Épp tegnapi hír, hogy 2018-ban összesen 4 évet késtek a vonatok idehaza. A MÁV szerint ezzel "a magyar vasúti személyszállítás járatpontossági adatai alapján az európai középmezőnyben foglal helyet." Ettől még a vonatok pontatlansága iszonyú sok bosszúságot okoz sok embernek, néha egészen meglepően extra módon is. Például az alábbi levél írójának, akinek ugyan volt jegye, csak épp nem arra a vonatra, amin utazott, az ugyanis annyit késett, hogy felszálláskor az eleve kinézett, következő járatnak hitte. Felugrott rá, a kalauz kíméletlenül megbüntette, a MÁV pedig ezt így tartja helyesnek. Pedig a méltányossági okokból való elengedés iskolapéldája ehetne az eset.
Kedves Homár!
Drágán indult a mai napom.
Buszról leszállva siettem a vasútállomásra, Vonatinfó applikációban a buszállomás és a vasútállomás között gyaloglás közben vettem egy menetjegyet a legközelebb induló vonatra amire engedett jegyet venni az app. Az aluljáróból felérve láttam hogy ottvan egy vonat, a mozdonynál elöl a kalauzok, így úgy voltam vele, ez az első, ami indulni fog. Fel is szálltam, meg is kérdeztem az utasokat, visszaigazolták hogy „jófelé” fogunk menni.
Itt a jegy, meg a bünti is:
Az anyázós kedvében járó kalauz mégis jól megbüntetett, gyanúsítgatott, a lezárt de csókosokat mégis beengedünk kocsikról nem is beszélve. Mégegyszer meg kellett vennem ugyanazt a jegyet az útra meg a büntetőtarifát is, mintha fullos bliccelő lettem volna. Tehát 1170+3900 vagyis 5070 Ft-ért az út nagyobbrészét végigálltam a folyosón. A kalauz stílusa miatt nem is álltam le vele vitázni, úgy voltam vele majd a pénztárban visszaadják a pénzem.
Nyugati pályaudvaron még igazat is adtak nekem, átküldtek a Keleti pályaudvar ügyfélszolgálatára mondván ott majd visszafizetik. Hát nem, közölték hogy csak arra a vonatra jó az appos jegy amit választottam, semelyik másikra sem. Mert mint kiderült az egyik vonat pont olyan sokat késett, hogy „csak” 7 perc különbséggel indult el előbb a következőnél. Amúgy mindkettő ugyanoda, ugyanannyiért és ugyanakkora menetidővel közlekedett. Applikációban úgy mutatta a jegyvásárlás pillanatában a 6:28-as vonatot hogy az már 6:34-kor elment, 6:35-kor vettem a jegyet az app szerint, de mivelhogy a vonat Cegléden szedte össze a késést így sem Ő, sem én nem tudhattam, hogy az a vonat még akkor is ottlesz, mikorra én odaérek az állomásra.
Így hát felszálltam a vonatra 6:42-kor olyan jeggyel ami csak 6:48 után lett volna érvényes, de ha 6:48-kor is indultunk volna el ugyanazon távon ugyanannyiért akkor sem lett volna érvényes, mert más a vonat száma, ezt szűrtem le a személyes ügyfélszolgálat elmondásából.
De a kalauz mondhatta volna hogy szálljak le és várjam meg azt a vonatot amihez jó a jegy, de nem, egy szóval sem említette hogy lenne ilyen opció, rögtön pótjegy.
A másik meg az applikáció, egyértelműen kiírhatná a program hogy csakis és kizárólag arra szálljak amelyikre szól de erre nem figyelmeztet. Automatából történő jegyvásárlásnál is kell vonatot választani, de ha nem pót vagy helyjegyes akkor azzal a jeggyel arra szállok fel amelyik még belefér az érvényességi időbe, nem kötik fix vonathoz csak IC esetén, függetlenül attól, hogy ott is rá kell bökni egy konkrét vonatra. Az ügyfélszolgálatos hölgy szerint egyértelmű, hogy csak azzal mehetek, ami a programban szerepel, de azért ha akarok adjak be javaslatot a mailcímükre…
Nagyon nem igazságos szerintem hogy kifizettem az utat és mégis pont ugyanúgy, ugyanannyira megbüntetnek, mintha eszembe se jutott volna fizetni, pláne egy olyan vonaton, aminek ott se kellett volna lennie.
A Vonatinfó bevezetésével ezekre külön fel kellene hívni a figyelmet a GYIK-ben, hogy mi van akkor ha lekésem, benézem stb, illetve a büntetési tételeket is illene enyhíteni azok számára akik hasonló bakiba esnek.
Mitévő lehetek?
Kedves olvasó!
A vasúttársaság személyszállítási üzletszabályzata egyértelműen rögzíti a menetjegy érvénytelenségének eseteit. Ennek alapján érvénytelen az a menetjegy, amelynek az érvénytartama még nem kezdődött meg. Érvénytelen jegy esetében pedig az utas pótdíjfizetési kötelezettsége állapítható meg.
A levél alapján arra lehet következtetni, hogy a jegy érvényességével kapcsolatos tévedésed már a pályaudvaron kiderült, így a helyzetre megoldás lehetett volna, ha a kalauz a jegy érvénytelenségéről tájékoztat, és ennek alapján leszállsz, és megvárod a következő járatot, amelyre már érvényes jeggyel rendelkezel.
Véleményünk szerint erre hivatkozással, és a leveledben írt méltányolható körülményre tekintettel érdemes megkeresni írásban a társaságot a pótdíj és az ismételt menetjegy visszatérítésének érdekében.
A cég jogosult az ügyben felmerült egyedi, méltányolható körülmények alapján döntést hozni a pótdíj, illetve a másik menetjegy árának elengedéséről és annak visszatérítéséről. Javasoljuk, hogy kezdeményezz Békéltető Testületi eljárást, ahol lehetőséged van méltányossági alapon is egyezséget kötni a vállalkozással.
Az utolsó 100 komment: