A nyitvatartási idő örök problémája, hogy az ott dolgozók sem szeretnének tovább bent maradni, mint a vásárlók, vagy hát jelen esetben a fürdőzők és olvasónk, az izzadni vágyó szaunázó vendég. Épp ezért fél órával a hivatalos zárás előtt kizavarnak mindenkit. Tehát hiába vettük jegyet 9-ig, fél 9-kor tipli van és kész. De szabad ilyet?
Az alábbi eset történt meg velünk, egy önkormányzati fenntartású uszodában. Az uszoda több évtizede este 21:00-ig tart nyitva a hivatalos, és az uszodában kifüggesztett nyitvatartási időt mutató táblák szerint. Ez -józan paraszti ésszel átgondolva- azt jelenti (és évtizedek óta ez volt a bevett gyakorlat ebben az uszodában is), hogy 21:00-ig a medence és a szauna stb. használatát (tehát a szolgáltatás igénybevételét, amire a belepőjegy megvásárlásával jogot szereztünk) kell befejezni, majd az uszoda területét 21:30-ig kell elhagynia a vendégeknek.
Ezzel szemben változatlan (6:00-21:00-ig) nyitvatartási idő mellett, az alkalmazott 20:25-kor az uszoda elhagyására szólított fel minden vendéget, arra hivatkozva, hogy az uszoda 21:00-kor zár, és addig szerinte kötelesek vagyunk elhagyni az uszodát. A vita során egy kinyomtatott és az ajtóra ragasztott A4-esre hivatkoztak, ami szerint 20:30-ig el kell hagynia a vendégeknek a medence teret stb.
A kérdésem az, hogy hogyan kell értelmezni a nyitvatartási időt? A szolgáltató nyitvatartási időben KÖTELES szolgáltatni, ez 21:00-ig történő időszakot jelent. De a vendég meddig használhatja egy intézmény szolgáltatásait? Egy filctollal átjavított, falra ragasztott házirend, és egy erre hivatkozó ajtóra ragasztott A4-es felülírja a nyitvatartási időt?
szakértő
Kedves Olvasó!
A jogszabály a nyitva tartásról az alábbiak szerint rendelkezik:
Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások, a foglalkoztatottak és a lakókörnyezet érdekeinek figyelembevételével a kereskedő állapítja meg. A kereskedő köteles
a) az üzlet nyitvatartási idejét az üzlet létesítésére vonatkozó bejelentésben vagy a működési engedély iránti kérelemben, illetve az abban bekövetkező változást az azt megelőző nyolc napon belül a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni; az üzlet nyitvatartási idejéről és az abban bekövetkező változásokról a vásárlókat tájékoztatni.
A közfürdők létesítésének és üzemeltetésének közegészségügyi feltételeiről szóló 37/1996. (X. 18.) NM rendelet az üzemidő fogalmát használja, de kötelező rendelkezést arra, hogy a vendégnek mikor kell elhagynia a medencéket, nem fogalmaz meg. (ld. https://net.jogtar.hu/ jogszabaly?docid=99600037.NM)
Az általad írásban megtett panaszra az uszodának 30 napja van válaszolni, ha erre nem kerül sor, bejelentést tehetsz a fogyasztóvédelmi hatóságnál a panaszkezelés szabályainak megsértése miatt. A nyitvatartási idő ellenőrzése is a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik, így ha továbbra is sérelmezed az uszoda eljárását, javaslom, hogy tegyél bejelentést a Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál a nyitvatartási idő rendszeres megsértésére hivatkozva.
Felhasznált jogszabályok:
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 09:13:25
Laredo 2019.10.17. 09:20:21
AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2019.10.17. 09:27:43
Terézágyú 2019.10.17. 09:30:41
Helyettem is megfogalmaztad.
borso 2019.10.17. 09:44:18
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.17. 09:51:55
Pl. amikor Bp-en dolgoztam, a munkaidőnk 17-ig volt, de a nyitvatartás 16:30-ig tartott.
Terézágyú 2019.10.17. 09:53:05
"Az üzemeltetőnek ezt világosan és érthetően ki kellene írnia"
Így van.
Az már a magánvéleményem, hogy ennyi belátás mindenkiben lennie kellene, hogy rájöjjön magától is. Hogy legyen ennyi belátása, tapasztalata a saját életéből, hogy a szolgáltató is ember. Hiszen mindenki - a pószter is - valahol szolgáltató...
Tételezzem fel rosszmájúan, hogy a pószter bizonyára ügyintéző, aki háromkor már nem fogad ügyfeleket, mert ugye négykor véget ér a munkaideje, és addig úgyse végeznének????
gdobo76 2019.10.17. 09:58:24
Én úgy gondolom, hogy ha valami X óráig van nyitva akkor az ténylegesen nyitva van addig, nem pedig Y perccel előbb már nem mehetsz be/vagy rádszólnak.
Mint pl legutóbb a postánál, 12-kor zár, de 11:50-kor már nem jutsz be, akkor szvsz 11:50-ig van nyitva, nem 12-ig, nem?!
Egri2 2019.10.17. 09:58:58
Máshol is ugyanígy van. Ha szállodában szobát veszel ki, délelőtt 11-ig, az nem azt jelenti, hogy 11-kor kászálódsz ki az ágyból, hanem azt, hogy 11-kor kilépsz a szoba ajtaján, és mész a recepcióra.
Drago Brutic1 2019.10.17. 10:00:25
M. Péter 2019.10.17. 10:09:16
@AzUtazó: A fitneszklub, ahova járok, hétköznap este 10-ig van nyitva, ez van kiírva. 9:45-ig lehet bemenni, 10-ig lehet használni az eszközöket és az uszodát, és 10:15-ig kell elhagyni a klubot.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 10:11:23
Az meg, hogy egy fitneszklubban hogy van, tök irreleváns. Itt így van.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.17. 10:12:42
Terézágyú 2019.10.17. 10:26:31
" 9:45-ig lehet bemenni, 10-ig lehet használni az eszközöket és az uszodát, és 10:15-ig kell elhagyni a klubot."
ha valaki kötözködni akar, akkor ezekbe mind beleköthet... miért nem mehetek be 9:50-kor irgumburgum? miért nem használhatom 10:05-ig az eszközöket, én elkészülök után 5 perc alatt?
2019.10.17. 10:38:09
Jogos, amit írsz, viszont az eléggé törvénytelen szagú, ha az eladók munkaideje megegyezik a nyitvatartási idővel, így a zárást/nyitást már munkaidőn túl csinálják.
2019.10.17. 10:39:33
2019.10.17. 10:41:29
Kurmányablaknál már jártam úgy, hogy 2.5 órával zárás előtt megmondták, aznap már nem kerülök sorra.
juhaszvik 2019.10.17. 10:42:36
Persze, ha az ügyfél ezt nem tartja megfelelőnek, akkor 1. ha előre tudott róla, akkor ne vegye igénybe, 2. ha nem volt elégséges a tájékoztatás, akkor amiatt kérjen jogorvoslatot.
Csak azért, mert régebben lehetett nyitvatartás után is tenni-venni az uszodában, az nem jelent semmit.
Nick-son 2019.10.17. 11:10:20
Amúgy lehet mindenkinek igaza ebben, mert van ahol a zárás előtt beérkezetteket kiszolgálják bármeddig is tart, van ahol nem. Tájékoztatni kell az ügyfelet mire számítson.
Ugyanakkor ha már szóltak, hogy ez van, kellene szedelőzködni, szerintem akkor el kell tudni fogadni.
KaTe 2019.10.17. 11:33:52
Oké, hogy valakinek elég 10 perc is, hogy kipattanjon a medencéből, zuhanyozzon, felöltözzön és elhagyja az épületet, de ha tegyük fel mindenki egyszerre indulna meg 5-10 perccel a zárás előtt, akkor még 21:30-kor is lenne ember az öltözőben.
Ha a medencék/szauna nyitvatartása külön fel volt tüntetve, amiről a posztoló előre értesülhetett, akkor nincs semmi gond az uszoda szabályzatával.
@borso: Nyilván több tíz - száz ember tartózkodott egyszerre az üzletben és szépen kiterelgetted őket zárás után 5 perccel...
juhaszvik 2019.10.17. 11:41:36
borso 2019.10.17. 11:42:39
borso 2019.10.17. 11:46:08
borso 2019.10.17. 11:52:00
2019.10.17. 13:23:58
A nyitás és a zárás nem személyes dolga az alkalmazottnak, hanem a munkájának része.
Darth Revan 2019.10.17. 13:52:14
Dettó. A bankban is így volt, a munkaidő vége nem volt azonos a nyitvatartási idő végével.
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.17. 15:08:44
Zárás után kell elvégezni a pénztárzárást, a takarítást, rendrakást, amikor már nincs az üzletben vevő. A legtahóbb bolt az, amikor jó, 60 éves szocialsta tempóban már a zárás előtt fél órával elkezdik felmosni a boltot, majd, ha éppen ezután érkezik a vevő, a drága alkalmazott megtiltja(!), hogy rálépjen a felmosott zónára (vagy legalábbis hangosan megjegyzésket tesz), a hússzeletelő már el van mosva, így szeletelt árut nem tudnak adni, eladó sehol, mert már öltözködik stb. Aldi, Lidl, OBI stb. ugyan már fél órával zárás előtt figyelmeztet a hangosbemondón, de másodpercre pontosan nyitva van az ajtó és be lehet menni a zárás időpontjáig az üzletbe.
A poszthoz meg: ugyan, nyilván elkezdik kihajtani a jónépez már fél órával zárás előtt, de nem hiszem, higy ha valaki még öltözködik zárás utáni percekben is, akkor rázárják az ajtó, és másnap reggel mehet csak haza. Nyilván megvárják, csak senki sem akarja, hogy a zárás után észheztért vendégek majd egy órával utána lépjenek ki a fürdőből. Mindezt naponta.
MrZed001 2019.10.17. 15:25:20
"viszont az eléggé törvénytelen szagú, ha az eladók munkaideje megegyezik a nyitvatartási idővel, így a zárást/nyitást már munkaidőn túl csinálják. "
Görögös étteremben (étterem, nem talponálló) esett meg velünk, hogy 1 órával zárás előtt még éppen hogy adtak gyrost, már keményen pakolt meg takarított a személyzet ... és a zárás időpontjában már utolsó kapcsolja le a villanyt és zárja az ajtót.
Ez azért gáz.
juhaszvik 2019.10.17. 16:29:58
fda 2019.10.17. 19:15:03
A vendégeknek hirdetett nyitvatartás nem lehet azonos az alkalmazottak munkaidejének végével. Ilyen erővel azt is lehetne, hogy amikor reggel 7-kor nyitnak, akkor belibegnek 7-kor, elkezdenek átöltözni, beüzemelni a szolgáltatásokat, feltölteni a medencét és kitakarítani amit kell, a vendég meg várakozzon addig.
Ha a fenti példában az uszoda 21-ig van nyitva, akkor az alkalmazottak ne akarjanak 21:00-kor hazamenni. És ne kezdjék el lekapcsolni a szolgáltatásokat jóval a zárás előtt.
Ha 21-kor akarnak hazamenni, akkor ki kell írni az ajtóra hogy a medencék 20-ig használhatók, az intézményt 20:30-ig el kell hagyni. Na majd akkor hazamehetnek 21-kor.
CoolKoon 2019.10.17. 21:06:20
CoolKoon 2019.10.17. 21:08:44
CoolKoon 2019.10.17. 21:13:53
ROTFL Manó 2019.10.17. 22:51:39
Manapság viszont van egy aprócska gond: a pénztárgépek be vannak kötve az Apekhoz, a nyitvatartást pedig be kellett jelenteni nekik. Namármost ha két másodperccel a bejelenetett nyitvatartás után észlel egy számlát a NAV - akkor jól megbírságolják a boltost! Mert ez nekik jó lehetőség arra.
A hatóság magasról, nagy ívben leszarja azt a régi boltos mondást, hogy "a vevő a király"...
Taxomükke (UK) 2019.10.17. 23:33:30
- Jajj, hat sajnos meg nem allt fel a szamitogepes rendszer...
- Hogyhogy, nem 9-kor nyitnak?
- Dehogynem, dehat meg akkor be kell kapcsolni a gepeket, sajnos lassu a rendszer....
Es meg voltak sertodve, hogy 9:15 tajban mar kicsit turelmetlen voltam.
Nem sokaig maradtam ugyfel.
icipici lencsilány 2019.10.18. 08:05:24
Terézágyú 2019.10.18. 08:54:51
"Ha a fenti példában az uszoda 21-ig van nyitva, akkor az alkalmazottak ne akarjanak 21:00-kor hazamenni. És ne kezdjék el lekapcsolni a szolgáltatásokat jóval a zárás előtt.
Ha 21-kor akarnak hazamenni, akkor ki kell írni az ajtóra hogy a medencék 20-ig használhatók, az intézményt 20:30-ig el kell hagyni. Na majd akkor hazamehetnek 21-kor."
A sztoriban EGYÁLTALÁN nem erről van szó.
Először olvass (hozzászólásokat is) és csak aztán írj.
2019.10.18. 10:03:52
Fairy Girl 2019.10.18. 10:21:24
(És igen, csináltam ezt a munkát közel 20 évig.)
Pepibubó 2019.10.18. 10:49:40
"még pénzért sem vágok jó pofát ahhoz, ami nem tetszik"
Válasz:
Ez az a marhaság, ami 40 év szovjet diktatúra hiánygazdasága, "keresleti piaca" után, 30 évvel a ruszkik kivonulását követően még mindig ott van a legtöbb "magyar" szolgáltató pofáján. Elég lenne csak az osztrák határon túl nyitott szemmel körbenézni, hogy meglásd, milyen a normális a szolgáltatás! „Der Kunde ist König“ - mert a vevőből élsz. De a szovjet agyú fajtád inkább csődbe megy, lehúzza a kócerája redőnyét, de túl "büszke" ahhoz, hogy ezt felfogja. Aztán persze szid mindenkit a kudarcáért, csak a saját hülyesége nem jut eszébe, mint legfőbb ok. Az önkormányzati, állami pénzből működő intézmények esetében pedig még ennyi döntésed sincs szolgáltatóként, hogy csődbe akarsz-e menni. Közpénzből élsz, szolgáltatsz, tehát kutya kötelességed az állampolgárt szolgálni! Vagy takarodj, amerre látsz!
body_andras 2019.10.18. 10:51:38
Sok más üzletre, kocsmára is igaz, hogy a dolgozók záróra előtt fél órával kezdik a népet elküldeni a picsába, mert ők zárórakor más a kulcsot fordítanák a zárban, nem akarnak zárás után kasszát zárni, mosogatni, egyszóval dolgozni. Ez viszont nem fair, mert zárásig az ügyfél igénybe veheti a szolgáltatást. Uszoda esetében logikus hogy nem kéne 20.59-kor még csöpögő fürdőnaciban lenni, aztán sírni hogy így zavarják ki az utcára.
Boltokban szokott az menni hogy bizony záróra előtt 1 perccel is bemehetsz, telerámolhatod a kosarad és szépen kiállod a sort a kasszánál. Jobb helyeken nem rinyálnak ezért, bár kétségtelenül etikus lenne a vevők részéről is ha előbb eszükbe jutna sörért menni.
Legénybúcsúmon negyed 11re értünk egy kocsmába, nem volt bent senki rajtunk kívül és a pultoscsaj már akkor szólt hogy ő 11kor zár. Mondtuk hogy oké, addig iszunk, köszi. Fél11kor a második körnél megint pofágat vágott, hogy ő mindjárt zár. Hát tündérkém, ha 11-ig vagy nyitva, akkor mi 10.59-kor letesszük a kiürült poharat és fizetünk, ne aggódj, 11-kor már itt se vagyunk. Tipikus dolgozni nem akaró mentalitás.
Kérdés hogy a posztoló fürdőzésekor pusztán jóindulatú figyelmeztetés volt vagy menjetek már a francba eset.
A legjobb az lenne ha kiírnák hogy az uszoda 9-kor zár, a medence 8.30-kor zár és punktum. A medencéből az úszómester szépen kitessékeli a népet, mehetnek zuhanyozni, ámen. Ugyanez szauna meg minden más esetében is. Aztán a maradék fél órában még orgiázhatnak is az öltözőben.
body_andras 2019.10.18. 10:56:41
Meg a boltokban nyitás előtt árut feltölteni és nem a vevőkön keresztül gázolni raklapokkal, délelőtt 10 után...
Cormorant 2019.10.18. 11:34:19
1. A szolgáltató JOGA dönteni!
2. A szolgáltató KÖTELESSÉGE az ügyfelet ELŐRE és KORREKT módon a döntéséről tájékoztatni. Amennyiben ezt nem teszi meg, a szolgáltató nyelje le a békát!
Snagal 2019.10.18. 13:00:24
az uszodában is ki van írva a poszter elmondása szerint a mendence elhagyására szóló tájékoztatás:
". A vita során egy kinyomtatott és az ajtóra ragasztott A4-esre hivatkoztak, ami szerint 20:30-ig el kell hagynia a vendégeknek a medence teret"
Neki az a problémája, hogy ez nem felel meg mert "csak egy A4es" és gondolom ő sárkánybőrkötésben, pergamenre írt cirádás betűkkel díszített közleményt fogad csak el.
Snagal 2019.10.18. 13:15:00
(tekintsünk el attól a helyzettől mikor a tulajdonos egyben a pult mögött is áll mert akkor nyilván jól felfogott érdeke az a kis extra is ami még záráskor esik be - vagy ha nem hát azt is ő tudja legjobban mérlegelni)
Ha egy üzlet 6kor zár akkor a zárás utáni folyamatokhoz nem árt még egy félóra. Ezt nyilván ki kellene fizetni az alkalmazottaknak - ebben az esetben talán* nem lesz gond ha valaki még 17:58kor esik be és gyorsan venni akar valamit (szintén tekintsünk el a szélsőséges esetektől amikor a helyi döbrögi caplat be 17:58kor hogy még nyitva vagy úgy hogy kuss a neved ő még körülnéz és majd eldönti mit akar egy 15-20 perces gondolkodás és faszverés után). Viszont ezek költségek (hogy tovább vagy nyitva, hogy fizetsz +1 órát az alkalmazottnak (nyitás előtt sem árt a félóra ugye) aminek a költsége nem tűnik el - viszont ha 2 üzlettel odébb meg a "6kor zársz 6ig számolunk el" elvet követik és minimálisabban olcsóbbak a dolgok akkor a vásrló máris átmegy oda mert ez a gané drága bolt biztosan átbassza őt - így egész nap több a vevő a nem korrekt üzletben míg a másik "lefölözheti" cserébe azt az 1 -2 beeső vásárlót aki zárás után a másikba már nem tud bemenni.
Szóval ehhez kéne vásárlói mentalitás is (vagy olyan gazdasági helyzet, hogy ezt megtehessék a vásárlók) ahol nem 20-30-100 ftokon múlik hogy hol vásárolok, hanem hogy értékeljék az "extrát" erőfeszítést amit a szerencsétlen a munkába pluszban bele tesz a minimálison felül (udvarias, segítőkész, és nem basznak ki 1758kor).
Persze eleve egy utópiáról beszlünk ahol a keresledelemben dolgozókat még mindig úgy veszik fel a HR-esek, hogy több 10 jelentkező közül válogatnak és nem úgy hogy azt a félhülyét aki jelentkezett mert csak az nem kért 300nettót a betanított munkára.
* és fentiek miatt simán 50-50 arányban fog előfordulni,h ogy ha kis fizeted az eladót +félórára ő akkor is megpróbálja elsumákolni a félórát és inkább "előre dolgozik" (értsd nyitvatartási időben elkezd felmosni stb) hogy 6:05kor már a villamoson legyen - persze tudom az ilyet ki kell rúgni... aztán felvehetsz helyette kis szerencsével egy ugyan ilyet akit még be kell tanítani...
Snagal 2019.10.18. 13:20:31
kézi nyugta vagy számla, aztán másnap nyitás után rögzíteni, a nyugtát meg sztornózni (a pénztárgépes nyugta mellékelésével)
2019.10.18. 13:33:16
2019.10.18. 13:36:45
molyos1 2019.10.18. 15:43:33
Kondom Keselyű 2019.10.18. 16:49:38
ha 6ig van nyitva az uzlet, akkor a munkaido 6:30, vagy 7:00. attol fuggoen, milyen idoigenyes a napi zaras. ez a 10 perccel zaras elott mar nem enged be a biztor, nalam a legalja kategoria.
Xezs7 2019.10.18. 17:00:41
Xezs7 2019.10.18. 17:07:24
efi 2019.10.18. 19:02:56
efi 2019.10.18. 19:03:58
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.10.20. 17:27:09
Mondjuk a multik tényleg érdekesen csinálják. Tescoban volt, hogy záráskor még nagyon sokan voltak, a pénztárosok meg olyan türelmetlenek voltak, mintha az életük múlna azon, hogy pontban 20:00-kor sikerül-e lezárni a kasszát.
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.10.20. 17:30:26
2019.10.21. 08:02:49
Nem, az korrekt volt, hogy szóltak. Az nincs rendben, hogy nincs lehetőség normális időpontban ügyet intézni.
Snagal 2019.10.21. 10:57:11
nem lehet hogy nem reprezentatív a véleményed?
azért mert nálatok szartatok bele az nem jelenti azt hogy nem opció a "hülyeségem"
lehet azért ment sikeresebben a mi cégünk a konkurenciánál mert ott is azt gondolták a kézi nyugta az ördögtől való, nehogy má' töltögessek... :) lol
én örülök ennek mert amig ilyen pöcs hozzáállás van a legtöbb helyen (ha igazad van) akkor nem nagy kunszt jobbnak lenni bárkinél:)
tényleg mennyivel jobb azt mondani a vásárlónak zárás után hogy "bocs, tudom szivesen itt hagynád azt a 30-40-50... ezer forintot, de 20:01 van, sajnálom, gyere vissza holnap" ahelyett, hogy a fél perc alatt kitöltesz neki egy nyugtát.
És persze egy technikai hiba esetén is mennyivel jobb lehúzni a rólót és azt mondani, hogy akkor a mai forgalmat leszarjuk, holnap is lesz nap - ahelyett, hogy eladnál kézi nyugtán és a készletnyilvántartó rensszerben utólag rögzíteni a tételeket.
Nyilván nem egy tesco hipermarketről beszélek de kb kis és közepes méretű random plázás üzletekben az röhögve kivitelezhető. Persze nem kötelező, ez csak az én "hülyeségem", hogy a saját üzletemet nem rontom mert hülye vagyok megírni pár sort.
Lesbőltámadószárítókötél 2019.10.22. 11:28:05
Ha az én munkaidőm 17 óráig szól, nem fogok itt maradni 17.10-ig, mert valami nyomi úgy gondolja, hogy neki jár a nyitvatartási időn kívüli kiszolgálás.
Jaaaaa...tudom: az ügyfelekből élek. Ez nagyon szép és jó. A normális ügyfelekből. Akikért úgy gondolom, nyitva tartás alatt meg is teszek minden tőlem telhetőt.
Bocs, hogy itt kifakadtam, de ez olyan régi téma már...
Xezs7 2019.10.22. 17:12:15
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.10.29. 10:37:49
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.10.29. 10:39:50