Tibor története tanulságos, na nem a láncfűrész online rendelése miatt, mert azzal még nem feltétlenül van baj, mondjuk most pont igen. A gép nem működik, a messzi messzi kereskedő természetesen megnézni, de csak ha Tibor személyesen beszállítja az eszközt. És mi van akkor, ha nem tudjuk személyesen elvinni azt, amit online rendeltünk?
Adva van egy Érden üzemelő szerszám kereskedelmi cég, a szerszamkell.hu. Rendeltem tőlük, előre fizetéssel egy 34.790 forint értékű Ryobi RCS2340B 2300W elektromos láncfűrészt. Amikor a készüléket összeszereltem, és használni szerettem volna, kiderült, hogy sajnos nem működik, az elektromos motor ugyanis nem indul be. Kipróbáltam minden rendelkezésemre álló dugaljjal, de se kép, se hang.
Felhívtam őket, és megkérdeztem tőlük, hogy ilyenkor mi van? Közölték, hogy vigyem be hozzájuk, Érdre, megnézik, és ha tényleg nem jó, akkor intézkednek. Mivel én Budapesten lakom, autóm nincs, kérdeztem tőlük, hogy mi van akkor, ha egy nyolcvanéves öregasszony vagyok? Mondták: akkor is vigyem be hozzájuk.
Ilyen esetben érdemes megnézni a kereskedő oldalára felrakott ÁSZF-t, ebben szintén szerepel az indoklás nélküli elállási jog, amit szakértőink is javasolnak. Itt nincs szó kizárólag személyesen visszaszállításról, ahogy a 30 napos elállásnál sem, bár ha ezt a megoldást választjuk, akkor a költségeket a fogyasztónak kell viselnie.
Kedves Olvasó!
Érdemes megfontolni az indokolás nélküli elállási jog gyakorlását, amelyet a termék átvételétől számított 14 napon belül tudsz megtenni az eladó vállalkozásnak címzett egyoldalú nyilatkozattal, amelyet érdemes igazolható módon, írásban megtenni. Az elállás a megkötött szerződést felbontja, a vállalkozás köteles a termék vételárát visszafizetni, a fogyasztó pedig köteles főszabály szerint a készüléket saját költségén visszaküldeni.
Ha ez a határidő már letelt, akkor az eladó felé jótállási igényt tudsz bejelenteni, amely elsődlegesen a hiba kijavítására vagy a készülék cseréjére irányulhat. Ezt a bejelentést is érdemes igazolható módon, írásban megtenni az eladónak.
Nincsen a fogyasztónak olyan jogszabályi kötelezettsége, amelynek alapján a jótállási igény csak személyesen lenne érvényesíthető, a hibás készülék személyes átadásával. A kijavítást a vállalkozásnak a jogszabályban meghatározott eljárás betartásával és feltételek teljesülése esetén el kell végeznie és az ezzel kapcsolatban felmerült költségeket is ki kell fizetnie.
Ha a cég a jótállási igényt nem teljesíti, akkor békéltető testülethez fordulhatsz vagy polgári peres eljárást is kezdeményezhetsz a vállalkozással szemben.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó
kötelező jótállásról
Tikakukac 2019.10.07. 10:13:24
juhaszvik 2019.10.07. 10:19:31
Egyébként fogalmam sincs, hogy mit szeretne a posztoló. Menjen ki házhoz a bolt, hogy megnézzék a nem működő fűrészét?
Snagal 2019.10.07. 10:42:11
de újabban ezek a pár soros Homár-haikuk már a ló túloldala. Azért némi információ nem árott volna pl:
" Amikor a készüléket összeszereltem, és használni szerettem volna,"
és az mikor is volt? aznap, ahogy kiszállították? vagy még tavaly rendelte de most jutott eszébe, hogy esetleg kipróbálja? azért nem mindegy.
Ahogy az sem derül ki, hogy a poszter mit szeretne? Nyilván nem azt, hogy a cég kimenjen házhoz és ott intézze a garis ügyintázást (HA még garis, lásd fent ugye) - vagy ha igen akkor elég naiv. Jelete, hogy visszaküldené futárral vagy postával? Erre mit mondott a cég?
A homár bevezetőjében arra utaénak, hogy a cég ragaszkodik ahhoz, hogy személyesen vigyék vissza a motyót, de ez nem derül ki a leírásból.
Nem lehetne olyan posztokat kirakni amik kicsit "kidolgozottabbak"? és nem egy ilyen "mi van ha..." jellegű elképzelt tanmesét?
Fausto(tm) 2019.10.07. 10:43:58
GöTi 2019.10.07. 10:48:17
A visszacsapódásvédő lapot, ami a fényképen a gépet markoló kéz előtt látható, azt hátrahúzta a posztoló?
Antalbaba 2019.10.07. 10:54:24
_Neville 2019.10.07. 11:20:58
juhaszvik 2019.10.07. 11:23:27
@Snagal: szerintem szándékosan van megvágva a levél. El nem tudom képzelni, hogy bármiféle bevezető és búcsúzó szöveg nélkül küldte ezt be a posztoló, ráadásul a nevét sem írja, ennek ellenére Rezső Tiborként hivatkozik rá.
KaTe 2019.10.07. 11:50:25
- Teljesen életszerű, hogy nyolcvanéves öregasszony láncfűrészt vásárol. De ha mégis így tenne, akkor remélhetőleg nem ~1500 forint megspórolása miatt fogja megrendelni pl. az ország másik végéből.
@Antalbaba: 3 napon belül tapasztalt hiba automatikusa cserét jelent, nem? Ha nem próbáltad ki 3 napon belül, az elég nagy pech, ha viszont már később jött elő a hiba (3-14 nap, akkor feltételezhető, hogy már használatba vetted a terméket, így jogos, hogy nem gyakorolhatod az elállási jogod.
MediaMarkt-ból online rendelt okostelefonnál jártam úgy, hogy pixelhibás volt a telefon kijelzője. Másnap személyesen visszavittem. Két lehetőségem volt: Vagy elállok a vásárlástól, vagy cserélik, de akkor már nincs 14 napos elállási jogom.
borso 2019.10.07. 12:13:35
juhaszvik 2019.10.07. 12:21:39
juhaszvik 2019.10.07. 12:27:21
Terézágyú 2019.10.07. 12:49:27
Ej, de jó, hogy má ennek vége, hiszen ki kellett menni a lakásból stb.
Tikakukac 2019.10.07. 12:53:43
Ez a személyesen beviszem nagy buli, egyszer volt ilyenem egy cégnél, a pesti címemre számláztak, de valójában 250km-re került a cucc és benyögtek egy ilyet, vigyem be, meg kell vizsgálniuk. Kaptak videót és másolatot a papírról, hogy tudok használni multimétert.
Darth Revan 2019.10.07. 14:24:57
mondjuk olyasmit, hogy kuldenek erte futart. rosszabb esetben elviszi a postara es feladja nekik. szerinted az normalis, hogy barhonnan rendelsz, de ha gond van el kell a cuccossal blattyogni Erdre?!
CsakLajosAz 2019.10.07. 14:28:00
Egyébként én is vettem tőlük dolgokat. Soha többet. Bunkók, egytől egyig. És árban is van jobb. Cserébe sokáig ígéregtnek, hogy a rendelésem összekészítés alatt van. A kérdésre, hogy mikor??? Csak írják a sablont, összekészítés alatt van.
Megrendeléskor hiába tagadom meg, hogy küldjenek spam-et, küldenek. Lemondom. Akkor is küldik...
A bolt egy kupleráj.. egymás hegyén hátán minden.. egy vicc..
Mondjuk a pénztáros magas szőke csaj nem rossz. De ez az össz. pozitív velük.. kerülendő. Soha többet.
juhaszvik 2019.10.07. 14:30:04
Mondjuk tök "hasznos" a GVTI, amikor a komplett Polgári törvénykönyvet behivatkozza.
Az ide vonatkozó részt már nekünk kell kikeresgélni:
Ptk. 6:166 § "A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik."
Ebből gondolom következhet az is, hogy ha te elküldöd nekik, akkor ki kell fizetniük a szállítás költségét, viszont azt a jogszabályt nem találom, ami kötelezően előírná, hogy a cégnek kell küldenie egy futárt a meghibásodott termékért.
juhaszvik 2019.10.07. 14:33:36
Aztán a futár díját is ki kell fizetniük, legalább is a fenti jogszabály szerint: @juhaszvik1:
Tikakukac 2019.10.07. 15:09:01
Maradjunk annyiban, hogy a paragrafusokat annyira nem, az üzleti etikettet és egyéb fogásokat annál jobban ismerem. Ha döglött gép ment ki, ment utána a futár. Nagyon kevés ilyen van, nem egy nagy érvágás.
Darth Revan 2019.10.07. 15:09:09
en csak a posztra tudok tamaszkodni, abban pedig az van, hogy vigye be hozzajuk szemelyesen.
Terézágyú 2019.10.07. 15:12:45
"Örülök az üzleti szótárnak, tök jó, hogy van ilyen és van benne 14 jelentés. Mivel magadtól is rájöttél melyik verzió a tuti, így teljesen felesleges volt az egészt menet, egyértelmű volt amit írtam."
Speciel én nem tudtam mi a doa vagy mi, de elkönyveltem az egészet annak, ami: egy érthetetlen kommentnek...
Tikakukac 2019.10.07. 15:14:13
Terézágyú 2019.10.07. 15:19:25
"Te csak marha lusta voltál egy guglit megengedni. "
Ja, a te kommentjeidhez gugli kell???
Bocsesz, ezt nem tudtam.
Én inkább a "Szűrés"-t használom ilyenkor.
Tikakukac 2019.10.07. 15:21:27
Bocsi, ezt meg én nem tudtam.
Én a "mikróban megmelegítek egy bögre teát" használom ilyenkor, segít feldolgozni az ilyeneket.
juhaszvik 2019.10.07. 16:12:18
Amit írtál, az pedig nem volt "egyértelmű", lévén utána kellett olvasnom, és kiválasztanom egyet a sok jelentés közül. Ha pedig zavar a szemrehányás, akkor vagy legyél alaposabb, vagy fogadd el a kritikát.
Tikakukac 2019.10.07. 16:20:37
De, egyértelmű volt. Leírtad, megtaláltad, szerintem halálos betegséget sem kaptál tőle.
Hasonló stílusban reagálva: ha nem ismered az esethez kapcsolód rövidítéseket és szakmai alapokat, akkor vegyél vissza te. Ha zavar ez a fajta hozzáállás, nos, gépelj akkor a jogszabályaidon :)
juhaszvik 2019.10.07. 16:35:52
Én nem vagyok sem jogász, sem kereskedő, de nincs is relevanciája. Indokként használni azt, hogy te üzlettel foglalkozol pedig sem nem szimpatikus, sem logikus, ha érveket nem teszel mellé.
Tikakukac 2019.10.07. 16:46:16
Érveket nem kell tenni sehova, mert nincs is mi ellen vagy mi mellett érvelni. Ha grátisz egyik szakmához sincs nagyon közöd akkor meg főleg extrém fotelkommentes a dolog. Leírtam ez hogyan működik akkor, ha nem akar az ember segget csinálni a szájából. a valóságban. Innentől kezdve jöhet 3 köbméter jogszabály és egy verselemzés is a melléblablából. Már régen el lenne intézve minden, ha küldik a nyomorult futárt azért a fűrészért. De mivel sokan ismerjük a helyet, ez nagyjából elképzelhetetlen.
CCnick 2019.10.07. 17:42:03
Péter 2 2019.10.07. 18:19:50
Tikakukac 2019.10.07. 18:30:28
Nem, nem volt.
Szerintem meg de. Akkor ilyenkor mi van?
Azt kellett volna írnod, hogy sérülten érkezett.
Hogyne. Meg majd más el fogja dönteni, hogy mennyi szakzsargont és általam/általunk használt rövidítést és kifejezést szabad leírnom. Ahha, nyilván így lesz. Ugye akkor innentől ha valaki kicsavart jogásznyelveket dobál be meg bármilyen latin eredetű vagy konkrétan latin szót, akkor mehet a tűzre? Mert ez egy kapcsoló az ember fejében. Öhöm.
Semmivel nem vagy okosabb és szebb egy angol rövidítéstől. Éppen ellenkezőleg.
Az érdekelne, hogy honnan a bánatos fenéből jött az elő benned is, hogy ettől akarok vagy akartam okosabb lenni vagy szebb? Megyek, aztán verem a fejemet egy kicsit egy féltéglával, aztán kérek 50 korbácsütést.
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.10.07. 18:44:50
Tikakukac 2019.10.07. 18:47:25
Zuzer78 2019.10.07. 19:27:44
gigabursch 2019.10.07. 19:58:43
Na igen...
De ahhoz olvasni is tudni kell, hogy a láncféket ki kell oldani.
patvaros 2019.10.07. 20:03:58
Yossarian_M 2019.10.07. 20:50:05
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.10.07. 21:29:58
én is: 1/10-re
;)
Igazamvanvagyigazamvan? 2019.10.07. 21:35:59
Tikakukac 2019.10.07. 21:36:40
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2019.10.08. 07:17:28
Tueno 2019.10.08. 07:33:07
9.3. A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a Szolgáltatót terhelik (Ptk. 6:166. §).
Szerintem ebbe a rossz készülék elszállítása és a javított visszaszállítása is beletartozik.
teofilka 2019.10.08. 08:46:21
ekat 2019.10.08. 08:49:00
igazi hős 2019.10.08. 09:43:45
Ez a korrekt hozzállás.
igazi hős 2019.10.08. 09:48:08
igazi hős 2019.10.08. 09:54:07
Tikakukac 2019.10.08. 09:58:22
A rövidítésekkel sok baj lehet, abból, mert nem tudjuk a másik reakciójának miértjét pedig még annál is több.
Szegedi Család 2019.10.08. 12:18:09
juhaszvik 2019.10.08. 14:57:54
Ha nincs előírva valami, akkor a cégek csak akkor csinálják, ha üzletet látnak abban is, ha jó fejek. De ehhez már kell némi előrelátó gondolkodás.
@Tikakukac: én csak jeleztem, hogy nem egyértelmű. Illetve később azt, hogy nagyképűen fogalmazol. Gondolom egyikkel sem vitatkozol :)
A "stílusos" jelzőt köszönöm, a melegebb éghajlatra küldés nem volt szándék :)
Tikakukac 2019.10.08. 15:43:55
juhaszvik 2019.10.08. 16:05:22
SzAdam 2019.10.08. 19:29:01
CsakLajosAz 2019.10.10. 11:13:58