Mihály minket is cc-zett a levélre, ami rajtunk kívül az OBI-nál és 8 kormányzati emailen landolt, innen a címzés. A probléma pedig a fogyasztói társadalom rákfenéje: az átmeneti ideig használható, látszólag tartós fogyasztói cikkek ügye. Létezik, hogy egy apró alkatrész meghibásodása miatt kukázni kell egy százezer forintos gépet? Úgy tűnik, igen. Hacsak nem ismer az ember egy ezermester szakit. De ezzel a fogalommal szintén visszaugrottunk a XX. századba.
Tisztelt Fogyasztóvédelmi Hatóság!
Állásfoglalásukat szeretném kérni, miszerint hogyan lehetséges az, hogy saját állítása szerint semmiféle törvény nem kötelezi a gyártót/eértékesítőt (jelen esetben OBI) tartozék árusítására százezer forintos tételt jelentő elektronikai eszköz esetén.
A mellékletben is szereplő, jelenleg is 70-150.000Ft között árusíott, kizárólag az OBI által forgalmazott mobil klímához az OBI nem hajlandó semmiféle tartozékot biztosítani!!!!! Így az esetlegesen elvesztett/megsérült hőelvezető konzolcső esetén a jelenős anyagi ráfordítást igénylő eszköz használhatatlanná válik!!!!
Köszönöm munkájukat!
Tisztelettel:
K. Mihály
Udvozlom.
OBI KGM 7000-70 tipusu klimahoz keresek kivezeto cso szettet es taviranyitot.Kedves K. Mihály?Melyik áruházból szeretné ezt a terméket?Üdvözlettel,XX
Ügyfélszolgálati munkatársA soroksari vagy a 4. keruleti boltjukbol.Megtennek hogy VALASZOLNAK????Kedves K. Mihály!Elnézést kérek Öntől, továbbítottam a levelét az áruházakba, ők nem válaszoltak Önnek.Most megkérdeztem a kollégák, és sajnos semmilyen alkatrészünk nincs a klímákhoz.Üdvözlettel,XX
ügyfélszolgálati munkatársEzzel mar tisztaban vagyok, viszont a hatalyos magyar torvenyekkel ellentetes, hogy nem arulnak sem tartozekot sem alkatreszt egy jelenleg is ertekesites alatt allo berendezeshez.
Igy piszok gyorsan keritsenek egy hatso kivezeto csovet, mielott a magyar es nemet fogyasztovedelemnel feljelentem Onoket, es sokmillios birsagot varrnak a nyakukba, tovabba kotelezik Onoket az alkatreszellatas nelkul eladott osszes eszkoz ertekesitesenek azonnali felfuggesztesere!!!!Tisztelt Uram!
Elsősorban szeretném elnézését kérni, amiért nem tudtunk maradéktalanul megfelelni az Ön elvárásáinak, és az Ön által áruházunkban vásárolt eszközhöz tartozékot nem tudtunk az Ön rendelkezésére bocsátani.
Biztosítani kívánom arról, hogy cégünk minden vonatkozásban a hatályos törvények maximális betartásával, alkalmazásával, valamint a belső szabályok figyelembe vételével végzi tevékenységét. Jelezni kívánom Önnek, a jelenleg hatályos törvények nem írnak elő tartozék, vagy alkatrész ellátási kötelezettséget, sem a gyártó, sem a forgalmazói lánc egyetlen résztvevőjének számára sem.
Természetesen a vásárlóbarát üzletpolitikánkkal nyilvánvalóan ellentétes, hogy nincs lehetőségünk az Ön segítségére lenni, azon okból, mert a jelzett kiegészítő nem található meg a választékunkban, de sajnálatos módon nincs lehetőségünk az Ön igényét kielégíteni.
Szívélyes üdvözlettel:
XY
az Ön OBI.hu ÜgyfélszolgálataTisztelt OBI kepviseloő
Megtenne, hogy elaruja: mit csinaljak akkor a 70-100.000Ft-ert vasarolt, jelen formajaban hasznalhatatlan, elektronikai hulladek termekukkel...?
De azt hiszem, a fogyasztovedelmi bejelentes utan, inkabb nehany ujsagiro jelenleteben fogom Onoknek feltenni ugyanezt a kerdest valamelyik aruhazuknal. Meglatjuk mennyire tesz majd jot a hirnevuknek az amugy is "viragzo" barkacsbolt piacon..
Szep hetveget...
Ime az emlitett elektronikai hulladek, mellyel megtevesztik es megkarositjak a vasarlokat:
Megkérdeztük, igazat mond-e az OBI. Mihály nem lesz boldog.
Sajnos, jelenleg valóban nincs hatályban olyan jogszabályi előírás, amely a tartós használatra rendelt fogyasztási cikkek alkatrész, tartozék utánpótlásának a kötelezettségéről szólna.
A korábbi szabályozást - a tartós fogyasztási cikkek alkatrészellátásáról és javítószolgálatáról szóló 35/1978. (VII. 6.) MT. rendeletet - az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Kormány rendelet hatályon kívül helyezte.
A hatályon kívül helyezett jogszabály előírta, hogy a tartós fogyasztási cikkek üzemben tartásához, illetve javításához szükséges alkatrészekről és tartozékokról, továbbá a javítószolgálatról a gyártó, illetve az importáló vállalat az áru szokásos élettartama alatt folyamatosan köteles volt gondoskodni. A rendelet úgy rendelkezett, hogy a 10.000 forint fölötti vételárú termékek esetében a vásárlónak történő eladástól számított 8 évig állt fenn az alkatrész utánpótlási kötelezettsége.
Az azóta eltelt időben, a fogyasztói érdekvédelemmel foglalkozó szervek (mint: a fogyasztóvédelmi hatóságok, a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek) jogszabály módosítási javaslatai ellenére sem történt meg a kérdés újabb szabályozása. A kialakult joghézag miatt, gyakran előfordulhat, hogy a tartós használatra rendelt termékek 3 évvel a vásárlás után, alkatrészhiány, tartozékhiány miatt nem lesznek javíthatóak, és a fogyasztó kénytelen lesz újat venni.
UPDATE Mihálytól:
Kedves Hilda!
A magyar OBI ugyfelszolgalatnak, Onoknek, es a fogyasztovedelmi hatosagnak (teruletileg illetekes jarasi hivatal) elkuldott emailen tul a nemet ugyfelszolgalatnak is kuldtem levelet. Tobb keruletben is van OBI, igy minden illetekes jarasi hivatalnak elkuldtem a mailt, de csak 2 helyrol jott valasz, miszerint a torveny nem kotelezi semmire e tekintetben a gyartot vagy forgalmazot. Es az OBI valaszaban is kb ennyit jeleztek, es semmifele lehetoseget nem biztositottak a tartozek potlasara. Ha megserul/eltunik a tartozek, hiaba vesziti el reszlegesen vagy teljesen az eszkoz a funkciojat, bukta az ugyfel, nincs jogorvoslatra lehetoseg, kidobott penzze valik az eszkoz.
Ugyanakkor az osztrak-nemet (vagy egyeb EU-s orszagok) fogyasztovedelmi torvenyei valoszinuleg nem ennyire elnezoek, igy mar az elejen jeleztem, hogy a nemet fogyasztovedelmet is meg fogom keresni.
Ezutan varatlan fordulat tortent: hivott egy kedves es roppant segitokesz holgy a magyar OBI-tol, miszerint jelzest kaptak a nemet ugyfelszolgalattol, hogy adjanak meg minden segitseget es biztositsak valahonnan az elveszett tartozek megvasarlasanak lehetoseget. Mindezt persze kedvezmenyesen, tekinettel a kialakult helyzetre.
Mondanom sem kell, nagyon meg voltak lepve, hogy a nemet ugyfelszolgalatnak is irtam, es ennek hangot is adott a holgy, nem tul gyakran talalkoznak ekkora elszantsaggal... Gyanitom valakinek a nemet ugyfelszolgalaton bevillant, hogy adott EU-s orszagban esetleg letezhet az a helyi fogyasztovedelmi szerv, mely a helyi hatalyos torvenyek alapjan a sajat teruleten azonnan kivonatna a forgalombol a kerdeses eszkozoket, nem keves millios kart okozva ezzel az OBI-nak, es ezt inkabb elkerulendo azonnal ertesitettek a magyar kollegaikat, hogy intezkedjenek, mielott ezzel a lehetseges kimenetellel es helyi fogyasztovedelmi szervvel kellene szembenezzen az OBI barmelyik EU-s tagallamban.
Most varom, hogy mikor, honnan es mennyiert tudom megvasarolni a tartozekokat. A tizpontos kerdes: vajon hany OBI (egyeb) vasarlo jart igy vagy hasonloan, es volt kenytelen beletorodni abba, hogy a felhavi fizetese kb. a kukaba ment...
Az utolsó 100 komment: