Nem teljesen világos, hogy Zrubi mit szeretne a Suzuki Pesttől, azon kívül, hogy nem szeretne 150 ezer forintot fizetni 50 ezer kilométerenként nyelestengely csapágy cseréje miatt.
Közel 4 évvel ezelőtt, megvettük első saját autónkat. A választás - főként anyagi korlátok miatt - a "mi autónkra" esett, konkrétan az egyik (1,3 benzines 5MT 2WD) Suzuki Swift (2005-2010) modellre. Egészen mostanáig meg is voltunk vele elégedve, még annak ellenére is, hogy párszor visszahívták ilyen-olyan kisebb hibajavításra, alkatrészcserére. Persze van az a bizonyos Suzuki váltó-betegség - ami a fejlemények után már szintén megérne egy pár mondatot... A kocsit a Suzuki Pest (ma már Auto-Fort) márkaképviseletnél vettük, és oda is hordtuk kötelező a szervizelésekre. Nem volt velük különösebb gond vagy probléma, ha leszámítjuk azt, hogy mindig lényegesen drágábban csinálták, mint máshol - de előnyükre szól, hogy hamar megcsinálták, és közel vannak :) Egy nap aztán felfigyeltem, hogy a kocsi furán morog menet közben...
Nem lehetett a fék, mert a kerékfordulathoz/fékezéshez nem volt köze a zajnak... Sokkal inkább a motor fordulatszámához, és ahogy egyre jobban figyeltem és hallgattam, körvonalazódott, hogy nem csak a fordulat, hanem inkább a leadott nyomaték az, ami befolyásolja a morgás mértékét. Ebből számomra egyértelművé vált, hogy valahol az áttétel és a kerekek meghajtása körül lehet a probléma, ami várhatóan egy laikus számára is rosszul hangzik, én viszont - szerénytelenül mondhatom, hogy jelentős műszaki tapasztalattal rendelkezem - komolyan aggódni kezdtem :O
Másnap bevittem a bejáratott szervizbe a kocsit, hogy vizsgálják meg, mi adja a fura hangot. Egy szakember jött, és elmentünk kipróbálni, hogy ő is hallja, miről beszélek. Alig gurultunk ki a szerviz kapuján, az első 3 megtett méter után a szerelő rám nézett és azt mondta: nyelestengely csapágy. Mivel autókkal sosem foglalkoztam igazán, kértem némi magyarázatot a kifejezés megértéséhez, majd megelégedéssel nyugtáztam, hogy legalább jól sejtettem, hol a probléma. Azt azonban még mindig nem értettem, hogy ez mitől van. Az autó viszonylag új, szinte csak én vezettem, érzésem szerint nem hajtottam szét, normál használat mellett következett ez be, 57000 km körül - ami szintén nem indokolja, hogy bármi tönkremenjen a váltóban (vagy bárhol!) A szavaiból, és a használt kifejezésekből egyértelműen arra következtettem, hogy nem most lát ilyen problémát először - és ez a történet kimenetelének ismeretében igen fontos momentum!
Visszamentünk a szervizbe, ahol ecsetelte, hogy mit lehet ezzel tenni:
Bejöhetek bármikor, még aznap megcsinálják: kicserélik a problémás csapágyakat, a művelet várható költsége pedig: 150.000 HUF lesz. Ezen már csak röhögtem, és kértem hogy menjünk vissza a munkafelvételre, mert az szerintem nem elfogadható, hogy egy "új" gépjárműben 57.000 km után az ilyen mértékű meghibásodást normálisnak tekintik, és kifizettetik a cserét a tulajdonossal. Főleg, hogy ha belegondolok: mit várhatok ezután? 60.000 km-ként 150.000 HUF-os szerviz rendszeresen?
Kérdeztem a munkafelvételen, hogy mi van, ha ez a probléma a garancia időn belül előjön? A válasz a következő volt: "akkor természetesen ingyen megjavítjuk". Ez pedig azt jelenti, hogy a probléma üzemszerű használat során előjön! - és ezt el is ismerik azzal, hogy garanciaidőn belül szó nélkül javítják!
Kértem, hogy adjanak egy írásos szakvéleményt a járművem állapotáról és problémájáról. Itt változott meg a hangnem a részükről, és egyből elutasításba váltott át: Ők ilyet nem tudnak adni. Kérdem én, hogy akkor ki tud ilyet, ha a hivatalos Suzuki márkaszerviz NEM?
Ezek után a munkafelvételis ember elkezdte lökni a hülyeséget, amikből idéznék párat:
...egy kávéfőző esetében biztosan mindenki elolvassa a használati útmutatót, de egy 3 millás autó esetében senki...
...valakinek ki kell fizetnie a révészt...
...biztosan nem volt megfelelően szervizelve...
...lehet hogy nem cseréltek benne olajat...
...ezt még senkinek nem sikerült megreklamálnia és garancia időn túl elintéznie...
Ezen a ponton a főnökét kértem. Fel is hívta, a beszélgetés a következőképp zajlott:
- Helló, van itt egy ügyfél, és megszólalt neki a nyelestengely.
- Hol vásárolták a kocsit?
- A Suzuki Pestnél.
- Hol szervizelték a kocsit?
- A Suzuki Pestnél.
- Megvolt minden kötelező szerviz?
- Igen, mindegyik időben megvolt.
- Hány kilométer van a kocsiban?
- 57000 km.
- Garancia időn belül van még?
- Nem, már nem.
A többi nem is érdekes, nyilván azt kapta válaszul a főnökétől, hogy húzd az időt, hülyítsd még pár hétig azzal, hogy megkérdezzük a Suzuki Magyarországot.
De egy lényeges információt azért akaratlanul is adtak:
a probléma létezik, hiszen egy főnök is tudja, miről van szó, egyetlen kifejezésből(!)
tudják, hogy ez rendszeres probléma,
tudják hogy az ügyfélre kell tolni a szart, mert a Suzuki Magyarország nem hajlandó elismerni a problémát
Utána persze azt kaptam válaszul hogy: van remény, jövő héten megkeressük ez ügyben, addig tárgyalnak a Suzukival. Mindez 3 hete volt, és most nyögték ki, hogy: Sajnáljuk, de nem garanciális probléma!
A fura az, hogy a fórumokat, alkatrészboltokat keresgélve megállapítható hogy:
több helyen szakemberek megállapították, hogy a váltó egyszerűen alul van méretezve az alkatrészboltok teli vannak a problémás csapággyal. Illetve, hogy a csapágyból létezik megerősített változat.
Ezek után feltételezem, hogy nem vagyok egyedül ezzel a problémával. Lehet, hogy már veled is kifizettették egyszer ennek a költségeit, lehet hogy még nem jött elő, de a fentiekből biztosan állíthatom, hogy elő fog jönni a Te autódban is.
Az utolsó 100 komment: