Én a vonatjegy kifejezés hallatán még kígyózó sorra és alig látható betűkkel nyomott, kunkorodó fecnire assszociálok, szóval már az otthoni nyomtatás lehetőségét is óriási hujjogással köszöntöttem most, hogy megtudtam, hogy létezik, de olvasónk témában összegyűjtött kérdései ezzel együtt is inkább tűnnek jogos felvetéseknek, sem mint rosszindulatú kötözködésnek.
Kedves Homár Hilda!
Az alábbi kérdéseket intéztem az imént a MÁV-nak. Úgy vélem ezek a kérdések és majd a MÁV válaszai érdekelhetik a Homár olvasóit is. A MÁV válaszát természetesen továbbítom számodra. Kérlek, a nevem ne közöld le!
Üdvözlettel,
M.
Tisztelt MÁV-START ZRt.
Ezúton szeretnék kérdéseket feltenni és panaszt intézni az otthonnyomtatott jegyek körüli anomáliák miatt.
1. Miért csak feláras vonatokon lehet bemutatni az otthonnyomtatott jegyet? Rengetegszer utazom vonattal, és sokkal kényelmesebb otthonnyomtatott jeggyel utazni, viszont értelmetlen és felesleges papír- , és erőforráspazarlás ezt kinyomtatni, mikor a telefonok kijelzőjéről is ugyanolyan jól leolvasható. Noha mindig szokott nálam kinyomtatott példány is lenni, de kényelmi okból első körben a telefonom mutatom, eddig egyszer sem jelezte felém a jegyvizsgáló, hogy a telefon kijelzőjéről neki nem elfogadható. Az ő szemszögéből ez teljesen mindegy is, hiszem ugyanazt a kétdimenziós kódot olvassa le, vagy ugyanazt a számsort írja be, sőt, az esetleges nyomtatóhibák sem akadályozzák a beolvasást. Viszont az már felháborító, hogy ezért esetleges 8000 forintos büntetéssel kecsegtet az Önök alkalmazottja, hiába tudja bizonyítani az utas, hogy neki van jegye, ő személyvonaton csak a környezetszennyező papírról olvashatja le. Ezt úgy, hogy induláskor az ember még nem is tudhatja, hogy mivel fog továbbindulni, mivel a déli vasútvonal átépítései miatt állandó késések vannak, és a kelenföldi csatlakozások nem várják be a késő vonatokat... Ennek van ésszerű magyarázata? Mert a XXI. században ez szerintem a vicc kategória.
2. Miért van az, hogy az otthonnyomtatott jegyek nagy távolságok esetén is csak 1 napos érvénytartammal rendelkeznek, és nem szakíthatóak meg, mint a pénztárban vásárolt társaik?
3. Miért engedi az internetes jegyvásárlási rendszer kifizetni az otthonnyomtatott jegyet számla kérése nélkül? Amit persze a számla hiányára hivatkozva nem enged kinyomtatni, ami miatt a jegyet vissza kell váltani persze felárért. És mikor az ember segítséget kér az ügyfélszolgálatuktól telefonon, miért kioktató és lekezelő stílusban beszél az utassal. Például: "Most legalább megtanulta..." Pláne, hogy egy másik ügyintéző szavaiból kiderül, hogy nem én vagyok az egyedüli, aki így járt. Ennyire szükségük van az utasok visszafizetési illetékére?
4. Az otthonnyomtatott jegyeket az érvényességet megelőző nap délig lehet visszaváltani. Tehát ha én ma veszem mára a jegyet, akkor már vissza se válthatom, ha csak nem vagyok időutazó? Ez Önök szerint tisztességes eljárás?
5. Utoljára egy forgalomszervezési panasz: Miért nem lehet kiírni Kelenfölddel kapcsolatban az internetes tájékoztatókon, hogy melyik vágányra érkezik a vonat? És lent az aluljáróban is miért fordul elő, hogy nem azt írják ki, mint amelyikre ténylegesen érkezik? Ez eléggé zavaró, pláne, hogy nem mindig lehet érteni, hogy mit mond be a bemondó..
Tájékoztatom, hogy levelemet továbbítom a Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blognak is.
Tisztelettel,
M
rarabel 2016.05.23. 10:30:04
sáros_tehén 2016.05.23. 10:43:11
Phil Necro 2016.05.23. 10:56:05
Esszeru van,egyszeru nincs.
Az ilyen problemak optimalis megoldasa olyan szintu matematika, amivel a matematika professzoroknak is meggyulik a baja.
A kotott palyas kozlekedes olyan,mint a kartyavar.
Egy keses jo esetben a kartyavar tetejet erinti csak,de az is lehet,hogy olyan lancreakciot indit el,aminel egyetlen vonat 5-10 perceses kesese tiznel tobb masik vonatot is erint.
PITTA 2016.05.23. 11:00:17
Manyecska. 2016.05.23. 11:10:41
vanek ur 2016.05.23. 11:14:05
2. Úgy őszintén: van olyan távolság kishazánkban, amit észszerűen nem tudsz aznap megtenni? Szerintem nincs, szóval ez nem egy nagy korlátozás. Az út megszakítására sincs túl nagy igény a mindennapokban, vagyis ez se fáj az otthoni nyomtatásnál, aki meg mégis erre vágyik, azt a pénztárban kiszolgálják (vagy kérje az interneten a jegyét ne otthoni nyomtatással. Egyébként ilyen dolgokat külföldön sem engednek az otthon nyomtatott jeggyel, azon egyszerű oknál fogva, hogy ne teremtsenek lehetőséget csalásra.
3. Valójában nem engedi kifizetni. Ha nem kérsz számlát, átállítja automatás átvételre, és még jól ki is írja neked, hogy nem lesz otthon nyomtatott a jegyed. Ja, hogy te ezt elolvasás nélkül kipipáltad?
4. Külföldön ha otthoni nyomtatással veszel jegyet, azt nem válthatod vissza. Szerintem pozitív, hogy egy kis rugalmasságot bevittek a rendszerbe. Egyébként megint csak a csalások lehetősége miatti korlátozás: senki nem veszi el tőled a kinyomtatott jegyet, a vonaton menet közben meg elég nehézkes eljuttatni a kalauz gépére, hogy a jegyet, amit lobogtatsz, már jól visszaváltottad...
5. Az interneten vannak vágányszámok, de az a "normál" ügyemenet melletti tervezett vágány. Az élet ezt rendszeresen felülírja. Az aluljáróban a monitorra viszont a jó vágánynak kellene kikerülnie...
Phil Necro 2016.05.23. 11:19:49
Az elso 4 ertheto,az otodik alapjan viszont kicsit elfogultnak tunsz,csak nem mavos vagy?
Szerintem erthetoek ezek a korlatozasok.
Nekem is beszolt a multkor az ellenor a villamoson,amikor kiszurta,hogy csak azert lyukasztok,mert meglattam ot.
Nem buntetett meg,de jogos volt a beszolas :D
telkoe 2016.05.23. 11:23:34
Mi van abban rettenesen nehez hogy ezt az infot folyamatosan frissitsek a kalauz gepen?
Bluemotion 2016.05.23. 11:31:05
tejfölbiztosítás 2016.05.23. 11:43:29
Manyecska. 2016.05.23. 11:46:00
:D OFF
FDToth 2016.05.23. 12:13:46
szekertabor · provo.blog.hu 2016.05.23. 12:17:26
A számítástechnika azért már jóval előbb tart, mint amit a MÁV szolgáltatásai alapján gondolhatnánk.
1. "...attól tartanak, hogy az élelmes emberek akkor kezdenének jegyet venni, amikor meglátják, hogy jön a kalauz. " A megoldás persze faék egyszerűségű: rá kell tenni a jegyre a váltás időpontját. A cél ugyanis az kellene legyen, hogy a vonat indulása előtt 10 másodperccel dönthessen az utas, hogy melyik vonatra száll fel. Az, hogy csak az IC-n van internet, vicc, és még csak nem is igaz. Ha az utas meg tudja venni a jegyét mobil internettel, akkor a kallernek is legyen mobil internete.
2. "...ez nem egy nagy korlátozás." Szokásos szolgáltatói arrogancia, megmondani, hogy mire legyen igénye a fogyasztónak.
3. "Valójában nem engedi kifizetni. Ha nem kérsz számlát, átállítja automatás átvételre, és még jól ki is írja neked, hogy nem lesz otthon nyomtatott a jegyed." Többek között ettől olyan körülményes az online jegyváltás.
4. "senki nem veszi el tőled a kinyomtatott jegyet, a vonaton menet közben meg elég nehézkes eljuttatni a kalauz gépére, hogy a jegyet, amit lobogtatsz, már jól visszaváltottad..." Már miért lenne nehézkes? Ld. 1. pont.
5. "Az interneten vannak vágányszámok, de az a "normál" ügyemenet melletti tervezett vágány. Az élet ezt rendszeresen felülírja. Az aluljáróban a monitorra viszont a jó vágánynak kellene kikerülnie..." Mint ahogyan egy jól tervezett informatikai rendszer esetében az internetre is. Bakter beírja a gépbe, oszt onnan kerül ki a váltókra, a kijelzőkre, és a netre is. Mi ebben olyan nehezen megvalósítható.
Dezsike 2016.05.23. 12:20:11
2. Tudtommal át lehet szállni ugyan úgy, mint a pénztári jeggyel, ha vásárláskor a menetrendből átszállásos utazást választottál ki. Másért nagyon nincs értelme megszakítani az utazást.
3. Ezzel én is szívtam először, de ahogy írtad, kiírta, idézem: "Otthoni nyomtatás nem lehetséges", jobb oldalt a menü felett. Aki minden alkalommal jól átnézi az oldalt láthatja, de egy kicsit jobban látható helyre is kitehetnék (vagy lehet azóta már kitették, most már automatikusan elektronikus számlát kérek minden alkalommal). Egyébként nem bukta azokat a jegyeket, ki lehet venni a jegyautomatából.
4. A visszaváltás is megoldható lenne, hisz az egész rendszer online. Ha a jegyvizsgáló beolvassa a QR kódot a telefonja (egy mezei okostelefonnal olvassák le) mobilneten keresztül lekérdezi a jegy adatait. Ha a vonaton visszaváltanád azt jelezné a jegyvizsgálónak, hogy érvénytelen a jegy (ahogy most is megteszi, ha határidőn belül visszaváltod - hisz attól, hogy az árát visszakéred az online felületen, a már kinyomtatott jegy nálad marad, de nem lehet trükközni vele, a rendszer érvénytelennek fogja tekinteni). Ha pedig már a jegyvizsgáló beolvasta és a rendszer érvényesnek találta le lehet tiltani a visszaváltás.
Ádám 2016.05.23. 12:41:30
Phil Necro 2016.05.23. 12:52:07
5: az tul egyszeru lenne.
A dunaparti hekkezos jut errol eszembe,ahol meg 2016-ban is keresztneveket ordibalnak ,mert egy sorszamos rendszer kiepitese legalabb egynapi bevetelekuet elvinne.
Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.05.23. 12:58:14
Lehet azért, mert van egy személy (szándékosan nem írtam valakit, még azt hinné, pedig ...) a zsindexnél, aki azt hiszi, a vevőnek/panaszkodónak mindig igaza van. Pedig nem :P
Remélem egyszer jól megszexuálják bíróságilag.
Fausto(tm) 2016.05.23. 13:09:15
Megoldás a feketézésre: látja az emberünk, hogy jön a kaller, online vesz jegyet a következő megállótól, azt a fél megállót meg kibekkeli valahol, egy kicsit arrébb megy. Máris megúszta a büntetést.
The Crazy One 2016.05.23. 13:24:44
Atpi a krónikás, ő biztosan darabszámra meg tudná írni, mennyi poszt lett leszedve a békesség kedvéért...
vanek ur 2016.05.23. 13:26:45
Lehet, nem fogalmaztam elég jól. Az internet csak a "tervet" tudja, ez tény. Első blikkre gondolhatnánk, hogy kiírható lenne ott is a tényleges vágány (amikor azt már tudják), számomra az nem világos, hogyan mehetne át ez az adat a bakteről az internetre a lehetős legkevesebb emberi közreműködéssel.
Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.23. 13:28:54
vanek ur 2016.05.23. 13:40:21
"Szokásos szolgáltatói arrogancia, megmondani, hogy mire legyen igénye a fogyasztónak." Vevői oldalról annak tűnik, pedig csak a vállalati működés velejárója. A válallatok ugyanis - bármennyire is hangsúlyozzák ezt a hangzatos PR anyagokban - nem a vevői igények kielégítése céljából jöttek létre, hanem profittermelési célból. Az igénykielégítés egyfajta mellékhatás. Vagyis: ha egy igény kielégítése a vállalatnak nagyobb költség / kockázat / macera, mint amekkora haszon bejön belőle, akkor bizony nem fogják kielégíteni.
3. Pénzügyminisztériumnál reklamálj, a Számviteli és ÁFA törvényeknek ők a gazdái, ez az egész számlázási mizéria ennek köszönhető.
4. Már többen leírták: a rendszer ugyan online, de több vasútvonal mentén nincs térerő, vagyis nem vagy kisegítve.
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 13:41:12
bestofhomar.blog.hu/2016/03/22/elrettento_poszt_415
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 13:44:01
Több mint egy évtizede végighúzták minden sínek mellett a fénykábelt. A MÁV akart lenni Mo.-on a gerinc-szolgáltató.
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 13:44:15
Nem, nincs magyarországi bankszamlám, sem okostelóm.
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 13:45:49
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 13:53:10
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 13:56:49
1. Mi a töknek nincs erre felhívva a figyelem? Miért nem hirdetik ezt sehol?
2. Mi a töknek a Nyugatiban, amikor a nemzetközi vonatok jellemzően a Keletiből indulnak?
Manyecska. 2016.05.23. 13:58:45
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:04:24
Most mondjam azt, hogy Németországban a legutolsó faluban is, amelynek van DB megállója a világ bármely pontjára vehetsz jegyet vasútra automatából? Nem mondom ....
Ádám 2016.05.23. 14:05:09
vanek ur 2016.05.23. 14:05:43
2. "Másért nagyon nincs értelme megszakítani az utazást." Tényleg nem túl gyakori dolog, bár végiggondolva mondjuk úgy mész Nagykanizsára Budapestről a szüleidhez, hogy megállsz Siófokon fürdeni egyet.
3. "Egyébként nem bukta azokat a jegyeket, ki lehet venni a jegyautomatából." Kivéve, ha 50 km-es körzetben nincs egy se... De az szerintem tipikusan vadász üzemmód, aki el se olvas semmit az oldalon, csak pipál és nyomja a Kifizetem / Megrendelem gombot. (Nem a 100 oldalas ÁSZF-re kell itt gondolni, már az is elég lenne, amit az oldal ott helyben magától kiír.)
4. Lásd fentebb. Nincs mindenhol térerő. De ahogy írtam: a nyugat-európai vasutak ezzel nem szórakoznak, egyszerűen nem lehet visszaváltani az ilyen jegyet. (lásd előző hozzászólásom második pontját: több vele a költség / kockázat / gond, mint amekkora haszonnal jár, hogy a jegyet vissza is lehet váltani, tehát kijelentették, hogy az otthon nyomtatott jegy nem váltható vissza.
Manyecska. 2016.05.23. 14:05:55
vanek ur 2016.05.23. 14:07:05
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:08:18
vanek ur 2016.05.23. 14:09:40
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:13:07
A MÁV-nál meg ha gebasz van, akkor rögtön helyben tudsz intézkedni, míg a BKV esetében szórakozhatsz az Akácfa utcával.
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:14:15
Valami mást találj ki, mert ez nem nyert.
Manyecska. 2016.05.23. 14:15:31
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:20:31
De legalább nem nyomtatta félre őket, ami 10 jegy esetében, gyors egymásutánban már kész csoda!
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 14:25:25
Mert olyan durván ütögetted a gombokat. Nekem masnival átkötve dobja ki.
Manyecska. 2016.05.23. 14:25:45
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 14:29:02
Ausztriából az nem roaming, ott is németül beszélnek.
(Az osztrákok egész jól elvoltak németnek a II. vh. alatt. Mikor a németek vesztettek, az osztrákok egy pillanat alatt visszavedlettek echte osztrákká, a katonák hirtelen megkülönböztető osztrák vezényszavakat használtak...)
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 14:31:23
Kiviszi a vonat. A húzni, vonni, szinonímák, egy MÁVos posztban legyél ontopic!
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:32:08
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 14:33:38
De óvatosan, mert valamelyik értelmes még elhiszi.
The Crazy One 2016.05.23. 14:35:35
Ugyanaz mint a használati útmutató: azok sírnak, hogy nincs a nyomorult vízforralóhoz használati útmutató, akik életükben nem olvastak el 10 mondatnál bővebb összefüggő szöveget.
atpijkamo96 · http://deciki.blog.hu/ 2016.05.23. 14:46:01
Megtartotta 38-as határait, nem fizetett kártérítést. Oroszból is felmentésük volt. Sunyi népség.
tejfölbiztosítás 2016.05.23. 15:00:08
atpijkamo97 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.23. 15:03:54
Hogy ne csődüljön mindenki oda, és az eszes Kaviárok kényelmesen válthassák meg a külföldi jegyüket.
Ja, bocs, a Keletiben.
index.hu/belfold/2015/07/21/keleti/
Mármint plusz 4 helyen, valamint a Nyugatiban és a Déliben is.
Illetve a Déli helyén hamarosan lakópark lesz, meg pláza. Ott rendszeresek a tüntetések, hogy "Lakóparkot és plázát akarunk!"
atpijkamo97 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.23. 15:05:37
Manyecska. 2016.05.23. 15:10:50
atpijkamo97 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.23. 15:12:43
Terézágyú 2016.05.23. 15:16:57
majd ha öregebb leszel pószter akkor majd rájössz, hogy más-e egy tenyérnyi képernyőn, vagy egy A-4-es lapon olvasni dolgokat...
Lesből Támadó Szárítókötél 2016.05.23. 15:17:51
Az 1. ponthoz: van egy menetrend, amelyben bennevan a vonatok elméleti indulási ideje az egyes állomásokról. Adott vonatra, két állomás közt csak a menetrend szerinti indulási idő előtt enged jegyet vásárolni, tökmindegy, hogy hol van éppen az utas a jegyvásárlás időpontjában. Ennek szigorúbb változata, hogy a vonat menetrend szerinti indulásának időpontját követően nem lehet online jegyet venni rá.
Ebben az esetben persze fennáll a lehetősége annak, hogy az utas nem a teljes távra vesz jegyet, hanem rövidebbre, de ezt marha nehéz kilogisztikázni a véletlenszerűen érkező kalauz függvényében. (Abban lehet lutrizni, hogy mondjuk egy Bp-Siófok vonalon reménykedem, hogy csak Sz.fehérvár után jön kalauz, és a Velendei-tó mellett száguldva veszem meg a jegyet Fehérvártól.) Azt az esetet viszont teljes mértékben kizárja, hogy a kalauz láttán vegyék meg a jegyet, még akár rövidebb távra is.
2016.05.23. 15:17:59
2. Vonattal nem tudok róla, bár lehet, busz+vonat kombóval viszont nem lehet eljutni az ország egyik végében lévő nem közlekedési csomópont faluból a másik végén lévő faluba. Ugyanakkor ha el is jutsz A-ból B-be napon belül, teljesen reális forgató könyv, hogy csak délután tudod megkezdeni az utazásodat, és valahol meg kell szakítani. Akár úgy is, hogy nem tervezted, de a személyvonat lekéste az utolsó IC-t átszálláskor.
3. De egyáltalán miért nem lehet számla kérése nélkül nyomtatandó jegyet venni online?
4. Miért, nem online a kalauz eszköze?
atpijkamo97 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.23. 15:27:38
Ha az elméleti fizikának is annyi köze lenne a valós fizikához, mint a MÁV menetrendnek a vonatok indulásához, akkor az Univerzum egy órát se élt volna meg, nem hogy 13,7 milliárd évet.
Terézágyú 2016.05.23. 15:32:40
"marha nehéz kilogisztikázni a véletlenszerűen érkező kalauz függvényében"
Én, amióta azt tapasztalom, hogy felnőtt magyar állampolgárok képesek alvást színlelni (!) a kalauz közeledtekor, csak azért, hogy ne kelljen mán elővenni a bérletet, mer az gürc - szóval azóta én bármit elhiszek az utasokról...
vanek ur 2016.05.23. 15:35:15
Persze lehetne azt mondani, hogy a jegy csak az adott vonaton legyen érvényes, de a MÁV menetrendszerűségét ismerve nem lenne egy népszerű döntés - lehet, hogy ezért nem is lépték még meg.
Mondom én: a partvonalról egyszerű bekiabálni, de ha te vagy a pályán már nem is olyan egyszerű az a góllövés...
Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.23. 15:35:16
Pisti 90 2016.05.23. 15:43:09
Szinte az összes pontját megválaszolták már előttem, mintegy szétszedve ezzel a posztolót. De én is reagálok rá.
1) Nagyon jól hangzik, csak azt nem veszi figyelembe, hogy a csalásokat el kell kerülni. A realitások talaján maradva: ez itt Magyarország, itt az emberek szeretnek csalni a jegyvásárlásokkal és az utazással. Én nem egyszer hallottam már sztorikat arról, ki hogyan játszotta ki a rendszer egy-egy ingyen utazás kedvéért. De ha egy-két megállót megúsznak jegy nélkül, már annak is tudnak örülni. Ha nem kéne kinyomtatni azt a papír, akkor itt beindulna a trükközés-dömping. Mindenki akkor venne jegyet, ha jön a kaller. És nem érdemes itt azzal jönni, hogy időpontot kéne rányomni. Az utas megveszi a jegyet, és a következő megállótól használja (a legtöbb esetben van is ennyi trükközési idő). És akkor a kalauz meg már nem vizsgálhatja azt, hogy hol szállt fel valójában. Így legalább a papírlap garantálja, hogy ne csinálhassa ezt meg, hacsak nem egy hordozható nyomtatóval a kezében száll fel a vonatra. De ha a poszernek olyan fontos a környezettudatosság, javaslom, ellenőrizze, milyen papírt tesz a nyomtatójába. És mibe fogadjunk, hogy a könyveket a mai napig papír alapon veszi... Meg azért az a Metropol újság is nagy kísértés ugye... De egy menetjegy kinyomtatása már súlyos károkat okoz szeretett anyatermészetünknek.
2) A poszter itt saját magának mond ellent. A megszakításkor ugyanis a jegyet az állomáson kezeltetni kell. Megnézném azt, hogy hogyan oldja meg ezt a poszter, ha ragaszkodik az 1-es ponthoz, és a telefonján van csak a jegy lenyomata. Lepecsételteti a mobilját? Minden esetre érdekes hozzáállás... Arról nem is beszélve, hogy a poszter egy kezén meg tudná számolni, hogy az elmúlt 5 évben hányszor szakított meg utazást.
3) A poszter a 21. században elvár kicsit rugalmasabb digitális megoldásokat, de ő egy jegyvásárlásnál, ahol a saját pénzével fizetni kell, nem képes elolvasni rendesen a feltételeket, és úgy minden egyebet, amit a honlap elé rak. Talán nem hívták fel a figyelmet eléggé arra, hogy mindent le kell ellenőrizni, és olvasatlanul nem fogadunk el online szerződéseket? Ez bizony eléggé hiba.
4) Trükkös kis ország ez, a visszaváltásokkal is lenne elég trükközés. Józsi bácsi megveszi hajnal 6:00-kor a jegyet Hatvan-Budapest közötti személyvonatra. Szépen fel ül a vonatra, ám a kalauz nem jön. Józsi bácsi 8:00-kor leszáll Budapesten (fogalmam sincs mennyi idő az út), és nagy mosolyogva visszaváltja a jegyet egyetlen gombnyomással. Ez egy teljesen életszerű magyarországi szituáció. Na, pont ezért nem tudod visszaváltani a jegyet az utazás napján.
5) Ez az egy jogos pontja van a posztnak. Kár, hogy a legvégére maradt. De ha annyira problémás a kelenföldi utastájékoztatás, javasolnám, inkább arról írj egy terjedelmesebb posztot, ne csak behozd az online jegyvásárlás mellé, mint mellékesnek tűnő témát.
Én azt mondom, lehet szeretni, lehet nem szeretni a MÁV-ot, de ez az online jegyvásárlás mindenképpen egy plusz szolgáltatás, amit ad. Nem gondolnám rossznak, és még mindig ott van a hagyományos úton történő jegyvásárlás, ha ez a rendszer nem tetszik. A visszaéléseket pedig a lehető leginkább vissza kell szorítani, és a lehető legkevesebb teret hagyni a csalásra. Mert csalás és trükközés mindig lesz az utasok részéről. Csak az a baj, hogy mindig a becsületesen jegyet/bérletet váltók fizetik meg a csalók helyett a jegyet. Ha a MÁV rendszere némileg kényelmetlen, de cserébe minimalizálni tudja a családokat, már megérte. Mondom ezt úgy, hogy mindig megveszem a nem olcsó havibérletet. Köszönöm, de nem akarok a trükközők helyett is fizetni.
Terézágyú 2016.05.23. 15:43:20
Vagy a rendszerben elmentődik, hogy ez már ellenőrizve lett?
vanek ur 2016.05.23. 15:43:23
"Akár úgy is, hogy nem tervezted, de a személyvonat lekéste az utolsó IC-t átszálláskor." Az utolsó IC után általában még van vonat, azzal el tudsz menni. Ha meg mégsem, az egész a MÁV hibája, tehát nekik kell megoldást adni rá.
3. "De egyáltalán miért nem lehet számla kérése nélkül nyomtatandó jegyet venni online?" A NAV-nak tedd fel ezt a kérdést, egyelőre ők büntetnek szénné mindenkit, aki nem ad online értékesítésnél számlát is.
4. Dehogynem, kivéve amikor nincs térerő.
telkoe 2016.05.23. 15:49:48
Pl ezert (is) vezetik be a GSM-R rendszert a vasuton?
Manyecska. 2016.05.23. 16:38:38
Bombaló 2016.05.23. 16:44:09
"A vasúti pályával szomszédos ingatlan tulajdonosa (használója) tűrni köteles, hogy a pályahálózat-működtető vagy a fejlesztési közreműködő és a GSM-R fejlesztő az ingatlanon, az alatt vagy felett gyengeáramú vezetéket, elektronikus hírközlési hálózati elemeket - beleértve a GSM-R hálózati elemeket is -, ehhez tartószerkezetet, jelzőkövet, egyéb jelzést vagy ideiglenes eszközt helyezzen el..."
@Terézágyú: Ha volt térerő, akkor igen, elmentődik az ellenőrzés időpontja.
Terézágyú 2016.05.23. 16:47:20
OK.
_Neville 2016.05.23. 16:51:00
atpijkamo97 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.23. 17:06:34
Van ilyen Asterix és Obelix képregény. A pöttöm gyerekkorában belesett a varázsitalba, és állandóra meglett neki a varázserő. Tejföl egy füves kondérba eshetett bele. Na mindegy, Zérót így szeretjük.
encir 2016.05.23. 18:58:20
Nemrég véletlenül én is megvettem a diákbérletet a fiamnak és ő is. Gondoltam, az egyiket visszaváltom az érvényesség első napján, még ha az egy napra valót le is vonják. De nem lehetett ám.
encir 2016.05.23. 18:59:31
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.23. 20:50:09
De ezek szerint automata nincs :(. Pedig mibe fájna a már meglevőkön átírni a programot? Vagy beszerezni külön nemzetközi jegyeket kiadókat? Tuti kevesebbe, mint a vezér év végi prémiuma. Ja, de állami cég, azaz senki sem veri pofán, mert szarul mímeli a munkát. Mit várok? Inovációt?
Sandor Akarki 2016.05.23. 22:07:55
Erre jó válasz lenne, hogy érvényes idő-órától. A kalauz gépe meg tudja mikor indult a vonat szóval ennyi. Nem egy rocket science.
vanek ur 2016.05.23. 23:48:15
Szóval: induljunk ki abból, hogy a MÁV nem szeretné, hogy úgy csaljanak a jeggyel, hogy nem a felszállás előtt veszik meg, hanem útközben, amikor már látják, hogy jön az ellenőrzés.
Ebből a megközelítésből válaszold meg a következő kérdéseket:
- Hogyan állítod be, mikortól érvényes a jegy?
- Hogyan zárod ki, hogy ne vegye meg az előző állomástól a jegyet?
- Ha nincs térerő (és csak Bp. környékén legalább 10 olyan állomás van. ahonnan telefonálni is alig lehet), hogyan tudja meg a kalauz gépe, honnan mikor indult a vonat?
- Egyáltalán: szükséges információ ez?
És ha mindezek megvannak, kezdj el azon is gondolkozni, hogyan verheted át mégis a rendszert, és erre milyen választ adsz a rendszer oldaláról. Annyi könnyítést kapsz, hogy ha egy bizonyos csalási fajtához nem kell ez a telefonos bemutatósdi, mert anélkül is működik, azzal nem kell foglalkozz. Nagyon kíváncsi vagyok, mire jutsz, milyen megoldásod lesz.
Ez az ötletelés persze alapvetően úgy készül, hogy nem tudjuk, a MÁV-nak esetleg még milyen saját szempontjai vannak (feltételezve, hogy ők is akarnak ebbe az irányba lépni), ami befolyásolhatja, működne-e az általad kitalált megoldás.
2016.05.24. 08:04:04
Nem feltétlenül választás kérdése. Ha valakinek mondjuk szombat délelőtt az ország másik végében kell lennie, pénteken meg nem tud szabit kivenni, akkor teljesen reális forgatókönyv, hiszen szombat hajnalban indulva már csak délután érne oda.
Van olyan IC, amelyik után nem megy személyvonat. Most hirtelen a Budapest-Pécs vonal jut eszembe. Nem tudom, mióta szétszedték a gyorsvonatnak csúfolt személyvonatot, azóta hogy van, de korábban, mikor még Pécsig ment, az előbb indult és később érkezett, mint az IC. Sárbogárdnál például volt Székesfehérvár felől egy személyvonat, amivel elvileg csatlakozni lehetett, gyakorlatilag meg egy minimális késésnél is le lehetett késni vele az IC-t.
Hiero88 2016.05.24. 08:26:05
Elsiklatok valami fölött. Nem lehet a jegyvételek kijátszása az ok, mivel nem csak IC-n lehet bemutatni telefonról, hanem a feláras vonatokon, amely vonatkozik a gyorsvonati pótjegyes vonatokra is.
joska61 2016.05.24. 09:12:15
Bombaló 2016.05.24. 09:50:53
Vanek úr arra mutat rá, hogy a vonatnak nem csak a kiindulási állomáson értelmezendő az indulási ideje, hanem egy személyvonat esetében az utas szemszögéből nézve valamennyi megálló egy indulási hely saját indulási idővel.
2016.05.24. 09:56:27
Igen, pont arról beszélek, hogy nem vár rá, mert IC nem vár személyvonatra.
Dikusz 2016.05.24. 10:16:46
Dikusz 2016.05.24. 10:20:40
CID. 2016.05.24. 11:33:31
Terézágyú 2016.05.24. 11:43:47
Kivéve az enyém, amikor leírtam, hogy a magyar állampógár képes alvást tettetni a vonaton, csak hogy ne kelljen elővennie a bérletét...
ja bocs, ez is sumákolás...
akkor stimmt...
Hiero88 2016.05.24. 11:47:52
Pontosabban arról,hogy a kommentelők feltételezik, hogy a MÁV a sumákolások lehetőségének a kizárása végett csinálja. De ez téves feltételezés, mert mint egy előző kommentemben írtam, nem csak IC-n, hanem gyorsvonati pótjegyes vonatokon is lehet telefonkijelzőről beolvastatni a jegyet, csak személyvonaton nem. Pedig ott is ugyanazzal az okostelefonnal olvassa le a kalauz a jegyet, tehát technikailag nincs különbség.
A jegymegszakítással kapcsolatban: Olyankor merülhet ez fel például, amikor - mint valaki írta - valaki utazik pl Nagykanizsára, de közben megáll valakit meglátogatni mondjuk Siófokon, és egy későbbi vonattal megy tovább. Ez sima jeggyel simán működik, viszont az otthonnyomtatottat nem lehet megszakítani. Valaki írta, hogy mégis hogy szakítanák meg? Mivel ezt pénztáros végzi, sima jegyet is úgy szakítanak meg, hogy beviszik a jegy számát meg a megszakítás helyét és idejét, és adnak egy megszakítási papírt. Otthonnyomtatott jegynél is ugyanígy kellene ennek működni. És ugye, míg a hagyományos jegy ekkora távnál pl 3 napig érvényes, az otthonnyomtatott csak aznap. De mi van akkor, ha valaki lekési a csatlakozást egy vonatkésés miatt? Akkor nem elég, hogy alhat az utcán, még a jegye is érvénytelen lesz...
CID. 2016.05.24. 12:58:13
Hiero88 2016.05.24. 13:05:15
Én kb fél éve használom, és be kell valljam, sokkal jobb, mint ha a pénztárnál kellene megvenni:
- 3% kedvezmény a jegy árából
- Nem kell sorban állni
- Nem kell várni a pénztáros szerencsétlenkedéseire, amikor nem találja a vonatot, mert új a rendszer és ő nem ért hozzá
- Kártyával tudok fizetni, és nem kell szintén a pénztáros szerencsétlenkedéseire várni. Volt hogy a pénztáros azt mondta, nem működik a kártyás vásárlás, pedig működött, csak nem értett hozzá, én pedig majdnem nem tudtam elutazni.
- Van, hogy az egyéb tömegközlekedési problémák miatt nincs idő helyben jegyet venni.
Amúgy lyukasztani már nem igazán lyukasztanak, ráadásul amióta ezek az új 2D-s jegyek vannak, már a legtöbb helyen csippantják a kódot "oszt jóvan"...
vanek ur 2016.05.24. 13:13:26
Marketing szempontból tökéletesen igazuk van: a felár azt jelenti, hogy ott van valami plusz szolgáltatás, ebbe belefér az, hogy nem kell kinyomtatni a jegyet.
Ha a sokat emlegetett csalási faktort nézzük, szerintem a nagy különbség a gyorsvonat és a személyvoant között, hogy az utóbbi kb. 5 percenként megáll, míg a gyorsvonat azért többnyire hosszabb szakaszokat megy megállás nélkül. Vagyis van idő arra, hogy a kalauz mindenkit leellenőrizzen két megálló között, nem nagyon lehet nyerészkedni a dolgon illetve nehezebb dolga van, aki mégis akarna.
Szerintem.
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.24. 13:15:25
vanek ur 2016.05.24. 13:17:45
Egyébként általában nem divat az, hogy kifizetsz valamilyen szolgáltatást, majd "félúton" azt mondod, hogy most tartsunk egy kis szünetet, majd később visszajövök a "maradékért".
Hiero88 2016.05.24. 13:21:28
Csak tippelni tudok, de szerintem nem ez az oka ennek, inkább valószínűbb, hogy amikor kitalálták, még a személyvonatos kalauzoknál nem volt okosteló. Viszont akkor is valahogy le kellett olvasniuk, szóval ez sem teljesen állja meg a helyét. Viszont ma már szerintem ilyen nem fordulhat elő, ha mégis, akkor gyártsanak olyan 2D kódot az otthoni jegyekre, amelyet a sima csippantós kütyüjük is le tud olvasni, amelyikkel amúgy is beolvassák a jegyeket. Megoldás egy csomó van, csak az elavult szabályokat kellene kicsit naprakészebbé tenni. Mondjuk ez a MÁV-nak annyira nem érdeke, ha a figyelmetlen vagy túl naív utasokat meg tudja 8000-re vágni, akiknek amúgy van jegyük, csak mondjuk előtte gyorsvonattal utaztak, ott meg ugye elfogadják telefonról, de épp a vonatkésés miatt lekésték a csatlakozást, és ezért a következő személlyel utaztak tovább...
Eudocimus Ruber 2016.05.24. 13:38:05
Lehet venni, de csak meghatározott állomásokra, ahova rögzített (általában kedvezményes) a jegy ára. Tényleg jobb lenne, ha bármelyik köztes megállóig lehetne jegyet venni. Egyszer a barátaimat azért akarta megbüntetni a kaller, mert Békéscsabán szálltak föl a Bp-Brassó vonatra, Bp-Brassó jeggyel...
McZozo 2016.05.24. 13:52:59
vanek ur 2016.05.24. 14:00:10
Egyébként meg amióta van otthon nyomtatósdi, minden vonaton ugyanolyan okostelóval csippantották a vonalkódot, tehát tényleg nem technikai akadály van.
Én teljesen logikusnak tartom a MÁV korábbi válaszait, hogy alapvetően azokat a csalásokat akarják kizárni, amit ez a nem kinyomtatott jegy megjelenése teremt. Jelenleg ezt a tiltással oldják meg. Az egy másik kérdés, van-e szándék a változtatásra - az inkább csak az összeesküvéselmélet-gyártó kategória, ha valaki azt gondolja, hogy nincs; illetve hogy milyen megoldást sikerül találni arra, hogy ne lehessen csalni (vagy legalább ne legyen könnyű csalni). És amikor az ember józan ésszel elkezdi véggigondolni az ötleteit, kiderül, hogy ez egy mozgó vonaton, utazás közbeni ellenőrzésnél még a MÁV "elavult szabályai" nélkül sem olyan könnyű, mint ahogy elsőre hangzik.
Hiero88 2016.05.24. 14:22:34
Nem gyártok összeesküvéselméleteket :D Csak próbáltam találgatni, hogy mi lehet ennek az oka. Amúgy érdekes, hogy azt írod, hogy a MÁV korábbi válaszaiban a csalásokra hivatkozik. Amit én láttam valahol választ, ott meg pont a technikai körülményekre hivatkozik (okosteló). :D Mindenesetre vicces a helyzet. Az igazat megvallva azért is érdekes a helyzet, mert a személyvonatok többnyire olyan helyeken állnak még meg, ahol amúgy sem lehet jegyet venni, mert nincs pénztár, így az utas a vonaton veheti meg. Ilyen helyeken némely sebesvonat is megáll, de hála a MÁV utasbarát hozzáállásának, ezeket a sebesvonatokat pótjegyesítette, szal ugyanazért a lassú, mocskos, büdös szarért, még többet is kell fizetni :D De ugye mivel akkor már feláras a vonat, ott már elfogadják telefonról is :D
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.24. 14:32:38
Mellesleg a MÁV személyzetének igen komoly gond, mondjuk jai vannak a csatlakozási jegyekkel. Ilyen például, ha Budapestről nem Münchenbe mennél, hanem mondjuk Augsburg. A saját honlapjuk szerint erre lehetőséged is van, a München Spezial jeggyel 29 euróért, és plusz 9 euróért válthatsz csatlakozási menetjegyet Augsburgig. Ez szépen le is van írva a honlapon.
Viszont ez IRL úgy néz ki, hogy:
" -Jó napot kívánok! Június 23.-ára szeretnék egy menetjegyet Augsburgra, a 7.40-es railjetre. Csak oda.
-Ööööö .... Augsburgbaaa?
-Igen, a 60-as railjetre Münchening egy Spezial jegyet kérnék, és egy 9 eurós csatlakozási jegyet Augsburgig.
-Ööö, hááát megnézem.
-Köszönöm, a honlapjukon szerepel, hogy a Spezial Münchenig erre a vonatra 29 euró, és válthatok Augsburgig 9 eurós csatlakozási menetjegyet.
-Tééééényleg?
Minium 6-7, de leginkább 10 perc halálos csönd, miközben molyol valamit a számítógépén. Majd:
-Jééé tényleg, lehetséges! Várjon, mindjárt kitöltöm."
Minimum 3-4 perc még míg valóban kitölti.
És akkor még hamar szabadultál és problémamentesen.
Mondom, én, automata, 2 perc alatt megvan a jegy.
Hiero88 2016.05.24. 14:42:25
Egy sima belföldi utazásnál is megvan a több perces totózás, míg megtalálják, hogy hova kattintsanak. Ezt nehezíti, hogy a pótjegy hova és meddig kell, meg melyik vonatokra, meg ha nem kell valami kedvezmény miatt (pl Start klub kártya), ha átszállás van, és ha kártyával akar az utas fizetni. Csoda, ha az ember inkább megveszi neten a jegyet, ha nem akarja a pénztárnál való totojázás miatt lekésni a vonatát?
Izo 2016.05.24. 14:45:45
Némi rugalmasságot azért lehetne vinni ebbe is. Rajta van a jegyen a vásárlás időpontja. Ha az mondjuk legalább 10 perccel korábbi, mint az ellenőrzés időpontja, akkor el kéne fogadni képernyőn is. Annyira nem látja előre az ember, hogy jön a kaller.
sateurope 2016.05.24. 14:47:56
az viszont baj , hogy csak aznap érvényes, ha bármi történik akkor másnap már nem jó.
Hiero88 2016.05.24. 14:56:39
Senki nem beszélt arról, hogy csak mobilon legyen érvényes, viszont nem kellene ennyire különbséget tenni a papíron kinyomtatott, vagy a mobilon bemutatott jegy között, mivel mindkettőnek a 2D-s vonalkódját olvassák le, vagy a fölötte szereplő számsorát. A sima jegyeknél is csak a 100 km távolság fölöttiekre van több nap felhasználási idő, itt az lenne a legjobb, ha az otthonnyomtatott jegyek is ugyanazokkal a kondíciókkal rendelkeznének, mint a pénztárban vett társaik.
Bombaló 2016.05.24. 15:24:09
Szeretnélek emlékeztetni, hogy nem volt jegyáremelés - á lá Fónagy...
Szeretném hozzátenni, hogy a MÁV és a Volán személyszállítási szolgáltatásai hatósági árasak. Ezért történhetett meg, hogy amikor a gyorsvonatok pótjegyesek (felárasak) lettek, ezzel egyidőben egyes volánjáratok is véletlenül felárasak lettek.
Ezért nem hazudott a miniszter úr, hiszen a menetjegyek ára nem változott... akkor.
Hiero88 2016.05.24. 15:28:49
Értem én :D Ez olyan, mint a NEMTANDÍJ, csak lecsökkentették az államilag támogatott helyek számát egyes szakokon, néhol drasztikusan. A végeredmény ugyanaz lett: többen fizetnek tandíjat :D
Visszatérve :D Értem én, hogy a gyorsvonatokra gyorsvonati pótjegy lett. Azt már kevésbé, hogy a sebesvonat is gyorsvonati pótjegyes lett, holott nem is gyorsvonat (vagy olyan gyorsvonat, ami mindenhol megáll, mint a személyvonat?), de az, hogy két település között reggel 7 és délután 3 közt csak pótjegyes vonattal lehessen utazni, már azért pofátlanság volt :D
Terézágyú 2016.05.24. 16:02:32
"Mivel nem vagyok informatikus igy nem tudom pontosan mi kell hozza, de gyanitom nem megoldhatatlan kerdes."
Ne feljtsd el, hogy a MÁV-rendszeren dolgozó informatikusok is magyarok...
Terézágyú 2016.05.24. 16:04:17
"Némi rugalmasságot azért lehetne vinni ebbe is. Rajta van a jegyen a vásárlás időpontja. Ha az mondjuk legalább 10 perccel korábbi, mint az ellenőrzés időpontja, akkor el kéne fogadni képernyőn is."
De kilenc perccel korábbi jegyért már szarrá lehet büntetni az illetőt szerinted?.....
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.24. 16:21:10
Hiero88 2016.05.24. 16:29:24
Meg áthelyezik őket a Balaton-partra, hogy megnyissanak olyan pénztárakat, ahol egyéb évszakokban senki sincs
telkoe 2016.05.24. 16:45:25
A MAV ne tudja pontosan hogy hol vannak a vonatok, ezert nem is igazan tudja ezt szinkronizalni az utastajekoztatassal. Ha tudna, akkor utana nem lenne nagy varazslat szinkronizalni a tajekoztato tablakkal (a BKV futarral egesz jol megoldotta)
Hátrányos helyzetű kaviár 2016.05.24. 17:42:22
De hát a MÁV-ról beszélünk, az állami kifizetőhelyről, ami belekövesedett a múlt századba, annak is a legközepébe.
vanek ur 2016.05.24. 22:03:50
Speciel tudja, sőt, te is megnézheted, Vonatinfónak hívják. Az volt a kérdés, miért nem tudják az interneten azt kiírni, melyik vágányra érkezik. Ami ki van írva, az ugyanis csak a "terv", ami akkor igaz, amikor semmi sem késik. Az a kérdés, hogyan és milyen forrásból lehetne átvezetni a vágányszámot az egyes állomásokról az internetre.
Az meg tényleg tragikus, hogy a Vonatinfót használó utas tájékozottabb arról, mi van a vonatokkal, mint a vasutas dolgozó :)
vanek ur 2016.05.24. 22:06:41
Ezt írta a MÁV válaszul: "A vasúttársaság tervezi, hogy az otthon nyomtatott jegy bármelyik belföldi vonaton kinyomtatás nélkül is bemutatható legyen. Ehhez annak a technikai feltételét kell megteremteni, hogy ellenőrzéskor kiszűrhetők legyenek azok a jegyek, melyeket a vonatra való felszállás után váltottak meg."
Egy újságírói kérdést megérne, mi történt az elmúlt 2 évben... Csak a Homár nem erről szól.
Hiero88 2016.05.25. 11:54:06
Most olvastam. Szomorú, hogy két év alatt csak ennyire tellett nekik. Bár ha így vesszük, szerintem gyorsvonaton is ugyanannyira kijátszható a rendszer, mint személyen. Vagy épp ugyanannyira nem játszható ki, így nem sok értelme van. Tegnap este belefutottam abba, hogy nem volt pénztár az egyik megállóhelyen, így a vonaton kellett jegyet venni. A kalauz előkapta az okostelóját, ellenőrízte hogy tényleg nincs pénztár - közben aggodalmasan közölte, hogy annyira össze-vissza vannak ezek a dolgok, hogy már nem bírják követni - , aztán adott egy mintegy fél méter hosszú jegyet a táskájából kinyomtatva, melyen szerepelt a viszonylat, az ár, meg a 0 Ft büntetés :D Bocsánat: pótdíj :D
vanek ur 2016.05.25. 13:17:40
Van különbség. A személyvonat megáll kb. 3-5 percenként. Simán beelfér, hogy több megálló is eltelik, mire meglátod a kalauzt, és "természetesen" vagy az utolsó, vagy a következő megállótól veszed a jegyet. Máris kevesebbért fizettél, mint amennyit ténylegesen utazol.
Egy gyorsvonat ennél ritkábban áll meg (többnyire, bár amit manapság gyorsvonatnak hívnak, az nyomokban sem emlékeztet a 30 évvel ezelőttire, amire egyébként drágább jegy kellett, mint a személyre). Vagyis jó esély van rá, hogy a kalauz eljut hozzád, mielőtt a vonat elérne a következő állomásra. Tehát ha a vonaton is veszed meg a jegyet, rövidebb útra nem nagyon tudsz venni. Szóval ki lehet játszani a rendszert, de igazából nem spóroltál vele semmit (a másik oldalon pedig a MÁV is a pénzénél van).
Hiero88 2016.05.25. 13:56:54
Személyvonaton is megjátszhatja azt, hogy az előző olyan állomástól vesz a kalauztól jegyet, ahol nincs jegypénztár. Ha mondjuk a Balaton-partot vesszük alapul, ott a gyorsvonat is 5 percenként megáll.
"Szóval ki lehet játszani a rendszert, de igazából nem spóroltál vele semmit (a másik oldalon pedig a MÁV is a pénzénél van)." - Így viszont nincs is értelme ezeknek a szigorú szabályoknak.
vanek ur 2016.05.25. 15:38:12
"Személyvonaton is megjátszhatja azt, hogy az előző olyan állomástól vesz a kalauztól jegyet, ahol nincs jegypénztár." Kérdés, milyen sűrűn vannak ilyen pénztár nélküli megállók. Ha viszonylag sűrűn, akkor ez könnyű módja a bliccelésnek. Ha ritkábban, akkor könnyen meg lehet járni - pl. előbb jön a kalauz, mint számítottad, és vehetsz hosszabb útra jegyet, mint amit ténylegesen utazol, vagy fizetheted a pótdíjat.
Ha a netes jegyet megvehetnéd útközben is, pótdíj és egyéb kötöttségek nélkül, akkor ezzel a MÁV saját maga nyitná szélesebbre a kiskaput, amivel már így is elég sokan élnek vissza. (Tőlünk nyugatabbra az emberek igen nagy többségének még akkor sem fordul meg a fejében, hogy jegy nélkül is lehetne utazni, ha az ellenőrzés messze nem olyan szigorú, mint nálunk; illetve ha mégsem volt az állomáson pénztár, eszébe nem jut egy másik állomásnevet bemondani, amikor a vonaton jegyet vesz.) Teljesen érthető, ha egy ilyen döntést nem vállal fel egy vállalat.
Ha engem kérdezel, amikor a gyorsvonatok pótjegyesek lettek, a marketinges csapat győzött, és nem a bevételekért aggódó csapat, ezért nem módosították a szabályt és került be a "bizalom körébe" a gyorsvonat. A többi vonatnál viszont a bevételi kockázatot látták nagyobbnak.
Hiero88 2016.05.25. 15:45:12
Viszont még ekkor is vannak ésszerűtlenségek. Például, aki gyorsvonatról száll át személyvonatra. Azt is csesztetik, pedig ő biztos, hogy nem kijátszani akarja a rendszert.
vanek ur 2016.05.25. 17:17:09
"Például, aki gyorsvonatról száll át személyvonatra." Igazad van, a személyvonatra már úgy száll fel, hogy előtte utazott egy másik vonaton, tehát a csalás lehetősége gyakorlatilag kizárva, vagyis ezen az alapon teljesen észszerű lenne ezt a fajta felhasználást is engedni. Viszont a másik irányt (személyvonatról gyorsvonatra átszáll) már nem kellene engedni, mert itt már van tér a trükközésre. Házi feladat: mi is akkor a szabály, mikor lehet a kinyomtatott jegy nélkül, csak a pdf-fel utazni?
A MÁV szabályai eddig sem az egyszerűségükről voltak híresek, most itt lenne egy újabb, bonyolult szabály. Ez tipikusan egy olyan szempont, amire a pult egyik oldaláról bekiabáló vevő nem gondol (illetve majd fog, amikor jól megbüntetik a visszaúton, mert odefele ugyebár jó volt úgy...), de ha a másik oldalon jól végzik a munkájukat, gondolnak erre is.
Terézágyú 2016.05.25. 17:26:32
Vanek úr, látom, ön gondolkodik. Alkalmazom! Ön nálam titkár. Fizetése havi kétezer frank.
Hiero88 2016.05.25. 19:07:18
Mondjuk kíváncsi lennék a MÁV válaszára a poszttal kapcsolatban. Még azt is simán kinézem belőlük, hogy valaki tőlük itt olvasgatja a kommenteket, hogy hihetően lerázó választ tudjanak adni.
Viszont a többi dolgot nem igen boncolgattuk. Az utas fizet a jegyért, de az jóval csekélyebb lehetőségekkel rendelkezik, mintha a pénztárnál vette volna.
-Csak ő használhatja, míg a sima jegy nincs személyhez kötve
-Csak egy nap lehet vele utazni, míg a pénztári jegynél 100 km fölött 3 nap az érvényessége
-Nem lehet megszakítani, míg a sima jegy korlátlan számban megszakítható.
vanek ur 2016.05.25. 19:51:39
vanek ur 2016.05.25. 20:16:20
Mondjuk logikus is: nem a vasút ad neked egy papírt, amin hologram meg UV meg minden egyéb van, hanem egy mezei A/4-esre nyomtatsz (vagy nem is nyomtatsz, csak mutatsz egy kódot). Annyi másolatot csinálhatsz belőle, amennyit nem szégyellsz. Ha pedig tovább gondolkodsz, arra is rájöhetsz, miért nem működik, hogy egy kódot csak egyszer lehessen beolvasni, a második alkalommal már érvénytelen legyen.
Hiero88 2016.05.25. 20:24:01
Technikailag úgy működik ez, hogy a kódban egy link van, ami egy belső oldalra visz, gondolom vmi azonosítót is tartalmaz. A belső oldalon látja a kalauz az utazás adatait. Szóval azért nem lehetne azt többször felhasználni :D
vanek ur 2016.05.25. 21:43:07
A másik: ugyebár láttál már olyat, hogy ugyanazt a jegyet többször is ellenőrizték?
A harmadik: láttad, hogy a pénztári jegyet mennyi idő alatt ellenőrzik? A pdf jegynél is az lenne a cél, hogy minél rövidebb legyen az ellenőrzésre fordítandó idő. Ha egyáltalán megjelennek a korábbi kezelések adatai, abból a kalauznak kellene valahogy kikövetkeztetnie, hogy a jegy használható-e még vagy sem. Márpedig az emberi döntés a másik, amit ki kellene venni a rendszerből. Tehát a jegy adatain kívül (honnan, hova, mikor, milyen jegy, ki utazik, stb. - ezt illik összenézni a papírral, meg az utas igazolványával) csak egy "OK" vagy egy "nem OK" felirat kell. Ebből a kalauz már tudja, hogy rendben van a jegy, vagy nincs.
bendeguz75 2016.05.25. 23:14:45
Hiero88 2016.05.25. 23:16:06
Csupa olyan kérdést teszel fel, amely után meg kell kérdeznem. Utaztál már otthonnyomtatott jeggyel? Tudod, hogy hogy ellenőrzik?
1. Az, hogy vonatozás közben van-e vagy nincs-e térerő teljesen mindegy abból a szempontból, hogy a 2D kódot papírról vagy kijelzőről olvassa le. Az is mindegy, hogy személy vagy gyors a vonat, mivel ugyanazon a pályán megy mindkettő
2. Láttam. Az enyémet is többször szokták, főleg ha átszállok.
3. A pénztári jegy ellenőrzése is ugyanannyi idő, mint a másiké kb. Csak az egyiket a kütyüjükkel a másikat az okostelefonjukkal olvassák be.
4. Szerintem elég sok adatot lát a jegyből, amikor ellenőrzi, köztük az utas nevét, amelyet ellenőrizni is szoktak (személyi pl), de az összeegyeztetést a pdf-fel is meg tudja tenni ha akarja, ahhoz nem kell kinyomtatni, hisz a pdf is egész jól nagyítható.
vanek ur 2016.05.26. 08:53:08
"Aki amugy utazott manapsag vonaton, az tudja, hogy jellemzoen 2 megallo kozott az egesz vonatot vegig tudjak nezni, igy szinte kizart, hogy valaki menetkozben tudjon jegyet venni. " Budapest - Vác vonalon még egy fél kocsit se tud végignézni két megálló között. De a legtöbb Budapest környéki vonalra is igaz ez. Csak amikről én tudok. Itt azért többet is lehet kaszálni, mint 50 Ft...
vanek ur 2016.05.26. 09:30:12
1. "Az, hogy vonatozás közben van-e vagy nincs-e térerő teljesen mindegy abból a szempontból, hogy a 2D kódot papírról vagy kijelzőről olvassa le. " Nem is ez volt a megoldandó probléma, hanem az, amit az előtte hozzászólásodban írtál: "Technikailag úgy működik ez, hogy a kódban egy link van, ami egy belső oldalra visz, gondolom vmi azonosítót is tartalmaz. A belső oldalon látja a kalauz az utazás adatait. Szóval azért nem lehetne azt többször felhasználni" Na _ehhez_ kell térerő, mert a korábbi felhasználás adatai biztosan nincsenek benne a kódban.
2. Kitűnő. Akkor most légyszives mondd meg, mi alapján mondja meg a jegyvizsgáló, hogy a korábbi kezelés az még ehhez az utazáshoz tartozik, vagy valójában már korábban leutazták azt a jegyet. (És akkor feltesszük, hogy van térerő...)
3. Abszolút nem ezt tapasztalom. Igaz, amerre én utazok, arra még kevés ilyen vonalkódos pénztári jegy van, a vonalkód nélkülieket meg megnézi, tollal bekarikázza a dátumot, ráírja a vonat számát és már megy is tovább. Kb. 2 másodperc jegyenként. Ha mindenkivel minden rendben van, egy teljes kocsi 3-4 perc alatt leellenőrizhető. Arra kíváncsi vagyok, hogy a vonalkódos jegyre is ráír-e, vagy azt csak beolvassa? Mert utóbbi esetben a fentebb ecsetelt térerőgondok miatt simán lehet többször is utazni a jeggyel.
4. Az otthon nyomtatott jegynél valóban kiírja a jegy adatait is az okostelefon, de ott van egy jelzés a kalauznak, hogy ott azon a vonaton ez a jegy egyébként "OK" vagy "nem OK". Ez gyorsítja az ellenőrzést. De még mindig bőven tovább tart, mint az a 2 másodperc, amit a pénztári jegyekre kell szánni. Ha a korábbi kezeléseket is nézni kellene, akkor még több időt kellene 1 jeggyel pepecselni.
De még egyszer ismétlem: nézz szét az osztrák, német, francia, stb. vasutaknál: ha te nyomtatod a jegyedet, arra szigorúbb feltételek vonatkoznak, mint ha pénztárban váltanád. Tehát ez nem MÁV sajátosság, viszont ha mindenütt így van, akkor megvan ennek a jó oka. (Svájc: online vásárolt retúrjegynél nem az van, hogy 2 héten belül bármikor utazhatsz: meg kell mondanod, melyik nap utazol oda, melyik nap vissza, és a jegy csak azokon a napokon lesz érvényes. A pénztárinál nincs ilyen megkötés.) Én a kérdéseimmel téged szerettelek volna gondolkodásra serkenteni: próbáld meg ezt az egész otthon nyomtatósdit a másik oldal szempontjából végiggondolni - ne lehessen vele csalni, pontosabban a meglévő kiskapuk mellé ne nyisson újabb, nagyobb lehetőséget arra, hogy jegyváltás nélkül lehessen utazni.
Hiero88 2016.05.26. 09:47:11
1. Abból a szempontból mindegy, hogy miről nézi meg, mivel térerő kell hozzá. Az teljesen mindegy, hogy a kódot papírról vagy kijelzőről olvassa.
2. Mondjuk a viszonylatból, a vonatszámokból és a dátumból. Mint egy sima jegynél is. Meg ugye ott van még az utas neve, amit szintén ellenőriz.
3. Amennyire észrevettem mindkettő pittyentés pár másodperc. Max azzal szokott bíbelődni, hogy papírról nem mindig tudja beolvasni (nyomtatási hibák lehetnek), és akkor a kódot pötyögi be.
Svájc: nem tudom észrevetted-e, de Magyarországon már jó ideje nem adnak retúrjegyet, hanem egy külön oda-, és külön visszajegyet a normál jegyek érvénytartamával.
Gondolkodásra serkentettél, de azért azt ne várd el, hogy a MÁV minden hülye szabályzatának a vélt okát és értelmezését bekajáljam :D Úgy hiszem, hogy még mindig ők vannak az utasokért és nem fordítva. Igaz ez sokszor nem látszik.
Terézágyú 2016.05.26. 11:41:22
"Aki amugy utazott manapsag vonaton, az tudja, hogy jellemzoen 2 megallo kozott az egesz vonatot vegig tudjak nezni,"
Ez egy akkora.... szűklátókörűség, hogy ihaj....
Néha EGY emberrel percekig tököl a kalauz, mert az illető keresi a jegyét, keresi a kedvezményre jogosító igazolványát stb. stb.
Terézágyú 2016.05.26. 11:46:07
"Mondjuk a viszonylatból, a vonatszámokból és a dátumból. Mint egy sima jegynél is. "
A sima jegyből csak egy lehet, nem lehet fénymásolni, meg pdf-ben megmutatni...
Ha én megmutatom a pdf-et, a haverom meg a printelt példányt (egy kocsival arrébb :), akkor már egyikünk ingyen utazott - HA nincs térerő, hogy a rendszerben ellenőrizni lehessen, hogy EZT a vonalkódú jegyet már felhasználták...
"Meg ugye ott van még az utas neve, amit szintén ellenőriz."
???? Tehát ha neten vettél egy jegyet, akkor elkéri a személyidet is?????
Akkor tényleg gyorsan haladhat :)))))))))))))))))))))))))
Terézágyú 2016.05.26. 11:48:59
"Úgy hiszem, hogy még mindig ők vannak az utasokért és nem fordítva."
Ó igen, ez a legyőzhetetlen érved :) De akkor a többi minek van? :)))
Vanek úr már leírta, hogy az ilyen rendszerek sokkal bonyolultabbak a kezelői oldalról nézve... Persze lehetnének egyszerűbbek is: dehát ilyenek a programozók...
Hiero88 2016.05.26. 11:51:19
Ha kedvezményes jegyet veszel, akkor nem kéri el a kedvezményre jogosító igazolványt? Időben ez semmivel sem több.
Ha nincs térerő, akkor max vár két másodpercet és mindjárt van, és akkor kiderül, hogy jogosan használja-e a jegyet az illető vagy sem.
Hiero88 2016.05.26. 11:52:57
Vagy csak bele van beszélve mindenféle bonyolultság.
De azért nagyon szép hozzáállás az, hogy akkor minden utas potenciális bliccelő. Ebből kiindulva akár a bolygó minden lakója potenciális tömeggyilkos lehet...
Terézágyú 2016.05.26. 12:03:22
"Ha kedvezményes jegyet veszel, akkor nem kéri el a kedvezményre jogosító igazolványt? Időben ez semmivel sem több."
Éppen ezért mondtam, mert fentebb az elvbarátod közölte, hogy két megálló közt simán meg lehet nézni az összes utas jegyét :)
"Ha nincs térerő, akkor max vár két másodpercet és mindjárt van"
Vagy hármat. Vagy négyet :)
"Vagy csak bele van beszélve mindenféle bonyolultság."
Nos, mivel magyar rendszer, és magyar programozók csinálják...
... és magyar utasoknak... akik nagyon ügyesek a bliccelésben...
"De azért nagyon szép hozzáállás az, hogy akkor minden utas potenciális bliccelő."
Ez demagógia. Nem mindegyik utas, hanem BÁRMELYIK utas. A kalauz, vagyis a jegyvizsgáló azért van ott hogy mindenkinek ellenőrizze a jegyét.
atpijkamo102 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.26. 12:18:55
Terézágyú 2016.05.26. 12:33:23
Jólesik a hízelgésed... de te családos ember vagy... :)
atpijkamo102 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.26. 12:41:22
Miért? Te nem?
vanek ur 2016.05.26. 13:24:14
"De azért nagyon szép hozzáállás az, hogy akkor minden utas potenciális bliccelő." Vagyonvédelmi szakmában dolgozó ismerősöm mondta vagy 20 éve: a vagyonőr akkor végzi jól a dolgát, ha mindenkit potenciális tolvajnak tekint, aki belép az őrzött területre - beleértve a másik vagyonőrt is. Ezen nem kell megsértődni, őt ezért fizetik. Aki a MÁV-nál kitalálja a szabályokat, többek között azért kapja a fizetését, hogy olyan szabályokat hozzon, aminek révén mindenkivel ki lehet fizettetni az utazása árát.
Egyetértve Terézágyúval: mivel Magyarországon a bliccelés egyfajta nemzeti sport, ha nem akarja a MÁV a bevételeit jelentősen csökkenteni, bizony olyan megoldást kell kitalálnia, amivel nem lehet csalni. (Ez persze sarkos, rendszerben gondolkozva az a minimum elvárás, hogy a már meglevő bliccelési lehetőségeken túl újabbat ne kínáljon.)
"Ha nincs térerő, akkor max vár két másodpercet és mindjárt van" Aha. Győri vonalon Bicske és Tata környékén percekig nincs térerő. Budapestről Cegléd felé van egy rész, ahol percekig nincs térerő, de az újszászi vonalon is van kimaradás. A pécsi vonalon a dombok között megy el "néhány másodpercnél" hosszabb időre a térerő. Csak amerre az elmúlt 1-2 évben vonattal utaztam.
"nem tudom észrevetted-e, de Magyarországon már jó ideje nem adnak retúrjegyet, hanem egy külön oda-, és külön visszajegyet a normál jegyek érvénytartamával" Pont, hogy nem vettem észre. Legutóbb pünkösdkor láttam olyan retúrjegyet, ami 14 egész napig érvényes volt, és nem 2 külön jegyen adták ki. (A megoldás az, hogy 100 km alatti utazásra nem adnak ki retúrjegyet. 100 km felett viszont továbbra is nyugodtan vehetsz, és kapsz 2 hetes érvényességgel.)
Hiero88 2016.05.26. 13:35:42
Na, ezt a retúros dolgot nem tudtam. Érdekes mindenesetre. Tehát egy retúrjegy lehet 14 napos, de egy vacak otthonnyomtatott csak 1, mégha 300 km-es is :D
Értem én, hogy a bliccelés nemzeti sport egyes körökben, de azért ne a becsületes utasokat sz*passák...
BP-Győr vonalon utazom rendszeresen, eddig még nem volt probléma a jegyleolvasással :)
Tehát ha jól veszem ki a szavaidból, örüljön a vevő,hogy kap egyáltalán valamit a pénzéért :D Menő hozzáállás :D Tehát akkor a büdös WC-k, az üres víz-, vagy épp tele emésztőtartállyal a déliből induló vonatok, a kosz, a rozsda mind prémiumszolgáltatás, aminek örülni kell, és verni a mellünket, hogy mi milyen jól járunk, hogy a MÁV szolgáltatásait vesszük igénybe? :D
atpijkamo102 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.05.26. 13:43:56
vanek ur 2016.05.26. 21:05:40
A vacak otthon nyomtatott jegy Németországban és Svájcban is csak 1 napig jó. Pedig ott nem nemzeti sport a bliccelés. Máshol még az is meg van kötve, melyik vonaton utazhat vele az ember.
Azt kell megérteni, hogy minden ilyen korlátozás azért van, hogy az esetleges csalások lehetőségét minél jobban lecsökkentsék, mert a csalás a cégnek bevételkiesés. Megjegyzem, a világon minden olyan intézkedés, ami a bűnözők ellen van, alapvetően a becsületes emberek életét nehezíti. (Ugye repülővel utaztál az utóbbi 1-2 évben?)
Még egyszer utoljára: találj ki egy rendszert, ami az adott technikai körülmények között biztosítja, hogy minél több ember kifizesse az utazás árát. Ha ez megvan, kezdj el azon ötletelni, hogyan lehet mégis átverni a rendszert, majd zárd le a kiskaput. Olyan 10-15 kör után mondd el, mire jutottál. Addig minden más csak hőbörgés.
"Tehát ha jól veszem ki a szavaidból, örüljön a vevő,hogy kap egyáltalán valamit a pénzéért" Jól kiforgatod a szavaimat. Közgazdaságtan alapfok második lecke. Ugyebár eljutottunk addig, hogy a vállalat a profitért van. Profit alatt azt a különbséget értjük, ami a bevételek és a költségek között van - feltéve, hogy az bevétel a nagyobb. Több vevő = több bevétel = nagyobb profit. Amikor tehát azt olvasod valahol, hogy a vállalat a vevőért van, az egy ordas nagy PR hazugság. A vevői igények kielégítése egy eszköz, ami a profit előállításához kell. Mikor lesz több vevő? Ha a vevők valamiért a vállalatot választják: mert olcsóbb, mert jobb, mert többet tesz a vevőiért. Viszont: egy idő után a "többet teszünk a vevőért" többe kerül, mint amennyi bevételt hoz - vagyis csökken a profit. Itt fogja a vállalat meghúzni a határt.
A lényeg: ha a vállalatnak nem éri meg, nem fogja teljesíteni a kívánságodat.
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2016.05.29. 18:51:45
A vonaton megváltott otthon nyomtatható jegy problémája meg szintén nem áll fent, hiszen a kalauz látja, ha a jegyet később vásárolták, mint ahogy a vonat a jegyen szereplő induló állomásról elindult.
Útmegszakítás meg a pénztári jegynél se lehetséges.
Hiero88 2016.05.29. 20:27:09
A pénztári jegy érvénytartamán belül korlátlan számban megszakítható.
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2016.06.04. 05:53:52
Baldrick68 2016.06.13. 20:55:41
Látom nem vagy informatikai szagember.
A kallernél található eszköz kutya közönséges mobiltelefon.
Ugyanazon az adón osztozik amint az utasok készüléke.
Sőt a kocsiban található WiFi valójában egy GSM modemhez kapcsolódik.
Annyi az előnye, hogy annak az antennája a vagon tetején van.
Tehát ahol konkrétan NINCS gsm adótorony ott a WiFi is hasznavehetetlen.
Persze azt fogod látni, hogy jé van WiFi meg térerő. De amikor meg akarsz nyitni egy weboldalt azt fogod tapasztalni hogy nem nyílik meg.
Baldrick68 2016.06.13. 20:58:43
A GSM-R a mozdonyfedélzeti berendezéssel kommunikál.
A kallernél sima mobil van.
atpijkamo110 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.06.13. 21:54:07
atpijkamo110 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.06.13. 22:00:26