Tékozló Homár

Fantom késedelmi kamat a Főgáztól karácsonyra (frissült)

2012.12.18. 14:19 | jackyll | 101 komment

Tagadhatatlan, hogy a fantomtartozási trendek közül mára a késedelmi kamat messze a legsikeresebb lehúzási formátum. A Főgáz úgy gondolta, hogy idén karácsonyra 4 évre visszamenőlegesen számlázza ki kiemelt ügyfeleinek ezeket az ellenőrizhetetlen tételeket:

A Főgáz újabb karácsonyi csalafintaságára hívnám fel a figyelmeteket, amelyet a napokban kaptam meg tőlük. A Főgáz levélben egy kimutatást küldött nekem 2008. áprilisig visszamenve, amelyben kimutatta, hogy havonta, az adott számla fizetési határidejéhez képest, hány nappal később fizettem be a számlájukat és a késedelem időtartamára az FGSz üzletszabályzata alapján mekkora összegű késedelmi kamatra jogosult. (Itt havonta pár forintos késedelmi kamatra gondoljatok). Nekem személy szerint az elmúlt mintegy 50-55 havi gázszámla alapján 1,500 Ft os utólagos késedelmi kamatot kellene fizetni. Úgy gondolom, hogy ha valamit az ember késve fizet meg a FŐGÁZ számára, akkor jogosan számíthat fel a gázszolgáltató a késedelmi kamatot, amely a következő havi számlájában fizetendő késedelmi kamatként ki is számlázhat. Ezzel semmi probléma. Azzal viszont oltári nagy probléma van, ha a FŐGÁZ mindezt 1-2 sőt 4 év távlatában teszi meg. Ennyire nem mehet szarul a cégnek?

Az rendben van, hogy a Polgári törvénykönyv szerint és az FGSz általános üzletszabályzata alapján erre jogosult lenne a cég, azonban, a Polgári Törvénykönyv 4 .§. (1) bekezdése alapján együttműködési kötelezettség terheli a feleket. Eszerint a polgári jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően kölcsönösen kötelesek egymással eljárni.

A PTk. 277. (4) bekezdése alapján a felek a szerződés teljesítésében együttműködésre kötelesek. A kötelezettnek a szerződés teljesítése érdekében úgy kell eljárni, ahogy az adott helyzetben elvárható , a jogosultnak pedig ugyanilyen módon elő kell segíteni a teljesítést. Az (5) bekezdés alapján pedig a felek a szerződés teljesítését érintő minden lényeges körülményről kötelesek egymást tájékoztatni.

A fentiek alapján úgy gondolom, hogy nem jogosak az FGSZ utólagos követelései, azok egy polgári peres eljárásban véleményem szerint elbuknának, mint ahogy történt a Magyar Autóklub jogásza által a parkolási társaságok elleni indított perében, ahol a parkolási társaságok utólagosan próbáltak behajtani több évre visszamenőleges parkolási bírságokat és egy hozzá fűződő fizetési kötelezettségeket.

Amennyiben más is így gondolja, hogy nem fizet utólag az FGSZ-nek, akkor bármilyen együttműködésre hajlandó vagyok bárkivel a FŐGÁZ ellen.

UPDATE 12/19: Más is kapott ilyet:

Én is kaptam a Főgáztól késedelmi kamatokra felszólítást + csekket az elmúlt évekre vonatkozóan. 3 napos fizetési határidőt kaptam rá. Havonta kb. 25eFt gázszámlát fizetek (minden hónapban egységesen) és max 13 nap volt a késedelem, így összesen kb. 900Ft jött ki. Szúrópróbaszerűen ellenőriztem az általuk megadott  dátumokat a befizetett csekkeimen lévőkkel és azt tapasztaltam, hogy mindenhol 2-4 napot hozzáadtak a befizetés dátumához és úgy számoltak kamatot. Gondolom annyi idő alatt ért át hozzájuk a pénz. Igen ám, de csak 2010.06.01-től él az a jogszabály, amikortól a csekken lévő fizetési határidő a hozzájuk beérkezés dátuma (csak gondolom az automatizált rendszerük nem tudja a 2 időszakot külön kezelni). Erre hivatkozva jeleztem az ügyfélszolgálatuknak emailben, hogy ezt nem fogadom el, még nem válaszoltak.
Üdv,
Norbi
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2012.12.18. 14:24:31

karácsonyi ajándéknak ne nézd a fogát!! :D

vénszivar 2012.12.18. 14:27:01

orbánc a fotyista lehet az........

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.12.18. 14:27:33

Hehe fasz parkolócégek. Kijött az a törvény, hogy lerövidült az elévülés, aztán visszavonták. De a kár már bekövetkezett. Utána keresett rajtam az egyik parkolócég valami ősöreg követelést. Visszaírtam, hogy az összes bizonylatom megvan, amit a mindenkori hatályos jogszabályok megköveteltek, és azokat kész vagyok bárkinek bemutatni. Nyilván a törvény megjelenésekor minden régiszart kidobtam. Durcásan lekoptak.

vénszivar 2012.12.18. 14:29:16

Be NE fizesd, akkor tavasszal el tudják árverezni a kéglid ! Kell a jó bizniccc a haveroknak......:)

Atörökk 2012.12.18. 14:39:55

Szarok a főgázra. Évek óta fával füttök és nyerskosztot eszek és a patakba fürdök. Bekaphattyák.

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2012.12.18. 14:40:20

Hány évig kell megőrzeni ezeket a bizonylásokat?

Atörökk 2012.12.18. 14:41:31

@dr. phil. Sün‼ ツ:
Magánszemétként azonnal eldobhatod, más kérdés, magadat szopatod meg vele. Megőrzési kötelezettséged, amit törvény is előír, csak cégként van.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.12.18. 14:45:49

@dr. phil. Sün‼ ツ: 5. A 2007-eseket szilveszterkor kidobhatod.

Nekem van egy kis fehér IKEA szekrényem. Abban tartom a számlákat. Mikor megtelik, veszek mellé egy másik kis fehér IKEA szekrényt. Abba rögtön beteszem a saját számláját.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2012.12.18. 14:57:48

@dr. phil. Sün‼ ツ: Az adópapíroknál úgy 5 év, hogy a beadás éve nem számít bele, és utána még egy (hatodik, azaz hetedik) évben is számonkérhetik, ha arról az 1+5. év alatt valahogy értesítenek (kézbesítési vélelmezés is elég, vagy akár kifüggesztés, újság/nethirdetés).

parkolok.com 2012.12.18. 15:29:46

Írj vissza, hogy azért késtél mindig 12 napot mert akkor nem ment a fűtés 1-2 napig.. Te meg követeled vissza arra az időszakra szóló díjat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 15:29:55

naugye ahogy befejeztem a reggelit
/kaviaros vajas piritos zold teaval/
maris vannak posztok:)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2012.12.18. 15:37:45

A különadókat "ne a zemberek fizessék meg"...

Magyar valóság.

helianthus 2012.12.18. 15:59:26

@hagyma: miért tetted tönkre azt a finom pirítóst a halembriókkal? áhhh!

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2012.12.18. 16:18:07

nálam az volt a csúcs, amikor valamelyik éven az egyik szolgáltató - akinél csoportos beszedéssel (!) rendezem a számláimat - egy december 23-án esedékes számlára késkamatot számolt fel, mert az ünnep miatt négy napot késett a "befizetés".

Labasmaz 2012.12.18. 16:43:10

1632 Ft... Három nap késéssel fizettem be. Most mi lesz? Kapok 2020-ban 22 Ft-ről egy újabb csekket...? :-)

vénszivar 2012.12.18. 16:48:40

@Labasmaz: El árverezhetik a kéglit ! Figyelj csak ODA !!! :) Kellemes Karácsonyt.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2012.12.18. 17:21:24

Amúgy milyen jogalapja van évekre visszamenőleg követelni?

Ovecskin 2012.12.18. 17:39:47

@Noname Cowboy: olyan, hogy nincs rajtad sapka.

KolompárRómeó 2012.12.18. 17:43:51

Ezt a Dégáz is nyomta. Annak idején pár nap késéssel, de utalással fizettem, abból indultam ki, hogy így megspórolják a csekk árát, így nem ugatnak. A köcsög Dégáz 5 évre visszamenőleg fizettetett.

Persze azt csekken fizettem be, így nyertek rajtam kb. 150 Ft-ot, a többi ment a postának.

De jeleztem nekik, hogy akkor én most követelem tőlük mindazon tételek után a kamatot, amit HAMARABB fizettem be, valamint az utalások alkalmával a cég által megspórolt postai díjakat.

De valamiért erre nem reagáltak.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2012.12.18. 18:10:42

Azé' az email címük igen érdekes pl: ügyintéző:
monika.nem@fogaz.hu

de sztem ő nem fogaz :)

Matáv is azt csinálta (amíg volt közünk egymáshoz) hogy ha késem a befizetéssel akkor köv. hónapban 2-8Ft-ot be kellett közben fizetni. Nagyon régen erről még külön csekket is küldtek.. Önkormányzat még most is ezt csinálja, de ott a késkamatnak külön számlaszáma van, meg párszázas tétel.

Mondjuk egyetértek a posztolóval: évekre visszamenőleg ezt a pénzt követelni veszett fejsze. No meg késni nem szabad, másfelől meg örüljenek, hogy ha a magánszemély max. 5-10 napot késik: egyes vállalkozások úgy 90 napra szoktak fizetni. Jah, meg vannak még a körbetartozások, ami nem egészen az, hogy az ismerősi köröm tartozik nekem :)

lutria 2012.12.18. 18:19:50

kell egy kis extra bevétel a főgáz vezetőségének karácsonyi/újévi bónuszára.

vénszivar 2012.12.18. 18:23:56

@lutria: 1500 Ft-ról van szó. Nem 1500 €- róról. :)

Norx 2012.12.18. 18:54:01

@helianthus: Nem vagyok biztos benne, hogy embriók. Szerintem nem dugnak a halak, hanem Coral lepetél, Marlin meg ráveri. Ha a kaviárt nem a földről lapátolják, hanem császármetszik, akkor az még nem embrió.
Egyszer ettem kaviárt, de be kellett vodkáznom hogy legyen bátorságom.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.12.18. 19:06:09

@vénszivar: Nem mindegy? Mátyás Forintja van olyan jó, mint az ezek eurója.

Szumi 2012.12.18. 19:32:43

Fizetési fegyelemre nevelés. Már ha használ.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.12.18. 19:50:26

negyon el vannak szállva egyesek.
én bizonyítsak? mindig a vád bizonyít. bizonyítsa a főgáz hogy késve lett befizetve. persze, nem elég egy nyomtatott a/4-es word doksi.

postaforgalmi, főkönyvelési papírokkal, anyámkínja, de leszarom. szedje össze a bizonyító erejű doksikat. ja és nem a lekönyvelés idejét kérem tőlük, hanem azt az időpontot amikor a pénz a számlájukra befolyt.

Borenbukk 2012.12.18. 19:53:23

@Noname Cowboy: Mert? Meddig lehet kesedelmi kamatot nyilvantartani?

@idelle: Benasag. Valoszinuleg automatizmus, amit elfelejtettek felulbiralni. Visszavontak utobb?

Borenbukk 2012.12.18. 20:03:47

@Hurrá Torpedó: Ez nem olyan nehez. Ok nyilvantartjak a befizetes datumat es a bizonylatok azonositoit is. (Kivansagodnak megfeleloen a penzugyi teljesiteset, nem azt, ok mikor konyveltek le.) Meg is mondjak ezeket szivesen, sot szerintem a felszolitokon is rajta van. Ha ketsegbevonod, mar neked kell valami hatasosat felmutatnod.

Azt nem tudom, miert tamadt most az az otletuk, hogy visszamenoleg beszedik az ilyen filleres elmaradasokat.

becsoccsent 2012.12.18. 20:19:16

ha veletlenul nem fizetem be hataridore, akkor napi 0.117 forint kesedelmi kamatot fognak raverni a kesedelmi kamatomra.

elbizonytalanodtam.

de legalabb forintban van, mert nem leszek gyarmat!

Borenbukk 2012.12.18. 20:21:17

@becsoccsent: A kamatra aligha. ha toketartozasod nincsen, ez az osszeg mindorokke ennyi marad. :)

lutria 2012.12.18. 21:16:21

@vénszivar: Igen,de hány ügyféltől kérnek ilyen jogcímen még egy kis zsozsót?

Xezs 2012.12.18. 21:53:41

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: Ne fárassz már ezzel a kamu mailcímmel.

Mille38 2012.12.18. 21:56:06

Ptk. szerint jogos a késedelmi kamat felszámítása, akár így, egy összegben is. 5 évre visszamenőleg bíróságon is érvényesíthető. Azért is csinálják így a cégek, mert minden hónapban ezzel szórakozni pár forint kamatért - akár a normál számlára írva - külön költség nekik. Sok kicsi viszont sokra megy. Most úgy veszem észre (könyvelőként elég sok számla megy át a kezemen), hogy 1000 Ft feletti összkamatnál elkezdenek számlázgatni a szolgáltatók.
Nincs más, emberek, tessék pontosan fizetni. Végtére is, már elhasznált gázról van szó. A boltban se mondhatjuk a pénztárnál, hogy majd holnap fizetünk a kenyérért.

pg2 2012.12.18. 21:56:23

Aszittem, csak én vagyok annyira link, hogy négy év után is emlékszik rá a főgáz... Nekem még olyan érdekesség is van, hogy egyazon dátumon többrendben is késlekedtem, egyszer 3, másszor 4 azaz négy számlámnak volt állítólag ugyanaz az elmulasztott határideje... Mondjuk így is össz 702 ft késedelmi díjat tudtak összehozni. Személy szerint megvárom, amíg végrehajtót küldenek érte...

pg2 2012.12.18. 21:58:05

Ja, érdekesség még annyi, hogy állítólag egy-két nap eltéréssel rendeztem a többes késéseket, ami kizárt. Ha hozzám véletlen pénz érkezik, egyszerrre rendezek mindent, szal több hónapos késések lehetnének csak.

ezu 2012.12.19. 03:41:52

@lutria: Ááá! A Kubatov csapatát kell támogatni. Azt a kidobott pénzt, a hülyéken vissza kell szerezni valahogy.

ezu 2012.12.19. 03:43:56

@vénszivar: Későnként összeadva, kitesz az pár millió eurót is.:))

miislegyenanicknevem 2012.12.19. 08:18:09

Nálunk a Dédász 3 havonta olvasta a vizet. Két hónap átalány, egy elszámoló. Az elszámoló mindig 0 Ft-os volt. A fennálló túlfizetés/tartozás mindig 0 Ft. Ugye, milyen pontosak voltunk mindig?? :-) Persze nekem gyanús volt, utána is jártam, kiderült, hogy a szomszéd óráját (aki még nem lakott a lakásban) olvasták le nekünk. A következő leolvasáskor lemásztunk az aknába a leolvasó bácsival, és közösen ráírtuk, hogy melyik a mi óránk. Még 3 leolvasást(!) sikerült elnézniük, egész addig, amíg végül aktuálissá vált az óracsere... Akkor be is mentem tisztázni ezt a 0 túlfizetés/tartozás dolgot, kiderült, hogy 38 000 túlfizetés van (felnyomtam az átalányt, mivel tudtam, hogy egy üres lakás óráját számlázzák nekem, de ha tudom, milyen sok a túlfizetés, egalizáltam volna). Meg egy 19 000-es befizetés eltűnt (pontos banki nyilvántartást vittem), amiről össze-vissza habogott az ügyintéző, hogy én küldtem rossz helyre, de telefonál egyet, és elintézi (WTF?!) Mondtam, hogy akkor játsszuk le! Itt a csekk, amit ők nyomtattak, itt az e-banki igazolás, nahát, nem ugyanazok a számok? Erre felállt, háttal telefonált, és mondta, hogy rendben lesz... Megegyeztünk, hogy akkor 3 hónapig nem fizetek semmit, "be is állította". Következő hónapban ugyanúgy jött az átalány... Azóta azért mindig (most már évente) lemászok a bácsival, hogy biztos az én órámat írja-e be mellém... A fennálló túlfizetés/tartozás mindig 0 Ft azóta is...

miislegyenanicknevem 2012.12.19. 08:19:51

Aztán költözésünk után egy évvel az is kiderült, hogy más gázóraszám szerepel a szerződésünkön, mint a havi számlákon, és egy harmadik számút olvasnak le a leolvasók... Mire ezt elintéztük, hát arról is tudnék mesélni...

miislegyenanicknevem 2012.12.19. 08:21:40

* Dédász helyett DRV... bocsi...
hozzáteszem, nálunk mindezért 1100 Ft egy köbméter víz...

BaloO 2012.12.19. 08:36:29

Szintén kaptam ilyen csekkecskét kb. 1000 Forintról. Szépen előkerestem a befizetett, lefűzött csekkeket, ahol egyértelműen azonosítható, hogy a befizetés mindig határidő előtt történt. Felhívtam Őket, elmagyaráztam, hogy nem jogos a követelésük. És szépen törölték is. Szóval jobban jártok, ha minden befizetést igazoló szelvényt a számlához tűzve eltesztek, hogy ne a Ti kevés fizetésetekből járjanak jól a menedzserek és a vezetők :)

helianthus 2012.12.19. 09:11:51

@Norx: :) biztos vagyok benne, hogy nem embriók, itt azért nem minden tudományosan alátámasztott tény, amit odaírunk! De azért köszi a 'Coral lepetél, Marlin meg ráveri'-t, sírtam* rajta kicsit.

*a sírtam rajta sem igazi, azt jelenti, hogy folyt a szememből a könny a nevetéstől.

blah 2012.12.19. 09:28:19

pár éve valamelyik közműcég velem is eljátszotta ezt (mondjuk nem évekre visszamenőleg) miközben csoportos beszedéssel fizetek...

xunilo 2012.12.19. 10:25:14

@Mille38: "Nincs más, emberek, tessék pontosan fizetni. Végtére is, már elhasznált gázról van szó. A boltban se mondhatjuk a pénztárnál, hogy majd holnap fizetünk a kenyérért. "

Nos nem egészen. Az átalánydíjas fizetés miatt egyáltalán nem biztos, h egy adott hónapban már elhasználtam azt a gázt.
A másik fele meg az, hogy a közértben - ha ismernek és rendesek- akkor egyszer-egyszer megteheted, h másnap viszed be a pénzt a kenyérért.

Harmadrészt pedig sokáig arról pl nem beszéltek, h Te hiába fizeted be a számlán feltüntetett határidőre a pénzt, a csudálatos Postának eltart vagy egy hétig is az az iszonyú bonyi művelet, h átutalja a pénzt a szolgáltatónak. És ez a legnagyobb aljasság, mert az átlagember erről még ma sem nagyon tud, de 4-5 éve még sehol nem volt szó erről. Aztán most meg azok a napok -MINDEN HÓNAPBAN (!)- milyen jól jönnek a Fogaznak...

VaTi 2012.12.19. 10:39:55

A pénzügyi követelések elévülése 5 év, ezért ennyi időre kell eltenned a számlákat és bizonylatokat. A főgáz nem pöcsöl havi 20 Ft kamattételekkel. Be van állítva egy limit, ami alatt nem készül el a kamatbizomylat. Időnkét megy egy kamatfuttatás, ami a fentiek értelmében az elmúlt 5 év befizetési időpontjait figyeli. Ha ekkor (jegybanki alapkamattal számolva) az összeg nem éri el azt a limitet, hogy elkészüljön a kamatszámla (pl 800 Ft lenne, de 1000 alatt nem készül el), akkor nem fogják számlázni. Ha eléri, akkor kiszámlázzák. Ha most még nem éri el, akkor (ha továbbra is késedelmesen fizetsz), akkor tovább halmozódik, majd a következő kamatfuttatásnál eléri a limitet, és kiszámlázzák.
A kamatbizonylaton rajta van azoknak a számláknak a száma, amiket késve fizettél, az eredeti fizetési határideje, az is, hogy hány nap késedelemmel, az is, hogy mennyi volt abban az időszakban az aktuális jegybanki alapkamat, amivel számoltak.
Előveszed a számláidat (amiket meg kellett őrizned), beazonosítod (fiz határidő + számlaszám alapján pl), összehasonlítod a befizetést igazoló csekkszelvénnyel, vagy utalási bizonylattal. 'Szt ész.
Nem karácsonyi akció, a mechanizmus egész évben így működik. Te a késedelmes befizetéseiddel ezek szerint pont most érted el a kiszámlázandó értékhatárt.

VaTi 2012.12.19. 10:42:13

@blah: "pár éve valamelyik közműcég velem is eljátszotta ezt (mondjuk nem évekre visszamenőleg) miközben csoportos beszedéssel fizetek..."
És te visszaellenőrizted és kiderült, hogy soha egy fedezethiány vagy limit nem akadályozta a terhelést?

T mint T 2012.12.19. 11:00:01

Kedves Mindenki!
Velünk is ugyanez történt, rajtunk közel 4000 Ft-ot próbáltak meg bevasalni. Nekünk mákunk volt, mert volt egy kb 6 hónapos nullás igazolásunk (amit tök véletlenül egy magánügyből kifolyólag kellett kikérnünk). Ezt bemutattuk és beégtek. Törölniük kellett a tartozásunkat és erről papírt is adtak.

Hozzátenném, hogy a díjbeszedő is hasonló módszereket alkalmaz, tőlük is tapasztaltunk már ilyet.

Kicsit macerás, de talán érdemes kérni évente egy nullás igazolást a szolgáltatóktól, akkor elmehetnek a búsba.
Egyébként 4 év után évül el a dolog, így azért kapsz most 2008-as számlát, mert 2013-ban már nem követelheti rajtad.

Célszerű még odafigyelni arra, hogy amikor nullást kérsz, akkor ne csak a mérőóraállást egyeztesd velük, hanem az "esetleges késedelmi kamatot is". Ugynis, ha nem kéred külön, akkor ezt "benne felejtik a rendszerben" ami kamatos kamattá válik és egyre nagyobb lavinát görgetsz magad előtt.

Aureliano Buendía 2012.12.19. 14:55:51

@Mille38: méghozzá a 21. paragrafus
Jaja, gyűjtögetik a pár forintokat, van egy össze, ami felett megéri beszedni.
Szomszéd is kapott. Ő is valami ezer ft körülit.

Számolhassunk csak, hány ügyfele van a fogazónak? Ha csak a felének ment csekk, már az is szép karácsonyi ajándék. A Gátműnek:)

Ezt leszámítva sajnos jogos.

Tetszettek volna forradalmat csinálni. Vagy időben fizetni.

Vladimir Harkonnen 2012.12.20. 22:25:41

@Mille38: "Nincs más, emberek, tessék pontosan fizetni. Végtére is, már elhasznált gázról van szó. A boltban se mondhatjuk a pénztárnál, hogy majd holnap fizetünk a kenyérért."

A pacinak a f@szát! Tisztelettel.

Márciusban elszámolunk (és még vagy 1 millió társam) majd egész nyáron ELŐRE fizetjük a télen elfogyasztott gáz egy részét, mivel a legtöbbünket átraktak átalánydíjas elszámolásra! Amikor ezt szóvá tettem, azt a választ kaptam, hogy mivel ők kiállították a számlát, így jogos a késedelmi kamaty! (No meg persze vagy 2 milliárd plusz bevételük is van így év végén...)

Az ELMÜ-ÉMÁSZ csoprt még fifikásabb, ők 28 naponta kérik a pénzüket, így októberben két számlát követeltek okt. 1-én az októberi, okt.29-én a novemberi befizetést, majd november 27-re a decemberi számlát. Persze fizetés az csak minden hónap 8-a körül érkezik, így csak azután fizetek, gondolom majd ők is jól kiszámlázzák a késedelmi kamatot...

Xezs 2012.12.20. 23:36:44

@Vladimir Harkonnen: Sosem értettem hogy a számlafizetésnek mi köze a fizetésnaphoz. A fizetést nem kötelező elverni egy hónap alatt.

Az ELMŰ meg gondolom 28 napra állítja ki a számlát, ha már 28 naponta állítja ki, így viszont ezzel nincsen semmi gond.

Agyalap 2012.12.21. 07:50:53

@Xezs: "Sosem értettem hogy a számlafizetésnek mi köze a fizetésnaphoz. A fizetést nem kötelező elverni egy hónap alatt."
Hát - nem kötelelező enni sem, de a hónap végére nem biztos hogy maradnak tízezrek számlabefizetésre.

Aureliano Buendía 2012.12.21. 10:43:14

@Agyalap: ha gonosz lennék, azt mondanám: nem kell annyit fűteni/világítani/folyatni a csapot.

22 fok helyett elég a 20 fok a lakásban, máris elég sok pénzt spórolsz.

Energiatakarékos izzó, ha kimész a szobából, villany leo. Én pl rendszeresen járok a feleslegem után a lakásban, és kapcsolgatom a villanyt. A havi számlában ezek is számítanak.

Fürdés helyett tusolás. Soroljam még?

Ha diktálsz, ugye azért fizetsz, amit már elhasználtál, ez is a nyígod. Akkor mi a gond?

Be lehet úgy osztani a fizut. Ha egy hónapban megoldod, a többiben már nincs gond.

Az összes nagy szolgáltatónál leolvasási egységek vannak, úgy van ütemezve a számlakészítés. Be is fosna az összes számlázási rendszer, ha minden hónap utolsó napján futna rá a számlázás az egész ország összes fogyasztójára.
A logisztikáról nem is beszélve. Ezért van hetekre lebontva.

Aureliano Buendía 2012.12.21. 10:47:21

@Vladimir Harkonnen: kicsit el vagy tévedve.
Az előző hozzászólásomban említett leolvasási egység a titka.

Négy hétre van felosztva a hónap, de neked minden hónap ugyanazon napján fut rá a számlázás. Tehát, ha minden hónap 28-án készül el a számlád, hány nap telt el a két számla közt?

A diktálósoknál meg van x nap, mikor a szolgáltató elfogadja a mérőállás közlését. Itt az elszámolt napok száma: mostani diktálás napja mínusz előző diktálás napja.

Vladimir Harkonnen 2012.12.21. 15:42:14

@Xezs: Igen én is gondoltam, hogy nem államkötvényekre kellene elverni a hóvégi megtakarításokat!
:(

Vladimir Harkonnen 2012.12.21. 15:54:25

@uraaam: KIcsit el vagy tévedve! :)

Egyszerre három számlát küdenek, az átalánydíj alapja az előző évi fogyasztás 1/12-ed része. A januári elszámolás után februárban jött az első számla, ami még 19-i határidőre szólt, aztán havonta 2-3 nappal előrébb került a határidő, tehát 28 naponta kérik a pénzüket, így októberben sikerült elérni, hogy az októberi számla 1-én járt le, a novemberi pedig okt 29-én, a decemberi számla nov. 27-re szólt, és decemberben már nem is kaptunk számlát...
Ezt felfoghatnám karácsonyi megtakarításnak is, és azt is gondolhatnám, hogy egyedül én vagyok a hülye, ha nem lenne még 4 millió társam az országban, aki napról-napra él.

A poszt és a kommentek is tanusítják, hogy nem vagyok egyedül.

Aureliano Buendía 2012.12.21. 16:22:34

@Vladimir Harkonnen: kicsit nézz utána jobban. Ha láttál volna már közelebbről SAP programot (Főgáz, vagy ELMŰ verzió), és tisztában lennél az elszámolással, talán sok mindent értenél.
3 számla egyszerre=postai, borítékolási költségek csökkentése.

Mint említettem az SAP-ban leolvasási egységek vannak beállítva, központilag fut le az elszámolások, majd a számlák elkészítése. Ez azt jelenti, gogy minden adott hónapban ugyanakkor készül el a számlád. Az esedékességét esetleg befolyásolják a hétvégét/hosszú hétvégék.

Ha neked lenne igazad, már több százezer reklamáló verné az ablakot mindkét szolgáltatónál.

A poszt és a kommentek azt bizonyítják, hogy:

- 3 számlát kapsz egybe, ha átalánydíjas vagy;
- 3 számlák kapsz egybe, ha diktálósnak hiszed magad, de nem diktálsz, vagy rosszkor diktál, mert átalánydíjas vagy;
- nem olvastad el VaTi hozzászólását a kamatokról;
- nem értesz az esszápéhoz.

Vladimir Harkonnen 2012.12.21. 18:33:08

@uraaam: Nem értek az SAP-hoz, bár néha kezelnem kell ben t a cégnél.
Átalánydíjas vagyok, igen. Én csak azt látom, hogy a csekken a feltüntetett határidő folyamatosan előrébb került.
HA lesz időm majd beszkennelem a csekkeket...

Vladimir Harkonnen 2012.12.21. 18:43:08

"3 számla egyszerre=postai, borítékolási költségek csökkentése"

Max a borítékolást tudják csökkenteni, mert a kiszállítást már évek óta a leolvasók végzik!
Januártól már őkse, hiszen a postások fogják leolvasni az órákat ott, ahol nem átalánydíjasok!
:D

Aureliano Buendía 2012.12.21. 21:20:47

@Vladimir Harkonnen: azéret az sem lenne rossz, ha az elszámolt időszakot hozzánéznéd.

Illetve: mind általányos, vagy van benne valamilyen leolvasott (éves) is?

Aureliano Buendía 2012.12.21. 21:23:27

@Vladimir Harkonnen: a kézbesítőkre gondolsz szerintem, de tömegesen a posta végzi.

Jaja, hallottam hírét, hogy a posta nyerte. Azt is tudom, hogy miért ;)

Vladimir Harkonnen 2012.12.21. 22:21:33

@uraaam: "a kézbesítőkre gondolsz szerintem" Nem, felénk az ELMÜ rossz arcó villanyóra leolvasói dobálják be a számlákat, miközben a közületeknél leolvassák a fogyasztást!

"azéret az sem lenne rossz, ha az elszámolt időszakot hozzánéznéd."

Tökmindegy, mert az átalánydíj mértéke az előző évi fogyasztás 1/12-ed része.

"Illetve: mind általányos, vagy van benne valamilyen leolvasott (éves) is?"
Persze, hogy nincs benne leolvasás, hiszen ezek még csak az 5-8 résszámlák, majd márciusban elszámolunk. Bár még nem dobták be a következő 3 számlát, de a tendencia alapján azt dec. 25-ig kell majd befizetni. Gondolom majd 27-28-án dobják be, mert szokott ilyen lenni!
:(

Szolgáltatói fasizmus van itt!

Aureliano Buendía 2012.12.21. 22:50:44

@Vladimir Harkonnen: De! Azu elszámolt időszak a lényeg. A befizetés határideje meg a számla nyomtatását követő x. nap. Ami változhat (mint írtam vagyon) a hétvégék, vagy akár a világvége miatt is.
Mivel résszámlás vagy, az elszámolásod minden hónap ugyanazon napján készül el. Mint másik pár ezer embernek a faludban/városodban/stb. Nyugodtan számolj utána, pontosan 11 számlát fogsz kapni, a 12. lesz a leolvasott. Tehát nem kapsz egy számlával többet.
Valszeg a befizetési határidőn "szigorítottak", és már nem 1x napod van rá, hanem csak 1y. (x>y)

Annak is számolj utána, hogy (valszeg) több a nemdiktálós, tehát jóval kevesebb helyre kell számlát kézbesíteni. Tehát kevesebb kézbesítő is elég. Tehát spórolás van.

Borítékoltál már? Én pár éjszakán át jó pénzért. Fos meló,d e jól fizetett anno:) H Béla 3 számlát egy borítékba pakol, akkor hamarabb végez a borítékolással. Tehát elegendő kevesebb Béla is. Tehát spórolás.

Kézbesítői reklamáció (ha jól látom, émásziában laksz) emasz@emasz.hu

vagy ugyfelszolgalat@tigaz.hu

Ez utóbbival már én is leveleztem. Engem nem szeretnek ott:D

Xezs 2012.12.22. 11:59:49

@Agyalap: Aki nullára feléli a havi fizetését, annál anyagi gondok vannak és azonnal lépni kell. Vagy jobban fizető munkát kell keresni, vagy lecsökkenteni a havi kiadásokat.

A nullára felélés később hatalmas problémákhoz vezet, nem kell hozzá még 2 év se, hogy boruljon a kártyavár.

Xezs 2012.12.22. 12:01:21

@uraaam: Na, látom te érted. Egy kérdés: "járok a feleslegem után a lakásban" - ez micsoda? A feleséged után jársz, vagy hogy? Lehet én vagyok lökött hogy nem értem :)

Aureliano Buendía 2012.12.22. 12:10:43

@Xezs: megyek utána, és kapcsolgatom le a lámpákat ott, ahol már jó ideje nem volt, de úgy hagyta a villanyt. Agyrém baszki.
Engem úgy neveltek, hogy ne pazaroljak. Lassan olcsóbb lesz a válóper, mint a fölöslegesen fizetett áram :)

Aureliano Buendía 2012.12.22. 12:14:11

@Xezs: amit még nem értek: a közüzemi számláa egy tervezhető összeg (pláne, ha nem diktál - de egy idő után az is). Tudni lehet, hogy havonta x ft-ot félre kell rakni. De ennek mi köze a fizetés napjához? Mikor van zsé, félrerakja, mikor jön a számla, befizeti.

Ha meg kevés a pénz: spórol, ahogy fentebb leírtam.

Jó, lehet a szolgáltatókat savazni, ha hülyék, de én úgy látom, hogy Juszt Tévéügyvédje Laci óta ez divat.

Xezs 2012.12.22. 13:01:06

@uraaam: Még ha 28 naponta számláznának, akkor sem lenne jogos az asztalverés, feltéve persze hogy 28 napra számláznak.

Xezs 2012.12.22. 13:02:12

@Vladimir Harkonnen: Azt nézd meg, hogy az elszámolási időszak hány napot foglal magába. Ha 28 napot akkor nincs jogod rinyálni.

Xezs 2012.12.22. 13:05:08

@Vladimir Harkonnen: Ha 28 napra számolnak el, akkor nem az éves díj 1/12 részét számlázzák ki egy számlában, hanem az éves díj 365/28 részét.

Egyébként meg ha valaki úgy érzi hogy neki túlszámláznak akkor lehetősége (és joga) van:

a) részszámla-értéket módosítani
b) óraállást jelenteni

Ezeket egyébként online is el lehet végezni.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:11:14

@Xezs: legfeljebb a februári számlája lesz 28 napos elszámolás, de az is csak 3 éven át;)

Xezs 2012.12.22. 13:11:27

@uraaam: Azért ha a határidők között szabályszerűen mindig 28 nap van, az tényleg esélyes, hogy 28 napra számláz az ELMŰ.

De mint írtam, ezzel semmi baj sincs, igazából teljesen mindegy hogy 5 naponta vagy 40 naponta számláz - feltéve, hogy 5 naponta 5 napra és 40 naponta 40 napra számláz.

Megjegyzem, a linkelt képen azt vettem észre hogy bár legtöbb esetben tényleg 28 nap van a fizetési határidők között, a 10.29 és a 11.27 között ez 29 nap.

Xezs 2012.12.22. 13:12:41

@uraaam: Akkor sorstársak vagyunk baszki :) Ugyanez a szitu nálunk is. Ugyanaz a nő lenne a feleségünk? :)

"Két komment elküldése között várnod kell néhány percet!"

Nem várok bazmeg!

Xezs 2012.12.22. 13:15:15

@uraaam: Óbazmeg ne tudd meg, hogy mennyire hülyék az emberek. Még régen áramszolgáltatónál dolgoztam ügyfélszolgaként. Rendszerátállás volt, egy elég nagy horderejű változtatás. Hónapokkal előtte ki lett kommunikálva, hogy a cég X hónapra nem fog számlázni, hanem majd X+1 hónapban fog küldeni két számlát.

Egy nő betelefonált mikor X+1 hónapban megkapta a kettőt, hogy mégis ezt hogy gondoljuk, és hogy neki nincs annyi pénze hogy kettőt fizessen be.

Ekkor kulturált hangnemben megkérdeztem, hogy ugyan miért nincs félretéve előző hónapról az a pénz, amit az ahavi számlára kellett volna költeni? Megmondtam neki azt is hogy az, hogy nem kap számlát még nem jelenti azt, hogy arra a hónapra nem kell fizetni.

Háborgott de leszartam, hülye volt mint a seggem.

Xezs 2012.12.22. 13:18:01

Ja és természetesen X és X+1 sorszámnév és nem tőszámnév :) Tehát egy adott hónapot takar, de gondolom ez mindenkinek lejött.

Úgyhogy helyesen az lenne, hogy X. hónap és X+1. hónap.

Xezs 2012.12.22. 13:19:10

@Xezs: Naszóval ez se jó, mert nem 365/28 hanem 28/365

Mindegy, értitek, én meg másnapos vagyok.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:20:10

@Xezs: persze, 28 nap van, mert minden hónap 4 hétre van felosztva (leolvasási egység 4x7=28).
Viszont az elszámolás miden hónap. 1-én, 8-án, 15-én és 22-én készül el (a 28-a van mindig elsejére áttolva). Na, akkor készül el a számla. De az elszámolás mindig pl. 16-tól 15-ig tart. Ez pedig egy hónap.
Számla elkészül, nyomda kinyomtat, befizetési határidő indul. Szerintem megvan minden nap.

Mondom, Vladimirnál az lenne a korrekt, ha bemásolná a számláról a "Számlázott időszak" részt is

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:21:26

@Xezs: az a kérdésem: most otthon van a nejed? Mer' az enyém nincs. Ha nálad otthon van, akkor több, mint gyanús:)

Xezs 2012.12.22. 13:23:09

@uraaam: Igen, a számlázott időszak ismerete nagyon sokat segítene.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:23:47

@Xezs: jaja, ismerem a problémát, van elég sok Taigetosz-pozitív közük.

TC? Az finom.

Csak nem a 2010 bevezetése?:)

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:25:15

@Xezs: rohaggyámeg, mindenki másnapos, csak én nem:(

Két komment elküldése között várnod kell néhány percet!

„Röff-röff, nem várok”

Xezs 2012.12.22. 13:25:34

@uraaam: hát itt főzöget, most eszem a főztjét :)

de délelőtt meglepően sokáig volt oda, tán nálad is főzött valamit?

A bevezetés nem 2010-ben volt, hanem sokkal régebben, megvan az már tán 10 éve is. Valami szar olasz könyvelési rendszerről tértünk át SAP-ra.

Két őskövületnek számító boszorka szó szerint sírt, hogy ők ezt az életben nem fogják megtanulni :)

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:29:10

@Xezs: Valamikor 9 körül ment el itthonról. Felettébb gyanús!:) Viszont nem főzött semmit, szóval ha a nejed hamarosan át akar ugrani a barátnőjéhez, kezdj el te is gyanakodni:)

Most akkor vagy e.on-os voltál, vagy elműs, az MVM nem használ esszápét, a démászt nem tudom. Ami régi rendszert ismerek az az EAS volt.

Xezs 2012.12.22. 13:33:41

@uraaam: LOL, tényleg át akar :)

És igen, E-On :)

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:39:53

@Xezs: Kész, lebukott:)
Közben rájöttem, hogy a pirosakat erősítetted.

Azt hiszem, az is a baj, hogy Juszt Igazságbajnoka László óta az emberek azt hiszik, hogy csak jogaik vannak. Holott lófaszt. Jó, a szolgáltatókat sem kell félteni, ez tény.

És akkor most Juszt=SZDSZ+TASZ, fogyasztó=...? :)

Xezs 2012.12.22. 13:45:10

@uraaam: Juszt műsora nem lett volna rossz, csak általában olyanokat hívtak meg, akik vagy önhibájukból kerültek rossz helyzetbe, vagy csak simán hülyék voltak ahhoz, hogy eligazodjanak az életben.

A cégek meg nem tehettek mást, általában engedtek, mert túl nagy nyilvánossága volt a műsornak. pedig sokszor nekik volt igazuk az ügyféllel szemben.

A TASZ-t ne is említsd, kiráz tőlük a hideg.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 13:54:17

@Xezs: Juszt műsora nem lett volna rossz, ha nem róla szól, hanem a bejelentőkről, az ő problémáikról, valamint az sem ártott volna, ha meginvitál véleményezésre olyan arcokat, akik értenek a témához.
Ehhez képest ő értett minden témához, és a pulpitusról zárásként mindig kijelentette, hogy ezt vagy azt kell csinálni.
Nekem ott borult el az agyam, mikor valaki - valóban önhibáján kívül - hibázott, ám Juszt Keziccsókolom Laci ebből azt hozta ki, hogy a szolgáltató a hibás, és rohadjon meg. Az pl. nem érdekelte, hogy a szolgáltató is igyekezett segíteni, de a jogos pénzt beszedi (mondjuk kamatmentes részletfizuval).

Pont az a baj, hogy a parasztja azt látta, hogy a cég enged, nosza, akkor reklamáljunk mi is.

A többiben egyezik a véleményünk;)

Xezs 2012.12.22. 14:04:10

@uraaam: Most indul az asszony, szólj ha megérkezett.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 14:09:33

@Xezs: OK, ideje lesz már, kezdek éhes lenni :)

Xezs 2012.12.22. 14:16:50

@uraaam: Baze ezt nem hiszem el, mintha olvasna minket itt. Nem égve hagyta megint a villanyt? Mondd majd meg neki, hogy lekapcsolhatta volna.

Aureliano Buendía 2012.12.22. 14:19:29

@Xezs: na, most küldött smsm-t, hogy nem sokára érkezik:)
Na, majd adok én neki!:)

Vladimir Harkonnen 2012.12.22. 21:14:57

@Xezs: Annyira nem vagyok hülye, ezt a számítást én is el tudom végezni, de az előző év 1/12-ed részét számlázzák. A végére stimmel, hiszen az elfogyasztott kW-okat össze tudom adni.

Az egészben engem az előrehozott befizetési határidők zavarnak, mintha tudatosan a késedelmi kamatra utaznának! Így kapcsolódik a sztorim a poszthoz...

Majd beírom, hogy mikor kaptam meg a január számlát, aminek a határideje szerény számításaim szerint dec. 25-e lenne. Lehet, hogy csak majd januárban. Hiszen nem egyszer előfordult már, hogy a számlát a határidő előtt 2-3 nappal kaptuk meg, és olyankor már esélye sincs beérkezni a pénznek.
süti beállítások módosítása