Tékozló Homár

Nem azért a 205 forintért!

2018.12.11. 11:43 | Homár Hilda | 56 komment

8599415_af8466181efb06f24f3ede46b88ac8f7_m.jpg

"Az ÉNYKK szerint utazás előtt a háromoldalú megállapodásaikat kéne olvasgatnom, hogy ne kelljen közel 3-szoros jegyárat fizetnem a közölthöz képest" - írta tárgymegjelölésként olvasónk, aztán a leveléből kiderült, hogy a közel háromszoros ár 330 forint, de természetesen sokszor nem az összeg a lényeg, hanem a elvek, amiket jó tisztázni. Megpróbáltuk.

Kedves Homár!

Az alábbiakban küldöm az ÉNYKK-val (Észek-Nyugat Magyarországi Közlekedési Központ, több volán társaság jogutódja) folytatott levelezésemet.

Az általam írt panaszlevél:

Tisztelt Cím!

Panasszal fordulok Önökhöz egy tegnap, 2018. november 9-én, Veszprémben történt eset miatt.

Ezen a napon (2018. 11. 09.) reggel, 8:30 időpontban felszálltam Veszprém, József Attila utca megállóhelyen az Önök által közlekedtetett Balatonfüred felől Veszprém felé tartó 7364/338 járatszámú járatra. A jelzett megállóhelytől Veszprém, autóbusz-állomás megállóhelyig utaztam. Felszálláskor - mivel érvényes diákigazolvánnyal rendelkező nappali tagozatos hallgató vagyok, ezt igazolni is tudom -, az autóbusz vezetőjétől egy 50 % menetdíjkedvezményű, így 125 Ft-ba kerülő (lásd helyközi járati díjszabás, 10 km utazási táv alatt) jegyet kértem a jelzett megállók közti 2,4 km-es távolságra. Az autóbusz vezetője azonban ezt a jegyet nem volt hajlandó kiadni, ehelyett jelezte nekem, hogy csak helyi járati jegy váltható 330 Ft-ért erre a járatra Veszprém városán belül. Én erre válaszul felhívtam a figyelmét, hogy helyközi járatról van szó (így a helyközi díjszabást kéne alkalmazni), de ennek ellenére ragaszkodott ahhoz, hogy helyi járati jegyet váltsak több mint kétszeres áron. Mivel siettem, kénytelen voltam ezt a jegyet megvenni.

A nyár folyamán Keszthelyen, szintén az Önök szolgáltatási területén többször is utaztam diákként a városon belül helyközi járaton 125 Ft-os áron, tehát érthetetlen számomra, itt miért nem működött ugyanez, miközben a hivatalos tájékoztatás szerint működnie kellett volna (ezt csatolom).

45733572_206804670211598_7327558208086605824_n.png

Emiatt az eljárás miatt szeretnék egyrészt Önök felé panaszt tenni, másrészt a menetdíjkülönbözetként jelentkező 205 Ft-os összeg visszatérítését kérni. Erre amellett, hogy helyközi járatról van szó, az is okot ad, hogy az Önök weblapjáról (www.enykk.hu) is elérhető www.menetrendek.huhivatalos menetrendi keresőben is hivatalosan 125 Ft-os jegyár van megadva erre a járatra a jelzett megállóhelyek közt 50 % díjkedvezmény esetén. Az oldal képernyőképét jelen panaszlevélhez csatolom. Emellett csatolom a vezetőtől kapott nyugtát is, melyen látható, hogy 330 Ft-os jegyet kellett váltanom a 125 Ft-os helyett, valamint látszik rajta a jelzett járatszám is, így nincs lehetőség letagadni sem, hogy valóban erre a helyközi járatra váltottam jegyet.

45742690_513847999096682_1571947262852988928_n.jpg

Azt gondolom, hogy felháborító, hogy az Önök társasága a magyar, egyébként sem gazdag diákságot több mint kétszeres jegyár megfizetésével sarcolja, miközben a hivatalos internetes menetrendi keresőből kiderül, hogy a megfelelő jegyár mindössze 125 Ft. 

Kérem, jelezzék, milyen módon tudják számomra visszafizetni a 205 Ft-os menetdíjkülönbözetet. Szükség esetén bankszámlaszámomat megadom, vagy amennyiben valamely jegypénztárukban tudják visszafizetni a különbözetet, oda leutazok (mivel lakcímem egri, így ha az átutalás nem járható megoldás, esetleg be kell mutatnom a diákigazolványomat, ez esetben kérem az autóbuszos utazás megtérítését oda-vissza az Önök szolgáltatási területére Eger, autóbusz-állomás megállóhelyről, mivel nem áll módomban az Önök hibája miatt egyéb költséget felvállalni).

Válaszukat várva, tisztelettel:

X. X. (Nevemhez közléséhez nem járulok hozzá.)

A levélhez csatoltam az ide is csatolt két csatolmányt. A harmadik csatolmány az ÉNYKK válasza, miszerint nem elegendő a hivatalos menetrendi tájékoztatójukban informálódnom, szerintük elvárható, hogy minden egyéb megállapodást olvassak el egy utazás előtt. Szerintem ez vicc.

Régebben tisztességesen fizettem, nem blicceltem. Most már máshogy gondolkozom. Megköszönöm, ha közzéteszik, hogy közöl valótlan jegyárat az ÉNYKK a menetrendek.hu oldalon. 

Üdvözlettel:
CSB
Nem azért a 205 forintért, de kinek van igaza? 

Kedves Homár Olvasó!

  • Az ár feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek köteles eleget tenni minden vállalkozás, így például írásban tájékoztatni kell a fogyasztót a szolgáltatás díjáról, továbbá a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.
  • Jogszabály írja elő továbbá, hogy a szerződő felek kellően körültekintően kell, hogy eljárjanak a szerződés megkötése előtt és során.

A vállalkozás honlapján megtalálható üzletszabályzat városi (helyi) autóbuszok díjszabása (167. oldal) 1.1. pontjában szereplő tájékoztatás szerint a menetrend szerinti városi (helyi) autóbuszjáratokkal történő személyszállítási szolgáltatásokért felszámítható díjak az adott település önkormányzata és a személyszállítási szolgáltató által kötött közszolgáltatási szerződésben, az utazási kedvezmények jogszabályban kerülnek meghatározásra, és a vállalkozás ezeket a díjakat településenként külön közzéteszi. Ennek megfelelően a vállalkozás weboldalán valóban megtalálhatóak helyi közszolgáltatási szerződések és háromoldalú megállapodások is.

Amennyiben a fent leírtak ismeretében továbbra is jogszerűtlennek tartod a panaszod vállalkozás általi elutasítását, lehetőséged van az illetékes békéltető testület (bővebben itt: http://www.bekeltetes.hu/) ingyenes eljárását kezdeményezni a vállalkozással szemben, ahol még nyitott a lehetőség esetleges egyezség megkötésére is.

röviden: 
Valóban elmondható, hogy minden megtalálható, amire a vállalkozás hivatkozik, az árakat közlik, a kérdés az, hogy a tájékoztatás formája, módja mennyire elegendő, illetve mennyire elvárható, hogy egy átlag fogyasztó ezt megtalálja. Fontos elvárás a vállalkozás részéről, hogy minden információt megadjon a fogyasztónak, mielőtt a vásárlás mellett döntene. Vajon a weboldalon olvasható háromoldalú szerződésben való közzététellel a vállalkozás a fent leírt elvárásnak eleget tett-e? A mi álláspontunk szerint, nem jelenhető ki egyértelműen, hogy a vállalkozás ezzel a tájoztatással megfelelően járt el. Ezért érdemes lenne Békéltető Testületi eljárásban megvitatni a helyzetet.

Felhasznált jogszabályok:
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról   
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről 
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2018.12.11. 12:20:31

Hú, de bonyolult...
Szerintem most akkor az van, hogy egy megállapodás szerint a helyközi járatok a településen belül "helyi járatként" funkcionálnak, ami két dolgot jelent:
- érvényesek rá a helyi bérletek (ennek gondolom örül mindenki)
- a helyi díjszabás szerint kell rá jegyet venni (ennek nem örülnek, mert így drágább a jegy)

És mindezt a buszon (is) egyértelműen jelzik egy táblával.

Akkor most már csak az a kérdés, hogy vannak olyan busztársaságok, amelyekkel nincs ilyen szerződés, és ott a helyközi díjszabással lehet (olcsóbb) helyi jegyet venni (és ahol ezek szerint a helyi bérlet nem érvényes) ???

Im just here for the comments 2018.12.11. 14:07:46

Ez már tíz évvel ezelőtt is így volt.
Még diákként utaztam haza, de lerobbant a vonatom Szeged előtt nem sokkal, a másfél órás várakozás miatt lekéstem a csatlakozást arra a távolsági buszra, ami a vasútállomásról indult volna, pedig direkt egy órával hamarabb indultam, hogy biztosan elérjem. Indult egy másik távolsági járat is, csak nem abba a városba, ahova én mentem volna, de gondoltam hátha 50 forintért bevinne a központba, ahonnan fél órával később ment egy másik buszom. A sofőr akkor előadta ugyanezt, hogy hiába a rövid távolság, helyi jegyet adhat csak, de fillérre ki volt számolva a pénzem, így nem tudtam jegyet venni, mert akkor meg már a másik buszra nem maradt volna. Szóval végül elcibáltam a cuccom a buszállomásig, és vártam két órát a következőre. Így lett az egyébként öt és fél órás útból 11.

Jó látni, hogy azóta sem változott semmi.

Kíváncsi vagyok, hogy ha most fel akarnék szállni egy helyi bérlettel egy helyközis buszra, mondván városon belül közlekedik, akkor mégis milyen gyorsan küldene el a sofőr az anyámba a bérletemmel együtt.

Ny.Misi 2018.12.11. 14:11:06

Van baja a gyereknek.

juhaszvik 2018.12.11. 14:13:17

mennyire csípem, amikor valaki olcsóbb helyi járatnak fogja fel a távolsági buszokat. alapvetően azért létezik ez a járattípus, hogy 10-20-50-100 akárhány km-ről leszállítsa az utasokat, időközben akár nem kevés késést is összeszedve, aztán úgy gondolják egyesek, hogy a szintén alapvetően leszállásra vagy távolabbi továbbutazásra kitalált megállóhelyekről majd beutaztatják magukat a központba harmad áron.
attól, hogy a rendszer valamit nem tilt, attól még lehet pofátlanság, és gondolom a busztársaságok (a profitszerzésen túl) ezt akarják visszaszorítani vagy legalább racionalizálni.
más kérdés, hogy a menetrendek.hu-n rosszul szerepel az ár, azért jár a sün.

@Terézágyú: az énykk-s levél utolsó bekezdése válaszol a kérdésedre.

vodicska úr 2018.12.11. 14:13:46

Egyszer amikor volánbuszon utaztam engem is átvert a buszsofőr, igaz csak 11 forint 40 krajcárral, de szépen elballagtam egy autókereskedésbe és vettem egy kocsit. Tényként megemlítendő, hogy nem volt diákigazolványom. Azóta nem utaztam volánbusszal.
(Igaz autóval sem, mert jogtalanul megbüntetett a közterület felügyelő. )

Terézágyú 2018.12.11. 14:17:41

@juhaszvik1:
Igaz, eleresztettem a szemem mellett, hogy két városról van szó a levélben....

Terézágyú 2018.12.11. 14:40:58

"Régebben tisztességesen fizettem, nem blicceltem. Most már máshogy gondolkozom."
=
"Egyszer átvertek, most már jogom van lopni."

juhaszvik 2018.12.11. 14:59:41

Terézágyú: de még ha átverték volna. simán nem elég fejlett a menetrendek.hu vagy aki azt üzemelteti, hogy ezeket az egyedi árképzéseket lekezelje. simán ennyi az ügy.
amúgy meg érdekelne, hogy hogyan akar távolsági buszon bliccelni. sofőr nem enged fel jegy (és egyéb papírok) nélkül, és kész.

PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2018.12.11. 15:02:47

@juhaszvik1: bocs de helyközi járatot nem használunk helyi járatnak..vhol itt kezdődik

juhaszvik 2018.12.11. 15:11:02

@PeniValdes: ugyanezt mondtam @juhaszvik1: , szóval nem kell bocsánatot kérni...

Terézágyú 2018.12.11. 15:11:25

@juhaszvik1:
"amúgy meg érdekelne, hogy hogyan akar távolsági buszon bliccelni. sofőr nem enged fel jegy (és egyéb papírok) nélkül, és kész."

Hát ezek után nyilván bárhol megteszi, ahol csak lehet.

(Jó, tételezzük fel, hogy nem fog ilyet tenni, csak mérgében írta ezt. De éppen ez a gond, hogy értelmes ember ilyet nem ír egy levélben - még ha így is gondolja hirtelen haragjában, vagy ha haveroknak panaszkodva mond id ilyesmit....)

juhaszvik 2018.12.11. 15:19:32

@Terézágyú: ismerősöm ugyanabban a beszélgetésben lamentált a politikusok korrupciós ügyeiről, majd rá 10 percre arról, hogy ő a vonaton úgy csinál, mint aki alszik, hogy a kalauz ne kérje el tőle a jegyet.
nem azt mondom, hogy menthetetlen ország vagyunk, de van hely a fejlődésnek az biztos.

Terézágyú 2018.12.11. 15:22:15

@juhaszvik1:
" ismerősöm ugyanabban a beszélgetésben lamentált a politikusok korrupciós ügyeiről, majd rá 10 percre arról, hogy ő a vonaton úgy csinál, mint aki alszik, hogy a kalauz ne kérje el tőle a jegyet."

Igen, láttam már ilyet élőben is. (Még olyat is, hogy volt jegye, csak lusta volt elővenni, inkább "aludt"...)

Ettől persze a politikussoknak nincs mentségük...

Terézágyú 2018.12.11. 15:24:16

@PeniValdes:
" bocs de helyközi járatot nem használunk helyi járatnak..vhol itt kezdődik"

Akkor neked az se tetszik, hogy Budapest határain belül fel lehet szállni a vonatokra is bkv-bérlettel? :)

Dezsike 2018.12.11. 15:28:01

Érden ugyan ez van. 225 Ft a sofőrnél a jegy, ha városon belül mész, nuku kedvezmény. Diákként ezért rendszeresen Budaörsig kértem a diákjegyet, ami így csak 155 Ft. Azt meg már nem nézi senki, hogy hamarabb leszállsz.

juhaszvik 2018.12.11. 15:31:07

@Terézágyú: "Ettől persze a politikussoknak nincs mentségük..."

nincs, sőt egészen sokat lendítene az emberek hozzáállásán egy-két pozitív példa. ha lenne. vagy legalább egy független ügyészség.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2018.12.11. 16:28:53

@Dezsike: Ellenben Budapesten belül meg, ha sárga buszra szállsz, ott csak helyközi jegyet vehetsz, ha nincs bérleted, míg a kék busz csak helyi jeggyel vehető igénybe.

LKerekes 2018.12.11. 16:55:51

Mi a gond.
Ha van szerződés az önkormányzattal, akkor helyijáratként is működik a távolsági. Ha nincs, akkor nem. Távolsági járat több helyen is megállhat egy városban, de sokszor csak leszállóhely és nem vesz fel utasokat.
Egy időben minden nap utaztam ilyeneken és ha szépen jelezte adott esetben a felszálló, hogy lekési a vonatot vagy más csatlakozást, mindig elvitték az embert. Pont Veszprémben nem talélkoztam egy ellenkező esettel sem.
Amúgy a buszokon ki volt akkoriban írva, hogy helyben a városi közlekedési jeggyel is igénybe lehet venni.
Túllihegett dolog. Ez van. Budapesten sincs a kék busznál, hogy egy darab vonal diákjegy, csak a bérlet.

LKerekes 2018.12.11. 17:04:27

@LKerekes:
Ja, és ha csak helyi buszjeggyel lehet igénybe venni, akkor a gép nem is tud diákjegyet kiadni abban a megállóban. A soför nem tud mit csinálni.

Xezs7 2018.12.11. 18:48:34

Kétszázból kijön egy boroskóla, vagy mi itt a hacacáré tárgya?

mbazs 2018.12.11. 19:16:50

Itt az a lényeg, hogy a hivatalos menetrendi oldal konkrétan hazudik, ez a baja a gyereknek és ebben teljesen igaza van. Vagy innentől csak tájékoztató jellegű az oldal aztán mindenki vigyen magával 3x annyi pénzt, mert "jaj hát az nem is annyi, bocs" ?

John Doe3 2018.12.11. 19:30:51

@Terézágyú: Budapesten volt egy év, amelyet követően az erőteljes bérletdrágulást azzal indokolták, hogy "de ezután föl lehet szállni vele a vonatra is." Ebből én azt szűröm le, hogy Bp. speciális eset.

>8] 2018.12.11. 19:36:17

De miért nem kerékpározik az ilyen? Talán kicsi a kormány? :-D

funfun 2018.12.11. 19:43:07

Ha a netes felületen alacsonyabb ár szerepel a volán tájékoztatásában, szerintem azt kell fizetnie. Ahogy vásárlásnál is két ár esetén az alacsonyabb az érvényes, az erre vonatkozó jogszabály szerint. Itt miért lenne másképp?

Nick-son 2018.12.11. 19:48:13

Elképzelhető, hogy igaza van a közlekedési társaságnak, bár nekem a tapasztalatom az, hogy minél átláthatóbb, egyszerűbb a díjazás annál jobban elfogadják a fogyasztók, még a magasabb árat is, de az legyen biztosan tudható.

Ugyanakkor ez a menetrendes oldal, hogy nem tudja megjeleníteni a jegy árát az nem érv. Egy ilyen weboldal bármilyen árat meg tud jeleníteni, amire csak felkészítették, ha ezt nem tették meg az egyszerűen mulasztás és aki meg akarja nézni a jegy árát azt nem érdekli, hogy van-e élő szerződés a honlap kezelésére, aktualizálására, vagy adtak-e meg ehhez adatokat, vagy szabadságon van-e a programozó, vagy kifizették-e a túlóráját. Ez csak pénz és akarat kérdése.

Borzasztó Károly 2018.12.11. 19:49:09

Csak simán a százast oda kellett volna adni a sofőrnek, és mondani, hogy csak egy megálló lesz, nem kell jegy, ennyi.

upho 2018.12.11. 20:26:01

Győrben is ez van. Értem, hogy ez a szabály, mindenesetre fura, hogy 10km-re Győrzámolyra 150Ft a jegy, 2km-re meg 440 :) De meghekkelem ám, távolabbra kérek legközelebb a rövid útra is, csak nehogy visszarángasson a buszra ha lebukok... Mindenesetre szarjon sünt az enykk, meg az összes jogelődje azért a fosért, amit tömegközlekedés címszó alatt előadnak.

consul 2018.12.11. 20:32:51

A Kisalföld Volánnál 1998-ban már így jártam.

Izolír doktor 2018.12.11. 20:46:05

Egyrészt kiskoromban én is ilyen voltam, úgyhogy abszolút átérzem a helyzetet. Másrészt soha az életben nem fogja a Volántól visszakapni a pénzét, szóval ha kapok egy számlaszámot a poszt tolótól, akkor holnap utalok.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.11. 21:53:39

Volt, és szerintem még van is valami olyan rendelet vagy törvény, amely szerint ha egy árunk két árcímke szerepel, akkor annyiért kell adni, amennyi a kisebb összeg. Egy menet buszozásnak hogy lehet két ára? Akkor a kisebbik ár érvényes.

Akik azt mondják, hogy helyközit helyinek használni bunkóság, azok gondolkozzanak el, hogy ha nem direkt az illető kedvéért áll meg a busz a megállókban, akkor ki is járna rosszul ezzel.

A HÉV sem kutya. 30 kilométeres helyközi jegy helyett adnek egy buszjegyet meg egy 20 kilométeres kiegészítő jegyet, kb. 20% haszon. Ezt csinálják évek óta.

ételizésítő 2018.12.12. 02:05:03

Na, most megtudtam, hogy valakik közlekedtetik Balatonfüredet.
Bassza meg, lehet, hogy amikor legközelebb odamegyek, nem lesz ott, mert elközlekedtették Veszprém felé?

"érvényes diákigazolvánnyal rendelkező nappali tagozatos hallgató vagyok"
Röhej, hogy ilyen írástudatlan félanalfabétákat is felvesznek már egyetemre. És egyesek még csodálkoznak az felsőoktatás színvonalán. Ennek a szerencsétlennek már érettségit sem lett volna szabad adni, amíg meg nem tanul írni.

Ahogy látom, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda meg simán lebuzizza az olvasót (Kedves Homár Olvasó!).

Gondolom, Simon Wiesenthalnak így írtak volna: Kedves Náci Vadász Úr!

Csak jelezném, hogy a magyar nyelvben vannak ún. "összetett szavak", amelyek jelentése gyakran egész más, mint az összetételt alkotó szavaké külön. Írásban ezt ún. "egybeírással" jelöljük.

Artie 2018.12.12. 09:21:19

@ételizésítő: Így van. Mondok is egy szép összetett szót: nácivadász.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.12.12. 09:31:45

@Androsz: ok, csak attól hogy a tescoban ki vna írva, hogy zsömle 15 forint attól még az épületben levő Lipóti pékségben nem fogják annyiért odaadni. A menetrendek.hu nem az egyes volán társaságok oldala, csak egy menetrendi kereső. Sok volán társaság által üzemeltetett járatnál pl nincs is kiírva ár (egyébként sincs sok értelme, mert annyi kedvezmény van...). Egyébként meg ha ott kiírnák a teljes árú árat, a panaszos meg diákot venne, ami kedvezményes, vajon reklamálna-e hogy kevesebbet fizetett, mint ami ki van írva?

vanek ur 2018.12.12. 10:13:09

@onlajnok: "ok, csak attól hogy a tescoban ki vna írva, hogy zsömle 15 forint attól még az épületben levő Lipóti pékségben nem fogják annyiért odaadni. "

Nem jó a példád. A példa az lenne, hogy az Árukereső.hu-n ki van írva, hogy 15 Ft a Tescoban a zsemle, de a Tescoban a pénztárnál már 20 Ft-ot fizetsz.

Viszont úgy túnik, valami hatása csak lett a levélnek, mert a menetrendek.hu immár nem ír ki árat...

2018.12.12. 10:14:38

@Im just here for the comments:
Ott lehet, de Veszprémben 10 évvel ezelőtt nem volt ilyesmi, hanem az volt helyette, hogy voltak csak leszálló megállói azoknak a buszoknak, amelyek a buszpályaudvarra érkeztek, így nem minden esetben lehetett volna helyi járatként használni ezeket. A mostani helyzet szerintem korrektebb, hiszen egyrészt elriasztja azokat a spúrokat, akik olcsóbb helyi járatként használnák ezeket a buszokat, másrészt a bérleteseknek meg így jobb. Én meglepődve hallom, hogy immár van ilyen Veszprémben, kár hogy nem volt régebben is.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.12.12. 10:15:01

@vanek ur: ok igazad van. Eddig is teljesen hülyeség volt kiírni, mert kis túlzással ahány utas, annyi jegyár. Mivel ott amúgy sem lehet megvenni a jegyet ez egy fölösleges, megtévesztő információ volt.

2018.12.12. 10:16:31

Egyébként olyan régebben is volt hogy egyes buszok kombinált járatként közlekedtek, azaz városhatárig helyi, utána helyközi járatok. Nem csak a pesti kék volánbuszok ilyenek, hanem pl. Várpalotán a péti járatok, vagy Sopronban Sopron-Kőhida-Fertőrakos járat.

2018.12.12. 10:22:04

@John Doe3:
Vidéken az eddigi tapasztalataim szerint csak néhany kombinált helyi-helyközi buszjáratra lehet felszállni helyi bérlettel, vonatra meg semelyikre sem, hiába van több megálló. A Budapest bérlet meg vidéki összevetésben pofátlanul olcsó, főleg hogy jópár éve nem emelték. Szerintem jövőre fogják, csak még nem jelentették be.

2018.12.12. 10:24:41

@Androsz:
"Akik azt mondják, hogy helyközit helyinek használni bunkóság, azok gondolkozzanak el, hogy ha nem direkt az illető kedvéért áll meg a busz a megállókban, akkor ki is járna rosszul ezzel."

A probléma ott szokott lenni, mikor kifelé megy a busz a városból, és nem férnek rá a helyközi utasok, mert egy rakás ember olcsóbb helyinek használja, miközben arra van külön helyi járat.

aquí.y.ahora 2018.12.12. 10:40:29

Én azt javaslom mindenkinek, hogy ne próbálja megérteni hazánk közlekedését. Semmilyen jármű esetében. Ez a legjobb, amit tehettek, nem terhelitek fölösleges a fejetek olyan kérdésekkel, amikre egyszerűen nincs válasz. Nekem adott már egy teljesen egyszerű kérdésre olyan választ a vonaton a kalauz, hogy komolyan körbenéztem, hogy ez kandi kamerás szívatás-e, és nem! Mások nagy pénzeket fizetnek ki, hogy mindenféle kalandokban legyen részük, nekünk meg csak fel kell szállni valamilyen járműre :))

Terézágyú 2018.12.12. 10:42:59

@Zabalint:
Mondjuk az se mindig érthető, hogy az úgynevezett gyorsjárat, amely az autópályán jön Budapestre, és nagyobb városokat sem érint - a "kiinduló" városban miért áll meg x helyen is (mint egy helyijárat)...

Mellesleg tapasztalataim szerint ezek a hosszútávú buszjáratok számának növelése (mer ugye milyen jó, városon belül szinte helyinek számít) azzal a negatív hatással is jár, hogy ha valami miatt már az elején késik a busz, akkor végig késés van a hosszú vonalon.

Ha én Budapestről X-be akarok elmenni (Y-on keresztül), és tudom, hogy baleset vagy bármi miatt, X és Y között áll a forgalom, akkor hiába jutok el más úton Y-ba, amelytől már csak egy ugrás lenne X - ha egyszer Y és X között is CSAK olyan buszok közlekednek, amelyek Budapestről indulnak (nincs semmiféle rövidtávú helyközi járat, aki helyi lakosként menne Y-ból X-be az se jut el oda)...

Pl. ezért is nem tetszik nekem pl. a HÉVek és a metró összekötése: persze, milyen szuper lenne, hogy Ráckevéről azonnal a belvárosba tuduk jönni, átszállás nélkül - de minél hosszabb egy vonal, annál inkább "sebezhetőbb". Hogy azért nem tudok eljutni a külvárosból a belvárosba, mert Ráckevénél baleset történt a hévmetróval...

2018.12.12. 10:54:22

@Terézágyú:
"Mondjuk az se mindig érthető, hogy az úgynevezett gyorsjárat, amely az autópályán jön Budapestre, és nagyobb városokat sem érint - a "kiinduló" városban miért áll meg x helyen is (mint egy helyijárat)..."

Pedig ez nagyon hasznos vidéki városokban, ahol ritkán jarnak a helyi járatok, és így a Budapestre utazónak nem kell előbb ellenkező iranyba utaznia az óránként járó helyi busszal, hogy utána a buszpályaudvaron várjon még akár közel egy órát, ha olyan a menetrend. Persze csak akkor működik ez jól, ha nem szállnak fel a városon belül utazók egy ilyen járatra.

Budapest más tészta, itt sűrún járnak a járatok, én sem értek egyet a mindenáron átszállás mentesítéssel, mert azzal a rugalmasság veszik el. Ami a héveket illeti, attól függ melyikről beszélünk, az Örsön értelmetlen presztízsberuházás lenne az összekötés, miközben annak az összegnek a 100-ad részéből megoldható lenne a közös peronos átszállás. A ráckevei és csepeli hévek viszont átszálláai lehetőségként sincsenek integrálva a metró halózatba

Quuuziii 2018.12.12. 11:11:09

Azért van itt egy kis csúsztatás. A posztoló nem háromszoros árat fizetett, hanem egyszereset, pont annyit, mint bárki más. Kedvezmémyt mondjuk nem kapott. Ahogy sokan mások sem.

Deviáns 2018.12.12. 11:35:41

Veszprém környékén mindig is így volt. Itt nőttem fel. A helyi járatokkal nem csak a városon belül, hanem a környező településekre is közlekedhetsz (Kádárta, Gyulafirátót, Csatár hegy, Szabadságpuszta, talán még Nemesvámosra is)
A szerződött távolsági volánok ebben a helyi járatos zónában elviszik a helyi járatos bérleteseket is, ennek fejében csak helyi járatos jegyet kapsz a zónán belül. A többi társaság csak leszállónak áll meg ezeken a településeken a városba befelé, kifelé pedig csak felszállónak. Fentebb írta valaki a magyarázatot Budapestre vonatkoztatva.
A magyarázat helyi példával: A Gyulafirátótra (8 km) menők ne szálljanak fel a Győrbe/Komáromba menő buszra, és esetleg aki tényleg a addig menne, ne férjen fel, ezért ezeken a buszokon nem érvényes a helyi járatos jegy/bérlet. A rátótiak menjenek helyi járattal, vagy Zirci busszal. (még ezek között is van piros betűs gyorsjárat, ami nem áll meg Rátóton)

Ha voltál már Berlinben, ott még az Intercity vonatok is így közlekednek. Zónán belül helyi járatos jeggyel használhatóak, de nem állnak meg minden megállóban.

Posztoló: Egriként tudnod kell, mit jelent a "gyüttment" kifejezés. Adott esetben te nem ismered a helyi szokásokat.

Január 1-től új társaság szolgáltat Veszprémben, de szerintem ez nem fog változni.

2018.12.12. 13:31:02

@Deviáns:
"Veszprém környékén mindig is így volt. Itt nőttem fel. A helyi járatokkal nem csak a városon belül, hanem a környező településekre is közlekedhetsz (Kádárta, Gyulafirátót, Csatár hegy, Szabadságpuszta, talán még Nemesvámosra is)"

Ezek közül egyedül Nemesvámos nem tartozik Veszprémhez, úgyhogy nagyon rossz példák, ezekre a csatolt településekre helyi buszok (is) járnak, amelyeken csak helyi jeggyel/bérlettel lehet közlekedni, azt mondjuk nem tudtam, hogy pl. a zirci járatral Veszprém határáig helyit kell venni.

qwertzu 2018.12.12. 14:30:30

@PeniValdes: Már hogyne használnánk. Én Budapesten belül utaztam párszor helyközi járattal, érvényes rájuk a bérlet. MÁV ugyanez.

Karipapa01 2018.12.12. 14:49:48

A piacon a Julika néninél szoktam tojást vásárolni, aminek darabja 52 forint, de 10 db 500 forint. Most mi ebben a poén?
A másik: a helyközi autóbuszok kilométerköltsége jóval alacsonyabb, mint a helyijáratoké. Jogosnak tartom, hogy ha az autóbuszt helyijáratként használom, akkor a helyijárati tarifát fizettesse ki a vállalat.
Nevetséges az egész poszt!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.12. 14:56:25

@Zabalint: Jogos, ez tényleg lehet gond.

@onlajnok: Nekem a posztból úgy tűnik, hogy a busztársaságnak van kétféle árszámítási módszere a kétféle járatértelmezés szerint. Az egyik a helyi díjszabás, a másik a helyközi vonalon a távolság alapján meghatározott díjszabás, amely ekkora távolságra kisebb díjat eredményez. Ez már olyasmi, mint ha a teszkóban az a zsemle darabonkénti ára 20 forint lenne, vagy 50, a pénztáros értelmezése szerint.

Karipapa01 2018.12.12. 15:23:57

@Androsz: "Ez már olyasmi, mint ha a teszkóban az a zsemle darabonkénti ára 20 forint lenne, vagy 50, a pénztáros értelmezése szerint."

Marhaság! :D

2018.12.12. 19:46:22

@Androsz:
Nem, ez olyasmi, mint ha a Tescoban a pizzapultnál 50 Ft-ért adnának zsemlét a grillcsiekéhez, de ha ugyanolyan zsemlét megveszel a pénztárnál fizetve, akkor csak 20 Ft.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.12. 19:59:28

@Zabalint: De a pénztáros azt mondja, hogy mivel csak 2 percre laksz innen, neked nem adja 20-ért. :))

@Karipapa01: Szerintem is. :-D

2018.12.12. 21:53:19

@Androsz:
Ugyanazt a szolgáltatást vette igénybe, tehát ugyanannyit fizet. A te hasonlatod olyan, mint ha helyi viszonylatban lenne lakhelytől függően eltérő az árazás. Itt viszont helyi viszonylatban más az árazás, mint helyközi viszonylatban. Ez olyan, mint ha a Tescoban ha veszel egy hajszárítót, akkor féláron kapsz egy fésűt, de te nem veszel hajszárítót, és hőbörögsz, hogy a fésűért miért kell egész árat fizetned.

ételizésítő 2018.12.13. 01:50:17

@Artie:
Hát koma, téged sem az eszedért fognak ellopni.
De azért sem, mert esetleg ne lennél funkcionális analfabéta.

Terézágyú 2018.12.13. 10:58:06

Ó, a sok értetlen...

A pószter esetében KÉT szolgáltató van.

PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2018.12.15. 12:08:06

@qwertzu: és vonaljeggyel is felszállhatnál? mert tudtommal nem.
süti beállítások módosítása