Sándornak 3 kisebb csomagja veszett el áprilisban, amik az amerikai feladók szerint a magyar vámon akadhattak el. A NAV-nál azonban olyan szintű szervezeti káosz uralkodik, hogy nem hogy azt nem tudták megmondani, hol vannak a küldemények, odáig nem jutottak el, hogy kiderítsék, ki az illetékes.
Hobbim révén évek óta kapcsolatban állok külföldi modellautó gyűjtőkkel, akikkel cserélek, vagy éppen veszek kisautókat. Nyugodt hobbi, egészen addig a pillanatig, míg az ember csomagja el nem tűnik - amire sajnos van esély mifelénk. Sokáig szerencsém volt, és nem értek nagy veszteségek - egy eset kivételéve, amikor egy ebay eladónál olyan áron bukkantam olyan kisautóra, aminek az értéke az eladási ér tízszerese. Ráadásul személy szerint az egyik kedvenc kis modellem volt, így hamar megvásároltam, s vártam. Természetesen sosem érkezett meg, s bár az úriemberrel, osztozva a veszteségen kiegyeztünk, de szomorúvá tesz a tudat, hogy az emberi aljasság, vagy figyelmetlenség miatt elveszett egy számomra fontos apróság. Persze lehet mondani, hogy ezek csak játékok, de ugyanilyen érzés lehet a bélyeggyűjtőnek, ha egy ritka, pecsét nélküli bélyegje veszik el, s aztán látja viszont - egy levelezőlapra felnyalva...
Sajnos a csomagok eltűnése az elmúlt fél évben riasztó mértékűre nőtt, négy küldemény ment a levesbe, az utolsó három áprilisban. Mindhárom Amerikából jött - kettőben a már megszokott, ebayen vásárolt kisautók, míg a harmadikban egy nálunk nehezen beszerezhető játékszoftver jött volna. Nem nagy érték egyik sem - de az, hogy egyszerre tűnt el mindhárom, már felettébb gyanússá teszi a dolgot, hogy valahol szarkák fészkelnek.
Akárhogy is, alább olvasható a kiinduló levélváltás. Előtte a NAV Váminformációs Központjának nyilvános számát ( +36 1 301-6950 ), ahol a menüpontok közül, a területileg illetékes információszolgálat betárcsázása (Irányítószám megadása) után a rendszer visszalőtt az előző menüpontba. Többször is megpróbáltam, gondolván, bizonyára én vagyok olyan technikai analfabéta, hogy rossz pontba léptem, avagy rosszul adtam meg a bonyolult irányítószám kódot. De nem, az eredmény mindig ugyanaz volt. Bizonyára ez a védelmi rendszer vigyázza a Hivatal nyugalmát a zaklató kérdésektől.
A levelezésből azután egy szinte kafkai hivatali kuszaság kezdett megelevenedni.
Üdvözlettel:
Sándor
Az első emailek:
Tisztelt Cím,
A segítségüket szeretném kérni egy probléma megoldásához. 2012.04.06 és 2012.04.09 közt (vagy néhány nappal később) adtak postára három csomagot. Ezek a csomagok a mai napig nem érkeztek meg hozzám. A csomagok feladóinál érdeklődtem azok státusza iránt, s azt a választ kaptam, hogy az USPS küldemény követési rendszere szerint csomagok a magyar vámhivatalnál lehetnek elakadva. Érdeklődni szeretnék, valóban a NAV-nál vannak a csomagok, és ha igen, miért vannak ott, s milyen feltételekkel vehetném át őket?
---------- Továbbított levél ----------
Tisztelt Úr! Érdeklődés tárgyban érkezett levelére az alábbi tájékoztatást adom. Postai csomagja után a következő elérhetőségen érdeklődhet: Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2. számú Repülőtéri Igazgatóság, Telefon: 06-1-296-5472
Felhívom figyelmét, hogy tájékoztatásom kötelező erővel nem bír!
A jelen üzenetben található információk bizalmasak és üzleti titoknak minősülhetnek. Kizárólag a címzett, illetve az általa meghatalmazott(ak) használhatják fel. Ha a jelen üzenetnek nem Ön a címzettje, felhívjuk figyelmét, hogy annak jogosulatlan felhasználása, másolása, terjesztése vagy a tartalmával való visszaélés szigorúan tilos. Ha jelen üzenetet tévedésből kapta, kérjük, haladéktalanul értesítsen bennünket az alábbi telefonszámon vagy e-mail címen. Köszönöm.
Tisztelettel:
Vám- és Pénzügyőri Információs Központ Munkatársa
Telefon: 06 40 346262
email: vam.info@nav.gov.hu
internet: http://www.nav.gov.hu, http://www.vam.gov.hu
És az utolsó:
Köszönöm a szíves tájékoztatást. A dologban egyedül az a furcsa, hogy ha jól számolom, immáron Ön az ötödik, aki nem tud tájékoztatást adni, s nagyjából a hatodik helyre irányítanak el - miközben holnap lejár minden határidő, amit az ebay és a Paypal rendelkezésemre bocsájtott az ügy intézése érdekében. A telefonos ügyfélszolgálatnál nem volt olyan pont, ahol egyáltalán embert találtam volna, akivel beszélni lehet, csupán végtelen ciklusba kapcsolt pontokat tárcsáztam. Az első e-mailemre hamar választ kaptam, ami az alábbit jelölte meg, mint illetékest: Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2. számú Repülőtéri Igazgatóság, Telefon: 06-1-296-5472. Őket felhívva azonban kiderült, hogy ők sem illetékesek, így ott további telefonszámot adtak meg - amely telefonszám szintén nem volt illetékes, így ott is további telefonszámot adtak meg - ami pedig valamilyen, a NAV-al semmilyen kapcsolatban nem álló butik száma volt.
Visszatérve a fenti telefonszámra, az ott felhívott hölgy, az első információ szerint illetékes xx megígérte, hogy utánajár, ha küldök neki e-mailt. Az alábbi levélváltásból láthatja, hogy küldtem, természetesen válasz nélkül. Így ismét az eredeti forráshoz fordultam, ahol most Ön, ismét egy teljesen más címet és telefonszámot adott meg, ahol érdeklődhetek. Ha jól sejtem ott is hasonló segítségre számíthatok.
Őszintén bevallom, annak is örültem volna, ha a csomagot lefoglalták az éber vámosok, s vámot kell fizetnem arra a nyavalyás négy darab modellautóra és egy darab Blue-Ray lemezre-re - bár gondolom ez az összeg nagyjából megfelelt volna a termékek értékének. Vagy örültem volna akár annak az információnak, hogy nincsenek a vámhivatalnál - akkor a következő nagy varázsló, a Posta a ludas. De nem, a csomagok eltűntek a magyar fekete lyukban, legyen az NAV, vagy a Posta területén...
Nem ez az első esetem, legutóbb egy olyan modellautó tűnt el, amiből az utolsó ép példányok egyikét küldték volna el Németországból. Valószínűleg azóta valamelyik ügyintéző / kézbesítő gyereke játszotta szét a homokozóban azt a kisautót, amit közel 25 éve nem bontottak ki a csomagolásából, s amihez hasonlót azóta sem leltem.
Akárhogy is, holnap kénytelen leszek visszakérni a pénzemet a küldeményeim feladóitól, akikkel kapcsolatban biztos vagyok, hogy jóhiszeműen jártak el. Csupán nálunk tűnik lehetetlen feladatnak valamire intézkedni képes, felelős személyt találni, s itt vannak veszélyben olyan hihetetlenül értékes dolgok is a nemzetközi postaforgalomban, mint a modellautók - amelyek értéke leginkább a csomag átvevőjének számítana.. Ezért, okulásul a következő nemzedéknek, a levélváltást megosztom a Tékozló Homárral - felkérve őket, hogy a benne szereplő személyek azonosságát ne fedjék fel.
Remélem, hogy az utánam következő szerencsés ügyfél megkapja azt a kb. 10 percet az illetékes ügyintéző életéből, amely szükséges, hogy:
a. Kiderítse, ki az illetékes a külföldi (tengerentúli, vagy európai) csomag vámkezelése ügyében
b. Közölje ezt az információt a segítséget kérő polgárral.
c. Az arra illetékes kolléga közölje, hogy
1. A csomag a vámhivatalban van, mert...
2. A csomag nincs a vámhivatalban.
Ez a három pont együtt talán még kevesebb időt és energiát venne igénybe, mint az eddig tapasztalt továbbmutogatás.
Üdvözlettel:
Sándor
Természetesen nem biztos, hogy a csomagjaim Önöknél akadtak el (a csomagokat küldők is csak a USPS nyomonkövetése alapján sejtik). De az, hogy nem volt olyan ember a NAV-nál, aki tisztában lett volna az illetékességgel, vagy akárcsak a megfelelő személyhez irányított volna, arra nehéz magyarázatot találni.
Az utolsó 100 komment: