A Homárra sok elképesztően szövevényes sztori érkezik, miközben a hétköznapok tele vannak rém egyszerű, egyértelmű fogyasztóvédelmi kérdésekkel is. GYIK rovatunkban ilyenekre adunk rövidebb-hosszabb, sorvezetőként bármikor elővehető válaszokat. Ezúttal cipő témában.
Nem vagyok egy balhézós típus, de ma megírtam életem első panaszát egy vásárlói könyvbe. Röviden: hatalmasat csalódtam a RENOban és soha többet nem fogok ott vásárolni.
Lehet ebben az országban normális áron normális minőségű cipőt venni? Merült fel bennem a kérdés már sokszor.... Meguntam az 5-6 ezer forintos darabok bénaságát, hogy csak egy szezont bírnak ki, így gondoltam beruházok, egy jobb kategóriára. 16 ezerért vettem egy csini cipőt, boldogan mászkáltam is benne 2 hónapig, amikor elkapott egy zápor és totál beázott a cipőt, mire hazaértem tocsogtam a vízben.
Ekkor vettem észre, hogy a cipőm talpa elkopott, így több helyen elvált a ragasztás, magyarán kilyukadt, ezért ázott be.Elbattyogtam a RENOba, vittem az eredeti csomagolásban, tisztán, rendesen. Nem én vágtam fel késsel, nem rugdostam köveket vele, csak simán jártam benne. Kértem, hogy adják vissza a pénzt, mert tönkrement. Közölte az eladó, hogy ez javítható, megragasztják. Néztem nagy kerek szemekkel, hogy ki fogják cserélni a talpát?? Vagy újat ragasztanak rá? Erre, hogy jaaaaa neeeem, csak ahol elvált megragasztják, a kopás az az én hibám, nem a cipőé, járási sajátosság.
Na ez volt az első, amire csak pislogtam, hogy ez komoly?! Nagyon fura, de eddig nem derült ki, semmilyen más cipőnél nem jelentkezett, hogy olyan járási sajátosságom lenne, amitől, egy jó minőségű cipő talpa 2 hónap alatt elfogy itt-ott. Mire van akkor a 2 év jótállás? Illetve fél év, ha jobban megnézzük, mert kis tájékoztatóban ugye benne van, hogy mit hogyan meddig.... Na de 2 hónap kevesebb mint fél év, nem?
Kértem, hogy vizsgáltassák be, mert egy bolti eladó nem feltétlenül az a kifejezett független szakvélemény, legalábbis az én véleményem meg az hogy ezt nem lehet megjavítani. Ekkor jött a következő meglepi, hogy 15 munkanap múlva, azaz majdnem egy hónap múlva már jöhetek is érte. Nem értesítenek, ki kell várni és utána jöjjek be. Milyen vásárlóbarát hozzáállás ez?! Mi tart ennyi ideig? És ha esetleg előbb kész van miért nem tudnak írni egy smst vagy emailt? Nem beszélve arról, hogy esetleg szükségem lenne a cipőre vagy legalább az árára, mert hihetetlen módon, bár nő vagyok, nekem nincs 20 pár a szekrényben.
Eltelt a 15 munkanap, visszamentem. Oldalakon keresztül olvastam a szakvéleményt, mi szerint a ragasztás elválása rejtett hibából adódott és értékcsökkenés nélkül javítható a cipő, illetve a kopás az én járásom miatt van, mert a cipő talpa I. osztályú. Vicces, Ha első osztályú, miért kopott el attól, hogy sétáltam benne 2 hónapig?? Mondtam, hogy nem kérem a javítást, a pénzt szeretném vissza, mert szerintem attól, hogy megragasztják, ahol elvált, még nem lesz talpa. Hát azt nem lehet. Miért? Mert javítható. Hol van leírva az üzletszabályzatban, hogy nem kérhetem a pénzt vissza a javítás helyett? Nem fogom kiadni az üzletszabályzatot, felejtsük azt el. Zajlott le a beszélgetés.
Döbbenet. Ez után jött a panaszkönyv. Kíváncsi vagyok, hogy újabb 15 munkanap után (csak levélben) mi fog történni. Minden esetre én végeztem ezzel a bolttal és ezt ajánlom nektek is! Cipő, ami boldoggá tesz??? Ez engem nagyon nem tett boldoggá...
Kedves Homár olvasók!
Ebben az esetben az üzlet eljárása a leírtak alapján több tekintetben sem volt megfelelő, azok a tipikus tévedések, félreértések érhetőek tetten, amelyek nagyon sok "cipős" cég minőségi kifogások intézésével kapcsolatos gyakorlatában visszaköszönnek (tisztelet a kivételnek). Ennek oka részben, hogy maguk sem tudják, pontosan hogyan kell értelmezni és betartani a vonatkozó szabályokat, továbbá nincsenek kidolgozva azok az egyértelmű és egzakt eljárások cégen belül, amelyek egyszerre képesek szolgálni a fogyasztóvédelmi megfelelést (jogi értelemben) és a vásárlói elégedettséget.Rapid válaszok (a megértéshez érdemes elolvasni a bővebb kifejtést is):
- Nincs semmilyen 15 munkanapos szabály! 15 naptári napos, illetve 5 munkanapos határidők szóba jöhetnek, lásd alább részletesen.
- A 16 ezres cipőtől pont annyit várhatunk, mint az ötezrestől, feltéve, hogy a forgalmazó nem vállal a jogszabályi minimumot meghaladó garanciát, vagy egyéb kötelezettséget. Az ár ebből a szempontból semmilyen többletinformációt nem hordoz.
- Az az üzletszabályzat, amit nem adnak ki, nem hozzáférhető, nem ismerhető meg a vásárlást megelőzően, az a fogyasztó számára nem is létezik, nem is kötelezi. Helyette a Ptk. kötelező minimum szabályai az alkalmazandók, amelyektől a fogyasztó számára hátrányosan nem lehet eltérni.
- Ha javítható a hiba, és ezt tisztességesen meg is teszik, akkor nem lehet visszakérni a pénzt. Ennek feltétele, hogy 15 napon belül meg tudják úgy javítani, hogy rendeltetésszerűen használható, és esztétikailag sem tér el érdemben az eredeti állapottól. Többszöri meghibásodás esetén felmerülhet, hogy javítás helyett a kicserélést, vagy vételár visszafizetését követeljük, e tekintetben van következetes bírói gyakorlat is.
- Van olyan eset, amikor a fogyasztó testalkata, járási sajátosságai miatt intenzívebb a kopás, és ez már nem írható a forgalmazó terhére. Természetesen a 2 hónapon belüli kilyukadás rendeltetésszerű használat mellett igen extrém járási, testalkati eltérések esetén (pl. túlsúly) fordulhat elő. A bizonyítás e tekintetben (is) a forgalmazót terheli az első ható hónapban.
- A szakértő nem bírája az ügynek, a szakvélemény mindössze arra alkalmas, hogy a kereskedő az esetleges elutasító válaszát érdemi szakmai érvekre alapozza. Az, hogy a fogyasztó kifogása ellenére a szakvélemény fényében nem javít, cserél, vagy nem ad vissza pénzt egy üzlet, minden esetben a kereskedő döntése, és nem a szakértő felelőssége.
- Minden új, fogyasztónak eladott cipőre 2 év szavatosság van kötelezően, amely 2 éves időszak első hat hónapjában a fogyasztó a garanciához hasonló kedvező helyzetben van: nem neki kell bizonygatnia az igazát, hanem a kereskedőnek kell magát kimentenie. A fél év letelte után a bizonyítási teher a fogyasztóra száll, ha a kereskedő vitatja az álláspontját a hibás teljesítés kérdésében.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.08.23. 16:22:58
Girhes 2018.08.23. 18:18:55
Im just here for the comments 2018.08.23. 20:58:58
2018.08.24. 06:07:23
Két utcával arrébb a Girhes is lapott 1 hét haladékoz?
Bombaló 2018.08.24. 06:42:58
káposzta 2018.08.24. 09:39:08
Girhes 2018.08.24. 09:54:15
KaTe 2018.08.24. 10:26:55
- ha a cipőt javítják, akkor a 2 éves szavatossági idő tolódik ki a javítással telt idővel, vagy a 6 hónapos garancia idő, amíg az eladónak kell bizonyítania a meghibásodás okát?
Kérdés 2:
- ha a cipőt cserélik, abban az esetben ismét 2 év szavatosság (illetve az első 6 hónap garancia) érvényes?
Ancsapancsa 2018.08.24. 10:36:59
Nick-son 2018.08.24. 11:52:39
Uriah Heep 2018.08.24. 11:57:59
Kérdésedre válaszul, a szavatosság elévülési jellegű, tehát e 2 éves időszaknak elképzelhető a meghosszabbodása, vagy akár az újrakezdése is. Általánosságban azt lehet mondani, hogy amíg a fogyasztó menthető okból nincs abban a helyzetben, hogy érvényesítse a szavatossági igényét, addig nyugszik az elévülés.
És itt jön a lényegi különbség a jótálláshoz képest, mert a jótállás bizony jogvesztő jellegű a határidő tekintetében.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.08.24. 13:06:31
Kérdés 1: Ha csak visszaragasztják, akkor csak a javítás idejével (normális esetben 1-2 hét) tolódik ki a 6 hónap. De ha például talpat cserélnek, az "fődarab", tehát ott újraindul a 6 hó. De csak a talppal kapcsolatos újabb hibánál, például egy elszakadt felsőrész varrásnál nem.
Kérdés 2: Egyértelműen igen.
itoérambolafoci 2018.08.24. 13:40:21
Ma már a drága, márkás cipők többsége is viselhetetlen, és egy idényig tart ki.
Aki manapság jó minőségű cipőt akar, az munkacipőt, katonai cipőt vagy vadászcipőt (magyarul: bakancsot) vegyen magának.
Nők esetében alternatívaként szóba jöhet, hogy az újonnan vásárolt divatcipőt egy jó cipésznél valami recés felületű ipari gumilemezzel újratalpaltatja.
Finom női cipők talpalására kiváló lehet például a Habasit gyártmányú laposszíj.
Ez 2-8mm vastag változatokban kapható, elképesztően tartós és kopásálló.
Adnak hozzá ipari ragasztót is.
Jó barkácsolást! :-)
ze11 2018.08.24. 14:56:42
2018.08.24. 15:17:00
Ott a pont. Én pontosan ezt teszem, valamilyen sportolásra szánt Decathlon cipőt használok a hétköznapokban is. Amíg dress code-os munkahelyem volt, addig szívtam Deichmannos, Renos, Humanicos szarokkal, szerencsére ma már nem kell. Mondjuk én túrázásra is olcsó Decathlonos cipőket használok (lehet később beruházok egy jobb bakancsra), azok szétmennek 1-2 év alatt, de nyúzva is vannak rendesen.
retkeslaci 2018.08.24. 15:33:05
Cipőt a cipőboltból, minden mást az Aldiból.
Na jó, lassan már cipőt se cipőboltból veszek. Decathlonba megyek, ha sportcipő kell, munkaruházati boltba, ha utcán rohangálós cipőre van szükségem. A munkáscipők közt van kiváló, tartós, kényelmes. Palladium márkájú bőr félcipőből külföldön egyszerre vettem három párat is, mert kiárusítás volt féláron. Imádom, tartós, kényelmes, nem büdösödik bele a lábam.
Télre és túrázáshoz pedig katonai bakancsot hordok.
Meg van egy 20 éves bőrtalpú bőrcipőm, amit akkor veszek fel, ha nagyon ki kell öltözni. Ezt a cipőmet többször is megmentette már egy öreg cipész.
Serivor 2018.08.24. 15:49:29
Meg volt határozva, hogy hány kilós testsúlyig használható a cipő? Na ugye, hogy nem. Akkor meg nem beszélhetünk túlsúlyról.
aluf 2018.08.24. 16:42:32
rnz 2018.08.24. 18:17:41
zephyr2000 2018.08.24. 19:22:40
Permetező 2018.08.25. 02:02:54
zephyr2000 2018.08.25. 06:56:32
rusher4587 2018.08.25. 20:19:17
Nekem folyamatos problémáim vannak a létező összes cipőmmel, leszámítva a túrabakancsokat, de azok sem árban, sem megjelenésben nem felelnek meg mindennapos használatra a legtöbb embernek.
Én gyerekkorom óta nagyon próbára teszem a cipőimet, egy-egy darabot, amit megveszek, szinte állandóan használok, ha tetszik, amíg be nem szennyeződik, vagy büdös nem lesz, nem tisztítom, mert az tényleg árthat a cipőnek. Sok kilométert kapnak aszfalton naponta, 82 Kg vagyok, gyakran +10/15 kiló van rajtam hátizsákban is, szóval közel 100 kilót kell elviselniük órákon át, hetente többször, hosszú ideig.
Személyes tapasztalatból azt mondhatom, hogy ár/érték arányban a Decathlonban találod meg a legjobb cipőket, de bárhol is keresel, a túracipők (sokféle terepre létezik) lesznek a legtartósabb, legkényelmesebb darabok, mert ezeket eleve nehéz terepre, hosszú gyaloglásra tervezik. A sportcipők jobban amortizálódnak (tervezetten), kényelmesek, de rövidebb élettartamúak. A nagy és drága világmárkákat azért lehet elfelejteni, mert annyival nem jobbak, mint amennyivel többe kerülnek. Egy vagyont költöttem Nike, Adidas, de főleg Puma cuccokra, fölöslegesen, 2 évnél tovább egyik sem bírta.
Ha elfogadható áron akarsz kényelmes és tartós cipőt venni, a már említett Decathlonban vagy SportsDirect-ben keresgélj (Hervist felejtsd el!)
A Karrimor sem rossz, de Merrel-eket is kapsz már 15-ért, ezt a márkát pl. ajánlani tudom, de vannak egyéb félcipők is a nagy túramárkáktól, amik iszonyat tartósak (Lowa, Hanwag, Meindl, Salomon, de ezek drágábbak), ami nálam 2 évet jelent mindennapos használattal.
Ha nő vagy, és csak a csini kis topánkák érdekelnek, akkor nem tudok segíteni, gyanítom, így nem is nagyon lehet, el sem tudom képzelni, hogy lehet az említett formában, méretben normális cipőt csinálni, szerintem sehogy.
A Decathlon saját márkáitól sem kell megijedni, baráti körben volt olyan Quechua túrabakancs, amiben 1500+ kilométer volt, hegyi terepen (Pilis, Mátra, Kárpátok), és még egyben volt a talpa, a membrán is vízálló maradt, mindezt szaros 15 rongyért!
2018.08.25. 22:02:52
Ott vége volt a dalnak. Vittem vissza blokkal dobozzal mindennel együtt.
Majd adtak egy papírt, hogy töltsem ki. A papíron szerepelt egy rubrika, hogy mit kérek.
1. javítás
2. csere vagy egyéb termék vásárlása
A 2-es pontot választottam, mivel már a két és fél hónapos cipőben amelyet csak és kizárólag arra használtam, hogy járjak benne elvesztettem minden bizodalmamat.
Leadtam.
Majd egy-két hét után jött egy SMS a telefonomra, hogy megjaították a cipőt mehetek érte.
Na itt írtam egy dörgedelmes emailt a cég jótállási részlegére, hogy ideadtak egy papírt, hogy töltsem ki.
Én kitöltöttem és k.rvára nem javítást kértem! Ők meg ennek ellenére elvitték cipészhez és javították.
Ugyanis időközben náluk vettem egy másik cipőt és onnantól kezdve vagy az van, hogy visszadják a pénzt, vagy az, hogy csere vagy egyéb termék vásárlása.
Az üzletben kőkemény szóváltást követően a pénzt adták vissza.
szmoker (Homo Trollicus) 2018.08.26. 10:42:27
www.youtube.com/watch?v=iV2ViNJFZC8
Balogh Ádám Software 2018.08.29. 12:54:02
Blackmore 2018.08.29. 13:46:45
Permetező 2018.08.30. 17:03:26
VMJ 2019.01.17. 11:24:07
A kicserélt termék esetében a garancia újraindul.
VMJ 2019.01.17. 11:28:16
Akkor most mi van?