Z. története nagyon hosszú és nagyon bonyolultnak tűnik elsőre. Pedig nem az: bizonytalan eredetű drága telefont vásárolt, ami utána több hibajelenséget produkált, mint amennyit működött. A szoftverhiba miatt a Vodafone számlázási osztálya, a hivatalos Sony Ericsson szerviz, a kereskedő és a nagykeresdő közötti kimerítő kavarás alant.
Nyári keresetem meghatározó részét mobiltelefon vásárlásra szántam. Lehet szakmai ártalom, lehet egyéb; de mindig is maximalista voltam ebben a kérdésben persze a pénztárcám függvényében. 1998 óta rendelkezem saját előfizetéssel és saját mobiltelefonnal is. Az első telefonom is ERICSSON volt. Azóta jó pár év eltelt és mint minden mai fiatal próbál megfelelni a kor újításainak és próbálja követni a lépést a gyártók által diktált tempónak, haveroknak stb.. nem volt ez velem másképp.. A SONYERICSSON ( továbbiakban SE) márkát preferál(tam)om előnyben. Ez mindenkinek más és más hogy ki melyiket „szereti”.
Tehát tavaly a nyári keresetem jelentős részét szántam az általam kiválasztott SonyEricsson P1 típusú készülékre. Beírtam a böngésző keresőjébe, azonnal kidobott rengeteg hirdetés és a általam legmegfelelőbbet kiválasztva elindultam a beszerzésre. A vásárlás megtörtént. Régi használt telefonom beszámították és a SE P1 máris az enyém volt + egy 2db-s memóriakártya.
(117.000 (P1)– 37000(régi beszámítása) + 7000(memkártya)=87000FT)
A hirdetésben ez állt; SE P1 GYÁRILAG FÜGGETLEN, 2 ÉV MAGYAR GARANCIÁVAL. Ilyenek tucatjával találkozik az ember ha telefont kíván vásárolni, ebben semmi különös nincsen. Kezemben volt az áhított készülék. Minden ok.A Vodafonal történt szerződésem szerint, amit 2004.11.22-én írtam alá először majd 2006.11.22-én másodszor, szintén 2 évre a 90 perces konstrukcióban van az előfizetésem. Plussz egy 5 Megabyte-ig terjedő általános WAP szolgáltatás, általány díjjal tehát havi x forintért. Így nagyságrendileg a havi számlám olyan 5000-10000 Ft között mozgott. (dokumentálva visszamenőleg, befizetést igazoló papírokkal.)
Használtam-használtam DE gyakran észrevehető hibákat tapasztaltam. Bekapcsolt állapotban:hívás, fogadás, indítás, sms, küldés, fogadás lehetetlen, ha saját magam hívtam fel egy másik készülékről akár vonalas, akár mobil; „a hívott szám átmenetileg nem elérhető” mindenki által ismert női hang válaszolt....de az általam indított hívásokat nem lehetett megszakítani mert befagytak… kikapcsoló gomb semmire sem reagált, tehát akkumulátor kivesz és újra indít. Az ébresztő óra rendszerint elfelejtett felébreszteni, a Wap-ot jelző földgömb ikon folyamatosan villogott holott semmi alkalmazás nem volt aktív a készüléken. Érezhetően lassú volt.
Hozzászoktam a napi többszöri akksi levételhez ha telefonálni szerettem volna. (120e forintért.)Mivel vidéken tanultam esélyem nem volt a garancia érvényesítéséhez mert szükség volt a telefonra. Egy okostelefonokkal foglalkozó fórumon többször kérdeztem rá ezekre a hibajelenségekre (ezen rákérdezések dokumentálva vannak) és egyértelmű választ kaptam: Szoftvercsere. Igen gondoltam az megoldja, de már hozzászoktam, majd megcsináltatom elvégre 2 év a garancia. Idén tavasszal befejeztem vidéki tanulmányimat, és lehetőségem nyílt egy külföldi nyaralásra, hogy hogy jön ez de? Itthon Mo-on mivel általány díjas volt a Wap szolgáltatásom nem volt kimagasló a használat még ha a készülék SW (szoftver) hibájából is maradt rajta a wapon. Azaz belefért az 5 megába. Viszont aktív munkakeresőként az emailjeimet naponta ellenőriztem, külföldi tartózkodásom alatt is. Gmail mobil kliens, bárki számára elérhető praktikus alkalmazás, MIVEL minimális forgalom mellett bonyolítható levelezés. HASZNÁLTAM A WAP SZOLGÁLTATÁST KÜLFÖLDÖN. Ez tény. De nem ennyit! 2008.09.28-án a Vodafone számlarészletező alapján délelőtt 15 majd 3 mb forgalmat bonyolított a készülék. Előtte 19 MB forgalmaztam egy év alatt! Fizikailag nem tartózkodtam egy légtérben a telefonnal…
Mindez később derült ki. Gyanakvásom még külföldön kezdődött amikor is az ügyfélszolgálatról felhívott egy ügyintéző és kérte a biztonsági kódom és közölte hogy 34.800 forint az aktuális egyenlegem és hogy 6 napon belül fizessem ki. Nem értettem.
Pár napon belül meg is kaptam a csekket. Felhívtam az ügyfélszolgálatot és rákérdeztem a dologra konkrétan, hogy miből is adódhat és felvilágosított az ügyfeles, hogy bizony adatforgalom és minél előbb fizessem be a tartozásom. Nem éreztem korrektnek. Elmondta még a kolléga, hogy lehet a készülék hibája is, látott hallott már ilyenről. Ekkor rakódott bennem össze a kép.Másnap felkerestem a SE HIVATALOS MÁRKAKÉPVISELETÉT a westend - ben és az Ő segítségüket kértem. Ott elmondván az eddig leírtakat, az első mondat, ami elhagyta a szájukat az a SW csere volt. Gondoltam. Azaz tudtam. Ők is láttak már ilyet. Elmondták, hogy a legcélravezetőbb ha személyesen elviszem a 4. ker Széchenyi tér 9-be a CHIRMA KFT-hez akik a Mo-i HIVATALOS SONYERICSSON SZERVIZ. Ez így történt. Nagy nehezen megtaláltam a céget egy, mert egy apró tábla elárulta őket. Ott egy hölgy fogadott, aki átveszi az ilyen problémás készülékeket. Elmondtam neki a történetemet és átvette a készüléket és közölte, hogy akkor 3-5 munkanap múlva szólnak, hogy kész a telefon. Azaz kicserélik rajta az sw-t és raknak rá egy új PANNONOSAT. ??? …??? Tessék? Pannonosat? Persze, mert a jótállási jegyem az pannonos közölte a hölgy. Mire válaszoltam hogy az nem lehet mivel gyárilag függetlenül vásároltam egy gsm kereskedésben, mint azt a pecsét és az aláírás is mutatja. Nem. Ez pannonos.. Nem mondom ez nem pannonos. Kérdem én hogy azt ő honnan a viharból tudja? (kiderült; a Magenta szolgáltató és piros szolgáltató külön garancia jegyet ad és az teljesen egyedi és egyedül a pannon nem ad más milyet; tehát marad a HIVATALOS GYÁRI garancia jegy.. de ezt kb 2 hét múlva derítettem ki.)
Tehát szerviz… pannonos….én: nem, nem pannonos.. egyszer csak megjelent egy 30-35 körüli férfi aki figyelte egy darabig a verbális küzdelmet. Majd indulatosan közölte hogy egy bárki által meghekkelt és a feketepiacon terjedő készülékeken nekik eszük ágában sincsen segíteni ,nem hogy nekem mert ki vagyok én hogy a 120e forintos SE telefonomat érvényes garanciajeggyel a HIVATALOS SE szervizbe viszem.. ja és hogy ez pannonos.. és ezzel így nem tud mit kezdeni.. köszi. Ekkor nagylelkűen felajánlotta, hogy 3 nap alatt, ez csütörtökön történt, tehát hétfőre Ő személyesen megvizsgálja a telefont és SZAKVÉLEMÉNYT ír nekem. Legyen. Nyugodtszívvel hagytam ott a készülék, még is csak ez a HIVATALOS szerviz… Nem sok minden történ a következő hét végéig sem, majd telefonon körülbelül a 37.-dik hívásra felvették és közölték: ott van a főnök asztalán…
Sikerült később beszélni vele; kész lehet érte menni.. A szakvélemény a következő volt; semmi baja a készüléknek minden tökéletesen működik vele, és megy rendesen. Pecsét aláírás. Köszönöm. Tudtam, hogy nem jó a készülék hiszen én próbáltam használni egy évig…
Bekapcs, persze hogy nem vagyok elérhető és az sms-eket sem kapom meg.. tehát végig zongoráztam a hibajelenségeket… Tehát ezt produkálta a SE szerviz.. Gratulálok..Majd fogtam magam és bementem ismét a wesend-be hogy esetleg adjanak tanácsot hogy kihez tudnék fordulni. Elmeséltem nekik a kálváriám, mondták, hogy ők is sw csere újra de ha pont ott van a telefon akkor annyit tudnak nekem segíteni hogy megnézik a telefont hogy honnan is van.. Körülbelül 5és fél perc múlva közölte a srác, hogy ez a készülék a NÉMETORSZÁGI piacra lett gyártva és ez eredetileg német sw rajta csak magyar nyelvvel, és egyszer nyúltak „bele” NEM hivatalos helyen.. Tehát; ez nem az ami.. NEM hivatalos magyarországi a készülék, és az sw is rossz. Megkérdeztem, hogy ezt írásba adná nekem, pecséttel aláírással? Hát az Ők nem tehetik mert Ők nem az a minősítésű szerviz, vagy ki tudja hogy mik Ők de ; Nem. Viszont egy darab papírra leírta nekem mindezt, és tanácsolta hogy oda menjek ahol vettem, ez az eladó felelőssége. OK.
Hamar oda értem és közöltem a gsm boltban hogy ez van, és hogy ilyenkor mi a teendő és miért pannonos a gar jegy és amiért nem csinálják meg azzal?? Rákérdeztem, hogy esetleg ha visszaadja az árát már ott se vagyok.. á: mit képzelek én? Azt tanácsolta a kereskedő, hogy 2 nap múlva ő megy oda ahonnan ő szerezte a telefont és kér onnan egy uj garancia jegyet és akkor azzal már visszamehetek. Nem köszönöm. Inkább nem mennék vissza oda; én türelmes ember vagyok de nem ennyire.. Ő tőle vettem a készüléket az ő felelőssége a javítatás és az esetleges kártérítés is (utána olvastam; fogyasztó védelem + jogászi tanács). 2 nap múltán a kereskedő adott egy nevet és egy telefonszámot és egy címet; az a gsm nagykereskedés ahol ő ezt a készüléket vette. Kiváló; még egy hely ahova önköltségen utazhatok… Elmentem. Megtaláltam az úriembert és ő már tudott mindent. Azt tudta mondani, hogy majd Ő visszaviszi a szervizbe és megcsináltatja a készüléket amennyiben valóban hibás. Mondtam neki hogy onnan hoztam, és szerintük; jó. Erről mutattam a papírom… akkor biztos más a baj! Kérdezte hogy mik a hibajelenségek; felsoroltam őket és mindre azt a választ kaptam, hogy ez mind a szolgáltatóm hibája; nem kapom meg az smst.. nem tudnak felhívni; rajta marad a wapon.. persze és az is a szolgáltatóm hibája hogy nem ébreszt a telefon.. …
Átvette és azt mondta hogy majd értesít és rákerül a gyári sw mert ezzel a garjeggyel ő tudja megcsináltatni és kapok róla papírt; és ha a papíron szerepel hogy hibás az sw akkor a wap is kézenfekvő… Eltel 2 hét ismét, ez már a sokadik 2 hét volt ebben a storyban.. én kerestem a telefonom.. elkészült ott van.. Átvettem; bekapcs: és láss csodát.. PANONNOS a sw rajta!!
Ember mit kezdjek ezzel? Hova rakjam a vodás kártyám? Nem erről volt szó. Azért vittem oda hogy NE ez legyen.. Picit ideges lettem…
A hölgy, aki ott az ügyintéző volt segítőkészen átvette a telefont hogy visszaküldi a Chirma kft –hez és kér rá egy gyári sw-t, + a papírt, és értesíti vodafone-t és a SE hungaryt. A SE azt reagálta neki, hogy közvetlen velem fogják felvenni a kapcsolatot napokon belül.. (ez volt 3 hete..)
A vodafone felé a tartozásom még mindig aktív, telefonom nincs 3 hónapja, semmiről nem értesítenek, a sonyericsson hungary hova irányított?? Na hova?? IV. Széchenyi tér 9… Normális ez? Magyarországon ezt egy ekkora multi megteheti? A NOKIA hogy csinálja ezeket a dolgokat? Vagy bennem van a hiba hogy megvettem a kor csúcsmodelljét és egy kalap… ?? Nem szerettem volna ekkorát csalódni; de sikerült. Több fórumra és médiába eljuttatom ezt a 3 oldalas leírást.. Kíváncsi vagyok honnan milyen vissza jelzést kapok…
Az utolsó 100 komment: