Webáruházból van szuperjó, meg olyan is, amelyik jó esetben trehánykodásból, rosszabb esetben előre megfontolt szándékkal hagyja irtózatosan pofára esni a vevőjét. Ezekkel két állandó kérdéscsoportban foglalkozunk:
1. hogy lehet felismerni őket
2. mit lehet tenni, ha mégis besétáltunk a csapdájukba
Ez a poszt a második esetre példa.
Kedves Tékozló Homár!
Megosztom veletek a sztorimat, hogy más lehetőleg ne fusson bele...
2019.01.04-én rendeltem elektornikai alkatrészeket egy webáruházból circa 28k Ft érétkben, amit el is utaltam nekik aznap (csak így lehet fizetni). Bár a termékek mellett 7-14 napos szállítás szerepelt (azóta ezt levették), egy eldugott infó oldalon olvasható, hogy 35 munkanap (!) a szállítási idő és valójában kínából érkeznek a termékek, sajnos ezt nem vettem észre mikor rendeltem. A termékek nem érkeztek meg 35 munkanap letelte után sem - "hibás címzés" volt a posta nyomkövetőjében (nyomkövetési számot is csak akkor kaptam, mikor már reklamáltam).
Felszólítottam a webshopot egy hónapja, hogy utalja vissza a pénzem, azóta semmi.. Azt mondták, hogy "Meg kell várjuk, míg visszaérkeznek a termékek a feladóhoz, hogy utalni tudjunk." - mekkora bullshit...
Utána néztem egy kicsit a cégnek, és igen érdekes dologkat találtam:
- a webshop mögött álló cég Londonban van bejegyezve
- a weboldalon feltüntetett céghely nem felel meg a bejegyzettnek
- a bejegyzett céghelyre további közel 300 cég van bejelentve
- tulajdonosok: 1. xy. egyetlen napig (ő további ~3000 cég tulaja volt egyetlen napokra), 2. z-né 2010-2011, 3. zz 2011-től máig (ő amúgy lakásfelújítást is csinál Angliában a cégjegyzék szerint)
- a cég vagyona a közel 4000 GBP-s tartozásaik után mindössze 433 GBP
- övéké emelett egy nagy Vatera felhasználó, valamint egy óriás webáruház nevére hajazó félrevezető nevű weboldal isSajnos - tőlem abszolut nem megszokott módon - nem néztem utána a cégnek rendelés előtt, pedig látszik a Vatera kommentekből is, hogy sokan jártak úgy, mint én.
Kérdésem, hogy azon kívül, hogy benyújtottam az ügyet a Békéltető Testületnek, mit lenne még érdemes tennem? Rendőrségi feljelentés talán? Fogyasztóvédelem? (sajnos ez utóbbi nem hatóság, így az az érzésem nem sok nyomást tud gyakorolni).
Köszi & üdv
Zsolt
UPDATE :
Közben a MAGYAR és az EU-s Békéltető Testülethez is fordultam, és bár onnan nem jött visszajelzes, hirtelen visszautalták a pénzem. Szóval Happy End, csak jó pár hónapig elhuzodott. Ettől függetlenül, ha megoldott ügyeket is posztoltok szerintem érdemes közzétenni, hogy mások már óvatosabban lehessenek.
Szerencsére ez az ügy megoldódott, de tanulságok azért vannak, a kérdéseket pedig feltettük a tanácsadóinknak:
Kedves Homár olvasó!
Az üggyel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések egyértelműek:
- Távollévők között megkötött fogyasztói szerződések esetben a fogyasztót megilleti az indokolás nélküli elállási jog, amellyel a csomag kézhezvétele előtt is élhet.
- Emellett a fogyasztót megilleti a szerződéstől történő elállás lehetősége a vállalkozás szerződésszegése (szállítás késedelmes teljesítése) esetén is.
- Mindkettő esetben az elállás joghatásaként az eladó köteles visszafizetni a megrendelt termék vételárát a fogyasztó részére.
Ennek a jogszerű igénynek az érvényesítését nehezítik meg az általad leírt körülmények. A vállalkozás külföldön bejegyzett gazdasági társaság, illetve megfelelő mértékű tőke sem áll rendelkezésére a fogyasztói igények teljesítéséhez.
- Mivel külföldi cégről van szó, ezért a békéltető testületi eljárásra csak a Budapesti Békéltető Testület az illetékes.
- A békéltető testület eljárásának eredményéhez képest lehetőséged van még a vállalkozással szemben európai fizetési meghagyásos eljárás megindítására, amely alternatív jogvita rendezési eszközként áll rendelkezésre pl. a lejárt pénzkövetelések érvényesítésére határon átnyúló polgári jogi ügyekben. Az európai fizetési meghagyásos eljárás részleteiről a Magyar Országos Közjegyzői Kamara honlapján találsz információkat ezen a helyen: https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/EUFMH.php
Ki kell azonban emelni, hogy a vállalkozással szemben a végrehajtási eljárás eredménye még a jogerős fizetési meghagyás birtokában is kétséges lehet.
Az ilyen és hasonló esetek elkerülése érdekében minden esetben javasoljuk a fogyasztók számára a webáruház honlapján található információk áttekintését.
- Ha az adott weboldalt külföldi cég üzemelteti, akkor a fogyasztónak figyelembe kell vennie, hogy a szerződés teljesítésével kapcsolatos igények érvényesítése megnehezülhet.
- A fogyasztónak figyelmeztető jel, ha a weboldalt üzemeltető vállalkozás adatai nem szerepelnek a weblapon, hiszen ebben az esetben nem lehet azt sem tudni, hogy kivel szemben lehetne a fogyasztói igényeket érvényesíteni.
- Sok problémát kerülhet el a fogyasztó akkor is, ha a vásárlás véglegesítése előtt áttekinti az vállalkozás általános feltételeit is. Ha ezekben az „apró betűs” részekben a vevő olyan feltételeket talál, amelyek nem értelmezhetőek, hiányosak vagy egymásnak ellentmondóak, akkor érdemes eltekinteni a vásárlástól a későbbi jogvita elkerülése érdekében.
Jelen esetben is a vállalkozás weboldalán található általános szerződési feltételek, pl. a jótállási kötelezettsége vonatkozó egyes pontjai ellentétesnek tűnnek a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekkel, illetve a feltételek között nem találhatóak a jogszabályban meghatározott kötelező tájékoztató rendelkezések sem.
- Ha egy webáruház a vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályokkal ellentétesen működik, akkor ezzel kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál tehető bejelentés.
- Az ügyben ismeretlen tettes(ek) ellen rendőrségi feljelentés megtételére is van lehetőség, azonban ennek eredményességéhez annak valószínűsítésére lenne szükség, hogy az adott termékeket a vállalkozást irányító személyeknek elve nem állt szándékában leszállítani és ezen tevékenységüket vagyoni haszonszerzés céljából követték el.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 1896/2006/ EK rendelet
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.24. 13:53:59
"Mit tehetünk, ha nem működött az ál-webshop és bullshit detektálónk?" - akkor ne vásároljunk az interneten. Van ezer bolt, ballagjunk be az egyikbe és kész.
Majmász Gedeon 2019.04.24. 13:55:07
Most nézem, hogy kicsit átíródott a cikk. Miért kellett belőle törölni a neveket?
Homár Hilda 2019.04.24. 14:00:40
é̶̸͜͠r̀͜͡d̷̸͟͠e̴̢͠͏k̨͘͢͠e̶̕͞s̵̷̛ 2019.04.24. 14:52:42
Snagal 2019.04.24. 15:11:35
random webshop (legalábbis feltételezem, mivel a leírásban ez - már - nem szerepel), csak előreutalással lehet fizetni és 7-14 nap szállítás (ami ászf -ben már 30+nap és kínából teljesítik)
Ez kb csupa red-flag. (egy ismeretlen weboldalnál ahol eleve előrefizetést kérnek meg ne legyen már "komoly utánajárás" kategóriája, hogy belekukkantunk az ászf-be).
A weboldal címe azért maradhatott volna... (bár visszautalták a pénzt, szóval igazából nincs miről beszélni)
InTheGajd 2019.04.24. 15:31:21
2019.04.24. 15:32:49
azsiacenter.com
Lehet moderálni, leszarom.
2019.04.24. 15:34:54
Máskor mindig utánanéz, ennél a webshopnál meg csak előre utalással lehet fizetni, és simán utal...
InTheGajd 2019.04.24. 15:36:01
Snagal 2019.04.24. 15:52:12
azsiacenter.com a weboldal címe és meglepődik a poszter, hogy kínából jön a cucc?
...
ez azért a juzer kompetenciáját is beárazta.
Snagal 2019.04.24. 16:00:16
próbáltam termékre keresni de nekem a google sehogysem dobta ki a weboldalt, sőt még ázsia center keresésre SEM találtam meg az első 1-2 oldalon - tehát nem egyszerű ide tévedni.
De miután mégis sikerül random termék adatlapokat megnézve (apple iphone kiegészítőket teszteltem) nem volt gyanús, hogy:
- egyik terméknek sincs rendes termékneve hanem csak ilyenek "Apple tartozékok - Iphone borító védő tok"
- a fő termék jellemzők angol vannak
- az egyéb infó-t ami már "magyarul" van láthatóan google fordítóból fosták oda
"Termékjellemzők: vadonatúj esetek.
Kiváló minőségű Matte PC anyagból készült.
Kiváló védelem a telefonhoz.
Tökéletesen illeszkedik az alakhoz. Könnyen telepíthető és eltávolítható.
Leírás
Szokás
Tábornok"
- az árak véletlenül sem végződnek kerek számra vagy 9-esre (tehát algoritmus számolgatja őket valamilyen valutából)
Ezután meglepődünk, hogy nem megbízható a weboldal és ráadásul kínából jön a cucc?
Ez nálam nem a figyelmetlenség fokozata, én ezt ostobaságnak hívnám.
2019.04.24. 16:06:43
Nem azon lepődött meg, hogy Kínából jön a cucc, hanem arra számított a kiírás alapján, hogy hány nap alatt szállítanak, ezeknek európai raktáruk van. De nincs, úgyhogy ugyanannyi idő, míg megérkezik, mint ha aliról rendelt volna, csak még többet is fizet.
chili wili 2019.04.24. 17:22:41
chili wili 2019.04.24. 17:24:14
Xezs7 2019.04.24. 18:28:58
Ha már elektronikai alkatrész, akkor én első körben megnézném a hazai Hqelektronika kínálatát, és csak akkor rendelnék máshonnan, ha ott nincs cucc. A HQ-tól nagyon sokszor rendeltem, és megbízhatónak tartom őket. Igaz, személyes átvétellel rendeltem, de ez nem hiszem hogy levon a dologból.
Bálint1988 2019.04.24. 18:52:49
azsiacenter.com
aliexpressz.hu
kinaiwebaruhaz.hu
Xezs7 2019.04.24. 19:49:16
a fekete krindusz 2019.04.24. 19:50:11
a fekete krindusz 2019.04.24. 19:54:33
www.aliexpress.com/item/relogio-masculino-CURREN-Luxury-Brand-Full-Stainless-Steel-Analog-Display-Date-Men-s-Quartz-Watch-Business/32577055987.html?spm=2114.search0104.3.46.34161d40zf8Pjk&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_10820_10821_10303_537_536,searchweb201603_16,ppcSwitch_0&algo_expid=97b8d6da-1e03-416a-9fad-950849277e9b-5&algo_pvid=97b8d6da-1e03-416a-9fad-950849277e9b&transAbTest=ae803_4
aliexpressz.hu/asztali-ora-karora-zsebora/luxus-divat-ferfi-rozsdamentes-acel-sport-karora-26279.html
MrZed001 2019.04.24. 20:36:31
Csak nem olvasta előző (kettő) EMAG-os cikknél a hozzászólásomat ? (talán, mert eddig mintha nem is tudott volna róla)
Bár, valljuk be, itt pont nem különösebben használható, lévén egy sose volt kamu kis cég az elkövető.
Ellenben nagy cég, pl EMAG ellen tökéletesen alkalmazható. Azoknál a posztoknál tessék odabiggyeszteni, mint ajánlást.
Külön kiemelve, hogy egyetlen módszer amivel HAZAI bíróságon lehet eljárni EMAG-al szemben, és nem kell a "pártatlan" román i-gazságszolgáltatásra bíznia a megkárosított félnek magát.
ptspts 2019.04.24. 22:50:41
SZIGMA 2019.04.25. 08:40:22
Igen, többnyire működik, bár nemrég buktunk 40 ropit, mert a küldött tonerekben 1 kg festék helyett csak 100 gramm volt és az Alinak nem volt elég semmilyen bizonyíték, az eladó leírta, hogy ezzel szerinte lehet 15000 oldalt nyomtatni és kész. Pedig lemértem az összes patron súlyát és még a majdnem üres gyári is nehezebb volt, mint a "teli" új.
Az értékelésnél persze leírtam az utánam odatévedőknek, hogy mire számítsanak.
(Megnéztem előtte a lehetőségeket, nem volt gyanúsan olcsó, nem ez volt a legolcsóbb és a többi hasonló termék is mind friss volt, zéró értékeléssel)
cascade 2019.04.26. 11:52:56
Xezs7 2019.04.26. 23:08:01
Xezs7 2019.04.26. 23:09:03
btprg 2019.04.27. 00:08:07
Én ezen az Aliexpress-en soha nem tudtam kiigazodni (ellentétben pl. egy eBay-jal). Ha rákeresek valamire, akkor odaf.sik nekem egy random halmazt amire úgy-ahogy illik a keresőkifejezés, mindennek az ára ilyen, hogy "$1..$100" (igen, gondolom, hogy 0-tól végtelenig lehet az ár xD), szar az egész...
Szerencsére max. évente egyszer rendelek kínai vackokat, így nem okoz gyakori problémát, hogy mit és honnan kéne.
Xezs7 2019.04.27. 14:12:31
SZIGMA 2019.04.29. 11:40:54
A 40 bukó nem teljesen igaz, mivel a patronok méretre, kidolgozásra megfelelő minőségűek, a chip rajtuk engedi a 15/22.000 példányt, a toner is jónak tűnik, csak kevés.
Vélemény Pista 2019.07.21. 09:22:22
Mást postáztak Kínából ide, mint amit rendeltem és előre utalva kifizettem. (1860 ft, nem egetverő) Valami pár grammos pendrive szerű ledlámpát postáztak, a kért akkus, usb tölthetős kempinglámpa helyett.
A panaszomra 3 nap után reagált valaki onnan(?) de az már "Aliexpress.hu" címmel kommunikált velem és állítja, hogy "nem látja" az általam csatolt fotókat (a kapott borítékról és téves árucikkről).
Holnap hétfő, kíváncsi leszek...
Ha nem küldik el, amit én valójában kértem és kifizettem előre, akkor felnyomom "őket", ahol csak lehetséges.
Vélemény Pista 2019.07.21. 09:32:59
procigyilok 2019.12.23. 19:50:23
Ahogy Vélenyény Pista járt, én is abban a csónakba evezek.
Kis összegnél pontosan megjött a csomag.
Most nagyobb összegnél csak 1-tétel jött meg a megrendelt 7- tételből.
Írtam ma az ügyfélszolgálatnak meglátjuk mit írnak vissza.