Az alábbi történet elég hosszú, de a Naiv Ügyfél kérése ellenére nem rövidítettem le, mert annyira tanulságos, és igen szépen megmutatja, hogy a magyar bankok üzleti gyakorlata mennyire ügyfélellenes, kőkorszaki és mélyen kelet-európai. Hősünk, zé, egész extrém dolgokat kívánt volna meg a K&H Banktól: új bankkártyát akart, netbankolni, és háromféle összeget csoportos beszedési megbízással átutalni. Furcsa kívánságok egy magyar banki ügyféltől, meg is bűnhődött értük. Emberünk nyugaton él, amitől annyira naivvá vált, hogy konstruktív ötleteket is ad a hazai bankoknak az ügyintézéshez. Bruhaha! Kalandok alant.
Régi olvasótok vagyok a homárblogon és sokáig úgy gondoltam, hogy az írásokban közölt esetek kb. 80 %-a biztosan elkerülhető lett volna egy kis odafigyeléssel / empátiával / türelemmel. Hát mostanra fogtam fel, hogy miért is szorulnak ökölbe a pesti jómunkásemberek kezei ;)
Az én szopásom igazából csak arra jó példa, hogy a magyar bankrendszer mennyire egy őskövület még ma is és mennyire akar XIX. századi megoldásokat letolni a torkodon - ostobán.
A történet 2006-ban kezdődik, amikor kiköltöztem Írországba. Természetesen megtartottam otthon a bankszámlámat (K&H Banknál). Egy év alatt már szerencsére olyan helyzetben voltam, hogy tudtam pénzt hazaküldeni, ezekkel együtt elhatároztam, hogy reménybeli vastag bankszámlámat innen is felügyelhetővé teszem: a világos megoldás az internetbank. Ehhez társult még a szüleim kérése, hogy az addig csekkel fizetett otthoni költségek (magyar mobil, otthoni autó biztosítása, önkéntes nyugdíjpénztár) kifizetését a számláról oldjam meg. Ha minden igaz, ez sem lenne gond.
2008 őszén egy hazalátogatás alkalmával beballagtam az Október 23-a utcai fiókba (ahol egyébként nagyon segítőkészek és rugalmasak, külön jó pont) és átvettem az új bankkártyámat, igényeltem internetbankot és megadtam a csoportos beszedési megbízásokat.
A tömör mérleg:
1. A bankkártyát másodikra sikerült kibocsátani, miután elvileg a régi pin-kóddal kellett volna működnie, de nem tette (+ 5000 forint kártyadíj).
2. Bár az internetbankért azóta is fizetek, a szolgáltatás nem működik (részletes technikai nyomor alább).
3. A csoportos beszedési megbízások - a meggyőző egyenleg ellenére - hol átmennek, hol nem.
--------
1. A bankkártya kibocsátással kapcsolatban nem is vesztegetnék több szót. Olyan hülyeség csak Magyarországon létezik, hogy be kell érte menni egy fiókba: emiatt, mint kiderült már egy kártyát megcsináltak és meg is semmisítettek, mivel nem vettem át. Azt, hogy végül is csak egyszer vagy kétszer fizettem kártya újrakibocsátási díjat nem is tudom és nem is érdekel. Az ír megoldás: kártya levélben megy a regisztrált címre, ami bárhol lehet (külföldön is) és teljesen ingyenes. Az új kártyát egyszer aktiválni kell (10 perces telefonhívás) utána a régi pinnel használható. Itt még soha egy fillért sem fizettem a debitkártya birtoklásáért / használatáért / igényléséért.
2. Internetbank: a K&H egy kivételesen ostoba chipkártyás rendszert támogat, amelynek használatához az OmniKey cég kártyaolvasóját kell használni. Ez már eleve korlátozza a netbankolást, hiszen cipelni kell magaddal (a súlya nem nagy, de eléggé ormótlan), nem használható akárhol (pl. internetkávézóban v. munkahelyen, ahol esetleg nem telepíthető a szükséges driver). És persze jottányival sem biztonságosabb, hiszen a chipkártya ugyanúgy elhagyható, ahogy egy pin kód stb.
Egy hónap várakozás után szüleim kora télen átvették és kiküldték nekem a netbankos csomagot. A benne lévő cd-ről install, kártya be: semmi. A rendszer nem tud beléptetni. Alaposan megivzsgáltam a windows registry keyeket, USB port jogokat, a drivert, mindenből legfrissebb letölt, installál: semmi. Még a pin kód beadásáig sem jutottam el. Sebaj, gondoltam, te kis geci, rajtam nem fogsz ki: az OmniKeytől letöltöttem egy diagnostic tool-t, a végeredmény az volt, hogy a kártyán lévő chip nem ismerhető fel. Közben bonyolítottam egy kb. 15 fordulóból álló email threadet a K&H-s helpdeskkel. Valószínűleg nem az ő hibájuk, de _semmit_ sem tudtak segíteni, nyilván csak olyan esetekre voltak felkészülve, hogy a néni nem tudja betenni a cd-t a meghajtóba. Nem is merem elképzelni mi lett volna, ha linux alól próbálom. Hát ezzel szívhatsz bmeg gondoltam én, semmi értelme erőlködni, karácsonykor úgyis terveztem hazamenni: majd akkor. Karácsonykor a bankba be: vittem az olvasót, kártyát, pint - helyben demonstráltam a srácoknak, hogy mi a gond. Korrektül azonnal elfogadták, semmi gond, adnak új kártyát. Külön szóltam, hogy olvasóegységből nem kell még egy (később mégis kaptam, de annyi baj legyen). Persze az új kártya kiállítása is két hét... Sebaj, Írhonba haza, szülők kártyát átveszik, kiküldik: már február elején járunk.
Nagy lelkesedéssel vetettem magam a zsákmányra... ami rögtön le is lohadt, amikor így sem működött. Most már óvatosabb voltam: először chipkártya diagnózis. A chip olvasható, kiváló. Utána uninstall driver, gondosan kitörölgettem a registryből is mindent, ami bekavarhatott, ellenőriztem az összes fontos windows-os process-t, ami résztvesz egy ilyen eszköz kezelésében. Szépen feltettem a legfrissebb drivert. Amikor azzal sem működött, akkor megpróbáltam a cd-n lévő verzióval. Közben bújtam a fórumokat, próbáltam rálelni egy kis segítségre - sok usernek sokféle nyomora volt ezekkel, de egyik sem az én esetem. Újra párhetes emailváltás a helpdeskkel. Sok újat nem tudtam meg. "Próbálja meg eltávolítani az XP SP3-at.", "Húzzon ki minden USB eszközt, próbálja újra." Ilyen okos tanácsokat kaptam. Többször, szép kövér betűkkel leírtam nekik, hogy értek a háttérhez, nem átlaguser vagyok -- azért csak nyomták a süket a dumát. Ez már késő tavasz környéke, gyakorlatilag itt adtam fel. Nem is zavart volna az e-bank hiánya, ha nem szopok a következőben kifejtett módon a beszedési megbízásokkal is.
3. Összesen három fent részletezett fizetnivalóm van: autóbiztosítás kb. 30e Ft per negyedév, otthoni Vodafone mobil kb. 20e Ft per hó, önkéntes nyugdíjpénztár kb. 10e Ft / hó.
Mindhárom szolgáltatónál jártam 2008 telén és szerződést módosítottam / egészítettem ki, hogy működjön a dolog. Mindhárom papírt szabályosan aláírtam, megadtam a bankszámlaszámom, részletes adataim. Ezeket szó nélkül elfogadták, hogy ők majd továbbítják a bankba. Ez valószínűleg meg is történt, de valahogy a számlára a terhelések már nem érkeztek meg: mindhárom szolgáltató módszeresen bosszantotta a szüleimet a klasszikus eszközök (felszóltás, elmaradások összegzése) használatával. Amikor májusban ismét otthon voltam megpróbáltam utánajárni, hogy mi történt:
a) autóbiztosítás: a biztosító elküldte a banknak a papírokat, de azokon nem szerepelt a csoportos beszedési megbízás engedélyszáma. A bank nem szólt sem nekem, sem a biztosítónak. Én ezt a számot természetesen nem tudtam, ezért májusban a banki ügyintéző segítségével nyomoztam ki (6 hónap alatt, két fizetés elmaradása és a biztosítás felmondásával való fenyegetés a mérleg). Természetesen időközben a szüleim készpénzzel fizettek.
b) telefonszámla: állítólag az aláírásom nem volt megfelelő a szolgáltatóval kötött szerződésen. Ezt a bank állítólag feltételesen befogadta, de aztán "elakadt két osztály között". Itt sem kapott értesítést sem én, sem a szolgáltató. Édesanyám meghatalmazottként még egyszer eljárt ebben áprilisban, akkor végül a banknál az én jelenlétem nélkül is felvették a rendszerbe a megbízást. (2008. október - 2009. április, 6 hónap, közben minden számlát csekkel rendeztünk.) Azóta még két alkalommal fordult elő, hogy a megfelelő egyenleg dacára, nem teljesítették a telefonszámlát a szolgáltató felé.
c) önkéntes nyugdíjpénztár: már szerződést is úgy kötöttem, hogy csoportos beszedési megbízás útján fizetem az esedékes díjakat (emlékezetem szerint ez a mai napig nincs elintézve, laza 9 hónap). Ezt egyszerűen csak nem dolgozták fel, vagy nem tudom.
----------
A fenti szopóból tanulva szívesen adnék tanácsokat bankoknak:
1. Kártyát és bármit (pin kód) a delikvens címére ajánlott levélben. Ha olyan hülye, hogy rossz címet ad meg, akkor sajna. Ha a bank ragaszkodik a személyes átvételhez, akkor telefonos / emailes értesítésre is adjanak lehetőséget.
2. E-bankot kizárólag platform- és hardverfüggetlen megoldásként szabad indítani! Minden egyes kütyü csak nehézségeket fokozza, semmit sem tesz hozzá a biztonságérzethez, hogy a tényleges biztonságról már ne is beszéljünk. A legjobb: két vagy három jelszóból álló rendszer, https, ha kell egy java alapú kis csellentyű. Ennyi. Mindenhonnan használható, rugalmas és biztonságos.
3. Röhejnek tartom, hogy nem lehet elintézni még azt sem, ha _fizetni akarsz_, ha vidáman dobod a pénzed a szolgáltatók után... "Sajnálom fiatalember, nem áll módunkban elfogadni a pénzét, mert nem megfelelően töltötte ki a B102W nyomtatvány 11-es rovatában a... blalbalablablablabla". Köszönöm, hogy fizethetek nektek.
Ennyi, rövidítsd le nyugodtan, hogy kiférjen a homárra.
Csattogós ollojú üdvözlet a zöldektől!
Zé
Az utolsó 100 komment: