Mivel Gábor évek óta minden nap vonatozik, örömmel költ többet azért, hogy az IC első osztályán utazhasson. De amióta a metrófelújítás miatt a a MÁV megnyitotta az IC-t is a Budapest bérletesek előtt, úgy érzi, hogy nem azt kapja a pénzéért, amit eddig. Nem azzal van baja, hogy a MÁV beszállt a buliba, de ha ő százezreket költ az első osztályért, miért nem ellenőrzik rendesen, hogy milyen jeggyel és hova szállnak fel ingyen?
Az elmúlt circa 3 évben Budapest és Kecskemét között ingáztam / ingázok vonattal. A kommentekben várható “te hülye vagy?” kérdésekre előre szeretnék válaszolni: Budapest belvárosi munkahelyem van, így a Nyugati kézenfekvő vonattal. A vonaton - jó esetben - tudok dolgozni, aludni, olvasni. Ezzel szemben járhatnék autóval, de ott se dolgozni, se aludni, se olvasni nem tudok, így ezekkel szemben az egyetlen előny, hogy nettó időben valamivel kevesebbet utazok, de a belvárosi forgalom miatt ez se számottevő. Az öngyilkosok, váltómeghibásodások és a felsővezetékszakadások száma pedig szinte egyenesen arányos az autópálya karbantartások, dugók és balesetek számával. Az utazásaimat előre finanszírozom, vagyis MÁV Start VIP kártyát váltok, így jövök ki a legjobban (bár az új kártya igénylésénél viszonylag nagy kockázatot vállalok). Ezzel a kártyával a MÁV legmagasabb szintű szolgáltatását is igénybe tudom venni (IC 1. osztály).
A magánvéleményem egyébként az, hogy a vonatközlekedés lehet(ne) a legkulturáltabb országon belül, de még középhosszú távon is (van kollégám aki a London - Brüsszel vonalon is inkább vonatkozik). A tapasztalataim szerint viszont ez a MÁV-val nem megvalósítható, de legalábbis jelenleg sci-fi kategória. A most következő történet olyan problémákra világít rá, ami inkább radar alatt van, tehát nem a szokásos “késtünk, nem megy a légkodni” sztori jön.
Alapfelállás: mint említettem BP - Kecskemét között ingázok. Ez azt jelenti, hogy Ferihegy, Kőbánya-Kispest, Zugló és Nyugati PU állomásokon áll meg Budapesten belül a vonat. Emellett azt is tudni kell, hogy Budapest bérlettel a sima személy és zónázó vonatok Budapest közigazgatási határain belül igénybevehetők, de a gyorsvonatok és az IC-k nem. Ez utóbbi szabályt írta felül a vonalon az M3 metró déli vonalának felújítása alatt a MÁV. Az ezzel összefüggő hivatalos közelményből idézek:
A közösségi közlekedést használó, Budapest-bérlettel rendelkezők a Ferihegy vasútállomás és Nyugati pályaudvar közötti szakaszon az InterCity és gyorsvonatokat az egyébként szükséges felár megfizetése nélkül vehetik igénybe.
A fenti mondat fontos eleme a felár, ami egyértelműen az IC és a gyorsvonati jegyekre utal, amit az alapszolgáltatási díjon felül kell megfizetni. Tehát, ha korábban valaki az általam is sokszor használat 706/726 IC-vel szeretett volna utazni, akkor nem volt elég a Budapest bérlet, váltania kellett még egy gyorsvonati / kocsiosztály különbözeti jegyet is a célállomásáig. A hivatalos közlemény alapján úgy gondolom könnyen értheti úgy az utasközönség, hogy most már ezen a vonalon arra és akkor szállnak fel, amikor akarnak.
Az én problémám ott kezdődik, hogy súlyos százezrekbe kerül, hogy a MÁV legmagasabb minőségű szolgáltatását vásároljam meg, amihez gyakorlatilag jótékonysági alapon a szolgáltató hozzáférést biztosít mindenkinek. Emiatt párbeszédet kezdeményeztem a MÁV-val, de sokszoros levélváltás is csak a következő válaszokat szajkózzák:
- az 100a vonalon közlekedő vonatok Budapest bérlettel történő igénybevételi lehetőségéről az ITM döntött;
- a vonatkozó szabályok alapján a Budapest-bérlet kizárólag 2. kocsiosztályon érvényes, 1. kocsiosztály igénybevétele esetén az Utasnak teljesárú kocsiosztály-különbözeti jegyet kell vásárolnia.
A levelet (amit csak én kaptam meg!) összeolvasva a hivatalos tájékoztatással, még mindig legalább kétértelmű a történet: mi az, hogy az egyébként szükséges felárat nem kell megfizetni, de a kocsiosztály-különbözeti jegyet meg igen? Emellett azt is hangsúlyoznom kell: a hivatalos tájékoztatást kiegészítő, számomra levélben megküldött MÁV állásfoglalást nem közlik az utasközönséggel. Emiatt aztán boldog-boldogtalan felszáll az IC vonat 1. osztályú kocsijába és az esetek döntő többségében még a jegyellenőr se hívja fel a figyelmét arra, mit nekem leírtak e-mailben.
Egyébként egyet tudok érteni azzal, hogy van helye és szerepe a MÁV-nak a Budapesten belüli forgalom kezelésében, az utak mentesítésében, főleg a metró felújítás alatt. Erre viszont első sorban a zónázó és személyvonatok szolgálnak, tehát ezeket kellene sűrűsíteni. Arról nem is beszélve, hogy egyre inkább elszaporodnak azok a minősíthetetlen esetek is, amivel én az elmúlt három évben egyetlen egyszer se találkoztam az IC 1. osztályon: az 1. osztályú kocsiban egy részeg úriember szerencsétlenkedése közben lelöttyintett a nedűjével. A jegyellenőr csak két állomással később figyelt fel a figurára, elkérte a jegyét, de persze azt nem tudta felmutatni (Budapest bérlet?), viszont leszállni se akart, mert hát neki el kell jutnia a célállomására (ettől függetlenül kicsit később, némi utasrásegítéssel végül “leszállt” rendőr nélkül is).
Szóval, ha valaki egy ilyen helyzetben (metró felújítás) úgy dönt, hogy a gyorsvonatok is igénybe vehetőek Budapest bérlettel, akkor egyértelműsíteni kell, hogy az csak a normál gyorsvonati kocsikban jogosít fel díjmegfizetés nélküli utazásra ÉS emellett a MÁV arányosan több gyorsvonati kocsit állít csatasorba (legalább a frekventált reggeli és délutáni időszakokban), amiket igénybe vehetnek a Budapest bérlettel közlekedők.
Akinek már volt szerencséje minden kocsiosztály végigjárnia kishazánkban az pontosan tudja, hogy a legnagyobb különbség nem a kocsik minőségében, hanem az utasközönségben rejlik. A drágább jegyet sokan nem akarják megvenni, akik pedig megveszik (persze van kivétel), azok általában a kulturáltabb halmazhoz tartoznak.
Gyakorlatilag most free-for-all megy a 100a vonalon.
Nagyon érdekelne, hogy szakértői szemmel lát-e bárki bármi érdekérvényesítési lehetőséget ebben a helyzetben?
Egyetlen dologba tudok most józan paraszti ésszel belekapaszkodni: a MÁV állásfoglalása is az, hogy Budapest bérlettel nem lehet igénybevenni az IC kocsikat, csak éppen ennek érdekében nem tesz semmit / látszatintézkedéseket foganatosít. Egyetlen erre vonatkozó info tábla sincs kitéve a vonatállomásokon, vagy az IC kocsikon és a hangosbemondóban se hangzik el semmilyen erre vonatkozó utastájékoztatást. Tehát gyakorlatilag nem akarnak tenni semmit az anomália felszámolása érdekében.
Segítségeteket előre is köszönöm!
A MÁV tájékoztathatna és ellenőrizhetne alaposabban, az utasok pedig legyenek türelmesebbek, mi sem mondhattuk volna szebben.
Kedves Olvasó!
A jogszabályban meghatározottak és a gazdasági társaság szabályzataiban foglaltak keretén belül a vállalkozás jogosult abban döntés hozni, hogy a személyszállítási szolgáltatást kik számára, milyen díjazás ellenében és milyen formában teszi lehetővé.
A szolgáltató tehát jogosult a levélben meghatározott azon döntést is meghozni, hogy rendkívüli helyzetek esetében, mint pl. a metróvonal felújítása, a budapesti bérlettel rendelkező személyek részére lehetőséget biztosít az Intercity és gyorsvonatok felár megfizetése nélküli igénybevételére.
Egyetértünk abban, hogy a tájékoztatás értelmében a felár kifejezés, jelen esetben a pótjegy, illetve helyjegy megfizetése alóli mentességre vonatkozhat. A tájékoztatás ezt meghaladóan nem tartalmazza azt, hogy az első osztályú kocsikat is az egyébként magasabb díj megfizetése nélkül lehetne igénybe venni.
A levélben vázolt esetben nem látunk kártérítési vagy egyéb igény érvényesítésére okot adó helyzetet, hiszen az időközben adott kedvezmény nem érinti az Intercity teljes vonalát, az utasoknak Budapest-Kecskemét távolságban továbbra is meg kell fizetniük az utazás teljes díját, így a cég intézkedésével kapcsolatban káruk nem merült fel.
A szolgáltató feladatkörébe tartozik az utazásra való jogosultság feltételeinek ellenőrzése. Ha az tapasztalható, hogy az utasok nem tesznek eleget ezeknek a feltételeknek, akkor lehetősége nyílik velük szemben a vonatkozó szabályokban meghatározott, szükséges intézkedéseket megtenni, illetve szankciókat alkalmazni. Ugyanakkor egy ilyen nagy mértékű felújítással járó rendkívüli helyzetben a szolgáltató és az utasok részéről is megértés, illetve türelem várható el.
Az utolsó 100 komment: