Az elmúlt hetekben több olvasónkat is meghatotta már a Telenor nagyon nehéz sorsa, ami egyoldalú szerződésmódosítás keretén belül megvalósuló díjemelésre kényszeríti a céget. Utánajártunk, hogy mennyire jogos ez, illetve mit lehet tenni, ha valaki nem akarja elfogadni a felkínált lehetőséget.
Sziasztok!
Tudtok arról valamit mondani (gondolom ezer hasonló esettel találkoztatok), hogy hűségidő alatt egyoldalú szerződésmódosítás esetén köteles vagy-e fenntartani a szerződést?
Én nonszensznek érzem, hogy ha aláírsz egy kötbéres hűségidőt, akkor feltett kézzel legyél köteles elfogadni a szolgáltató díjtétel emelését, amihez a legkonkrétabb indoklás a "nehéz gazdasági környezet" (azaz a csak) volt és ne legyen lehetőséged kiszállni a szerződésből, éppen az egyoldalúan megváltoztatott feltételek miatt.
Konkrétabban, a világ egyik legfaszaribb cége, a Telenor emelt "Kiegészítő havidíjat" (260-ról 800 forintra) és "Kapcsolási díjat" (0-ról 3 forintra), a két éves hűségidő pedig még sajnos tart.
A hűségidő nem arról szól, hogy mindkét fél vállalja a változatlan feltételeket, ha pedig szerződésmódosítás lenne, akkor felmondható? Azaz eldöntheted, hogy kívánsz-e a megváltozott feltételekkel is előfizető maradni. Persze benne van a szerződésben, hogy egyoldalúan változtathatnak, de ezen az alapon emelhettek volna kiegészítő díjat mondjuk 4500 forintra, kapcsolási díjat meg 970 forintra és ugyanúgy tűrni kellene, mert a kötbér meg ennek persze többszöröse. Hogy van ez pontosan, nem tudjátok véletlenül?
Válaszotok előre is köszönöm,
üdv:
Tetlák Örs
Megkérdeztük. Ez a Nemzeti fogyasztóvédelmi Hatóság válasza.
„A szolgáltatók kizárólag az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (Eht.) 132. §-ában meghatározott körben és szabályozott eljárásban módosíthatják egyoldalúan az előfizetői szerződést.
Fontos azonban tudni, hogy – többek között – egyoldalú szerződésmódosítás esetén az előfizetőket az alábbiak szerinti felmondási jog illeti meg.
Az Eht. 132. § (5) bekezdése szerint,· ha a módosítás az előfizető számára hátrányos rendelkezéseket tartalmaz, az előfizető az értesítéstől számított 15 napon belül további jogkövetkezmények nélkül jogosult felmondani a határozott időtartamú szerződést. Nem mondhatja fel azonban az előfizető a határozott időtartamú előfizetői szerződést ilyen esetben akkor, ha az előfizetői szerződést a határozott időtartamból eredő kedvezmények figyelembevételével, azaz hűség vállalásával kötötte meg, és a módosítás a kapott kedvezményeket nem érinti.
Amennyiben a módosítás a kapott kedvezményeket érinti, és az előfizető felmondja a határozott időtartamú előfizetői szerződést, a szolgáltató az előfizetőtől nem követelheti a szerződés felmondását követő időszakra eső kedvezmény összegét. Ebben az esetben a szerződés felmondási ideje legfeljebb 8 nap lehet, a szolgáltató az igénybe vett kedvezményeket a felmondási idő lejártáig jogosult felszámítani.
A lényeg tehát, hogy a határozott időtartamra kötött előfizetői szerződést, ha annak lejárata előtt akarja felmondani az előfizető, akkor a szolgáltató által meghatározott mértékű pénzösszeget (jellemzően kötbér címén) kell megfizetnie. Ez az összeg azonban semmiképp sem lehet több, mint az általa már a felmondási idő lejártáig igénybe vett kedvezmények összege (pl. az elengedett belépési díj, a kifizetett havidíj és a listaár közötti különbözet). A felmondási idő ekkor legfeljebb 8 nap lehet.”
Magyarul a hűségért kapott kedvezményeken nem változtathat a szolgáltató, de minden máson igen. Jelen esetben, ha a kedvezmény a kapcsolási díjra vagy a kiegészítő havidíjra vonatkozott, akkor nem oké a módosítás, és felmondhat simán az ügyfél, ha viszont mondjuk lebeszélhető perceket kapott vagy ingyen sms-t, akkor oké és nem tehet semmit, csak ha vállalja, hogy kifizeti a kötbért. Ez van.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.02.12. 11:44:40
akkor nekem 1 év alatt csak 3x emelt a szolgáltató...
sarostehen 2015.02.12. 11:50:16
DE!
Nekünk 400Ft/hívószám plusz költségünk lesz. Ezért kapunk minden számohzo 0Ft-ért ingyen 500MB mobilnetet.
Valamint ott van a papír alján hogy:
"Előfizető jelen módosítást legfeljebb 2015.05.15-ig küldheti vissza a Szolgáltató részére, azt ezt követően beérkező és átvett módosítások nem lépnek hatályba."
Tehát az én olvasatomba NEM vagy köteles elfogadni. Nekünk amúgy még 1 év hűségünk van telenorhoz. Most gondolkozunk hogy kell-e a mobilnet vagy sem.
Klóros Pizza 2015.02.12. 11:51:20
Ha tehát nemkedvezményt változtat a szolgáltató, akkor teheti? Ki van ez találva? Oké.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.02.12. 11:54:16
Nem értem...
Manyecska 2015.02.12. 12:00:09
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.02.12. 12:02:03
Manyecska 2015.02.12. 12:11:01
Rosszindulatú Vászka 2015.02.12. 12:21:40
Ha nincs rá pénzed, ne vedd meg. A telefon nem tartós fogyasztási cikk, mint egy hűtő vagy mosógép, még ha annyiba is kerül.
Majd Igi minnyár elmagyarázza, hogy ezek ők pont azok a hüjék, akik tíz évre vesznek újautót svejci frankra.
Bluemotion 2015.02.12. 12:25:56
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2015.02.12. 12:27:44
Rosszindulatú Vászka 2015.02.12. 12:30:18
Klóros Pizza 2015.02.12. 12:38:48
McZozo 2015.02.12. 12:41:37
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.02.12. 12:45:56
Megkérdezném a NMHH, fogyvéd, GVH-t az ilyesmiről, mert gyanús, hogy nem kifejezetten lehetséges az ilyen.
Rosszindulatú Vászka 2015.02.12. 12:46:54
Rejtélyes 2015.02.12. 12:54:05
Zirowe 2015.02.12. 12:55:43
Akkor is a "nehéz gazdasági" helyzetre hivatkoztak, konkrétan a csomagok minden irányba irányuló lebeszélhetőségét változtatták meg csak voda felé, a módosítást meg "kétoldalú" módosításnak neveztek, amit az előfizető az aktuális csekk befizetésével fogad el hűségtől függetlenül.
Mondanom se kell hányan szophatták be.
Hatóságok meg persze nem vizsgáltak semmit se.
Szerencsére engem ezzel nem tudtak megszopatni, csak nemrég, meg is írtam már a posztot róla, csak még nem küldtem be.
cupcake25 2015.02.12. 12:57:04
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2015.02.12. 13:00:05
Hapsifüles a mezei nyúl 2015.02.12. 13:11:24
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.02.12. 13:13:45
Amúgy a hűtő meg a fosógép se tartós lassan.
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.02.12. 13:25:09
Moilozol a legrövidebben, és leszarod az árat. Aztán VOIP telefonon 1,75 Ft/perccel kibeszélgetitek magatokat, vagy a kocsmában 1 l/órával.
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.02.12. 13:39:13
ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.02.12. 13:48:46
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2015.02.12. 14:01:14
Manyecska 2015.02.12. 14:17:07
Hapsifüles a mezei nyúl 2015.02.12. 14:28:52
Manyecska 2015.02.12. 14:32:11
hallod ezt megnézném ahogy ott nyalják egymást a kiskorúak előtt xddd :D
napalm 2015.02.12. 15:17:16
cseszhetjük ha ennél a nyomorult (off) vodafonnál nem lehet csak hűségszerződéssel előfizetni (úgy hogy nem akarok készüléket venni!).
mondom kifizetem a belépési díjat, erre ők, itt ilyen nincs, muszáj a 2 év hűség.
anyátok, otthagytam őket.
Aureliano Buendía 2015.02.12. 20:48:08
(Sajnos) tönkrement a butatelefonom, kénytelen voltam venni egy okosost. Mert volt rá pénzem. Ha nem lett volna, megoldom máshogy (ahogy az elmúlt egy hónapban meg tudtam oldani). Sütőhitel, megafaszom.
Tényleg igazad van. Csekonicsok.
Aureliano Buendía 2015.02.12. 20:50:53
a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.02.12. 21:03:38
Escaped 2015.02.12. 21:10:22
Escaped 2015.02.12. 21:11:53
Aureliano Buendía 2015.02.12. 21:46:43
Egyszer szoptam be, mert a dokim is beteg volt (nem jó reklám), a helyettese meg dugig volt a saját betegeivel, 39 fokos lázzal nem volt vicces. Bár könyv akkor is volt nálam.
mikimackó 2015.02.13. 08:10:35
2015.02.13. 08:16:53
joska61 2015.02.13. 09:50:04
vaki78 2015.02.13. 10:17:35
Antalbaba 2015.02.13. 10:26:17
"A cégeknek akár havi több 10 ezer forintos többletköltséget jelent a február 19-étől életbe lépő új szabályozás - írja a hvg.hu.
A Telenornál ezentúl két tételt számolnak fel pluszköltségként az üzleti előfizetők mintegy felének: egy kiegészítő havidíjat és egy kapcsolási díjat. Előbbi a céges flottában használt telefonok számától és a mobiltelefonálási szokásoktól függően 200 és 1000 forint közötti felárat jelent, ami ráadásul nem lebeszélhető és minden egyes előfizetés után kiszámlázzák. Utóbbi hivatalos nevén: „a hívásfelépítés díja”, amely sikeres hívásonként nettó 3 forinttal növeli meg a telefonszámlát.
A Telenor levelében olvasható az is, hogy az áremelés egyoldalú szerződésmódosítás. Ez alapesetben azt jelenti, hogy ha e módosítást a másik fél nem fogadja el, a szerződést következmények nélkül fel lehet bontani. A Telenor azonban a hvg.hu-nak cáfolta ezt. Arra hivatkoznak, hogy ha a gazdasági vagy műszaki körülményekben olyan változás következik be, amelyre tekintettel a szolgáltató a szolgáltatást csak más pénzügyi, műszaki feltételekkel képes nyújtani, akkor a Telenor jogosult az egyoldalú módosításra. A Telenor szerint most ez a helyzet a G4-es mobilhálózat-fejlesztési verseny miatt.
A hvg.hu számítási szerint az új szerződés mintegy 300 ezer üzleti előfizetőt érint a Telenornál (azért csak ennyit, mert a kisvállalkozók jellemzően egy speciális csomagba tartoznak, és rájuk a módosítás nem vonatkozik.) Mindez havonta akár 400 millió forinttal is megnövelheti a Telenor bevételeit."
Ezt: ha a gazdasági vagy műszaki körülményekben olyan változás következik be, amelyre tekintettel a szolgáltató a szolgáltatást csak más pénzügyi, műszaki feltételekkel képes nyújtani, akkor a Telenor jogosult az egyoldalú módosításra - értelmezhetjük magunkra is? Ha a telefonomat ellopták (mondjuk műszaki), az állásomat pedig elvesztettem (gazdasági) elég változás, hogy egyoldalúan felmutassam a középső ujjamat??? Mert gondolom, nem csak engem érinthet hátrányosan a jogértelmezés 0:-)
Netuddki. 2015.02.13. 11:14:58
Maffia esetén ezt védelmi pénznek hívják. Ez van. Ha nem akartok szívni el kell hajtani az orbán rezsimet a francba. Ki lesz helyette? Nem mindegy? ha az se az állampolgárok érdekeit képviseli akkor az is el lesz hajtva. Ja, és nemcsak 4 évente lehet ezeket a megélhetési politikusbűnözőket elzavarni...
Netuddki. 2015.02.13. 11:16:55
Ja, faszt érdekel minek hívják amivel le akarnak húzni. A lényeg, havonta mennyi az annyi...
sas70 2015.02.13. 12:10:36
Mercel 2015.02.13. 12:11:59
"De a szolgáltató fogja magát és behoz kapcsolási díjat. Akkor az most mi?"
Szo....tás.
Ennyike.
Mercel 2015.02.13. 12:23:09
Nincs még egy szolgáltató amelyik ekkora energiát fektet a saját ügyfelei szivatásába.
Nem mintha a trémobil vagy a voda annyira nagyon jó fej banda lenne.
Tökre remélem, hogy a Digi belép végre a piacra és eljátssza ugyanazt amit a kábeltévé és internet piacon már megtett.. Lesz akkor harakiri mindhárom szolgáltatónál..:)
Amúgy az egész okosság ott kezdődik, hogy az ember nem vesz szolgáltatói telefont, pláne nem részletre és felírja magának a plafonra nagy véres betűkkel, hogy mikor jár le a redvás telenornál a hűségidő, és előre elküldi a levelet miszerint X hónap Y napján köszöni szépen de bekaphatják a továbbiakban.
Von Siebenbuergen · http://koszelet.blog.hu/ 2015.02.13. 14:14:23
És ugye azt senki nem gondolja komolyan, hogy az 1-2 év hűség alatt nincs belekalkulálva az előfizetési díjakba az adott egy (vagy néhány) kedvezményes tétel?
R. Igor Mortis 2015.02.13. 17:25:40
Ezeket a szerződéseket is érdemes lenne újragondolni. Nem életszerű, hogy bárki elolvas 15-20 oldalnyi jogi szakzsargont, majd azt értelmezi és meg is érti, mielőtt aláír a mobiloséknál. A/4 1 oldal, 12-es betűvel férjen el. Eladó-vevő-termék-ár, különleges feltételek/intézkedések, vis major. Kampó. Minden más már az ügyfél bőreére menő előgondoskodás a majdani pofátlan lehúzás jogi hátternének megteremtésére.
Meg ugye nem is szerződést szoktak módosítani, hanem üzletszabályzatot.
Komolyan mondom, a jogászok megérdemelnének egy-egy irtózatos seggberúgást.
EXLEXMAN 2015.02.13. 20:44:31
Bárki bátran menjen neki a Telenornak és meg fogja nyerni a pert! Egyre ügyelj: ne nyald be, hogy nincs rá reményed se! A Bíróságon NEM ESZIK MEG a TELENOR hülyeségét!
Fontos hiba a Telenornál, hogy sok esetben a szerződésekhez az ÁSZF-eket emailban vállalják kiküldeni amit elfelejtenek! A reklamáló ügyfél pont ilyenkor sikeredik szembe kerülni ennek hiányával! Én a 2 évvel ezelőtt ilyen megosztásos árfelező mizériájuk miatt bontottam fél év után velük szerződést! 2 évig tartott mire lefutott az ügy de pont az derült ki az ügyben, hogy olyan szerződés nem állja meg a helyét ahol az egyik fél érdeke sérül! Ez esetben is akinek ez nem felel meg, irja meg, hogy nem felel meg és fel kell mondani a szerződést! Amennyiben ez nem tetszik a Telenornak, hát perre TELENOR!
Ez esetben a szerződés érvényesség iránti keresettel mehet előre a Telenor, a végén úgy is kimondják rá a Bíróságon, hogy ez nem etikus és jogszerű üzleti magatartás, az egyoldalú érdek érvényesíté! Ennyi röviden...
A süketelő Vitári Ügyvéd Iroda meg kitérdel a sok pertől az biztos és hibáa fenyegetőznek, ak itartás végén ott lesz a pernyereség részdre!
Escaped 2015.02.14. 13:40:33
Exleman hozzászólása megérne egy Frissülést! Update,érkezett egy megoldás!
VT Man 2015.02.17. 08:40:34
És akkor 1-1,5 évig lehet kaszálni szépen.
Ja, oké, tudom, hogy akkor már olcsóbb lenne "visszafizetni a kedvezményeket" és kilépni úgy veszteséggel, de ez akkor is irreális.
kovacsakmail 2015.02.20. 09:24:42
Bambano 2015.04.23. 16:38:28