Nem klasszikus fogyasztóvédelmi ügy, de érdemes foglalkozni vele és kíváncsiak vagyunk, másnál mi a helyzet. Olvasónk egyelőre mindenhonnan lepattant, pedig a kiérkező rendőrök reakciójából az derült ki, hogy a kátyú valóban masszív volt. Jártatok már így?
Nem tudom, mennyire foglalkoznak hatóságokkal szembeni panaszokkal, de azt gondolom, ügyem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel túlmutat az engem ért anyagi káron, sokat elárul a közállapotról is.
Röviden annyi, hogy egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal, lett 160e ft károm, amit a NKN egyszerűen lesöpört annyival, hogy én nem voltam elég óvatos (a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút).Elindult a levelezés, kérelem, számlák, fotók benyújtása. Közben olyan érdekességek is kiderültek, hogy az NKN működési rendje nem tartozik sem a KET sem a fogyasztóvédelmi (sem semmilyen???) törvény hatálya alá, határidők nem vonatkoznak rá stb.
Szóval van mélysége a sztorinak, pofátlanságnak tartom egy oldalas levélben, pökhendi módon, minden felelősséget elhárítva jelentős kárban hagyni a fogyasztót. Amennyiben érdekes lehet, kérem, hívjanak, elmondom a részleteket, a levelezést rendelkezésre bocsátom.
Szakértőink ilyen esetben is az alapos dokumentálásra hívják fel a figyelmet, ami valóban nem árthat.
Kedves Olvasó!
A kátyúkárral kapcsolatban a közút kezelőjét terhelheti kártérítési felelősség a szerződésen kívül okozott kár megtérítésének szabályai alapján.
A kártérítési igény érvényesítésének feltétele a káreset pontos és minden részletre kiterjedő dokumentálása. Ez történhet fénykép vagy videó felvétel készítésével, rendőségi jegyzőkönyv felvételével. Az eredményes igényérvényesítést az is elősegíti, ha az esetnek legalább két tanúja is van.
A gépjármű hibáját és annak javítását is megfelelően kell dokumentálni, a javítási költséget számlával igazoltan kell bizonyítani tudni az igény érvényesítéséhez.
A közút kezelőjének minden okiratot rendelkezésre kell bocsátani, amelynek alapján döntést hoz a kártérítési igény teljesíthetőségéről. Az igényérvényesítés nem hatósági eljárás keretében történik, így az arra vonatkozó eljárási szabályok sem irányadóak.
Ha a közút kezelője nem ismeri el a kártérítési felelősséget, akkor a károsult közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárás megindításával tudja érvényesíteni az igényét.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.09.18. 10:14:01
borso 2019.09.18. 10:23:46
KaTe 2019.09.18. 11:24:58
Terézágyú 2019.09.18. 11:25:54
Leadfoot 2019.09.18. 12:09:23
Snagal 2019.09.18. 12:44:29
(pl M1 konkrétan életveszély volt az elmúlt években... mostmár egész jól befoltozták ami biztos kitart félévig... )
FDToth 2019.09.18. 13:49:08
En olyat jatszanek be h a magyar utak altalanosan szar allapota gyorsabb utemben amoritalja a gepjamruvek azon reszeit melyek vele ‘tallakoznak’. Kivancsi kennek h a kozutkezelo/bkk/fovaros/onkormanyzat mennyivel szallna be egy futomuallitasba vagy lengescsillapitocserebe, vagy a korai belso myikorgasok/rezgesek javitasaba...
MrZed001 2019.09.18. 15:41:25
Te, inkább ne adj nekik ötleteket ....
Még a végén államosítják az összes futóművest (merthogy állami "kedvezményes" futóműjavítás),
és vihetjük SZTK futóműveshez a kocsit :D
Komolyra fordítva, még a SUV és terepjárók futóművei is megsínylik az itteni tankcsapdákat (és azok egy kissé erősebbnek épültek, mint a kisbuzukinak).
De mivel ez általában hosszútávú (pl 5-10 év) amortizáció, ezért nem ismeri el állam a saját felelősségét.
Sőt, ha megdobja egy durva kátyú/úthiba a kocsit és van belőle akár halásos baleset, akkor is szépen ráfogják, hogy nem az út és látási viszonyoknak megfelelően vezetett.
Merthogy ezt a gumiszabályt kb mindenre rá lehet fogni.
És hogy a témához is:
És ha nincs két tanú? Honnan is lenne, pl este, vidéki kihalt úton ?
Nem elég a rendőrségi jegyzőkönyv, meg a készült fotók ?
Vagy helyettesítheti a tanukat pl dashcam felvétel ?
Külön vicces, hogy pl város belterület+külterület és ott földút (ami lényegében egy összefüggő mély kátyútenger, elvétve néhány centi úttal) által futóműben okozott károkért se vállal a város felelősséget ... mert csak.
juhaszvik 2019.09.18. 15:52:50
"a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút"
nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem, de elengedem a dolgot, valószínűleg csak irodalmian fogalmazott a posztoló.
Viszont most az egyszer túl rövid lett a poszt, néhány plusz infó elfért volna még a történetben (pontosan mi is történt, mi szerepelt a levelezésben), de abszolút pozitívum, hogy mások levele is általában csak a panaszáradat miatt többek ennél.
Terézágyú 2019.09.18. 16:21:05
Hát írta, hogy: " Amennyiben érdekes lehet, kérem, hívjanak, elmondom a részleteket, a levelezést rendelkezésre bocsátom."
KaTe 2019.09.18. 16:36:04
juhaszvik 2019.09.18. 16:39:08
Kommentelő! Gyere!
Terézágyú 2019.09.18. 16:39:21
"Külön vicces, hogy pl város belterület+külterület és ott földút (ami lényegében egy összefüggő mély kátyútenger, elvétve néhány centi úttal) által futóműben okozott károkért se vállal a város felelősséget ... mert csak."
A települések, illetve a polgármesternek csúfolt rablóvezérek semmiért nem vállalnak felelősséget...
És nem is hajlandók intézkedni semmiért. A város szélén nálunk olyan keskeny már az út, hogy ha két busz találkozik, akkor csak lassítva araszolhatnak el egymás mellett, miközben az útmenti fák ágai végigkarcolják az ablakokat (ha valamelyik nyitva van, akkor a bennülőket) - és senki nem tesz semmit, de még csak a busztársaság sem ír dörgedelmes leveleket az út fenntartójához...
Terézágyú 2019.09.18. 16:41:11
"ezt gondolom nem a kommentelőknek írta, hanem Rezsőéknek"
Így van :)
A lényeg, hogy a pószter most (kivételesen) tisztában volt azzal, hogy a történet részletei ebből a levélből nem derülnek ki :)
juhaszvik 2019.09.18. 16:41:16
Baluci 2019.09.18. 16:47:24
Tikakukac 2019.09.18. 18:55:02
totalcar.hu/magazin/kozelet/2018/03/08/egy_porsche_turbo_magyar_aszfalt_2_millios_katyukar/
heidt 2019.09.18. 22:04:06
Tehetséges ugandai buzi 2019.09.18. 22:05:19
"egy kátyús útszakaszon defektet kaptam az autómmal"
"a kiérkező rendőrök tankcsapdának nevezték a kátyút"
nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem, de elengedem a dolgot, valószínűleg csak irodalmian fogalmazott a posztoló.
Hm! - mondok erre én. Csak egy esetben lehetséges, hogy a fenti két mondat után benned ellentmondás keletkezzen: ha nem vagy tisztában a "tankcsapda" szó jelentésével.
Segítek. A tankcsapda az egy kurva mély árok. Olyan mély, hogy amikor belebillen az ellenséges tank orra, nem tud kijönni belőle.
Így gondolom eloszlik az ellentmondás. Olyan kurva mély volt a kátyú, hogy az akár tankcsapdában is beillett. A rendőr egy úgynevezett metaforát alkalmazott, ami egy irodalmi szókép, más néven hasonlat.
élhetetlen 2019.09.18. 23:51:59
juhaszvik 2019.09.19. 07:41:31
Az ellentmondás az, hogy egyszer azt írja, hogy útszakasz, másszor pedig konkrét kátyúról ír. Ebből neked hogyan jött le, hogy el kell magyaráznod, mit értenek az alatt, hogy tankcsapda?
Tehetséges ugandai buzi 2019.09.19. 08:38:53
"nekem ez így ellentmondásos, hogy most volt-e konkrét kátyú vagy sem"
Mert hát végül is logikus, hogy nagy valószínűséggel azért említette meg az út szar állapotát (kátyú), mert talán ok-okozati összefüggés lehet a szar út és a gépjármű azt érintő alkatrésze (kerék) meghibásodása közt. Erről szól, amit írt.
Mert ha így nem lenne, akkor mindenki hülyének nézné, hogy minek említi meg a kátyút?
- Mentem a kátyús úton és defektet kaptam.
- Belehajtottál egy kátyúba és attól ment tönkre a kereked?
- Ja, nem, azt csak úgy mondtam, hogy jobban el tudd képzelni a jelenetet, hogy volt ott kátyú is...
Ééérted!
Namármost így levezetve, hogy volt értelme a kátyú megemlítésének, már érted, hogy miért értetlenkedem a te mondatodon? Volt-e konkrét kátyú...
body_andras 2019.09.19. 08:44:50
@Tikakukac: És ha valakinek nagyon pöpec felnije és gumija van, akkor nem szól be a biztosító hogy hülye ügyfél miért viszi a drága kelléket a csúnya rossz utakra? ... Gondolom nem mert Casconál célszerű megadni hogy az "extra tartozék" mennyit ér és azt szépen be is árazzák a biztosítási díjba.
Érdekes hogy ma bármilyen szélvédőkárt automatikusan kifizetnek, mert a szélvédőszerelő leírja hogy kőfelverődés. Mert evidens hogy a Közút teleszórja kavicsokkal, sóderrel az országot és az néha felkerül a nyomvonalra. Ugyanakkor a kátyúkon már hümmögnek egy kicsit, hogy vajon tényleg ott volt-e.
2019.09.19. 08:45:27
Nincs ellentmondás, egy kátyús útszakaszon egy konkrét kátyú.
lenörd hofstadter 2019.09.19. 08:49:41
Röviden annyi, ha egy általad bevallottan kátyús szakaszon úgy mentél, hogy szétszakadt a gumi, és 160 ezres károd lett, akkor teljesen jogos, ha nem fizetik ki. Máskor jobban figyelsz és nem száguldozol a szar úton.
Ezt hívják tanulópénznek.
Tikakukac 2019.09.19. 08:55:42
Majd szépen menj el egy gumishoz és kérdezd meg mi kell ahhoz, hogy egy gumi felnyíljon vagy hólyagosodjon. Aztán kicsit lenyugszol. A te tanulópénzedet kirándulásra költsd, kevesebb lila gőzt fog termelni az agyad.
Tikakukac 2019.09.19. 08:59:19
ozur 2019.09.19. 09:34:28
1. Eddig azt hittem a tankcspada az a 3, keresztbe rakott fémrúdból álló dolog, de most rákerestem, és gyakorlatilag bármi, ami tank megállítására épített akadály, beleértve a te definíciódat.
2. A metafora és a hasonlat nem ugyanaz. A metafora ez: "Ez a kátyú egy tankcsapda." A hasonlat meg ez: "Ez a kátyú olyan, mint egy tankcsapda."
Terézágyú 2019.09.19. 09:53:14
"2. A metafora és a hasonlat nem ugyanaz. A metafora ez: "Ez a kátyú egy tankcsapda." A hasonlat meg ez: "Ez a kátyú olyan, mint egy tankcsapda."
És van a metonímia:
"Tankcsapdák vannak az utakon."
:)
killerkaller 2019.09.19. 11:11:41
Sebességkorlátozó táblákat szokás kitenni hosszú tízkilométereken át.
killerkaller 2019.09.19. 12:22:51
Találkoztam olyan esettel, amikor a rácsos esőcsatorna fedél hiánya miatt olyan erővel csapódott be a futómű, hogy a kormányművet is cserélni kellett.
juhaszvik 2019.09.19. 12:51:23
gdobo76 2019.09.19. 19:08:58
Reactor 2019.10.02. 03:42:18
Persze a stadion, meg az idétlen és hatástalan "állítsuk meg Sorost" plakátkampány fontosabb, mint a normális utak. Különben is, extraprofit az autószerelőknek.