Naiv IKEA vásárló azt gondolta, az akciós termék is ugyanúgy összerakható, mint a többi. Nagyot tévedett, a bútor alkatrészei sehogy sem akarnak úgy illeszkedni, ahogy kellene, az áruház minőségellenőre pedig állítja, a hibás termék a jó.
Nemrég akciósan vásároltunk az örs vezér téri IKEA-ban különféle méretű Hemnes fiókos szekrényeket. A kis szekrény összerakása után, bármilyen precízen is végeztük, kiderült, hogy a fiókok nem csúsznak a helyükre, a fiókok előlapja ütközik a szekrény előlapjával (azaz a kerettel, amibe bele kellene csúszniuk). A lényeg azonban nem ez.
Mindegyik szekrény összerakásánál megfigyeltem, hogy némelyik ún. excenteres lapösszehúzó csavart nem lehet "rendesen" meghúzni ("rendes" meghúzás alatt azt értem, amit a korábbi évek során vásárolt IKEA bútoroknál tapasztaltam, azaz az excenter csavart meghúzva egy bizonyos elfordulás után az "bekattan" a helyére, azaz ütközésig fordul, és innentől stabilan tart). Ehelyett, miközben próbálom meghúzni (várva hogy bekattanjon), az történik, hogy vagy nem húzom meg "bekattanásig", vagy szétnyílik és eltörik az excenter csavar, vagy kihúzza a helyéből a hosszú csavart, aminek a fejébe belekapaszkodik.
A gond az lehet, hogy a problémás excenter csavarok helyét gyárilag nem pontosan fúrták ki, elég csak 1-2 milliméterrel távolabb fúrni az elem szélétől, és már nem képes annyit elfordulni, hogy a hosszú csavar feje elérje a stabil helyzetet.
Ez azért probléma, mert ezek a rögzítési rendszerek úgy vannak kitalálva, hogy a stabil helyzetben (azaz ütközésig elfordítva) tartsanak rendesen, és az instabil helyzetben minden apró lökés ami a bútort éri az excentert elfordulásra kényszeríti, ami végül kilazul, és nem tart tovább.
Kihívtuk az IKEA minőségellenőrét, aki nem ismerte el a hibát, szerinte így jó, és ha nem tetszik, forduljunk a fogyasztóvédelemhez. Ez azért érdekes, mert azt ő is látta, hogy bizonyos illesztéseknél az excenterek korrektül elfordíthatóak, és ütközésig csavarva őket teljesen máshogyan tartanak, mint a problémás helyeken. Nyilván jó oka volt rá, hogy ne ismerje el, hiszen ha a mienkről bebizonyosodik, hogy rosszul lett legyártva, az aligha egyedi hiba, amit az is alátámaszt, hogy az általunk vásárolt 4 szekrényből eddig 3-nál tapasztaltuk (a negyediket még nem bontottuk ki)
Így utólag már az is érthető, miért épp erre a termékcsaládra volt akció amikor vásároltuk. Most itt tartok, fogalmam sincs, hogy van-e Magyarországon olyan fórum, ami képes megvédeni a fogyasztót a multik ilyen fokú arroganciájától és nemtörődömségétől.
Minden építő jellegű választ előre is köszönök.
Az utolsó 100 komment: