Egy igen tanulságos történetet küldött Eszter az Office Deponál meghosszabbított notebook-garancia érvényesítéséről. Olvasni is fájdalmas, ahogy terhesen hónpokon keresztül küzdött, először, csak hogy megnézzék a gépét, aztán hogy kicseréljék a merevlemezt, aztán hogy rakjanak rá Windowst, aztán hogy cseréljék magyarra a belerakott német billentyűzetet, aztán hogy cseréljék az egészet.
2008-ban vásároltam egy HP-notebookot a szombathelyi Office Depotban (OD). Alapból 2 év gyári jótállás volt a készüléken. Akkoriban még teljes újdonságnak számított a garanciabővítés lehetősége.Mindenesetre én éltem vele.Az eladó lelkes ösztökélésére ("még ha kakaóval is leönti akkor is ingyen javítják") megvásároltam a 2 éven túl még 3-ra, tehát összesen 5 évre az Office Depot Teljes Garanciát. Ez a hivatalos neve. Ez szerepel a tájékotató füzeten melyet beledobtak a csomagba vásárláskor. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy semmiféle külön szerződéskötésre nem került sor ezzel kapcsolatban. Csak a számlán szerepelt a "termék" megnevezése és ára: 13990Ft. Garancia a nyugalomra. Ez áll a füzet elején.
Eltelt 2 év és életbe lépett a garanciabővítés. A gépem elromlott. Újraindult, sípolt, fel sem futott és egy betű kitörött a billentyűzetből. Milyen jó! Hiszen van garanciabővítésem. Elő a tájékoztató füzettel! A füzet szerint fel kell keresnem a legközelebbi szervizpontot-ennek helyét megtudhatom ha felhívom a szervizt. Felhívom. Meglepő módon az átvételi hely az OD üzlete. Elmegyek az üzletbe. Néznek rám a hülyére, kedvesen-türelmesen. Neeem. Nem ez van szerintük a füzetben. A szervizt kell fehívnom. Ők jönnek a gépért. Felhívom megint a szervizt. Jó akkor küldenek autót. Autó jön. Gép gondosan becsomagol, futár átveszi. Közben azonnal részletes egyeztetés a szervizzel. A gép problémájának pontos magyarázása, eljárás utáni érdeklődés. Pár nap múlva újra. Telefon. Mi van a készülékkel? Hölgy keresi. Nem tudja. Így tellik el két hét!
Ideges kezdek lenni. Felemelem a hangom. A gép még mindig ott áll bedobozolva ahová lerakta a futár. Már csak 1 nap van a 15 napos határidőből. Végül előkerül a szerelő és láss csodát már küldik is vissza a gépet. Merevlemez-cserére volt szükség-mondja a szakember, de örülhetek, hisz csak nagyobb vinyó volt mint az eredeti és olyat kaptam, de a billentyűt nem javítják. Az nem tartozik a garanciába. Telefon az OD-be: miért nem? Nem teljes garanciáról van szó? Mi van a kakaós dologgal? Olyan nincs - mondják.
Visszajön a gép. Közben az OD felhív váratlanul. Felajánlanak egy HP nyomtatót kárpótlásul. Nem fogadom el. Kicsomagolom a gépet. Vastagon mocskos! A billentyűzet érintős része megsérülve - mély karc benne. Bekapcs. El sem indul. Sípol ugyanúgy. És! Operációs rendszer sincs rajta. Pedig én eredeti Windows Vistával vettem a gépet. A szervizben kidobták a merevlemezzel együtt.
Az OD-ban teljes fogalmatlanság. Azt mondják ,hogy az op rendszerhez semmi közük. Én vok a hibás,miért nem csináltam biztonsági másolatot. Mondom nekik ez hülyeség. A biztonsági másolat nem kötelező csak opció. Nem hiszik el. Mindegy. A Microsoft kijelenti ,hogy a vista a géptől el nem választható. Az én tulajdonom. Nem érdekli az OD-t. A HP Magyarország közli velük, hogy nekem jár az op rendszer, a biztonsági másolatra nem hivatkozhatnak. Ez sem elég, de nem baj ,mert a fogyasztóvédelem is felszólítja őket a Windows pótlására. Ezt már elhiszik.
A gépet az üzletben hagyom. Így használhatatlan. Aztán tellnek a hetek...a hónapok. A fogyasztóvédelem mindeközben minden vitás kérdésben nekem ad igazat illetve elmarasztalja az OD-t. (Nem voltak hajlandóak átvenni a gépet, nem adott senki átvételi lapot az állapotáról és a win pótlása ügyében)
Túl minden ésszerű határidőn, meglepő fordulat következik. Levél jön, hogy szereztek egy teljes, tök új billentyűzetet és a win is meg van oldva. Hoppá. Be is megyek...véééégre! Megmutatják a gépet. Csillog villog. Hazaviszem. Bekapcs. De valami nem stimmel. Te jó ég. Német billentyűzetet raktak a gépembe! Ennyire hülyék nem lehetnek. Pedig de. Elnézték. Vissza az üzletbe. Néznek hülyén. Mi a baj? Nem is értik. 39 billentyű van ezen máshol mint a magyaron. Kijelenti az üzletvezető, hogy ezt el kellene fogadnom és örülnöm kellene. Ragasszak rá matricát! Na ne.
És a legdurvább. Amikor elindul a gép ,megdöbbentő kép fogad. A win telepítésekor a telepítést végző személy (az üzlet dolgozója mint később kiderült) mókás kedvében felhasználónévnek azt írta be ,hogy: " Fkalap". Ezt nem is kommentálnám. Ezután végtelen telefonálgatások az OD elérhetetlen vezetőinek. Millió levél. Senki semmilyen formában nem válaszol. A gép otthon áll-gyakorlatilag használhatatlanul. Fél év múlva már a sírás kerülget. 160000Ft+14000 a garancia a teljes nyugalomra. Szinte mellékes a történetben, hogy én mindezalatt terhes voltam. Nem hatotta meg őket. Nagy hassal futkoztam és idegeskedtem végig.
8. hónapban voltam, amikor újabb elképesztő fordulat történt. Megpróbáltam újra bekapcsolni a gépet. El sem indult. Sípolt mint márciusban. Férjem ötletszerűen lecsavarozta a a winchestert rejtő fedelet és elképesztő látványban volt részünk. A márciusban a szervizben (Fény-Hang Kft.) a gépbe beszerelt vinyó javított volt! Tehát egy hibás és javított hdd-t raktak bele. Funkcióinak 99%-át nem tudta a férjem szerint. Telefon a szervizbe. Amikor meghallják mit találtunk, azonnal és látatlanban megígérik a teljes gépcserét. Elviszik a gépet és újabb egy hónap után meg is jön egy ún. csereigazolás-csak azzal meg nem tudják mit kezdjenek mert ilyesmiről nincs szó a sokat emlegetett tájékoztató füzetben. Azonban ennél is kellemetlenebb, hogy időközben a remek OD bezárta a vidéki üzleteit. (a győrit kivéve, dehát az sem Szombathelyen van)
Újabb nevetséges kálvária kezdődik. Mi a teendő? Én 9 hónapos terhes vok. De ha nem lennék, akkor sem kötelezhet senki, hogy elutazzak a saját költségemen a világ végére ügyet intézni. Telefonok ide-oda. Az OD sz*rik rá. Oldjam meg. A győri üzletvezető kijelenti, hogy elutazok majd, ha már nagyobb lesz a baba! VÁÁÁÁÓÓÓÓ! Fél éve nincs gépem de még várjak pár évet... Végül csodás ötletem támad. Az OD honlapján szerepel egy vállalás. Nyugodtan vásárolhatok, mert ha nem vok elégedett, akkor 7 napon belül vita nélkül visszaadják a pénzt. Nos a terv a következő: Mivel a csereigazolás készpénzre nem váltható, ezért elmegyek Győrbe és a csereutalványon választok egy készüléket. Az már egy új blokk lesz új dátummal, amit pedig a 7 napos vállalás keretén belül visszavásárolhatnak tőlem. Fogalmuk sincs róla az OD-ban...nem is láttak ilyen vállalást. Megmutatom több helyen is. Csodálkoznak.
Végül 1-2 héttel szülés előtt nem várok tovább rájuk. Kockázatos utazás ,rosszullétek közepette. Bemegyek és választok egy másik gépet. Ekkor a következő történik: A pénztárosnak sincs fogalma mit tegyen ezért telefonál Pestre. Aztán követi a kolléga utasítását. Bemegy az irodába. Kivesz a főpénztárból annyi pénzt amennyi a csereigazoláson szerepel - tehát 159900 Ft-ot. Odahozza és lestornózza az eredeti számlát. Ezután nyújtja felém a pénzt! De nem adja oda, hanem rögtön vissza is veszi és elrakja a pénztárba. Majd beüti az új gép árát.Ez érdekes. Tisztára nem cserének tűnt, hanem gyakorlatilag visszavásárlásnak. Visszavásárolták tőlem az ott sem lévő régi gépet és levásároltatták velem az azért kapott blokkot. Márpedig ilyet a magyar jog nem ismer.Levásároltatás nincs. Akkor mi van? Semmi. Pökhendiség és belecarás. A mai napig. Most ugyan van gépem, de egy sokkal fontosabb cél nem valósult meg: az ,hogy megszabaduljak az OD-tól. Érthetetlen, hisz őket semmi kár nem érte volna a történetben. A szerviz biztosítója kifizette volna a cserélt készülék árát. Azaz nem kifizette volna, hanem ki is fizette így is, hisz őket nem érdekli, hogy mi történik az új géppel utána.
A történetnek több tanulsága is van. Egyrészt az OD és a szerviz egymásra mutogatása épp a nem tisztázott részletek miatt, melyeket ők nem tisztáztak egymás közt, de a vevőnek kell megszenvedni. Érdekes kérdéseket vet fel, hogy melyik biztosító hiszi el azt, hogy egy merevlemez hiba miatt cserélni kell egy teljes notebookot? Valószínű egyik sem. Ez azért érdekes, mert akkor vajh, mit írnak a biztosító felé küldött papírra a szervizben? Hogy alaplaphibás? Az egyik ügyintéző akit felhívtunk a szervizben (de ő egyébként nem ismerte a történetet) amikor utánanézett a gépemnek, azt mondta, hogy folyamatban van az ügy, de a gép nem merevlemez hibás, hanem alaplapi gondja volt! Ez van a papírra írva. Hmmm. Mifelénk hdd hibát kommunikáltak.
Szép kilátásokat biztosít maga a gyakorlat is. Ha nem nézünk bele a gépbe, akkor sosem derül ki a csalás a HDD-vel.
Szóval adott a szerviz aki így gondolkodik. Fény-Hang Kft. És adott az Office Depot, aki meg így bánik a vevővel aki mellékesen veszélyeztetett terhes - és így bánik a rá bízott készülékkel, hogy a tudtom és engedélyem nélkül beépít idegen nyelvű billentyűzetet és elvárja, hogy fogadjam el.
Hát köszönöm nem!
Továbbra is fenntartom a kártérítési igényemet és a z napos vállalás betartását.
Az utolsó 100 komment: