Az ember és a józan paraszt ész közösen felnyerít a címbeni felvetésre, hiszen miért kéne elfogadni bármi használt dolgot, ha egyszer eleve valami vacakot vagy hibásat kaptunk, ugye? Egyes cégek azonban kötik az ebet a karóhoz. Vajon jogosan?
Tisztelt Tékozló Homár!
Az alábbi eset történt velem:
December közepe táján vásároltam egy drónt cégként egy budapesti kereskedésben. Sajnos a drón kamerája hibás volt, homályos volt a képe, így januárban, 6 nappal ezelőtt visszavittem a boltba ahol vásároltam, és kértem a termék javítását. 5 nappal a leadás után értesítettek, hogy a drón elkészült, cserélik. Elmentem átvenni az üzletbe, ahol megkaptam a kicserélt eszközt.
Mivel cserélték, ezért természetesen más gyári számú a termék (mely egy légi közlekedési eszköznél eléggé problémás, a légtérhasználati engedélyt is gyári számra adják ki), melyet felvezettek a garanciajegyre. A cseretermék nem dobozos volt, egy "borítékból" húzták elő, mely úgy tűnt a szervízből érkezett.
Hazavittem, kipróbáltam az eszközt, és azt tapasztaltam, hogy ez egy használt, az én korábbi kb 1,5 hónapos drónomnál mindenképpen sokkal többet repült szerkezet. A kihajtható lábak lazábbak, gimbal rögzítő lazább, valamint a hűtőventillátor hangosabb, mint a korábbi darabban volt. Emiatt úgy érzem, hogy egy új eszköz árán egy használt eszközt kaptam. A drón gyártójánál többek elmondása alapján bevett gyakorlat az ilyen jellegű "javítás" így gyorsítva a szervízelési procedúrát.
Kérdésem az, hogy mit tudok tenni ebben az esetben? Szabályozza a törvény azt, hogy csak új terméket kaphatok cserekészülékként vagy sem? Érdemes reklamálnom az üzletben és feltárni a problémát? Rosszul tettem, hogy átvettem a készüléket?
Segítségüket előre is köszönöm.
Üdvölettel:
B. Ádám
Kedves Ádám!
Az adásvételi szerződést egy gazdasági társaság képviseletében kötötted meg, így az nem tekinthető fogyasztói szerződésnek. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vállalkozás az eladó hibás teljesítése esetében nem érvényesíthet a törvényben meghatározott szavatossági/jótállási igényeket, viszont a bizonyítás szabályai a fogyasztói szerződésekhez képest másként alakulnak.
Fogyasztói szerződés esetében ugyanis a fogyasztó számára kedvező a helyzet:
- jótállás, vagy a 2 éves szavatossági idő első hat hónapja esetén a kereskedőnek kell a helytállási kötelezettségét "kimentenie", tehát bizonyítania kell, hogy az adott hiba tekintetében nem áll fenn a felelőssége (pl. rendeltetésellenes használat történt).
Amennyiben egy vállalkozás a vásárló:
- nem él a műszaki cikkeknél (10.000.-Ft vételár felett) jogszabály szerinti kötelező 1 éves jótállás,
- a szavatosság is 1 év a fogyasztói szerződéseknél minimálisan kötelező 2 év helyett.
- A bizonyítási teher pedig az első pillanattól téged terhel, egyetlen esetet kivéve: ha van olyan jótállási nyilatkozat a vállalkozástól, ami nem csak fogyasztóknak, hanem vállalkozásoknak történő értékesítésre is vonatkozik.
Amennyiben a termék hibája már a szerződés megkötésekor fennálló okból ered (ezt nevezzük hibás teljesítésnek), első körben kijavítást, vagy kicserélést igényelhetsz.
- Szerencsés eset, ha az eladó elismeri a hibás teljesítést (nem kell költséges bizonyítgatásba kezdened), és vállalja a termék kicserélését.
- A kicserélésnek a szerződésben meghatározott tulajdonságokkal rendelkező termékkel kell eleget tenni (ez ugyanolyan, hibátlan, új terméket jelent).
- Nem tekinthető teljesítettnek a kicserélés iránti igény, ha a csere termék továbbra is hibásan működik. Ilyen esetben át lehet térni a következő szavatossági jogra, ami lehet árleszállítás, vagy a tejes vételár visszakövetelése.
Érdemes írásban, igazolható módon közölni az eladóval, amennyiben a szavatossági igény nem megfelelő teljesítése miatt át kívánunk lépni a következő "lépcsőfokra". Az egyik legfontosabb különbség a fogyasztói szerződésekhez képest az, hogy ha az eladó elzárkózik az igényed teljesítésétől, akkor lényegében a bírósági eljárás marad az egyetlen lehetséges alternatíva. Itt érdemes megjegyezni, hogy a vállalkozások hasonló ügyeiben nagy előrelépést jelenthet, hogy 2018. január hó 1. napját követően keresetindítás előtt a bíróságok mellett a közjegyzőtől is lehet polgári peres útra tartozó ügyben egyezségi kísérletre idézést kérni. Alapvetően vagyonjogi ügyekben van lehetőség az eljárásra, abban az esetben, ha az eljárás tárgyáról a felek szabadon rendelkezhetnek. A közjegyzőtől csak a keresetindítást megelőzően, a keresetlevél előterjesztéséig lehet kérni az egyezségi kísérletre történő idézést.
Felhasznált jogszabály:2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.338799
CID 2018.02.15. 10:59:31
Pórnhab 2018.02.15. 11:00:07
Darth Revan 2018.02.15. 11:02:38
ha te vetted volna te sem orulnel neki, hogy az ujkent megvett termek nem uj
@Pórnhab:
hat, ja. fogyasztovedlmi blog vagy mi a szosz
Terézágyú 2018.02.15. 11:07:20
Ja, már nincs ojjan, hogy pornókazetta, igaz, igaz...
CID 2018.02.15. 11:15:00
Terézágyú 2018.02.15. 11:20:20
"Ha vették volna a fáradságot és kicserélik a kamerát, akkor sem null kilóméteres kütyüt kap vissza"
Persze, de akkor a saját használtját kapja vissza...
Egyébként igen, ügyeskedik a pószter, mint cég, és ügyeskedik a szervicc, mint cég...
Tikakukac 2018.02.15. 11:22:39
CID 2018.02.15. 11:31:54
Nem tudom, hogy mire használja a drónját a poszter cégként, meg nem is értek ezekhez a bizbaszokhoz, de gondolom a hűtőventillátor még most sem olyan hangot produkál mint egy harier.
Tikakukac 2018.02.15. 11:39:47
temprasordog 2018.02.15. 11:44:25
Terézágyú 2018.02.15. 12:08:25
szóval azt mondod, hogy bár a magyar cégek szívesen ügyeskednek, a pószter esetében tényleg munkaeszköz a derón? :)
.Manyecska 2018.02.15. 12:12:18
Terézágyú 2018.02.15. 12:14:22
Ebben a pósztban strucc szerepel, nem macska.
SZIGMA 2018.02.15. 12:20:43
A tejes vételár az nem csak tehenek és tejtermékek adás-vételénél fordul elő?
Pórnhab 2018.02.15. 12:23:55
.Manyecska 2018.02.15. 12:41:04
.Manyecska 2018.02.15. 12:50:48
FDToth 2018.02.15. 12:56:26
Miert kukonboztetnek meg egy veges vasarlast egy magaszemelyestol? Jo, cegesnel lehet tevekenyseghez kotott vasarlas, ott tenyleg nem fogyszto, de egyeb esetben annak szamit(hatna)
Pórnhab 2018.02.15. 13:13:17
Tudod Te azt jól! 2018.02.15. 13:29:35
Magánszemélyként veszek egy nagyértékű vadonatúj műszaki terméket, ami elromlik. A szerviz cserét mond, de nem egy másik új terméket kapok helyette, hanem egy láthatóan használt, ismeretlen előéletű darabot.
EZ így rendben van-e, és köteles vagyok elfogadni ezt a megoldást?
KaTe 2018.02.15. 13:49:37
Ha a posztoló csereként egy lestrapált terméket kapott, akkor egyszerű a megoldás, hiszen bizonyíthatóan az átvétel pillanatában már megvolt a hiba, vissza kell vinni, hogy javítsák meg, vagy cseréljék egy újra.
Terézágyú 2018.02.15. 13:50:05
"A kicserélésnek a szerződésben meghatározott tulajdonságokkal rendelkező termékkel kell eleget tenni (ez ugyanolyan, hibátlan, új terméket jelent)."
MrZed001 2018.02.15. 15:01:47
Be is toszna, ha a 2 hónapja vett 4K-s TV-d bedöglik, erre az Elektroizé a 1,5 éve kiállítási darabként napi 16 órában üzemelőt akarná rád sózni cseretermék gyanánt.
Vagy a motor hibás fél éves autód helyett egy 3 éves és 200 ezer km-ert futott autóval akarná kiszúrni a szemed.
Nonszensz, már maga a felvetés is.
Terézágyú 2018.02.15. 15:04:02
"Sokadjára van az az érzésem, hogy a profi fogyasztóvédelmisek válasza olyan, mintha nem is kérdésre válaszolnának. Oké, beírják a vonatkozó rendeleteket, netán még ki is kopiznak egy-egy szövegrészt, azaz megadják a kötelező hivatali bikkfanyelvet, de miért nem lehet normális, emberi nyelven is megválaszolni a kérdést?"
Az millen szakértő lenne már, ha normális, emberi nyelven beszélne? :)))))
CID 2018.02.15. 16:38:07
@KaTe: Azért kétséges, milyen szinten minősül hibának egy hangosabb ventilátor, vagy egy lazább láb, egy drónnál.
CID 2018.02.15. 16:40:19
.Manyecska 2018.02.15. 17:04:08
CID 2018.02.15. 18:53:12
drónos 2018.02.15. 22:55:31
És igen, munkaeszköz.
Ustim 2018.02.16. 06:57:08
^LutheR^ 2018.02.16. 07:05:23
Egy cég mi egyebet vásárolna, mint ami a tevékenységhez kötött?
Terézágyú 2018.02.16. 07:35:57
Igazad van, ebben a kurva országban soha nem történik olyan, hogy egy cég számlájára vesznek mindenféle cuccot, amit aztán a család használ; a cég számlájára tankolják meg a feleség (aki nem a cégben dolgozik) kocsiját, még a gyerekét is - hogy ugye levonhassák a zadóból, meg visszaigényeljék a záfát meg ilyenek...
Neeeeeeem, ebben a kurvaországban ilyen sosem történik, a cégek nálunk makulátlanok...
Ja, ha más nem, akkor a pósztban szereplő szervicc is egy CÉG... de biztos az kivétel...
Pórnhab 2018.02.16. 07:41:32
Terézágyú 2018.02.16. 07:52:56
:)))
.Manyecska 2018.02.16. 08:36:09
.Manyecska 2018.02.16. 13:02:39
FDToth 2018.02.16. 13:20:34
gondolom azért nme lehet cáges vásárlásnál jótállás érvényesteni, mert nem az általános hazsnálot szerint hazsnálod, hanme többet. (p. varrodád van, varrógépet nem úgy hazsnálod mint ohhton, hogy előveszed 1-2 havonta, hanem minden napp több órát, hamarabb tünkremegy, stb.) . De egy céges mobilnál már simán lehet az, hyg nem használod annyit, mert pl. vezetkéesen beszélsz az irodából és bőven átlagos felhazsnáló vagy...
mindegy, azt, hogy miért korláoozzták azt, hogy cégre vezsel vagy sem, nem nagyon láotm világosan (persze, ÁFA csalás lehet a dologban, főleg elállásnál, de Magyarországon sjnos többet csalnak, mint azok, akik tiszták)
Tudod Te azt jól! 2018.02.16. 15:52:17
Sajnos hiú remény az, hogy ez azért van, mert nincs a Magyar Ugaron egy csaló sem.
Mert Hilda, ugye, te még megvagy?
.Manyecska 2018.02.16. 19:11:29
.Manyecska 2018.02.18. 12:54:11
fakkjú 2018.02.18. 13:56:13
mijaza dron?
bisztos megen valami uri huncutság
szmoker (Homo Trollicus) 2018.02.19. 09:15:37
Életkép káközépeurópából :)
.Manyecska 2018.02.19. 14:56:43
:))))))))))
Malekith 2018.02.20. 11:10:48
vprof 2018.02.20. 15:02:23
Szarazkoro 2018.02.20. 17:51:19
Kókadt Cukkini 2018.02.24. 14:36:21
lobster thermidor 2018.02.27. 07:23:41
Kenderice 2018.03.05. 18:14:28
Visszavitte a cuccot és visszakapta a vételárat.
aszfaltparaszt (törölt) 2018.03.15. 16:38:27
Azért, mert azt tudni kell, hogy elég sűrűn előfordul, hogy teljesen jó terméket hoznak vissza, csak vagy hülye a vevő, vagy mégse kell neki aztán bekamuzik valamit. Ha azt mondja, hogy 10 óra bekapcsolás után recseg a tévé, akkor mit csinálsz, ott állsz a vevővel 10 órát át? Nem, visszaveszed, aztán utána vagy van embered végigtesztelni a 10 órát vagy nem. Mondjuk, hogy kamu volt, a termék teljesen jó, csak nem kellett neki. Mit tudsz ezzel kezdeni? Nincs doboz, kézikönyv stb. nem tudod újra eladni.
Erre lenne megoldás, hogy ezeket, amiket a szakma NFFnek hív, No Fault Found, lehetne akkor cserének adni, amikor tényleg hibásat hoznak vissza. Ezek többnyire gyakorlatilag nem használtak, pár napig max. De annak számítanak.
Így mivel van ilyen hülye szabály, ezért marad a refurbishment, amikor a szocifogiban újracsomagolják. Ezt viszont nálunk is és Európában mindenhol csak úgy szabad eladni, hogy rá van írva, hogy refurbished, amit rendes shop nem vesz meg, lehet veszteséges áron exportálni a törököknek.