Tékozló Homár

Na ez az igazi szívás: készülékhiba helyett telótulajdonság miatt nem tud otthonról telefonálni olvasónk/Frissült a fogyasztóvédők tanácsával

2016.06.17. 16:29 | Homár Hilda | 103 komment

5336380_18ab93aa4776014b2f60546483702ce4_m.jpg

Ha az ember beruház egy új mobilba, akkor boldogabb, de legalább is kommunikációval- és netes tartalommal bővebben, stabilabban, elégedettebben ellátott életre számít, amit eléggé meg tud hekkelni, ha a telórol kiderül, hogy valamiért nem bír az istennek se a hálózaton maradni. Azt az esetet meg épeszű ember el sem képzeli, hogy ez nem készülékhiba, hanem tulajdonság. Pedig ez a jelenség ma itthon létezik, és tuti nem csak LMD nevű olvasónkat érinti. (A mobiltechnológiában nem igazán jártasaknak mesélem, hogy a jelenséget az okozza, hogy a hazai mobilszolgáltatók a lefedettséghez a gyors és könnyű fejlesztés miatt előszeretettel hasnzálnak egy frekvenciát, amit viszont egyes telefonok nem ismernek fel. Akik nem ijednek meg egy B20, LTE, EDGE, 4G és egyéb kifejezésekkel zsúfolt rövid cikktől, azok mindenképp olvassák el a Mobilaréna cikkét a témáról, pontosan megértik mi a baj.)

Kedves Tékozló Homár,

az én problémám akkor kezdődött, amikor tavaly év végén úgy döntöttem, hogy a lerobbant, régi mobiltelefonomat nem szolgáltatón keresztül vásárolom meg, hanem egy kártya független készüléket vásárolok.

A piacon lévő ajánlatok közül egy Huawei G8 dualsim készüléket választottam és vásároltam meg, ami már a kezdetek óta furcsa tüneteket produkál. Döntően, az esetek nagy részében a készülék kifogástalanul működik, ugyanakkor, amikor elhagyom a nagyvárost, vagy kisebb lélekszámú településen tartózkodom – ami nagyon gyakran előfordul velem, akkor sokáig keresi, majd el is veszti a jelet, gyakorlatilag sem internetezésre, sem hívások indítására, sem pedig hívások fogadására nem alkalmas, ugyanis a jelvétel szakaszos akadozása használhatatlanná teszi a telefont.

A problémát jeleztem is a gyártó ügyfélszolgálatánál, akik felajánlották, hogy vigyem be a készüléket szervizükbe, de ez elmaradt, ugyanis egyrészt nekem Budaörs eléggé kiesik, másrészt, mivel nem láttam biztosítottnak, hogy cserekészüléket kapok erre az időszakra, amíg tudtam halogattam a leadását.

Néhány hete megjelent egy cikk a mobilarena.hu oldalon. A cikk részletesen leírja az általam tapasztalt problémát és annak okát is megmagyarázza, nem szeretnék senkit untatni a részletekkel, a lényege annyi, a három mobiltelefon szolgáltató közül kettő által közösen üzemeltetett hálózati rendszer használ egy bizonyos frekvenciát (800MHz), amit a Kínában gyártott és Magyarországon teljesen legálisan értékesített mobiltelefonok számottevő része nem tud használni.

Jómagam a kettő közül az egyik ilyen szolgáltató előfizetésével rendelkezem, kártya függetlenül vásároltam egy kínai gyártó készülékét, meg merem kockáztatni, hogy a problémámért ez a hiba, hiányosság a felelős. Ugyancsak ezen az oldalon megtalált specifikációs adatok szintén nem említik ezt a 800 MHz-es hálózatot, a készülékhez kapott útmutató pedig nem is említi, nem sorolja fel egyáltalán a készülék által használt mobilfrekvenciákat.

Ami miatt úgy döntöttem, hogy megírom a történetemet, az elsősorban az, hogy más ne essen ugyanebbe a hibába. Ne vásároljatok kártya függetlenül kínai mobiltelefont, feltéve, ha a specifikációban látjátok, hogy ismeri és használja is a 800MHz-es frekvenciát – én bevallom, nekem jóhiszemű vásárlóként eszembe sem jutott, hogy Magyarországon vásárolhatok olyan készüléket, ami a három szolgáltató közül csak az egyik hálózatán működik kifogástalanul Magyarország egész területén – különben problémákba ütközhettek a használata során. Abból a szempontból szerencsés vagyok, hogy kb 80%-ban Budapesten használom, de, mi van akkor, ha pont egy olyan településen élek és tartózkodom mindig, ahol erre a frekvenciára van szükség? Akkor kifizettem egy rakás pénzt egy használhatatlan készülékre?

A történetem megírásának másik oka, hogy az óta jeleztem ezt a lehetőséget az ügyfélszolgálatnak is, rövid levélváltás után a csattanó válaszuk a következő volt – azóta nem is kaptam választ tőlük ezzel kapcsolatban, de nyilván nekik ismerniük kell az alábbi problémát, mégis csak ők gyártották a telefont:

Tisztelt Ügyfélszolgálat, 

kicsit utánajártam annak, hogy mi okozza a készülékem vételi problémáját.  Megjelent a mobilarena.hu oldalon egy nagyon érdekes cikk, ami a B20-as hálózat és a mobiltelefonok vételi hibáinak viszonyát taglalja. Nem tudom, Önök ezt a cikket mennyire fogadják el hitelesnek, de számomra mindenben megnyugtató választ nyújtott a problémámmal kapcsolatban.

"...egyre inkább eltolódik a korábban nagyon erősen a szolgáltatók által uralt készülékértékesítési piac a kártyafüggetlen lehetőségek felé, így aztán bőven vannak itthon is olyan telefonok, amelyek tök legálisan kaphatók, mégsem ismerik és használják a 800 MHz-es hálózatot..."

Esetemben a vásárolt készülék egy kártyafüggetlen, Huawei G8 dualsim típusú mobiltelefon, amit egy szolgáltatófüggetlen, de legálisan működő és gyári garanciát kínáló kiskereskedelmi üzletlánc boltjában vásároltam, történetesen az Extrem Digital Pólus Centerben található boltjában.

A Telekom azt írta, hogy közel országos 4G lefedettséggel rendelkeznek és jelenleg is folyamatosan fejlesztik a hálózatukat. Roppant meglepő, de most jön a lényeg. Az LTE800 mellett LTE1800-as frekvenciát is használunk a nagyvárosokban, agglomerációkban, Balatonnál, stb. Mivel közel országos az LTE800-as lefedettség, így nagyon sok településen duplikált a lefedettség: LTE1800 és LTE800 is található. Ilyen helyeken, területeken a hálózati beállítástól függ, hogy melyik frekvencián üzemelő LTE-t használják a készülékek. (Csak 800-as hálózattal elsősorban és jellemzően a néhány ezer fős vagy kisebb településeken, közutakon találkozhat az ügyfél.) 

A Magyar Telekom Nyrt honlapján az alábbi linken elérhető a vételi sávokkiosztása. Szeretném felhívni a figyelmüket arra hogy a Telekom oldalán jelzik, hogy egyes gyártók készülékei produkálhatnak vételi hibát, azonban jóhiszemű vásárlóként én tudtam arról, hogy ilyen jellegű problémával egyáltalán szembesülhetek, és nem tudtam ezekről a tényekről a vásárlás mérlegelése előtt.

Az én problémám ugyanez a készülékkel: kisebb településeken, ahol rendszeresen megfordulok számtalanszor előfordul, hogy a készülék adhoc jelleggel eldobja a hálózatot, sem hívni, sem hívást fogadni nem tudok, gyakorlatilag halott a készülék bárminemű hálózati működést illetően. Ez a B20-as lefedettség egyébként a Magyar Telekom honlapján megtalálható. Szeretném megjegyezni, hogy nem folyamatosan nem működik a vétel, hanem folyamatosan váltakozik, keresi a vételt, és vagy van, vagy nincs szolgáltatás a telefonomon. A SIM kártyámat múlt héten újra cseréltettem, a probléma azonban továbbra is fennáll.

A Huawei G8 dualsim műszaki paramétereinél az említett B20-as frekvenciasáv nincs felsorolva, tehát joggal feltételezhetem, hogy az gyárilag nincs a készülékben, ezért úgy gondolom, hogy a panaszom az Önök készülékével szemben teljesen jogos, tekintettel arra, hogy az Önök honlapján egyáltalán nem találtam utalást arra vonatkozóan, hogy a készülék megvásárlása esetén ilyen jellegű probléma léphet fel a készülék rendeltetésszerű használata során.

A korábbi levelükre reagálva annyit szeretnék közölni, hogy a készülék szervizbe juttatása számomra nehézkes, mivel a megjelölt szervizcím számomra nem megközelíthető egykönnyen, valamint, ha leadom a telefont, akkor hetekre itt maradok készülék nélkül, mivel jelenleg ez az egyetlen mobiltelefon áll rendelkezésemre, a pótlása miatt pedig nem kívánom magamat extra költségekbe verni.

Kérem, hogy a panaszomat ezek alapján mérlegeljék, és számomra egy megerősítést adjanak, miszerint az Önök által forgalmazott készülék valóban nem rendelkezik a B20-as szabvány szerinti hálózat vételére a gyári, szolgáltatótól független beállítások mellett. Ugyancsak szeretném, ha számomra kedvező megoldást ajánlanának fel a problémámmal kapcsolatban.

Üdvözlettel,

A megtisztelő válasz:

Tisztelt Ügyfelünk!

Szeretnénk érdeklődni, hogy melyik információ alapján gondolja úgy, hogy a telefon nem támogatja a B20 sávot? Visszajelzését előre is köszönjük!

Üdvözlettel:

Huawei Ugyfelszolgalat

Erre még válaszoltam a következőképp, bár akkor már a pumpa kicsit felment bennem:

„Tisztelt Ügyfélszolgálat,

http://mobilarena.hu/teszt/huawei_g8_teszt/specifikacio.html

screenshot_2016-06-17_12_27_00.png

Amennyiben gondolják, akkor otthon a készülékhez csatolt felhasználói kézikönyvet is átbogarászom.

Tisztelettel,

Természetesen a készülékhez adott tájékoztatóban nincs nyoma frekvencia felsorolásának. Kb ennyi, nem tudom, hogy ez az eset kimeríti-e a Ptk-ban meghatározott hibás teljesítés fogalmát, és kvázi 7 hónap után van-e valamiféle jogorvoslatra esélyem, vagy kénytelen vagyok beletörődni abba, hogy az erősebb kutya b@szik és hagyni az egészet a francba, és élvezni a majdnem tökéletesen működő telefonomat.

Üdv,

LMD

UPDATE június 21.

Ezt teheti olvasónk és minden sorstársa.

Kedves LMD!

A leveledben leírtak alapján hibás teljesítésről van szó, tekintettel arra, hogy a készülék az elvárható, rendeltetésszerű használatra már a vásárláskor sem volt alkalmas, hibásan működött, továbbá a hozzá csatolt dokumentumok sem tartalmaztak tájékoztatást a használt frekvenciára vonatkozóan. 

A vonatkozó jogszabályok szerint 10.000,- Ft eladási ár feletti mobiltelefon esetén a vállalkozást 1 év kötelező jótállást terheli, amelynek következtében az a vállalkozás, ahol vásároltad a készüléket, köteles helytállni a hibás teljesítésért. Ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett. Ennek bizonyítása a vállalkozást terheli, és független szakértőtől kellene szakvéleményt beszereznie. Erre azt hiszem, hogy a tesztek alapján nem sok esélye van, még akkor sem, ha esetleg a készülék specifikációja ezt tartalmazza valahol, hiszen a készülék rendeltetésszerűen csak nagyvárosokban használható.

Javasolom, hogy a kijavítás, kicserélés iránti igényedet mindenképpen jelentsd be írásban (belföldi tértivevénnyel ellátva) annál a vállalkozásnál, ahol ezt vásároltad. Az igényed szóbeli bejelentése esetén a vállalkozásnak alapos jegyzőkönyvet kell felvennie, a jegyzőkönyv egy példányát át kell adnia a részedre, és az igény elbírálásáról, valamint az általad igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekről legkésőbb 5 munkanapon belül értesítenie kell téged. 

Ha a kijavítást vagy kicserélést a vállalkozás nem vállalja vagy az nem lehetséges (ami ebben az esetben elképzelhető, hiszen ha a készülék nem képes a hálózatokat kezelni, akkor a hiba nem javítható és kicseréléssel sem orvosolható)  illetve ha az ahhoz fűződő érdeked megszűnt (vettél egy másik készüléket, húzódik az ügyintézés), akkor a mobiltelefon ellenértékének leszállítását kérheted, vagy elállhatsz a szerződéstől, amelyek következtében a vételár visszatérítését követelheted.

UPDATE júli. 1.

Jelentkezett nálunk a Huawei, és az alábbi nyilatkozatot küldték:

Tisztelt Szerkesztőség, Kedves Ügyfelünk,

A 2016.06.17-én megjelent bejegyzésre az alábbiakban szeretnénk hivatalosan reagálni:

Az érintett készülék (Huawei GX8) a gyártó által kiadott termékspecifikáció alapján képes használni a 800mhz-es frekvenciát is.

Egyúttal szeretnénk kiemelni, hogy nincs tudomásunk tömeges bejelentésről az adott tÍpus esetében, feltételezzük, hogy egyedi problémáról van szó. A Huawei természetesen készséggel kivizsgálja az esetet, kérjük kedves ügyfelünket, hogy a termék adatainak megadásával és a probléma rövid összefoglalásával keressen bennünket az alábbi linkre kattintva, hogy kivizsgálhassuk az esetet és az Ön igényeinek, valamint a vonatkozó jogszabályok figyelembe vételével nyújthassunk teljeskörű tájékoztatást és segÍtséget: http://consumer.huawei.com/hu/contact-us/index.htm?tag=email

Üdvözlettel,

Huawei Technologies Hungary Kft.

UPDATE 2. július 5.

Olvasónk írt a fejleményekről. Amik nincsenek. A Huawei által felajánlott "készséges kivizsgálás"-t olvasva kicsit másra számítottunk.

Szia,

Írtam nekik azonnal, hogy legyenek szívesek elküldeni a specifikációs adatokat, azóta csönd és hullaszag. Az E-Digital egyébként tett ki az oldalára azóta frekvencia adatokat, az nem említ 800 MHz-et. A válaszukra várok.

Update 2.

Mivel a közvetlen e-mail címükre küldött levelemre eddig nem válaszoltak - ami a Velük folytatott korábbi levelezésem folytatása -, ezért a honlapjukra hivatkozó linken található felületről is küldtem levelet nekik:

Tisztelt Ügyfélszolgálat,

Az én esetem nyomán és hozzájárulásommal jelent meg a Tékozló Homár blogon az eset, amire a pénteki napon reagáltak. Kérem, válaszukban számomra a gyártó által kiadott specifikációs adatokat - amik a huawei g8 dual sim-es változatára vonatkoznak - eljuttatni szíveskedjenek, ami alapján a jogi képviselőmmel el tudjuk dönteni, hogy hibás teljesítésre vonatkozó kártérítési igényemet az értékesítő vállalkozás részére továbbítsuk, szükség van-e független bevizsgálásra, vagy megbízom az Önök által adott értékekben.

Ugyanakkor sajnálatosnak tartom, hogy a korábbi leveleim és a probléma megoldására tett erőfeszítéseim ellenére - amit nyilván az előzmények közt láthattak volna, amennyiben a közvetlen e-mail címükre küldött levelemet elolvassák - Önök nem válaszoltak a korábbi kérdésemre és az ügy idáig fajult. 

Üdvözlettel, 

Ha megkapom a válaszukat elküldöm majd. Mindenesetre nem érzem úgy, hogy kiemelten kezelnék az esetet :D

Üdv,

LMD

 

Furcsán halad a legjobb felé a DPD Magyarország

2016.06.17. 09:46 | Homár Hilda | 42 komment

dynamic_parcel_distribution_logo_svg_1.png

De szerencsére itt van nekik jó példának egyből dán partnercégük, a Királyi Posta. A sztori tanulságos, olvasónk, András ráadásul nagy megkönnyebbülést okozva egyáltalán nem akart belefolyni a rettenetesen közhelyes "na tessék, itthon minden szar, bezzeg nyugaton" picsogásba, és bónuszként hozzácsapott a sztorihoz egy pozitív BKV történetet is. Lehet, hogy ezentúl csak ilyen 2:1-ben alapon működő leveleket fogadunk a Homáron, meghekkelve a fogyasztóvédelem erősen emós hangulatot árasztó tematikájának emberre gyakorlolt hatásait.

Kedves Homár!

Dániából rendeltünk egy csomagot. Egy hét semmittevés után elkezdtük hívogatni a DPD-t, ott olyasmi válaszokat mondtak (elég zavarosan), hogy Dániában a Dán Posta a partnercég, és ott valami hiba van a rendszerben, és nem tudnak semmit.

Több mint 2 hét után eluntam, felment az agyvíz, és az alábbi levelet írtam nekik:

Olvasson tovább!

Sok pénzért vacak Macbookot

2016.06.16. 09:18 | Homár Hilda | 172 komment

Gábor rém dühös, de ki ne lenne az a helyében? Egy csomó pénzért nem csak szexi, de működő gépet is remél az ember, és bár nem kevés, de bőven nem elég, ha az IStyle munkatársai udvariasan kommunikálnak vele, ha a Macbook megállás nélkül fura tüneteket produkál.

Kedves Homár!

  • Január 15-én vásároltam egy MacBook Retinát az  iStyle-ban 370 000 ft. nettóért. 
  • 2016.03.01. Alaplap csere  
  • 2016.03.04. Kijelző cseréje  
  • 2016.06.10 Alaplap csere

 Alaplap-, kijelző-, majd ismételt alaplap csere után sem látja indokoltnak az iStyle a készülékcsere igényt. Azt a tanácsot kaptam, idézem:

Olvasson tovább!

Rákos betegért nem ment időben a betegszállító

2016.06.15. 14:16 | Homár Hilda | 88 komment

screenshot_2016-06-15_14_06_54.png

Nehéz és nagy felelőséggel járó munkát végeznek az egészégügyben dolgozók, általában rettenetesen túlterhelve ráadásul, ami csak növeli a hibázás lehetőségét. Az alábbi sztoriban nem is az a megbocsáthatatlan, hogy a betegszállító cég diszpécserközpontja félrekavart valamit, hanem ez a rész: "A túloldalon flegma pasas jelentkezik, kioktatja anyámat. Majd jönnek, most elfoglaltak, dolguk van. Ne aggódjon, asszonyom, a kórházban úgyis ott vannak délutánig."

Édesapám súlyos beteg, áttétes daganatoktól szenved. Folyamatosan különféle kezelésekre kell vinni, ami csak mentőautóval történhet. Számos betegszállító cég kínál ilyen szolgáltatást, sajnos elég borsos áron. A lakástól a kórházba 6000 forintot kérnek, és vissza is annyit. Egy 10 alkalmas sugárterápiánál tehát csak a szállítás 120 ezer forintba kerül. 

Olvasson tovább!

Mozgássérültet hagyott ott a 9-es busz

2016.06.14. 14:36 | Homár Hilda | 144 komment

165104_144747068917123_6622603_n11-630x350_1.jpg

A hétköznapi egymással parasztkodás rémesen felesleges és lehangoló sport. Az meg végképp elkeserítő, ha valaki egy amúgy is hendikepes  embertársába rúg jó nagyot. Mi lehetett például itt a sofőr fejében, amikor turbósebességgel zárta az ajtókat egy kerekesszékes előtt? 

Tegnap (2016.06.09) ) 9.06 körül a zsúfolt, de nem vészesen tömött 9-es busz megáll a Nagyszombat utcánál, ahol pár utas és egy elektromos kerekesszékben ülő fiatalember várakoztak. A srác oda állt be ahol fel tudna szállni, de előregurult az első ajtóhoz, hogy tutira meglássák. Vezető észreveszi, gesztikulál.

Olvasson tovább!

Rejtély az Auchanban

2016.06.14. 09:08 | Homár Hilda | 106 komment

auchan.gif

Azt nem mondhatjuk, hogy AA kimondottan jóindulatú hozzáállással dolgozta ki hipotézisét az Achanos nagybevásárlás kapcsán papíron hazavitt 73 kígyóuborkáról, de bámi is áll a háttérben, a tanulság megint a vásárlói hiszekegy: csekkolni, nem kidobni, reklamálni. 

Kedves Tékozló Homár!

Az óbudai Auchanban történt vásárlásom után a blokkot átolvasva furcsa dolgon akadt meg a szemem. Az eredetileg vásárolt 3 darab kígyóuborka helyett 73 darab került felszámításra, ami persze igencsak megemelte a vásárlás végösszegét.

Olvasson tovább!

10%-nyi esélye van, hogy fel tud állni a székből, kivéve, ha megveszi ezt a kütyüt 300 ezerért

2016.06.13. 14:20 | Homár Hilda | 75 komment

screenshot_2015-11-23_14_24_36.png

A Vero Központ már szerepelt a Homáron, az akkori sztori csak részleteiben különbözik a mostanitól, ami nem túl meglepő, tekintve, hogy a cég saját credója szerint is ingyenes szűrésre és az "alapellásátásban még nem használható" kezelésekre szakosodott, méghozzá nem kis elhivatottsággal és eredménnyel (vö: "2014-2015 években kutatási csoportunk felvette a harcot a civilizációs országok egyik legnagyobb, „modernkori civilizációs betegség generáló ellenségével”, az elektroszmoggal." ) A neten rengeteg panasz van rájuk, amikből jól láthatóak a visszatérő elemek (idős emberek becserkészése, ingyenes állapotfelmérés ígérete, négyszemközti kiértékelés, azonnali akciós termékajánlat, kedves, figyelmes doktor úr, aki akár haza is viszi kocsival a pacienst stb.), és, aki már látott nagyit vagy szomszéd nénit stresszhelyzetben, az el tudja képzelni, hogy ebben a szituban mennyire hoznak megfontolt döntést. Segítsünk nekik. Alább a tanácsok.

Kedves Hilda!

Írtak már tavaly a Vero Centrumról, kár, hogy akkor még nem voltam rendszeres Homár-olvasó. Sajnos, hozzánk, egy dunántúli megyeszékhelyre is megérkeztek, a napokban pedig megtalálták közeli idős rokonomat is. Ingyenes szűrésre invitálták, amire el is ment, még a vizsgálat napján is felhívta egy kedves hölgy, hogy ugye, biztosan számíthatnak rá. Annak, hogy milyen kiválóan pécézik ki a potenciális balekokat, jó példája, hogy a házastársát az első telefon után már nem keresgélték, holott ugyanúgy magas vérnyomástól szenved.

Olvasson tovább!