A Hardverapró az egyik legrégebbi és legnagyobb IT apróhirdetési oldalon, ahol közepes boltok és kiskereskedők termékei mellett magánszemélyek is árulják a mindenféle okokból eladóvá vált számítógépeiket, alkatrészeiket, mobil- , játék- , fotóeszközeiket, vagyis bármit és mindent, ami a kütyü fogalomkörbe belefér. Az oldalon egy irtó régóta működő minősítőrendszer segíti a vevőket a partnerek megbízhatóságának ellenőrzésében, olvasónk mégis itt járt pórul. Hogy naiv volt vagy peches, nem tudjuk, leveléből a vásárlás pontos körülményei nem derülnek ki, csak az, hogy a használtan vett telója 4 nap után bedöglött. Megkérdeztük tanácsadóinkat, mit lehet tenni ilyen esetben.
Kedves Homár!
Elkeseredésemben már nem tudok kihez fordulni. Vásároltam használtan a hardverapro.hu-n egy 2 éves használt, de jó állapotú Samsung Galaxy S7 Edge készüléket.
Jól is ment minden, egészen 4 napig, amikor is netflix nézés közben lesimítottam egy porszemet a kijelzőről, csinált egy képernyőképet majd a telefon lefagyott. Újraindítottam. A telefon bootloop-ba került, ami annyit tesz, hogy folyamatosan újraindul, mert nem sikerül rendesen elindulnia, majd ezután teljesen meghalt és nem reagál semmire.
Ez a készülék 65 ezer forintba került, ami egy működő készülékért jó ár, egy darab kavicsért viszont picit drága.
Felvettük a kapcsoltot az eladóval, aki kijelentette, hogy ő egy működőképes telefont adott át és nem adja vissza a pénzt, hogy aztán neki legyen egy darab kavicsa. Plusz kijelentette, hogy honnan tudja, hogy nem csináltam valamit a készülékkel amitől elromlott vagy csak cseréltem ki a kijelzőket (ugyanis az előző pont ugyanilyen telefonom kijelzője eltört a vásárlás előtti napon), kérdezte, hogy honnan tudja, hogy nem hazudok és legfőképp kizárt, hogy visszaadja a pénzt, annak ellenére, hogy egy hét garanciát vállalt a készülékre. Így az eladó - aki tudhatott a készülék hibájáról, de ugye ez is csak feltételezés- 65 000 Ft-tal gazdagabb, én pedig egy darab kavics tulajdonosa és 65 000 Ft-tal szegényebb lettem.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Üdvözlettel,
egy átvert vásárló
Kedves olvasó!
Megnéztük a hardverapro.hu oldalát, úgy tűnik, hogy ez egy online piactér, ahol magánszemélyek, szervezetek értékesíthetik áruikat. Leírásodból nem derül ki egyértelműen, hogy ki volt az eladó, magánszemély vagy vállalkozás.
- Ha magánszemélytől vásároltál, akkor nem fogyasztói jogviszony van közöttetek, így a jogvitátok sem tartozik a fogyasztóvédelem területére.
A Polgári Törvénykönyv szerint a használt termékekre magánszemélyek között adásvétel esetén is 1 év kellékszavatossági idő vonatkozik, ez azt jelenti, hogy ez idő belül, hiba esetén helytállási kötelezettsége van az eladónak. Kérheted a termék javítását, cseréjét, vagy árleszállítást, végső esetben a vételár visszafizetését.
Mivel nem fogyasztói jogviszony jön létre két magánszemély között, ezért amennyiben az eladó elzárkózik a probléma orvoslásától, akkor sajnos a vevőt, azaz téged terhel a bizonyítási kötelezettség. Azt kell bizonyítanod egy szakvéleménnyel, hogy a termék már vásárlás pillanatában is hibás volt. Azonban fontos tudni, hogy az általad felkért szakértő véleménye nem kötelező az eladóra nézve. Amennyiben nem tudsz megállapodni az eladóval, közjegyző fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezhetsz.
- Ha vállalkozás volt az eladó, akkor fogyasztói jogviszony jött létre a vásárlással, így fogyasztóként többlet jogok illetnek meg
1 év kellékszavatossági idő vonatkozik a használt termékre, az első hat hónapon belül vélelmeznünk kell azt, hogy a hiba oka már vásárláskor is megvolt, csak rejtve maradt, és nem a fogyasztó köteles bizonyítani ezt, hanem épp ellenkezőleg: a kereskedő köteles független szakértővel bizonyítani álláspontját, ha elzárkózik a szavatossági igények teljesítése elől.
S hogy miért kedvező ez a fogyasztó számára? Első sorban azért, mert a kimentési bizonyítás sikertelensége esetén a kereskedő nem mentesülhet a szavatossági igények teljesítésétől. Egy perben pedig ez azzal is jár, hogy a fogyasztó kényelmes pozícióból várhatja, vajon a kereskedő terhére kirendelt szakértő szerint kizárható-e a kereskedő felelőssége a hibáért, tehát egyértelműen ki lehet-e mondani, hogy a hiba (vagy közvetlen oka) a vásárlás pillanatában még nem volt meg.
Kérheted a termék javítását, cseréjét (bár a kicserélést használt termékek esetében nem tekinthetjük életszerű megoldásnak, hiszen gyakorlatilag nulla az esélye, hogy egy azonos paraméterekkel rendelkező, de hibátlan készüléket tud a kereskedő adni), árleszállítást vagy a vételár visszafizetését. Amennyiben nem tudok megegyezni, akkor peres eljárás előtt, Békéltető Testületi eljárást is kezdeményezhetsz.Továbbá ha vállalkozás volt az eladó, és arról tájékoztatott a fent leírtak helyett, hogy csak 1 hét garanciát vállal, akkor nem megfelelően tájékoztatott a jogaidról, emiatt bejelentéssel élhetsz az illetékes a Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál.
UPDATE febr. 20.
Olvasónk jelentkezett ismét, fejlemények vannak!
Kedves Tékozló Homár!
Köszönöm, hogy közzétettétek levelemet és utánajártatok a lehetőségeknek.
Szerencsére sikerült megegyeznem az eladóval (magánszemély), aki bár számítástechnikai analfabéta, de legalább megoldásra leltünk abban, hogy az új "kavicstelefonom" kijelzőátrakásának árát állja. Így jelenleg van egy működő telefonom, hiszen volt egy működő, de törött kijelzőjű S7 Edgem.
A komment szekciót is olvasva, amennyiben van rá mód, szeretnék reflektálni. Karácsony előtt nem sokkal, eltört a telefonom, ami nem a legjobb időszak sem vásárolni, sem javíttatni. Árak az egekben és 85ezer forint egy kijelzőcsere, én pedig nem tudtam mihez kezdjek. Használt telefont talán még csak egyszer vettem, azt is a nyomógombos időszakban. Ehhez a típusú telefonhoz egészen ragaszkodtam, az olcsóbb telefonok pedig sokszor nem ugyanazzal a tudással/ felépítéssel rendelkeznek. Korábban már volt szerencsém pár olcsóbb kategóriás készüléket kipróbálni.
A telefon megvásárlásának pillanatában átnéztem a telefont, szép volt, egy-két karc a kijelző sarkaiban. Egy alaplap hibát az ember nem feltétlenül szúr ki azonnal. Ráadásul egy Samsung Galaxy S7 Edge már nem egy 200ezer forintos készüléknek felel meg, hiszen egy 2015-ben bemutatott,kifutó termék, melyhez kiegészítőket sem nagyon kapni már, a 65ezer forint - használtan - egy reális ár, ezért is ugrottam fejest a telefon megvásárlásába. Sokan lecserélik régebbi, működő készülékeiket, hogy egy "újabbat", "modernebbet" válasszanak maguknak, majd eladják a régit, ekkor a készülékek legtöbbször sérülésmentes és működőképes állapotban kerülhetnek eladásra, egy alacsonyabb áron. Mondhatni egy Samsung Galaxy S7 Edge már nem is számít "menőnek".
Köszönettel, egy peches lány (csak, hogy ne egy sukár csávó képében maradjak meg a kommentelők és olvasók szemében :) )
Az utolsó 100 komment: