Teszi fel a kérdést Gergő a magas pluszköltségekre panaszkodva. Csekkoltuk a dolgot, és bár a főállású programozó kicsit túldramatizálja a helyzetet, hiszen 2 felnőtt+2 gyerek már családi jegyet vesz, amire nem 800, hanem csak 200 ft a kezelési költség a misztikus E-díj, de tényleg ráteszik, és jegyenként, tehát 4 különböző típusú jegynél tényleg előáll a 800. Bár valószínűleg egyszerűen olcsóbb volt a jegyek netes árulására szakosodott Jegymesterrel szerződni, mint kifejleszteni és fenntartani egy saját cuccot, azért megkérdezzük az Állatkertet a dologról. Az más kérdés, hogy miért nem olcsóbb az online jegy mondjuk 200 HUF/db, hiszen első blikkre úgy mindenki boldog lenne: a neten vásárló, mert nem kell sorbaállni, a pénztári vásárlók, mert rövidebb lenne a sor, az állatkert, mert kevesebbet kell készpénzezni, de úgy tűnik, valamiért nem deklarált cél a netre terelés.
Az intézményt válaszáig a Nagycsaládos prérikutya rendetlen körletben c. fotó képviseli. A szociografikus sorozat többi képe itt tekinthető meg.
Gondoltam ma elviszem a családomat az Állatkertbe, elég nagy már a gyerek és bár közel a legdrágább program amit hétvégére ki lehet találni, de igényes és talán ez egyedüli államilag fenntartott intézmény ami nem veszteséges. Mindenhol értékelni szokták, ha nem a helyszínen veszed meg a jegyeidet és halmozod a tömeget, hanem az interneten veszed meg azokat. Gondoltam én is így teszek.
Az állatkert honlapja a jegymesterre irányított. Korábban nem használtam és főállású programozóként kicsit furcsálltam, hogy egy igényes website ilyen eszközökhöz nyúl, de nem igazán érdekelt a jegyek kellettek. És ekkor jött a meglepetés. Minden eladott állatkerti jegyre plusz 200ft-ot számolnak fel. Vagyis két felnőtt és két gyerek jegyre 800 pénzt....
Nem vág földhöz a 800 Ft, tényleg nem erről van szó, csak egyszerűen nem értem egy ilyen jó helyen (állatkert) miért büntetnek, ha nem szívatom a pénztárosokat és saját magamat.
Totál értetlenül állok a dolog előtt....
Gergő
UPDATE: 06.03. 13:45
Ezúton is köszöjük az őrületesen alapos választ, amit az Állatkert Közönségszolgálatától kaptunk az imént:
Tisztelt Panaszos, tisztelt Tékozló Homár, tisztelt Olvasók és Hozzászólók!
Ez úton is szeretnénk megköszönni mind a Panaszosnak, mind a Tékozló Homárnak, hogy észrevételével megtisztel bennünket. A Panaszos által felvetett, s a Tékozló Homár által összefoglalt, továbbított panaszra, illetve az ezzel kapcsolatban feltett négy kérdésre és egy állításra a kövezőket tudom válaszolni:
A Fővárosi Állat- és Növénykert négy évvel ezelőtt vezette be azt a lehetőséget, hogy a belépőjegyeket – egyéb jegyváltási módok mellett – az interneten is meg lehet váltani. Ennek a plusz jegyváltási lehetőségnek a biztosítása a mai korban már megkerülhetetlen, s persze kényelmes alternatívát is jelent. Az ilyen rendszerek működésének megbízhatóságával kapcsolatban viszont magas elvárásokat kell megfogalmazni, hiszen rengeteg a hibalehetőség, a jegyvásárlás könyvelésétől a fizetésen át egészen addig, hogy a belépéskor a jegy megváltásának igazolásában se jelentkezzen semmilyen fennakadás. Bárhol hiba, vagy akár csak bizonytalanság adódik, az ügyfél jogosan háborodik fel. Valójában még annak sem szabadna előfordulnia, hogy a rendszer akár csak 15 percre is elromoljon (aminek 100 %-os biztosítása műszaki szempontból komoly kihívás, tessék olyan műszaki rendszert mutatni, ahol soha de soha nem fordulhat elő ilyesmi).
A fentiekből is látható, hogy az internetes jegyváltást a lehetséges legnagyobb biztonsággal üzemelő rendszerre lehet alapozni, amelynek kiépítése és fenntartása természetesen költségeket is jelent. Amikor az internetes jegyvásárlást bevezettük, az Állatkertnek nem volt forrása egy ilyen követelményeknek megfelelő saját rendszer kiépítésbe beruházni, ezért a dolgot csak úgy volt lehetséges, és úgy is volt ésszerű megoldani, hogy egy már meglévő rendszerhez csatlakozunk.
Ez tehát az oka annak, hogy az internetes jegyvásárlás lehetőségét nem saját rendszeren keresztül biztosítjuk.
A cél nem feltétlenül az, hogy a közönséget interneten megváltott, elővételes jegy vásárlására szoktassuk, ez legfeljebb eszköz lehet a valódi cél eléréséhez. Ez pedig az lenne, hogy mindenki a számára leginkább kedvező, leginkább kényelmes módot választhassa a belépőjegyek megváltására. Természetesen cél az is, hogy valamennyi választható jegyvásárlási megoldás üzembiztosan és kényelmesen működjön, tehát pl. a helyszíni jegyváltásnál minél rövidebbek legyenek a sorok, az internetes jegyváltásnál ne legyenek problémák a fizetéssel, a megnyugtató visszajelzéssel vagy az elővételes jegyek helyszíni azonosításával.
Azt, hogy az Állatkertnek az internetes jegyvásárlás technikailag előnyösebb lenne a pénzforgalom és az adminisztráció szempontjából, nem tudom maradéktalanul megerősíteni. Hiszen a netes jegyváltásnak is vannak pénzforgalmi és adminisztrációs igényei, nem is szólva a már említett műszaki és üzembiztonsági jellegű igényekről. A készpénzkezelést persze valamelyes megkönnyíti, és a sorok kialakulásának esélyeit is csökkenti, de azért nem olyan óriási mértékben, mint azt sokan gondolnánk. Ettől függetlenül mi elkötelezettek vagyunk abban, hogy a jegyvásárlás lehetséges módjai között az internetes jegyvásárlás lehetőségét is biztosítsuk.
Természetesen az a rendszer, amely az internetes jegyvásárlás lehetőségét biztosítja, nem magától keletkezik, hanem kiépítése és fenntartása bizonyos költségekkel jár, függetlenül attól, hogy saját rendszerrel oldjuk-e meg, vagy egy már meglévőhöz csatlakozunk. Kérdés, hogy az ilyen típusú költségek mennyiben különböznek a különféle jegyvásárlási lehetőségeknél, illetve, hogy ki és milyen arányban állja ezeket a költségeket.
Mi magunk azt tartjuk az ideális állapotnak, ha többféle jegyvásárlási módot tudunk a látogatóinknak kínálni, ám a jegyvásárlás választott módja nem befolyásolja a fizetendő összeg nagyságát (természetesen abban is van ráció, hogy esetleg az elővételes, internetes jegyek még olcsóbbak is legyenek a más módon vásárolt jegyeknél, de azokra az emberekre is oda kell figyelnünk, akiknek nincs bizodalmuk, s akik idegenkednek is minden olyan jegyváltástól, amely nem a hagyományos módon, készpénzért történik). Más kérdés, hogy jelenleg nincs módunk ennek a szándékunknak maradéktalanul megfelelni az internetes jegyváltást biztosító rendszer működésének költségei miatt. Ezzel együtt a szándék megvan, és éppen azon dolgozunk, hogy az interneten vásárolt jegyet ne terhelje a vásárló által érzékelhető plusz költség a más módon megváltott jegyekhez képest. Tehát a felvetéssel nyitott kapukat dönget a Panaszos, számos más feladatunk mellett éppen ennek megvalósításán is dolgozunk.
A Fővárosi Állat- és Növénykert közfeladatot ellátó, s ezt európai színvonalon megvalósító intézmény, amelynek azonban nem lebecsülendő fenntartási költségei is vannak. E költségek fedezetének négyötödét saját működésének bevételeiből kell megtermelnie (ezzel Magyarországon a legmagasabb önfinanszírozási arányú közművelődési intézménye). Ennek ellenére a különféle belépti díjak árai – amelyekért egész napos programot kínálunk – nem sokkal magasabbak, mint az ugyancsak színvonalas, de csak másfél-két-harmadfél órás programot kínáló szabadidős programhelyszíneké (3D vagy IMAX mozi, cirkusz, játszóház stb.), s lényegesen olcsóbbak, mint a hozzánk hasonlóan egész napos programot kínáló más helyszínek (aquaparkok, egykori Vidámpark stb.) jegyárai. Ráadásul nincs még egy olyan programhelyszín az országban, amely annyi jogcímen kínálna kedvezményt, mint a mi intézményünk (kedvezményes jegy a gyermekeknek, a diákoknak, a nyugdíjasoknak, a családoknak, további kedvezmények a nagycsaládoknak, kedvezményes jegy a csoportosan érkezőknek, a csoportosan érkező gyermekeknek, a csoportosan érkező diákoknak, a csoportosan érkező nyugdíjasoknak, további kedvezmények a tanulmányi csoportoknak és kísérőiknek, még további kedvezmények a rászoruló nagycsaládosoknak,a fogyatékossággal élő embereknek és kísérőiknek stb.). Emellett fenntartunk egy olyan kisállatkertet is a Margitszigeten, amelyen lakóiban mindenféle belépőjegy megváltása nélkül gyönyörködhetnek a szigeten sétálók. Látható tehát, hogy az Állatkertben megvan a szándék arra, hogy mindenki számára a lehető legjobb feltételeket kínálja. Ugyanakkor ezt a szándékot mi is csak adott keretek, mindenekelőtt az intézmény működésének és gazdálkodásának fenntarthatósága által meghatározott keretek között tudjuk érvényesíteni.
Bízunk abban, hogy a Panaszos a levelében kifogásoltak ellenére kellemesen érezte magát intézményünkben! A fentebb kifejtettekből – úgy vélem – kiderül, hogy nem az Állatkert szándékai, hanem a jelenlegi lehetőségei okoztak problémát. Ezzel együtt azon dolgozunk, hogy a lehetőségeink jobban igazodjanak a szándékainkhoz, s a kifogásolt állapot a lehető legrövidebb időn belül megszűnjön.
Tisztelettel:
a Fővárosi Állat- és Növénykert közönségszolgálata
Az utolsó 100 komment: