Aki Magyarországon online vásárol, az 8 napon belül bármiféle indoklás nélkül visszaküldheti a megvett árut, aminek az árát a kereskedő köteles visszafizetni. Nincs tehát mérlegelés, a cuccot ki lehet bontani, lehet használni is, sőt az sem törvényi feltétel, hogy az eredeti csomagolás megmaradjon. Ezt nevezik elállási jognak, ami, könnyen belátható, az internetes kereskedelem létének egyik alapja. Peti, a pompás nyomozókedvvel megáldott olvasó utánanézett, hogy mi a helyzet az elállási joggal a gyakorlatban. és azt találta, hogy jó pár hazai online áruházban súlyosan becsapják a vásárlókat. Annyira fellelkesültünk, hogy mi is utánanéztünk, és véletlen merítésünkben azonnal fennakadt több jelentős webáruház. Akinek van kedve, nézze meg a gyakran látogatott online boltjainak üzletszabályzatát, és írja meg nekünk, ott is betartják-e a törvényt. Részletek alant:
A múltkori edigitalos pénzvisszafizetésen felbuzdulva (ami ugye azóta már megoldódott) megnéztem néhány webshop üzletszabályzatát az elállási jogra koncentrálva. Igen pofátlan dolgokat találtam, gondoltam megosztom veletek.
1. Szilícium webshop
Idézet a szövegből: "Vásárló nem jogosult elállási jogát gyakorolni, ha a csomagolást felbontotta."
2. Global PC
Idézet a szövegből: "A fogyasztó nem gyakorolhatja elállási jogát A 17/1999. (II.5.) kormány rendelet 5§ szerint:
c) Ha a fogyasztó az áru eredeti gyári csomagolását felbontotta, és a készüléket használatba vette.
A téves vásárlás nem garanciális tényállás, ezért kezelése sem tartozik a garanciális kezelés szabályai alá."
De! Bizony, hogy garanciális tényállás a téves vásárlás, hiszen pont ez (is) az elállási jog lényege. És ha a vevő visszaviszi az átvételtől számított 8 napon belül, indoklás nélkül kötelesek visszafizetni a vételárat. És azt a c) pontot nem tartalmazza a rendelet, tehát a kereskedő hazudik. Majd lejjebb kiderül, hogy a felbontási tilalom csak a tartalommal bíró adathordozókra igaz.
3. GlobalElectro (a megbízható webáruház)
Idézet a szövegből: "A vevő az elállási jogát az áru kicsomagolása és üzembe helyezése előtt jogosult gyakorolni!"
4. SilverComputer
Idézet: "A Vásárló nem jogosult elállási jogát gyakorolni, ha a csomagolást felbontotta."
És akkor most nézzük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság állásfoglalását az ügyben:
"Mi az az elállási jog?
Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére."
Szerintem ez egyértelmű. Tehát ha csak vásárlás után van lehetőséged rá, akkor is nyugodtan próbáld ki, nézd meg, fogd meg, szagold meg, és ha nem tetszik, küldd vissza.
"Kipróbálhatjuk-e, használhatjuk-e a terméket az elállási határidő alatt?
Természetesen igen, hiszen pontosan ez az elállási jog lényege, hogy a 8 munkanapos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra és megfelel az egyéni használati céljaink teljesítésére, tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez (kivéve CD és DVD lemezek esetében). Mint ahogyan utaltunk már rá, amint eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni."
Ebből bizony kiderül, hogy márpedig igenis kibonthatod, ha akarod, sőt használhatod is, aztán ha nem vagy megelégedve vele, akkor visszaküldöd. A kibontási tilalom egy esetben érvényes, mégpedig az audio-vizuális tartalmú árucikkekre és a szoftverekre! Tehát az itt felvonultatott kereskedők téves állításokat közölnek, ezzel TUDATOSAN megtévesztve a vásárlót. Ha nem tudatos, akkor viszont nem felelnek meg a kereskedőkre vonatkozó szabályoknak, ugyanis nincsenek tisztában a kötelességeikkel.
"Követelheti-e az eladó elállásunk esetén, hogy a terméket az eredeti csomagolásban és az eredeti okmányokkal (számlával) együtt küldjük vissza?
Nem, ilyen feltételektől nem teheti függővé az eladó az elállási jogunk gyakorlásának elfogadását, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig."
Ehhez sok mindent nem fűznék hozzá, bár szerintem azért érthető, hogy eredeti csomagolásban kérik vissza, DE! ez nem lehet indoka annak, hogy visszautasítsa a termék visszavételét!
"Az online kereskedő meghatározhat-e a rendelet szabályaitól eltérő, a fogyasztóra nézve hátrányosabb szerződési feltételeket?
Nem, mivel a rendelet szabályaitól csak a fogyasztóra nézve előnyösebb, kedvezőbb módon lehet eltérni, például 8 munkanapnál hosszabb elállási határidő biztosításával. Emellett az eladó biztosíthatja az elállási jogot olyan termékekre is, amelyek esetén egyébként a rendelet kizárja a fogyasztó szerződéstől való visszalépését."
Na, szóval ennyit a "megbízható webáruházainkról".
Az emlegetett kormányrendelet eredeti formájában megtekinthető itt:
Az NFH állásfoglalása pedig itt:
És azért a végére egy jó példával is szolgálhatok:
eBolt
Idézet: "Az elállási jog minden termékre vonatkozik, ami bontatlan, vagy bontott, de hiánytalan gyári csomagolásban érkezik vissza az eBolthoz."
Természetesen nem vizsgáltam meg a Magyarországon fellelhető összes webshopot, de bizton állíthatom, hogy az általános gyakorlatban sajnos megpróbálják félrevezetni a vásárlót, ha nem is azzal, hogy azt írják, hogy bontatlan. Általában csak a csomagolás hiánytalanságára történő utalásokkal, kiemelésekkel próbálják félrevezetni a fogyasztói jogban járatlan vásárlót.
Javaslom egyébként, hogy a fent említett boltokban ne vásároljatok, mert tisztességtelenek. És egyeztessetek a kereskedővel erről valamilyen platformon. Ha ehhez hasonló pofátlansággal találkoztok, akkor pedig hívjátok fel a figyelmét a valótlanságokra.
Mindig gondosan olvassátok el az adott üzlet üzletszabályzatát különös figyelemmel az elállási jogra. Volt olyan is, hogy egy szó sem esett erről az oldalon. ilyen esetekre is van ám szabály: Ha a kereskedő nem tájékoztat a jogodról, akkor az a bizonyos 8 nap 3 hónapra módosul.
Elnézést, ha hosszú voltam!
Üdvözlettel: Peti
Nem, egyáltalán nem voltál hosszú. Miután elolvastam a levelet, lecsekkoltam pár üzletszabályzatot.
A notebook.hu például azt állítja, hogy akkor állhatunk el a vásárlástól, ha a terméket nem vettük használatba.
Online vásárlás esetén a vásárlónak a jogszabályi keretek között jogábann áll 8 napon belül a vásárlástól elállni, amennyiben a terméket még nem vette használatba (gyári állapotú a termék, sérülésmentes, és a terméken még preinstall található.) Ebben az esetben a forgalmazó a korábban biztosított kedvezményeket visszavonja, és az esetleges ajándékokra is jogot formál.
A Notebook Pont Hungary Kft a jogszabályoknak megfelelően 3 napon belül cseréli a termékeket, amennyiben az a garancia keretein belül meghibásodik, és a termék hibátlan, gyári állapotú.
Ez ebben a formában szerintem nem kóser, egy laptopot például nyugodtan használhatunk. A szoftverekre viszont például viszont igaz, hogy a védőfólia feltépésével már elvesztjük a jogunkat az elállástól.
(Itt olvasható az NFH kiskátéja arról, milyen termékeknél nem élhetünk ezzel a jogunkkal. Például ha élelmiszert, egyedi terméket, adathordozót vagy műpéniszt veszünk.)
Az Extreme Digital üzletszabályzata korrektül vevőbarátnak tűnik.
Amennyiben a vásárlástól a termék átvételét követően kíván elállni, azt a következő módon teheti meg:
A vásárló, az áru átvételét követő 8 munkanapon belül, indoklás nélkül elállhat a vásárlástól. Ennek módjáról a Távollevők között kötött szerződésekről szóló, 17/1999. (II.5.) számú kormányrendelet rendelkezik. A fogyasztó az elállás jogát attól a naptól kezdve gyakorolhatja, amikor az árut átvette. A terméket eredeti, sértetlen állapotban kell a számlával együtt visszajuttatnia címünkre. Az Extreme Digital kizárólag sérülésmentes, hiánytalan tartalmú és csomagolású termék visszaszolgáltatása esetén köteles a teljes vételárat megtéríteni. Az elállási jog gyakorlása semmilyen többletköltséget nem jelent a vásárló számára, a termék visszajuttatásáról azonban ügyfelünknek kell gondoskodnia.
A fotomarket.hu kényes a csomagolás épségére:
Az adott árucikk díjmentes cseréje csak abban az esetben lehetséges, ha a gyári csomagolásban található kiegészítők, tartozékok, dokumentációk, és azok csomagolása ép és bontatlan állapotban van. Ellenkező esetben a vételár 25-50%-kal csökkentett értéke kerül visszafizetésre, amely a gyártó általi újracsomagolás és a kiegészítők cseréjének a költsége.
Ide megintcsak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság kiskátéját idézném:
Követelheti-e az eladó elállásunk esetén, hogy a terméket az eredeti csomagolásban és az eredeti okmányokkal (számlával) együtt küldjük vissza?
Nem, ilyen feltételektől nem teheti függővé az eladó az elállási jogunk gyakorlásának elfogadását, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig.
Nem vagyunk jogászok, nem állítom, hogy törvénytelen volna nem teljes árat visszafizetni, ha mondjuk kicsomagoltam a gépkönyvet és utána jöttem rá, hogy ez a fényképezőgép nem nekem való. De gyanús, hogy talán az, igyekszem utánanézni. A vonatkozó kormányrendeletben mindenestre szó sem esik az ár csökkentésének lehetőségéről, ott az szerepel, hogy az eladó az egészet köteles mérlegelés nélkül visszaadni.
Ebből a felszínes kutatásból is úgy tűnik, hogy Magyarországon folyamatosan és tudatosan megsértik az online vásárlók jogait. Tovább nyomunk a témán, akinek ezzel kapcsolatos élménye vagy véleménye van, ne kíméljen!
Az utolsó 100 komment: