Gabriellának tablet helyett egy Zac Efron dvd-t küldött a romániai székhelyű, de Magyarországon is aktív eMag. Az eset még karácsony környékén történt, de levélírónk hiába jelezte a problámát a cégnek, az elmúlt 3 hónapban nem sikerült sem a tabletet megszereznie, sem a pénzét visszakapnia, az eMag ugyanis egy ideig sablonlevelekkel reagált, egy idő után meg már válaszra sem méltatta. Mivel nem Gabriella az első, akinek külföldre bejegyzett céggel szemben kell keresnie az igazát, utánajártunk a fogyasztóvédelemnél, hogy mit tehetünk hasonló esetekben, hogyan tudjuk érvényesíteni a fogyasztói jogainkat, hová fordulhatunk, mi az eljárás, milyen esélyeink vannak, melyik ország törvényei a mérvadóak stb. Ezeket tudtunk meg:
Hová fordulhatunk segítségért hasonló esetekben?
Határon átnyúló fogyasztói panasz esetén azt kell tisztázni, hogy a cégnek melyik országban van a székhelye. Ha a panasszal érintett vállalkozás az EU valamelyik tagállamában, esetleg Izlandon vagy Norvégiában székel, akkor az Európai Fogyasztói Központ (EFK) magyarországi szervezetéhez fordulhatunk segítségért.
És, ha más országban múködik a cég, mondjuk Kínában, Svájcban vagy az USÁ-ban?
Akkor sajnos az EFK érdemi segítséget nem tud nyújtani, de ilyenkor is érdemes megkeresni őket, mert az adott országban működő fogyasztóvédelmi szervezetekhez tud elérhetőséget adni. Emellett ilyen esetekben bírósági úton kereshetjük még az igazunkat.
Mi ez a EFK egyáltalán?
Minden EU tagállamban működik egy nemzeti Európai Fogyasztói Központ, mely fogyasztói panaszok megoldásához nyújt segítséget. Ezek a társszervezetek alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát. Magyarországon EFK 2006 óta létezik és 2011. január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében végzi tevékenységét.
Ez egy hatóság?
Nem hatóság, nincsenek ilyen jogosítványai. Fő célja a külföldi társszervezet bevonásával a fogyasztó és a vállalkozás közötti megállapodás, egyezség elősegítése a macerás, pénz- és időigényes pereskedés elkerülésével.
Hogy működik ez a gyakorlatban?
Az EFK felveszi a kapcsolatot a vállalkozás székhelye szerinti tagállamban működő társközpontjával, ami aztán megkeresi a bepanaszolt vállalkozást., aztán remélhetőleg megállapodnak a felek. Ha ez nem sikerül, akkor az EFK sok minden továbbit nem tehet, de azt el tudja mondani, hogy milyen egyéb igényérvényesítési lehetőségek vannak, különös tekintettel a vállalkozás székhelye szerinti országban esetlegesen működő alternatív vitarendező fórumokra.
Melyik ország jogszabályait veszik ilyenkor alapul?
Ha EU-n belüli webkereskedő online tevékenységét magyar fogyasztók felé is irányítja, a magyar jogszabályok szerint kötelező fogyasztóvédelmi szabályokat (pl kellékszavatossági szabályok) is be kell tartani, függetlenül attól, ha esetleg a vállalkozás székhelye szerinti országban más szabályok érvényesülnek. Így a magyar fogyasztó az esetek többségében a magyar jog szerinti szabályokra hivatkozhat.
Mennyi ideig tart az ügyintézés?
Mivel határon átnyúló fogyasztói jogvitáról van szó, és legalább két központnak kell együttműködnie, a panaszok elintézése hosszabb időt (általában 2-4 hónapot) vehet igénybe. Határidő nem köti a központokat.
Mennyit kell fizetni, ha hozzájuk fordulok?
Az EFK igénybevétele ingyenes.
Velük biztos, hogy megoldódik az ügyem?
Az azért elég jól látszik, hogy az egész procedúra sikere leginkább a bepanaszolt vállalkozás együttműködési hajlandóságától és a vállalkozás székhelye szerinti fogyasztói központ közreműködésétől függ. Az EFK feladata tehát nem könnyű, márcsak az eltérő jogszabályi környezet miatt sem, de ha megalapozott a panasz és egy tényleg működő, nem csak csalásra létrehozott cégről van szó, azért sok esetben pozitívan zárul az ügy. 2011 óta az EFK több száz panaszügy megoldásában működött közre, nagyságrendileg 55 millió Ft értékben érvényesítette sikeresen a magyar és uniós fogyasztók határon átnyúló ügyletekből eredő vagyoni igényeit. Ha a közbenjárás mégsem jár sikerrel, marad a bíróság vagy a rendőrség.
LINKEK A TÉMÁBAN:
ferand1979 2015.03.30. 14:23:36
Manyecska 2015.03.30. 14:38:02
Ezt tudják a cégek is mert mintha nem lennének ezzel tisztába? :) Talán ott kéne kezdeni a fogyasztóvédelmet. Nincs ezeknek valami ISO vagy mia frász? xd
Amusing 2015.03.30. 14:44:03
nem kell onnan rendelni, vagy ha mégis spórolni akarsz 2.000 ft -ot vállald a kockázatot, hogy átvernek...
Gonoszfóka 2015.03.30. 15:04:48
Manyecska 2015.03.30. 15:16:08
Gonoszfóka 2015.03.30. 15:54:03
Gyorsban rákeresve: az ipon, pcx, edigital trió talán a 3 legnagyobb magyar webshop, egyiknél sem találtam utalást arra, hogy lenne ISO tanúsítványuk. Vagyis mivel nem elvárás a vásárlók, partnerek részéről, így nem éri meg megcsinálni.
Gonoszfóka 2015.03.30. 15:57:51
falomb 2015.03.30. 16:00:10
- CSAKIS PayPal (probléma esetén 45.nap előtt refund)"
Ilyenkor a paypal felé kell valamit igazolni? Vagy csak azt mondom, hogy refund és visszaküldöm, nem kell indokolni semmit?
neménvagyok 2015.03.30. 16:05:37
Ergo: kurva drága a meglehetősen magas jutalék miatt, és bár a termékeknél kis betűkkel ki van írva, hogy ki az eladó, te azt hiszed, a Nagy Emagtól vásárolsz, valójában meg azt se tudod kitől, ha nem nézel utána. További érdekesség, hogy idéntől külföldi webáruházak is csak aktuális magyar áfával árulhatnának csak éppen basznak rá. link: www.penzcentrum.hu/vasarlas/sok_vasarlo_nem_erre_szamitott_hiaba_vannak_hatalmas_akciok.1043211.html?utm_source=index_main&utm_medium=portfolio_box&utm_campaign=portfoliobox
2015.03.30. 16:25:19
Pffff.... semmi értelme!
taknyos zsiráf 2015.03.30. 16:54:46
Manyecska 2015.03.30. 17:24:53
Manyecska 2015.03.30. 17:29:43
Aureliano Buendía 2015.03.30. 17:36:15
Aureliano Buendía 2015.03.30. 17:38:45
nagyságrendileg 55 millió Ft értékben érvényesítette sikeresen a magyar és uniós fogyasztók határon átnyúló ügyletekből eredő vagyoni igényeit-a mennyiből?
Gonoszfóka 2015.03.30. 17:49:21
A korrektségre: velem pl. megesett olyan, hogy rendeltem egy terméket, és pont belefutottam egy olyan időszakba, amikor országos készlethiány volt. De amikor elérhető lett, akkor is várnom kellett, holott más, aki pár nappal előttem rendelte ugyanazt, megkapta. Beismerte végül a bolt, hogy nagyon elkavarták a rendelésemet, és adtak elég szép kedvezményt...na ez a korrektség. Máshol meg simán előfordult olyan, hogy nem irreálisan, de félreáraztak egy terméket, és a bolt szó nélkül törölte a megrendelést. Se egy bocsi, se semmi...és ez, vagy hasonló ellen az ISO rendszer megléte se védene.
Manyecska 2015.03.30. 17:54:15
Vadászbaszó nyúl 2015.03.30. 17:54:58
Manyecska 2015.03.30. 18:06:34
www.origo.hu/tafelspicc/teszt/20150328-husveti-csokinyulteszt.html
Don Bolesz 2015.03.30. 18:33:47
a fényképező és az xbox sem két forintos tétel...
baj soha nem volt.
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 18:55:23
:)) Az meg milyen lehet? Egy bazi nagy robot, ami egy fényképezőgéppel mászkál, és kattintgat? Nem lehetett olcsó.
Don Bolesz 2015.03.30. 19:28:40
de nem is volt oly drága.
Manyecska 2015.03.30. 20:28:10
A mosónők korán halnak 2015.03.30. 20:40:26
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 21:02:57
igi1 2015.03.30. 22:12:14
Nagyon kerülget mostanság a Manyecs.
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 22:21:05
igi1 2015.03.30. 22:33:00
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.03.30. 22:34:35
Én egy komoly ember vagyok.
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2015.03.30. 23:17:49
Probléma: Inkorrekt ármegjelenítés honlapon
Panasz: extra díj felszámítása a szolgáltatási helyen
EFK: csatoljon, küldjön, bizonyítsa, stb. stb.
Csatolok, küldök, képernyőkép, a cég elzárkózik, nem úgy volt, nem bizonyítható, EFK: "sajnos nem tudunk segíteni, forduljon bírósághoz, de nem javasoljuk"
Mindenesetre a honlapon átírták, szóval valami eredményt mégis fel tudok mutatni. Pénzt nem kaptam vissza ;)
igi1 2015.03.30. 23:25:01
Akkor az a baj, hogy nem nyulazod !
Úgyis rájövök.
Manyecska 2015.03.30. 23:35:56
A mosónők korán halnak 2015.03.31. 00:01:47
igi1 2015.03.31. 00:17:16
JunkieeeBoy · http://junkieeeboy.blog.hu 2015.03.31. 01:16:27
A mosónők korán halnak 2015.03.31. 08:31:17
joska61 2015.03.31. 09:08:14
Manyecska 2015.03.31. 09:21:25
Megy haza a baba:)...webszop, mi?:(
Rosszindulatú Vászka 2015.03.31. 09:35:30
Köszönjük Emese.
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.03.31. 09:56:01
2015.03.31. 09:59:43
Ahol nem lehet kártyával fiezetni >> ott NEM vásárolsz... külföldről.
Vagy a paypal, ali escort.
♔bаtyu♔ 2015.03.31. 10:13:49
Danaudio 2015.03.31. 10:17:17
♔bаtyu♔ 2015.03.31. 10:18:01
Az égvilágon semmi haszna, hiszen egy sikeres cég eleve attól sikeres, hogy magától valósítja meg az ISO-ban meghatározott sztenderteket.
Leegyszerűsítve, légy udvarias, legyen pontos és áttekinthető az ügyfélnyilvántartásod.
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.31. 10:39:12
А komolyabb, Mo-n értékesítő webshopoknak VAN mindig budapesti telefonszámuk. Ez rendelhető bárki által, s aztán ez az szám át van irányítva külföldre.
Vagy még egyszerűbb: www.opennet.hu/szolgaltatasaink/telefonalo/ - te is rendelhetsz ilyet, s aztán budapesti telefonszámod van, miközben lehetsz Egyenlítői Guineában is a valóságban.
EXLEXMAN 2015.03.31. 10:42:05
Jó lenne már végre kisöpörnék ak ukába az egész mosodájukat!
EXLEXMAN 2015.03.31. 10:43:38
Manyecska 2015.03.31. 10:46:20
Netuddki. 2015.03.31. 10:46:54
Az látszik, hogy nem olvastok kommenteket, de a tényeknek sem jártok utána. Az emagnak magyar telefonszáma, magyar EU-s adószáma van (HU26915131), az ÁFA is 27%-os. Aminek következtében erősen gyanítom, hogy itt is be vannak jegyezve, ergo a fogyvéd illetékes kéne, hogy legyen velük kapcsolatban.
Aztán ott van az oldalukon állítólag úgy szerződtek a futár céggel, hogy a futár előtt kibonthatod a csomagot, ha sérült vagy nem az van benne akkorfizetés nélkül visszaküldheted.
Ha valamit félreértettem sorry, de itt valami nem kerek Gabriellával kapcsolatban.
Netuddki. 2015.03.31. 10:49:35
Arcade Macho 2015.03.31. 10:53:29
en a dx -nel panaszkodtam hogy nem jo az egyik lampa elkuldtem a fenykepet es azonnal jovairtak, igaz felajanlottak meg hogy akar vissza is kuldhetem de en inkabb a levasarolhato pontokat valasztottam
galaxiscsirke 2015.03.31. 10:55:22
Netuddki. 2015.03.31. 10:58:16
Nem rokonom az emag, de párszor már rendeltem tőlük, mert ott volt a legolcsóbb amit vásároltam. Simán elképzelhető, hogy itt pár céget kellemetlenül érint a dolog.
Netuddki. 2015.03.31. 11:00:23
"Az eMAG által forgalmazott termékeket csak azt követően kell kifizetnie, miután meggyőződött róla, hogy valóban a megrendelt termékek kerültek kiszállításra és azok mindegyike sértetlen állapotban van."
Szóval még mindig nem értem Gabriellát. TH, esetleg valami magyarázat?
EXLEXMAN 2015.03.31. 11:23:54
Elfogadom, hogy nem nyitotta ki, de ezek után a többit nem a futár hozta össze!
Arra ott van elqúrni az EMAG!
Le lehet térdelni az EMAG elé, de én inkább fölé gugolok...erről ez a véleményem....
Köcsögöm Széken 2015.03.31. 11:28:15
EXLEXMAN 2015.03.31. 11:46:33
Mikkamak 2015.03.31. 12:20:31
Webshopról csakis Paypallal vagy hitelkártyával szabad rendelni. Úgy tudom, a hitelkártya társaságnál meg lehet támadni a fizetést amennyiben az eladó nem megfelelően teljesít.
Hasznos még az illető webshop nevét megguglizni - párosítva az átverés/becsapás (scam) szóval. Ugyanis a legtöbb nem először teszi és van róla információ a neten. Na oda is be lehet írni.
Az olyan webshopok esetében, melyek csak platformok 3. felhasználó eladók számára, a webshopnak is lehet jelenteni, hogy átvertek. Ha a webshop hosszabb távon tervez fennmaradni, akkor gyorsan kirakja az átverő eladók szűrét.
EXLEXMAN 2015.03.31. 12:37:06
para_noir 2015.03.31. 12:37:35
Szarazkoro 2015.03.31. 14:37:55