Kevés idegesítőbb dolog van vásárlás közben, mint a nézelődő vásárlót két lépés távolságból követő biztonsági őr, amitől az ember egyrészt akkor is azonnal bűnösnek érzi magát, ha utoljára 5 éves korában lopott csokit a nagyi "titkos" édességes fiókjából, másrészt rögtön elfelejti, hogy mit is akart venni. Szóval a vásárló=potenciális tolvaj hozzáállás nagyon gáz. De speciel az nem tűnik annyira vészes dolognak, ha a táska felemelésével kell bizonyítani, hogy a bevásárlókosár üres, mert hát nekem is maradt már gyufa meg levespor a csomag alá becsúszva. Persze a táskába kukkantgatás azért már teljesen más eset.
UPDATE:
A Pennynek elküldtük a posztot, de nem kívántak rá reagálni.
Tisztelt Tékozló Homár blog
Az alábbi eset inkább jogi kérdés, de véleményem szerint a fogyasztóvédelem egyik fontos eleme a vásárlókkal való bánásmód és a velük szemben alkalmazott eljárások is. Így engedjék meg, hogy megosszam az alábbi esetet:
A Penny Market áruházaiban többször észrevettem, hogy a pénztárnál való fizetéskor felszólítanak a bevásárlókocsikban lévő táskák emelgetésére-mutogatására. A táskákkal-csomagokkal rendelkező vásárlóknak így kell bizonyítaniuk, hogy nem maradt a bevásárlókocsiban valamilyen árucikk, illetve nem tulajdonítottak el valamit az áruházból. Így történt velem már korábban illetve 2016. május 20-án este is a Budapest, Füredi úti áruházban.
Fizetéskor nem tartottam elfogadhatónak, hogy amikor kifizetem az árucikkeket, további táskaemelgetéssel bizonygatnom kelljen, hogy semmit sem loptam. Nem is tartom tisztességesnek az ilyen eljárást, mivel az áruház erősen felszerelt vagyonvédelmi rendszerrel (kamerarendszer és biztonsági személyzet) illetve a vásárlás teljes folyamata alatt megfigyelhetők a vásárlók, majd gyanú felmerülése esetén utólag is ellenőrizhetők. Így azokat a vásárlókat magalázónak és jogszerűtlennek tartom további lopásvizsgálaton alávetni, akik a vásárlás során nem kerültek kiszűrésre.
A pénztáros azonban csak így lett volna hajlandó a fizetés további lebonyolítására, majd az áruház belső szabályzatára hivatkozott, melynek tényét a közben odahívott áruház vezetője megerősítette. A vezető azonban kérésemre nem tudott és nem is szándékozott felmutatni olyan megírt szabályzatot, amelyben ez az eljárás bárhol egy vásárló, mint ügyfél által megtekinthető, mint a vásárlás megkezdésével létrejövő szerződés feltételeinek eleme.
Kérdésem: Jogszerűen alkalmazhatja-e az áruház ezt a gyakorlatot, vagy ez a magatartás jogsértő, mivel a rendelkezésre álló biztonsági rendszer által kiszűrhetők a árút jogellenesen eltulajdonító vásárlók és csak indokolt esetben (ha a megfigyelés alapján gyanú felmerül) kerülhetnek a vásárlók utólagos ellenőrzésre, egyéb lopás nem megtörténtének bizonyítására az áruház a vásárlót nem kötelezheti.
Köszönettel:
A.K. Budapest
Íme a válasz:
Kedves A.K.!
A törvényi rendelkezések alapján a személy- és vagyonőr jogosult a boltba belépő vagy onnan kilépő személyeket a csomagjuk bemutatására felhívni. A csomag tartalmának bemutatására azonban csak akkor hívhatja fel az érintetettet, ha megalapozottan feltehető, hogy bűncselekményből vagy szabálysértésből származó dolgot tart magánál és ezt a felszólítás ellenére sem adja át. Lényeges azonban, hogy e jogokat csak az érintett személy önkéntes hozzájárulásával lehet gyakorolni oly módon, hogy azzal a személyi szabadságot, illetve a személyiségi jogokat a legkisebb mértékben korlátozzák.
Azonban arról, hogy az üzlethelyiségben milyen intézkedéseket foganatosíthatnak a vagyonőrzést végzőnek jól látható helyen, jól olvashatóan figyelemfelhívó jelzést, ismertetést kell elhelyeznie. Ahogy arról is, ha a területre bizonyos tárgyakat tilos bevinni, arról, ha az adott területen térfigyelés zajlik, valamint a vagyonőr intézkedései által okozott jogsérelem esetén igénybe vehető eljárásokról.
Általánosságban elmondható, hogy a jogsértés mértékéhez képest a fogyasztóknak lehetőségük van rendőrségi feljelentés megtételére vagy polgári peres eljárás megindítására is. A törvény lehetőséget biztosít etikai eljárás kezdeményezésére is az illetékes szakmai kamaránál.
Ha a törvényben előírt tájékoztatás nem volt jól látható módon kitéve a boltban, akkor ezzel nagy valószínűséggel jogsértést követtek el. Ebben az esetben javasoljuk bejelentés megtételét az ügyben az említett szakmai kamarához.
Felhasznált jogszabály:
2005. évi CXXXIII. törvény a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól
Az utolsó 100 komment: