Olvasónk az Oázis Computert szidja nagy hévvel, de egyáltalán nincs igaza. Tanácsadóink pontosan leírják, hogy miért járt el teljesen jogszerűen a cég. A szabályozás egyértelmű, úgyhogy érdemes megfontolni, mielőtt áfá-s számlát kérünk a gyereknek rendelt Legóról vagy a nagypapa fúrójáról.
Kedves Tékozló Homár!
Engedd meg, hogy leírjam a következő történetet, had tanuljon belőle más is, hogy honnan érdemes és honnan nem érdemes rendelni elektronikai eszközöket.
Azt tudni kell, hogy amikor vásárlok az interneten keresztül, akkor mindig egy betéti társaság nevére kérem a számlát az ÁFA visszaigénylés miatt. Előfordult már, hogy vásároltam egy terméket, nem felelt meg az elvárásoknak, így a 14 napos elállásra hivatkozva visszaküldtem az árut és visszakaptam a pénzt. Soha nem volt probléma ezzel, egyik cég sem kekeckedett. Volt olyan, hogy egy 360.000 Ft-os laptopot kellett így visszajuttatni, mert nem vállt be a hozzá fűzött remény. Ilyenkor gondosan ügyelek arra, hogy a doboz, a csomagolás és minden tartozék sértetlen maradjon, ha bármi probléma lenne, ne ebbe kössenek bele. Azt még megjegyezném, hogy mindig komoly vásárlási szándék vezérel, nem a "próbáljuk ki és majd visszaküldjük el", mint sokan másoknál.
Ugyanígy történt a héten is, amikor megrendeltem az Oázis Computertől a x-rite i1 Display Pro névre hallgató kalibráló eszközt 69.900 Ft-ért. Sajnos, a kibontás és a számítógépre való rácsatlakoztatás után kiderült, hogy a termék nem az, amire számítottam volna. A hozzáadott CD-t fel sem bontottam, a termékregisztrációt nem végeztem el, mivel feleslegesnek tartottam, tudtam, hogy mennie kell az eszköznek.
Még aznap írtam egy e-mailt az Oázis Computernek, hogy el kívánok állni a vásárlástól és hogy megrendeltem a futárt, másnap küldöm is vissza a terméket. Kb. 15 perc múlva jött a válasz e-mail, ami úgy ért, mint a hideg zuhany. Azt írták vissza, hogy két okból sem állhatok el. Egyrészt, cégre nem vonatkozik az elállás, másrészt "ez a termék szoftver regisztrációt tartalmaz, ami nélkül nem használható". Mint ahogy fentebb is írtam, regisztráció nélkül is használható a termék...
A fogyasztóvédelmet fel is hívtam telefonon és valóban igaz, hogy "cégként" nem állhatok el a vásárlástól. Micsoda gusztustalan joghézag ez egyébként! Még ha jogos is, értelmetlen és demagóg. Bár nagyon érdekes, mert eddig sosem volt ilyen mentalitáshoz szerencsém... Úgyhogy a "csodás" Computer Oázis nem veszi vissza a terméket. Annyi szent, hogy senkinek nem fogom ajánlani őket, főleg azokat intek óvva, akik céges számlát kérnek. Itt a rugalmasságot nem ismerik és csak arra hajtanak, hogy lehúzzák az embert....
Üdv.
S
Cégek tényleg nem élhetnek az elállási joggal? És ha nem, miért nem?
A webshopban történő vásárlás esetén a termék átvételétől számított 14 napon belül valóban elállhatunk a szerződéstől. E jogosultság azonban a Kormány rendelet alapján csak fogyasztókat illeti meg. Azaz, azokat a természetes személyeket, akik a szakmájukon, önálló foglalkozásukon vagy üzleti tevékenységük körén kívül járnak el. Amennyiben egy betéti társaság képviseletében adjuk le a rendelést e többletjogosítvánnyal sajnos nem élhetünk. Egyetlen esély, ha a webshop a vállalkozó partnereit is a fogyasztókéval megegyező jogosultságokban részesíti és ezt az ÁSZF-jében is kifejezetten vállalja.
Mivel a webshopból vásárolt terméknél nincs lehetőség annak személyes megtekintésére előfordulhat, hogy csak az átvételekor jövünk rá arra, hogy nem ilyenre gondoltunk, ezért célszerű a vásárlás előtt minél több információt beszerezni, elolvasni a termékösszehasonlító oldalak értékeléseit, és legfőképpen megnézni a szolgáltató honlapján fellelhető általános szerződési feltételeket, hiszen ilyen esetben vállalkozóként sajnos nem élhetünk az elállási joggal.
Más a helyzet, ha a kipróbálás során azt tapasztaljuk, hogy a termék nem rendelkezik a szerződésben meghatározott, vagy más hasonló termékektől elvárható tulajdonságokkal, vagy éppen nem nyújtja azt a mit a webshop a termék leírásában ígért. A termék (a szerződés teljesítése) ebben az esetben hibásnak tekinthető, melyre tekintettel a vállalkozások is élhetnek a szavatossági jogaikkal és kérheti a termék cseréjét, vagy a hiba súlyára tekintettel akár el is állhatnak a szerződéstől, visszakérve a termék vételárát. Jelentéktelen hiba miatt nincs helye elállásnak.
Habár jelen esetben ez nem befolyásolta az igényérvényesítést, jó tudni, ha fogyasztóként vásárolunk és el akarunk állni, annak akadályát képezi, ha lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának csomagolását kibontják. Ilyen esetekben hiába jelezzük határidőn belül elállási szándékunkat a szolgáltató joggal utasíthatja el a termék vételárának visszafizetése iránti igényünket.
Fentiek alapján jól látható, akár fogyasztóként, akár vállalkozásként vásárolunk webáruházból, könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy jóhiszeműségünk ellenére sem tudjuk igényünket érvényesíteni. Javasoljuk, hogy a termék megrendelése előtt mindig törekedjünk a lehető legtöbb információ megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről egyaránt.
UPDATE
Levelet kaptunk az Oázis Computertől:
Kedves Tékozló Homár!
Kérem, engedjék meg, hogy a rólunk szóló bejegyzésük kapcsán cégünk álláspontját is megismerjék az olvasók.Történetünk során még sosem éltünk ezzel a jogszabály adta lehetőséggel, hogy cégek számára nem vagyunk kötelesek biztosítani az elállás jogát. Az adott esetben azonban több tényező is a vásárlói kérés, vagy inkább követelés elutasítása mellett szólt.
Az említett x-rite i1 Display Pro kategóriájában a legjobb eszköz, profi mérőműszer. Viszont jellegéből adódóan a használattól öregszik, pontatlanabbá válik, bontottan szinte lehetetlen jelentős veszteség nélkül újra értékesíteni.
Kollégáink napi szinten használnak több darabot is, a vásárlás előtt is tudtunk volna részletes tájékoztatást adni róla, és a használatával kapcsolatban is tudtunk volna tanácsokat adni, ha megkeres minket a vásárló. Ilyen jellegű kérések azonban nem érkeztek hozzánk.
Azt sem tartjuk szerencsésnek, ha egy céges számlára vásárolt termék árát magánszemély bankszámlájára kérik visszautalni, de erre a kérdésre az ismert okból már nem került sor.
Köszönjük a fórum korrekt véleményét az üggyel kapcsolatban! Sajnáljuk, hogy nem tudunk minden igényt kielégíteni, de mindent megteszünk, hogy az elégedett vásárlóink tábora tovább nőjön!
Tisztelettel:
Horváth Ádám
Az utolsó 100 komment: