőni az ember?
"a klasszikus személyvonati kocsikkal viszont sosem volt ilyen probléma, szellőztetésre alkalmas ablakaik voltak (vannak?)"
El vagy "kicsit" tájolva... Minden 2. ablak nyitható, persze annak is csak a felső 1/3-a, de azt se nyitják ki, mert 1. mindenhol van egy nyanya aki nyafog a friss levegő miatt, 2. simán csak nem nyílik, 3. ha mégis nyitva, azon a kis lyukon akkor se áramlik levegő. Mondjuk ilyen 200%-os zsúfoltságnál nem meglepő hogy elakad a sorfalon.
"és kevés, az utasteret melegítő napfény jön be rajta"
Te most a zsidószállító marhavagonokról beszélsz? Mert a MÁV-on nagy ablakok vannak, amin a fény bejön, de mivel nem nyitható (vagy csak résnyire), így az bent is marad.
"a büdös levegő hűtése és keringetése helyett SZELLŐZTETNI kell, ami olcsóbb és jobb megoldás"
Jó, de ha meg kitöröd az ablakot, akkor valamilyen rejtélyes okból feljelent a MÁV.
kolomparlole1114 2019.07.11. 13:29:46
kolomparlole1114 2019.07.11. 13:32:01
Már miért lenne ellehetetlenítve? Ugyanúgy 1 tollvonás ezektől visszavenni a közpénzt, és fellógatni / TÉSZ-re ítélni mindet.
citrix 2019.07.11. 13:56:36