Tékozló Homár

Késő vonatot hitt a sajátjának, hiába volt jegye, jól megbüntették

2019.03.08. 11:52 | Homár Hilda | 323 komment

screenshot_2018-05-02_11_38_20.png

Épp tegnapi hír, hogy 2018-ban összesen 4 évet késtek a vonatok  idehaza. A MÁV szerint ezzel "a magyar vasúti személyszállítás járatpontossági adatai alapján az európai középmezőnyben foglal helyet." Ettől még a vonatok pontatlansága iszonyú sok bosszúságot okoz sok embernek, néha egészen meglepően extra módon is. Például az alábbi levél írójának, akinek ugyan volt jegye, csak épp nem arra a vonatra, amin utazott, az ugyanis annyit késett, hogy felszálláskor az eleve kinézett, következő járatnak hitte. Felugrott rá, a kalauz kíméletlenül megbüntette, a MÁV pedig ezt így tartja helyesnek. Pedig a méltányossági okokból való elengedés iskolapéldája ehetne az eset.

Kedves Homár!

Drágán indult a mai napom.

Buszról leszállva siettem a vasútállomásra, Vonatinfó applikációban a buszállomás és a vasútállomás között gyaloglás közben vettem egy menetjegyet a legközelebb induló vonatra amire engedett jegyet venni az app. Az aluljáróból felérve láttam hogy ottvan egy vonat, a mozdonynál elöl a kalauzok, így úgy voltam vele, ez az első, ami indulni fog. Fel is szálltam, meg is kérdeztem az utasokat, visszaigazolták hogy „jófelé” fogunk menni.

Itt a jegy, meg a bünti is:

Az anyázós kedvében járó kalauz mégis jól megbüntetett, gyanúsítgatott, a lezárt de csókosokat mégis beengedünk kocsikról nem is beszélve. Mégegyszer meg kellett vennem ugyanazt a jegyet  az útra meg a büntetőtarifát is, mintha fullos bliccelő lettem volna. Tehát 1170+3900 vagyis 5070 Ft-ért az út nagyobbrészét végigálltam a folyosón. A kalauz stílusa miatt nem is álltam le vele vitázni, úgy voltam vele majd a pénztárban visszaadják a pénzem.

Nyugati pályaudvaron még igazat is adtak nekem, átküldtek a Keleti pályaudvar ügyfélszolgálatára mondván ott majd visszafizetik. Hát nem, közölték hogy csak arra a vonatra jó az appos jegy amit választottam, semelyik másikra sem.  Mert mint kiderült az egyik vonat pont olyan sokat késett, hogy „csak” 7 perc különbséggel indult el előbb a következőnél. Amúgy mindkettő ugyanoda, ugyanannyiért és ugyanakkora menetidővel közlekedett.  Applikációban úgy mutatta a jegyvásárlás pillanatában a 6:28-as vonatot hogy az már 6:34-kor elment, 6:35-kor vettem a jegyet az app szerint, de mivelhogy a vonat Cegléden szedte össze a késést így sem Ő, sem én nem tudhattam, hogy az a vonat még akkor is ottlesz, mikorra én odaérek az állomásra.

screenshot_2019-03-08_11_08_48.pngÍgy hát felszálltam a vonatra 6:42-kor olyan jeggyel ami csak 6:48 után lett volna érvényes, de ha 6:48-kor is indultunk volna el ugyanazon távon ugyanannyiért akkor sem lett volna érvényes, mert más a vonat száma, ezt szűrtem le a személyes ügyfélszolgálat elmondásából.

De a kalauz mondhatta volna hogy szálljak le és várjam meg azt a vonatot amihez jó a jegy, de nem, egy szóval sem említette hogy lenne ilyen opció, rögtön pótjegy.

A másik meg az applikáció, egyértelműen kiírhatná a program hogy csakis és kizárólag arra szálljak amelyikre szól de erre nem figyelmeztet. Automatából történő jegyvásárlásnál is kell vonatot választani, de ha nem pót vagy helyjegyes akkor azzal a jeggyel arra szállok fel amelyik még belefér az érvényességi időbe, nem kötik fix vonathoz csak IC esetén, függetlenül attól, hogy ott is rá kell bökni egy konkrét vonatra. Az ügyfélszolgálatos hölgy szerint egyértelmű, hogy csak azzal mehetek, ami a programban szerepel, de azért ha akarok adjak be javaslatot a mailcímükre…

screenshot_2019-03-08_11_11_41.png

Nagyon nem igazságos szerintem hogy kifizettem az utat és mégis pont ugyanúgy, ugyanannyira megbüntetnek, mintha eszembe se jutott volna fizetni, pláne egy olyan vonaton, aminek ott se kellett volna lennie.

A Vonatinfó bevezetésével ezekre külön fel kellene hívni a figyelmet a GYIK-ben, hogy mi van akkor ha lekésem, benézem stb, illetve a büntetési tételeket is illene enyhíteni azok számára akik hasonló bakiba esnek.

Mitévő lehetek?

Kedves olvasó!

A vasúttársaság személyszállítási üzletszabályzata egyértelműen rögzíti a menetjegy érvénytelenségének eseteit. Ennek alapján érvénytelen az a menetjegy, amelynek az érvénytartama még nem kezdődött meg. Érvénytelen jegy esetében pedig az utas pótdíjfizetési kötelezettsége állapítható meg.

A levél alapján arra lehet következtetni, hogy a jegy érvényességével kapcsolatos tévedésed már a pályaudvaron kiderült, így a helyzetre megoldás lehetett volna, ha a kalauz a jegy érvénytelenségéről tájékoztat, és ennek alapján leszállsz, és megvárod a következő járatot, amelyre már érvényes jeggyel rendelkezel.

Véleményünk szerint erre hivatkozással, és a leveledben írt méltányolható körülményre tekintettel érdemes megkeresni írásban a társaságot a pótdíj és az ismételt menetjegy visszatérítésének érdekében.

A cég jogosult az ügyben felmerült egyedi, méltányolható körülmények alapján döntést hozni a pótdíj, illetve a másik menetjegy árának elengedéséről és annak visszatérítéséről. Javasoljuk, hogy kezdeményezz Békéltető Testületi eljárást, ahol lehetőséged van méltányossági alapon is egyezséget kötni a vállalkozással.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spulni 2019.03.10. 15:46:46

@Sir Gombóc: A mi megállónkban (Budapest, kertváros) és még rengeteg másikban is csak az van kiírva a vágány mellé, hogy A, B. Nincs mindenhol információs tábla. Még néhány nagyobb állomáson sem. Pláne nem egy sima megállóban. Nincs ott egy percrekész tábla, hogy éppen melyik számú vonat ácsorog a B vágányon. A hangosbemondó néni meg csak azt mondja be, hogy S60-s érkezik a Keletiből. Ki van téve a papír menetrend egy kis táblára és kampó.

Busz · http://mithogyanbiztosanne.blogspot.com/ 2019.03.10. 21:31:14

A MÁV weboldalán ez szerepel az alkalmazáshoz:
www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/vonatinfo-mindent-tudo-belfoldi-vasuti-utazastervezo-0
"Az e-vonatjegy - a meghatározott vonatra érvényes helyjegy, pót-, és helyjegy, valamint a vonathoz kötött kedvezménnyel vásárolt e-vonatjegyek kivételével - a rajta feltüntetett érvényességi időn és viszonylaton belül bármelyik vonaton felhasználható."

Szóval akkor igen vagy nem? :-)
A posztoló képén látszik hogy 4 órás az érvénytartam. Tehát akkor elvileg azon belül mégis mehetett volna bármelyikkel??

Amúgy igen, van ahol kiírják a vonatszámot, van ahol nem.

2019.03.10. 22:25:28

@MrZed001:
"Kizárólag a helyjegyes pl IC és EC estén van, hogy ARRA a szerelvényre vette meg a jegyét !!!"

Kiegészítem, akkor is csak a helyjegyet, mert a normál jegy az esetben is időponttól érvényes, tehát ha lekési az IC-t, de utána jön egy személyvonat, arra ia érvényes a menetjegye.

MrZed001 2019.03.10. 22:56:37

@Zabalint:
Tökéletes meglátás, precíz pontosítás. 5 pont.

Quuuziii 2019.03.11. 08:11:06

Haha, most nézem, hogy aki tudja hogy mi az a járatszám, az a poszter szerint vasútbuzi.

Ezzel kb. hitelesítette a büntetést. Vagy nevezhetjük inkább a "Hogyan utazunk a vonaton" tanfolyam tandíjának. Úgy már nem is olyan vészes. Még én is többet kérek korrepetálásért. :D

juhaszvik 2019.03.11. 09:22:27

elviselem az ellenvéleményeket, de én azt gondolom erről a helyzetről, hogy felesleges járatszámhoz kötött jegyeket árulni, ha ugyanoda tartó vonatok indulási ideje átfedésbe kerülhet a a késések miatt. lehet, hogy jogszerűen járt el a MÁV, de nem életszerűen.

persze lehet szemfüles az utas, mint ahogy a rendszer is megengedő. tavaly ősszel deutsche bahn stuttgartból münchenbe tartó járata nem indult el, és már a következő, ugyanoda tartó járat állt be. megkérdeztem a kalauzt, hogy most mi van, az én jegyem nem erre a járatra a szólt, de megengedték, hogy azzal utazzak (még ülőhelyem is lett, pedig tömve volt).

Xezs7 2019.03.11. 13:00:35

@Látens Inszinuáció: a telefonos app nem interneten kommunikál? Tán füstjeleket küld akkor?

2019.03.11. 13:16:44

@Xezs7:

Óóó te barom.
Az gyökér arra gondolt, hogy mint ahogyan jelenleg én is, az asztali gépen lévő böngészőben kereste fel a MÁV honlapját, és rendelt onnan jegyet, pedig - ahogyan egyébként a poszt írója le is írta -, menet közben, a Vonatinfó nevű appon keresztül vásárolta.
Ha hülye vagy, legalább ne terjeszd...

Xezs7 2019.03.11. 13:28:23

@encir: most komolyan egy fiktív történetet hoztál példának?

Xezs7 2019.03.11. 13:29:38

@Látens Inszinuáció: most már magyarázhatod. Szóval füstjel volt?

Xezs7 2019.03.11. 13:36:01

@szepipiktor: az embereket is minősíti, hogy nem szólnak rá egy ilyen parasztra. Én biztos szóltam volna, ha meg leszarja, ráülök a papírjaira. Vagy a laptopra, az még jobb.

encir 2019.03.11. 14:16:46

@Xezs7: milyen fiktív történetről beszélsz?

Xezs7 2019.03.11. 14:21:09

Na, most értem a végére. Hát le a kalappal mindenki előtt, jókat röhögtem. Szép munka. Engem csak egyetlen dolog érdekelne végül, mert ez nem igazán derült ki teljesen hivatalosan, egyértelműen: az a baj a jeggyel, hogy érvényességi idő előtt próbálta használni a user, vagy ezen felül még az is baj, hogy másik járatra szólt? És ha ez utóbbi, egy sima személyvonaton látható vajon a járat száma? Rég utaztam vonattal, de nem is bánom.

Xezs7 2019.03.11. 14:23:15

@encir: a hajós könyv amit ajánlottál. Nem igazán értem, hogy mi köze lenne a valósághoz.

2019.03.11. 14:36:04

@Xezs7:
"az a baj a jeggyel, hogy érvényességi idő előtt próbálta használni a user, vagy ezen felül még az is baj, hogy másik járatra szólt"

Egyik sem. Az volt a baj, hogy olyan járatra szállt, amely menetrend szerint korábban indul, mint a jegyének érvényességi ideje. A jegy nem járatra szól, de amelyik járatra veszed, annak a menetrend szerinti indulási időpontjától érvényes. Ami menetrend szerint korábban indul, arra akkor sem szállhatsz fel, ha az a valósagban már csak a jegyed érvényességének kezdete után indul el. Abszurd, nem?

encir 2019.03.11. 14:39:23

@Xezs7: Nem a konkrét poszthoz, hanem Ender 18 katonának ajánlottam, hogy jobban megvilágítsa számára, hogy mi a különbség egy fennálló helyzet megoldásában az ostoba szabálykövetésnek vagy a gondolkodásnak és néha a szabályok felülírásának. De írtam előtte konkrétabbat is:

Ha ez lett volna annál a kalauznál is, aki le akarta szállítani a 80 éves nénikét a vonatról, akkor nem lett volna plusz egy MÁV-os botrány, nem kellett volna szégyenszemre magyarázkodnia és bocsánatot kérnie a MÁV felsővezetésnek és valójában veszedelmes precedenst teremtenie, amivel épp az ellenkezőjét érték el, mint amit kellett volna.

Ezt az utolsót meg azért írtam, mert a vasutas szakszervezet meg kiakadt azon, hogy a MÁV a saját utasításait sem tartja be:
"...A MÁV elismerte, hogy a kalauz „nem megfelelő körültekintéssel járt el”, hiszen a vasúttársaság mindig felhívja a jegykezelők figyelmét, hogy vitatott helyzetben igyekezzenek utasbarát módon eljárni. Ugyanakkor szerintük a kalauz betartotta a személyszállítási üzletszabályzatot..."

A szakszervezet nem érti, mi az, hogy utasbarát mód - ki dönti ezt el? milyen szempontok alapján? És ebben van valami, de épp azért nevezik sztem íratlan szabálynak, hogy valójában arra a két emberre van bízva, az utasra és a kalauzra, hogy mindkét fél részére megfelelően, sérelem nélkül tudják lerendezni az ilyen ügyeket. Ehhez csak IQ és EQ kell.

Xezs7 2019.03.11. 14:49:41

@Zabalint: Én elvárnék egy hivatalos tájékoztatást a MÁV-tól, mert ez a poszt több kérdést vetett fel bennem, mint amennyit megválaszolt.

vanek ur 2019.03.11. 15:00:56

@MrZed001: "Talán kezdjük ott, hogy eleve hibás az app, mert vonathoz köti az érvényesség kezdetét.
(kényelmileg, mert legtöbb utas kinézi azzal akar menni és kész)
Sokkal reálisabb lenne egy gomb, hogy ettől a pillanattól, illetve hogy óó:pp-óó:pp-ig érvényes jegyet tudna venni.
16 órára kimegyek az állomásra. Nem érdekel, hogy a 15:20-as jön 16:10-kor, vagy időben a 16:20-as ... vagy az késik 2 órát.
Ott vagyok, megy vonat amerre megyek, jegyem megvan rá, kész."

Ez csak azért nem működik, mert ha így működne, akkor sokan arra építenének, hogy akkor vennék csak meg a jegyet, amikor látják, hogy jön a kaller. Hiszen mire odaér hozzá, addigra lesz érvényes jegye. Ha nem jött a kaller, nem vett jegyet. Ha félúton jött, félúttól veszi. Ezt egyetlen cégvezetés sem vállalhatja fel. Most a rendszer olyan, hogy "utólag" nem tudsz jegyet venni. Hátránya, hogy ha késés van, azzal nem tud mit kezdeni.
Kérdés, van-e olyan megoldás, ami kellőképp kizárja a fentihez hasonló bliccelési lehetőséget, de eléggé rugalmas a késések kezelésére is.

ptspts 2019.03.11. 17:06:45

@vanek ur:

> Most a rendszer olyan, hogy "utólag" nem tudsz jegyet venni. Hátránya, hogy ha késés van, azzal nem tud mit kezdeni.
Kérdés, van-e olyan megoldás, ami kellőképp kizárja a fentihez hasonló bliccelési lehetőséget, de eléggé rugalmas a késések kezelésére is.

Javaslatom a következő. A kalauz jön, kéri a jegyet. A jegyen rajta van az érvényesség kezdete (év, hónap, nap, óra, perc) és az érvényesség vége. Pontosan akkor érvényes a jegy, ha a jelenlegi pontos idő e két megjelölt időpont között van. Az automatában vásárolt jegy érvényességének kezdete az, amit a vevő beállít (alapból a pontos idő), az appban vásárolt jegy érvényességének kezdete szintén az, amit a vevő beállít, de legalább 10 perccel a pontos idő után van (alapból a pontos idő + 10 perc), vásárlás előtt pirosan villog a felirat, hogy: A jeggyel az utazást legkorábban X perc múlva lehet megkezdeni, és Y perc múlváig be kell fejezni.

Ezzel azok a bliccelők nem tudnak jegy nélkül utazni, akik akkor kezdenek az appban jegyet venni, amikor meglátják a kalauzt, mert 10 perc alatt odaér hozzájuk a kalauz. Ha nem ér oda 10 perc alatt, akkor vagy 20 percre kell növelni, vagy a kalauznak előbb gyorsan végig kell mennie a kocsin, és először az appban vett jegyeket kell ellenőriznie.

2019.03.11. 17:39:53

@vanek ur:
Szerintem nem gondoltad ezt alaposan végig. Ha 15:00-kor indul egy vonat, én meg jegy nélkül felugrok, majd 10 perc múlva úgy, hogy nem értük el a következő megállót, látom, hogy jön a kaller megveszem a jegyet 15:10-től, akkor ugyanúgy megbüntethetne, hisze 15:00-kor indult a vonat az előző megállótól, közte meg nem szallhattam fel szabályosan. Ha meg van köztes megálló, akkor eleve trükközhetnék azzal, hogy ha látom, hogy közeledik, a következőtől veszem meg, tehát ez a csalás a mostani rendszerben is működik, igaz csak akkor, ha nem késnek a vonatok. Persze majd kiderül, hogy a bliccelés is a késés miatt van.

A lényeg amúgy az lenne, hogy ne a menetrend szerinti induláshoz legyen kötve az érvényesség, hanem a valóshoz, és a kaller is aszerint ellenőrízzen.

Balfredo Alfredo 2019.03.11. 19:02:48

És olyanról, mint az ártatlanság vélelmének általános elve, még nem is esett szó. Pedig pont illik erre az esetre.

heptakontanonaéder 2019.03.11. 22:45:28

@Sir Gombóc:
Ahogy te tévedsz! Dunakeszi-Gyártelep: általában 2-5 percet KÉSIK a Vácról érkező, viszont hetente 1-2 alkalommal 2-5 perccel KORÁBBAN áll be!

MrZed001 2019.03.12. 00:30:17

@vanek ur:

"akkor vennék csak meg a jegyet, amikor látják, hogy jön a kaller."

Valljuk be, a 21. században élünk már. És ideje lenne lassan már hogy használva legyenek a 20. század vívmányai ...

Pl online jegyet autentikálni kelljen az induló állomáson (azaz onnan kattog a 4 óra).
Kitesznek egy nagy LED TV-t a pénztárakhoz, egy naponta változó QR kóddal (belekódolva állomáskód, nap, aznapi random salt).

Azaz menet közbe ha akarod se tudod megvenni pl félúton a jegyet, mert nem tudod a telóval leolvastatni a helyi XY állomáson lévő aznapi egyedi QR kódot.

Q.E.D.

(mivel az e-személyis érintős fizetés egyenlőre még 100 éves scifi a MÁV számára)

Xezs7 2019.03.12. 07:17:01

Engem igazából az döbbent meg, hogy felnőtt emberek képesek azzal égetni magukat, hogy bujkálnak a kalauz elől. Kinek van erre ideje meg idegzete? Pár száz forintokért tényleg megéri?

vanek ur 2019.03.12. 09:24:18

@ptspts: "az appban vásárolt jegy érvényességének kezdete szintén az, amit a vevő beállít, de legalább 10 perccel a pontos idő után van (alapból a pontos idő + 10 perc), vásárlás előtt pirosan villog a felirat, hogy: A jeggyel az utazást legkorábban X perc múlva lehet megkezdeni, és Y perc múlváig be kell fejezni."
Ezzel máris nem tudsz fellszállni az állomásra a késés miatt épp beeső vonatra.

@MrZed001: A check-in/check-out tényleg jó és bolondbiztos megoldás, sok helyen használják is (pl. Olaszországban még a papírjegyet is érvényesíteni kell felszállás előtt). A hátránya, hogy jó drága kiépíteni (és karbantartani - pl. a megrongált eszközöket), merthogy mindenhova kellene ilyen. Ja, és persze mindenhova, ahonnan hivatalosan megközelíthetem a peront.

@Xezs7: "Pár száz forintokért tényleg megéri?" Valamiből csak össze kell hozni a napi doboz cigi, a legújabb okosteló és az internetelőfizetés árát. :) Komolyra fordítva, egy átlagos ingázónak egy út 400-1000 Ft-ba kerül. Naponta kétszer, havonta tizenpár alkalommal elég szép summa tud kijönni.

Quuuziii 2019.03.12. 09:36:29

@MrZed001: Lefényképezem a QR kódot, és beolvasom a vonaton. Egyébként biztos hogy ki lehetne találni valami okosat, de olyat ami mindig működik, az már sokkal nehezebb. Még a jelenlegi rendszer is problémás, pl. mi van, ha lemerül a telefonod. Sok vonaton nincs konnektor.

2019.03.12. 09:55:18

@vanek ur:
"Ezzel máris nem tudsz fellszállni az állomásra a késés miatt épp beeső vonatra."

A MÁV-nak rendelkezésére áll az az információ, hogy mikor érkezett és mikor indult a vonat, magad is eléred online. Szóval te megint csak szabály kérdése. De gondolom már neked is leesett hogy ennek az egésznek köze sincs a bliccelők elleni fellépéshez amivel az elmúlt években rengeteg kőkorszaki döntését indokolta a MÁV.

Xezs7 2019.03.12. 10:30:27

@vanek ur: Ennek ennyi az ára. Egy ingázónak ez aprópénz, mert ha volt pénz agglomerációba költözni, akkor lenne ott pénz erre is. Ez pont az a szarakodás mint a parkolással, hogy azt a 200 Ft-ot nem képes valaki kifizetni, inkább tilosban áll.

Loránd Ternesz 2019.03.12. 10:33:50

A büntetés jogos libsikéim. A távolsági buszra se szállhatsz fel, ha nem arra szól a jegyed. A törvények és szabályok nem azért vannak, hogy áthágják, hanem betartsák. Megtanulhatnátok végre!

2019.03.12. 10:58:40

@Xezs7:
Bár megjegyzem, agglomerációba legtöbben épp azért költöznek, mert ugyanazt a lakhatást (legtöbb esetben családi házat) nem tudnák megfizetni a városon belül elfogadható környéken, szerintem ez elsősorban hozzáállás kérdése. Én magam még akkor is az egyenes utat keresem, ha rengeteg akadályt gördítenek elém, de vannak, akik épp ellenkezőleg, még akkor is az ügyeskedést választják, ha kézemfekvőbb, sőt akár profitábilisabb az egyenes út. És itt nem csak konkrétan becstelen dolgokra kell gondolni, pl. rengeteg dolog van, amit én úgy szeretek intézni, hogy bemegyek a hivatalos helyre, megveszem a hivatalos helyen, felhívom a hivatalos helyet, stb., stb., míg sokan vannak, akik mindent ismerősökön keresztül, akkor is, ha amúgy semmi konkrét előnyük nincs belőle, csak így szocializálódtak, ezt szokták meg.

vanek ur 2019.03.12. 11:01:29

@Zabalint: "A MÁV-nak rendelkezésére áll az az információ, hogy mikor érkezett és mikor indult a vonat"
Ez is lehetne egy megoldás: a kaller készülékén legyen ott az infó, mikor indult az adott állomásról a vonat. Ha később vetted a jegyed, akkor az olyan, mintha nem vettél volna.

" ennek az egésznek köze sincs a bliccelők elleni fellépéshez amivel az elmúlt években rengeteg kőkorszaki döntését indokolta a MÁV"
Kőkorszaki vagy nem kőkorszaki, szeretném én látni azt a pénzt a számlámon, ami a MÁV-nak egy év alatt a bliccelők miatt kiesik :) . Bőven százmilliós nagyságrendekről van szó. Lenne látszatja, ha ezt ténylegesen a vasútra lehetne fordítani. Tetszik, nem tetszik, teljesen logikus, hogy próbálják a bliccelést megnehezíteni.

@Xezs7: A bliccelés nemzeti sport errefelé, ez pont abból látszik, hogy simán költenek az emberek más dolgokra a vonatjegy áránál többet. De mit vársz, amikor a márkás ruhákban feszítő, iPhone-t nyomogató lány konkrétan fel vokt háborodva, amikor a BKV buszsofőr első ajtós felszállásnál nem engedte fel a buszra, mert nem volt se jegye, se bérlete...

@Quuuziii: "Még a jelenlegi rendszer is problémás, pl. mi van, ha lemerül a telefonod. Sok vonaton nincs konnektor. "
Azért azt már ne a MÁV-nak kelljen megoldania, hogy ha a telefonodon tárolod a jegyet, akkor az működjön is, amikor ellenőrzik...

2019.03.12. 11:01:58

@Loránd Ternesz:
Azért az kemény, mikor egy pártpoltikától független témában kezd el libsizni. Gondolom ha valaki az űton nem adja meg az elsőbbséget neked, az is libsi, meg a szomszéd is, akinek ugat a kutyája.

2019.03.12. 11:07:03

@vanek ur:
"Ez is lehetne egy megoldás: a kaller készülékén legyen ott az infó, mikor indult az adott állomásról a vonat. Ha később vetted a jegyed, akkor az olyan, mintha nem vettél volna. "

Mivel online rendszerről van szó, ezért elég ha a validációt írják át a fejlesztők. Ehhez azonban a szabályt kell megváltoztatni.

"Kőkorszaki vagy nem kőkorszaki, szeretném én látni azt a pénzt a számlámon, ami a MÁV-nak egy év alatt a bliccelők miatt kiesik :) . Bőven százmilliós nagyságrendekről van szó. Lenne látszatja, ha ezt ténylegesen a vasútra lehetne fordítani. Tetszik, nem tetszik, teljesen logikus, hogy próbálják a bliccelést megnehezíteni."

Én inkább azt az összeget látnám a számlámon, ami azon kimaradt jegybevétel, amit azért nem vettek meg, mert a MÁV kőkorszaki módon működik.

Szerintem elég kézenfekvő megoldást írtam ahhoz, hogy te is belásd, ennek semmi köze a blicceléshez.

vanek ur 2019.03.12. 11:59:53

@Zabalint: "Mivel online rendszerről van szó"
Bár vannak helyek a vasútvonalakon, ahol telefonálni is alig lehet, annyira nincs térerő (Bicske környékén például). Szóval vannak még buktatók, de az irány jó.

"ennek semmi köze a blicceléshez"
Vannak felmérések arra, hogy ha nyitva van a kiskapu, akkor az emberek bizony bemennek rajta - még a becsületesnek gondolt országokban is. Ez pedig oda vezet, hogy kell határt szabni a bliccelésnek, technikai eszközökkel és szabályokkal is.

ptspts 2019.03.12. 13:35:12

@vanek ur:

> Ezzel máris nem tudsz fellszállni az állomásra a késés miatt épp beeső vonatra.

Ez valóban hátrány, de könnyű elkerülni: az utas megveheti 10 perccel az állomásra érkezése előtt a jegyet az appban, vagy épp megveheti az automatában is az állomáson, ha van 1 perce, és nincs sor.

2019.03.12. 14:12:17

@vanek ur:
Hát azért pl. szoftverlicensz témában elég nagy különbségek vannak az országok között, pedig kiskapuk ott aztán tényleg világszerte vannak. Szóval igen sokat számít a kultúra, a becsületes utasok baszogatása a bliccelők ellen amúgy hatástalan, ám mégis azzal magyarázott szabályok bevezetése csak rontja a helyzetet.

Igen, a mobilnet lefedettség hiányossága sok problémát okoz, pl. az is segíti a bliccelést, hogy sok esetben emiatt nem tudja kezelni a kaller a jegyet. De ezt is lehetne offline is működővé tenni, azaz amikor van térerő, akkor szinkronizálna.

Xezs7 2019.03.12. 14:22:20

@Zabalint: csak hevesen bólogatni tudok. A családom idősebb tagjai pont mindig ezekkel az ismerősökön keresztül intézett hülyeségekkel szívják meg.

Xezs7 2019.03.12. 14:24:05

@vanek ur: Jaja. Meg amikor a hülyegyerek otthagy 8-10 ezret a romkocsmában, de 350 Ft-ja már nincs buszjegyre.

Xezs7 2019.03.12. 14:25:58

@Zabalint: Én már csak legyintek az ilyesmire. Mondjuk az tény, hogy ha Fideszezés már volt itt, akkor úgy kerek a történet, ha libsizés is van :) amúgy mindig az a náci/komcsi/libsi, akit valamiért utál az illető :)

2019.03.12. 15:09:52

@Xezs7:
Hát én magam is szívtam miatta, mikor gyerekkoromban nekem is így akarták intézni szüleim a dolgaimat.

MrZed001 2019.03.12. 16:13:20

@vanek ur:
"A hátránya, hogy jó drága kiépíteni (és karbantartani - pl. a megrongált eszközöket), merthogy mindenhova kellene ilyen."
Egy Led TV 100e ... nem a világ minden kincse.
Ha meg végleg bedöglik, akkor KINYOMTATJÁK a QR kódot egy A4-A3 lapra ... napi 1-2 lap, nem összeg.

@Quuuziii:
"Lefényképezem a QR kódot, és beolvasom a vonaton. "
Akkor vettél jegyet, és nem lógsz :)
(már ha van 2 telód, hogy a másikkal fotózz, és ezzel meg le tudd olvasni képernyőjét)
Arról meg ugyan már ne az utas tehessen, hogy nem jön a kaller.
Ahogy már említettem, én nem tekintem lógásnak, ha NINCS MEG A MINIMÁLIS SZOLGÁLTATÁSI SZÍNVONAL !
Ha 2 kbps a neted sebessége, akkor van neted? Mármint az a 300 mbps-os neted amiért fizettél? Ugye, hogy nem.
Meg kell határozni egy minimum szolgáltatási színvonalat, ami alatt NEM IS KÉRHET pénzt a MÁV a szolgáltatásáért. A vonat szállítási kapacitását (ülőhelyek) 4000%-osan túltömött vonat, az alulról súrolja még a MARHAVAGON színvonalát is.
Sőt, élő állatra meg van szabva mennyit lehet mekkora helyen szállítani.
Te Tisztelt utas, annyit sem érsz, mint egy marha :D
LOL :D

Ja az e-személyis érintőkártyás fizetés is úgy működne, hogy amikor felmész a vonatra lehúzod, meg amikor leszállsz is. A vonaton ... nem a váróba.

@Xezs7:
Agglomerációba nagyrészt nem a gazdagok költöznek, hanem a közép és szegény réteg.
Mármint akit érint a MÁV-val munkába járás, és nem szolgálati sofőr viszi be fővárosba mint dembszkájt.

Xezs7 2019.03.12. 21:56:59

@MrZed001: Ja, azért vesznek 50-60 millás házakat agglomerációban. Hagyjuk már. Amúgy meg a szegénység sem mentség. Nekem a tököm tele van azzal, hogy Magyarországon trendi csórónak mutatni magad meg trendi ilyen embereket mutogatni meg sajnálgatni. Leszarom ha csóró, találja ki, hogy hogy nem lesz az. Kifogás mindig van, tett meg semmi.

2019.03.13. 09:06:19

@Xezs7:
Azért vesznek 50-60 millás házakat az agglomerációban (jelentős részben hitelte), mert ugyanaz 150-200 millió lenne Budán.

vanek ur 2019.03.13. 10:33:54

@MrZed001: "Egy Led TV 100e ... nem a világ minden kincse."
1 tévé tényleg nem tétel. A Wikipédia szerint a MÁVnak van 616 vasútállomása és 728 megállóhelye, összesen 1344 db. A legtöbb helyre azért 1-nél több tévé kellene, a teljes igény kb. 3000 db. Ez máris 300 millió Ft. Plusz kellene valami doboz, mert a 100 ezer forintos tévé nem épp időjárásálló, a különböző rongálási lehetőségekről ne is beszéljünk. Ez a másik 300 millió Ft. A tévé éjjel-nappal megy, tehát párévente cserélni kell, és akkor még ott a villanyszámla is.
A papírlapos ötletet hadd ne véleményezzem... (Főleg, hogy elvárás lenne egy legalább napi kódváltoztatás, hogy ne lehessen a kód elmentésével operálni.)

@Zabalint: A bliccelés nem attól fog megszűnni, hogy nem teszünk ellene semmit, és hagyjuk, mindenki csinálhassa (hátha ráunnak, vagy ha szabad már nem lesz olyan vonzó). Ha az emberek hozzáállása nem változik - azaz a bliccelést bocsánatos bűnnek, vagy akár alapértelmezésnek tekintik - akkor 1. meg kell nehezíteni a bliccelők dolgát - ami sajnos a becsületes utasoknak is nehézséget okoz bizonyos helyzetben; 2. növelni kell a lebukás kockázatát - néha ez is inkább a becsületes utasnak fáj.

"Igen, a mobilnet lefedettség hiányossága sok problémát okoz, pl. az is segíti a bliccelést, hogy sok esetben emiatt nem tudja kezelni a kaller a jegyet. De ezt is lehetne offline is működővé tenni, azaz amikor van térerő, akkor szinkronizálna. "
Maga a kódbeolvasás és a kód kibontása most is működik offline. A jegyek kezeléséhez ez tulajdonképpen elég, ha a kód eléggé védett. Az lenne a megoldandó feladat, hogy az az időpont, amikor a vonat elhagyta az állomást, ott legyen az ellenőrzés időpillanatában a kaller készülékén.

2019.03.13. 11:04:53

@vanek ur:
Nyilván attól megszűnik a bliccelés, ha ahelyett, hogy tennének ellene, látszatintézkedésekkel a fizető utasokat szivatják...

Xezs7 2019.03.13. 11:49:15

@Zabalint: Oké, de ezek az emberek lazán ki tudnának fizetni egy 1000 Ft-os jegyet a vonatra. Tehát nem csórók.

Ez épp olyan szintű pofátlanság, mikor látod, hogy egy 30 milliós kocsival azért parkolnak a tilosban, hogy nehogy fizetni kelljen 100 Ft-ot a parkolásért.

A bliccelés nálunk nemzeti sport.

AlexWolf 2019.03.13. 15:21:58

MÁV egy csürhegyülekezet.

Pár hónapja Zuglóból akartam Kökihez utazni, de éppen nem volt érvényes bérletem, ezért vettem az automatából jegyet, ha jól emlékszem 234 Ft-ért.
A peronon álltam kb 3/4-1 órát, folyamatosan mondták be hogy késés van, mint később kiderült, pont akkor ütöttek el valakit a nyugatinál.

Gondoltam ha nem jön a vonat visszaváltom a jegyemet, és inkább BKV-zok.
Bementem a jegypénztárhoz, mondom az eladónak, hogy mintha nem jönne a vonat.
Igen -mondta- baleset volt, nem jön semmi. Mondom akkor visszaváltanám a jegyemet. Osztott-szorzott visszaadott 190 Ft-ot. Kérdeztem ezt meg hogy.
Hát hogy kezelési költséget le kell vonnia.

Meg a f*szomat. Soha többé nem ülök vonatra. Nem az a kb 40 Ft bosszant, hanem az elv.

MrZed001 2019.03.14. 01:07:21

@vanek ur:

"Plusz kellene valami doboz, mert a 100 ezer forintos tévé nem épp időjárásálló, a különböző rongálási lehetőségekről ne is beszéljünk."
Te mond csak, mennyire vagy lemaradva?
Ez egy 2014-es (5 éves !!! ) hír:
turizmusonline.hu/belfold/cikk/hallgassa_meg_a_keleti_palyaudvar_uj__noi_hangjat

"A papírlapos ötletet hadd ne véleményezzem... (Főleg, hogy elvárás lenne egy legalább napi kódváltoztatás, hogy ne lehessen a kód elmentésével operálni.)"

Miért, naponta 1 lapot kinyomtatni és kitenni talán mission impossible ?
Megy az, oda lehet tenni a pénztár ablakába belülre, mint a többi szemetet:
kep.index.hu/1/0/2074/20740/207409/20740996_f789445d317c975a9cce84ab5e1370c0_wm.jpg
Ugye, hogy elfér ott egy A4-es, sőt egy A3-as QR kód is
Gyerekes vagy.

Külön vicc, hogy te "bliccelőkről" beszélsz ... én meg arról, hogy a MINIMÁLIS SZOLGÁLTATÁSI SZÍNVONAL amíg nincs elérve, addig NINCS MIÉRT pénzt kérni a MÁV-nak !!4!!!!NÉÉÉGY!!

@Zabalint:
Láttál már te olyat, aki 50-70 milliós házat vett, utána MÁV-al nyomorgott és döcögött ?
Ne komolytalankodjunk! Az nem a MÁV utazóközönsége. Ahogy dembszkáj sem. Soha.

@Xezs7:
30 milliós kocsival azért áll a tilosban, mert egy k.tsög. Ha 1 milliós kocsija lenne (volt mielőtt h.lyére lopta magát), azzal is tilosba állna.
Nem a pénztől lesz h.lye, meg erkölcstelen, hanem mert az.
Max a sok pénz miatt kevésbé hat rá a büntetéstől való félelem, mert mellényzsebből kifizeti.

vanek ur 2019.03.14. 09:39:01

@MrZed001: "Ez egy 2014-es (5 éves !!! ) hír:"
Nem azt mondtam, hogy nem létezik ilyen doboz. Csak azt, hogy az is pénzbe kerül. Plusz a képen levő doboz fedett helyen (csarnokban) van, lehet, hogy egy jobb IP védettségű doboz még drágább. Valamint nem egy állomásról beszélünk, hanem 1344-ről. Kicsit más beruházási költség.

"Ugye, hogy elfér ott egy A4-es, sőt egy A3-as QR kód is
Gyerekes vagy."
Aztán meg azért sírnál, hogy miért kell a pénztárhoz elzarándokolni egy fényképezésért, miért nem tudja a MÁV kitenni ezt a papírt a peronra, aluljáróhoz, sőt, minden oszlopra :) És persze nézzenek rá gyakran, mert egyeseknek az okoz lelki örömet, ha letéphetik / összefirkálhatják.
Ja, és arra akkor még nem is gondoltál, hogy az állomások több mint felénél nincs is pénztár, sőt, épület sem...

"Miért, naponta 1 lapot kinyomtatni és kitenni talán mission impossible ?"
Még egyszer ideírom, mert valószínűleg elkerülte a figyelmedet: 1344 állomás és megállóhely van. Legalább a felén semmilyen vasúti személyzet sincs. Ne egy-egy állomásban gondolkozz, hanem rendszerben.

"Külön vicc, hogy te "bliccelőkről" beszélsz ... én meg arról, hogy a MINIMÁLIS SZOLGÁLTATÁSI SZÍNVONAL amíg nincs elérve, addig NINCS MIÉRT pénzt kérni a MÁV-nak !!4!!!!NÉÉÉGY!!"
Értem. Ugyanezen az elven az egyszerhordós gagyi kínai pólót nyugodtan el lehet lopni a boltból, elvégre nem üti meg a minimális színvonalat.

MrZed001 2019.03.14. 10:41:29

@vanek ur:
"Csak azt, hogy az is pénzbe kerül."
Naná. Mit gondolsz, érintőkártyás beléptető rendszer mennyibe kerülne?
Vagy inkább úgy kérdezem, hogy hány nagyságrenddel többe ?

"Plusz a képen levő doboz fedett helyen (csarnokban) van, lehet, hogy egy jobb IP védettségű doboz még drágább."
Éppen ez a lényeg, hogy a PÉNZTÁRNÁL legyen, bent. Azaz kintről teleobjektívvel se tudd lefotózni a vonaton ülve. Mert akkor már tudnál csalni, félúton jegyet venni.

"Valamint nem egy állomásról beszélünk, hanem 1344-ről. Kicsit más beruházási költség."
Momentán annyira apró beruházási költség a MÁV számára, hogy az éves tervbe mint kerekítési hiba se tűnne fel.

"Aztán meg azért sírnál, hogy miért kell a pénztárhoz elzarándokolni egy fényképezésért, miért nem tudja a MÁV kitenni ezt a papírt a peronra, aluljáróhoz, sőt, minden oszlopra :)"
Ahogy írtam: mert így nem tud csalni vele.
És mellesleg a jegykiadó automaták képernyővédője is nyugodtan lehetne ez a QR kód.

"És persze nézzenek rá gyakran, mert egyeseknek az okoz lelki örömet, ha letéphetik / összefirkálhatják."
A pénztár ablakába kitéve ... max a pénztáros.

"Ja, és arra akkor még nem is gondoltál, hogy az állomások több mint felénél nincs is pénztár, sőt, épület sem..."
És az onnan indulók egyébként is büntetés nélkül vehetnek a kallertől is jegyet.
Szóval eleve kellene oda egy automata ... amely képernyővédője máris lehetne a helyi QR kód ... problem? Solved !

"Ugyanezen az elven az egyszerhordós gagyi kínai pólót nyugodtan el lehet lopni a boltból, elvégre nem üti meg a minimális színvonalat. "
Gratulálok, épp most mostad össze sikeresen a TERMÉK és a SZOLGÁLTATÁS fogalmát.
A példád annyi sebből vérzik, hogy felsorolni se vagyok hajlandó.

Viszont ott az én példám, net SZOLGÁLTATÁS. Tudod, ott is be lett vezetve a minimális szolgáltatási szint. Azaz 300 mbps neted ha 1 mbps-el csordogál ... akkor NINCS SZOLGÁLTATÁSOD ! Nem kapsz, ezért fizetned se kell érte.

Nézzünk egy másik példát, és legyen ezúttal személyszállítás: TAXI.
Rendelsz egy taxit 8:00-ra, mert 9-re be kell érned dolgozni.
Várod, a taxi késik. Már 20 perce ott kellene lennie, ekkor felhív, hogy kb 30 percet késik (azaz még 10). Végül 40 perc késéssel megérkezik. Erre már húzod a szád, jogosan.
Ütött-kopott öreg Lada, kit izgat (nem is taxizhatna már soksok éve jogilag, de még műszakilag elmegy).
A taxi eleve úgy érkezik, hogy van már benne 3 utas + sofőr.
Ötödiknek kell benyomnod magad két nagydarab ember mellé a hátsó ülésre. De leülni is gáz, öreg undorító huzatú, zsíros, foltos ülésre.
A taxi út közben összeszed még 20 perc késést, így már 60 perc késésbe vagy.
A taxi sofőrje út közben toszogat, hogy meg leszel büntetve, mert éppen ilyen kedve van.
És amúgy is örülj, hogy egyáltalán elvisz (te kis k-tsög).
A taxi megáll egy téren, egyik pacák kiszáll, de helyette három ember nyomul be kettőtök mellé a hátsó ülésre (hátul ültök öten összepréselve).
A melletted ülő nagydarab pacák elkezd lökdösni, kést nyom a torkodhoz. A taxi sofőr látja, de megvonja a vállát (lesz-rom), és csak annyit nyög be, hogy ne legyen vérfolt a hátsó ülésen.
Na, mit szólnál te ilyen alja taxi szolgáltatásra ? Mert bizony ez a MÁV.

spulni 2019.03.14. 11:21:15

@Xezs7: Az ilyen birkáknak nem az összeg számít. Azt hiszik, h hűdenagyondenagyon ügyesek és cselesek.

2019.03.14. 11:31:26

@MrZed001:
"Láttál már te olyat, aki 50-70 milliós házat vett, utána MÁV-al nyomorgott és döcögött ?
Ne komolytalankodjunk! Az nem a MÁV utazóközönsége. Ahogy dembszkáj sem. Soha."

Szerintem nem értetted megy mit akartam mondani. Agglomerációban minden relatív olcsóbb, mint a városban. Az agglóban meg nem csak 50-70 milliós házak vannak.

Másrészt olyat látam, aki épp 30-40 milliós házat épített, úgy hogy hasonló értékű lakása már volt, és azt nem tervezte eladni, de nem szívatta magát a dugóban, úgyhogy vonatozott + metrózott. Igaz, ő blicceléssel sem szórakozott.

2019.03.14. 11:39:25

@vanek ur:
"Értem. Ugyanezen az elven az egyszerhordós gagyi kínai pólót nyugodtan el lehet lopni a boltból, elvégre nem üti meg a minimális színvonalat."

Az állam monopóliumot ad a boltnak, úgy hogy csak az ő pólójukat veheted meg és hordhatod az országban, miközben évről-évre rosszabb minőségű pólót árulnak, valamint bürokratikus szabályokat találnak ki, amelyek ugyan nem nehezítik meg a bolti lopást, de a becsületes vásárlóknak megsokszorozza a vásárlással eltöltött idejét, akkor azt gondolom jogos a felháborodás. Nyilván ez sem ok a bolti lopásra, de valahogy kevésbé ítéli el az ember, mint ha a bolt normális szolgáltatást nyújtana.

spulni 2019.03.14. 12:22:14

@MrZed001: És ahol nincs pénztár? Mert csak egy megálló. Néhány pad és egy automata, ha van. Nincs személyzet. Sok helyen még automata sincs.

MrZed001 2019.03.14. 13:21:29

@Zabalint:
"30-40 milliós házat épített ... de nem szívatta magát a dugóban, úgyhogy vonatozott + metrózott. Igaz, ő blicceléssel sem szórakozott. "
Azaz ő sem arra példa, hogy 50-70 milliós ház + MÁV (+bliccel)
Tehát, te se láttál ilyet.

"Nyilván ez sem ok a bolti lopásra, de valahogy kevésbé ítéli el az ember, mint ha a bolt normális szolgáltatást nyújtana. "
Ismétlem, NE KEVERJÉTEK A TERMÉKET A SZOLGÁLTATÁSSAL !
A póló termék. A net, a szállítás: SZOLGÁLTATÁS.
A bolt nem nyújt szolgáltatást !! A taxizás meg nem termék !
Ez kb egy kivi és egy csirke összehasonlítása ...

@spulni:
"Néhány pad és egy automata, ha van. Nincs személyzet. Sok helyen még automata sincs."
Ha van automata: problem solved (kijelzőn QR kód).
Nincs automata se: most is vehet a VONATON a kallertől jegyet büntetésmentesen.
Ismét nincs gond.
Szóval, mi a probléma ?

Kondom Keselyű 2019.03.14. 13:32:07

Netto patkanysag. Ha barki a mavnak adott igazat,az is patkany.

encir 2019.03.14. 15:13:26

70 milliós házam van. Tömegközlekedem. Elvek is vannak a világon. Környezetvédelem pl.

Sluck Ödön 2019.03.14. 17:09:07

@heidt: Lájkolnálak, ha tudnálak :)

MrZed001 2019.03.14. 19:14:34

@encir:

MÁV-ozol?
Tudod te mennyi állatot ütnek el a szerelvények?
Tudod te mennyi madár kap áramütést a rosszul tervezett oszlopokon és pusztul el, vagy rokkan le (és utána pusztul el) ?
Tudod te mekkora veszteségek vannak az áram a vonathoz juttatásában ?
Tudod te mennyi ürüléket (tisztítatlan természetesen) ereszt egy vonatnyi utas maga alá a sínekre ?

Vagy csak BKV-zol?
Tudod te mennyi fekete füstöt eregető öreg busz jár ?
Tudod te mennyi a dízelégető maxi környezetszennyező a buszok között ?
Tudod te a HÉV-re mennyire igazak a MÁV-nál leírtak ?
Tudod te mekkora petricsésze az egész tömegközlekedés, azaz mennyi baci terem rajta?
Hogy az ott összeszedett fertőzések leküzdésére mennyi antibiotikumot szedsz be, ami utána egyenes úton megy a Dunába, élővilágba, és fejlődnek miatta az antibiotikum rezisztens világpusztító szuper baktériumok ?

Vagy kerékpárral jársz dolgozni ?
Tudod te mennyi út került elvételre az autósoktól, hogy utána sose használt, vagy napi 10-20 kerékpáros által (SEM) használt kerékpárút legyen belőle ?
Tudod te mennyivel hosszabbították ezek meg az autósok menetidejét, és ez miatt mennyivel több kipufogógázt kell neked az út mellett szívnod ?
Tudod te mennyi autóút fejlesztésre (gyorsabb haladás=kevesebb szmog, kevesebb kátyú=kevesebb tönkretett gumi és futómű) lehetett volna költeni azt a sok felesleges kerékpárút fejlesztésre szánt pénzt ?
Tudod te mennyivel több káros anyagot tüdőzöl le, a tekerés miatt megnövekedett oxigén igény miatt ?

Még hogy környezetvédelem meg elvek ...
Járnál inkább elektromos kocsival, amit a 70 milliós házadra telepített 2 milliós napelemmel töltesz.
Na az környezetvédelem ...
/Irónia ?!??

Quuuziii 2019.03.16. 08:52:51

@MrZed001: szóval ha tömegközlekedéssel jár, az rosszabb környezetvédelmi szempobtból, mintha autóval járna? Jobb lenne ha ő is külön kocsival menne, mikor a buszok meg a vonatok akkor is mennek, ha ő nincs rajta? Ami pedig a kerékpározást illeti, ja, mert Hollandia is egy olyan qrva szar hely a sok kerékpárúttól. :)

Quuuziii 2019.03.16. 08:59:22

@MrZed001: a qr kódos megoldás nettó phaszság, sikkal egyszerűbb, ha a kaller az eszközén megnyom egy gombot, hogy a vonat épp melyik állomáson vesztegel, így a rendszer látja hogy a vonat késik, így lehet rá jegyet venni. Vagy lcd képernyőket árulsz? Merr akkor nem szóltam.

MrZed001 2019.03.16. 10:43:18

"szóval ha tömegközlekedéssel jár, az rosszabb környezetvédelmi szempobtból, mintha autóval járna?"
Akár. Mi van, nem tudsz olvasni? Alig pár dolgot írtam le. Tudod környezetvédelem nem arról szól, hogy mindent úgy kell csinálni, ahogy a SÖTÉTzöldek kitalálják.
Nekik hála épült eddig is olyan nehezen és lassan (és több helyen rosszul) a M0, és miattuk nem készült még el az ÉNY-i része se.
Egy rendszert mindig kompletten, minden résztvevőjével együtt kell értékelni.

"a buszok meg a vonatok akkor is mennek, ha ő nincs rajta?"
Ha rajta van meg tömegnyomor, végig f.sott sinek, meg több járatot kell indítani, meg fertőzésveszély, meg .... leírtam, nem ?

"a kaller az eszközén megnyom egy gombot, hogy a vonat épp melyik állomáson vesztegel, így a rendszer látja hogy a vonat késik, így lehet rá jegyet venni."
Tök jó. Akkor félúton, mielőtt jön a kaller is tudsz fél út hosszos jegyet venni. Megoldottad haver :D TAPS :D

"Vagy lcd képernyőket árulsz?"
Nem, pofonokat. Van eladó, kérsz ?

Quuuziii 2019.03.16. 13:56:38

@MrZed001: ok, rajta vagy a vonaton, ami 13:00-kor indult, most Ceglédnél jár, Szolnok a következő állomás, Békéscsabáig mész, és éppen jön a kalauz. Mettől meddig veszel jegyet?

MrZed001 2019.03.16. 14:15:07

@Quuuziii:
A te időbélyeges ötleteddel bizony Ceglédtől venném Békéscsabáig.
Azaz Bp-Cegléd lógás (merthogy Cegléden is megáll, és a megállás előtt pedig megvetted a jegyet).

Ráadásul buta a példád. A mindennapi bejárós vonatban gondolkodj !
Azaz pl Cegléd-Albertirsa-Monor-Üllő-Vecsés-Kőbánya-Zugló-Nyi. (meg a köztes kis állomások, mert személy)
Tömve a vonat, mozdulni se lehet. Ha jönne kaller is mondjuk 1 kocsi /10 perc (előbb ér be következő állomásra)
Monortól pl kb sose kellene jegyet venned, minimális lebukás eséllyel ezzel a rendszerrel (ha látod kallert megveszed Üllőtől, mire hozzád érne már rég el is hagyjátok Üllőt).

Míg a QR kód meghatározza a kiinduló állomást, tehát onnan KELL venned a jegyet. A vonaton már így nem is tudsz jegyet aktiválni (venni igen, de mit se ér, mert aktiválni az induló állomáson kell a QR kóddal).
Nem olyan bonyolult ez, ha végiggondolod.

Quuuziii 2019.03.16. 14:19:46

@MrZed001: ez a vonat nem állt meg cegléden. Nem is írtam hogy megállt, csak azt, hogy ceglédnél jár. Szóval honnan veszed a jegyet?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.03.16. 18:50:58

Az applikációs jegy a megadott intervallumon belül bármelyik vonatra érvényes, viszont az a vonat, amire felszállt a posztoló, ténylegesen is hamarabb indult, mint ahogy a posztoló jegye érvénybe lépett volna.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2019.03.16. 18:51:56

@Peti817172M: Az már más kérdés, hogy hogyan lehet megállapítani, hogy ez most a tényleges vonat, vagy az előző 60 perc késéssel? Mert ugye a vonatszámot nem divat sehová kiírni.

MrZed001 2019.03.17. 02:02:00

@Quuuziii:
Már hogyne állna meg Cegléden ?!
Az IC is megáll Cegléden.
Sőt, még az EC (eurocity) is ! (régebben járt pl München EC nyugatin át, az is megállt ... )

Szóval lehet a példád volt igen rossz.
A másik, hogy nem érted meg, ez nem elsősorban a hosszú (>100km) út probléma.
Ekkora úton nem mernek bliccelni.
Ez a bejárós (<70km) zsúfolt vonat probléma.

MrZed001 2019.03.17. 02:04:55

@Quuuziii:
Most jutott eszembe ...
Egy vonatra emlékszem ami nem állt meg Cegléden, az pedig (kapaszkodj meg) az Orient Expressz volt. Jár az még egyáltalán ?
Mindegy, ugye te sem gondolod, hogy az Orient Expressz utasai akarnak bliccelni ? :DD
LOL :D

Quuuziii 2019.03.17. 02:18:18

@Quuuziii: vonattal utazol békéscsabára, és a vonat, épp ceglédnél jár. Melyik állomástól veszel jegyet?

Quuuziii 2019.03.17. 02:20:22

@MrZed001: bocsi, rossz volt a linkelésed az előbb, gondoltam hátha elkerüli a figyelmedet a bejegyzés.

(Egyébként számtalanszor utaztam ezen a vonalon)

Balfredo Alfredo 2019.03.17. 13:53:40

@Peti817172M: "hogyan lehet megállapítani, hogy ez most a tényleges vonat, vagy az előző 60 perc késéssel?"
Here we go again!
Tulajdonképpen ez az alapkérdés, de nem tudott rá senki válaszolni. Még az egyébként MÁV-ot támogató Ender18 sem.
A panaszolt eset szerencsétlen sajátossága, hogy az előző vonat nagyjából egy órát késett. Ha többet késik, mint egy óra, akkor a panaszos jegye érvényes rá. Ha lényegesen kevesebbet késik, akkor a panaszos elkerüli, mert bizonyára nem megy ki fél órával indulás előtt az állomásra.
Így viszont, hogy csak pár perccel az aktuális vonat indulása előtt érkezett be az előző, a panaszos jóhiszeműen gondolhatta, hogy ez a vonat az, amire jegyett vett, csak éppen pár perccel hamarabb beért. Vagy hogy késik az órája. Vagy hogy téved a máv órája.
Ami a vonat azonosítását illeti, a csak számjegyekből álló vonatszám mellett van még egy betűvel kezdődő jelölés is: G - gyorsított, S - személy, Z - zónázó. Ez a betűvel kezdődő jelölés azonos olyan vonatokra, amik egyazon viszonylatban, de különböző időpontokban közlekednek. Tehát pld. a Z111 több vonatot is jelölhet. Megfigyeléseim szerint a hangosbemondó ezt a számot szokta elmondani és nem a vonat számát.

neet 2019.03.17. 20:34:50

Hát én ofőként simán elnézem, ha vki (mávval járó) késik, nem tetézem a késését még azzal, h még álljon 28 percet a sorban, hátha kap egy cetlit. Mert késne mondjuk 10-15 percet, de a sorbanállás, papír, stb ügyek miatt még többet. Ha rendes a gyerek, igazolom (be sem írom), ha lókötő, beszélek a szülőkkel (is).

Amúgy meg nem értem ezt a czifra huncutságot, hogy e-jegy vagy offline jegy, de ha kifizetsz x összeget, kit érdekel, melyik vonatra szállsz fel? Ha nem extra, nem ic, nem első o. stb, simán elvisz A-ból bébe, nem blicceltél, KIFIZETTED? faxt érdekel, h a 10:20-as vagy a 11:42-es vonattal mentél? Bah, nem írok többet, kéket-e vagy ződet.
Nézd meg a járatszámot a vonat ELEJÉN. Életszerű. Bazz, komolyan. Örülök, h 15-20 éve nem ültem vonaton. :(

Xezs7 2019.03.17. 22:13:40

@neet: Szerintem ez valami olyasmi, hogy a MÁV azért ad kedvezményt a jegy árából, ha egy adott járatra veszed a jegyet, mert így nekik sokkal tervezhetőbb az utasforgalom. Gyakorlatilag a kedvezménnyel köszönik meg neked, hogy előre bejelentetted, melyik járatot fogod igénybe venni.

encir 2019.03.18. 09:27:23

@Xezs7: már bocs, de ez teljesen elrugaszkodott butaság. Azért ad kedvezményt, mert gyakorlatilag te pötyögöd be az adatokat, nem a pénztáros néni. Attól meg, hogy kb. 5-10 perccel előtte veszel jegyet a vonatra, hogy a manóba' tudnának tervezni? Egyébként az ingázó vonatok többségén bérletesek utaznak.

encir 2019.03.18. 09:29:07

Vagy pénztáros bácsi :) Nálunk pl. olyan bácsi ad jegyet, akinél ez kb. 5 percbe telik. Bérlet esetén már 8, nagyobb távolságra és egyéb kedvezmények igénybevételével, családi jegyek esetén felmegy 20 percre.

Quuuziii 2019.03.18. 09:56:20

@encir: és ha számlát is kérnek? :D

encir 2019.03.18. 10:05:23

@Quuuziii: Akkor inkább bemegyünk Pestre és ott vesszük meg :)

szekertabor · provo.blog.hu 2019.03.18. 13:04:43

A régi szép időkben kaptunk egy papírfecnit, amivel aznap bármelyik vonatra felszállhattunk, a megfelelő irányba és távolságra. De voltak olyan jegyek is, amik csak a távolságot jelölték, az irányt nem.
Most csak néhány óráig érvényes a jegy, és csak az adott irányban. De nem ez a bosszantó, hanem az, hogy a konkrét esetben a konkrét vonatra már nem lehetett jegyet kapni az appon, viszont amire lehetett, az simán késhetett ugyanúgy, mint amire az utas felszállt, vagyis az app arra kényszeríti az utast, hogy ha nem akar büntetést fizetni, várja meg a következő vonatot, ami jó eséllyel eleve késni fog. Személyvonatoknál ez a kicsinyesség vérlázító, az app tervezői járjanak dolgozni vonattal!

blasiusii 2019.03.18. 17:28:50

50 percet késő vonaton olvasni ezt épp, felbecsülhetetlen :D
Simán be lehet nézni, ha egy órát késik a vonat, mert ugyanoda megy, csak a száma más

MrZed001 2019.03.18. 18:43:45

@Quuuziii:
"számtalanszor utaztam ezen a vonalon"
Akkor tudnod kell, hogy Cegléden minden vonat megáll. Miért? Mert ott válik szét a Szolnok és a Szegedi irány. Tehát ha pl valaki Szegedről megy Szolnok (v. Nyíregyháza), akkor ne kelljen felmennie ezért Bp-ig.
Ezért is írtam, hogy rossz a példád.

A másikat is írtam, hogy NEM a hosszabb távon utazók akik bliccelnek, hanem a (ritkán) rövidtávon (bejárósak). Mert aki rendszeresen megy, az bérletet vesz.

És itt ismét megjegyezném, hogy épp a bérletesekkel legnagyobb kitolás, hogy a MÁV-nak nincs egy minimális szolgáltatási színvonal meghatározva, amit tartania kell(ene).
Ők ugyebár már kifizették előre minden utuk árát, tehát ha nem is megy a vonat, akkor se kapnak vissza pénzt.
És hidd el, elég fura arcokat vágnak a pénztárosok, amikor közlöd velük hogy 100+ km 1. osztályú bérletet akarsz vásárolni, meg még számla is lesz róla :D

Ja igen, és ahogy emlegette más is, bizony régen egy jegyet kaptál ami egy napra és X km-re szólt.
Nem Ceglédről Bp, hanem Cegléden vetted és 70km. Ha meggondoltad magad, és inkább Szeged felé mentél 70 km-ert, úgy is jó volt. Sőt vehettél hozzá kiegészítő jegyet pl +30-al 100 km-re.
Mert TÖK MINDEGY, hogy merre mész, merre nem ... km után fizeted a menetdíjat.
Tudod, taxiba is mindegy, hogy hova mész, milyen irány (most a blahára vagy hősök terére, egál). Ugyanannyi km fixen ugyanannyi díj.

@Xezs7:
"MÁV azért ad kedvezményt a jegy árából, ha egy adott járatra veszed a jegyet, mert így nekik sokkal tervezhetőbb az utasforgalom. "
Te tényleg azt hiszed a MÁV tervez bármit is ?!?? :D :D LOOOL :D :D Ez jóóóóó :D
A sok bérletes miatt amúgy se tudna (jegyek alapján), de nem is akar.
Emlékszem balatoni járatra, hogy 3 kocsival indult el, még a kalaptartón is lógtak. Koleszos járat, WC-ben is 3-an álltak.
Szerinted, minden héten megesik, nem tudna kaller jelenteni, hogy ez a járat >4000%-osan túlterhelt, kellene +5 kocsi ?
Megteszi? Akár. Tesznek valamit ? LE SE SZ.RJÁK !!
Tervezni .... MÁV .... elkap a röhögőgörcs.

Quuuziii 2019.03.18. 20:23:17

@MrZed001: sajnos a vonat elment mire megnézted a linket, de keress csak rá a 7405-ös Lökösháza felé menő vonatra, és láthatod, hogy nem áll meg Cegléden. Szóval honnan veszed a jegyet?

MrZed001 2019.03.18. 22:19:09

@Quuuziii:
Mond csak, direkt égeted magad? Jártál már te egyáltalán ezen a szakaszon ?
A 7405-ös a KELETIBŐL indul, és nem a Monor-Cegléd-Szolnok (Nyugati vonal), hanem a (keleti) Maglód-Gyömrő-Újszász vonalon megy (lásd állomásokat pl 3320 személy).
Tudod (???), két vasúti út is vezet Szolnokra !

Tehát soha a b-dös életbe nem kerülhetsz azzal a vonattal Cegléd közelébe se ... MERT NEM ARRA MEGY !
Csak felvilágosításként, ha még mindig a h-lye példádon rugózol, aminek már elsőre se volt semmi értelme se.
De ezt is már 3x leírtam, többször nem fogom.

Quuuziii 2019.03.18. 22:22:07

@MrZed001: azt sem írtam, hogy áthalad cegléden, csak azt, hogy épp ceglédnél jár. Ha repülőn ülsz, nem kell Budapesten leszállnia ahhoz, hogy Budapestnél jarjon. Sosem mondtam hogy áthalad Cegléden, csak azt, hogy nem áll meg. Szóval, honnan veszed a jegyet?

MrZed001 2019.03.19. 02:42:37

@Quuuziii:
Istenem, amikor tizenpár kilométerre még csak meg se közelíti Ceglédet, akkor hogy lehet ilyen ostobaságot írni ? AZ EGY MÁSIK VONAL !!!
Ráadásul negyedjére írom le, hogy NEM A 100+ KM-eres TÁV A PROBLÉMA, OTT MINIMÁLIS /NINCS!!!/ BLICCELÉS !!!
Olvasd el párszor amiket írtam, újra és újra, utána próbáld meg megérteni is.
Eddig szövegértésből a 2_ szinten vagy, ami elég silány egy magyar anyanyelvűnek született ember részéről.

Quuuziii 2019.03.19. 07:31:01

@MrZed001: akkor máshogy fogalmazok, és úgy egyértelmű lesz. Ülsz a vonton, ami újszásznál jár, de ugyebár nem áll meg ott. Jön a kalauz. Honnam veszed a jegyet? Ha ezt megválaszoltad, akkor rátérhetünk a qr kódos ötletedre.

MrZed001 2019.03.19. 22:04:12

@Quuuziii:
Ismét a példád rossz. 100 km-en NEM LÓGSZ. Nincs tele a vonat, 100% hogy jön a kaller.
Út közben nem tudsz jegyet venni. Ez ellen még a te bugyuta időbélyeges megoldásod is véd.

Viszont, akkor nézzük a reális példát.
Albertirsáról mész mondjuk Nyugatiba.
Albertirsán felszállsz, tele a vonat (reggeli munkás vonat).
Kaller alig tud haladni, mert tömve.
Vonat megállói vannak egymástól 3-4 percekre, lásd 2679-es (amihez folyton ajtóba kell állnia, megállás, induláshoz, megint nem halad).
Meglátod kallert, bőven van időd megvenni következő állomástól a jegyet. A buta időbélyeg szerint ugyebár előbb vetted meg, mint elhagyta azt az állomást.
Pl fenti vonat indul monorról : 06:30
Kallert meglátod a messzi távolba 07:00-kor
Megveszed azonnal a jegyet, következő megálló Vecsés kiindulással (07:02-kor ér oda).
És kész, lógtál 7 megállónyit.
Ha kaller egyáltalán nem jön (mert akkora a tömeg, hogy nem tud), akkor pedig végig lógtad az utat a nélkül, hogy félned kellett volna a lebukástól.
Na ezért primitív amit kitaláltál, és kijátszható.
És ezért kivédhetetlen az induló állomásonkénti QR kóddal.

Többet nem írok a témában. Ha ebből nem fogtad fel, felesleges tépni a billentyűket.

Xezs7 2019.03.20. 10:20:12

@MrZed001: Jó igazad van, lehet hogy túlgondoltam. Akkor csak azért olcsóbb, mert nem a jegypénztárban veszed a jegyet. A mindenesetre igaz, hogy a MÁV-nál rohadtul túl van bonyolítva minden. Egy csomóféle kedvezmény van, ember legyen a talpán, aki ezeket számon tudja tartani.

MrZed001 2019.03.20. 18:15:10

@Xezs7:
Valószínűbb egyébként, hogy csak pszichológiai okokból lett olcsóbb.
Mert ha ugyanannyiba kerülne, akkor azért elég sokan inkább odaállnának a pénztárakhoz, kivárnák a sort, és kézhez vennék a "tuti biztos mert már a kezemben van" jegyet. Kell hogy nyerjenek rajta, hogy megrizikózzák.

Ezért nem tűnik el a sárgacsekk sem ... mert az ott van gép által lepecsételve. Ha be kellene mutatnia megvan egy cipős dobozban.
Míg ha utal, akkor utalásonként valami 2-3000 Ft róla a hivatalos bizonylat banktól. Ez tehát elég húzós kiadás lehet, ha pl 6 hónapról kell bebizonyítania egy szolgáltatónak, hogy ő márpedig fizetett.

Xezs7 2019.03.20. 22:13:30

@MrZed001: Tudtommal elfogadják bizonyítéknak azt, amit a netbankon keresztül letöltesz pdf-eket.

MrZed001 2019.03.20. 22:43:37

@Xezs7:
Ha a PDF elektronikusan aláírt, akkor igen, bizonyító erejű, ha elektronikusan továbbítod (ha kinyomtatod már sem, azaz pl peres ügyhöz is digitálisan csatolhatod).
Ha csak egy szimpla pdf amit a bank online rendszere állított elő ... az meg semennyire sem.

Bombaló 2019.03.23. 08:38:17

Kezdjük a 4 éves késéssel. Azt tudjátok, hogy a vonatok kb. 450 évnyi menetidőt közlekedtek? Ehhez viszonyítva a késés mértéke sok vagy kevés?
A kivonatos utazási feltételekben szó sincs arról, hogy csak arra a vonatra jó a jegy. Különben nem lenne értelme a 4 órás szabálynak. A poszter ott hibázott, hogy ha a jegy 6.48-tól érvényes, akkor nem indulhat el korábban az állomásról. Nyugodtan kérdezzen utána, biztos nincs ennyire éles szabály. Ami erősebb korlát, ha a vonat 20%-os kedvezménnyel van meghirdetve. Az biztosan utasforgalmi dolgok miatt kap nagyobb kedvezményt.
A MÁV kedvezményrendszere bonyolultnak tűnhet, de a nagy része szoc.pol. kedvezmény, ami törvényi szinten van szabályozva. Bármilyen meglepő is.
Szóval a posztolót nem tudom megérteni. Vehetett volna egy órával korábban is jegyet, akkor sem csúszott volna ki a 4 órából...

Bombaló 2019.03.23. 08:46:58

Idézem:
"A menetjegy csak a rajta feltüntetett érvénytartamon belül használható utazásra. A helyjegy, pót-és helyjegy,TELEVONAT jegy csak a jegyen megjelölt vonaton érvényes."

Ebben nincs vonatszám. Gyanítom, hogy a vonat csak azért van jelölve a jegyen, hogy egy, ahhoz kötötten vette, így menetrend szerint az az első vonat amivel elmehet.
Továbbá az E-vonatjeggyel az utazás nem szakítható meg.

Van lejjebb pontos leírás is persze a vonatinfo appban.

E-VONATJEGY MEGHATÁROZÁSA

Az e-vonatjegy névre szóló, át nem ruházható, viszonylati menetjegy. A jegy kizárólag a rajta feltüntetett személyt jogosítja fel utazásra a megadott viszonylaton. A jegy ellenőrzésekor a személyazonosságot és a kedvezményre való jogosultságot igazolni kell.

E-vonatjegy kizárólag elektronikus számla egyidejű igénylésével vásárolható.

ÉRVÉNYESSÉG

Menetjegy, gyorsvonati pótjegy, kocsiosztály-különbözet, élőállatjegy, kerékpárjegy:
A jegyen feltüntetett napon és időszakban érvényes.

Ezt bonyolult lehet egyszer elolvasni?

encir 2019.03.25. 18:03:30

@Bombaló: jó, azt már réges-rég kisütöttük, hogy volt jegye, de az NEM VOLT ÉRVÉNYES.

Tehát JOGOS volt, hogy megbüntették, de nem volt IGAZSÁGOS.

Hiszen fizetett az útért, nem tudta volna (és nem is akarta) még egyszer "leutazni" se visszaváltani, tehát a MÁV nem szenvedett volna veszteséget.

Bombaló 2019.03.26. 10:56:37

@encir: Az igazságérzet és a jogszerűség ritkán találkozik. A bitek döntenek, azoknak meg nincs 3. állása, hogy mire gondolt a user.
A jog objektív, az igazság szubjektív. Általában...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.01. 21:08:26

Ebben az a jó, hogy amikor bármi miatt elkezdenek késni a vonatok, akkor simán megcsinálja a MÁV, hogy mindenféle tájékoztatás nélkül kihagy és/vagy összevon járatokat, például indul egy zónázó vonat Ceglédről, amiből hirtelen személyvonat lesz Monoron, de az Elvira/Vonatinfó attól kezdve éjfélig azt fogja mutatni, hogy fél óra múlva érkezik a ceglédi zónázó a Nyugatiba...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.01. 21:11:26

@Bombaló: Azt bonyolult felfogni, hogy utolsó pillanatban nem lehet jegyet venni se mobil appon, se automatában, mert valamiért a MÁV ragaszkodik hozzá, hogy a pénztárnál állj sorba, ha 10 percen belül induló vonatra akarsz jegyet venni.

Bombaló 2019.04.02. 16:15:33

@Online Távmunkás: A menetjegyek már 2 hónappal korábban is megválthatók. Komolyan, ha valaki vonatozásra adja a fejét, hányan vannak akik 10 percen belül döntöttek? A jegy 4 órás időtartamban érvényes. Meg lehet venni egy órával korábban is és nincs probléma.
süti beállítások módosítása