Tékozló Homár

Mit tehetünk, ha nem működött az ál-webshop és bullshit detektálónk?

2019.04.23. 10:22 | Homár Hilda | 32 komment

wxml6.jpgWebáruházból van szuperjó, meg olyan is, amelyik jó esetben trehánykodásból, rosszabb esetben előre megfontolt szándékkal hagyja irtózatosan pofára esni a vevőjét. Ezekkel két állandó kérdéscsoportban foglalkozunk:

1. hogy lehet felismerni őket
2. mit lehet tenni, ha mégis besétáltunk a csapdájukba

Ez a poszt a második esetre példa.

Kedves Tékozló Homár!

Megosztom veletek a sztorimat, hogy más lehetőleg ne fusson bele...

2019.01.04-én rendeltem elektornikai alkatrészeket egy webáruházból circa 28k Ft érétkben, amit el is utaltam nekik aznap (csak így lehet fizetni). Bár a termékek mellett 7-14 napos szállítás szerepelt (azóta ezt levették), egy eldugott infó oldalon olvasható, hogy 35 munkanap (!) a szállítási idő és valójában kínából érkeznek a termékek, sajnos ezt nem vettem észre mikor rendeltem. A termékek nem érkeztek meg 35 munkanap letelte után sem - "hibás címzés" volt a posta nyomkövetőjében (nyomkövetési számot is csak akkor kaptam, mikor már reklamáltam).

Felszólítottam a webshopot egy hónapja, hogy utalja vissza a pénzem, azóta semmi.. Azt mondták, hogy "Meg kell várjuk, míg visszaérkeznek a termékek a feladóhoz, hogy utalni tudjunk." - mekkora bullshit...

Utána néztem egy kicsit a cégnek, és igen érdekes dologkat találtam:

- a webshop mögött álló cég Londonban van bejegyezve
- a weboldalon feltüntetett céghely nem felel meg a bejegyzettnek
- a bejegyzett céghelyre további közel 300 cég van bejelentve
- tulajdonosok: 1. xy. egyetlen napig (ő további ~3000 cég tulaja volt egyetlen napokra), 2. z-né 2010-2011, 3. zz 2011-től máig (ő amúgy lakásfelújítást is csinál Angliában a cégjegyzék szerint)
- a cég vagyona a közel 4000 GBP-s tartozásaik után mindössze 433 GBP
- övéké emelett egy nagy Vatera felhasználó, valamint egy óriás webáruház nevére hajazó félrevezető nevű weboldal is

Sajnos - tőlem abszolut nem megszokott módon - nem néztem utána a cégnek rendelés előtt, pedig látszik a Vatera kommentekből is, hogy sokan jártak úgy, mint én.

Kérdésem, hogy azon kívül, hogy benyújtottam az ügyet a Békéltető Testületnek, mit lenne még érdemes tennem? Rendőrségi feljelentés talán? Fogyasztóvédelem? (sajnos ez utóbbi nem hatóság, így az az érzésem nem sok nyomást tud gyakorolni).

Köszi & üdv

Zsolt

UPDATE :

Közben a MAGYAR és az EU-s Békéltető Testülethez is fordultam, és bár onnan nem jött visszajelzes, hirtelen visszautalták a pénzem. Szóval Happy End, csak jó pár hónapig elhuzodott. Ettől függetlenül, ha megoldott ügyeket is posztoltok szerintem érdemes közzétenni, hogy mások már óvatosabban lehessenek.

Szerencsére ez az ügy megoldódott, de tanulságok azért vannak, a kérdéseket pedig feltettük a tanácsadóinknak:

Kedves Homár olvasó!

Az üggyel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések egyértelműek:

  • Távollévők között megkötött fogyasztói szerződések esetben a fogyasztót megilleti az indokolás nélküli elállási jog, amellyel a csomag kézhezvétele előtt is élhet.
  • Emellett a fogyasztót megilleti a szerződéstől történő elállás lehetősége a vállalkozás szerződésszegése (szállítás késedelmes teljesítése) esetén is.
  • Mindkettő esetben az elállás joghatásaként az eladó köteles visszafizetni a megrendelt termék vételárát a fogyasztó részére.

Ennek a jogszerű igénynek az érvényesítését nehezítik meg az általad leírt körülmények. A vállalkozás külföldön bejegyzett gazdasági társaság, illetve megfelelő mértékű tőke sem áll rendelkezésére a fogyasztói igények teljesítéséhez.

  • Mivel külföldi cégről van szó, ezért a békéltető testületi eljárásra csak a Budapesti Békéltető Testület az illetékes.
  • A békéltető testület eljárásának eredményéhez képest lehetőséged van még a vállalkozással szemben európai fizetési meghagyásos eljárás megindítására, amely alternatív jogvita rendezési eszközként áll rendelkezésre pl. a lejárt pénzkövetelések érvényesítésére határon átnyúló polgári jogi ügyekben. Az európai fizetési meghagyásos eljárás részleteiről a Magyar Országos Közjegyzői Kamara honlapján találsz információkat ezen a helyen: https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/EUFMH.php

Ki kell azonban emelni, hogy a vállalkozással szemben a végrehajtási eljárás eredménye még a jogerős fizetési meghagyás birtokában is kétséges lehet.

Az ilyen és hasonló esetek elkerülése érdekében minden esetben javasoljuk a fogyasztók számára a webáruház honlapján található információk áttekintését.

  • Ha az adott weboldalt külföldi cég üzemelteti, akkor a fogyasztónak figyelembe kell vennie, hogy a szerződés teljesítésével kapcsolatos igények érvényesítése megnehezülhet.
  • A fogyasztónak figyelmeztető jel, ha a weboldalt üzemeltető vállalkozás adatai nem szerepelnek a weblapon, hiszen ebben az esetben nem lehet azt sem tudni, hogy kivel szemben lehetne a fogyasztói igényeket érvényesíteni.
  • Sok problémát kerülhet el a fogyasztó akkor is, ha a vásárlás véglegesítése előtt áttekinti az vállalkozás általános feltételeit is. Ha ezekben az „apró betűs” részekben a vevő olyan feltételeket talál, amelyek nem értelmezhetőek, hiányosak vagy egymásnak ellentmondóak, akkor érdemes eltekinteni a vásárlástól a későbbi jogvita elkerülése érdekében.

Jelen esetben is a vállalkozás weboldalán található általános szerződési feltételek, pl. a jótállási kötelezettsége vonatkozó egyes pontjai ellentétesnek tűnnek a vonatkozó jogszabályi rendelkezésekkel, illetve a feltételek között nem találhatóak a jogszabályban meghatározott kötelező tájékoztató rendelkezések sem.

  • Ha egy webáruház a vonatkozó fogyasztóvédelmi jogszabályokkal ellentétesen működik, akkor ezzel kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál tehető bejelentés.
  • Az ügyben ismeretlen tettes(ek) ellen rendőrségi feljelentés megtételére is van lehetőség, azonban ennek eredményességéhez annak valószínűsítésére lenne szükség, hogy az adott termékeket a vállalkozást irányító személyeknek elve nem állt szándékában leszállítani és ezen tevékenységüket vagyoni haszonszerzés céljából követték el.

Felhasznált jogszabályok:

- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről  
- 1896/2006/ EK rendelet
2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről  

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.24. 13:53:59

"Sajnos - tőlem abszolut nem megszokott módon - nem néztem utána a cégnek rendelés előtt, pedig látszik a Vatera kommentekből is, hogy sokan jártak úgy, mint én." - háháháhá, ezt majdnem elhittem. Nyilván, aki mindig alapos és mindig utánanéz, leellenőriz, az csak pont akkor az egy alkalomkor nem, amikor (majdnem) rá is baszik.

"Mit tehetünk, ha nem működött az ál-webshop és bullshit detektálónk?" - akkor ne vásároljunk az interneten. Van ezer bolt, ballagjunk be az egyikbe és kész.

Majmász Gedeon 2019.04.24. 13:55:07

ui.: Javaslom a www.scamadviser.com/ oldal használatát, bár ez pont 100%-ot mutat a fenti cégre.
Most nézem, hogy kicsit átíródott a cikk. Miért kellett belőle törölni a neveket?

Homár Hilda 2019.04.24. 14:00:40

@Majmász Gedeon: csekkoltam valamit még egyszer, és végül így tűnt vállalhatónak, az általános tanácsok attól még élnek

Snagal 2019.04.24. 15:11:35

Azért itt nem igényelt komoly kutatómunkát, hogy gyanús legyen a webshop:
random webshop (legalábbis feltételezem, mivel a leírásban ez - már - nem szerepel), csak előreutalással lehet fizetni és 7-14 nap szállítás (ami ászf -ben már 30+nap és kínából teljesítik)
Ez kb csupa red-flag. (egy ismeretlen weboldalnál ahol eleve előrefizetést kérnek meg ne legyen már "komoly utánajárás" kategóriája, hogy belekukkantunk az ászf-be).

A weboldal címe azért maradhatott volna... (bár visszautalták a pénzt, szóval igazából nincs miről beszélni)

InTheGajd 2019.04.24. 15:31:21

Nem kell olcsójánoskodni, ennyi. Lehet itt szidni a MM üzletláncot de én még sosem csalódtam bennük. És igen, inkább kiadok 10-15%-al többet egy termékért, de ott a helyszínen kibontom/átnézem vagy ha nem tetszik másnap visszaviszem és levásárolhatom az árát. Soha sem volt semmi gond ebből, soha.

2019.04.24. 15:32:49

Mivel le lett szedve a cím, ezért leírom:
azsiacenter.com
Lehet moderálni, leszarom.

2019.04.24. 15:34:54

@onlajnok:
Máskor mindig utánanéz, ennél a webshopnál meg csak előre utalással lehet fizetni, és simán utal...

InTheGajd 2019.04.24. 15:36:01

@InTheGajd: Ha meg olyan kell amit nem találok meg az MM-ben akkor csakis évek óta működő bolt jöhet csak szóba, amit sokan értékelnek és évek óta működik. Na meg persze nálam alap, hogy nagy ívben elkerülöm az emagot, euronicsot és az extreme digitalt és láss csodát, sosem volt problémám eddig.

Snagal 2019.04.24. 15:52:12

@Zabalint: most komolyan?
azsiacenter.com a weboldal címe és meglepődik a poszter, hogy kínából jön a cucc?
...
ez azért a juzer kompetenciáját is beárazta.

Snagal 2019.04.24. 16:00:16

megnézve az oldalt még abszurdabb a sztori:
próbáltam termékre keresni de nekem a google sehogysem dobta ki a weboldalt, sőt még ázsia center keresésre SEM találtam meg az első 1-2 oldalon - tehát nem egyszerű ide tévedni.
De miután mégis sikerül random termék adatlapokat megnézve (apple iphone kiegészítőket teszteltem) nem volt gyanús, hogy:
- egyik terméknek sincs rendes termékneve hanem csak ilyenek "Apple tartozékok - Iphone borító védő tok"
- a fő termék jellemzők angol vannak
- az egyéb infó-t ami már "magyarul" van láthatóan google fordítóból fosták oda
"Termékjellemzők: vadonatúj esetek.
Kiváló minőségű Matte PC anyagból készült.
Kiváló védelem a telefonhoz.
Tökéletesen illeszkedik az alakhoz. Könnyen telepíthető és eltávolítható.
Leírás
Szokás
Tábornok"
- az árak véletlenül sem végződnek kerek számra vagy 9-esre (tehát algoritmus számolgatja őket valamilyen valutából)

Ezután meglepődünk, hogy nem megbízható a weboldal és ráadásul kínából jön a cucc?
Ez nálam nem a figyelmetlenség fokozata, én ezt ostobaságnak hívnám.

2019.04.24. 16:06:43

@Snagal:
Nem azon lepődött meg, hogy Kínából jön a cucc, hanem arra számított a kiírás alapján, hogy hány nap alatt szállítanak, ezeknek európai raktáruk van. De nincs, úgyhogy ugyanannyi idő, míg megérkezik, mint ha aliról rendelt volna, csak még többet is fizet.

chili wili 2019.04.24. 17:22:41

@Homár Hilda: akkor már csak a legelső kommentet kéne törölni, amiben újra felbukkan az egyik cégnév...

Xezs7 2019.04.24. 18:28:58

Ha már Kínából kell valami, akkor aliexpress. Szinte biztos, hogy ez az azsiacenter.com is onnan rendeli. Az aliexpress-en viszont minden működik, aminek 2019-ben egy webes áruházban kell: visszatérítés, vitaindítás, értékelés, stb.

Ha már elektronikai alkatrész, akkor én első körben megnézném a hazai Hqelektronika kínálatát, és csak akkor rendelnék máshonnan, ha ott nincs cucc. A HQ-tól nagyon sokszor rendeltem, és megbízhatónak tartom őket. Igaz, személyes átvétellel rendeltem, de ez nem hiszem hogy levon a dologból.

Xezs7 2019.04.24. 19:49:16

@Bálint1988: A másodikért már önmagában kijárna egy hatalmas tockos nekik.

a fekete krindusz 2019.04.24. 19:50:11

dropshopping, láttunk már ilyet.

MrZed001 2019.04.24. 20:36:31

Örülök, hogy a jog-ász végre odaírta az európai fizetési meghagyásos eljárást, mint lehetőség.
Csak nem olvasta előző (kettő) EMAG-os cikknél a hozzászólásomat ? (talán, mert eddig mintha nem is tudott volna róla)

Bár, valljuk be, itt pont nem különösebben használható, lévén egy sose volt kamu kis cég az elkövető.

Ellenben nagy cég, pl EMAG ellen tökéletesen alkalmazható. Azoknál a posztoknál tessék odabiggyeszteni, mint ajánlást.
Külön kiemelve, hogy egyetlen módszer amivel HAZAI bíróságon lehet eljárni EMAG-al szemben, és nem kell a "pártatlan" román i-gazságszolgáltatásra bíznia a megkárosított félnek magát.

ptspts 2019.04.24. 22:50:41

Offtopic: a poszt címe alapján elgondolkoztam, hogy milyen lehet egy álbullshit. Várom az ötleteket.

SZIGMA 2019.04.25. 08:40:22

@Xezs7: "Az aliexpress-en viszont minden működik, aminek 2019-ben egy webes áruházban kell: visszatérítés, vitaindítás, értékelés, stb."

Igen, többnyire működik, bár nemrég buktunk 40 ropit, mert a küldött tonerekben 1 kg festék helyett csak 100 gramm volt és az Alinak nem volt elég semmilyen bizonyíték, az eladó leírta, hogy ezzel szerinte lehet 15000 oldalt nyomtatni és kész. Pedig lemértem az összes patron súlyát és még a majdnem üres gyári is nehezebb volt, mint a "teli" új.
Az értékelésnél persze leírtam az utánam odatévedőknek, hogy mire számítsanak.
(Megnéztem előtte a lehetőségeket, nem volt gyanúsan olcsó, nem ez volt a legolcsóbb és a többi hasonló termék is mind friss volt, zéró értékeléssel)

cascade 2019.04.26. 11:52:56

@InTheGajd: Ha mindenki csakis évek óta működő boltban vásárolna, itt meg is rekedne a választékok bővítési lehetősége, mert az újonnan létesített cégek eleve halálra lennének ítélve.

Xezs7 2019.04.26. 23:08:01

@SZIGMA: Sajnálatos dolog, aláírom. Rég bejáratott cég volt? Sok értékeléssel és eladással?

Xezs7 2019.04.26. 23:09:03

@cascade: Kétféle ember van. A kalandor, meg az óvatos. Én meghagyom az új cégeket a kalandoroknak, aztán ha a cég bizonyított, akkor majd én is vásárolok.

btprg 2019.04.27. 00:08:07

@Xezs7:
Én ezen az Aliexpress-en soha nem tudtam kiigazodni (ellentétben pl. egy eBay-jal). Ha rákeresek valamire, akkor odaf.sik nekem egy random halmazt amire úgy-ahogy illik a keresőkifejezés, mindennek az ára ilyen, hogy "$1..$100" (igen, gondolom, hogy 0-tól végtelenig lehet az ár xD), szar az egész...
Szerencsére max. évente egyszer rendelek kínai vackokat, így nem okoz gyakori problémát, hogy mit és honnan kéne.

Xezs7 2019.04.27. 14:12:31

@btprg: Nem teljesen értem, hogy miről beszélsz, de szerintem azért látsz több árat, mert különböző kiszerelések vannak. Amint kiválasztod a kívánt kiszerelést, már egy konkrét árat fog mutatni.

SZIGMA 2019.04.29. 11:40:54

@Xezs7: a shop 8 éve van az Alin, sok eladás, kevés negatívval. A bevált helyeimen nem volt ez a toner, a többin pedig mind kb. ugyanez a leírás volt, szóval mindegy volt, hogy honnan rendelem. A vita után ők már legalább feltüntették a toner súlyát a leírásban, a többin azóta sem, illetve több shopnál érdeklődtem, de válaszra sem méltattak.
A 40 bukó nem teljesen igaz, mivel a patronok méretre, kidolgozásra megfelelő minőségűek, a chip rajtuk engedi a 15/22.000 példányt, a toner is jónak tűnik, csak kevés.

Vélemény Pista 2019.07.21. 09:22:22

Éppen most szívok, ezen "Ázsiacenter Webáruház" rendelésemmel!
Mást postáztak Kínából ide, mint amit rendeltem és előre utalva kifizettem. (1860 ft, nem egetverő) Valami pár grammos pendrive szerű ledlámpát postáztak, a kért akkus, usb tölthetős kempinglámpa helyett.
A panaszomra 3 nap után reagált valaki onnan(?) de az már "Aliexpress.hu" címmel kommunikált velem és állítja, hogy "nem látja" az általam csatolt fotókat (a kapott borítékról és téves árucikkről).
Holnap hétfő, kíváncsi leszek...
Ha nem küldik el, amit én valójában kértem és kifizettem előre, akkor felnyomom "őket", ahol csak lehetséges.

Vélemény Pista 2019.07.21. 09:32:59

Ui.: Kb. 4 éve rendeltem már "tőlük" (Kínából) egy szintén olcsó, ezer ft-nál is kisebb összegért, előre utalva. Akkor minden rendben volt, meg voltam elégedve! Ezért rendeltem most ismét úgy, 1860 ft-ot megkockáztatva.

procigyilok 2019.12.23. 19:50:23

Éppen most szívok, ezen "Aliexpressz Webáruház" rendelésemmel!
Ahogy Vélenyény Pista járt, én is abban a csónakba evezek.
Kis összegnél pontosan megjött a csomag.
Most nagyobb összegnél csak 1-tétel jött meg a megrendelt 7- tételből.
Írtam ma az ügyfélszolgálatnak meglátjuk mit írnak vissza.
süti beállítások módosítása