"A futárral megváratni, míg kibontom a csomagot, a laptopot, végigolvasom a garanciafüzet rendelkezéseit, majd miután eltérést találok benne, végigolvasom az ÁSZF-et, hogy az eltérésről mi a rendelkezés, ezután visszacsomagolni, vigye vissza nekik." - Mennyire életszerű már, nem?
Akkumulátorra, töltőre - akkor is ha mást mondanak - jó eséllyel max.12 hónap a garancia, 13 után tönkre is megy.
Az alábbi terméket vásároltam, beépített akkumulátorral. Mint (most még?) látszik 2 év garanciát írnak, minden kikötés nélkül, link nélkül az ÁSZF vonatkozó pontjára. Amikor 13 hónap után megadta magát az akksi (jobban örülnék ha nem így lenne profi az ASUS), kiderült, hogy arra nem vonatkozik a 24 hónapos garancia, csak 12 hónap.
A válaszok röviden, nem szó szerint:
- "Valóban az oldalon a termék specifikációjában 2 év nemzetközi garancia szerepel, azonban az akkumulátorra a gyártó a garanciafüzet magyar nyelvű oldalán külön feltünteti a 12 hónapos időtartamot."
- az oldalunkon megtalálható Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) 2.számú mellékelte, mely alapján a gyártói rendelkezések szerint élhet garanciális javítási igényével,
- Az ÁSZF-et ön elfogadta a vásárláskor
- letölthette volna a garanciafüzetet a gyártó honlapjáról vásárlás előtt
- megkérdezhette volna telefonon a részleteketAz ügyintéző egyébként mindig gyorsan reagált, telefonon is felhívott, köszönet érte, azzal együtt, hogy nem értettünk egyet a korrekt tájékoztatást illetően, ő korrekt volt.
A fogyasztóvédelemmel még folyamatban van az ügy, de elsőre úgy reagáltak, hogy nyilatkozatom szerint a garanciafüzetben tájékoztattak és hogy az akkumulátor tartozék nem alkatrész.
Úgy tűnik ha tőlük vásárlok, a saját költségemen kellene visszaküldenem a terméket, vagy a futárral megváratni, míg kibontom a csomagot, a laptopot, végigolvasom a garanciafüzet rendelkezéseit, majd miután eltérést találok benne, végigolvasom az ÁSZFet, hogy az eltérésről mi a rendelkezés, ezután visszacsomagolni, és vigye vissza nekik...Vagy végigolvasni az ÁSZF-et, a gyártó honlapját, kikeresni az elektronikus garanciafüzetet, ha van, felhívni őket, hogy ők is ilyen tartalmú garanciafüzettel szállítanak (mert az ügyintéző szerint az bármikor változhat), vagy inkább írni, hogy nyoma legyen. Mindezt ahelyett, hogy az oldalon korrektül tájékoztatnának.
Lehet, hogy csak elkényelmesedtem abban, hogy eddig porszívóra, hűtőre, mindenre rá volt írva, hogy 1év a motorra +1 minden másra, 2év a kompresszorra +3 minden másra. Tisztelet érte, hiszen ők is "egyszerűsíthetnének", úgysem tudom melyikben mi számít alkatrésznek és mi tartozéknak.
Most már laptop esetén tudom.
...a kínai utángyártott akksira is egy év a garancia. Lehet, hogy jobb lesz, mint az ASUS gyári? Persze miért ne lehetne, talán ugyanott gyártják, vagy annak is vannak tartozékai is alkatrészeken kívül? :) De hol lehet jobb akksit venni?
UPDATE okt. 31.
A témáról megkérdeztük tanácsadóink véleményét:
Kedves levélíró
A jogszabály kötelező jótállást ír elő a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott tartós fogyasztási cikkekre, így az általad vásárolt laptopra is.
A kötelező jótállás időtartama a termék fogyasztó részére történő átadását követő egy év. Ebben a határidőben történő meghibásodás esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követő okból következett be.
A kötelező egy éves jótállási határidőn túl a gyártó vagy a kereskedő kedvezőbb feltételeket biztosíthat, mint a leveledben meghatározott esetben a gyártó két éves jótállási határidőt adott a számítógépre. Mivel ez a többlet jótállási idő a gyártó vállalásától függ, azt is megengedett, hogy a készülék bizonyos alkatrészeire azt nem terjeszti ki, mint például az akkumulátorra.
A kereskedő köteles a termékkel együtt a jótállási jegyet is átadni, amelynek tartalmaznia kell a fogyasztó jótállásból eredő jogait és azok érvényesítésének határidejét. A jogszabály interneten történő vásárlás esetén lehetővé teszi azt, hogy a fogyasztó a termék átvételét követő 14 napon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és a terméket visszaküldje a kereskedőnek. A vevőnek ennyi idő áll rendelkezésére, hogy a terméket megvizsgálja és felmérje, hogy a termék jellemzői megfelelnek-e az elvárásainak, illetve a szerződéskötést megelőző tájékoztatásnak.
Azzal tehát, hogy a gyártó csak a jogszabály szerint kötelező időtartamban vállalta az akkumulátor meghibásodásáért történő jótállást, nem követett el jogsértést. A fogyasztó pedig a termék átvételét követő 14 napon belül jogosult döntését meghozni, hogy a jótállási jegyen (illetve az ÁSZF-ben) feltüntetett feltételekkel megtartja vagy visszaküldi a számítógépet.
A leveledből az tűnik ki, hogy a vállalkozás képviselője hangsúlyt fektetett arra, hogy a számítógépnek csak tartozéka az akkumulátor. Anélkül, hogy hosszasan elemeznénk az alkotórész és tartozék fogalma közötti különbséget, véleményünk szerint a hibás alkatrész inkább a számítógép alkotórészének minősíthető annak beépített jellegére és arra, hogy annak eltávolításával a termék értéke, illetve használhatósága számottevően csökkenne. Ezzel együtt úgy látjuk, hogy az adott esetben ennek kevésbé van jelentősége.
Más kérdés, hogy a kereskedő a szerződéskötést megelőzően megfelelő tájékoztatást adott-e a termék jellemzőiről, így annak jótállási feltételeiről. A leírásban csak annyi szerepel, hogy „két év nemzetközi, belföldön háztól-házig” garancia. Ezzel szemben a jogszabály kötelezővé teszi, hogy a vállalkozó tájékoztatást adjon a jótállás meglétéről, feltételeiről. A történtekkel kapcsolatban megállapítható, hogy a vállalkozásnak a jótállás feltételeivel kapcsolatos tájékoztatása nem volt teljes. Véleményünk szerint a weboldalon meg kellett volna jeleníteni, hogy a termék egyes alkatrészei esetében a jótállási idő egy év.
Annak vizsgálata, hogy a vállalkozó a szerződéskötést megelőző jogszabályban előírt tájékoztatási kötelezettségének eleget tett-e, illetve a fogyasztók megtévesztésével végez-e kereskedelmi tevékenységet, a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik. A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során azonban nem kötelezheti a vállalkozót vagy a gyártót jótállási igény teljesítésére.
Függetlenül attól, hogy a jótállási idő már eltelt, ez nem zárja ki a szavatossági igény érvényesítését, melyre az új Ptk. 2 év elévülési időt ír elő. Mivel hat hónap a vásárlástól már eltelt, így most már Neked kell bizonyítani, hogy gyártási hibáról van szó, melyet erre vonatkozó szakvélemény beszerzésével tudsz igazolni. A szakértő személyét célszerű a szolgáltatóval közösen kiválasztani, és már előre írásban rögzíteni, hogy álláspontját a szolgáltató magára nézve kötelezőnek fogadja el. A szakértő díját előlegezned kell, azonban amennyiben számodra kedvező döntés születik, kérheted annak megtérítését a szolgáltatótól.
Az új Ptk. által bevezetett termékszavatosság intézménye alapján igényedet közvetlenül a gyártóval szemben is érvényesítheted. Ha megállapítást nyer, hogy az akkumulátor nem rendelkezik a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal, azt gyártó köteles kijavítani vagy kicserélni. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. Javasoljuk, hogy a hibát mielőbb írásban, tértivevényes, ajánlott levélben közöld a gyártóval.
A forgalmazó vagy gyártó elutasító válasza esetén igényedet Békéltető Testület előtt vagy polgári peres úton érvényesítheted.
AtiSnatch 2015.10.20. 15:41:11
Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.10.20. 15:50:34
Vadászbaszó nyúl 2015.10.20. 16:01:11
230e 2015.10.20. 16:07:11
@Hóhér az utolsó barátod: Szerintem a komolyabbak sem adnak hosszabb jótállást az aksira, bár valószínű ott van csillag a jótállás mellett hogy mire nem vonatkozik.
cmx85s 2015.10.20. 16:10:31
Na, akkor hadd menjen megint töltőről.
Én majdnem két éve vettem egy használt (akkor már 3 éves) Dell laptopot, a mai napig 3-4 órákat bír az akksija.
lcsaszar 2015.10.20. 16:11:25
Alkatrész amit a gyártó vesz máshonnan, és szerel be a készülékbe. Tartozék amit a felhasználó vesz. Ezt a gyártó előzékenységből beteheti a készülékbe, egybe csomagolhatja, együtt árulhatja. Jó példa némelyik cserélhető akkumulátoros mobiltelefon, ahol az akku benne van a dobozban, egy kis tasakban külön csomagolva. A felhasználó rakja bele a telefonba az első bekapcsolás előtt. A kezelési utasításban is szerepelnie kell a csere akkumulátor típusának. De ha nem cserélhető az akkumulátor, akkor szerintem az alkatrész. Nem tudok tartozékként másikat venni, és magam berakni a készülékbe. Lehet, hogy az akku gyártója csak az Asusnak ad el ilyen típusú akkut, átlagember nem veheti meg, mert nem kerül külön kereskedelmi forgalomba.
amindenes.blog.hu 2015.10.20. 16:14:54
230e 2015.10.20. 16:26:07
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.20. 16:26:13
Sajnos elvileg ilyet lehet, hogy 1 évet megadja az akkura, többet nem.
@cmx85s: A lemerítés a nikkeles akkukra volt igaz. A lítium inkább nem szereti, ha tökig merítik.
Nem használódik el jobbaan az akku, ha folyamatosan töltőn van a gép, inkább a merítés/töltés ciklusok vannak limitálva.
Szar minőségű cella volt ebben a cuccban, ennyi.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.20. 16:30:59
230e 2015.10.20. 16:38:20
Egyébként meg: www.ifixit.com/Guide/Asus+X551CA+Battery+Replacement/24928
Nem egy alaplapcsere, bár bonyolultabb mint egy vinyó vagy ramcsere.
Az már kérdés hogy a megbontással a készülék valszeg elveszíti a jótállását.
Bár ahogy nézem ebben még a ramot sem lehet cserélni a teljes megbontás nélkül, a vinyót talán igen.
Ez így tényleg gáz.
The Crazy One 2015.10.20. 17:05:12
Ostoba kifogások, nem lehet alkatrészként kezelni mert nem választhatod nélküle. A futaros rész életszerűtlen, nem megoldható.
Nagyon egyszerű: a működésére kettő év a garancia. Ha be tudod kapcsolni akkuról, akkor rendben van. Az hogy nem bír ki a második évben annyit, amennyit a gyártó irt a tájékozó füzetbe, arról a vevő tehet, mert töltőn hagyta és kinyírta a cellákat...
FDToth 2015.10.20. 17:31:20
De iott a szavatossag uh bevizsgaltatotd es ha neked adnak igazat akkor kijavittatod ingyen.
A ho eddig nekem a 3 eves jotallasi ido alatt 3 gepben is cserelte az akksit, pedig ok is 1 evet irnak, de ugy latszik ismrik a szavatossag fogalmat...
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.20. 17:42:57
Az "alkarész" meg a "kellék" fogalma nem mindig egyértelmű. Sokszor alkatrész az is, ami egyszerűen cserélhető, és úgy drágább :(
@FDToth: He
Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.10.20. 17:45:16
Az első fél év alatt ment tönkre annyira, hogy a BIOS már pofázott rá, de nagyjából az első év lejárta előtt nem sokkal cseréltettem. Az újat egyszer töltöttem-lemerítettem-újratöltöttem, majd elraktam a szekrénybe. Pár hónap múlva a régi végképp bedöglött, akkor vettem elő a cseredarabot. Ha jól emlékszem, 70-75%-os volt mikor használatba vettem. Nem a töltöttsége, hanem a kapacitása.
Dezsike 2015.10.20. 17:59:15
Burgermeister 2015.10.20. 18:23:24
hobbitroll 2015.10.20. 18:26:19
"...Valóban az oldalon a termék specifikációjában 2 év nemzetközi garancia szerepel, azonban az akkumulátorra a gyártó a garanciafüzet magyar nyelvű oldalán külön feltünteti a 12 hónapos időtartamot..."
Tehát, van egy EU-s (vagy csak magyar? nem vagyok benne biztos) előiromány, miszerint a gyártó által vállalt garanciát vállalnia kell a forgalmazónak, valamint annál kevesebbet (elvileg) tilos, egyrészt.
Másrészt, azt nem tiltja semmi, hogy többet vállaljon a forgalmazó, mint a gyártó.
Harmadrészt, ha ez így volt kiírva a (2 év nemzetközi garancia, az akkura vonatkozó külön feltétel nélkül) webó'dalukra, akkor ez a cég házhoz ment a lófaßért. Az biza 2 év.
Szerintem.
Aztán megérné megpiszkálni azt a kérdést, hogy egy beépített akkumulátorral rendelkező készülék esetén hogy lehet az, hogy egy eléggé fontosch alkatrészre fele annyi időt vállal a gyártó. Az ifixit-es megoldást egy még garanciális készülék esetében nem is erőltetném. Az ugyanis a készülék megbontásával jár, aminek eredményeként el is veszti a garanciát a vadász.
@Dezsike: "...Ha huzamosabb ideig töltőről használod, vedd ki az akksit,..."
Szövegértés vaze. Beépített aksival rendelkező készülékről van szó! Tudod ez egy olyan állatfaja, amiből (akár hiszed - akár nem) NEM lehet kivenni az aksit a készülék megbontása nélkül.
Dezsike 2015.10.20. 18:29:47
Aureliano Buendía 2015.10.20. 19:04:13
AtiSnatch 2015.10.20. 19:11:38
Aureliano Buendía 2015.10.20. 19:15:06
Tapolcai RK 2015.10.20. 19:41:19
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.20. 19:56:13
www.facebook.com/kilatas/posts/1066891533343844
@hobbitroll: Jaja, ezt jó lenne, tudni, hogy az EU előírás felülírja-e a magyart?
@Tapolcai RK: És van már feljelentés? :D
Aureliano Buendía 2015.10.20. 19:57:51
Tapolcai RK 2015.10.20. 20:07:47
@Aureliano Buendía: csendben érkezünk, hogy ne zavarjuk a kedves családját az intézkedésünkkel.
hobbitroll 2015.10.20. 20:44:35
hobbitroll 2015.10.20. 20:46:01
.
.
.
pörkű'ttbe
@blogmoci: két komment között szülessen egy öcsikéd, és hívjon apunak
atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2015.10.20. 21:50:44
:)) Ez meg milyen kakafalvi tempó?
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.10.21. 06:57:09
@hobbitroll: Ez az, elvileg. Aztán hány olyan eset van, amikor nem gariztatnak itthon valamit, mert nem itt vetted? :S
hobbitroll 2015.10.21. 07:54:33
Ha EU-s vagy világgaranciával vetted, akkor a márkaszeviznek vagy a szerződött szerviznek kellene. Amúgy a gyártók is lecidázhatnának bőnyállal. Régen tudtunk olyat csinálni, hogy gar.időn túl, egy jelképes összegért az importőrön keresztül visszaküldtünk eszközöket (alaplapok, hdd-k, etc.) a gyártónak. Ebben az esetben persze több hónapos (min.2, de inkább 3-4) átfutással lehetett számolni, de visszaküldték javítva, vagy kicserélték (ha nem volt mókolás az eszközön, ami alapjáraton gar.vesztést indokolt volna). Na, ezt is felszámolták. Fogyasztói társadalom ... hajrá :(
Manyecska 2015.10.21. 09:23:33
hobbitroll 2015.10.21. 09:39:07
piroshangszóró 2015.10.21. 10:14:01
2015.10.21. 10:18:16
kivéve 1-2 cég, nem írom kik...
ide nem jöhet csak úgy be 2015.10.21. 10:57:50
Manyecska 2015.10.21. 12:03:21